اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغتربي الإمارات

Recommended Posts

ازيكم يا جماعه

على فكرة الايجارات هنا ف ابو ظبى نزلت نوعا مااااااااا

يعنى الاخ اللى بيسال عن الاستوديو

ممكن يلاقى استوديو كويس جدا ب40 الف ف السنه

تحياتى

اذا اردت ان تعرف نعم اللة عليك............ اغمض عينيك.]

رابط هذا التعليق

• الردود 1.6k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

وزارة القوى العاملة المصرية تحظر التعاقد

مع بعض الشركات والمؤسسات السعودية والبحرينية

والإمارتية لسوء معاملتها للمصرين المتعاقدين وكثرة الشكاوى منها

وهذه قائمة بالشركات والمؤسسات المحظورة

«القوى العاملة» تحظر التعامل مع ٣٣ منشأة فى السعودية والبحرين والإمارات لتعمّد إساءتها للمصريين

كتب محـمد عـزوز ٣٠/ ١١/ ٢٠٠٩قررت عائشة عبدالهادى، وزيرة القوى العاملة والهجرة، وقف التعامل مع ٣٣ منشأة فى ثلاث دول عربية هى السعودية والبحرين والإمارات لتعمد إساءتها للعمالة المصرية.

ومن بين المنشآت المحظورة ٨ مراكز طبية سعودية، يأتى على رأسها مستوصف «ليلى الطبى».

وقالت الوزيرة، فى بيان أمس، إنها قررت عدم مد المنشآت المحظورة باحتياجاتها من العمالة المصرية، حاليا أو فى المستقبل، وذلك لتعدد وتكرار الشكاوى المقدمة من العمالة المصرية بها من سوء المعاملة وعدم تعاون المسؤولين بها مع مكاتب التمثيل العمالى التابعة للوزارة بالمملكة العربية السعودية.

وذكرت مصادر بوزارة القوى العاملة أن حظر التعامل مع المراكز الطبية بالسعودية يأتى فى إطار متابعة الوزارة للمنشآت التى تسىء معاملة العمالة المصرية هناك، خاصة بعد واقعة جلد الطبيبين المصريين فى المملكة وحبسهما العام الماضى، والتى قررت الوزارة فى أعقابها حظر التعامل مع ٢٦ منشأة سعودية منها ٣ مستشفيات من ضمنها مستشفى السلام بجدة، الذى تفجرت منه أزمة الطبيبين المصريين.

وتضمن بيان الوزارة قائمة بأسماء المنشآت المحظور التعامل معها فى الدول الثلاث وهى: مركز حلب للتجارة والمقاولات، والنابلسى لتجارة مواد البناء، وأحمد فاروق حسن للصيانة العامة، وجيل النور للمقاولات، والصفاف لمقاولات البناء، وابن البحار للمقاولات وصيانة المبانى، والبيان لتوريد العمالة، وميريت إنترناشونال، وسوبرستى وكواليتى للسياحة، وفنادق بوابة الخليج، والأرفاح كارلتون مشعل، ودير كسان، والفرسان، وأجنحة الخليج، ومركز لورد ليس للتجميل،

ومؤسسة دانيا للإنشاءات والتجارة، ومركز تجميل بيوتى كير، ومشغل وكوافير لبنى، ومؤسسة مركز الشبكة الحديثة للمقاولات، والمكتب العمالى للخدمات والاستشارات الهندسية، وشركة صناعة الغزل، ومؤسسة منصور العبيد، وفعاسل الأنصاف الدولية، ومجمع روضة الأقصى الطبى، ومجموعة مستوصفات «آسيا الطبى» و«الدار البيضاء» و«شهد» و«أميرة»، ومركز التقنية الهندسية للمقاولات،

ومستوصف «ليلى الطبى»، والتوفيق للسيارات، والصعيب للبناء والتعمير، وزهرة المدائن، والصانع الدولية، ومركز دانيا للكمبيوتر، ومستشفى صديقة كمال، ومؤسسة البراء، والمركز العربى للسلامة والأمن، ومركز مستشارك الطبى، ومزارع رابغ للدواجن، ومؤسسة زهران للمقاولات، ومؤسسة أحمد ناجى عبدالرازق، ومؤسسة على قبسون الزهرانى، ومؤسسة مربع نهاى المطيرى،

ومؤسسة مساعد فالح المطيرى للتجارة والمقاولات. وأوضح البيان أن الحظر سوف يتم تطبيقه على العقود الجديدة فقط أما العقود القديمة المحررة بين هذه المؤسسات والمصريين فهى لا تزال سارية حتى تاريخ انتهائها، خاصة أنه لا يجوز فسخ التعاقد إلا بموافقة طرفيه.

