اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المنتظريين مقابلات كيبيك 9-2010

Recommended Posts

كل اللي داخلين ان شاء الله ميشن 9-2009 ممكن نتواصل مع بعض و نعرف اخبار المقابلات هنا بناء على طلب الاعضاء بدل ما احنا متطفلين على باقي المواضيع

رابط هذا التعليق

• الردود 6.1k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

1- مالك ملوكة 9-2009

2- روك 9-2009 ميعاد المقابلة 12سبتمبر2010

3- توتا عماد 9-2009 0المقابلة 3/10/2010

4- صموئيل 9-2009 المقابله 27/09/2010

5-هاني سمير 9-2009

6- هارفي حنا 11-2009

7- فرند 11-2009

8- كريم عبدو 12-2009

9- تهاني عماد 12-2009

10-جوو 12-2009

11- الفرنش ام 1-2010

12- ماتيوس 1-2010

13- دون كاملو 1-2010

14- محمد كيبك 2-2010

15- صيدلي كندي 2-2010

16- كيبك كندا 2-2010

17- الامين الشنقيطي 3-2010

18- جيجي 3-2010

19- روماني بيشاي 5-2010ا لمقابلة 25-8-2010

يبقى لازم نجيب دة هنا

لا تفكر بالامر كثيرا و دع الامر لمن بيده الامر

يستجيب لك الرب فى يوم شدتك ينصرك اسم إله يعقوب

رابط هذا التعليق

الف مبروك علينا التوبيك الجديد :)

دلوقتي يا جماعة بعد ما جة ميعاد الانترفيو لازم نعرف انة احنا لازم نبعت رد للسفارة نحدد فية موقفنا ,,,هل حد يعرف نكتبلهم اية بالظبط ....انا من رأيي انة نبعت الرد بالفاكس و بعد كدة phn:نطمن انة وصل بالتليفون

Until the day when God shall deign to reveal the future to man, all human wisdom is summed up in these two words 'Wait and hope'

- = Alexandre Dumas=-

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je dis Oh! si j'avais les ailes de la colombe, Je m'envolerais, et je trouverais le repos -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اطباء بلا حقوق

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

كم ذا بمصر من المضحكات ..و لكنه ضحك كالبكا...المتنبي

رابط هذا التعليق

دلوقتي يا جماعة بعد ما جة ميعاد الانترفيو لازم نعرف انة احنا لازم نبعت رد للسفارة نحدد فية موقفنا ,,,هل حد يعرف نكتبلهم اية بالظبط ....انا من رأيي انة نبعت الرد بالفاكس و بعد كدة phn:نطمن انة وصل بالتليفون

بص يا عم روك الجواب او الفاكس المبعوت فيه ميعاد الانترفيو ومكانه هتلاقى الصفحة رقم 3 مكتوب فى اعلاها رقم الملف واسم المقدم للملف ومكتوب فيها هل انت موافق على ميعاد المقابلة المتحدد اعلاه ومكانه(طبعا بالفرنساوى

لو انت موافق تعلم صح قدامها ولو انت مش موافق فيه الاختيار التانى وفيه مكان فاضى علشان تكتب السبب

وفى اسفل الورقة موجود هل انت عاوز مترجم فى المقابلة ولا لا وتختار برضه

وفى الاخر الامضاء والتاريخ

ابعته بالفاكس على رقم السفارة وده يكون حوالى الساعة 10 او 11 الصبح ومتزهقش علشان هتلاقى الفاكس كتير مشغول حاول مرة تانية

وبعديها اتصل بيهم بعد ما تبعته وتكون عارف الفيل نمبر بتاعك علشان كل حاجة بيه والتعامل عن طريقه

تَوَكَّلْ عَلَى الرَّبِّ بِكُلِّ قَلْبِكَ، وَعَلَى فَهْمِكَ لاَ تَعْتَمِدْ

لاَ تَمْنَعِ الْخَيْرَ عَنْ أَهْلِهِ، حِينَ يَكُونُ فِي طَاقَةِ يَدِكَ أَنْ تَفْعَلَهُ. لاَ تَقُلْ لِصَاحِبِكَ: «اذْهَبْ وَعُدْ فَأُعْطِيَكَ غَدًا» وَمَوْجُودٌ عِنْدَكَ.

