اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الطب فى أستراليا

Recommended Posts

السلام عليكم

انا لسه عضو جديد في المنتدي . انا مهتم جدا بموضوع المعادلات عموما . وكنت من اول الامتياز بدور علي داتا عن كل معادله بس في الحقيقه لم اجد معلومات كافيه تخلني امشي في اي واحده منهم ب قلب جامد . لحد ما شفت موضوع الدكتور زياد ( ربنا ييسر له امره ويجازيه خيرا) .

انا لسه ما قرأتش الموضوع والرودود كلها وعلشان كده مش هوجع دماغك يا دكتور زياد ب اسئله ممكن تكون اسألت قبل كده وانت رديت عليها .

اما بالنسبه للدكتور صابر . انا فرحت جدا لما قرأت الرد بتاعك . لانه بيأكد كلام دكتور زياد. ربنا يرزقك بالذي ينفعك في الدنيا والاخره .

رابط هذا التعليق

طيب ايه يا دكتور زياد بجد انا عايز اعرف اى معلومات عن الموضوع اللى انا كتبته ده يا ريت تدلينى

أعتقد والله أعلم أن حضرتك physiotherapist ,يبقى عليك وعلى ال physiotherapy council of Australia وده عنوانه ( http://www.physiocouncil.com.au/Assessment...ysiotherapists) والصفحه ديه بتقول أن حضرتك محتاج تبعتلهم يبصوا فى ورقك وبعدين تعمل إمتحانين نظرى وعملى,أكتر من كده معرفش

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

د/زياد ، عايز استفسر عن وضع الزمالة البريطانية ،هل معترف بيها في استراليا؟ بصورة تانية انا الان طبيب امتياز وعايز ابدأ في امتحانات MRCS زمالة الجراحين البريطانية... هل لو انا معاي الجزء الأول أو التاني من الزمالة حتفيدني الشهادات دي لمن أأفدم لوظيفة في استرالية اشان بعدها ابدأ الtraining program ؟

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ممكن يا جماعه حد من الدكاتره الي امتحنوا الجزء الاول منamc يجاوبني علي الاسئله دي وله جزيل الشكر :

ايه هي الكتب الي ذاكر منها ؟

لاني لما قرأت شويه في الموضوع فهمت انه في كتابين واحد mcq والتاني اسمه anthology .......فيه حوالي 130 case study .

هل الكتابين دول كفايه ولا لازم الواحد يذاكر الtext book الكبيره زي davidson و baily & love .

وياتري المده الي ذاكر فيها لل امتحان كانت اد ايه تقريبا ؟

ارجو الاجابه باستفاضه . يعني لو ممكن كل واحد من الناس الي امتحنوا الجزء الول يكلمنا عن تجربته ايه الاخطاء الي وقع فيها وهل الموضوع محتاج تفرغ ولا لأ ......................................

رابط هذا التعليق

د/زياد ، عايز استفسر عن وضع الزمالة البريطانية ،هل معترف بيها في استراليا؟ بصورة تانية انا الان طبيب امتياز وعايز ابدأ في امتحانات MRCS زمالة الجراحين البريطانية... هل لو انا معاي الجزء الأول أو التاني من الزمالة حتفيدني الشهادات دي لمن أأفدم لوظيفة في استرالية اشان بعدها ابدأ الtraining program ؟

طبعا تفيد جدا,شد حيلك وربنا معاك

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

بس يا د/زياد في استراليا مش حيدو الطبيب unconditional registration الا بعد AMC+IELTS+1 year under suprvision

والمشكلة انو السنة التدريبية مش ممكن تتاخد الا في مستشفبات معينة؟؟؟ ومش حتقدر نقدم لي برنامج تدريبي الا وانت معاك unconditionla registration+ permanent residency

رابط هذا التعليق

ارجو الافاده من اي دكتور امتحن amc 1 :

ايه المصادر الي ذاكر منها ؟ يعني الواحد لازم يذاكر من ال text book الكبيره زي davidson و baily & love ولا كتاب ال mcq وكتاب ال anthology كفايه ؟

هل الموضوع محتاج تفرغ ولا لأ ؟

ولكم جزيل الشكر ........................................

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..

انا اخوكم د. عبدالله .. عضو جديد في المنتدى..وبالصدفة شفت ردود الدكتور الفاضل "د.زياد" على موضوع السفر والعمل في

استراليا ..وكنت ارجو منك يا دكتور زياد ..ان تبعث لي ايميلك ... علشان كنت عايز استفسر منك بموضوعي .. لان وضعي خااص شوي ..

