اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغتربي الإمارات

Recommended Posts

إلى الأخ/ MoeTdot

سألت لك اليوم اثنين ممن أعرفهم يعملان في شركات عالمية متخصصة في الاقتصاد والاستشارات المالية.. واحد عربي، والأخرى سيدة أجنبية.. إجابتهما كانت تقريبا متطابقة..

أولاً: مؤهل صديقك يساعده للعمل في شركات دراسة السوق، أو كـ Marketing Analyst... أو الانضمام لقسم الاستشارات Advisory Department في إحدى شركات الاستشارات المالية.. أو المحاسبة.. مثل دولويت .. إي واي.. بي دبليو سي.. كي بي إم جي..

ثانياً: الأخ العربي قال لي للأسف شغل التسويق ضعيف جدا الآن في الإمارات.. وهناك عدد ضخم من الخريجين في هذا التخصص ولا يجدون عملاً..

ثالثاً: السيدة الأجنبية قالت لي: الراتب هنا في الدولة سيكون لصاحب الخبرة القليلة تقريبا 10 آلاف درهم شامل كل شيء(2.700 دولار تقريبا).. وأردفت: طالما لديه خبرة ثلاث سنوات فبإمكانه التفاوض.. وهذا يعتمد على الشركة ونظام الرواتب فيها..

رابعاً: لا أنصح صديقك بالنزول إلا الإمارات إلا ومعه عرض عمل جيد..

تم تعديل بواسطة عبيد الله
رابط هذا التعليق

• الردود 1.6k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

حكيم

الله يبارك فيك يا جميل .. وعقبالك كدا .. شوف اخونا عبيد الله قالك كل اللي انا عاي أقوله ليك .. انا اتشقلبت وعملت اللي متعملش علشان الموضوع دا ومع ذلك مكتوب ميعاد محدد هاخد رزقي فيه .. وأسال الناس هنا وتسألهم ليه ما انتة كنت متابع معايا وعارف سيبها لله وربنا ان شاء الله يكتبلك الخير ويرزقم من حيث لا تحتسب أو تدري ..

وتبقي تطمني عليك ضروري هنا او الإيميل ..

أخوك

عماد

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الواحد من فرحته بحاول اجمع انا عايز أسال ع اية مش عارف وهتلقوني كل يوم داخلم بسؤال شكل ..

أعذروني بقا واعتبروني اخوكم الصغير وبتقال عليكم شويتين

دلوقتي الشركة بعتتلي الأوفر ليتر علي الإيميل هل دا كدة يعتد بيه أصل بيني وبينكم خايف ليرجعوا في كلامهم

أي نعم الإمارات شيء والسعودية شيء .. لكن الحذر واجب برضة .. هوه إتبعت علي إيميل المكتب في مصر وإتبعتلي من المكتب علي إيميلي , هل كدا الامور تمام ولا لازم الأصل ...

سؤال تاني بقا ... من الأخر كدة اية الورق اللي المفروض أطلع بيه من هنا في مصر

جواز السفر + تصريح الجيش + " تصريح العمل دا مقرف أوي ومليش خلق " فهل هحتاجة معايا وانا مسافر ولا لا

لاني لما كنت مسافر السعودية كنت عامل واحد وانتها ..

يالا شوفوا بقا السؤالين دول ع ما أرجعلكم تاني

فوتوكم بعافية ..

ودي عربون wst:: :roseop:

رابط هذا التعليق

يا سلاااااااااااااام يا عمدة

دلوقتى هاقولك كفارة .قصدى مبرووووووووك

ولكن 1000 مبرووووووووووووووووك بعد ما تعمل المليون الاولانى.................هههههههههههههههههههههههههههههههههه

ربنا يوفقك

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

ولكن 1000 مبرووووووووووووووووك بعد ما تعمل المليون الاولانى.................هههههههههههههههههههههههههههههههههه

ربنا يوفقك

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

للدرجة دي أنا كنت مسبب ازمة في المنتدي :roseop: ههههههههههههههه

هههههههههههه أول مليون ع أساس اني في الكويت بقا ولا اية :roseop:

الله يبارك فيك يا جميل .. عقبال حبايبك كدا ..