رابط هذا التعليق

يا جماعه في اي حد جاله ميعاد الانترفيو بالبريد؟؟ انا رحت سألت في البريدالمركزي اللي في رمسيس قالولي ان الجوابات بتاخد من 6-8 ايام من سورياعشان توصل عندهم وهما في نفس اليوم بيبعتوها لمكتب البريد بتاع كل منطقه يعني لو الجوابات اتبعتت يوم 6 زي ما السفاره بتقول يبقي المفروض دلوقتي انها في مكتب البربداللي تبع المكان اللي ساكنه فيه بس انا سألت فيه قالو مفيش حاجه انا بجد ابتديت اقلق ,ياريت لو حد استلم الجواب بالبريد يقوللي

رابط هذا التعليق

علي فكرة يا جماعة

عايزة الفت نظركم لحاجة

انا جواب المقابلة جالي بالايميل فقط

ولم استلم اي جواب بالبريد

اللي وصلهم ايميل من السفارة يطبعوا جواب المقابلة ويعلموا عليه بقبول الموعد وعدم الحاجة لمترجم ويبعتوه بالايميل والفاكس والبريد

علشان تضمنوا وصوله بالسلامة

رابط هذا التعليق

علي فكرة يا جماعة

عايزة الفت نظركم لحاجة

انا جواب المقابلة جالي بالايميل فقط

ولم استلم اي جواب بالبريد

اللي وصلهم ايميل من السفارة يطبعوا جواب المقابلة ويعلموا عليه بقبول الموعد وعدم الحاجة لمترجم ويبعتوه بالايميل والفاكس والبريد

علشان تضمنوا وصوله بالسلامة

المشكله دلوقتي ان هما في السفاره عندهم الميل في مشكله و قالوا ان هما هيبعتوا الميعاد بالفاكس او بالبريد فطبعا اللي معندهوش فاكس زي حالاتي كده ببقي خايفه للجواب يضيع

رابط هذا التعليق

بص يا عم روك الجواب او الفاكس المبعوت فيه ميعاد الانترفيو ومكانه هتلاقى الصفحة رقم 3 مكتوب فى اعلاها رقم الملف واسم المقدم للملف ومكتوب فيها هل انت موافق على ميعاد المقابلة المتحدد اعلاه ومكانه(طبعا بالفرنساوى

لو انت موافق تعلم صح قدامها ولو انت مش موافق فيه الاختيار التانى وفيه مكان فاضى علشان تكتب السبب

وفى اسفل الورقة موجود هل انت عاوز مترجم فى المقابلة ولا لا وتختار برضه

وفى الاخر الامضاء والتاريخ

ابعته بالفاكس على رقم السفارة وده يكون حوالى الساعة 10 او 11 الصبح ومتزهقش علشان هتلاقى الفاكس كتير مشغول حاول مرة تانية

وبعديها اتصل بيهم بعد ما تبعته وتكون عارف الفيل نمبر بتاعك علشان كل حاجة بيه والتعامل عن طريقه

شكرااا جزيلا روماني - موريال,,, بس كان لي استفسار كمان لاخواني اللي جالهم المقابلة ...هل وصلكم 5 ورقات ولا 6 ورقات لانة انا وصلني 5 في الوقت اللي في ناس صحابي قالولي انهم مفروض 6

Until the day when God shall deign to reveal the future to man, all human wisdom is summed up in these two words 'Wait and hope'

- = Alexandre Dumas=-

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je dis Oh! si j'avais les ailes de la colombe, Je m'envolerais, et je trouverais le repos -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اطباء بلا حقوق

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

كم ذا بمصر من المضحكات ..و لكنه ضحك كالبكا...المتنبي

رابط هذا التعليق

شكرااا جزيلا روماني - موريال,,, بس كان لي استفسار كمان لاخواني اللي جالهم المقابلة ...هل وصلكم 5 ورقات ولا 6 ورقات لانة انا وصلني 5 في الوقت اللي في ناس صحابي قالولي انهم مفروض 6

بص ياروك مش فارق كتير خمسة من ستة كله صيغة محفوظة وواحدة ومفيهاش حاجة خاصة بصاحب الفيل يعنى كله كلام عام