ايميلي :no_mercy20_7@hotmail.com

ولك جزيل الشكر يا دكتور ..وربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

يا جماعة حد يعبرني انا عامل اسأل نفس السؤال بقالي شهر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ايه الكتب الي اذاكر منها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

يعني كتاب ال mcq وكتاب ال anthology كفايه ولا لازم اقرأ ال textbook الكبيره زى davidson و baily and love

رابط هذا التعليق

الكتب هي :

Annotated MCQs

Anthology of Medical conditions

او Toronto Notes

أو كتب Kaplan Step2 CK Notes

مش هتحتاج التكست الا كمرجع لو حته مش فاهمها ممكن تقراها من التكست للفهم مش اكتر

رابط هذا التعليق

د\زياد

السلام عليكم

انا عضو جديد بالمنتدى و طبيب امتياز بجامعة الأسكندرية

بقالي حوالي 6 شهور بجمع داتا عن ال amc

و المفروض هبدأ خطوات جدية الأيام ده

بس انا شايف ان المشكلة الكبيرة ان الواحد بعد ما ينجح ميعرفش يسافر

كنت عايز اخد رأي د\ زياد -ربنا يكرمه- في اننا لو اخدت ال IELTS هنا و سافرت امتحن AMC PART1 في استراليا و افضل هناك اغاية النتيجة. على اساس ان هيبقى معايا سعتها شهادة البكلوريوس

هل دا هيساعدني اننا الأقي شغل هناك و استقر؟

و هل ده فكرة كويسة؟

بغض النظر عن التكاليف

و اسف على التطويل

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ...تحياتي للجميع

د.زياد .. حاب اكرر طلبي.. باني بحاجة لاستفسارات من حضرتك ..

اجاني عرض ..وحاب ااخد رايك فيه يا دكتور ..

لو سمحت عايز ايميلك ..لاني حاب ارسلك رسالة فيها توضيح ..طلبا للنصيحة من حضرتك ..

اتمنى انك ما تنساش يا دكتوور ..وربنا يوفقك

e.mail: no_mercy20_7@hotmail.com

رابط هذا التعليق

شكرا د.زياد

انا طبيب وحاصل على عدة شهادات ادارية من الجامعة الامريكية و من أمريكا

و كنت عايز اسأل حضرتك اذا كان تخصص ادارة المستشفيات او ادارة الجودة الصحية من التخصصات المطلوبة في أستراليا ؟

هل محتاجة معادلة ؟

ازاي اقدم على شغل؟

شكرا مرة تانية لتعب حضرتك

رابط هذا التعليق

بس يا د/زياد في استراليا مش حيدو الطبيب unconditional registration الا بعد AMC+IELTS+1 year under suprvision

والمشكلة انو السنة التدريبية مش ممكن تتاخد الا في مستشفبات معينة؟؟؟ ومش حتقدر نقدم لي برنامج تدريبي الا وانت معاك unconditionla registration+ permanent residency

لا طبعا السنه ديه ممكن تتاخد فى أى مستشفى لو أنت الى جبت الوظيفه لنفسك أو عن طريق مكتب تشغيل ولو قدمت للجهة المسؤله هتكون فى مستشفيات معينه,يعنى أنا مثلا معملتش السنه ديه لأنى بعد clinical قدمت ل medical board طلب أنى معملش السنه لأنى أشتغلت كذا و كذا وقدمت تقارير التيرمات وجوابات من senior consultants وال medical board وافق

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

ارجو الافاده من اي دكتور امتحن amc 1 :

ايه المصادر الي ذاكر منها ؟ يعني الواحد لازم يذاكر من ال text book الكبيره زي davidson و baily & love ولا كتاب ال mcq وكتاب ال anthology كفايه ؟

هل الموضوع محتاج تفرغ ولا لأ ؟

ولكم جزيل الشكر ........................................

بص يا دكتور من خبرتى فى الأمتحان هقولك أن أهم حاجه هى أنك تحل الأمتحانات السابقه,هتلاقيهم على النت وهتلاقيهم مطبوعين فى مصر عند كليه طب القصر العينى ولو ملقيتهمش خالص هحاول أدور عليهم وأجيبهوملك,فى طرق كتيره للمذاكره ,أعرف دكتور مصرى صديقى سمع محاضرات kaplan كلها وبعدين حل كتاب ال annotated وبعدين حل كل الأمتحانات المتوفره وكان فى تفرغ تام لمده 4 شهور ونجح وطلع من ال 30 الأوائل وأعرف دكتور تانى كان شغال فى أستراليا فا مكنش فيه تفرغ,ساعتين مذاكره يوميا فى أيام الشغل وحوالى 6ـ8 ساعات فى السبت والحد لمدة شهرين وبعدين أسبوعين تفرغ قبل الأمتحان ونجح وطلع الستين ,لو أنا مكانك هاخد الطريقه الأولى لأن التانى كان عنده خبره فى أستراليا ساعدته

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..

انا اخوكم د. عبدالله .. عضو جديد في المنتدى..وبالصدفة شفت ردود الدكتور الفاضل "د.زياد" على موضوع السفر والعمل في

استراليا ..وكنت ارجو منك يا دكتور زياد ..ان تبعث لي ايميلك ... علشان كنت عايز استفسر منك بموضوعي .. لان وضعي خااص شوي ..

ايميلي :no_mercy20_7@hotmail.com

ولك جزيل الشكر يا دكتور ..وربنا يوفقك

check ur email

i just sent u an email

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...