اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الطب فى أستراليا

Recommended Posts

بص يا دكتور,أستراليا مساحتها قد مصر سبع مرات وعدد سكانها 21 مليون وكسور وعايشين فى كل حته فيها وبطبعهم غير ميالين للطب,الفرص متوفره وخصوصا فى المناطق الريفيه والبعيده عن عواصم السبع ولايات,بس لازم تفتكر أن لا حيلة فى الرزق

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

اهلا دكتور زياد . لو سمحت هو الواحد المفروض يقدم على هجرة اثناء دخوله الجزء الاول ولا يستنى بعد لما يمتحن وبعد كده يقدم؟

شكرا دكتورنا العظيم وجزاك الله خيرا

عبدى..تشاء واشاء..ولا يقع فى ملكى الا ما أشاء

فاذا رضيت بما اشاء..أعطيتك ما تشاء

رابط هذا التعليق

[[font="Century Gothic"]size="4"]شكرا يا دكتور زياد على اهتمامك وتشجيعك لينا.... بصراحة من غيرك ما كنتش حأعرف أعمل ايه......نجي للسؤال التاني و الأهم .... تنصحي أحضر نفسي ازاي لامتحان الMCQS ..... ؟ و لو عندك تفاصيل لي recommended books يا ريت تقولي عليها....

مع خالص الشكر و التقدير!

رابط هذا التعليق

هو الطبيب لو سافر مباشرة بعد نهاية سنة 6 وماخادش امتياز في مصر

وخد سنة التدريب دي في اي مستشفى خارج مصر مثلما يفعل الطلبة العرب الذين يدرسون الطب في مصر وياخدوا الامتياز في بلدهم السعودية او غيره

لو كدا هيحصل حاجة ؟

تقدم مصر سيمر بعدة مراحل

أول مرحلة هي القضاء على نظام مبارك

رابط هذا التعليق

[[font="Century Gothic"]size="4"]شكرا يا دكتور زياد على اهتمامك وتشجيعك لينا.... بصراحة من غيرك ما كنتش حأعرف أعمل ايه......نجي للسؤال التاني و الأهم .... تنصحي أحضر نفسي ازاي لامتحان الMCQS ..... ؟ و لو عندك تفاصيل لي recommended books يا ريت تقولي عليها....

مع خالص الشكر و التقدير!

معلش هتعبك معايا,إقر التوبيك ده من أول صفحه ولو لسه عندك أسئله أنا بتاعك وهجاوبك بدون تأخير إن شاء الله

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

اهلا دكتور زياد . لو سمحت هو الواحد المفروض يقدم على هجرة اثناء دخوله الجزء الاول ولا يستنى بعد لما يمتحن وبعد كده يقدم؟

شكرا دكتورنا العظيم وجزاك الله خيرا

حضرتك مفيش هجره للأطباء بدون الحصول على ترخيص عام من ولايه فى إستراليا وده لا يتحقق إلا بعد النجاح فى الجزئين بتوع المعادله وشغل سنه تحت الملاحظه,أتمنى أكون جاوبتك

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

هو الطبيب لو سافر مباشرة بعد نهاية سنة 6 وماخادش امتياز في مصر

وخد سنة التدريب دي في اي مستشفى خارج مصر مثلما يفعل الطلبة العرب الذين يدرسون الطب في مصر وياخدوا الامتياز في بلدهم السعودية او غيره

لو كدا هيحصل حاجة ؟

معنديش أى خبره بالحوار ده بس فى أستراليا مستحيل يحصل

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

طيب هل صحيح انو الطبيب يقدر يقدم لي وظيفة في حالة انو نجح في الجزء الأول بس بدون ما يكمل الجزء التاني؟ و لو دا ممكن حيكون نوع الوظيفة دي ايه؟ هل هي زي الامتياز ولا حتكون في مجال تخصص واحد؟

رابط هذا التعليق

طيب هل صحيح انو الطبيب يقدر يقدم لي وظيفة في حالة انو نجح في الجزء الأول بس بدون ما يكمل الجزء التاني؟ و لو دا ممكن حيكون نوع الوظيفة دي ايه؟ هل هي زي الامتياز ولا حتكون في مجال تخصص واحد؟

بص يا دكتور

هنتكلم فى الصوره العامه عشان الكل يفهم,عشان تشتغل كطبيب فى أستراليا محتاج 3 حاجات,فيزا صالحه للعمل,عرض عمل كطبيب وترخيص مزاولة الطب فى أى ولايه فى أستراليا

الفيزا أمرها سهل لأن المستشفى الى هتشتغل فيها هتعملك فيزا بسهوله

عرض عمل أو وظيفه كطبيب وده حتى أمره أسهل لأن أعداد الأطباء قليله ومحتاجين خصوصا فى المناطق الريفيه بس ده لا يمنع إنك ممكن تلاقى فى عواصم الولايات ومش بالصعوبه الخرافيه يعنى وهنتكلم عن التفاصيل إن شاء الله

أما بقى ترخيص مزاولة الطب فهو لب الموضوع وأصعبهم فيه أنواع من الرخص النوع الأول وهو الترخيص العام وده يتطلب النجاح فى المعادله كله وقضاء سنه شغل تحت الأشراف ونجاحها فى التقارير بتاعت المشرفين والنوع التانى هو الترخيص المحدود وده سنوى ولازم يجدد وله أسماء كتيره ,قبل أول يوليو الى فات كان أى طبيب غير أسترالى معاه إنجليزى وعرض عمل كطبيب كانو بيسمحولوا بالعمل بترخيص محدود وتحت إشراف مباشر من دكتور عنده ترخيص عام لكن حاليا أصبح الحصول علىه مرتبط بأنك تنجح الجزء الأول من المعادله على الأقل

