اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغتربي الإمارات

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته

ايها المواطنون الظبياوين الشرفااااااااااااااااااااااااااااااء

المكتب الثقافي يوم الاحد القادم بإذن الله هيقدم الندوة التالية

"التصوف و الابداع"

موضوع ينكش الدماغ ايه رايكم بقي

الموعد الساعة السابعة و النصف

المكتب الثقافي

المحاضرة تقديم الاستاذ: حمزة قناوي (انا مش عارفة هو مين بس المضوع شاددني اوي)

اوعي حد يسالني ع العنوان

احسن انا قولته بالهيروغليفي قيمة خمشاشر مرة

فوتكم بعافية

مساااااااااااااكم طاعة و عبادة

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

معلشي انا أسفة معنديش اجابة لتساؤلات اخوان الافاضل اللي فوق.....متهيالي شباب الجالية هنا ممكن يفيدوا حضراتكم أكتر...(سؤال هو الشاطر راح فين....من ساعة مافتح التوبيك.....و اتجوز....اختفي في ظروف غامضة.....حدش اتكعبل فيها هنا و لا هونيك... :happy: )

===============================

رفعت الدعوة اللي فوق ديت للتذكير يا شعب

صبااااااااااااااحكم رضا

رابط هذا التعليق

• الردود 1.6k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

بسم الله الرحمن الرحيم

اولا احب ان اشكر الاخ عماد على اهتمامه واسال الله ان يجعله فى ميزان حسناته يوم القيامه

بس انا كنت عاوز اسال انا معايا ارقام المكتبه اللى المفروض حشتغل فيها بالامارات

ممكن اكلمهم واسالهم ولا دا ممكن يعمل مشكله بين شركات السفريات وبينهم وهل ممكن لو كلمتهم يفيدونى

ولك جزيل الشكر ياعمده

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا اسمى احمد - صيدلى مصرى

وان شاء الله مسافر سياحه لابوظبى فى الشهر القادم

واريد ان اعرف كيف يمكننى ان اصل من مطار ابوظبى الى الشارقه بأقل تكلفه (ده مش بخل ..ده توفير علشان الظروف )

وان شاء الله لو استقريت فى الامارات هاشارك مع حضراتكم فى الموضوع ده لنفع الغير ولتبادل الخبرات

ومعلش يا جماعه ...سؤال تانى ...لو أنا لقيت وظيفه هل من الممكن انى ادفع بدل مغادره واستقر بالبلد ..ام انى لابد لى من مغادرة البلد ثم العوده مره اخرى

وبالتوفيق للجميع

وربنا يهون على الجميع الغربه

الأخ الكريم د.أحمد

يمكن الوصول الى الشارقة بالطرق التالية :

1- تاكسى ليموزين مباشرة من المطار الى الشارقة يمكن يكلفك فى حدود 400 درهم (كتير شوية)

2- تركب الباص من المطار الى محطة الباصات فى أبوظبى (هنا بيقولوا عليها الاستيشن) ب 4 دراهم

بمجرد وصولك الاستيشن تركب اى مواصلة الشارقة فى حدود 50 درهم على حد علمى (ودى أرخص طريقة)

اللهم اني اعوذ بك من الهم والحزن ، واعوذ بك من العجز والكسل ، واعوذ بك من الجبن والبخل ، واعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال

اللهم اني اعوذ بك من الكفر والفقر، واعوذ بك من فتنة المحيا والممات ، واعوذ بك من عذاب القبر

اللهم عافني في بدني وعافني في سمعي وعافني في بصري

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته

ايها المواطنون الظبياوين الشرفااااااااااااااااااااااااااااااء

المكتب الثقافي يوم الاحد القادم بإذن الله هيقدم الندوة التالية

"التصوف و الابداع"

موضوع ينكش الدماغ ايه رايكم بقي

الموعد الساعة السابعة و النصف

المكتب الثقافي

المحاضرة تقديم الاستاذ: حمزة قناوي (انا مش عارفة هو مين بس المضوع شاددني اوي)

