اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

CMA® Certified Management Accountant النظام الجديد مراجع كتب أسئلة إستفسارات وغيرها متجدد

عماد حمدي

Recommended Posts

معلومة جديدة نوفى لسه جاية حالا اظن انها هتفيد الناس اللى هتدخل عالنظام القديم زى حالاتى :roseop:

المهم الناس اللى دخلت تحجز الامتحان عالموقع لاقوهم فاتحين الامتحانات فى شهر يوليو واغسطس والفكرة انك لوجيت تحجز فى يونيو وتلاقى الاماكن خلصت بيديك الاوبشن انك تحجز فى يوليو واغسطس وطبعا دى فرصة عشان لو منجحتش يبقى قدامك فرصة تانية تدخل فى اكتوبر

وبالتوفيق للجميع باذن الله

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

• الردود 583
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أولا أنا عضو جديد معاكم وأحب في البداية اعرفكم بنفسي

أنا محاسب محترف وعملت بالعديد من المؤسسات والشركات الإقتصادية داخل وخارج مصر وعضو بالعديد بالمنظمات المحاسبية والضريبية والإدارية ولدي خبرة بأعمال المحاسبة والمراجعة والضرائب

وحاليا أدرس شهادة المحاسب الإداري المؤهل CMA

ولقد شدني حوار الأخوة بالمنتدى حول هذة الشهادة وحبيت أساعدكم بما لدي من معلومات وكيف تبدأ ومن أين تبدأ وبماذا تبدأ

وأحب أن اشكر الأخ عمدة على مجهودة المشرف في مساعدة اخوانة طلبة العلم

انتظروني المشاركة القادمة

رابط هذا التعليق

نرحب بالعضو الجديد Accounting Lover .. ويشرفنا حضورك ..

بس ياريت يا زعيم أي مشاركة هتعملها إن شاء الله تكون حاجة جديدة .. متقالتش قبل كدة .. عشان مش عايزين تكرار في الموضوع .. ونحاول بقدر الإمكان نحافظ ع النظام دا .. بحيث ميكونش الموضع في معلومة اتكررت اكثر من مرة ..

فياريت تقرا الموضوع من أولة لأخره .. وتفيدنا بمشاركاتك الجديده ان شاء الله ..

تقبل مروري يا جميل .. ومرحبا ً بك مرة أخري

أخوك عماد

رابط هذا التعليق

حسام باشا حبيب قلبي ..

قريت مشاركتك 3 مرات ومفهمتش حاجة :D ياريت ياعم حس تفهمنا واحده واحده الله يخليك .. وسيبك من الزواج بتاع النت دا وخليك هنا أفيدلك :D

أخوك عمدة

رابط هذا التعليق

حسام باشا حبيب قلبي ..

قريت مشاركتك 3 مرات ومفهمتش حاجة :lol: ياريت ياعم حس تفهمنا واحده واحده الله يخليك .. وسيبك من الزواج بتاع النت دا وخليك هنا أفيدلك :lol:

أخوك عمدة

بصراحة انا مش فاهم اوى بس الكلام ده جالى امبارح بالليل وقولت اقوله يمكن يكون حد عنده معلومة لحد مندخل عالموقع ونشوف

الفكرة بتتلخص انهم لضيق الوقت فاتحين الامتحان شهرى يوليو واغسطس بالاضافة لمايو ويونيو عشان اللى ميلحقش يحجز ممكن يمتحن فى يوليو واغسطس عادى

عالعموم انا اسبوعين المفروض او تلاتة وهبدا احجز وهنزل هنا باذن الله خطوات تحديد الامتحان بالصور فلحد مبدا احجز هسال الناس فى مصر وصلوا لايه فى القصة دى وهجيب كل تفاصيلها باذن الله

هرجع تانى

حيّ حيّ على الفلاح

رابط هذا التعليق

معلومة جديدة نوفى لسه جاية حالا اظن انها هتفيد الناس اللى هتدخل عالنظام القديم زى حالاتى :lol:

المهم الناس اللى دخلت تحجز الامتحان عالموقع لاقوهم فاتحين الامتحانات فى شهر يوليو واغسطس والفكرة انك لوجيت تحجز فى يونيو وتلاقى الاماكن خلصت بيديك الاوبشن انك تحجز فى يوليو واغسطس وطبعا دى فرصة عشان لو منجحتش يبقى قدامك فرصة تانية تدخل فى اكتوبر

وبالتوفيق للجميع باذن الله

هو الي انا فهمته من الكلام ده والله اعلم ان هم على اتفاقهم ان آخر موعد للتسجيل بالنظام القديم هيكون في يونيو ولكن لو حصل ولقيوا العدد اكبر من الاماكن المتاحه للامتحان هيتم عمل تمديد بحيث يدوا فرصة للعدد الكبير ده فهيبقى في امتحان تاني في شهر يوليو واغسطس ..