وطالبت عائشة العمالة المصرية الراغبة فى السفر للخارج بعدم إبرام عقود مع تلك المنشآت، مؤكدة أن المسؤولين فى وزارة القوى العاملة لن يقوموا بالتصديق عليها نهائياً، مما يعنى أنها ستكون معطلة لعدم اعتمادها رسميا.

وأشارت إلى أنها قامت بإبلاغ جميع الجهات المعنية فى مصر بما فى ذلك إدارة تصاريح العمل وغرفة شركات إلحاق العمالة المصرية بالخارج باتحاد الغرف التجارية بأسماء تلك الشركات لعدم التعامل معها، مؤكدة أن الهدف الأساسى من حظر التعامل مع تلك الشركات هو الحفاظ على حقوق العمالة المصرية، وتلافى تعرض المزيد منهم لمشكلات فى المستقبل فى حالة تعاقدهم معها.

وأوضحت أنها سوف تقوم عقب انتهاء إجازة عيد الأضحى، التى ستنتهى للعاملين بالوزارة اليوم، بتكثيف حملات التفتيش الدورية والمفاجئة على شركات إلحاق العمالة، وذلك للتأكد من التزامها بتطبيق جميع نصوص قانون العمل رقم ١٢ لسنة ٢٠٠٣ فى هذا الشأن.

الحمدلله كماينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

رابط هذا التعليق

ازيكم يا جماعه

على فكرة الايجارات هنا ف ابو ظبى نزلت نوعا مااااااااا

يعنى الاخ اللى بيسال عن الاستوديو

ممكن يلاقى استوديو كويس جدا ب40 الف ف السنه

تحياتى

فين يا سهيلة الاستوديو الكويس جدا ب 40 ألف في ابو ظبي

يا ريت لو تعرفي المنطقة تقوليلنا

يمكن حضرتك تقصدي خارج ابو ظبي

رابط هذا التعليق

انا شوفت الاسعادر دى فعليا داخل ابو ظبى

ف شارع المرور واحدة صحبتى لسه واخداة وحضرتك لو دورت هتلاقى

اذا اردت ان تعرف نعم اللة عليك............ اغمض عينيك.]

رابط هذا التعليق

انا شوفت الاسعادر دى فعليا داخل ابو ظبى

ف شارع المرور واحدة صحبتى لسه واخداة وحضرتك لو دورت هتلاقى

ربنا يبشرك بالخير والله ادتيني أمل وهدور من بكرة انشاء الله

شكرا ليكي

رابط هذا التعليق

معلش اخوانى الاعزاء على كثرة الاسئله

ولكن كما تعرفون فترة ما قبل السفر وما فيها من قلق وتوتر فعذرونى

لى سؤال بالنسبه لاستخراج رخصه القيادة فى ابو ظبى

هل وجود الرخصه المصريه مفيد ولا غير مجدى لانى ممعيش رخصه مصريه

فلو كان مفيد ممكن اطلعها قبل السفر ارجو النصيحه

وشكرا جزيلا

رابط هذا التعليق

اعتقد لا تفرق هيا بس الفكره انت بتعرف تسوق ولا لا؟؟ وتقدم للامتحان وبالتوفيق

لا يا دكتور بتفرق طبعا

لو حضرتك معاك الرخصة المصري بتاخد المحاضرات النظري وتحدد ميعاد لامتحان الشارع مباشرة.

لو مش معاك رخصة لازم تدخل مدرسة تعليم القيادة هناك ودي بتاخد وقت وفلوس.

لكن موضوع الرخصة الجديدة بيكون فيه كلام أعتقد ان تاريخ استخراج الرخصة بيفرق معاهم .

رابط هذا التعليق

سلام عليكم

يا جماعه انا خلاص لحمد لله اتفنشت و خدت استماره 6 و راجع مصر خلاص و كنت حابب اودعكو و اشكر كل واحد هنا فى المنتدى و اشكر الناس اللى فادتنى كتير قبل ما اجى هنا وفهمونى الوضع فى الامارات كأنى موجود بالظبط فيها عشان كده لما جيت الموضوع كان احسن كتير و الحمد لله كانت تجربه كويسه و شفت حاجت كتير وخدت خبره حلوه فى الغربه صراحه الواحد قعد هنا سنه و نص فى منتهى الجمال و شاف بلد فيها نظام و نضيفه و ناس مجترمه و متحضره و ربنا يسهل يمكن الواحد يكون ليه فرصه يرجع تانى و ابقى اتواصل معاكو تانى ان شاء الله

