اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مقابلات مقاطعه كيبك سين وجيم بالفرنسيه مع الترجمه للعربيه

Recommended Posts

بون سوار اه توس

جايبلكم هدية جديدة يا جماعة

مسلسل كيبيكوا بيتزاع على tv5 monde المسلسل اسمه CATHERINE

المسلسل سيت كوم كوميدى و اللهجة الكيبيكواه عامليناها lyrics علشان الناس تقدر تفهم

هما بيقولوا ايه بس على فكرة هى لغة لزيزة بس عيبها انهم مشقلبين كل الكلام

ده جدول المواعيد بتاعة عرض المسلسل و التوقيت جرينتش

épisode 22 : Voir la fiche

Mer 16, 02:37

épisode 23 : Voir la fiche

Sam 19, 02:37

épisode 24 : Voir la fiche

Sam 19, 20:53

épisode 19 : Voir la fiche

Lun 21, 01:58

على ما اعتقد ان حلقة النهارده كانت رقم 21

شكرا يا باشا

المسلسل دة كنت بشوفة من فترة بس مكنتش عارف اسمة اية

بس ياريت لو حضرتك تعرف اختلافات فى المعنى و النطق تميز لغة كيبك عن الفرنساوى العادى

اولا الف شكر على المجهود الرائع يا اخ kareemabdou

وانشاء الله تكون في ميزان حسناتك... :ninja:

بالنسبه للاخ harveyhanna

يعني لو اتكلمنه في المقابله بالفرنساوي العادي يعني مش كيبكاوي

حيكون في مشكله ؟؟؟

معتقدش همه للدرجه دي معقدين؟؟صح؟؟ لان اتقان لهجه معينه يمكن يكون اصعب من تعلم اللغه بحد ذاتهه؟؟

اشكرك :blink:

رابط هذا التعليق

عندي سؤال بسيط للي عملو مقابلاتهم..

اي الازمنه الي احتاجهه لاداء المقابله؟؟

هل فقط المستقبل البسيط والماضي العادي؟؟

او الماضي الناقص ايضا مطلوب؟؟

انا لما سألت السؤال دة للاخ الفاضل حسام يوسف قالي انة بلاش التوغل في ازمنة اكثر تعقيد

و بالتالي لازم نبقي عارفين في الماضي <الماضي المركب> و انا شايف انة برضة استعمال < الماضي الناقص> مطلوب و طبعا هنعرف لية لما نعرف الفرق بينهم و علي فكرة الماضي الناقص سهل و لة نفس نهايات( conditionnel present) اللي انا اعتفد انا احنا هنستعملة مع المستشار لما نخاطبة لانة الاسلوب الذي يتضمن اسلوب حوار مؤدب و راقي ( بزيادة بصراحة :blink: )

ملحوظة:لو الماضي رسم بياني ,فأن الماضي الناقص خط ( كنت اكتب - حدث ممتدفي الماضي) و الماضي التام نقطة ( كتبت و خلصت )

وبالنسبة للمستقبل فالمستقبل البسيط و القريب هيقوموا بالعمل و المضارع بقي و بارك اللة فيما رزق :ninja:

بعيدا بقي عن الازمنة الانتحارية زي الماضي البسيط و التام و الاسبق و المستقبل الاسبق :blink:

و رأيي قابل للنقاش طبعا لانة كلامي و كلام حضرتك مش قاعدة ثابتة

ربنا يوفقنا

Until the day when God shall deign to reveal the future to man, all human wisdom is summed up in these two words 'Wait and hope'

- = Alexandre Dumas=-

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je dis Oh! si j'avais les ailes de la colombe, Je m'envolerais, et je trouverais le repos -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اطباء بلا حقوق

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

كم ذا بمصر من المضحكات ..و لكنه ضحك كالبكا...المتنبي

رابط هذا التعليق

better life تحياتى

انا بعت الملف فى 15-5 ولما استعلمت عرفت انه وصل فى 17/5 بس معرفش اى معلوماات اكتر من كده

مفيش فيل نمبر ولا اى شىء ومعرفش حاجة عن الملف من ساعة ما بعته على الرغم من اننى كيميائى والشغلانة فى اللستة وكنت متوقع هيبعتوا على طول لكن مفيش حاجة وعلى العموم انا لسة مش مستعد دلوقتى ولو فى اى جديد هنعرف بعض

سلام

تَوَكَّلْ عَلَى الرَّبِّ بِكُلِّ قَلْبِكَ، وَعَلَى فَهْمِكَ لاَ تَعْتَمِدْ

لاَ تَمْنَعِ الْخَيْرَ عَنْ أَهْلِهِ، حِينَ يَكُونُ فِي طَاقَةِ يَدِكَ أَنْ تَفْعَلَهُ. لاَ تَقُلْ لِصَاحِبِكَ: «اذْهَبْ وَعُدْ فَأُعْطِيَكَ غَدًا» وَمَوْجُودٌ عِنْدَكَ.

