اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

CMA® Certified Management Accountant النظام الجديد مراجع كتب أسئلة إستفسارات وغيرها متجدد

عماد حمدي

Recommended Posts

خالص الشكر للتعاون يا شباب

الله يوفقكم لما فيه الفائدة للجميع

تم تعديل بواسطة elmohager

لا تفوت صورته ............ دون ان تدعو له

اللهم حرره بنا

رابط هذا التعليق

• الردود 583
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم

جزاك الله خيرا يا عمده وفعلا انا معاك ان الاخ Accounting lover يبعتلك الحلقات وانت تنسقها وتظبتها وده طبعا مش بيقلل من قدرته فى شىء وانما عشان يتفرغ هو للماده العلميه :blink: wst::

وكمان فعلا يا استاذه ضخى ده اسلوب رائع فى المذاكره عشان نتغلب على مشكله اللغه وبجد واضح انك عبقريه( ربنا يوفقك ) وان شاء الله انا هتبع الاسلوب اللى انتى قولتى عليه وان شاء الله يجيب نتيجه معيا :roseop::roseop:

وطبعا يا عم Accounting lover انت لازم تكمل اللى بداناه طبعا واحنا ان شاء الله معاك وانت فعلا فعال وكمان فاهم كويس ربنا يوفقك ويجعل

كل معلومه مفيده بتقولها فى ميزان حسناتك بس كان عندى ملحوظه Accounting lover ( كنت عايز نتكلم عن اهم النقاط اللى فى الحاجات اللى احنا بنذاكرها يعنى عن الماده العلميه نفسها ) وشكرااااااا :roseop::roseop:

رابط هذا التعليق

بمناسبة مرور شهر علي إفتتاح الموضوع

إحصائيات :roseop:

- بفضل الله تعالي .. وصل عدد الزيارات من 17/03/2010 حتي اليوم أكثر من 16000 زائر :blink:

- بفضل الله تعالي .. إنضم إلينا أعضاء من الخارج واشادوا جميعا ًَ بنجاح الموضوع

- بفضل الله تعالي .. إنضم إلينا كوادر هامة مثل الأخ Accounting Lover فله مني كل التحيه والتقدير

- بفضل الله تعالي .. هناك تفاعل من الأعضاء وهذا يدل علي نجاح الموضوع

- بفضل الله تعالي .. وضعنا كل ما هو جديد وأجبنا ع كل إستفسارات السادة الأعضاء

- بفضل الله تعالي .. أنشأنا موضوع جديد بعنوان " ورشة عمل لمذاكرة الـ CMA "

wst:: وأنني من موقعي هذا

أتوجه بجزيل الشكر والتقدير للسادة الأعضاء علي تفاعلهم معنا :roseop: .. سواء بكلمة شكر أو بإضافة شيء جديد

فلكم مني كل التحيه والتقدير لهذا المجهود .. ونسأل الله العلي العظيم أن يجعل هذا العمل في ميزان حسناتنا ..

ويرزقنا علما ً نافعا ً لنخدم أمة الإسلام والمسلمين ..

وأيضا ً هذا العمل إبتغاء مرضاه الله تعالي .. ونسأله العلي القدير أن يوفقنا جمعيا ً ونعتلي أعلي الوظائف ..

ونفخر أننا محاسبون مصريون مؤهلون ومتميزون ..

أتمني لكم التوفيق من كل قلبي ,,

:roseop:

-------------أخوكم في الله-----------

-------------عماد حمدي-------------

--------------Omda2006------------

مؤسس موضوع / CMA " المحاسب الإداري المعتمد النظام الجديد "

مدام ضحي / صاحبة فكرة إنشاء الموضوع .. فلها كل الشكر

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

اللهم إني أسألك علماً نافعاً، ورزقاً طيباً، وعملاً متقبلاً

(يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ)

(إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ)

(قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ)

(وقل ربِّ زدني علماً)

(إذا مات ابنُ آدمَ انقطع عملُه إلا من ثلاثٍ صدقةٍ جارية وعلم ٍ ينتفع به وولدٍ صالحٍ يدعو له من بعده)

(إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ)

(يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ)

وإن العالم ليستغفر له من في السماوات ومن في الأرض حتى الحيتان في الماء، وفضل العالم على العابد كفضل القمر على سائر الكواكب)

(إن الله وملائكته وأهل السموات والأرض حتى النملة في جُحرها وحتى الحوت ليصُّلون على مُعلِّمى الناسِ الخير)

(من سلك طريقاً يلتمس فيه علماً سهّل الله له به طريقاً إلى الجنة)

متى ستكتب قصة نجاحك؟؟؟

الى من اشترى المواد او نزلها او سجل واستعد للامتحان بكل شي ما عدا الدراسة!

متى ستكتب قصة نجاحك وتتقبل التهاني والتبريكات وتقوم باعطاء الملاحظات والنصائح للآخرين؟

متى ستتقدم للامام وتصنع نجاحك (ان شاء الله)؟

متى ستتحرر من قيود الوظيفة التقليدية وترفع مستواك

وتتنقل لنادي النخبة؟

متى سيتضاعف علمك ومستوى دخلك اكثر من مره؟

متى ستصعد سلم القيادة والمهنية والاحتراف؟

مشوار الالف ميل يبدأ بخطوة!

ضع خطة وتوكل على الله وابدأ...

عليكم بالاصرار والمثابرة

متى ستكتب قصة نجاحك؟؟؟

رابط هذا التعليق

نصيحة لدارسي ال سي ام اي.. (كيف تقرأ):

1- اقرأ الوحدة بشكل عام بتركيز خفيف وقدر المستطاع من الفهم.

2- (هام) حل الاسئلة في نهاية الوحدة مرات عدّة حتى تصل لدرجة فهم منطق السؤال ولماذا هذه الاجابة صح وليست تلك (مع التشديد على ملاحظة انك قد لا تحل معظم الاسئلة بشكل صحيح اول مرة،برغم راستك وفهمك للماد، فلا يجب ان يسبب لك هذا احباط ابدا)

3- حل الاسئلة في ال سي دي على الكمبيوتر للوحدة الدراسية التي درستها اكثر من مرة مع محاولة فهم السؤال والجواب الصحيح وفهم لماذا الاجوبة الخاطئة خاطئة .

4- بعد انهاء الكتاب كله.. اغلق عليك الباب واعمل امتحان شامل لك على السي دي على الكمبيوتر في جميع وحدات الكتاب,, مع وقت 3 ساعات وواختار 110 اسئلة بشكل عشوائي للكتاب الاول مثلا ( كالامتحان الحقيقي) وتستطيع ان تفعل هذا في سي دي جليم . وكرر هذه العملية اكثر من مرة مع الالتزام والشعور بانه امتحان حقيقي.. وصدقني علامتك هذه التي تحصل عليها في امتحانك الخاص سوف تكون هي نفسها في الامتحان الفعلي.

5- ان واجهك سؤال صعب وغريب وطويل في الامتحان فلا تقف عنده ابدا.. فهو موجود لكي ياكل وقتك وليس لكي تحلّة اصلا.

يعني اسمي هذه الطريقة ب (الطريقة المرتجعة).. اي حل الاسئلة اكثر واكثر ومرات ومرات ولا تركز على المحتوى الموجود في المادة بقدر التركيز على الاسئلة.. فسرّ هذه الامتحانات هو السرعة والفهم السريع للسؤال والاجابة المنطقية .. فكثرة حل الاسئلة وفهمها تجعلك تحل بطريقة منطقية باكثر من ان تحل مشكلة محاسبية بالطريقة المعروفة للحل وهم يلعبون على هذا الجانب في الامتحان.