اوعي حد يسالني ع العنوان

احسن انا قولته بالهيروغليفي قيمة خمشاشر مرة

فوتكم بعافية

مساااااااااااااكم طاعة و عبادة

معلشي انا أسفة معنديش اجابة لتساؤلات اخوان الافاضل اللي فوق.....متهيالي شباب الجالية هنا ممكن يفيدوا حضراتكم أكتر...(سؤال هو الشاطر راح فين....من ساعة مافتح التوبيك.....و اتجوز....اختفي في ظروف غامضة.....حدش اتكعبل فيها هنا و لا هونيك... :roseop: )

===============================

رفعت الدعوة اللي فوق ديت للتذكير يا شعب

صبااااااااااااااحكم رضا

ياريت تبقى تحكى لك عن المحاضرة لانى صراحة بانام فى المحاضرات بتاعة الناس اللى بتقول كلام كبير والواحد مش بيفهمه

مرة غلطت وحضرت معرض فنى ودخلت بالخطأ محاضرة عن الفن السيريالي والانبعاجية التداخلية فى مفهوم اللاواقع وأثرها التجريدى على ناس مالهاش علاقة بالموضوع

المهم انى نمت فى المحاضرة وماصحيتش الا لما الحاضرين الفنانين المثقفين جدا طردونى ونظروا لى شذراً انى ازاى ماستفدتش من محاضرة مهمة زى كده

بس والله انا استفدت جدا خصوصا لما طلعت على القهوة اللى جنب المركز الثقافى وضربت لى حجرين شيشة تمام

المهم فى انتظار تحكى لنا تجربتك عن التصوف

اللهم اني اعوذ بك من الهم والحزن ، واعوذ بك من العجز والكسل ، واعوذ بك من الجبن والبخل ، واعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال

اللهم اني اعوذ بك من الكفر والفقر، واعوذ بك من فتنة المحيا والممات ، واعوذ بك من عذاب القبر

رابط هذا التعليق

واريد ان اعرف كيف يمكننى ان اصل من مطار ابوظبى الى الشارقه بأقل تكلفه (ده مش بخل ..ده توفير علشان الظروف )

وان شاء الله لو استقريت فى الامارات هاشارك مع حضراتكم فى الموضوع ده لنفع الغير ولتبادل الخبرات

ومعلش يا جماعه ...سؤال تانى ...لو أنا لقيت وظيفه هل من الممكن انى ادفع بدل مغادره واستقر بالبلد ..ام انى لابد لى من مغادرة البلد ثم العوده مره اخرى

وبالتوفيق للجميع

أولا ً ربنا ييسرلك أمورك وتكون سفرية قدم الخير عليك إن شاء الله

ثانيا ً ع حد علمي والسادة الأعضاء هنا ممكن يأكدوا أو ينفوا كلامي ..

إن لو انت طالع تأشيرة سياحة ..

يبقي لازم تغادر البلد وترجع تاني .. في بلاد قريبة جنب الإمارات مش شرط ترجع مصر

أما لو تأشيرة زيارة من أحد أقاربك او معارفك ..

فبتدفع 570 درهم رسوم تعديل وضع " بدل مغادرة " + مصاريف إصدار التأشيرة العادية , بس مش لازم تغادر البلد

بالتوفيق ,,

Omda 2006

يا عمده الف شكر على ردك وعلى دعاءك لى ...ولك بمثل دعاءك ان شاء الله

وربنا يسهل لك الامور ...ويطمنك وتسافر على خير ان شاء الله

وربنا يصلح حال مصر بلدنا ...اللى حكومتنا بتطرد الشباب اللى فيها وبتزهقهم لحد ما يطفشوا

إذا أردت أن يكون المستقبل صفحه مفتوحه أمامك فعليك أولا أن تدرس الماضى , فلن تحقق شيئا بالصدفه

لكى الله يا مصر http://www.youtube.com/watch?v=kpTg9XHi5zc

رابط هذا التعليق

وبالتوفيق للجميع

الأخ الكريم د.أحمد

يمكن الوصول الى الشارقة بالطرق التالية :

1- تاكسى ليموزين مباشرة من المطار الى الشارقة يمكن يكلفك فى حدود 400 درهم (كتير شوية)

2- تركب الباص من المطار الى محطة الباصات فى أبوظبى (هنا بيقولوا عليها الاستيشن) ب 4 دراهم

بمجرد وصولك الاستيشن تركب اى مواصلة الشارقة فى حدود 50 درهم على حد علمى (ودى أرخص طريقة)