:D

Omada2006

رابط هذا التعليق

ربنا يوفقك

هههههههههههه أول مليون ع أساس اني في الكويت بقا ولا اية :roseop:

:D

Omada2006

حمدا الله على السلامة ياعم عمدة

كفارة زى مابيقولوا

للرد على اسئلتك

1- تصريح العمل ضرورى هو عذاب لابد منه بس نصيحتى ادفع 3 سنوات علشان ماتشوفش وشهم لمدة 3 سنين (300 جنيه)

2- تصريح الجيش اذا كنت اقل من 31 سنة لازم تعمله والله فكرتنى بايام الجيش طبعا بعد 9 سنوات من الاحتياط بتاخد ختم على الباسبور انك مش مطلوب

للعلم سنة 1995 فى ظابط رخم لغى لى سفرى علشان نسيت تصريح الجيش ورجعت من المطار ودمعتى على خدى لانى كنت رايح مامورية عمل فى لبنان ضرورى تعمل التصريح (طبعا ح تقول فى سرك الراجل ده عجوز قوى انا مخلص جيش سنة 1991 وشاركت فى حرب الخليج)

3- العرض اللى جاء لك فى الايميل يعتبر رسمى لحد ماتوصل بالسلامة ويسلموك اصل العرض وتوقع عليه

4- الشركة حكومة ولا خاص المهم المفروض فى سائق ينتظرك فى المطار وياخدك على السكن الموقت اذا ماكنش عندهم سكن تنزل فى فندق 4 نجوم لمدة اسيوع لحد ماتدبر نفسك واذا فى سكن باخدوك على الـ Guest house

اذا مافيش حد منتظرك فى المطار انا حاضر وفى الخدمة وماتتكسفش وتقول الراجل ده من سن ابويا مايصحش لا انا شباب واعجبك قوى واصغر منك كمان

جيب كل اوراقك معاك وحذارى تجيب اكل معاك خصوصا الطيور لان فى المطار بيكشفوها ويصادروها خلى الوالدة ربنا يديها الصحة تزغطك كويس قبل ماتيجى وبعدين ماتخافش انت مش جاى على مجاعة كل حاجة موجودة

طبعا مش ح اقول لك ان الجو هنا دلوقتى اقل من جهنم شوية لانا بتولع فى شهرى يوليو واغسطس تلبس خفيف ويفضل القطن

مش فاكر غير كده دلوقتى عموما انا تحت امرك فى اى حاجة اعتبرنى اخوك الكبير (يعنى مش زى ابوك) انا مش عجوز قوى يادوبك فى اول الاربعينات

وتوصل بالسلامة

تم تعديل بواسطة أبو العز

اللهم اني اعوذ بك من الهم والحزن ، واعوذ بك من العجز والكسل ، واعوذ بك من الجبن والبخل ، واعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال

اللهم اني اعوذ بك من الكفر والفقر، واعوذ بك من فتنة المحيا والممات ، واعوذ بك من عذاب القبر

اللهم عافني في بدني وعافني في سمعي وعافني في بصري

رابط هذا التعليق

ا/ ابو العز

مع انى مش طرف فى الموضوع

بس اسمح لى احييك على شعورك الطيب ده

جزاك الله خيرا.....وربنا يعطيكك على قدر نيتك الطيبة

رابط هذا التعليق

يا عماد ده انت بقالك 20سنة واخد باب مغتربى الامارات لحسابك

ومش عايزنى اقولك كفارة....قصدى مبرووك

ربنا يوفقك ياريس...وعلى بركة الله

رابط هذا التعليق

ربنا يوفقك

هههههههههههه أول مليون ع أساس اني في الكويت بقا ولا اية :lol:

:sad:

Omada2006

حمدا الله على السلامة ياعم عمدة

كفارة زى مابيقولوا

للرد على اسئلتك

1- تصريح العمل ضرورى هو عذاب لابد منه بس نصيحتى ادفع 3 سنوات علشان ماتشوفش وشهم لمدة 3 سنين (300 جنيه)

