اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغتربي الإمارات

Recommended Posts

يا جماعة تجمع الاخوه الظاببوايين wst:: خلوها لما آجي بقا ...

هااااااااااااااااااااااااااااااانت دعواتكم بس لاني خلاص جبت جاز وسورلار وزيت طيارات :D

بالتوفيق للجميع ,,

رابط هذا التعليق

• الردود 1.6k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

نوّرت الإمارات يا أبو حبيبة..

أولاً: أنا اتصلت فوراً الآن بعد قراءة مشاركتك بأخ مصري هنا صاحب شركة تسويق عقاري، أعرفه شخصياً، ولديه العديد من الشقق والاستوديوهات والغرف في أبوظبي..

صراحةً ما كنت أعرف أين تقع مستشفى زايد هذه، لكني سألته فقال لي على طريق المصفح.. وليس عنده سكن متوفر الآن هناك.. لكن يوجد قريب بعض الشيء منه..

على أية حال، هذا رقم السكرتير الخاص به..اسأله عما تريد، ربما يفيدك أو يدلك على شيء قريب..

اسمه محمد.. اتصل به على: 055/2204611

ثانياً: غداً - إن شاء الله - الجمعة ستجد صحف الوسيط، والمدى، والإعلانية.. جميعها مجانية.. بها إعلانات كثيرة، وفيها كل ما تريد..

ثالثاً: إذا قدّر الله ولم تجد فيها ما يناسبك، انشر إعلان في الوسيط في الأسبوع الذي يليه بـ 45 درهماً.. واذكر فيه كل ما تريده في سكنك الجديد..

ستجد عشرات الاتصالات تأتيك من صباح الجمعة إلى ما شاء الله...

أخيراً: تعال هنا واسأل عن أي شيء يشغل بالك.. إن شاء الله ستجدنا بجوارك.. وهذه نصيحتي لجميع القادمين الجدد إلى الإمارات..

بالتوفيق.

هم دول ولا بلدنا...وفعلا الاخ عبيد الله خير السند..بس كان فين من فتره كبيره غايب عن المنتدى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اخواني الظبياوين......الشرفاء

اجمع هنا حاااااااااالا gra:-

بكرة بإذن الرحمن هيكون فيه احتفالية صغيرة كده بتحرير سيناء...(حد هيهرش في دماغه و يقولي مش ده كان الاسبوع اللي فات.....هقول معلشي مصر هتفضل غالية عليا.... :lol: )

الاحتفالية هتكون في المكتب الثقافي للسفارة المصرية

بصوا انا هوصفوا علي اد ما اعرفه....و محدش يضحك عليا....(مبعرفشي في الشوارع خالص)

وزارة التربية و التعليم القديمة.....كويس...و بعدين تخشوا من هناك ع جنب.......تفضلوا ماشيين لغاية ما تلاقوا جامعيين قصاد بعض...دول الاتنين مساجد شيعة...(انا كنت نوهت قبل كده ان واحد منهم للسنة بس طلع الاتنين شيعة....ما علينا)

لما تلاقي الجامعيين....تخشوا م ع الجنب.....مش عارفة انهي جنب بقي....و هتلاقوا المكتب الثقافي و هو عبارة عن فيلا بدورين.

يا رب تكون وصفة سهلة

نتمني نشوفكم بكرة.....عشان كمان الي عنده فكرة او طريقة لموضوع نادي المصريين في ابو ظبي

لو تقدر يا استاذ ابو حبيبة تشرفنا بالزيارة يبقي هايل....و يا سلام بقي لو لسه جايب معاك زيارة من مصر...حتة فطير علي كام كيلو لحمة......غلاوتك هتزيد عندنا خاااالص... :lol:

نشوفكم علي خير

في امان الله

رابط هذا التعليق

مداخلة من العضوة الفاضلة nada

يبدو انها لم تستطع ادراج مداخلتها واقوم بذلك نيابة عنها ، ومن يستطيع الرد فليتفضل :

السلام عليكم اولا

دى اول مره اشارك فى منتدى علشان نفسى اعرف رد لاسألتى

انا اخصائيه نفسيه عندى 28 سنه معروض عليا العمل فى مسقط

عاصمه عمان فى احدى المدارس الخاص مع توفير السكن والانتقالات بمبلغ 200 ريال انا عارفه ان انا عرفت من دخولى فى المنتدى ان المبلغ ضئيل جدا بس هل يمكن محاوله الادخار منه