المهم هما اول ورقة بتاعة المكان والميعاد

والورقة اللى فيها تاكيد المقابلة او تاجيلها وهل انت محتاج مترجم ولا لا ودى تقريبا الورقة التالتة

تَوَكَّلْ عَلَى الرَّبِّ بِكُلِّ قَلْبِكَ، وَعَلَى فَهْمِكَ لاَ تَعْتَمِدْ

لاَ تَمْنَعِ الْخَيْرَ عَنْ أَهْلِهِ، حِينَ يَكُونُ فِي طَاقَةِ يَدِكَ أَنْ تَفْعَلَهُ. لاَ تَقُلْ لِصَاحِبِكَ: «اذْهَبْ وَعُدْ فَأُعْطِيَكَ غَدًا» وَمَوْجُودٌ عِنْدَكَ.

رابط هذا التعليق

الف مبروك التوبيك الجديد يارب يكون خير على الكل

يا جماعه اقدر افهم انهم ايبعتوا الرد على البريد لانى بالنسبه لى البريد اسهل لانهم بعتولى قبل كده على البريد والجواب وصلنى بسهوله لانى كاتب رقمى البريدى بس هو وصلنى بعد 7 يوم من تاريخ كتابته

فمحتار ابعتلهم رقم فاكس ولا لا

تم تعديل بواسطة matyos

لا تفكر فى ألامر كثيراً و كن مطمئن جداُ جداُ ودع الأمر لمن بيده الأمر

رابط هذا التعليق

صباح الخير انا مقابلتى 27/9/2010 فى سوريا

ادعولى كتير قوى علشان انا شغال فرنساوى

بعنى انت معايا اهلا و سهلا

بي انت سوربا و انا القاهرة

انا 9.30 و انت كام؟؟

يعنى مش هنعرف ندعى لبعض

رابط هذا التعليق

بشري للقلقانين

اليوم حالا وصلنى الخطاب على المنزل

يعنى بكرة صباحا كلكم هيوصلكم الخطاب جميعا إن شاء الله

تم تعديل بواسطة samuel adly

رابط هذا التعليق

صباح الخير انا مقابلتى 27/9/2010 فى سوريا

ادعولى كتير قوى علشان انا شغال فرنساوى

بعنى انت معايا اهلا و سهلا

بي انت سوربا و انا القاهرة

انا 9.30 و انت كام؟؟

يعنى مش هنعرف ندعى لبعض

انا فى سوريا الساعة 11:30 و اكيد هادعيلك

رابط هذا التعليق

هو مفيش حد فى الميشن ده فى سوريا غيرى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ظ

على فكرة انا علشان عايش فى الكويت بس اكيد فى ناس فى الخليج جالهم فى سوريا بس لسة ماقبلتش حد

لو حد فى سوريا يقولى

رابط هذا التعليق

اخيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييرا انا جالي ميعاد الانترفيو 23-9-2010 ,وعلى فكره انا لسه باعتالهم فاكس امبارح باليل بس بطلب فيه ان الميعاد يجيلي بالفاكس وردوا علياعلى طول

رابط هذا التعليق

1- مالك ملوكة 9-2009 المقابله 23/9/2010

2- روك 9-2009 ميعاد المقابلة 12سبتمبر2010

3- توتا عماد 9-2009 0المقابلة 3/10/2010

4- صموئيل 9-2009 المقابله 27/09/2010

5-هاني سمير 9-2009

6- هارفي حنا 11-2009

7- فرند 11-2009

8- كريم عبدو 12-2009

9- تهاني عماد 12-2009

10-جوو 12-2009

11- الفرنش ام 1-2010

12- ماتيوس 1-2010

13- دون كاملو 1-2010

14- محمد كيبك 2-2010

15- صيدلي كندي 2-2010

16- كيبك كندا 2-2010

17- الامين الشنقيطي 3-2010

18- جيجي 3-2010

19- روماني بيشاي 5-2010ا لمقابلة 25-8-2010

يبقى لازم نجيب دة هنا

رابط هذا التعليق

اخيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييرا انا جالي ميعاد الانترفيو 23-9-2010 ,وعلى فكره انا لسه باعتالهم فاكس امبارح باليل بس بطلب فيه ان الميعاد يجيلي بالفاكس وردوا علياعلى طول