و جزاكم الله خير يا رب و ربنا يوفقكم جميعا

رابط هذا التعليق

سلام عليكم

يا جماعه انا خلاص لحمد لله اتفنشت و خدت استماره 6 و راجع مصر خلاص و كنت حابب اودعكو و اشكر كل واحد هنا فى المنتدى و اشكر الناس اللى فادتنى كتير قبل ما اجى هنا وفهمونى الوضع فى الامارات كأنى موجود بالظبط فيها عشان كده لما جيت الموضوع كان احسن كتير و الحمد لله كانت تجربه كويسه و شفت حاجت كتير وخدت خبره حلوه فى الغربه صراحه الواحد قعد هنا سنه و نص فى منتهى الجمال و شاف بلد فيها نظام و نضيفه و ناس مجترمه و متحضره و ربنا يسهل يمكن الواحد يكون ليه فرصه يرجع تانى و ابقى اتواصل معاكو تانى ان شاء الله

ان شاء الله ربنا يوفقك للأحسن ومتحرمناش من مداخلاتك و ربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

اية يا جماعة هوة كلة بيفنش ولا اية دا فال مش حلو عليا خالص

من يومين سمعنا روبي وبعدها واحد كمان مش متذكر إسمة والنهاردة magedo

خير يا جماعة .. علي اي حال أتمني لكم التوفيق في حياتكم وربنا يصلح الحال

تقبلوا مروري

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ..

انا كنت سالت قبل كده عن شغل كان جالى فى الامن والناس هنا فادتنى جدا واقنعونى ان ممكن ابتدى منها وربنا يسهل بعد كده.

بس الموضوع طول حبتين معايا ومش عارف ليه ؟ـاشيره ولا حاجه من المكتب .

المهم عايز اعرف بقا نظام الزياره كل حاجه عنه .مده الزياره؟ تجدد ام لا ؟تكاليفها؟مصاريف التجديد ؟ .. وللعلم انا مليش حد اعتمد عليه فى الامارات انه يعملهالى من هناك..ياريت بقا الاقى الافاده عندكم

وكمان بعد الزياره عايز اعرف ايه حال البلد دلوقتى يعنى ممكن الاقى شغل بسرعه (عارف انها ارزاق )بس البلد يعنى ماشيه ولا لسه الازمه شغاله؟

حد هيسالنى مجالك ايه ؟هو المحاسبه لو وجدت لو مفيش عادى بس يكون شغل محترم نبتدى بيه على ماربنا يسهلها

x.00500@yahoo.com

ده اميلى لو حد يحب يرد عليا عليه

وجزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

الحمد لله على كل شىء و ده اكيد خير ربنا كتبهولى بالعكس انا فرحان لان الوضع هنا كان مقرف جدا

و الله يا جماعه انا بقالى سنه قرفان و تعبان من الوضع هنا على طول تلاقى اصحابك بتتفنش و اشاعات كل يوم ان المشروع هايقف او يشتغل و بعدين يقولك لا ده هايقف خلاص

الواحد مش عارف ياخد اى قرار او يخش فى اى موضوع عشان خايف انه يتفنش عشان كده استريحت لما اتفنشت

انا صراحه خسرت هنا كتير بقالى سنه كامله يا جماعه كل اللى اشتغلته مايكملش تلت شهور و الباقى نايم فى مكتبى او قاعد على النت لغاية ما اتخنقت

انا نسيت اقولكو انى شغال مهندس ميكانيكا فى شركة استشارات هندسيه و كان مالك المشروع النخيل و حابب اقولكو ان النخيل وضعها سىء جدااااااااااااااااااااااااااااا

و مشروعى وقف خلاص و توقعو الاسوأ للاسف

و لازم الناس تعرف ان اغلب الشغالين فى مجال الانشاءات هى مسألة وقت و يتفنشو بمجرد ان مشروعهم يخلص او يتوقف

مفيش مشاريع خلاص فى دبى جديده

معلش يا جماعه لو سودت الدنيا فى وشكو بس والله ده الحقيقه اللى انا شايفها لانى زى ما بيقولو وسط النار و حاسس

و توقعو قريب النخيل بيترفع عليها قضايا من ملاك الفلل و الشقق اللى المفروض تسلمها لهم خلال الشهرين القادمين و هى مش قبل سنه او اكتر على ما تخلص و على الطوب لسه

و برده توقعى ان النخيل هاتفلس ممكن يجلها انقاذ من بره اه لكن وضعها دلوقتى بتقول انا هافلس

و ربنا يكرم الجميع ان شاء الله بس رايى اللى بيدور على شغل يشوف ابو ظبى ممكن كون فيها فرص شويه

رابط هذا التعليق

كان الله في عونك وربنا يفرج عليك ان شاء الله ..

hakeem علي فكرة انا كمان منتظر التأشيرة بتاعتي بقالها لحد اليوم أسبوعين بالظبط والمكتب قالي شهر فمش تقلق يا ريس

أبوظبي وضعها اية يا جماعة أنا هشتغل محاسب في مجال العقارات طمنونا يا عالم والنبي :blush2:

الشركة أصلها سعودي

تم تعديل بواسطة EMAD HAMDY
رابط هذا التعليق

كان الله في عونك وربنا يفرج عليك ان شاء الله ..

hakeem علي فكرة انا كمان منتظر التأشيرة بتاعتي بقالها لحد اليوم أسبوعين بالظبط والمكتب قالي شهر فمش تقلق يا ريس

أبوظبي وضعها اية يا جماعة أنا هشتغل محاسب في مجال العقارات طمنونا يا عالم والنبي :rolleyes:

الشركة أصلها سعودي

على فكره انا بقالى اكتر من شهر مستنى...ومش عارف فى ايه...طالما انت مسافر قريب فياريت نتواصل مع بعض يمكن نفيد بعض

ومستنى ردكم على موضوع الزيارات اللى طلبته منكم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

انا عضوة جديده شدتنى طريقة افادتكم wst::

انا معلمة اطفال 24سنه :roseop: وبتمنى اسافر الامارات

ايه رايكم انا ليه خبرة فى مجال السكرتاريه والكمبيوتر وطبعا مجال دراستى هو تعليم الاطفال(3-6)سنوات

اسافر الامارات على سكرتيرة ولا على التدريس؟

وافضل مكتب بيسفر للامارات فين فى القاهرة ويكون عمولته حنينه(لو اصر على عمولة يعنى)؟

وربنا يرجعك ياmagedo بالسلامة ان شاء الله

وربنا يسهلك التأشيرة ياعماد وكل النتظرين يارب

فيدونى لانى بجد عاملة زى التايهة

اشكركمـ :roseop: مقدما

رسمتـ ليـ بيتـ طلع البيتـ من رملـ

ولما قولتليـ حبيتـ طلع حبكـ حلمـ

رابط هذا التعليق

سلام عليكم

فعلا خسارة الامارات احلى شيئ فيها العدل والرحمة والانسانية هو ده المصطلح الغائب

ومتزعلش ..كلنا زعلانين..بصرة يعنى تفنيش وخروج سريع

وزى ما جمعتنا البلد دى لازم نتجمع فى مصر عشان نفتكر الايام الجميلة دى

انا شخصيا امارات بتجرى فى دمى لن انساها مع انى رحت كذا دولة انما هنا شيئ تانى

دا انا اللى عمرى ما اعملها احتفلت معاهم

بالعيد الوطنى

عيشى بلادى

عاش اتحاد اماراتنا

عشتى لشعب

دينه الاسلام

هديه القرآن

حصنتك بسم الله يا وطن

بلادى بلادى بلادى بلادى

رعاكى اله حماكى حماكى

أقسمنا ان نعمل نخلص نعمل نخلص

مهما عشنا نخلص نخلص

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      أجرى الرئيس عبدالفتاح السيسى اتصالا هاتفيا مع صاحب السمو الشيخ محمد بن زايد آل نهيان رئيس دولة الإمارات الشقعرض الصفحة
    • 36
      السلام عليكم و كل سنة و انتم طيبين و رمضان كريم علي الامة الاسلامية كان عندي استفسار لي حبايبنا الي في الامارات :ninja: هل 2000 درهم لمحاسب بدون خبرة في الشارقة مرتب كويس؟ مع العلم ان السكن عليهم و كنت عاوز اعرف مرتبات ال E R P تقريبا كام خصوصا الي معاه اوراكل فينانشيال طب لو فرضنا و رحت علي الشغلانة ام 2000 دي و ربنا اراد و لقيت شغل بمرتب احسن في نفس البلد, هل من السهل اغير الوظيفة و الي فيها صعوبة؟ ياريت لو حد عنده معلومه يفيدنا و ميبخلش عشان انا لسه 23 سنه و جالي الضغط من بلدنا دي :rol
    • 0
      تنطلق الثلاثاء المقبل فى دبى بالإمارات العربية المتحدة بطولة العالم للكاراتيه والتى يشارك فيها منتخبنا الوعرض الصفحة
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN) – أعلن مصرف الإمارات المركزي يوم الثلاثاء عن تمديد أجزاء من خطة الدعم الاقتصادية التي أطلقتها البلاد للتصدي لجائحة كورونا، حتى منتصف العام 2022. وقال بيان نشره المصرف المركزي إنه بموجب التمديد "سيظل بإمكان المؤسسات المالية الاستفادة من تسهيلات السيولة ذات التكلفة الصفرية المغطاة بضمان، البالغ قدرها 50 مليار درهم، حتى شهر 30 يونيو 2022، لتتمكن من توفير قروض تمويلات جديدة لعملائها من الأفراد، والمؤسسات الصغيرة والمتوسطة، وشركات القطاع الخاص... View the full a
    • 0
      على رأس وفد عسكرى رفيع المستوى يشارك الفريق أول محمد زكى القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الح عرض الصفحة
  • أضف...