وهل يمكن الحصول على عمل اخر فى غير مواعيد الداراسه ام الافضل رفض العرض ياريت حد يقولى اعمل ايه على العلم انى بحاول الاقى فرصه سفر بقالى 3 سنين

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

مداخلة من العضوة الفاضلة nada

يبدو انها لم تستطع ادراج مداخلتها واقوم بذلك نيابة عنها ، ومن يستطيع الرد فليتفضل :

السلام عليكم اولا

دى اول مره اشارك فى منتدى علشان نفسى اعرف رد لاسألتى

انا اخصائيه نفسيه عندى 28 سنه معروض عليا العمل فى مسقط

عاصمه عمان فى احدى المدارس الخاص مع توفير السكن والانتقالات بمبلغ 200 ريال انا عارفه ان انا عرفت من دخولى فى المنتدى ان المبلغ ضئيل جدا بس هل يمكن محاوله الادخار منه

وهل يمكن الحصول على عمل اخر فى غير مواعيد الداراسه ام الافضل رفض العرض ياريت حد يقولى اعمل ايه على العلم انى بحاول الاقى فرصه سفر بقالى 3 سنين

السلام عليكم و ورحمة الله و بركاته

هو حضرتك تقصد 2000 ريال صح.......علي رايي المتواضع (مع اني مش في عمان)....بس اعتقد انها فعلا قليلة....

و الله اعلي و اعلم

ربنا ييسر الصالح ان شاء الله

رابط هذا التعليق

معلشي انا تاني

بس المكتب الثقافي في شارع اسمه شارع الجوازات

رابط هذا التعليق

السلام عليكم أخت لماضة..

بالنسبة للعنوان فهو صح: شارع الجوازات، متفرع من شارع المرور.. المكتب الثقافي المصري هناك على إيدك اليمين بعد المسجد الشيعي مباشرة..

بس فيه نقطة أوضحها لحضرتك:

المسجد الأول سُنّي وليس شيعي.. أنا كنت أسكن في العمارة المقابلة من الناحية الأخرى العام الماضي هناك..

المسجد الشيعي سترين عليه من الخارج رسومات مكتوب عليها أسماء أئمة الشيعة، مثل جعفر الصادق وموسى الكاظم والإمام العسكري.. الخ الخ..

أما الآخر فهو سُنّي.. وصليت فيه عشرات المرات..

الفرق في الغالب: هو أن المسجد السُنّي عادي مثل مساجدنا، لكن الشيعي بيكون فيه قبة مثل الحسينيات اللي في إيران وجنوب لبنان، وبيكون عليه رسومات من الخارج بأسماء أئمة الشيعة..

بالنسبة للاحتفال هشوف لو كان ممكن آجي.. وإذا مقدرتش فسأنتظر أن تكتبوا لنا هنا عما حدث..

بُوركت يا أختاه..

رابط هذا التعليق

سلامو عليكو

حبايبي الحلوين أعضاء محاورات المصريين ..

إستكمالا ً للمسلسل البايخ بتاعي .. فدي كانت الحلقة قبل الأخير ..

اتصلت بالشركة في أبوظبي ,اخبروني بالتالي :

ان التأشيرة أتوافق عليها خلاص من مكتب العمل يوم الأثنين اللي فات والمفروض هتروح حاجة اسمها التفتيش والبحث ! وبعد كدة ترجع تاني وزارة العمل الشركة تسدد المصروفات الازمة وياخدوا التأشيرة .. ودا هيكون يوم الاحد الجاي دا او الاثنين

هل دا واقعي ولا خيال ؟؟ بس علشان أعرف أحط المسلسل دا تبع الخيال العلمي ولا تحت بند قصة واقعية :lol:

أصلة طالما اتوافق عليها خلاص من مكتب العمل اية بقا البحث والتفتيش دا ؟؟

فوتوكو بعافية :blink:

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

سلامو عليكو

حبايبي الحلوين أعضاء محاورات المصريين ..

إستكمالا ً للمسلسل البايخ بتاعي .. فدي كانت الحلقة قبل الأخير ..