بس مش عارفه بقى الفرصة الاضافية دي هتبقى متاحه في كل الاحوال ولا فيما لو كان عدد المسجلين اكبر من السعه الخاصه باجهزه الاختبار ..

على العموم عندي نصيحه ياجماعه الي ناوي يدخل الامتحان القديم ميدخلش ويقول يبقى عندي فرصة ( لو ) منجحتش اكرر .. لاه .. ادخل ياقاتل يامقتول .. تبقى داخل وعارف انك ياهتنجح ياهتنجح . .ملهاش حل تاني والا من اساسه .. متدخلش ...

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

أولا أحب أشكرك يا عمدة على مرورك واهتمامك بالموضوع وانا قريت الموضوع كلة ومش هكرر الكلام بس انا حابب في البداية اوضح بعض النقاط الهامة اللى بناءا عليها هتوضح أمور كتيرة لكل اخوانا المهتمين بهذة الشهادة :

1- هذة الشهادة ليست شهادة أكاديمية بل هي شهادة مهنية وحط تحت الكلام دة مليون خط .. لية ؟ لأن الهدف من الشهادة دي هو تكوين محاسب مؤهل لدية القدرة على تحليل البيانات والمعلومات لمساعدة متخذي القرارات في المؤسسات والشركات على اتخاذ قرارات سليمة بنسبة كبيرة

2- اسلوب دراسة هذة الشهادة لا يعتمد على كتب معينة بذاتها ولكن يعتمد على عناوين موضوعات سيتم امتحانك فيها لتقييم مستواك مهنيا بمعنى هل انت قادر على ان تفكر بطريقة مهنية احترافية أم لا فليس الهدف ان تكون حامل لهذة الشهادة.

3- الفلسفة من الإمتحان هو وضع الممتحن تحت ضغط زمني بمعنى هل انت قادر على حل المشكلات التى تواجهك بالتفكير باسلوب احترافي في مدى زمني قصير

4- هذه الشهادة ليس الهدف منها امتحانك في اللغة الإنجليزية أو تقييم أخطائك اللغوية لأنها شهادة دولية تفترض أن المتقدمين للحصول عليها سيكونون من دول مختلفة لغة وثقافة ولكنها تقيمهم مهنيا فيما يخص مهنة المحاسبة وبالتالي ليس من الضروري دراسة قواعد اللغة الإنجليزية بل تكتفى بالمصطلحات المهنية فقط.

5 - لتحصل على هذه الشهادة لا بد من أن تغير اسلوب تفكيرك من الناحية الأكاديمية إلى الناحية العملية الإحترافية وتوسع مداركك لتحصل على المعلومة التي تدخل بها معركة الإمتحان وتكون واثق من نفسك ومن قدراتك

6 - أيضا أو أن أوضح أنة مع احترامي لكل الكتب الخاصة بهذة الشهادة من جلايم وهوك ولكن هل تعتقدون أنها تمثل منهج لهذة الشهادة .. سأقول لكم رأيي الخاص بأنها مجرد دليل استرشادي للموضوعات التي سيتم تقييم مستواك بها ولكنها ليست منهج يمكن الإعتماد علية.

7 - أرجو عدم الحديث عن الإمتحان من الآن حتى لا يغزوكم اليأس فأنا أرى أن نعمل ما علينا أولا ثم بعد ذلك نفتح حوار حول الإستعداد للإمتحان فلا يمكن أن تبدأ الطريق من نهايتة بدون أن تعرف جيدا كيف ستسلك هذا الطريق.