يا سلام يا فندم

اوجزت واوفيت ....شكرا على المعلومه المفيده يا استاذ ابو العز

وبارك الله فيك

إذا أردت أن يكون المستقبل صفحه مفتوحه أمامك فعليك أولا أن تدرس الماضى , فلن تحقق شيئا بالصدفه

رابط هذا التعليق

في في ابوظبي تاكسي ستاند (محطة تاكسيات ) فيها خدمة باصات و تاكاسي بالنفر بتنزلك

في دبي محطة بر دبي لو حابب تشوف دبي

او الشارقة اظن جنب المينا وسوق السمك

مش عارف التسعيرة كام بس حتكون مكتوبة هناك ومش حتزيد عن 50 درهم في اتوبيسات الغزال وفي تاكسي سبعه راكب او خمسه راكب لوحات ابوظبي

رابط هذا التعليق

ياريت تبقى تحكى لك عن المحاضرة لانى صراحة بانام فى المحاضرات بتاعة الناس اللى بتقول كلام كبير والواحد مش بيفهمه

مرة غلطت وحضرت معرض فنى ودخلت بالخطأ محاضرة عن الفن السيريالي والانبعاجية التداخلية فى مفهوم اللاواقع وأثرها التجريدى على ناس مالهاش علاقة بالموضوع

المهم انى نمت فى المحاضرة وماصحيتش الا لما الحاضرين الفنانين المثقفين جدا طردونى ونظروا لى شذراً انى ازاى ماستفدتش من محاضرة مهمة زى كده

بس والله انا استفدت جدا خصوصا لما طلعت على القهوة اللى جنب المركز الثقافى وضربت لى حجرين شيشة تمام

المهم فى انتظار تحكى لنا تجربتك عن التصوف

يعني انا اقول لحضرتك محاضرة...و تامل.....و العلم الذي لا يكيل بالتنجان....قوووم حضرتك تقولي روحت و نمت و صوتك غطي علي صوت المحاضر....لا كده احباط جرعة مكثفة الحقيقة

و بعدين قهوة ايه بقي اللي جنب المكتب الثقافي...ده كل اللي حواليها فيلات او مطاعم باكستانية.....هو حضرتك روحت فين بالظبط.....اعترف!!!

ع العموم.....انا نفسي شكلي مش هقدر اروح لاني مدبسة في تنضيف سمك.....و شويه بعد المغرب.....ربنا يستر بقي

مساااااااكم صيادية سمك.......مفتكسة

رابط هذا التعليق

حبايبي الحلوين انا كنت وعدتكم قبل كده...اني الف....و اشوف و اطوف...و اجيبلكم حاجة حلوة (وش مذيع اسمه جلال علام حد فاكره...كان حكاية.. :roseop: )

اليكم النبأ التالي

ابتداء من اليوم ان شاء الله سيتم اعادة بث ردايو الجالية المصرية بالامارات فى تمام الساعة 8.30 مساء وسيكون الاسبوع الاول اغانى فقط و ابتدء من الاسبوع القادم سيكون هناك العديد من البرامج و الفعاليات الجذبة و المفيدة جدا و التى تعبر عن الجالية المصرية بالامارات ممزوجة بالروح المصرية الاصيلة و العديد من البرامج ( الدينية , الحوراية , المسابقات , الغنائية , الخدمية , الاعلانات المجانية لكل اعضاء الجروب عن اى شئ , برنامج c.v للوظائف , الكوميدية , عالم الابراج , و قريبا برامج توك شو و مسلسلات اذاعية )

اللينك الجديد للاذاعة :

http://ece.listen2myradio.com/

القناة لا تفتح الا فى اوقات البث المعلن عنها قريبا

اديني محرمتكوش من حاجة اهه.....و بناء عليه...الساعة 8 و نص عايزاكوا تسحبوا اللابات ع البلكونات.....و يا سلام لو معاكم غطيان الحلل...عشان نلقط الارسال اسرع

مسااااااااااااكم حواديت ابلة فضيلة

و دي الخريطة الاذاعية......اهو اللينك لو مشتغلشي ابقي اقعدوا اسهروا ع الخريطة.... :blink:

بس خلاص

فوتكم بعافية

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

اولا تحيتي ال كل الاخوة وبدعى لهم بالتوفيق جميعا

وحابب استفسر عن شىء ..