اولا مبرووووووووك وعقبال النجاح

ثانيا

لو تتعب وتقولى ايه رقم الفاكس اللى انت بعت عليه لان الفاكس اللى احنا شغالين نبعت عليه متعطل وفيه مشكلة

ميرسي

اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

اولا مبرووووووووك وعقبال النجاح

ثانيا

لو تتعب وتقولى ايه رقم الفاكس اللى انت بعت عليه لان الفاكس اللى احنا شغالين نبعت عليه متعطل وفيه مشكلة

ميرسي

اغابي

الله يبارك فيكي على فكره انا (انتي)مش (انت)انا عارفه ان الاسم يلخبط شويه اصل ده اسم ابني

المهم اللينك ده فيه كل طرق الاتصال بيهم

http://www.immigration-quebec.gouv.qc.ca/en/biq/damascus/reach.html#adresse

مش عارفه هما مش بيردوا عليكي ليه على العموم اكتبي في الفاكس رقم ملفك و تاريخ ميلادك و تاريخ ارسال الملف و اكتبيلهم رقم فاكس يردوا عليكي فيه واكتبيلهم المفتاح بتاعه 00202

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 9
      عايزين نعدى عقبة الفرنساوى بسهولة دلوقتى انا محتاج delf b2 علشان ملفى يتقبل اساسا ف كيبيك لان نقاطى قليلة قعدت ادور فى النت على كتب تساعدنى وعلى اليوتيوب اولا : اليوتيوب هتلاقى عليه سلسلة تعليمية اسمها imagier >>وليهم موقع اسمه imagier.net دا هتلاقى عليه دروس متتابعة 17 units وكمان دروس متفرقة فى vocabulary دا خطوة مبدئية كويسة جدا لتعريفك باللغة وانك تاخد على النطق وتحفظ كلمات جديدة وتفهم القواعد بعدين عندك الكتب المهمة الى هتعتمد عليها فى انك تعدى الامتحان ان شاء الله Connexi
    • 1
      السلام علكم انا عضو جديد اخواني جزاكم الله اجرا كثيرا قدمتم مجهود كبيرالله اجزيكم اريد ان اسالكم سوءال ان كان ممكن تقدم لي نصح الله اجزيكم خير لاني ذاهب الى كيبيك انا وزوجتي من اجل الاستقراروالعمل هناك وليس الدراسة انا لا اجيد اللغة الفرنسية قليلا والانجلزية لا اعرفها بثاتا زوجتي تعمل هنا في المغرب ممرضة في الدولة مع وزارة الصحة وتجيد اللغة الفرنسية والانجلزية قليلا و انا اعمل سائق شاحنة كبيرة مع العلم انني غير متوفر على اي دبلوم او شهادة ولا اتقن اي عمل معاذا السياقة احنا فوتنا كل شيء وبعثو ل
    • 0
      كم تاخد الزوجة التي تعمل في كيبيك اجازة عند الولادة و هل الاجرة تبقا لها ام يقطعون عنها الجرة
    • 40
      كل وسنة واحنا كلنا طيبين سنة سعيدة علينا جميعا باذن اللة السنة دى ناخد السى اس كيو والسنة اللى جاية نكون فى كيبيك عايزين نقرا عن مقابلات ناجحة وتجارب سابقة وسؤال واجابة صحيحة
    • 0
      تم تعديل قوانين كيبيك للاسف للاسؤ طبعا و بكده يكونوا بداوا في اتباع طريقة الفيدرالي في تقليل الاعداد لحد كبير جدااااااااااا لينك الخبر من الموقع الرسمي http://www.immigration-quebec.gouv.q...ge-skills.html التعديل باختصار شديد الزام بشهادة لغة فرنسية للمقدم الرئيسي و التابع و الزام المقدم الرئيسي بشهادة ايلتس للغة الانجليزية في حالة عدم ارسال اي من شهادات اللغة سوف يحصل المقدم او التابع علي صفر في اللغة التي لم يرسل لها شهادة معترف بيها تم تحديث القوانين اليوم و لكن بدا العمل بها من امس
  • أضف...