اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

نـون النسوه ،،،،

pocy

Recommended Posts

حد عنده فكرة عن أسباب التجاعيد في سن مبكرة

بنت أختي عندها21 سنة لما عزمونى الصيف اللي فات قالتلي تعالي يا خالتو انظري إلي وجهي وركزي كدة

لم الحظ شيء لكن لما قالت لي ركزي على ما حول الفم وفعلاً كانت التجاعيد بدأت

طلبت مني أن أشوف لها كريم هنا في ألمانيا وفعلاً وجدت لكن أنا لم اشتري وقلت أستشيركم أولاً

رابط هذا التعليق

icon1910.gifممكن نكمل ...بقى ...انا شايفة ام مروان ...شرفت ...

يا ريت بقى ندخل فى المواضيع على طول

مستنية اجتماعكم .......على طاولة الاجتماعات...يا بنات icon1910.gif

رابط هذا التعليق

شكرا يا بوسي على انك مهتمية بمشاركتى وبتدورى على

- وانا ما استهلش محبتك يا جميلة يا طيبة يا حلوة انت

بالنسبة للعدسات - انا باستعملهم فى المناسبات - بس زمان كنت مدمنة عدسات كل الانواع جربتها والالوان - بس حاليا مش بحبهم وحاليا نادر جدا ما البس عدسات بس عندى اللون البراون والبلو - لانهم بيمشو اوى مع شكلى لان شعري اسود فبحس ان اللونين دول ماشيين معايا

فى طريقة جميلة لتعقيم العدسات بما انى لى سنين باستعمل اللينسيز

انا قبل ما اكمل اقتراحات نستغل بيها وقت الفراغ خلينيى اتكلم فى طريقتى انا فى تعقيم العدسات ودي اهم حاجة لسلامة عيونا لان فيه ترسبات فى العدسات مش بنشوفها لكن بنحس بيها وبتسبب الم واحمرار فى العين ومهما تطلعى العدسة وتغسليها بطريقتنا التقليدية برضوه فى الم

بتجيبي شوية ميه مش كتير فى كازورونا ( او اى حلة صغيرة جدا ) وتجيبي فنجان عادي مثلا بتاع القهوة الخذف ويكون نضيف وتحطى نصه محلول العدسات نفسه ممكن ربع الفنجان او لغاية بس ما يغطى العدسات وتحطى الكازرونة اللى فيها شوية المية على البوتاجاز وجواها تحطى الفنجان اللى فيه المحلول والعدسات وتولعى النار - بس خلى بالك من حاجة مهمة اثناء عملية تعقيم العدسات ان المية فى الكازرونا ما تبقاش كتير علشان الفنجان ما يبقاش مركب جواها يعوم وبعدين يتدلق جواها وتبقي عكت معاكى لا - انت بس كمية المية متوازنة مع اتزان الفنجان بحيث انه يبقي ثابت -

المهم بعدين بتحطيهم كلهم على نار هادية بعد ما تغلى المية فى الكازرونا لمدة دقيقة واحدة مش اكتر بتطفى وبتسيبي العدسات فى الفنجان شوية لغاية ما المحلول يبرد ما تختفوش العدسات مش حيجرالها حاجة على ضمانتى انا بعقمهم بالطريقة دي - المرحلة الاخيرة بعد ما يبرد الفنجان والمحلول بتطلعى العدسات لمحلو تانى نضيف واتفرجى على كمية الترسبات اللى فى قاع الفنجان ..

فاصل ونواصل :roseop:

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

غريبة قوي موضوع الغليان ده!!!

هبقى اجربو و ربنا يستر :h!!!h:

انا اعرف ان لما العدسات تستخدم بيتكون على سطحها طبقة بروتين و دي لزمة المحلول انو بيدوب الطبقة دي. لازم تتساب العدسات في المحلول بعد كل استخدام مش اقل من ٦ ساعات

" Feed Your Faith and your fears will starve to death "

Unkown~

رابط هذا التعليق

معلش ياشيكو والله ياحبيبتى طول اليوم فاتحة التوبيك باجيبه من اول مافاتنى :roseop:

بس الموضوع طول معايا عشان طول اليوم اقوم وارجع تانى وادينى وصلت لاخر مداخلة الحمد لله اقعد ارتاح بأه :D