أتمنى كده تكون الصوره وضحت بالنسبه بقى للشغل الوظيفه على حسب خبرتك سواء كان بترخيص عام أو محدود

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

طيب ده كلام جميل... بس في نقطة محتاجة توضيح ... لو الواحد مخلص امتياز وبعدها نجح الجزء الأول ومعاه انجليزي...ايه هي نوع فرص العمل ؟ بمعنى حأقدم لي وظيفة في تخصص معين ؟ ولا حيعودوني الامتياز من تاني؟

وبالنسبة لي مستشفيات المناطق الريفية امكانياتها ايه ؟

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

معلش اسال سوال وياريت يتسع صدرك لاسالتنا

وربنا يكرمك

انا معاي دكتوراه من اليابان ان شاء الله -هل ممكن الاقي شغل في الجامعات الاسترالية والا انا باستهبل لما افكر فب الحكاية ده

:blush2:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

وربنا يكرمك

انا معاي دكتوراه من اليابان ان شاء الله -هل ممكن الاقي شغل في الجامعات الاسترالية والا انا باستهبل لما افكر فب الحكاية ده

:blush2:

انا بس نسيت اقلك انو انا طبيب اسنان

رابط هذا التعليق

طيب ده كلام جميل... بس في نقطة محتاجة توضيح ... لو الواحد مخلص امتياز وبعدها نجح الجزء الأول ومعاه انجليزي...ايه هي نوع فرص العمل ؟ بمعنى حأقدم لي وظيفة في تخصص معين ؟ ولا حيعودوني الامتياز من تاني؟

وبالنسبة لي مستشفيات المناطق الريفية امكانياتها ايه ؟

هنا الطبيب المقيم resident يعنى بيشغل 11 أسبوع فى كل تخصص لحد ميحدد نوع التخصص الى هو عايزه ويكمل فيه,بالنسبه للمستشفيات الريفيه فا مرتباتها زى مستشفيات المدينه فى نفس الولايه و إمكانيتها مش هتفرق كتير معاك,لأنك وقتها هتبقى عايز تشتغل وخلاص

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

وربنا يكرمك

:roseop:

للأسف معنديش معلومات ولا خبره عشان أرد عليك فى النقطه ديه

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

[color="#2E8B57"]شكرا د/زياد .....بالنسبة لي فرص الtraining program للأطباء الأجانب في مجال الجراحة من اي نوع عامة , مسالك او عظام ... و ايه هي متطلبات الدخول في البرامج دي؟,

رابط هذا التعليق

فرص التدريب فى الجراحه موجوده,عليها تنافس أكيد أكتر من الباطنه بس في فرص,الكليه الملكيه الأستراليه بيكون ليها شروط على موقعهم http://www.surgeons.org//AM/Template.cfm?Section=Home

بس أول شرطين هو إنك يكون معاك ترخيص غير محدود وإن تكون معاك إقامه دايمه مش مؤقته

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

اولا د. زياد ربنا يكرمك على مجهودك معانا و على كل واحد تساعده يسافر او حتى بمعلومه تخليه يبنى مستقبله صح من غير ما يتوه وده كله بتوفيق ربنا قبا اى حاجه ثم نصائحك الغاليه

معلش سؤالى ممكن تكون جاوبته حضرتك قبل كده لكن ارجو منك الرد يا دكتورنا

انا خلاص بخلص سنة 6 اخر سنه فى شهر 1 الجاى ان شاء الله

انا ال 134 على الدفعه فمش واثق ان ليا نيابة بس ان شاء الله ناوى اخد شهاده محترمة

و كنت محتار بين ال usmle و المعادلة الاسترالية

ارجو من حضرتك دكتور زياد ان تفيدنى بخلاصة خبرتك و تقول لى احسن سيناريو امشى عليه

اذا كان ينفع اعمل الusmle و ده هيسهل عليا سفر استراليا ولا مالوش علاقه

ارجوك اعتبرنى ابنك

ابنك كريم

وشكرا

رابط هذا التعليق

فرق السن مش كبير فبلاش إبنك ديه,على ما فهمت من كلامك أنك ناوى على شهاده من خارج مصر,معادلة أستراليا مش شهاده على عكس usmle الى بتعتبر جزء مهم من شهادة البورد الأمريكى,أنت قدامك سنة إمتياز أتمنى متضيعهاش لازم تكسبها,أنا نجحت IELTS و PLAB1 فى السنه ديه

أمريكا هى أفضل طب و مقابل مادى لأى طبيب فى الدنيا بس فى مشكلتين الأولى أن المنافسه مش طبيعيه فى كل أوجه الحياه مش بس فرص الشغل والتانيه حوار الفيزا لأنى سمعت أنه فيزتك ممكن تترفض عادى جدا فى السفاره حتى بعد ما تنجح فى الأمتحانات عشان كده نصيحتى ليك لو ضامن فيزا لأمريكا وبتحب التنافس هقولك أمريكا هى مكانك ومتتخلاش عنها,لكن لو زىي بتحب الأنتخه ومش ضامن الفيزا يبقى أستراليا أحسنلك

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

طيب يا د/زياد .. هل في استراليا برامج التدريب كلها في المدن الكبيرة ولا في فرص في الأقاليم ... السؤال التاني لو الواحد وصل استراليا ان شاء الله يا رب واخد سنة تحت الملاحظة.. حيكون وضعو ايه اذا ما لاقاش برنامج تدريب بعدها هل ممكن اشتغل medical officer في المجال اللي هو عايزو و يدور على فرصة تدريب في السنة اللي بعديها؟

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...