اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مقابلات مقاطعه كيبك سين وجيم بالفرنسيه مع الترجمه للعربيه

Recommended Posts

الاخوة والاخوات الكرام

بعد التحية

قرأت قبل قليل نشرة صادرة عن وزير الهجرة الكندي السيد/joson Kenney (موجودة علي موقع www.alhijra.info لمن اراد الاطلاع عليها بالانجليزية والفرنسية ) يقول فيها بانهم في سنة 2010 سيستقبلون عددا كبيرا 240- 265 الف من المهاجرين الاقتصاديين (المهرة ) وانهم قرروا رفع مبلغ المهاجر المستثمر الي 1مليون 600 الف دولار كندي الذي يجب عليه ان يكون ثروة جاهزة بحوزته في حين يدفع منها 800 الف دولار كندي الي الحكومة الكندية لمدة 5 سنوات بدل 400 الف دولار حسب البرنامج القديم . وذكر بان كندا هي الاقل بالنسبة للعالم لشروط المستثمر المهاجر قياسا علي استراليا ونيوزيلاندا حسب ما ذكر . وذكر بان الملفات كثيرة لكن الجديد سيدرس مع القديم في هذه الحالة (حالة المهاجر المستثمر ) .

وقال بان 29 مهنة مطلوبة ستكون لها الاولوية حسب ما قال وسيكون نصيب كل مهنة 20000 مهاجرا سنويا حسب سوق العمل المتوفر حاليا

مع تحياتي

معلش بس هو حضرتك ممكن تقول الكلام دة بلغة الواقع و هل دة يخص الفيدرال ولا كيبك لانة يتهيألي انة يخص الفيدرال

انا مافهمتش قوي و الموضوع دة بيهمني عشان انا عايز اقدم لاخويا

مستني ردك

شكرااا

Until the day when God shall deign to reveal the future to man, all human wisdom is summed up in these two words 'Wait and hope'

- = Alexandre Dumas=-

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je dis Oh! si j'avais les ailes de la colombe, Je m'envolerais, et je trouverais le repos -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اطباء بلا حقوق

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

كم ذا بمصر من المضحكات ..و لكنه ضحك كالبكا...المتنبي

رابط هذا التعليق

انا قريت دلوقتي على المطاريد ان حد كلم السفاره وقالوا ان الميل عندهم بايظ و انهم بعتوا خلاص كل المواعيد بالبريد من كام يوم و الناس اللي كاتبه ارقام فاكسات بعتولهم عليها كده يعني اعتقد ان اللي مش عنده فاكس قدامنا تقريبا عشر ايام كده و يوصلنا الميعاد ربنا يسهل

رابط هذا التعليق

الف الف الف الف الف مبروك لروك ولتوتا عماد على ميعاد المقابلة عقبال كل الشباب

وربنا يكرمك بالCSQ شدوا حيلكم بقا وذاكروا كويس

انا ملاحظ ان اللستة بدات تنور يالا يا شباب نوروها كلها

رابط هذا التعليق

ألف مبروك النجاح للرحالة باشا وأسفة لكونها متأخرة لكن كان عندي مشاكل في النت

مبروك كمان لتوتا وروك تحديد المقابلة وعقبال السي أس كيو

شدوا حيلكوا يا رجالة هانت

رابط هذا التعليق

معلش متاخرة اول مرة اعرف

مــــــــــبروووك يا توتا ........ wst:: .......ومــــــــــــــــــــبروك يا رووك

كدا اتوقع اختى تهانى فى شهر 11 الجاى او 12 /2010 - حسب الترتيب الزمنى

الف مـبروك وعقبال الباقيين وخاصة خاصة جووووو . . . ودون كاملوا ....

وانتم يا توتا انت وروك . . . عقبال الفيزا علطول ..... طخخخخخخخخخخخخ مرة واحدة هههههه mil:

ونختصر كل المراحل اللى بعد كدا . .

اغابي

:lol:

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

ازيكم يا جماعة لو سمحتوا عاوزة مواقع فيها عروض عمل فى كيبك ، ياريت اللى يعرف من ذوى الخبرة يفيدنى .

( رفعت عينى الى الجبال من حيث يأتى عونى معونتى من عند الرب )

رابط هذا التعليق

ازيكم يا جماعة لو سمحتوا عاوزة مواقع فيها عروض عمل فى كيبك ، ياريت اللى يعرف من ذوى الخبرة يفيدنى .