اتصلت بالشركة في أبوظبي ,اخبروني بالتالي :

ان التأشيرة أتوافق عليها خلاص من مكتب العمل يوم الأثنين اللي فات والمفروض هتروح حاجة اسمها التفتيش والبحث ! وبعد كدة ترجع تاني وزارة العمل الشركة تسدد المصروفات الازمة وياخدوا التأشيرة .. ودا هيكون يوم الاحد الجاي دا او الاثنين

هل دا واقعي ولا خيال ؟؟ بس علشان أعرف أحط المسلسل دا تبع الخيال العلمي ولا تحت بند قصة واقعية :roseop:

أصلة طالما اتوافق عليها خلاص من مكتب العمل اية بقا البحث والتفتيش دا ؟؟

فوتوكو بعافية :D

ازيك ياعمده...ياريت والله حدمن الامارات يفيدنا لان برده اتصلت علشان التاشيره وقالولى تقريبا نفس الكلام(ان تصريح العمل طلع ومش عارف ايه....الخلاصه يعنى ان لسه شويه ع التأشيره)

ربنا يصلح احوالك ياعمده

ويبان حل لكل المستنيين تأشيرات

خلينا نشوفك ياعمده :D

رابط هذا التعليق

أخى عمدة

الاجراءات سليمة بس لازم تفرق بين حاجتين

شركة قطاع خاص :

- موافقة العمل والعمال

- الحصول على الموافقة الامنية (يمكن تكون ارهابى او عليك احكام)

- الجوازات لاستخراج التأشيرة النهاية (من يوم الى 3 أيام بحد اقصى) المستعجل يدفع 100 درهم لاستخراج التأشيرة فى الحال

شركة حكومة :

- الحصول على الموافقة الامنية

- الجوازات لاستخراج التأشيرة النهاية (غالبا تطلع التأشيرة تانى يوم)

الصبر حلو

اللهم اني اعوذ بك من الهم والحزن ، واعوذ بك من العجز والكسل ، واعوذ بك من الجبن والبخل ، واعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال

اللهم اني اعوذ بك من الكفر والفقر، واعوذ بك من فتنة المحيا والممات ، واعوذ بك من عذاب القبر

اللهم عافني في بدني وعافني في سمعي وعافني في بصري

رابط هذا التعليق

أخويا أبو العز

جزاك الله كل خير ع إهتمامك وردك بجد انته طمنتني ربنا يباركلك يارب ويصلح حالك ويديك ع قد نيتك بجد

شكرا ً مرة تانية يا جميل وجعلك الله دوما ً ذخرا ً وعونا ً لنا

اخوك

عماد

رابط هذا التعليق

يا جماعة ضرورى لو سمحتو لو حد عارف حاجه عن ادارو مستشفى المركز الطبى الوطني فى دبى وابو ظبى ضروري عشان انا جيلى عقد عليه ولو قبلته هسيب شغلى فى السعوديه انا طبيب باطنه دكتوراه2008 وقلقان لانى شايف كل الادارة هنديه يعنى لو الواحد اتخانق مع ممرضه هنديه ينصروها عليا وبالنسبه لاوقات العمل ممكن يقولو 8 ويسرحو ويبقو 10 زي هنا فى السعوديه

رابط هذا التعليق

معلشى عشمى فى وجه الله ثم فيكو كبير

لو جيت على خاص وبعدين اردت احول حكومه ايه مدي صعوبه ذلك وهيكون فيها مشاكل هو اصلا نهو احسن الخاص ولا الحكومه ولسيدتكم جزيل الشكر مقدما

رابط هذا التعليق

معلشى عشمى فى وجه الله ثم فيكو كبير

لو جيت على خاص وبعدين اردت احول حكومه ايه مدي صعوبه ذلك وهيكون فيها مشاكل هو اصلا نهو احسن الخاص ولا الحكومه ولسيدتكم جزيل الشكر مقدما

استاذنا الفاضل....مش هقدر افيد حضرتك في موضوع ادارة المستشفي بس ان شاء الله تلاقي من الاخوة هنا الرد الكافي

هو كلنا فكرنا زي حضرتك كده في البداية.....طبعا الشغل الحكومي باي مقياس هو افضل من الخاص.... لان بيبقي فيه امتيازات افضل من الخاص

مشكلة الخاص....انه خاص يعني عقد بيتفصل لكل موظف....و ممكن تتفاجأ بعد كده باختلافات مع زمايلك....يعني مهارة حضرتك في التفاوض من البداية هي اللي بتحدد ملامح طريق حضرتك بعد كده

برضه حضرتك من البداية بتحط خطوط عريضة....و خاصة فيما يتعلق بالساعات الزيادة......لازم تسال عنها....الاتش ار في المؤسسة بتاعتك...من باب تعريفه انك عارف...