2- تصريح الجيش اذا كنت اقل من 31 سنة لازم تعمله والله فكرتنى بايام الجيش طبعا بعد 9 سنوات من الاحتياط بتاخد ختم على الباسبور انك مش مطلوب

للعلم سنة 1995 فى ظابط رخم لغى لى سفرى علشان نسيت تصريح الجيش ورجعت من المطار ودمعتى على خدى لانى كنت رايح مامورية عمل فى لبنان ضرورى تعمل التصريح (طبعا ح تقول فى سرك الراجل ده عجوز قوى انا مخلص جيش سنة 1991 وشاركت فى حرب الخليج)

3- العرض اللى جاء لك فى الايميل يعتبر رسمى لحد ماتوصل بالسلامة ويسلموك اصل العرض وتوقع عليه

4- الشركة حكومة ولا خاص المهم المفروض فى سائق ينتظرك فى المطار وياخدك على السكن الموقت اذا ماكنش عندهم سكن تنزل فى فندق 4 نجوم لمدة اسيوع لحد ماتدبر نفسك واذا فى سكن باخدوك على الـ Guest house

اذا مافيش حد منتظرك فى المطار انا حاضر وفى الخدمة وماتتكسفش وتقول الراجل ده من سن ابويا مايصحش لا انا شباب واعجبك قوى واصغر منك كمان

جيب كل اوراقك معاك وحذارى تجيب اكل معاك خصوصا الطيور لان فى المطار بيكشفوها ويصادروها خلى الوالدة ربنا يديها الصحة تزغطك كويس قبل ماتيجى وبعدين ماتخافش انت مش جاى على مجاعة كل حاجة موجودة

طبعا مش ح اقول لك ان الجو هنا دلوقتى اقل من جهنم شوية لانا بتولع فى شهرى يوليو واغسطس تلبس خفيف ويفضل القطن

مش فاكر غير كده دلوقتى عموما انا تحت امرك فى اى حاجة اعتبرنى اخوك الكبير (يعنى مش زى ابوك) انا مش عجوز قوى يادوبك فى اول الاربعينات

وتوصل بالسلامة

تصدق مش لاقي كلمة مناسبة توفيقك حقك يا عمو / أبو العز ;)

ياعني انا قاعد ربع ساعة أفكر .. أشكرة إزاي .. أوفيه حقه إزاي .. مش عارف

بس والله ربنا يجازيك كل خير يارب .. ويصلح حالك والله الواحد حاسس أنه فعلا ً هيكون وسط أهلة ومش في غربة

لما كنت بالسعودية محستش الإحساس حتي قبل ما أسافر ورغبتي القويه في السفر .. لكن المرة دي بجد بجد

أٌقسم بالله حاسس إني مسافر ع أول شارعنا أقعد وسط إخواتي وحبايبي ..

لن توفيك اي كلمـــــــــــــــه شكـــــر حقكك ..

ع جنب بقا .. الأستاذ / أحمد سيف المشرف معانا هنا .. الراجل أول ما عرف ان تأشيرتي جت بعتلي رسالة ع الخاص وقالي انه هينتظرني وبصراحة مكنتش هوافق إلا لما قالي انه جنب المطار .. ومقصرش معايا خالص وناس تانية كمان بادرت بالمساعدة .. واللي خش بارك .. فالواحد مذدهل ومش عارف يقولكم اية ولا اية ..

المهم كل دا عكس السعودية تماما ً .. :D

بالنسبة بقا للأكل والطيور وكدة يادوب ملابسي وبدلي وبس انا كدة ولا كدة بحب أمشي خفيف خفيف وبفرفر من الحر دي مشكلتي .. وانتو خوفتوني اوي من درجة الحرارة لان دي اكتر حاجة بتتعبني .. ربنا يستر بقا ..