حل اسئلة الكتاب كثييرا وافهمها.. لانها تغطي كل المطلوب في المادة .. وحل اكثر من مرة وكذلك اسئلة السي دي مع الفهم.. لاكثر من مرة.. وسوف تنجح في المادة ان شاء الله حتى لو لم تقرأ المادة اصلا.. لان حل الاسئلة مع فهمها سوف يغطي اكثر من المادة الموجودة اصلا...هذا رأيي...وشكرا

رابط هذا التعليق

أولا السلام عليكم جميعا وأتمنى أنكم تكونوا جميعا بخير

أحب أشكرك يا عمدة انتا وزملائنا الأفاضل في المنتدى على إهتمامهم بهذة الشهادة لأنها شهادة مهمة لكل محاسب وإن شاء اللة انا هاكمل معاكم وهبعت الموضوعات لأخوى عمدة وهو هينسقها وينزلها في المنتدى لتعم الفائدة على الجميع وأنا بأعتذر لأخوى عمدة إذا كان النظام دة هيتعبة بس كلة إفادة للكل وأتمنى أن يتسع صدرة ونتعاون وأن شاء اللة يكون خير

وأنا هبعت الحلقة محل الدراسة على إيميلك يا عمدة .. ماشي معلش هنتعبك يا استاذنا

انتظرونا في ورشة دراسة السي ام اية لإستكمال ما بدأناة

أخوكم

ACCOUNTING LOVER

رابط هذا التعليق

أولا السلام عليكم جميعا وأتمنى أنكم تكونوا جميعا بخير

أحب أشكرك يا عمدة انتا وزملائنا الأفاضل في المنتدى على إهتمامهم بهذة الشهادة لأنها شهادة مهمة لكل محاسب وإن شاء اللة انا هاكمل معاكم وهبعت الموضوعات لأخوى عمدة وهو هينسقها وينزلها في المنتدى لتعم الفائدة على الجميع وأنا بأعتذر لأخوى عمدة إذا كان النظام دة هيتعبة بس كلة إفادة للكل وأتمنى أن يتسع صدرة ونتعاون وأن شاء اللة يكون خير

وأنا هبعت الحلقة محل الدراسة على إيميلك يا عمدة .. ماشي معلش هنتعبك يا استاذنا

انتظرونا في ورشة دراسة السي ام اية لإستكمال ما بدأناة

أخوكم

ACCOUNTING LOVER

يا باشا ولا يهمك ابعت انته ومتحملش هم الباقي ..

وياريت بقا تتابع موضوع الورشة علشان لو فية استفسار من اي عضو كدة ولا كدة سيادتك تتفضل مشكورا ً وترد عليه ..

في انتظارك ,,

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

السلام عليكم علي احلي شباب في الدنيا

اولا انا اسف علي قلة مشاركاتي في هذا المنتدي الرائع وده لانشغالي في العمل و في المذاكرة لاني ان شاء الله داخل بارت 3 نظام قديم في شهر مايو ( دعواتكم كلكم ) انا ليه تعليق بسيط علي الاخ محب المحاسبة في نقطة البداية بجزء التكلفه وهو ان مستوي الاستيعاب في الشهادة بيزيد تدريجيا مع استمرار المذاكرة بمعني ان استيعابك في اول مرة تذاكر مش زي استيعابك في المرة التانية او المرة العاشرة اكيد الاستيعاب بيزيد باستمرار المذاكرة ونظرا لان جزء التكلفة من اصعب الاجزاء في الشهادة فرائ الشخصي عدم البدأ به وبفضل ان البدأ بجزئ زي Budget هيكون افضل لانه سهل وبسيط وهيشجع علي استمرار العمل وبذل الجهد

ثانيا سامحوني فعلا علي قلة المشاركة واوعدكم اني اشارك معاكم بفاعلية في الصفحة الجديدة الخاصة بالمذاكرة الفعلية للشهادة

و بالتوفيق للجميع

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

انا شايف اننا نمشي بتريتب الكتاب

زي ما كثير من الاعضاء نصح بكده

مثل مدام ضحي والاخ محمود فرجاء للاخر محب المحاسبة

ان يتم السير حسب ترتيب الكتاب نظرا لان اغلبنا لا يتقن اللغة بجدارة

ولك الراي الاخير

وشكرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم علي احلي شباب في الدنيا