لأ خلاص ماتزعليش ارتحت اهه

انا تابعت موضوع العدسات بجد هو حلو لو تغيير وكده مش لبس طول الوقت بتهيألى الواحد كده يبقا اخد خيرها وربنا يكفينا شرها :)

بس ليه دامو ومغتربة مافكرتوش فى الليزر ؟؟؟؟ ولا هى اسمها ليسك ؟؟ هل هى مش بتنفع فى كل الاحوال ولا ايه ؟

لان انا اعرف ناس عملوها واستغنوا عن العدسات نووووووهائى

فيه موضوعات مختلفة طرحت للنقاش ياللا نرتبهم سريعا بشكل عشوائى او نعمل تصويت زى ماقلتوا

استنوا هاروح اجيب مداخلة جود فيث فى المواضيع اللى اقترحتها وارجع تانى

موضوع تربية الاطفال اللى قالته لماضة حلو جدا ايه رأيكم نفتحله موضوع لوحده عشان رأى السوالم

ملحوظة على جنب

وصفة قلب ابيض حلو جدا يابوسى واهتمى جداااااا بكرميات اليد لان جزء كبير من سبب الاكزيما هو الجفاف ولو لا قدر الله التحسن مش ملحوظ محتاجة تتابعى دكتور

حاجة كمان

الفازلين خليه قبل المواعين كمان مش بعدها بس لانه مع الجوانتى هيبقا تأثيره حلو جدا هتحسى انه بيعمل جوانتى شمع على ايدك لحد ماتخلصى

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

مواضيع مقترحة:

اجهزة منزلية حديثة تجعل الحياة اسهل كل واحدة تحكي تجربتها والجديد سواء عندها او مقتنعة بيه وفي الخطة ان شاء الله تشتريه

عمل المرأة العربية في الدول العربية والغربية الصعوبات والتحديات ونظرات المجتمع لها وهل فيه تفرقة بينها وبين العمالة الاجنبية او المواطنين من حيث الراتب او المعاملة وغيره

كتاب مفيد كل واحدة تقول ايه كان اخر كتاب قراته وتحكي ملخص عنه حتى لو كان من زماااااااااااااان او كتاب اثر فيها وتدي فكرة لينا عن الكتاب

سياحة وسفر لو حد راح اي مكان ترفيهي او مكان جديد يحكي عنه ويقول مميزاته والخصائص اللي فيه حتى لو من زمان مش مشكلة

صدقوني كلنا هنستفيد بمعلومات وخبرات وخصوصا ان كل واحدة او اتنين تلاتة مننا في بلد شكل

انا اقترحت اول موضوع وهو شخصي شوية معلش بس لان نفسيتي تعبانة وخايفة من الولادة ... دعواتكم :)

انا عاجبنى كل المواضيع و راى نناقشهم واحده وحده بالترتيب

بس صوتى هديه لرقم واحد الاسبوع ده ياله بقى عايزن 6 اصوات عشان الموضوع يتناقش

اهه لقيتهم فى مداخلة جاسمينة كمان اللى اجازتها قربت تخلص

بس لسه مش لاقيين انجى ومصرية متغربة حبيبتى اللى مشغولة مع سلافة

طيب خلينا نخلص لو حد عنده استفسار فى موضوع الاجهزة وبعدين ننقل ع اللى بعده

الحقيقة انا عندى استفسار :roseop:

فى مصر عندى الكبة لوحدها والخلاط لوحده والمضرب ومفمرة الملوخية وبتبشر وكده ولحدها وهكذا ...

هل الكلام ده احسن ولا الواحد يجيب كيتشن على بعضه

طيب والعجان اخباره ايه ؟؟

اختى عندها كيتشن و قالتلى ممكن يستخدم فى العجائن والكيك بس هى جايبة برضه مفرمة بصل براون لوحدها عشان

مارأييكم دام فضلكم

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

وكل واحد يسمعه

ولا ملام

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

بس ليه دامو ومغتربة مافكرتوش فى الليزر ؟؟؟؟ ولا هى اسمها ليسك ؟؟ هل هى مش بتنفع فى كل الاحوال ولا ايه ؟