ياعني لو نازل من البيت طاقتي 100 % درجة الحرارة العالية ممكن تنزلها ل 10 % ودي أزمة كبيرة جدا ً بالنسبة ليا يمكن علشان أنا سفسوف صغير كدة :D

المهم انا تصريح العمل دا مهم اصل فيه كذا موضوع كدا اتقال عليه انه مش مهم فمش عارف بقا الدنيا اية

عاما ً هعملة بقا وأمري لله ..

شكرا ً يا عمو أبو العز .. وراجعلكم تاني بكام سؤال كدة بس أفتكرهم الأول :blush2:

رابط هذا التعليق

يا عماد ده انت بقالك 20سنة واخد باب مغتربى الامارات لحسابك

ومش عايزنى اقولك كفارة....قصدى مبرووك

ربنا يوفقك ياريس...وعلى بركة الله

:lol: :D :D ;) :o

20 سنة ياظالمني دول هما كلهم ع بعضهم 5 شهور بس

دا انته حتي مجتش تزورني بعيش وحلاوه طيب دا ينفع بقا :sad:

ماشي يا باشمهندس هوه انا مش عارف لو حد قال للتاني كفارة التاني يرد يقول اية :blush2:

بس شكرا ً هههههههههه :roseop: ربنا يكرمك يارب

رابط هذا التعليق

ياواد ياعمدة تصدق انك رخم وغلس

عمال اقول لك انا زى اخوك الكبير تقوم تقولى ياعمو ياواد ده انا اصغر منك ورياضى قديم وكنت لاعب فى منتخب مصر بس الكرش بقى هو اللى مودينى فى داهية

بس لما تيجى ابوظبى ح اوريك شغلك

اللهم اني اعوذ بك من الهم والحزن ، واعوذ بك من العجز والكسل ، واعوذ بك من الجبن والبخل ، واعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال

اللهم اني اعوذ بك من الكفر والفقر، واعوذ بك من فتنة المحيا والممات ، واعوذ بك من عذاب القبر

رابط هذا التعليق

توصل بالسلامه ياعمده...انا بعتلك ع الخاص بس شكلك .............؟

عجبانى اوى روح أخونا الكبير استاذ /أبو العز...وحابب انه يساعد الناس جدا وأنا عن نفسى استفد من معلوماته كتير جدا..ربنا يكرمه

رابط هذا التعليق

عمال اقول لك انا زى اخوك الكبير تقوم تقولى ياعمو ياواد ده انا اصغر منك ورياضى قديم وكنت لاعب فى منتخب مصر بس الكرش بقى هو اللى مودينى فى داهية

هههههههههههههه أنا قولت أغيظك شوية .. دا انتوا هتشوفوا مني أيام :thumbdown: جميلة طبعا ً

وبعدين انا كده هخاف أقابلك لما آجي ان شاء الله .. لازم تقولي صافية لبن يا عمدة :roseop:

مش عايز حاجة من مصر .. ابعتلي ع الخاص ... وانا فااااااااااااضي متحملش هم أي حاجة

عايز محشي ورق عنب .. كرنب .. فسيخ ههههههههههه عمدة ديليفري

صباحك زي الفل يا أخويا الكبير / ابو العز n2&(

عجبانى اوى روح أخونا الكبير استاذ /أبو العز...وحابب انه يساعد الناس جدا وأنا عن نفسى استفد من معلوماته كتير جدا..ربنا يكرمه

حكيم بعتلي فين يا ابني ع الخاص ؟؟؟ إمته انا دخلت دورت دلوقتي مفيش حاجة ..

يخربيتك لتكون بعتها لعضو تاني :harp:

وطمني عليك انته عملت اية ؟؟ والمكتب رد عليك ولا لا ؟؟

رابط هذا التعليق

هههههههههههههه أنا قولت أغيظك شوية .. دا انتوا هتشوفوا مني أيام :thumbdown: جميلة طبعا ً

وبعدين انا كده هخاف أقابلك لما آجي ان شاء الله .. لازم تقولي صافية لبن يا عمدة :roseop:

مش عايز حاجة من مصر .. ابعتلي ع الخاص ... وانا فااااااااااااضي متحملش هم أي حاجة

عايز محشي ورق عنب .. كرنب .. فسيخ ههههههههههه عمدة ديليفري

صباحك زي الفل يا أخويا الكبير / ابو العز n2&(

يخربيتك لتكون بعتها لعضو تاني :harp:

ههههه...عسل ياعمده والله..بس انا فعلا بعتهالك ع الخاص ومتاكد انها مش لعضو تانى ولا حاجه...مش عارف ايه حصل؟يمكن حاجه فى المنتدى لانى كلمت كام واحد كده ومحدش وصلنى رده

اه المكتب رد عليا..بس انا اللى اتصلت بيهم وبلغونى ان وصلهم عدد 12 تأشيره (طبعا اخوك مش فيهم)حظى حلو من زمااااااان

شكلها كده مش نافعه ياعماد...ومش عارف هحلها ازاى

رابط هذا التعليق

يخربيتك لتكون بعتها لعضو تاني :thumbdown:

ههههه...عسل ياعمده والله..بس انا فعلا بعتهالك ع الخاص ومتاكد انها مش لعضو تانى ولا حاجه...مش عارف ايه حصل؟يمكن حاجه فى المنتدى لانى كلمت كام واحد كده ومحدش وصلنى رده

اه المكتب رد عليا..بس انا اللى اتصلت بيهم وبلغونى ان وصلهم عدد 12 تأشيره (طبعا اخوك مش فيهم)حظى حلو من زمااااااان

شكلها كده مش نافعه ياعماد...ومش عارف هحلها ازاى

بعتلك رسالة ع إيميلك ..

رابط هذا التعليق

رائع جدا المنتدى والشعور الطيب الى بينكم

انا جديدة فى المنتدى وكنت عايزة حد يفدنى فى نظام المدارس والحضانات فى دبى علشان ان شاء اللة زوجى هيشتغل هناك وكل الى شغلنى ان ابنى هيدخل المدرسة العام القادم فمش عارفة نظام التقديم امتى واسعارة طبعا فى الشارقة علشان انا عارفة ان دبى غالية جدا .

طبعا ان مش هقدر اقدملة على طول الا لما زوجى يلاقى سكن ويستقر فأنا مش عارفة كدة لازم استنى السنة الدراسية كلها ولا ممكن باب التقديم لحد امتى

واخبار اسعار السكن اية فى الشرقة والمعيشة والمواصلات لحد ما يقدر يحصل على رخصة ويجيب سيارة .

واية امكانية البحث عن وظيفة فى مجال السياحة ( شركات السياحة )

انا طولت بس نقل حياة لعائلة بها اطفال موضوع فى استفسارات كتير ولكم جزيل الشكر.

رابط هذا التعليق

انا جديدة فى المنتدى وكنت عايزة حد يفدنى فى نظام المدارس والحضانات فى دبى علشان ان شاء اللة زوجى هيشتغل هناك وكل الى شغلنى ان ابنى هيدخل المدرسة العام القادم فمش عارفة نظام التقديم امتى واسعارة طبعا فى الشارقة علشان انا عارفة ان دبى غالية جدا .

طبعا ان مش هقدر اقدملة على طول الا لما زوجى يلاقى سكن ويستقر فأنا مش عارفة كدة لازم استنى السنة الدراسية كلها ولا ممكن باب التقديم لحد امتى

واخبار اسعار السكن اية فى الشرقة والمعيشة والمواصلات لحد ما يقدر يحصل على رخصة ويجيب سيارة .

الاخت الكريمة

انا مقيم فى ابوظبى ولكن لدى بعض الاعمال فى الامارات الاخرى وممكن ارد على بعض اسئلتك من واقع خبرتى ومعارفى فى امارة دبى والشارقة

1- بالنسبة للمدارس : حسب مافهمت ابن حضرتك لسه داخل يعنى KG1 وفى مدارس رخيصة تبدأ من 5000 درهم وطالع حتى 30 الف درهم انا شخصيا دخلت اولادى فى تلك المرحلة مدرسة متوسطة السعر فى حدود 7000 ثم من اول ابتدائى دخلتهم مدرسة اجنبية