هل وظيفه المحاسب بدولة الامارات مجدية ؟

واقل راتب كام ومتعلقات المحاسب الاساسية من حقوقه ايه بالضبط اللى مش ينفع بتنازل عن شىء عنها ابدا ؟

دومتم بود

رابط هذا التعليق

في في ابوظبي تاكسي ستاند (محطة تاكسيات ) فيها خدمة باصات و تاكاسي بالنفر بتنزلك

في دبي محطة بر دبي لو حابب تشوف دبي

او الشارقة اظن جنب المينا وسوق السمك

مش عارف التسعيرة كام بس حتكون مكتوبة هناك ومش حتزيد عن 50 درهم في اتوبيسات الغزال وفي تاكسي سبعه راكب او خمسه راكب لوحات ابوظبي

الف شكر يا باشا

ولو اعرف بس مين اللى مزعلك ...انا هاقطعه :lol:

الدنيا مش محتاجه زعل ...عيشها زى ما هى علشان ترتاح

والف شكر لتوضيحك نقطه هامه ايضا اكيد هاحتاجها فى رحلتى الى الامارات

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انشاء الله انا مسافر الامارات للعمل وعقد العمل براتب 1500 درهم والسكن والمواصلات على الشركه

ارجو افادتى ممكن اصرف كام اكل وشرب فى الشهر

يعنى ممكن اوفر كام من المرتب ده

رابط هذا التعليق

يعني انا اقول لحضرتك محاضرة...و تامل.....و العلم الذي لا يكيل بالتنجان....قوووم حضرتك تقولي روحت و نمت و صوتك غطي علي صوت المحاضر....لا كده احباط جرعة مكثفة الحقيقة

و بعدين قهوة ايه بقي اللي جنب المكتب الثقافي...ده كل اللي حواليها فيلات او مطاعم باكستانية.....هو حضرتك روحت فين بالظبط.....اعترف!!!

ع العموم.....انا نفسي شكلي مش هقدر اروح لاني مدبسة في تنضيف سمك.....و شويه بعد المغرب.....ربنا يستر بقي

مساااااااكم صيادية سمك.......مفتكسة

ازاى بقى مافيش قهوة انتى بس عدى الناحيى التانية من شارع الجوازات خلف المطعم المفضل وفى كام قهوة محترمة

بس انا حضرت الندوة فى المركز الثقافى اللى فى شارع المطار والمنطقة من هناك مليانة قهاوى فل الفل

ياسلام على اكل السمك ياريت تفتكرينا بطبق بدل مانبص لك فيه وعموما بالهنا والشفا

رابط هذا التعليق

انشاء الله انا مسافر الامارات للعمل وعقد العمل براتب 1500 درهم والسكن والمواصلات على الشركه

أي إمارة بالظبط .. دبي أبو ظبي الشارقة ... الخ ,, حدد علشان الناس تفيدك

بس مبدئيا ً ضعيف جدا جدا جدا جدا جدا

لان الإمارات عاما ً غالية .. حتي لو كان الراتب دا هتاخذه في السعودية فبرده قليل

اتمني لك التوفيق ,,

بالمناسبة إنشاء الله كدة كتابتها غلط .. لان انشاء معناها خلق أو إيجاد كمثال نقول انشاء مصنع انشاء شركة فمينفعش نقول انشاء الله والصح هو إن شاء الله

ارجوا تحري الدقة في كتابتها مرة آخري ,,

تحياتي ,,

عماد

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtop...02429&st=40

بص على الوصلة ده اولا

طبعا ده مش مرتب خالص ده مرتب فئات العمال المنزليين

علشان نديك نصيحة تقولنا انت مين بتشتغل ايه دارس ايه و حتيجي دبي تشتغل ايه

رابط هذا التعليق

علشان نديك نصيحة تقولنا انت مين بتشتغل ايه دارس ايه و حتيجي دبي تشتغل ايه

و هي ساره الشغاله الارتريه كانت دارسه ايه لامؤاخذه؟

و كانت بتاخد 1500 درهم و واكله شاربه نايمه سارقه ببلاش

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

استاذي اسلام سلامة

لو حضرتك لسه بتشاور عقلك....ففعلا زي ما كل الزملاء قالوا لحضرتك المرتب كده هزيل اوي اوي اوي

