اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

السلام عليكم ياخواني

عايز استفسر عن امكانية الهجرة لاخت معنا في العمل كهجرة لاجئين:

الجنسية : فلسطينية ومعهاش جواز سفر بل وثيقة سفر فلسطنية من مصر

هي امرأة مطلقة معها ولدين مصريين الجنسية وبنت كويتية الجنسية من زوج اخر

وحالتها صعبة جدا وكل اللي في العمل عايز يساعدها باذن الله

ماهو الحل الافضل لها للقيام بالهجرة؟

وجزاكم الله خير

للاسف يا اخ محمد خبرتنا فى المنتدى بعيدة عن التقديم لجوء

لكن ممكن تقرأ الروابط التالية:

http://www.cic.gc.ca/english/refugees/outside/asylum.asp

http://www.cic.gc.ca/english/refugees/outside/convention-apply-who.asp

لكن عموما السيدة التى تنوى التقديم لجوء يجب عليها اثبات ان حالتها مؤثرة وقهرية ويفضل لو كان اسمها مسجل فى اى مكتب او مؤسسة تابعة للامم المتحدة انها تستحق اللجوء ويفضل لو تقدر تثبت انها شخصيا قد تأثرت من الحرب فى فلسطين, يعنى مثلا صاروخ وقع على بيتهم , او تعرضت لاضطهاد او تعذيب او يكون اى فرد من عائلاتها او هى شخصيا تاذت بشكل مباشر من الحرب وتقدر تثبت الكلام ده , ويجب عليها ان تدعم ملفها جيدا لان كندا تقلل هذه الايام ايضا من اعداد اللاجئين.

مع تحياتى

رابط هذا التعليق

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

سؤال يا جماعة الله يكرمكم :

1- فين ممكن اترجم عقود العمل القديمة بتاعتي او شهادة الخبرة

2- فين ممكن اترجم جوابات تخصيص الاراضي علشان اثبت ملكيتي و هل تكون دة حاجة كويسة و لا لازم تكون ارض مخلص اقساطها

3- هل لو بعت شهادة ميلاد تانية مترجمة مختلفة عن اللي بعتاها في الورق علشان ضفت فيها لقب العائلة تعملي مشكلة و لا لأ

1&2- مكتب فؤاد نعمة اللى فى العمارة بجانب الحرية مول مصر الجديدة

3- مش هيحصل مشاكل ان شاء الله, لكن يفضل ان الاثنين يكونوا متطابقين

طيب هى الترجمه ده بتكون معتمدة

وياريت لو نعرف الاسعار ايه

يعني ورقة واحدة فيها 5-6 سطور (شهادة خبره) مثلا تترجم باد ايه تقريبا؟؟؟

وياريت لو العنوان تفصيلي او رقم التلفون

الف شكر

الترجمة معتمدة, لكل الاوراق التى لا تحدد السفارة المكان اللى لازم تترجم فيه

يعنى لا يجب ترجمة شهادات التخرج او الميلاد او الفيش والتشبيه او قسيمة الزواج فى هذا المكتب, وانما فى الاماكن التى حددتها السفارة الكندية

والموقع التالى للمكتب يحتوى على المعلومات التى تحتاجها

http://www.englizi.com/fouadnemah/home-ar.html

وبالنسبة للاسعار ممكن تكلمهم تسأل, لانى لا اعرف بالضبط

مع تحياتى

رابط هذا التعليق

احسن حاجة تاخد الفلوس بالدولار الامريكى وممكن تغيره هناك بسهولة وكمان مش هتخسر فيه اى حاجة على عكس الدولار الكندى

شكرا على الرد

بس يعني ايه مش هخسر فيه زي الكندي ده حتى سعر الدولار الكندي احسن من الامريكي (الكندي ب 5.5 انما الامريكي ب 5.75) وده اللى مخلليني عاوز اغير للكندي. ايه رايك؟؟

الترجمة معتمدة, لكل الاوراق التى لا تحدد السفارة المكان اللى لازم تترجم فيه

يعنى لا يجب ترجمة شهادات التخرج او الميلاد او الفيش والتشبيه او قسيمة الزواج فى هذا المكتب, وانما فى الاماكن التى حددتها السفارة الكندية

والموقع التالى للمكتب يحتوى على المعلومات التى تحتاجها

http://www.englizi.com/fouadnemah/home-ar.html

وبالنسبة للاسعار ممكن تكلمهم تسأل, لانى لا اعرف بالضبط

مع تحياتى

اه طبعا انا عاوز اترجم ورق تاني (شهادات تدريب وشهادة النقابة لو ليها لازمة)