2- بالنسبة للسكن : فهو نزل كتير عن السنتين الماضيين ويعتمد حسب احتياجاتكم غرفتين ولا ثلاثة وحسب المكان حاليا فى شقق فى دبى غرفتين ايجارها 60 الف فقط

3- بالنسبة للوظيفة : الحالة العامة الان صعب الحصول على وظيفة لسببين قلة الوظائف و كثرة المتقدمين للوظيفة الواحدة بسبب التفنيشات الكثيرة وعموما مجال السياحة فى دبى مفتوح وان شاء الله تتوفقى فى عمل

اتمنى اكون اجبت عن بعض اسئلتك وفى الخدمة لو محتاجين اى مساعدة

رابط هذا التعليق

الاخت الكريمة

انا مقيم فى ابوظبى ولكن لدى بعض الاعمال فى الامارات الاخرى وممكن ارد على بعض اسئلتك من واقع خبرتى ومعارفى فى امارة دبى والشارقة

1- بالنسبة للمدارس : حسب مافهمت ابن حضرتك لسه داخل يعنى KG1 وفى مدارس رخيصة تبدأ من 5000 درهم وطالع حتى 30 الف درهم انا شخصيا دخلت اولادى فى تلك المرحلة مدرسة متوسطة السعر فى حدود 7000 ثم من اول ابتدائى دخلتهم مدرسة اجنبية

2- بالنسبة للسكن : فهو نزل كتير عن السنتين الماضيين ويعتمد حسب احتياجاتكم غرفتين ولا ثلاثة وحسب المكان حاليا فى شقق فى دبى غرفتين ايجارها 60 الف فقط

3- بالنسبة للوظيفة : الحالة العامة الان صعب الحصول على وظيفة لسببين قلة الوظائف و كثرة المتقدمين للوظيفة الواحدة بسبب التفنيشات الكثيرة وعموما مجال السياحة فى دبى مفتوح وان شاء الله تتوفقى فى عمل

اتمنى اكون اجبت عن بعض اسئلتك وفى الخدمة لو محتاجين اى مساعدة

اشكرك جدا يا استاذ/ ابو العز فمن خلال المنتدى عرفت ان حضرتك مبتبخلش بأى معلومة على حد فى المنتدى ان شاء اللة كل الخير دة هيعود على حضرتك وعلى اسرتك

كنت عايزة استفسر لو حضرتك عندك معلومة عن مواعيد باب التقديم فى المدرسة هل فى وقت محدد للتقديم زى فى مصر يعنى مادام السنة الدراسية بدات كدة خلاص لازم يكملها فى مصر ولا ممكن انقلة للشرقة فى خلالها بالنسبة انة KG1.

ولاحظت ان ايجار الشقق بيبقى بالسنة هل دة اجبارى ولا ممكن يكون ايجار لمدة شهر او شهرين ولو اجبارى بالسنة السداد بيتم ازاى.

وكنت عايزة اسأل اية هى طرق فرص البحث عن وظيفة ؟ هل طرق البحث على النت دى فعلا صحيحة ولا اية الافضل, وشكرا .

رابط هذا التعليق

التقديم للمدارس بيبقى قبل بادية الدراسة باشهر وبعدين بيبقى قائمة انتظار وبعض المدارس بتقفل قائمة الانتظار بدري لو اكتفت لكن بيفضل في فرصة انكم تلاقوا مدرسة تتصل بيكم وانتم على قائمة الانتظار قبل بداية الدراسة فورا ده نظام دبي

واسعار المدارس ببتراوح ما بين 22 الف درهم الى 60 الف درهم في السنة بالنسبة للمدارس الاجنبية و الدولية وحسب تصنيف المدرسة و حسب خدماتها

الايجار بيبقى بعقد سنوي و الدفع بيبقى باقساط حسب اتاكم ممكن يبقى قسطين او حتى 12 قسط حسب المكان و العرض و الطلب لكن المعروف هو 3-4 اقساط

وطبعا في شقق بايجار شهري فقط وده في الغالب مفروشة واسعارها بتبقى مابين 5-7في الشهر لغرفة او غرفتين وحسب المنطقة