و بتسجل ده.....و بتقدمه لرئيسك المباشر

أهم حاجة هي بند السكن.....يا رب يكون علي الشغل...عشان ده هيشيل من علي حضرتك عبء كبير...و خصوصا لو حبيت تستقدم اسرتك بعد كده

نصيحتي لحضرتك انك تحاول تقرا قانون العمل كويس

في حدود معلوماتي المتواضعة عشان تتنقل من شغل لشغل آخر متهايلي بتدفع شهر و نصف عشان تاخد خطاب بيسمي خطاب الممانعة......بس لو تسمحلي انصح حضرتك.....انت ركز في شغلك المتاح دلوقتي طالما استخرت و حسيت ان العرض كويس.....و خلي السنة الاولانية استطلاعية للبلد و المكان بشكل عام....عشان تقدر تحدد اتجاهاتك بعد كده

ربنا ييسر لحضرتك الخير

و ان شاء الله اخواتنا هيردوا علي حضرتك في باقي التفاصيل

تحياتي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم أخت لماضة..

بالنسبة للعنوان فهو صح: شارع الجوازات، متفرع من شارع المرور.. المكتب الثقافي المصري هناك على إيدك اليمين بعد المسجد الشيعي مباشرة..

بس فيه نقطة أوضحها لحضرتك:

المسجد الأول سُنّي وليس شيعي.. أنا كنت أسكن في العمارة المقابلة من الناحية الأخرى العام الماضي هناك..

المسجد الشيعي سترين عليه من الخارج رسومات مكتوب عليها أسماء أئمة الشيعة، مثل جعفر الصادق وموسى الكاظم والإمام العسكري.. الخ الخ..

أما الآخر فهو سُنّي.. وصليت فيه عشرات المرات..

الفرق في الغالب: هو أن المسجد السُنّي عادي مثل مساجدنا، لكن الشيعي بيكون فيه قبة مثل الحسينيات اللي في إيران وجنوب لبنان، وبيكون عليه رسومات من الخارج بأسماء أئمة الشيعة..

بالنسبة للاحتفال هشوف لو كان ممكن آجي.. وإذا مقدرتش فسأنتظر أن تكتبوا لنا هنا عما حدث..

بُوركت يا أختاه..

شكرا لحضرتك ع التوضيح

بالنسبة للاحتفالية ....يبدو انها كانت اكتر من رائعة...(اينعم انا مقدرتش احضر) بس المجموعة بعتتلي صور فعلا تحسسك انك في قلب مصر

حد سمع عن إذاعة الجالية المصرية في ابو ظبي

برضه هشمشملكم ع الموضوع و هآجي تاني

================

استاذنا عماد.....

متسربع علي ايه......الصابرين بخير........

بكرة تندم.....

قصدي...

بكرة تفوووووق....

قصدي بكرة توصل بالسلامة.....ما علينا

انا قولتلك قبل كده....هما هيغطسوا فترة.....و بعدين اذ فجأتن هتلاقيهم ظهروا.....استعد بقي

ربنا يوفقك

برضه استاذنا حكيم.....هو انت دفعة عماد طيب.......ايه ده كده ابو ظبي هتبقي زحمة أوي..... :)

ان شاء الله توصلوا و تنورونا......و تنضم لافراد الجالية هنا......هتندمجوا معاهم جدا باذن الله

مسااااااكم رضا

تحياتي

رابط هذا التعليق

لمضمض متسربع يا جميل انا بقالي 4 شهور ونص هستني أكتر من كدا اية بس !!

دعواتكم بس .. ربنا يسهل يارب أنا خلاص بجد والله كل اللي يقابلني يقولي انته بدأت في الشهر الخامس محسسني اني حامل في التأشيرة وهولدها ع السابع او التاسع :) ع الله بس الجنين يطلع كويس مفيش فية عيوب زي السعودية

فوتوكوا باعافية وسلامي لكل الجالية المصرية بأبوظبي .. وأفرشوا المطار ورد من دلوقتي وأمنوا مداخل ومخارج البلد كويس والقناصة ع البيوت وتجهيزات أمنية مشدده إستعدادا ً لوصل عمده المصريين :closedeyes:

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

انا عرضت استفسارى وكان نفسى حد يفكر معايا ويقولى ايه هو التصرف المناسب

اذهب للعمل فى عمان كأخصائيه نفسيه فى احدى المدارس الخاصه

بمرتب 200 ريال عمانى مقابل 3000 جنيه مصرى بالاضافه الى انا الاقامه مجانيه على المدرسه