بصراحة انا مكنتش بفكر في الليزر ده خالص عشان مكنش عندي مشاكل مع العدسات. بابايا هو اللي اقترحو عليا بس قال قدام شوية مش دلوقتي عشان نظري لسة بيتغير. في مخطط في المستقبل ان شاء الله

Unkown~

رابط هذا التعليق

حد عنده فكرة عن أسباب التجاعيد في سن مبكرة

بنت أختي عندها21 سنة لما عزمونى الصيف اللي فات قالتلي تعالي يا خالتو انظري إلي وجهي وركزي كدة

لم الحظ شيء لكن لما قالت لي ركزي على ما حول الفم وفعلاً كانت التجاعيد بدأت

طلبت مني أن أشوف لها كريم هنا في ألمانيا وفعلاً وجدت لكن أنا لم اشتري وقلت أستشيركم أولاً

أنا لو اعرف اقول على طول بس والله فعلا مش لي درياه بالموضوع ده ونفسي حد يقلي اعمل ايه برضه بالنسبه للكرمشه اللى عند العين لما الواحد بيضحك ولا دى تجاعيد مش كرمشه ؟؟؟؟؟؟؟؟

أفيدونا افادكم الله

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

معلش ياشيكو والله ياحبيبتى طول اليوم فاتحة التوبيك باجيبه من اول مافاتنى :roseop:

بس الموضوع طول معايا عشان طول اليوم اقوم وارجع تانى وادينى وصلت لاخر مداخلة الحمد لله اقعد ارتاح بأه :blink:

لأ خلاص ماتزعليش ارتحت اهه

انا تابعت موضوع العدسات بجد هو حلو لو تغيير وكده مش لبس طول الوقت بتهيألى الواحد كده يبقا اخد خيرها وربنا يكفينا شرها :roseop:

فيه موضوعات مختلفة طرحت للنقاش ياللا نرتبهم سريعا بشكل عشوائى او نعمل تصويت زى ماقلتوا

استنوا هاروح اجيب مداخلة جود فيث فى المواضيع اللى اقترحتها وارجع تانى

موضوع تربية الاطفال اللى قالته لماضة حلو جدا ايه رأيكم نفتحله موضوع لوحده عشان رأى السوالم

ملحوظة على جنب

وصفة قلب ابيض حلو جدا يابوسى واهتمى جداااااا بكرميات اليد لان جزء كبير من سبب الاكزيما هو الجفاف ولو لا قدر الله التحسن مش ملحوظ محتاجة تتابعى دكتور

حاجة كمان

الفازلين خليه قبل المواعين كمان مش بعدها بس لانه مع الجوانتى هيبقا تأثيره حلو جدا هتحسى انه بيعمل جوانتى شمع على ايدك لحد ماتخلصى

هلا أم مروان كيفيك وكيف الاولاد

بالنسبه للملحوظه الللى على جنب فبصراحه ماما قلب ابيض وانتى ومغتربه مش قصرتوا معاى نهائي والحمد لله وان شاء الله هجرب قبل وبعد وهاقولكم على النتيجه ان شاء الله كمان شهر علشان الجلديه بالذات بتاخد وقت

وبالنسبه لموضوع لماضه بجد ممتاز وفعلا محتاج موضوع لوحده وان شاء الله بستأذنها تفتحله موضوع لوحده او انى افتحه بالمداخله بتاعتها لاننا نبي رأى الاباء ايضا

وبجد نحيكى يا لمضمض على الموضوع

وانا فعلا عايزه حد يفهمنى عمليات تصحيح النظر دى انتشرت ولا لسه وهل مضمونه ولا فيها مشاكل بعد كده بصراحه انا متخوفه منها جدا

وبالنسبه للمواضيع اللى اقترحتها الاخت الجميله لينا جود فيث وجاسى انا برشح تانى موضوع للنقاش وهو العمل فى البلدان العربيه وده له باع طويل قوى وده اول تصويت ومنتظره باقى التصويتات لمتابع الموضوع

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

يا هلا يا ام مروان

بالنسبه لى فكرت فيها طبعا بس انا عايزم عملها فى مصر مش الامارات علشان انا مش بثق بصراحه فى الدكاتره الى هنا