8 - من خلال مراجعاتي لبعض مواد وأسئلة هذة الشهادة استنبطت نتيجة هامة وهي أن الممتحن يود أن يختبر فيك الحاسة السادسة بمعنى قد ترى سؤال اختيار متعدد عاديا ولكن المغزى وراءة هو اولا معرفة هل ستسطيع أن تفك طلاسمة (أي تحليلة) وثانيا هل لديك المعلومة التى تستطيع بها الإجابة عن هذا السؤال ففهم السؤال أحيانا يكون أصعب من حل السؤال نفسة فالعقل البشري لن يتوقف عن الإبداع.

وأخيرا أتمنى أن أكون قد وضحت بعض الأمور لإخواني بهذا المنتدى الراكضين بإصرار خلف هذة الشهادة فأنا حينما أرى شخصا طموحا يسعى نحو الأفضل فإنني أرى فية نفسي وأشجعة بكل ما لدى .

اتمنى من اللة العلى القدير أن يوفقنا جميعا للخير فالساعى وراء العلم كالمجاهد في سبيل اللة .. وفقككم اللة

انتظروني المشاركة القادمة وفيها سأبدأ بطرح اسلوب جديد يعينكم على غزو معركة هذة الشهادة

اتمنى أن تتقبلوا مروري خاصة العمدة فالفضل لة وهو صاحب الموضوع وأود أن أشكرة على مجهودة الخرافي الذي يعجز اللسان عن الوفاء بحقة

ACCOUNTING LOVER

رابط هذا التعليق

الاخ ACCOUNTING LOVER تحياتى ليك

الاخوة الزملاء ناس اصحابى سالوا فى ارادوا بخصوص الامتحان فى يوليو واغسطس قالوا ان ده بس فى حالة انك تحجز شهر مايو ويونيو وميكونش فيه مكان فبيدوك موضوع الاختيار ده

وعالعموم انا ارسلت رسالة لخدمة العملاء بالاى ام ايه اسالهم ومستنى ردهم

اتمنى التوفيق للجميع

حيّ حيّ على الفلاح

رابط هذا التعليق

شكرا ً علي إهتمامك يا حسحس :blush2:

هوه دا الشغل .. تفاعل ما بعده تفاعل ..

ربنا يوفقك يا جميل ,,

تقبل مروري ,,

عمدة

رابط هذا التعليق

الأخ Accounting Lover

ياعم الفضل كلة لله سبحانه وتعالي . أنا يمكن مجرد سبب بس مش أكتر .. وربنا يعينا علي نشر العلم وتعم الفائدة للإسلام والمسلمين

بص يا زعيم كان لازم ولابد نوضح للناس الشهاده من أولها لحد لحظة دخول الإمتحان وحصولك ع الشهاده بإذن الله .. حتي تكون الرؤية واضحة أمامه .. من حيث البدء بالدراسة أم لا ..

شاكر لك مادخلتك ومشاركتك معنا ,,,

ونتمني منك المزيد ,,

عمـــ Omda2006 ــــاد

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

الحلقة الثالثة عشر :

:bsmal:

:closedeyes: بعد طول إنتظار .. وصل الجزء الجديد من .. :110:

كتاب هوك النظام الجديد CMA 2010 - البارت الأول

من الصفحة رقم ( 120 حتي 144 ) فقط // عدد صفحات الكتاب 400 صفحة

الطبعة بالألوان الطبيعية ..

وللأمانة والحفاظ ع حقوق الناشر ..

منقول من منتدي دي في دي .. لذا لزم التنويه .. للحفاظ ع حق الناشر

:blink: :D

Links to Download Sites containing COPYRIGHTED or OFFENSIVE MATERIALS may be removed by the moderation team!

نســـألكم خالص الدعــــاء من قلوبكـــــم

يرجي من السادة الزوار والسادة الأعضاء متابعة الموضوع .. لإستكمال الكتاب .. و

معرفة كل المتغيرات التي تطرأ علي CMA New System

:waf:

:roseop::roseop:

أخوكم

omda2006

Emad Hamdy

رابط هذا التعليق

أولا أشكرك يا عمدة على مرورك وثانيا على وضع الماتريال أمام زملائنا بالمنتدى فهذا شئ رائع

وانا حبيت أوضح بارت وان عبارة عن اية .. بمعنى ماهي الموضوعات التي سيتم تقييم مستواك المهني فيها ودة اللي بيركز علية بارت وان.

