اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغتربي الإمارات

Recommended Posts

لا يا حكيم السؤال كان ايه بس و انا ان شاء الرحمن اجاوبك انا معلش فترة انتقالية حاليا بلملم اشلاء المعركة فى البيت و المكتب للرحيل و طبعا دقات النقص فى لحظة الرحيل لا تخفى على حد فلازم احط عنيا فى وسط راسى و انا بقفل حسابى مع الشركة بس دى كل الحكاية انما فكرنى بالسؤال و انا اجاوب على طول ,وانا معاكو برضه يا قطرة ندى ان شاء الله نساعد و نشارك زى ماكنا اسرة واحدة دايما.

انا بكون مبسوط جدا والله لما بترد عليا لان بصراحه استفدت من معلوماتك كتير...وفعلا حسيت اننا هنا اسره واحده

كان سؤالى عن الزيارات لان التاشيره بتاعت المكتب اللى كنت معاه اتاخرت شويتين...فكنت بفكر اعمل زياره وعايز اعرف ايه نظامها وتكلفتها واى معلومات من حضرتك تفيدنى

الاخ عماد كنت بكلمه وادانى شويه معلومات بس قالى اسالك انت..

بص يا عم حكيم الموال بتاع العربية ده 975 درهم و التأمين فعلا بيكون 2500 درهم لكن لازم حد مقيم يعملهالك و تكون فى صلة قرابة كمان المهم يعنى موضوع الفيزا زياارة ده انا مبحبوش خالص بصراحة و كمان دلوقتى اكتر قولى ليه بقى اقولك ليه اولا انت جاى 30 يوم بتطارد السراب اى حد هيشوفك زيارة هيقول ده صيدة يديك مرتب تحت اوى و انت طبعا يا هتقبل يا هتقاوم كدة مرة و التانية هتقبل و سعتها بقى ترتكب غلطة عمرك و تندم عليها سنين بعد كدة .

انا مع الناس اللى بتقولك اصبر على المكتب اما يبعت الفيزا انت عارف انا عملت انترفيو فى شهر 12 سنة 2006 و جتلى الفيزا فى اخر شهر يناير 2007 و سافرت استلم فى شهر فبراير يعنى اقصد انك تصبر لان هنا المواظفين بيتحركوا بالزق و ربنا يوفقك.

رابط هذا التعليق

• الردود 1.6k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

لا يا حكيم السؤال كان ايه بس و انا ان شاء الرحمن اجاوبك انا معلش فترة انتقالية حاليا بلملم اشلاء المعركة فى البيت و المكتب للرحيل و طبعا دقات النقص فى لحظة الرحيل لا تخفى على حد فلازم احط عنيا فى وسط راسى و انا بقفل حسابى مع الشركة بس دى كل الحكاية انما فكرنى بالسؤال و انا اجاوب على طول ,وانا معاكو برضه يا قطرة ندى ان شاء الله نساعد و نشارك زى ماكنا اسرة واحدة دايما.

انا بكون مبسوط جدا والله لما بترد عليا لان بصراحه استفدت من معلوماتك كتير...وفعلا حسيت اننا هنا اسره واحده

كان سؤالى عن الزيارات لان التاشيره بتاعت المكتب اللى كنت معاه اتاخرت شويتين...فكنت بفكر اعمل زياره وعايز اعرف ايه نظامها وتكلفتها واى معلومات من حضرتك تفيدنى

الاخ عماد كنت بكلمه وادانى شويه معلومات بس قالى اسالك انت..

بص يا عم حكيم الموال بتاع العربية ده 975 درهم و التأمين فعلا بيكون 2500 درهم لكن لازم حد مقيم يعملهالك و تكون فى صلة قرابة كمان المهم يعنى موضوع الفيزا زياارة ده انا مبحبوش خالص بصراحة و كمان دلوقتى اكتر قولى ليه بقى اقولك ليه اولا انت جاى 30 يوم بتطارد السراب اى حد هيشوفك زيارة هيقول ده صيدة يديك مرتب تحت اوى و انت طبعا يا هتقبل يا هتقاوم كدة مرة و التانية هتقبل و سعتها بقى ترتكب غلطة عمرك و تندم عليها سنين بعد كدة .

انا مع الناس اللى بتقولك اصبر على المكتب اما يبعت الفيزا انت عارف انا عملت انترفيو فى شهر 12 سنة 2006 و جتلى الفيزا فى اخر شهر يناير 2007 و سافرت استلم فى شهر فبراير يعنى اقصد انك تصبر لان هنا المواظفين بيتحركوا بالزق و ربنا يوفقك.