رغم ان للامانه واحده صحبتى عملتها هنا و كانت ناجحه

المشكله انى من ساعات ما جيت هنا و عمرى ما نزلت اجازه مصر شهر على بعضه

اقصى مده متصله بتكون اسبوعين

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أفادنا مصدر مطلع بوزارة الشئون الجواانية ان الزميلة الغالية ريمو....بصحة جيدة....و قد اطمأن المصدر بنفسه من خلال سماع صوت ضحكتها....لان المصدر قالها كلام عبيط.... :blush2:

هذا و سنوافيكم بالانباء.....اولا باول... و نسالكم صالح الدعاء

كان معكم مراسل قطاع الكسرولة

لمااااضة بل الهوا طربوشه

صوت مرشااااااااااات عسكرية......و ووقع اقدام جنود....و كده يعني (مش عارفة ليه بس عشان يمكن عندي معركة حربية مع الخطوط في مصر.... :lol: )

رابط هذا التعليق

بصراحة انا مكنتش بفكر في الليزر ده خالص عشان مكنش عندي مشاكل مع العدسات. بابايا هو اللي اقترحو عليا بس قال قدام شوية مش دلوقتي عشان نظري لسة بيتغير. في مخطط في المستقبل ان شاء الله

لا يفتى ومالك فى المدينة طبعا رأى بابا المهم بس لو ان شاء الله عملتيها ممكن العدسات تبقا رفاهية على قد التلوين :blush2:

يا هلا يا ام مروان

بالنسبه لى فكرت فيها طبعا بس انا عايزم عملها فى مصر مش الامارات علشان انا مش بثق بصراحه فى الدكاتره الى هنا

رغم ان للامانه واحده صحبتى عملتها هنا و كانت ناجحه

المشكله انى من ساعات ما جيت هنا و عمرى ما نزلت اجازه مصر شهر على بعضه

اقصى مده متصله بتكون اسبوعين

هلا بيكى يا مغتربة

ان شاء الله لو فيها خير ربنا ييسرهالك وهى تقريبا التعافى بياخد وقت بسيط لان له حد مع ابو مروان فى الشغل عملها واخد اجازة يوم

لكن طبعا هو اللى ممكن ياخد وقت هو البحث عن دكتور تثقى فيه

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

وكل واحد يسمعه

ولا ملام

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

أفادنا مصدر مطلع بوزارة الشئون الجواانية ان الزميلة الغالية ريمو....بصحة جيدة....و قد اطمأن المصدر بنفسه من خلال سماع صوت ضحكتها....لان المصدر قالها كلام عبيط.... :blush2:

هذا و سنوافيكم بالانباء.....اولا باول... و نسالكم صالح الدعاء

كان معكم مراسل قطاع الكسرولة

لمااااضة بل الهوا طربوشه

صوت مرشااااااااااات عسكرية......و ووقع اقدام جنود....و كده يعني (مش عارفة ليه بس عشان يمكن عندي معركة حربية مع الخطوط في مصر.... :lol: )

ربنا يحلي ايامك يا ريهام زي ما حليتي يومي بصوتك الجميل

مش عارفه اشكرك ازاي و الله على المكالمة الجميلة

و فاطمة كمان معذبة نفسها كل يوم مكالمات ربنا يبارك فيها و في صحتها و اولادها يا رب

و انتوا كلكم يا نون النسوة ربنا يباركلي فيكم يا رب و يخليكوا ليا

كمان اخوانا في مذكر سالم عملوا الواجب ربنا يبارك في ايامهم

رابط هذا التعليق

رييييييييم :lol: :lol: wst::

الف الف الف الف الف حمد لله على السلامة

اتبسط جدااااااا لما شوفت مداخلتك

Welcome back

:blush2:

تم تعديل بواسطة Damo

Unkown~

رابط هذا التعليق

اعظائي المستمعين

مصاء الخير

معاكم عالم البحار......بلللللللللم

نقلت مصادر مسئولة ان السيد المفدي محمد حسني مبارك قد عاد بسلامة الله الي ارض الوطن....و قد بذلت المواطنة الصالحة فتفوتة محاولات مستميتة لاستقباله علي باب المطار بطبق ملوخية

بعد ما جابت الوصفة اللي هيه من كل الحبايب بالسعودية....

حتي ماما سلوي نزلت بالتحديقة الاسبانية

و في تطور سريع للاحداث....