اولا انا اسف علي قلة مشاركاتي في هذا المنتدي الرائع وده لانشغالي في العمل و في المذاكرة لاني ان شاء الله داخل بارت 3 نظام قديم في شهر مايو ( دعواتكم كلكم ) انا ليه تعليق بسيط علي الاخ محب المحاسبة في نقطة البداية بجزء التكلفه وهو ان مستوي الاستيعاب في الشهادة بيزيد تدريجيا مع استمرار المذاكرة بمعني ان استيعابك في اول مرة تذاكر مش زي استيعابك في المرة التانية او المرة العاشرة اكيد الاستيعاب بيزيد باستمرار المذاكرة ونظرا لان جزء التكلفة من اصعب الاجزاء في الشهادة فرائ الشخصي عدم البدأ به وبفضل ان البدأ بجزئ زي Budget هيكون افضل لانه سهل وبسيط وهيشجع علي استمرار العمل وبذل الجهد

ثانيا سامحوني فعلا علي قلة المشاركة واوعدكم اني اشارك معاكم بفاعلية في الصفحة الجديدة الخاصة بالمذاكرة الفعلية للشهادة

و بالتوفيق للجميع

فينك يا رياسة من زمااااااان .. ربنا يوفقك يارب وينجحك

بص الراجل انا اتفق معاه 100 % للسبب التالي :-

أولا ً كل الناس الجديدة دلوقتي داخلة وجواها طاقة حمااااااااااااااس رهيبة ياعني كلة بيقول هقطع نفسي تقطيع :) وهذاكر

فلو الطاقة والحماس دا كلة اللي في البداية خد بالك اتفرغ في الجزء الصعب زي ما بتقول .. بعد كدة لما يجي يذاكر السهل اللي في الأول أو الأخر أيا كان هيبقي الامر بالنسبة ليه عادي جدا جدا والأمور ماشي بسلاسة ..

عكس لو فرغ كل طاقتة وحماسة في السهل .. لما يجي يذاكر الصعب حماسة قول هيقل شوية فصعب :roseop: يقل مع الجزء دا بالذات وخاصة انه هو عصب الشهادة ..

مش كل الناس اللي هتبدأ هتكمل للأخر وانا عارف انا بقولك اية .. لو افترضنا ان 100 واحد هيبدأ شوف كام واحد لو وقفت قدامة حاجات صعبة هيقوم ويكمل !!!

ربك المستعان ..

وخلينا نشوفك

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

انا شايف اننا نمشي بتريتب الكتاب

زي ما كثير من الاعضاء نصح بكده

مثل مدام ضحي والاخ محمود فرجاء للاخر محب المحاسبة

ان يتم السير حسب ترتيب الكتاب نظرا لان اغلبنا لا يتقن اللغة بجدارة

ولك الراي الاخير

وشكرا

كل واحد يذاكر بالطريقة اللي تعجبة ..

وهنا في موضعنا شعارنا الديمقراطية .. كلنا اتفقنا وقولنا هنمشي بالنظام دا .. والراجل بناء ً عليه استقطع وقت كل يوم من شغلة وحياته واداه لينا وبدأ ..ز فمش بعد ما بدأ نقولة نمشي بالترتيب ..

انا اتفق معاه 100 % وكذلك الأعضاء هنا + بالإضافة الي العضوة nonoahmad وضحت قبل كدة ان فعلا ً كتاب cost accounting معلوماتة مهمة سواء ع مستوي مذاكرتك للشهاده او مستوياك المهني بعد كدة .. واعتبر الشهاده دي master

ع اي حال .. مش عايزين كل شوية نحبط في الراجل ونخليه يتراجع عما بدأه .. اللي عايز يبدأ معاه اهلا وسهلا مش عايز ميشتتش ذهن الناس الناس ميوترهمش ..

ارجوا ان كلامي يكون خفيف .. لان احنا قولنا بدل المرة 100 مرة ولحد دلوقتي لسة بنسأل يبقي هنذاكر امتة بقا لو كل يوم دخل لنا عضو لعب في دماغنا بفمك .. هنزهق ولا هنذاكر ولا هنعمل ..