شكرا لاهتمامك استاذ روبى وربنا يوفقك فى شغلك الجديد فى قطر كان نفسنا نتقابل فى الامارات

ربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

زعلت منكم لتجاهلكم الاعضاء الجدد زى حالاتى ميرسى ليكم كلكم

رسمتـ ليـ بيتـ طلع البيتـ من رملـ

ولما قولتليـ حبيتـ طلع حبكـ حلمـ

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

انا عضوة جديده شدتنى طريقة افادتكم :roseop:

انا معلمة اطفال 24سنه :roseop: وبتمنى اسافر الامارات

ايه رايكم انا ليه خبرة فى مجال السكرتاريه والكمبيوتر وطبعا مجال دراستى هو تعليم الاطفال(3-6)سنوات

اسافر الامارات على سكرتيرة ولا على التدريس؟

وافضل مكتب بيسفر للامارات فين فى القاهرة ويكون عمولته حنينه(لو اصر على عمولة يعنى)؟

وربنا يرجعك ياmagedo بالسلامة ان شاء الله

وربنا يسهلك التأشيرة ياعماد وكل النتظرين يارب

فيدونى لانى بجد عاملة زى التايهة

اشكركمـ :roseop: مقدما

بصراحة يا جميلة موضوع المكاتب ده ما عنديش فكرة عنه لكن اعتقد في اخوة هنا كتير سافروا عن طريق المكاتب وفي منهم حاليا مستني التاشيرة تجيله عن طريق المكتب اكيد هيقدروا يفيدوكي اكتر.

لكن انا رايي انك تخليكي في موضوع التدريس الا لو اضطريتي للسكرتارية

رابط هذا التعليق

الأخت جميلة

أولا أهلا وسهلا بك بين اخوانك وعفوا للتأخير فى الرد كنت مشغول واعتقد باقى الاعضاء متوترين بسبب ماتش الجزائر اعذرينا

ثانيا اذا انت مدرسة رياض اطفال وعندك خبرة ممكن تشتغلى هنا براتب خيالى وخصوصا بعد ضم المدرسين الى مجلس ابوظبى للتعليم

انا لى صديق زوجته مدرسة كانت من كم سنة راتبها 7000 والان اصبحت 21000 ربنا يوفقها

فى خدمتكم لو محتاجة اى شىء

:roseop:

تم تعديل بواسطة أبو العز

اللهم اني اعوذ بك من الهم والحزن ، واعوذ بك من العجز والكسل ، واعوذ بك من الجبن والبخل ، واعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال

اللهم اني اعوذ بك من الكفر والفقر، واعوذ بك من فتنة المحيا والممات ، واعوذ بك من عذاب القبر

اللهم عافني في بدني وعافني في سمعي وعافني في بصري

رابط هذا التعليق

الأخت جميلة

أولا أهلا وسهلا بك بين اخوانك وعفوا للتأخير فى الرد كنت مشغول واعتقد باقى الاعضاء متوترين بسبب ماتش الجزائر اعذرينا

ثانيا اذا انت مدرسة رياض اطفال وعندك خبرة ممكن تشتغلى هنا براتب خيالى وخصوصا بعد ضم المدرسين الى مجلس ابوظبى للتعليم

انا لى صديق زوجته مدرسة كانت من كم سنة راتبها 7000 والان اصبحت 21000 ربنا يوفقها

انت عارف انك كدة بتقطع عيشها لان هيجيلها ب 5 هترفض؟

بصى ياجميلة المرتبات متفاوتة يعنى انا مثلا اشتغلت السنة اللى فاتت فى عجمان ب 1500 الف ونص ولما المدرسات الخبرة اللى معايا سمعوا ان مرتبات ابو ظبي بتاعة المدرسات بتوصل 7 كلهم راحو ا قدموا هناك

خلوا بالكم ... انا قلت بتوصل 7 ..بتوصل يعنى ماكس مام ممكن يكون فيه ناس اعلى شوية نتيجة استمرارها فى نفس العمل كل سنة بتزيد 500 مثلا

رابط هذا التعليق

الأخت جميلة

بصى ياجميلة المرتبات متفاوتة يعنى انا مثلا اشتغلت السنة اللى فاتت فى عجمان ب 1500 الف ونص ولما المدرسات الخبرة اللى معايا سمعوا ان مرتبات ابو ظبي بتاعة المدرسات بتوصل 7 كلهم راحو ا قدموا هناك