إضغط هنا لزيارة موقعي

إضغط هنا لزيارة موقعي

تم تعديل بواسطة joo

رابط هذا التعليق

- مالك ملوكة 9-2009

2- روك 9-2009 ميعاد المقابلة 12سبتمبر2010

3- توتا عماد 9-2009 0المقابلة 3/10/2010

4- صموئيل 9-2009

5-هاني سمير 9-2009

6- هارفي حنا 11-2009

7- فرند 11-2009

8- كريم عبدو 12-2009

9- تهاني عماد 12-2009

10-جوو 12-2009

11- الفرنش ام 1-2010

12- ماتيوس 1-2010

13- دون كاملو 1-2010

14- محمد كيبك 2-2010

15- صيدلي كندي 2-2010

16- كيبك كندا 2-2010

17- الامين الشنقيطي 3-2010

18- جيجي 3-2010

19- روماني بيشاي 5-2010ا لمقابلة 25-8-2010

معلش ياجماعة علشان نضيف جو معانا

هي صفحة 85 هتعمل زي 81 ولا اية لا هو كل صفحتين تيجي صفحة تشلنا

رابط هذا التعليق

الف الف الف مبرووووك لروك وتوتا وانشاء الله موفقين وعقبال البقيه ...شدو حيلكم

عذرا على التاخير ..السبب مشاكل في النت...

سلام لكل الاعضاء

رابط هذا التعليق

عندي سؤال بسيط ياجماعه.. بخصوص سنين الخبره

همه كاتبين من سنتين الى 4 يحصل على 6 نقاط

يعني سنتين ويوم عشان الست نقاط ولا ازاي ؟؟؟؟

بالنسبه للي عايز يقدم 3 اشخاص فوق ال18 سنه يعني الرئيسي ومعاه 2

هل المقدم التابع الي بتنجمع نقاطهه مع المقدم الرئيسي واحد منهم ولا همه ال2 ولا ايه ؟؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

طيب اختى تهانى شغالة تبعت فاكسات للاستفسار عن ميعاد الانترفيو بتاعها - لكن كمان يظهر الفاكس غير متاح وفيه مشكلة كبيرة

يبقى كدا الايميل فيه مشكلة والفاكس كمان - هى عاوزة تطلب منهم انهم يبعتوا ميعاد الانترفيو عن طريق الفاكس بدل البريد

لان بسطة عين شمس بتضيع المراسلات ومفيش ثقة فيهم بالمرة وجربناهم قبل كدا فى الفايل نمبر

ازاى نوصل داه للسفارة - حد يدينا الحل يا جماعة

اغابي

;)

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

رابط هذا التعليق

الف مبروووووووووووووك لتوتا عماد و لروك علي تحديد ميعاد المقابلة وإن شاء الله من الناجحين ونباركلكم علي ال CSQ قريب

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
رابط هذا التعليق

طيب اختى تهانى شغالة تبعت فاكسات للاستفسار عن ميعاد الانترفيو بتاعها - لكن كمان يظهر الفاكس غير متاح وفيه مشكلة كبيرة

يبقى كدا الايميل فيه مشكلة والفاكس كمان - هى عاوزة تطلب منهم انهم يبعتوا ميعاد الانترفيو عن طريق الفاكس بدل البريد

لان بسطة عين شمس بتضيع المراسلات ومفيش ثقة فيهم بالمرة وجربناهم قبل كدا فى الفايل نمبر

اغابي

;)

انتى معقده الامور ليه يا اغابى

السفارة مش بترد على تليفونات ولا فاكسات ولا اميلات

يبقى الحل ايه

سهل جدا اختك تعزل من عين شمس دى

ثم مالها عين شمس و بوسطة عين شمس

انا حاسس انك متحامله عليهم جدا

لا تفكر بالامر كثيرا و دع الامر لمن بيده الامر

يستجيب لك الرب فى يوم شدتك ينصرك اسم إله يعقوب

رابط هذا التعليق

اغابي

;)

انتى معقده الامور ليه يا اغابى

السفارة مش بترد على تليفونات ولا فاكسات ولا اميلات

يبقى الحل ايه

سهل جدا اختك تعزل من عين شمس دى

ثم مالها عين شمس و بوسطة عين شمس

انا حاسس انك متحامله عليهم جدا

:lol: فعلا انا ظلمت بسطة عين شمس دووول :lol: المفروض نلغى ملفنا خالص . . اكراما لعيونهم الحلوين .. :lol:

اسكت يا صامويل /

دا بسطة عين شمس دى يتفاتلها بلااااااااااد - مصيبة . . واتحطت على دماغتنا

مش عارفين الحل ايه نراسل ازاى السفارة دلوقتى - يعنى لا ايميلات ولا فاكسات

- الفاكس اللى حيلتى داه اخدته من د/ الرحالة باشا - قبل كدا - وبعتنالهم عليه يبعتونا الفايل نمبر بدل اللى ضااع

- وكان شغال تمام - بس مش عارفة ايه اللى حصل داه

طب حدعنده تليفون ولا التلفون كمان عطلان :lol: ؟؟

اغابي :blink:

رابط هذا التعليق

ده رقم السفاره بسوريا 00963116116692 وهم موجودين من 9الي 1

ميرسي يا اخ ايمن

ربنا يوفقك - بس استفسار كدا - من 9-1 بتوقيت مصر ولا سوريا ؟؟

كمان حاجة - الرد بيكون بداله - ولا تحويل المكالمة مباشرة - واللى بيرد بيتكلم عربي ولا انجليزى ولا فرنساوي ؟؟

اغابي

;)

تم تعديل بواسطة اغابي

رابط هذا التعليق

ده رقم السفاره بسوريا 00963116116692 وهم موجودين من 9الي 1

ميرسي يا اخ ايمن

ربنا يوفقك - بس استفسار كدا - من 9-1 بتوقيت مصر ولا سوريا ؟؟

كمان حاجة - الرد بيكون بداله - ولا تحويل المكالمة مباشرة - واللى بيرد بيتكلم عربي ولا انجليزى ولا فرنساوي ؟؟

اغابي

;)

ب

اغابى المكالمه ليس لها لزمة

فى الاول كنت بكلمهم وواحدة زى العسل بترد عليا و تقولى انك لسه فى الانتظار و كده يعنى

دلوقتى جابوا المسئوله عن بوسطة عين شمس :blink:

و هى اللى بترد عليكى و قولى كل اللى انت عايزاه ده بعد رساله مطوله جدا لمده حوالى 4 دقائق

و هى اللى عليها الميل بايظ و حضرتك ابعت فاكس

طيب يا ستى الفاكس ما فيش حد بيرد

تقول اه عندنا شغل كتير ابعت فاكس

طيب اعرف انا من ضمن الناس ولا لا

ابعت فاكس ( ده ردها )

طيب اسمك ايه

ابعت فاكس

طيب اكلم مين

:lol:

ترد و تقول ابعت فاكس

و لو طولتى شويه علشان تحاولى تخننى قلبها :lol:

خلى بالك منها

اما اللعات المستعمله فى الاتصال

عربى قرنسى و انجليزى

مش بقولك بوسطة عين شمس اقضل

رابط هذا التعليق

عندي سؤال بسيط ياجماعه.. بخصوص سنين الخبره

همه كاتبين من سنتين الى 4 يحصل على 6 نقاط

يعني سنتين ويوم عشان الست نقاط ولا ازاي ؟؟؟؟

بالنسبه للي عايز يقدم 3 اشخاص فوق ال18 سنه يعني الرئيسي ومعاه 2

هل المقدم التابع الي بتنجمع نقاطهه مع المقدم الرئيسي واحد منهم ولا همه ال2 ولا ايه ؟؟؟؟؟؟

احلى مسا على كل اخواني واخواتي الاعزاء

بداية احب ابارك للزملاء الاعزاء روك وتوتا عماد على تحديد المقابلة وعقبال بقية الميشن والكل يكونوا فرحانين ومبسوطين بأحلى واغلى CSQ

وبالنسبة للاخت محتاجه مساعده....

اخبارك واخبار الفوغانسيه معاكي ايه...يارب تكوني بخير وفي تقدم وشدي حيلك عشان تنضمي لركب كيبيك المجاهدين من اجل حياة افضل

بالنسبة لسؤالك عن الخبرة...

غالبا كل سنة بنقتطتين...وحاولي تظبطي شهادة الخبرة زي ماذكرنا سابقا من فترة الكلية في الاجازات استفيدي منها في فترة الخبرة وكملي عليها بقية الفترة بعد الكلية

لحد ماتيجي تدخلي مقابلتك كل دا يحتسبلك مافيش فيه اي مشكله طالما كله مثبت بشهادات

وبالنسبة لسؤالك عن المرافقين التابعين معاكي...