نرحب بعودة الرفيقة ريمو....مع انها قد المحت عن تعاملها مع عملاء من مسمط سالم.....و يبدو ان في اروقة الحزب الحاكم تدرو مداولات عديدة للعفو عنها و الدعاء لها بظهر الغيب...بس هي ترجع بالسلامة ان شاء الله

و من ناحية اخري افادت مصادر مالهاش لازمة خااالص..... لانهم قاعدين علي باب التوبيك....(ده انا بصفتي مرات عبد السميع البواب)... اختفاء الرفيقة منال شوقي....و قد لوحظ ان الرفيقة قد قامت بتغيير الصورة الرمزية.... من البت المسلوعة دي اللي اسمها انجيلينا جولي ...(صوت مصمصة شفايف).....الي واد حليوة كده عاوج الكاب بتاعه و قاعد بيبصبص للكاميرا....

و ان الرفيقات الاحرار...جل ما يخشونه ان تكون الرفيقة قد ابتلعتها احد المنتديات الاخري.....الملقبة بجبال تورا بورا

علي من يستدل علي الرفيقة...ان يسارع بالاتصال برقم 09006666666666

كلمة السر... العتبة جزاز و السلم نايلو في نايلو

كان معكم

مراسل قطاع الشلتة

لماضة بل الهوا طربوشه

رابط هذا التعليق

رييييييييم :lol: wst:: wst::

الف الف الف الف الف حمد لله على السلامة

اتبسط جدااااااا لما شوفت مداخلتك

Welcome back

:blush2:

ميرسي كتير يا دامو

ربنا يخليكي يا رب :lol:

رابط هذا التعليق

الف حمد الله على السلامه يا ريمو ان شالله تكونى بالف خير وصحه وهنا يارب وربنا يصبرك اللهم امين ان شاء الله

بصراحه يا جماعه انا مش عارفه اتصرف ازاى مع عمر امبارح بالليل وقبل ما ينام زى معظم الايام اخد عمر دش دافي لمده ربع ساعه كده فى البايو بتاعه والحمد لله بعدها بينام وهو مرتاح

سبحان الله بالامس والساعه 2.30 بدأت احس بيه جنبي بيتقلب كتير وسخن صحيت قست الحراره لقتها 38.38 وبعدها لقيته عامل بيبي غيرتله البامبرز وكان قوامه اسهال وبعد ما اديته الخافض راح مرجع كل الاكل اللى اكله على العشا ومن ساعه ما عمر اتولد وهو والحمد لله مش بيرجع كان قشط لبن بس المهم الاسهال مستمر من امس ومفيش حاجه بياخدها الا ويرجعها تانى والاسهال زى الميه وبجد مضايقه جدا لانه شكله دبلان انا اديته علاج محلول الجفاف اللى بالفواكه علشان يرضي ياخده بس برضه رجعه ومش عارفه بصراحه اعمل ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وصعبان على وهو مش بياكل واللى بياكله بيرجعه والاسهال المستمر ده وجسمه اللى متصفي ده اتصرف معاه ازاى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بجد مضايقه قوى قوى :roseop: :blush2: :blink:

رابط هذا التعليق

قومى اجرى على الدكتور يا بوسى مستنيه ايه

هوه هيديلك دوا يمنع الترجيع

I shall be telling this with a sigh

Somewhere ages and ages hence:

Two roads diverged in a wood, and I—

I took the one less traveled by,

And that has made all the difference

رابط هذا التعليق

لحين عرضه على الدكتور ...هااااام

لبوس موتيليوم للاطفال...ده للقىء

انتينال+استربتوكايين...ده للاسهال

نشا بليمون ....وضرورى يتعرض على الدكتور

رابط هذا التعليق

شكرا يا جاسي انتى وشيكو وان شاء الله هطمنكم عليه

جوزى جى كمان ساعه ان شاء الله وهنروح للدكتور وبارب يقدر نوقف الترجيع والاسهال

جارتى بتقولى اديله سفن اب ببس انا ضد المشروبات الغازيه لانها مضره بس وانا صغيره فاكره انهم كانوا بيدوا سفن اب للى عندهم نزله معويه

تفتكروا ادهوله لحد ما ابوه يجي ونروح المستشفي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...