خلوا بالكم ... انا قلت بتوصل 7 ..بتوصل يعنى ماكس مام ممكن يكون فيه ناس اعلى شوية نتيجة استمرارها فى نفس العمل كل سنة بتزيد 500 مثلا

الأخت قطرة ندى

أولا حمدا لله على السلامة من زمن لم نقرأ موضوعك المميز أخر أخبار اماراتنا العزيزة

بالنسبة لرواتب أبو ظبى 7 الاف فى المدارس الخاصة لكن اذا اشتغت عن طريق مجلس ابوظبى للتعليم اضربى فى 2 أو 3

وفى المدرسة الامريكية ومدرسة الجالية البريطانية اكثر كمان شوية

بالتوفيق للجميع وكل واحد بياخد رزقه

اللهم اني اعوذ بك من الهم والحزن ، واعوذ بك من العجز والكسل ، واعوذ بك من الجبن والبخل ، واعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال

اللهم اني اعوذ بك من الكفر والفقر، واعوذ بك من فتنة المحيا والممات ، واعوذ بك من عذاب القبر

اللهم عافني في بدني وعافني في سمعي وعافني في بصري

رابط هذا التعليق

الأخت جميلة

شكرا لك....ماقصرت

:)

الأخت قطرة ندى

أولا حمدا لله على السلامة من زمن لم نقرأ موضوعك المميز أخر أخبار اماراتنا العزيزة

بالنسبة لرواتب أبو ظبى 7 الاف فى المدارس الخاصة لكن اذا اشتغت عن طريق مجلس ابوظبى للتعليم اضربى فى 2 أو 3

وفى المدرسة الامريكية ومدرسة الجالية البريطانية اكثر كمان شوية

بالتوفيق للجميع وكل واحد بياخد رزقه

رابط هذا التعليق

لا يا جميلة احنا منزعلش حد جديد و لا قديم فى مكتب مشهور فى جاردن سيتى اسمه برميير انا اعرف انه محترم انا اعتقد ممكن الاخ حكيم و الاخ عماد يضيفوا كمان المكاتب اللى تعملوا معاهم بالتوفيق ليكى

رابط هذا التعليق

المتفنشين بيشجعوا و احنا معاهم

يا رب النصر لمصر انهرده ان شاء الله

كوكاكولا الراعي الرسمي للمتفنش المصري .. تيييييييييييييييييييييييييييت !! :roseop:

بالنسبة للمكاتب فية موضوع اسمة مكاتب السفريات بالقاهره

بس بصراحة بعد اللف عليهم لقيت شركة المعالي والدار العربي والفجر والهدف وبايونيير والتكامل دول تمام اوي

رابط هذا التعليق

مبروك لمصر

الحقيقة الاحتفال كان شغال جزء كبير من الليل هنا فى الامارات وعربيات الشرطة برده كانت مابتونش رايحة جاية تفرق المصريين

ومن حقهم..اذا كان الامراتيين نفسهم فى العيد الوطنى بتاعهم خدوا مخالفات فى دبي بالهبل ...وفى بعض الامارات التانية كان مجرد اللى يرمى فتافيت ورق ملون فى الشارع بيعتبروه مخالف والشرطة بتلاحقه

رابط هذا التعليق

ياجماعة مطلوب النظام فى الاحتفال وعدم ايقاف السيارات وازعاج الناس نص الليل لان فيه اللى عنده شغل الصبح ذنبه ايه ماينامش او واحد مريض مثلا او كده..كمان المخالفات بتبقى لاشعال نار ممكن تتسبب فى اذية انسان او احداث حريق..ايه دخل الفرحة بالنار ؟

يعنى جميل جدا لو مسكنا اعلام ومشينا بيها طوابير على جنب الطريق من الناحيتين

رابط هذا التعليق

اهلا وسهلا بك ((ابو العز))

اشكرك على تكرمك بالرد

ماشاء الله ربنا يبارك فى عمل زوجة صديقك ويزيدها كمان وكمان

باذن الله انا هلف على كام مكتب كده فى القاهرة وهطلب منه سفر على ابو ظبى عددددل

بس المشكله انى ماسكه بقيلى عام فقط فى وظيفتى الحاليه وخايفه موت ليعندوا معى فى شهادة الخبرة لان العقد مدته سنتين ومدوه سنه كمان اصبح 3سنوات مده العقد واحتمال وارد مش يعطونى شهاده خبرة فى العمل وخصوصا اننى اعمل بعقد مؤقت تبع وزارة التربية والتعليم لو حصل فعلا ساعتها هعمل ايه وياترى لازم للسفر هذه الشهاده ولا بتتجاهل علما بان عمرى 24عام فقط