شكرا ليك على ردك

تم تعديل بواسطة engamr
رابط هذا التعليق

شكرا على الرد

بس يعني ايه مش هخسر فيه زي الكندي ده حتى سعر الدولار الكندي احسن من الامريكي (الكندي ب 5.5 انما الامريكي ب 5.75) وده اللى مخلليني عاوز اغير للكندي. ايه رايك؟؟

فرق السعر بين سعر البيع وسعر الشراء هو خسارتك الحقيقية, يعنى حاليا الفرق ده فى الدولار الكندى حوالى 10 قروش ويمكن اكتر انما الدولار الامريكى الفرق هو 3 قروش فقط

يعنى لو هتحول 10000 دولار كندى مثلا هتخسر 1000 جنيه مصرى لفرق السعرين

انما لو هتغير بالدولار الامريكى هتخسر 300 جنيه فقط

وهو ده المكسب اللى اقصده اللى هو الفرق بين الاتنين حوالى 700 جنيه

انما لو هتحول مبالغ قليلة يبقى كبر دماغك على الكلام ده كله

تم تعديل بواسطة salamatarek
رابط هذا التعليق

فرق السعر بين سعر البيع وسعر الشراء هو خسارتك الحقيقية, يعنى حاليا الفرق ده فى الدولار الكندى حوالى 10 قروش ويمكن اكتر انما الدولار الامريكى الفرق هو 3 قروش فقط

يعنى لو هتحول 10000 دولار كندى مثلا هتخسر 1000 جنيه مصرى لفرق السعرين

انما لو هتغير بالدولار الامريكى هتخسر 300 جنيه فقط

وهو ده المكسب اللى اقصده اللى هو الفرق بين الاتنين حوالى 700 جنيه

انما لو هتحول مبالغ قليلة يبقى كبر دماغك على الكلام ده كله

فهمت قصدك

شكرا ليك

رابط هذا التعليق

الأخوة الأفاضل أنا مقدم على كندا عن طريق لندن و مجمع 68 بوينت :unsure:

مطلوب مني اسلم الورق للندن قبل 18-9-2010 المهم وانا بجهز الورق والشهادات واللازمنه....

افتكرت ان شهادة المدام انتساب :roseop:

هي متخرجة من جامعة الملك عبدالعزيز بجده من كلية ادارة الأعمال و مكتوب على الشهادة External

هل ده له تاثير سلبي مع العلم اني انا الApplicant والا ده مالوش تأثير على اساس انها درست اربع سنين و الشهادة من جامعة معترف بيها.

رابط هذا التعليق

انا اسمى فادى و جديد معاكم هنا و انا قدمت وورقى دخل السفارة وعايز اعرف التخصص مطلوب و لا لأ , انا مهندس كيمياء

اهلا بيك يا فادى فى منتدانا

انا برده ما فهمتش سؤالك, لكن لو انت كنت قدمت فيدرال قديم, فكندا مطلوب فيها طبعا مهندسين كيمياء, وان شاء الله يقبلوك

انما لو لسه هتقدم فيدرال جديد فللأسف الوظيفة دى مش موجودة فى لستة الفيدرال الجديدة, وانصحك تقدم كيبك لان الوظيفة دى مطلوبة جدا عندهم

والنصيحة الاهم انك تقرأ كتير فى المنتدى علشان الامور تكون اسهل بالنسبة لك

مع تحياتى

انا متشكر جدا جدا على اهتمامك, انا مقدم كيبك فعلا و ورقى فى سفارة دمشق من شهرين و مستنى file number بأذن اللة بس انا كنت بسأل هلى التخصص بتاعى من الوظائف المطلوبة و لا مش مطلوب و ازاى اعرف؟ شكرا بجد على اهتمام حضرتك لسؤالى

رابط هذا التعليق

انا اسمى فادى و جديد معاكم هنا و انا قدمت وورقى دخل السفارة وعايز اعرف التخصص مطلوب و لا لأ , انا مهندس كيمياء