البحث عن طريق الانترنت و شركات التوظيف الي ليها مواقع - او عن طريق بعض المعارف احيانا و عن طريق مواقع الشركات الي بيبقى فيها اماكن شاغرة للموظفين

رابط هذا التعليق

التقديم للمدارس بيبقى قبل بادية الدراسة باشهر وبعدين بيبقى قائمة انتظار وبعض المدارس بتقفل قائمة الانتظار بدري لو اكتفت لكن بيفضل في فرصة انكم تلاقوا مدرسة تتصل بيكم وانتم على قائمة الانتظار قبل بداية الدراسة فورا ده نظام دبي

واسعار المدارس ببتراوح ما بين 22 الف درهم الى 60 الف درهم في السنة بالنسبة للمدارس الاجنبية و الدولية وحسب تصنيف المدرسة و حسب خدماتها

الايجار بيبقى بعقد سنوي و الدفع بيبقى باقساط حسب اتاكم ممكن يبقى قسطين او حتى 12 قسط حسب المكان و العرض و الطلب لكن المعروف هو 3-4 اقساط

وطبعا في شقق بايجار شهري فقط وده في الغالب مفروشة واسعارها بتبقى مابين 5-7في الشهر لغرفة او غرفتين وحسب المنطقة

البحث عن طريق الانترنت و شركات التوظيف الي ليها مواقع - او عن طريق بعض المعارف احيانا و عن طريق مواقع الشركات الي بيبقى فيها اماكن شاغرة للموظفين

شكرا جزيل يا استاذ / زعلان على معلومات حضرتك

يعنى بمجرد بدء الدراسة يبقى الواحد لازم يستنى للأجازة الى بعدها علشان يعرف يقدم

وبالنسبة للشقق الى ايجارها سنوى كلها مش مفروشة كويس ان حضرتك وضحتلى انا كنت متخيلة ان اسعار الشقق دى مفروشة.

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      أجرى الرئيس عبدالفتاح السيسى اتصالا هاتفيا مع صاحب السمو الشيخ محمد بن زايد آل نهيان رئيس دولة الإمارات الشقعرض الصفحة
    • 36
      السلام عليكم و كل سنة و انتم طيبين و رمضان كريم علي الامة الاسلامية كان عندي استفسار لي حبايبنا الي في الامارات :ninja: هل 2000 درهم لمحاسب بدون خبرة في الشارقة مرتب كويس؟ مع العلم ان السكن عليهم و كنت عاوز اعرف مرتبات ال E R P تقريبا كام خصوصا الي معاه اوراكل فينانشيال طب لو فرضنا و رحت علي الشغلانة ام 2000 دي و ربنا اراد و لقيت شغل بمرتب احسن في نفس البلد, هل من السهل اغير الوظيفة و الي فيها صعوبة؟ ياريت لو حد عنده معلومه يفيدنا و ميبخلش عشان انا لسه 23 سنه و جالي الضغط من بلدنا دي :rol
    • 0
      تنطلق الثلاثاء المقبل فى دبى بالإمارات العربية المتحدة بطولة العالم للكاراتيه والتى يشارك فيها منتخبنا الوعرض الصفحة
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN) – أعلن مصرف الإمارات المركزي يوم الثلاثاء عن تمديد أجزاء من خطة الدعم الاقتصادية التي أطلقتها البلاد للتصدي لجائحة كورونا، حتى منتصف العام 2022. وقال بيان نشره المصرف المركزي إنه بموجب التمديد "سيظل بإمكان المؤسسات المالية الاستفادة من تسهيلات السيولة ذات التكلفة الصفرية المغطاة بضمان، البالغ قدرها 50 مليار درهم، حتى شهر 30 يونيو 2022، لتتمكن من توفير قروض تمويلات جديدة لعملائها من الأفراد، والمؤسسات الصغيرة والمتوسطة، وشركات القطاع الخاص... View the full a
    • 0
      على رأس وفد عسكرى رفيع المستوى يشارك الفريق أول محمد زكى القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الح عرض الصفحة
  • أضف...