ولكم جزيل الشكررررر

تم تعديل بواسطة جميلة الكون

رابط هذا التعليق

لا يا جميلة احنا منزعلش حد جديد و لا قديم فى مكتب مشهور فى جاردن سيتى اسمه برميير انا اعرف انه محترم انا اعتقد ممكن الاخ حكيم و الاخ عماد يضيفوا كمان المكاتب اللى تعملوا معاهم بالتوفيق ليكى

شكرا روووبى :closedeyes:

ومتخافيش قطرة الندى :sad: انا هحمد ربنا بالقليل مش هشبط متخافيش بس ادعيلى يتقسم لى عقد سلس

رابط هذا التعليق

مبروك لمصر

الحقيقة الاحتفال كان شغال جزء كبير من الليل هنا فى الامارات وعربيات الشرطة برده كانت مابتونش رايحة جاية تفرق المصريين

ومن حقهم..اذا كان الامراتيين نفسهم فى العيد الوطنى بتاعهم خدوا مخالفات فى دبي بالهبل ...وفى بعض الامارات التانية كان مجرد اللى يرمى فتافيت ورق ملون فى الشارع بيعتبروه مخالف والشرطة بتلاحقه

ياجماعة مطلوب النظام فى الاحتفال وعدم ايقاف السيارات وازعاج الناس نص الليل لان فيه اللى عنده شغل الصبح ذنبه ايه ماينامش او واحد مريض مثلا او كده..كمان المخالفات بتبقى لاشعال نار ممكن تتسبب فى اذية انسان او احداث حريق..ايه دخل الفرحة بالنار ؟

يعنى جميل جدا لو مسكنا اعلام ومشينا بيها طوابير على جنب الطريق من الناحيتين

حبيبتى هما المصريين فرحتهم كده يمكن فيها عفويه وطيبه وبعض التسرع لكن هما طيبين انتى نستيهم ولا ايه ولا بقيتى بتحبى الامارات بس وحفظتى النشيدالوطنى بتعهم متزعليش من كلامى بس حبنا لنظافه ونظام الدول الاخرى مينسناش انتمائناواحنا بننتمى لمصر مش لشخص ولا سياسه معينه وياريت تعتبرينى اخت وبتحكى مع اختها

الحمدلله كماينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      أجرى الرئيس عبدالفتاح السيسى اتصالا هاتفيا مع صاحب السمو الشيخ محمد بن زايد آل نهيان رئيس دولة الإمارات الشقعرض الصفحة
    • 36
      السلام عليكم و كل سنة و انتم طيبين و رمضان كريم علي الامة الاسلامية كان عندي استفسار لي حبايبنا الي في الامارات :ninja: هل 2000 درهم لمحاسب بدون خبرة في الشارقة مرتب كويس؟ مع العلم ان السكن عليهم و كنت عاوز اعرف مرتبات ال E R P تقريبا كام خصوصا الي معاه اوراكل فينانشيال طب لو فرضنا و رحت علي الشغلانة ام 2000 دي و ربنا اراد و لقيت شغل بمرتب احسن في نفس البلد, هل من السهل اغير الوظيفة و الي فيها صعوبة؟ ياريت لو حد عنده معلومه يفيدنا و ميبخلش عشان انا لسه 23 سنه و جالي الضغط من بلدنا دي :rol
    • 0
      تنطلق الثلاثاء المقبل فى دبى بالإمارات العربية المتحدة بطولة العالم للكاراتيه والتى يشارك فيها منتخبنا الوعرض الصفحة
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN) – أعلن مصرف الإمارات المركزي يوم الثلاثاء عن تمديد أجزاء من خطة الدعم الاقتصادية التي أطلقتها البلاد للتصدي لجائحة كورونا، حتى منتصف العام 2022. وقال بيان نشره المصرف المركزي إنه بموجب التمديد "سيظل بإمكان المؤسسات المالية الاستفادة من تسهيلات السيولة ذات التكلفة الصفرية المغطاة بضمان، البالغ قدرها 50 مليار درهم، حتى شهر 30 يونيو 2022، لتتمكن من توفير قروض تمويلات جديدة لعملائها من الأفراد، والمؤسسات الصغيرة والمتوسطة، وشركات القطاع الخاص... View the full a
    • 0
      على رأس وفد عسكرى رفيع المستوى يشارك الفريق أول محمد زكى القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الح عرض الصفحة
  • أضف...