انتظر فرصة افضل تكون مناسبة لامكانياتك.....و تبقي تمن الغربة

ربنا ييسرلك امورك

رابط هذا التعليق

ازاى بقى مافيش قهوة انتى بس عدى الناحيى التانية من شارع الجوازات خلف المطعم المفضل وفى كام قهوة محترمة

بس انا حضرت الندوة فى المركز الثقافى اللى فى شارع المطار والمنطقة من هناك مليانة قهاوى فل الفل

ياسلام على اكل السمك ياريت تفتكرينا بطبق بدل مانبص لك فيه وعموما بالهنا والشفا

يا وجعة مطينة بطين ....(وش واحد صعيدي)

يعني انا اعدي الشارع....سيبك ان الشارع اصلا مبقاش يتمشي فيه دلوقتي من الحر....و يوم ما ربنا يكرمني....قوووم اعديه عشان اروح اكتشف القهاوي اللي زي الفل...(طب خودلك ساتر بقي....احسن مدافع الرشاش الالي هتتنطور في المنطقة).

احنا اخر "قهوة" نعرفها حضرتك....هي ستار بوكس....و اللي قاطعناها مع زمايلانا العراقيين بعد ما منصور الزايدي ضرب بوش بالجزمة.....(متفهمشي عرق النخوة نطر فينا فجأتن).

حد يا جودعان جرب الاذاعة المصرية.....يهمنا نعرف اراؤكم.

بس خلاص

صباحكم عالي الذبذبااااااااااااات

رابط هذا التعليق

اريد ان اشكركم جميعا على نصائحكم بس انا عاوز اقول حاجه ممكن نعمل اذا كان مفيش فرصه كويسه فى مصر

انا معايا ليسانس اداب جغرافيا - شعبه عامه 2005 والعقد بائع بمكتبه دبى للتوزيع الراتب 1500 درهم وبعد سته اشهر 1800 والسكن

والمواصلات عليهم العقد ثلاث سنوات والمفروض انى مستنى التاشيره بقالى شهر ونصف

بس سؤالى هل انا مقدرش اوفر حاجه من الراتب ده.

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      أجرى الرئيس عبدالفتاح السيسى اتصالا هاتفيا مع صاحب السمو الشيخ محمد بن زايد آل نهيان رئيس دولة الإمارات الشقعرض الصفحة
    • 36
      السلام عليكم و كل سنة و انتم طيبين و رمضان كريم علي الامة الاسلامية كان عندي استفسار لي حبايبنا الي في الامارات :ninja: هل 2000 درهم لمحاسب بدون خبرة في الشارقة مرتب كويس؟ مع العلم ان السكن عليهم و كنت عاوز اعرف مرتبات ال E R P تقريبا كام خصوصا الي معاه اوراكل فينانشيال طب لو فرضنا و رحت علي الشغلانة ام 2000 دي و ربنا اراد و لقيت شغل بمرتب احسن في نفس البلد, هل من السهل اغير الوظيفة و الي فيها صعوبة؟ ياريت لو حد عنده معلومه يفيدنا و ميبخلش عشان انا لسه 23 سنه و جالي الضغط من بلدنا دي :rol
    • 0
      تنطلق الثلاثاء المقبل فى دبى بالإمارات العربية المتحدة بطولة العالم للكاراتيه والتى يشارك فيها منتخبنا الوعرض الصفحة
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN) – أعلن مصرف الإمارات المركزي يوم الثلاثاء عن تمديد أجزاء من خطة الدعم الاقتصادية التي أطلقتها البلاد للتصدي لجائحة كورونا، حتى منتصف العام 2022. وقال بيان نشره المصرف المركزي إنه بموجب التمديد "سيظل بإمكان المؤسسات المالية الاستفادة من تسهيلات السيولة ذات التكلفة الصفرية المغطاة بضمان، البالغ قدرها 50 مليار درهم، حتى شهر 30 يونيو 2022، لتتمكن من توفير قروض تمويلات جديدة لعملائها من الأفراد، والمؤسسات الصغيرة والمتوسطة، وشركات القطاع الخاص... View the full a
    • 0
      على رأس وفد عسكرى رفيع المستوى يشارك الفريق أول محمد زكى القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الح عرض الصفحة
  • أضف...