أعطي لغيرك الفرصة .. ومحدش يفرض ع حد يذاكر إزاي ولا منين .. طالما كلة اتفق وموافق يبقي خلاص ..

هتلاقي منتديات كتير كل واحد يختار اللي يريحة ويبدأ .. معنديش كلام غير كدة

بعد ما طلع عيني وعين اللي جابني في 21 صفحة لسة برده بنسأل السؤال دا هنذاكر منين وامتة ..

والأعضاء كلهم سألوا نفس السؤال وانا رديت ومدام ضحي ردت ومحب المحاسبة رد .. فكفاية كدة ..

اللي مش عاجبة كلامي يدخل أي منتدي تاني لو دخلت عليه هتلاقيهم بادئين بهوك والمنتديات كتير جدا ً خش بس ع جوجل ..

وادي الموقع ميتوهش www.google.com

خلص الكلام .. لان بجد الناس التانية دلوقتي هتتروش وبعد ما بدات هترجع تتوتر تاني وتالت وهيزهقوا وهيحلفوا بالطلاق انهم ما عادوا داخلين محاورات المصرين تاني !!!

:roseop:

عماد حمدي

عمدة المصريين

بدول مجلس التعاون

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

أولا ً كل الناس الجديدة دلوقتي داخلة وجواها طاقة حمااااااااااااااس رهيبة ياعني كلة بيقول هقطع نفسي تقطيع biggrin.gif وهذاكر

فلو الطاقة والحماس دا كلة اللي في البداية خد بالك اتفرغ في الجزء الصعب زي ما بتقول .. بعد كدة لما يجي يذاكر السهل اللي في الأول أو الأخر أيا كان هيبقي الامر بالنسبة ليه عادي جدا جدا والأمور ماشي بسلاسة ..

اسمح لي يااستاذ عماد اختلف معاك في الجزئية دي ..

الي داخل وراس ماله الحماس فقط يبقى مقداموش غير يبدأ بالسهل الاول عشان يقطع شوط كبير في الماده لان الشوط ده في حد ذاته الي هيبقى دافع له بعد كده انه يكمل ويخترق الصعب لما يقابله بعدين ..

الحكايه دي زي واحد بيرمي نفسه في البحر وهو اصلا مبيعرفش يعوم .. لو من اولها قابلته الامواج العالية حماسه لوحده مش كفايه ابدا انه يخليه يستمر في مناطحتها .. هياخذ بعضه ويرجع .. لكن لو كان بقاله فتره بيعوم وخلاص دخل العميق بيبقى صعب عليه انه يتراجع بعد ده كله وكمان الجزء الي هو قطعه ده هيديله ثقة في نفسه اكبر انه زي ماعمل كل ده هيقدر يعمل تاني .. هيكمل في الحاله دي غصب عنه مهما كان علو الموج الي مقابله ..

كل ده احنا بنتكلم عن واحد مبيعرفش يعوم .. يعني واحد بقاله فترة تارك الدراسة .. الانجليزي بتاعه مش قد كده .. مفيش تشجيع اوي من الي الظروف الي حواليه انه يستمر .. بيجد صعوبه في تدبير مصاريف الدراسة ..

اما لو حد المشاكل دي كلها مش عنده .. يعني محاسب قديم وفاهم اللعبه .. او .. مطلوب منه في شغله انه ياخذ الشهاده دي او على الاقل عينه على وظيفة شايفها جاهزه ومنتظره شخص مؤهل عشان ياخذها .. او خريج جديد لسه فريش خاصه لو كان تجاره انجليزي .. او شخص عارف نفسه طول عمره طموح ولما بيحط حاجه في دماغه بيعملها ( سبق وصارع امواج عاليه في بحر تاني وقدر يجتازها بامان ) .

هنقول عن الصنف الاخير ده انه مش محتاج يبدأ بالسهل وممكن جدا يبدأ زي ماللاستاذ اكونت لفر قال من اجزاء بعينها لان ده في كل الاحوال .. مكمل مكمل .. فمش فارقه بقى بدأ بالصعب او بدأ بالسهل هو كده باذن الله ناوي ياقاتل يامقتول ..