واترك عملى فى القاهره وهو اخصائيه نفسيه بالتعاقد

فهل اذهب الى العمل فى عمان واطرق ابواب جديده

ام انتظر على امل التثبيت فى العمل مع العلم ان مرتبى الان 320 جنيه

انا بصراحه خايفه معرفش استمر فى عمان خاصه ان العقد لمده سنه قابله للتجديد

وارجع مصر الاقى نفسى بدون عمل يعنى اخسر الاثنين

وخايفه كمان استمر فى مصر من غير مجازفه وافضل محلك سر بدون تقدم

فماذا افعل افيدونى افادكم الله

رابط هذا التعليق

انا عرضت استفسارى وكان نفسى حد يفكر معايا ويقولى ايه هو التصرف المناسب

اذهب للعمل فى عمان كأخصائيه نفسيه فى احدى المدارس الخاصه

بمرتب 200 ريال عمانى مقابل 3000 جنيه مصرى بالاضافه الى انا الاقامه مجانيه على المدرسه

واترك عملى فى القاهره وهو اخصائيه نفسيه بالتعاقد

فهل اذهب الى العمل فى عمان واطرق ابواب جديده

ام انتظر على امل التثبيت فى العمل مع العلم ان مرتبى الان 320 جنيه

انا بصراحه خايفه معرفش استمر فى عمان خاصه ان العقد لمده سنه قابله للتجديد

وارجع مصر الاقى نفسى بدون عمل يعنى اخسر الاثنين

وخايفه كمان استمر فى مصر من غير مجازفه وافضل محلك سر بدون تقدم

فماذا افعل افيدونى افادكم الله

بصراحه انا شايفه عرض كويس ...وعمان اسمع انها بلد كويسه..وفعلا كلامك صحيح لو كملت هنا هتفضل محلك سر وبعدين انت شغال اصلا بالعقد هنا يعنى مش فارقه كتير

والقرار الاول والاخير لصاحب الشأن ..حضرتك تقرر

رابط هذا التعليق

برضه استاذنا حكيم.....هو انت دفعة عماد طيب.......ايه ده كده ابو ظبي هتبقي زحمة أوي..... :blush2:

ان شاء الله توصلوا و تنورونا......و تنضم لافراد الجالية هنا......هتندمجوا معاهم جدا باذن الله

مسااااااكم رضا

تحياتي

ان شاء الله مشكلتى تقريبا نفس مشكله عماد ...التأشيره

وبعدين مش هنزحم ابوظبى اوى كده هيزيدوا 2 بس.... :blush2:

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      أجرى الرئيس عبدالفتاح السيسى اتصالا هاتفيا مع صاحب السمو الشيخ محمد بن زايد آل نهيان رئيس دولة الإمارات الشقعرض الصفحة
    • 36
      السلام عليكم و كل سنة و انتم طيبين و رمضان كريم علي الامة الاسلامية كان عندي استفسار لي حبايبنا الي في الامارات :ninja: هل 2000 درهم لمحاسب بدون خبرة في الشارقة مرتب كويس؟ مع العلم ان السكن عليهم و كنت عاوز اعرف مرتبات ال E R P تقريبا كام خصوصا الي معاه اوراكل فينانشيال طب لو فرضنا و رحت علي الشغلانة ام 2000 دي و ربنا اراد و لقيت شغل بمرتب احسن في نفس البلد, هل من السهل اغير الوظيفة و الي فيها صعوبة؟ ياريت لو حد عنده معلومه يفيدنا و ميبخلش عشان انا لسه 23 سنه و جالي الضغط من بلدنا دي :rol
    • 0
      تنطلق الثلاثاء المقبل فى دبى بالإمارات العربية المتحدة بطولة العالم للكاراتيه والتى يشارك فيها منتخبنا الوعرض الصفحة
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN) – أعلن مصرف الإمارات المركزي يوم الثلاثاء عن تمديد أجزاء من خطة الدعم الاقتصادية التي أطلقتها البلاد للتصدي لجائحة كورونا، حتى منتصف العام 2022. وقال بيان نشره المصرف المركزي إنه بموجب التمديد "سيظل بإمكان المؤسسات المالية الاستفادة من تسهيلات السيولة ذات التكلفة الصفرية المغطاة بضمان، البالغ قدرها 50 مليار درهم، حتى شهر 30 يونيو 2022، لتتمكن من توفير قروض تمويلات جديدة لعملائها من الأفراد، والمؤسسات الصغيرة والمتوسطة، وشركات القطاع الخاص... View the full a
    • 0
      على رأس وفد عسكرى رفيع المستوى يشارك الفريق أول محمد زكى القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الح عرض الصفحة
  • أضف...