ممكن بس حضرتك توضح شوية

يعني انت قدمت على هجرة من هنا

ووظيفتك مهندس كيمياء؟؟

اللى انا فهمته ان اللستة الجديده مفيهاش مهندسين خالص

انا متشكر جدا جدا على اهتمامك, انا مقدم كيبك فعلا و ورقى فى سفارة دمشق من شهرين و مستنى file number بأذن اللة بس انا كنت بسأل هلى التخصص بتاعى من الوظائف المطلوبة و لا مش مطلوب و ازاى اعرف؟ شكرا بجد على اهتمام حضرتك لسؤالى

رابط هذا التعليق

ممكن بس حضرتك توضح شوية

ووظيفتك مهندس كيمياء؟؟

العفو يا هانى, وظيفتك مطلوبة وهتاخد عليها 6 درجات, وممكن تعرف كده من الليستة التالية فى الرابط التالى فى الصفحة الخامسة

http://www.immigration-quebec.gouv.qc.ca/publications/en/diverses/list-training.pdf

مع تحياتى

رابط هذا التعليق

طب استفسار !!

شهادة ليسانس اداب - قسم تاريخ - موجودة فى ليستة وظايف كيبك ؟؟

اغابي

:roseop:

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

طب استفسار !!

شهادة ليسانس اداب - قسم تاريخ - موجودة فى ليستة وظايف كيبك ؟؟

اغابي

موجود يا اغابى فى صفحة رقم 12 من الرابط اللى لسه انا كاتبه تحت مسمى History

او Art Historyبس مش هاتخدى اى درجات اضافية عليه

رابط هذا التعليق

ممكن بس حضرتك توضح شوية

ووظيفتك مهندس كيمياء؟؟

العفو يا هانى, وظيفتك مطلوبة وهتاخد عليها 6 درجات, وممكن تعرف كده من الليستة التالية فى الرابط التالى فى الصفحة الخامسة

http://www.immigration-quebec.gouv.qc.ca/publications/en/diverses/list-training.pdf

مع تحياتى

بجد انا مش عارف اشكر حضرتك ازاى على اهتمامك دة. بجد متشكر جدا و اعتقد ان 6 درجات حلوين طبعا صح؟ ربنا يسهل و يجيلى ال file unmber علطول علشان انا كدة بقالى شهرين ونصف ورقى فى السفارة. المهم انت اية أخبارك؟ دخلت السفارة ولا لسة؟ ربنا يكون معاك و متشكر على اهتمامك بجد

رابط هذا التعليق

تغييرات؟؟

اى تغييرات حد يفهمنى من فضلكم ايه اللى اتغير

طيب دلوقتى يا استاذ سلامة استفسار

احنا و اللى زينا اللى هما بعتوا قبل النظام الجديد لليثتة 26/06 - - واحنا بعتنا من شهر

حيتطبق علينا النظام الجديد ولا القديم

مع العلم انا لسة ما وصلنيش فايل نمبر لغاية دلوقتى

اغابي

اهلا بيكى يا اجابى

بالنسبة لاى واحد ورقه اتسلم فى نوفاسكوشيا قبل 26 يونيو 2010 فلن تطبق عليه القوانين الجديدة وستطبق عليه القوانين تبع الليستة السابقة بنفس البروسسنج تايمز بتاعتها و اول بشرة خير للناس اللى فى النص وما جالهومش فايل نمبر زى حالاتى, فى واحد جاله فيل نمبر يوم 28 يونيو 2010 يعنى بعد التغييرات بيومين فى الرابط التالى:

http://www.canadavisa.com/canada-immigration-discussion-board/april-2010-applicants-t38471.1395.html

وعقبالنا ان شاء الله.

رابط هذا التعليق

بجد انا مش عارف اشكر حضرتك ازاى على اهتمامك دة. بجد متشكر جدا و اعتقد ان 6 درجات حلوين طبعا صح؟ ربنا يسهل و يجيلى ال file unmber علطول علشان انا كدة بقالى شهرين ونصف ورقى فى السفارة. المهم انت اية أخبارك؟ دخلت السفارة ولا لسة؟ ربنا يكون معاك و متشكر على اهتمامك بجد

العفو يا هانى, انا حالى زى حالك بالضبط , لسه مستنى الفايل نمبر بس فيدرال, ربنا يوفقنا كلنا ان شاء الله

مع تحياتى

رابط هذا التعليق

تغييرات؟؟

اى تغييرات حد يفهمنى من فضلكم ايه اللى اتغير

فى لستة وظائف جديدة نزلت يا ام سيف يوم 26 يونيو 2010 وتشمل 29 وظيفة فقط والتقديم مرة واحدة على نوفاسكوشيا