واخيرا ياجماعه بأكد محدش يذاكر عشان يجتاز الامتحان .. انت بتذاكر عشان تبقى ( فت ) في المحاسبة واجتياز الامتحان ده بونص اضافي او حاجه كده فوق البيعه زي مابيقولوا ..

اعتبر نفسك بتتعلم لغه جديده واختبر نفسك كل وقت كده ياترى لو اتحطيت في موقف اقدر اعبر عن نفسي باللغه دي ؟ اقدر افهم الناس بتقولي ايه وانا بقولهم ايه ؟

ان وصلت للمرحلة دي ولقيت نفسك ( بتتنفس محاسبة ) وخلاص فاهم القصة كلها من الآخر يعني بقيت محاسب محترف يبقى خلاص هو ده الهدف وبالمرة ساعتها ابقى ادخل الامتحان عشان تجيب شهاده مش اكتر ولا اقل ..

تم تعديل بواسطة doha

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

مدام ضحي

رأي سياداتك مظبوط برده ... ودي كانت وجهة نظري بالنسبة ليا ..

أنا كنت عايز أوصل حاجة وهيا اللي انتي قولتيها نذاكر مش علشان الشهادة ولكن علشان تكون ( فت ) في المحاسبة

فالواحد لما يذاكر الجزء الصعب دا واللي بيمثل ربع الشهاده .. باقي الأجزاء التانية هتكون مبنية عليه ..

فنبدأ بالأساس وبعد كدة نبني الأدوار بتاعتنا براحتنا ..

دي وجهة نظر استثنائية خاصة بموضوع الـ CMA ولا يصح تعميمها ع أي مجال تاني إلا أذا توافرت في الشخص دا القدرات والمهارات اللي حضرتك سبق وذكرتيها ...

تقبلي مروري ,,

عمدة

رابط هذا التعليق

شششششششششششششششششششششششششششششششششش

الإريال اتهز والمشاركة اتكررت

نأسف للإزعاج ,,

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

ممممممم هي مسأله الصعوبه دي حاجه نسبيه ولا ايه

انا بالنسبه لي خلصت يونت 9 و 10 Internal control وبدأت دلوقتي في الكوست في اولها بس حاسه ان جزء المراجعه ده كان اصعب بكتيييييييير لانو بجد معتمد عالفهم بطريقه فزيعه :blink: وبيلف ويدور في اسئلتها كتييير لانها كللللللها نظري

انما الكوست مفهومه شوية عنها خدنا حاجات كتير منها في الكليه والله ده رأيي بقا .. :happy: :happy:

رابط هذا التعليق

ممممممم هي مسأله الصعوبه دي حاجه نسبيه ولا ايه

انا بالنسبه لي خلصت يونت 9 و 10 Internal control وبدأت دلوقتي في الكوست في اولها بس حاسه ان جزء المراجعه ده كان اصعب بكتيييييييير لانو بجد معتمد عالفهم بطريقه فزيعه :blink: وبيلف ويدور في اسئلتها كتييير لانها كللللللها نظري

انما الكوست مفهومه شوية عنها خدنا حاجات كتير منها في الكليه والله ده رأيي بقا .. :happy: :happy:

آدي واحده آهي بدأت من الأخر خالص .. نقولها بداتي من الآخر ليه :D

خلاصة القول : اللي عايز ياخد الشهاده دي .. ع رآي اللمبي ( يتشقلب في إزازة بيرة ) وياخدها يبدأ من النص من الاول من الاخر هتخلص هتخلص ..

عارفين انا بقا بعمل اية .. بس محدش يتريأ عليا ..

جايب ورقة كبيرة أوي من بتاعت الخرايط دي وراسم هرم كبير وفي سفح الهرم كاتب CMA ومقسم الهرم دا درجات من الأسفل ودي تبقي أول خطوة لحد آخر الهرم CMA ودا هدفي ..