موضوعات بارت وان هي :

الموضوع الأول : التخطيط - الموازنات - التنبؤ

الموضوع الثاني : إدارة الأداء

الموضوع الثالث : إدارة التكلفة

الموضوع الرابع : الرقابة الداخلية

الموضوع الخامس : الأخلاقيات المهنية

Part - 1

Planning, Budgeting and Forecasting

Performance Management

Cost Management

Internal Controls

Professional Ethics

مستوى درجة صعوبة هذا البارت هي سي © بمعنى درجة صعوبة عالية لأنها تعتمد على الفهم والتحليل

وهذة الموضوعات الخمسة تم تغطيتها في 10 موضوعات تفصيلية وهي :

Study Unit 1.Budgeting Concepts and Forecasting Techniques

Study Unit 2. Budget Methodologies and Budget Preparation

Study Unit 3. Cost Management Terminology and Concepts

Study Unit 4. Cost Accumulation Systems

Study Unit 5. Cost Allocation Techniques

Study Unit 6. Operational Efficiency and Business Process Performance

Study Unit 7. Cost and Variance Measures

Study Unit 8. Responsibility Accounting and Performance Measures

Study Unit 9. internal Controls

Study Unit 10. Internal Controls II and Ethics for Management Accountants

وان شاء اللة هنبدأ مع بعض وهوضح كيف ومن أين تبدأ ولماذا ؟

انتظروني المشاركة القادمة

تقبلوا تحياتي لكم جميعا

واللة الموفق

ACCOUNTING LOVER

رابط هذا التعليق

الحلقة الثالثة عشر :

:lol:

:roseop: بعد طول إنتظار .. وصل الجزء الجديد من .. :110:

كتاب هوك النظام الجديد CMA 2010 - البارت الأول

من الصفحة رقم ( 120 حتي 144 ) فقط // عدد صفحات الكتاب 400 صفحة

الطبعة بالألوان الطبيعية ..

وللأمانة والحفاظ ع حقوق الناشر ..

منقول من منتدي دي في دي .. لذا لزم التنويه .. للحفاظ ع حق الناشر

wst:: :lol:

Links to Download Sites containing COPYRIGHTED or OFFENSIVE MATERIALS may be removed by the moderation team!

نســـألكم خالص الدعــــاء من قلوبكـــــم

يرجي من السادة الزوار والسادة الأعضاء متابعة الموضوع .. لإستكمال الكتاب .. و

معرفة كل المتغيرات التي تطرأ علي CMA New System

:waf:

:lol: :lol:

أخوكم

omda2006

Emad Hamdy

في جزء ناقص ولا انا ما مريت عليه

الجزء الاول كان لحدي الصفحة 97

:wub:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

بجد يا جماعه انا سعيد جدا انى عرفت الموقع بتعكم لانى من المهتمين جدا بهذه الشهاده وكنت عايز اعرف حاجات كتير عن هذه الشهاده والحمد لله انا لاقيت كل اللى نا عايزه اعرفه واكتر كمان.

وكمان بحييك يا عمده على المجهود الرائع اللى عاملته عشان تجمع كل المعلومات ديه :blush2:

على فكره انا قرات تقريبا كل الصفحات اللى فاتت وفعلا فى ناس كتير عمله مجهود كبير اوى تحياتى ليهم كلهم. :blush2:

وبجد جزاك الله خيرا وجعله فى ميزان حسناتك

وانا ان شاء الله هبدأ مذاكره معاكم وربنا يوفقنا جميعا

رابط هذا التعليق

raneeta

خشي علي الحلقة رقم 12 ونزلي هوك ( هيبقي من الصفحة صفر حتي رقم 119 ) . وأمسحي النسخة اللي عندك لان دي أفضل ما ناحية انك ممكن تعملي كوبي + بيست

وبعدين أطلعي جري علي لاحلقة رقم 13 نزلي من الصفحة 120 حتي 144 وكدة يا جميل تبقي ماشية معانا ومعاكي اللي معانا :blush2:

رابط هذا التعليق

الأخ : أحمد الفخراني .

يشرفنا تواجدك معنا يا جميل ونتمني لك التوفيق ,,

رابط هذا التعليق

Acconting Lover

والله انتة راجل محترم .. كمل وخد وقتك يا جميل ..