لمزيد من التفاصيل, يرجى متابعة موضوعى

تغييرات هامة على سياسة الهجرة الكندية

والمتقدمين للهجرة بعد 26 يونيو 2010

مع تحياتى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

بالنسبه للاوراق المطلوبه للنظام الجديد انا عندى شهادات الميلاد والمؤهل والخبره مطلعها بالانجليزى من الاول هل ارسل الاصول الانجليزيه دى ولا اصورها وارسل صورها ولو ارسلت صورها محتاجه ختم طبق الاصل ونفس الشى بالنسبه لباقى الاوراق الى لسه حاترجمها

ولو محتاجه ختم طبق الاصل منين اختمها الختم ده مع العلم انى مقيم فى السعوديه يعنى من السفاره ولا مكتب الترجمه بعد ما يترجم المستند يختم لى صوره منه ويبقى عندى اصول من الاوراق بالانجليزى ربما احتاجهم بعد كده

ارجو الرد لان الموضوع ده ملخبطنى جدا وعاوز انجز علشان الوقت

ولو حد يعرف مكتب ترجمه كويس ورخيص فى جده ياريت يدينى اسمه

وجزاكم الله الف خير

رابط هذا التعليق

عندى سؤال ممكن ادخل كندا لللاندنج برا عن طريق امريكا

ممكن لو انت معاك فيزا صالحة لامريكا

يعنى افهم من كدا يا استاذ سلامة ان لو عندى فيزا 5 سنين صالحة لامريكا - ممكن اعمل لاندينج لكندا واكمل للحصول على الهجرة عادى واحصل فيما بعد على الجنسية الكندية - هل فى اي شروط فى الحالة دى . .

انا بسال لان الفيزا لامريكا سهل جدا بالنسبة لى وخاصة لانى فى الكويت - وكتير جدا من اصدقائي بينصحونى بيها وفعلا اخدوها بسهولة

مش بيتعبونا اوى بعد المقابلة و بأكد اخدها بسهولة مش بصعوبة - بس بمجرد ما بقدم ما يثبت ملكيتى لبعض العقار فى مصر

وما يتثبت انى فى وظيفة براتب كبير فى الكويت وما يثبت استقرارى بشكل عام ومدارس اولادى فى الكويت

مع تقديم كشف حساب البنك - واذا وجد ممتلكات اخرى قدم ما يثبت ملكيتها زى العربيات وعقد ايجار الشقة . . . الخ

وكمان انا باسال سؤالى بحيث انه يكون داه الحل البديل - لو لا قدر الله - ما جلناش الفايل نمبر

اسعى للفيزا الامريكية واسلك مسلك اخر فى الوصول الى كندا . . المهم انى اوصل لكندا . .

اغابي

:closedeyes:

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

إلى الأخوة الذين يسألون عن مكاتب الترجمة المعتمدة في مصر

كنت قد ترجمت جزء من أوراقي وشهاداتي في مكتب نعمة بمصر الجديدة وكان يتقاضي من 70-80 جنيه في ترجمة الورقة الواحدة

ثم قمت بالبحث في ميدان التحرير عن مكاتب الترجمة التي تكون معتمدة من سفارة كندا إلى ان وصلت لمكتب معتمد وقمت بترجمة بقية اوراقي عنده

وقد تقاضى من 25-30 جنيه على ترجمة الورقة الواحدة وقبلت الأوراق في السفارة الكندية من غير اي مشاكل

وعنوان المكتب هو:

إيهاب إسكندر للترجمة (E&H)

11 ميدان التحرير

تليفون 25757331

فاكس 2579249

محمول 0127370841

وإيميل المكتب هو

ehtranslation@hotmail.com

ehtranslation@yahoo.com

والعطلة الأسبوعية يوم الجمعة

باب المكتب يقع بجوار قهوة أبناء النيل مباشرة والموجودة في ميدان التحرير ما بين شارع طلعت حرب وقصر النيل

حبيت اضيف هذه المعلومة لأنها حتوفر 50 % من مصاريف الترجمة

عيب المكتب انك تحتاج تنزل لميدان التحرير مخصوص لتسليم الأوراق ثم لإستلامها في يوم اخر وهذا يمكن يكون مشكلة لمن يسكن في مصر الجديدة او مدينة نصر نظرا لزحمة وسط البلد بس مترو الأنفاق ممكن يسهل الأمور شويه

وربنا يوفق الجميع

وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ (155)

الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ (156)

أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ (157)

سورة البقرة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...