اعتقد ان كل واحد يكون اكبر من 18 سنة هيقدم لوحده ومايعتبرش تابع ولا حاجه....الا لو ملف عائلي اسرة زوجين واطفالهم ان وجدوا

وكل واحد في الحالة اللي بتقولي عليها هيتم تقييم ملفه لوحده بالشكل الطبيعي المعتاد من ناحية السن والمؤهل والخبرة....الخ

خالص امنياتي للجميع بالنجاح والتوفيق

:rolleyes: :sad: :roseop:

ما فائدة القلم إذا لم يفتح فكراً، أو يضمد جرحاً، أو يرقأ دمعه، أو يطهر قلباً أو يكشف زيفاً، أو يبني صرحاً يُسعد الإنسان في ضلالة .

رابط هذا التعليق

1- مالك ملوكة 9-2009

2- روك 9-2009 ميعاد المقابلة 12سبتمبر2010

3- توتا عماد 9-2009 0المقابلة 3/10/2010

4- صموئيل 9-2009

5-هاني سمير 9-2009

6- هارفي حنا 11-2009

7- فرند 11-2009

8- كريم عبدو 12-2009

9- تهاني عماد 12-2009

10-جوو 12-2009

11- الفرنش ام 1-2010

12- ماتيوس 1-2010

13- دون كاملو 1-2010

14- محمد كيبك 2-2010

15- صيدلي كندي 2-2010

16- كيبك كندا 2-2010

17- الامين الشنقيطي 3-2010

18- جيجي 3-2010

19- روماني بيشاي 5-2010ا لمقابلة 25-8-2010

بشرى اول واحد مقدم يوم 4/10 جاله ميعاد ميعاد الانترفيو

و المفروض انى مقدم قبله يعنى المقدمين فى شهر 10 يستعدوا

ملاحظة ان الموعد جاله بالفاكس ايضا

رابط هذا التعليق

انا اسفة يا جماعة انى قولت ان جواب الانترفيو جالى عن طريق الميل ، الحقيقة انه جه عن طريق الفاكس

ربنا يوفق الباقى وعلى فكرة هما بيبعتوا عن طريق الفاكس او البريد الايام دى

( رفعت عينى الى الجبال من حيث يأتى عونى معونتى من عند الرب )

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      ana m2adem l Quebec ba2ale 5 snen, w talabo mene mn sana w nos keda emta7an el TCF B2, w gebto a5eran.....delwa2te lesa ba3tenle email w katbeen feh en hakoon leya interview bas lesa el ma3ad mat7adedsh!!....ana 3omre ma sme3t 7ad el ayam de ba3d ma begeb el TCF B2 betlobo meno interview....kol eli a3rafhom bya5do el CSQ 3alatol ba3d ma beb3ato el TCF B2....ana 2al2an gedan w mosh 3aef fe eh!! Fe ay 7ad ya gama3a 7asal ma3ah keda aw ye3raf 7ad 7asal ma3ah keda??....lw sma7tom 2olole 5ebratk
    • 1
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ما هى خطوات معادلة شهادة الهندسة المعمارية بكيبك ؟ حيث لم أجد وظيفتى فى الفيدرالى فمضطر أدرس فرنساوى وأقدم كيبك
    • 0
      السادة الكرام انا محامي حاصل على ليسانس حقوق جامعة الزقازيق 1998 ومقيد استئناف بنقابة المحامين ارغب في الهجرة لكند- كيبك وكنت حابب استفسر عن كيفية اعتماد شهادة المؤهل في كندا للعمل وكذلك لو حد حاول يقيد كمحامي بكندا يفيدنا بالاوراق المطلوبة والاجراءات مع خالص تحياتي وشكرا شريف النقيب alnakeb@gmail.com
    • 0
      [السلام عليكم انا مقيم بالسعودية و بدي قدم هجرة على كيبك مهنتي في جواز السفر نجار ديكور عام و على الاقامة فني هندسة ميكانيكية و انا معي شهادة في الهندسة الميكانيكية السؤال هو.. هل يؤثر ذلك على طلب الهجرة او انو لازم غير المهنة في جواز السفر؟؟ ارجو النصيحة]
    • 6,136
      كل اللي داخلين ان شاء الله ميشن 9-2009 ممكن نتواصل مع بعض و نعرف اخبار المقابلات هنا بناء على طلب الاعضاء بدل ما احنا متطفلين على باقي المواضيع
  • أضف...