شكلنا هنعمل ديوتو سوا :D شوف انا بعتلك رسالة خاصة ياريت تبص عليها

ربي يوفقك يارب ويعينك علي فعل الخير

:roseop:

عماد حمدي

@@@@@

Omda2006

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

يقول النبي صلى الله عليه وسلم ((من سلك طريقاً يلتمس فيه علماً سهل الله له به طريقاً إلى الجنة)) مسلم

يقول النبي صلى الله عليه وسلم ((خيركم من تعلم العلم وعلمه)) البخاري

لا تفوت صورته ............ دون ان تدعو له

اللهم حرره بنا

رابط هذا التعليق

أولا السلام عليكم جميعا

ثانيا أنا أحب في البداية أشكر عمدة الكينج على أهتمامة بالموضوع وإفادة زملاءة وربنا يجعلة في ميزان حسناتة

أحب اقولك يا عمدة اني قريت رسالتك الخاصة ليا وانا هاعمل بيها وهامشي بالتسلسل بتاعك علشان الموضوع يكون مسلسل ومنظم وأنا لقيت آخر حلقة ليك كانت رقم 13 وعلشان كدة هنخلي الحلقة دي تبقى رقم 14 ودة يا جماعة إقتباس من الكينج عمدة صاحب الموضوع ونبدأ على بركة اللة

وأرجو من الأخ عمدة يفيدنا بما يراة مناسب فالديمقراطية أساس النجاح

الحلقة الرابعة عشرة

زي ما اكدت قبل كدة المعلومة يجب أن تكون لديك كاملة حتى تكون واثق تمام الثقة من إجابتك وعلشان كدة أحب في البداية أوضح ليك كيف تبدأ ؟ وبماذا تبدأ ؟ ولماذا ؟ ودي أسئلة هامة أعتقد ان أي واحد يحب يحصل على هذة الشهادة تراودة هذة الأسئلة .. لذا ارجو استيعاب اجاباتاي عن هذة الأسئلة الثلاثة لأنها محور النجاح في هذة الشهادة

السؤال الأول : كيف تبدأ ؟أولا : يجب أن تبدأ بتجميع معلومات عن الموضوع محل الدراسة لتغطية كاملا ولا أعني هنا أن تكتفي بجلايم أو هوك أو كتاب IMA ولكن أعنى أن تتبع أسلوب دراسة الماجستير أو MASTER لأنك بعد حصولك على هذة الشهادة يجب أن تكون MASTER السؤال الثاني : بماذا تبدأ ؟ثانيا : يجب أن تبدأ بموضوع إدارة التكلفة COST MANAGEMENT وهو الموضوع الثالث من الموضوعات الخمسة لبارت وان السؤال الثالث : لماذا تبدأ بهذا الموضوع ؟ثالثا :لأنة الأكثر أهمية وهو محور بارت وان لأن بقية الموضوعات تعتمد علية

وبناءا على ذلك سنبدأ بمشيئة اللة بهذا الموضوع ولذلك أرجو ان تتبعوا نفس ترتيب هذا الموضوع إذا اردتم اسلوب فعال في الدراسة لذلك أنصحكم بقراءة الصفحات الآتية من هذا الكتاب وهو

كتاب COST ACCOUNTING لعمالقة علم المحاسبة الحديث وهم :[وسط]

[/وسط]

BARFIELD - RAIBORN - KINNEY

وهو يعد أحد الجواهر العلمية

وسنبدأ بالصفحات الآتية :

UNIT ONE

FROM PAGE 13:HALF PAGE 20

PAGE 40

PAGE 41:QUESTION 3

أرجو البدء وسنناقش الحلقة القادمة هذة الصفحات وأرجو الإلتزام بهذة الصفحات فقط لأنة توجد أجزاء أخرى لسنا مطالبين بها فقط خذ على قدر المطلوب فقط لتحميل الكتاب اضغط على هذا الرابطLinks to Download Sites containing COPYRIGHTED or OFFENSIVE MATERIALS may be removed by the moderation team!قمت برفع الكتاب على هذا الرابط لتعم الفائدة على الجميع

لا تنسونا بخالص الدعاء

أخوكم

ACCOUNTING LOVER

رابط هذا التعليق

أرجو أن تعذروني على التنسيق وذلك لأنني جديد بالمنتدى وإن شاء اللة سيتحسن المرات المقبلة

وشكرا

تقبلوا مروري

أخوكم ACCOUNTING LOVER

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...