كل لما أحس أني هضعف أو اكسل آجري أبصلها وعاما ً أنا حاطتتها في أوضة نومي كل يوم الصبح أصطبح بيها وقبل ما أنام يبقي CMA آخر من رآت عيني :D

اتبع الأسلوب دا في كل حياتي .. حتي تلاقيني بقع كل وقعة والتانية وسبحان الله بقوم وبكمل لان هدفي قدام عنيا .. وهوصلة هوصله يا قاتل يا مقتول ع رآي مدام ضحي

واحد تاني ممكن يقف قدام المرايا ويكلم نفسي ha) لازم اخدها لازم اخدها لازم اخدها يهااااي هههههااااااااي mc:

تحياتي

عمدة المصريين

بدول مجلس التعاون

رابط هذا التعليق

انا عضوة جديدة معاكو واحب اشكر العمدة ومحب المحاسبة وانا علمت على الارقام اللى قلتها وايضا بدات من كتاب هوك طبعا من الاول وبدات فعلا انهاردة لانى كنت دايخة على هوك والحمد لله لقيته هنا فبجد شكرا . على فكرة انا خريجة تربية شعبة تجارى يعنى درست سنتين بس فى تجارة ومن سنة ثالثة المواد كترت اكتر فى تربية يعنى انا مش متعمقة زى تجارة لكن بحاول وعشان كدة انا بشكر العمدة على كتاب هوك

رابط هذا التعليق

انا عضوة جديدة معاكو واحب اشكر العمدة ومحب المحاسبة وانا علمت على الارقام اللى قلتها وايضا بدات من كتاب هوك طبعا من الاول وبدات فعلا انهاردة لانى كنت دايخة على هوك والحمد لله لقيته هنا فبجد شكرا . على فكرة انا خريجة تربية شعبة تجارى يعنى درست سنتين بس فى تجارة ومن سنة ثالثة المواد كترت اكتر فى تربية يعنى انا مش متعمقة زى تجارة لكن بحاول وعشان كدة انا بشكر العمدة على كتاب هوك

منورانا والله :happy: وبعدين لا شكر ع واجب ذاكري انته بس ولو احتجتي حاجة احنا هنا كلنا في الخدمة .. وتباعينا علشان تكملي باقي الكتاب ( HOCK ) قريب جدا ً ان شاء الله

تحياتي ,,

عماد

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ممكن ادلي بدلوي

انا كنت كتبت مشاركة سابقة ويبدو ان النت انفصل فلم تصل وانا الان اعيدها للاهمية:

1- انا بدأت من planning & budgeting ولله الحمد انهته والان انا في cost .

2- هناك جزء في اول الكتاب ليس له دخل cost وانما يهتم بالتخطيط و كيفية الربط بين الاهداف الاستراتيجية والاهداف budget, اما الجزء الذي في التخطيط ومرتبط فعلا بالcost هو MASTER BUDGET لانك لن تستطيع تخيلها صح بدون COST FLOW , لان BUDGET يبدأ عكس ACTUAL PERFORMANCE.

3- بالنسبة للكنترول فهذا مرحلة ما بعد الحدث CONTROL THEN VARIATION THEN TAKE CORRECTIVE ACTIONوهو جزء بدأ به مراكز كثيرة لانها لم تكن معها كتاب البورد وتريد أخذMARKET SHARE _انت محاسب اداري ويجب ان يكون وعي بالسوق_.

4- انتم مشاتتين ليه الاستاذ محب المحاسبة عرض عليكم شئ هو متمكن منه ويستطيع الان ان يقودكم به ويربط الكتاب الخارجي بالبورد وهوك وجليم. مدام شئ موجود ومتاح الان نبدأ ثم في الامام المنهج سيتفتح امامكم - لاتجعل الشيطان يخذلك ويدخلك في متاهة اللغة والصعوبة, استعن بالله ولا تعجز-.

5- الشهادات المهنية تكون صعبة في اول الامر ثم مع الوقت وتغير الشخصية وطريقة التفكير وارتفاع خاصية LEARNING CURVEستتحسن الامور.

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

و المرء قدره علي ما كان يحسنه * و الجاهلين لأهل العلم أعداء

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...