رابط هذا التعليق

أهلا يا جماعة وخصوصا مجموعة ميشن شهر 9 ان شاء الله ..الظاهر كده ان لسه ما حدش جاله معاد مقابلة

ربنا يوفق الكل وربنا يوفق الرحالة باشا ..ادعولوا يا جماعة زميلكم الرحالة محتاج دعواتكم اليومين دول.. ربنا يسهله فى المقابلة وياخدالسى اس كيو علطول وعقبالنا جميعا ...AU REVOIR

رابط هذا التعليق

يا جماعة فى حد رد على الايميلات بتاعتكوم اصل انا عدى على ايميلى

11 يوم و محدش رد و لا حتى بعتولى الرسالة المسجلة اللى بتيجى بعد ارسال الايميل مباشرة

c'est la vie

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة:.

أخواني وأخواتي الأعزاء وحشتوني جداً جداً

طبعاً الغيبة الطويلة دي عن المشاركة كانت بسبب نزولي مصر والتحضير للمقابلة من أوراق رسمية ومذاكرة

إن شاء الله تعالي نسافر ظهر الأحد (اليوم) إلي سوريا بلد الجمال وأتمني من الله أن تكون باب الخير لي

طبعاً مقابلتي يوم الأربعاء 23 -6 الساعة 8:30 صباحاً

أرجووووووكم أرجوووووووكم أدعوا لنا بالتوفيق

أشكر كل من دعا لنا سابقاً ومؤخراً , وأشكر مقدماً من سيدعوا لنا , جلعه الله في ميزان حسناتكم جميعاً وأعاننا علي أن نرد الجميل يوماً لكم جميعاً

أقدم خالص شكري وتحياتي لصاحب هذا التوبيك المحترم د. أبو سمره علي مجهوده العظيم ومساعدته لنا التي لا تقدر بثمن , ولكل من أعطاني معلومة أو رأي في هذا المشاور الصعب مثل الأستاذ الفاضل سيد منير والأستاذ نصار لنك

و أصدقائي الاوفياء د.علاء فارما ود. محمد عسر , وجميع الأصدقاء هيرفي , توتا عماد , صيدلي كندي, أغابي , محتاجة مساعدة , محمد كيبك , روك , روماني بيشاي ,ماتيوس , منال شوقي , يارب ما أكون نسيت حد ولو حصل ياريت يسامحوني (جل من لا يسهو ) , اللي في وضعي أكيد لازم ينسي

خالص تحياتي وشكري للجميع

وأستودعكم الله

تم تعديل بواسطة الرحالة باشا

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
رابط هذا التعليق

طبعاً الغيبة الطويلة دي عن المشاركة كانت بسبب نزولي مصر والتحضير للمقابلة من أوراق رسمية ومذاكرة

إن شاء الله تعالي نسافر ظهر الأحد (اليوم) إلي سوريا بلد الجمال وأتمني من الله أن تكون باب الخير لي

أشكر كل من دعا لنا سابقاً ومؤخراً , وأشكر مقدماً من سيدعوا لنا , جلعه الله في ميزان حسناتكم جميعاً وأعاننا علي أن نرد الجميل يوماً لكم جميعاً

أقدم خالص شكري وتحياتي لصاحب هذا التوبيك المحترم د. أبو سمره علي مجهوده العظيم ومساعدته لنا التي لا تقدر بثمن , ولكل من أعطاني معلومة أو رأي في هذا المشاور الصعب مثل الأستاذ الفاضل سيد منير والأستاذ نصار لنك

و أصدقائي الاوفياء د.علاء فارما ود. محمد عسر , وجميع الأصدقاء هيرفي , توتا عماد , صيدلي كندي, أغابي , محتاجة مساعدة , محمد كيبك , روك , روماني بيشاي ,ماتيوس , منال شوقي , يارب ما أكون نسيت حد ولو حصل ياريت يسامحوني (جل من لا يسهو ) , اللي في وضعي أكيد لازم ينسي

خالص تحياتي وشكري للجميع

وأستودعكم الله

ربنا معاك ان شاء الله خير وموفق بأذن الله ويا رب ترجع بالcsq و تكون مقابلتك سهله و بالتوفيق

رابط هذا التعليق

ربنا معاك يا رحالو يا اخويا وان شاء الله ربنا يرجعك ناجح وفرحان

حافظ على هدوئك اثناء المقابلة ورتب افكارك ورد بمنتهى السلاسة فى الاسلوب

ولا تظهر توترك امام المستشار

وربنا يوفقك يارب

رابط هذا التعليق

خالص تحياتي وشكري للجميع

وأستودعكم الله

ربنا معاك ان شاء الله خير وموفق بأذن الله ويا رب ترجع بالcsq و تكون مقابلتك سهله و بالتوفيق

وفق الله والهمك الاجوبة المناسبة وعليك بنصائح الاخ نصار حول الاستعداد للمقابلة مع تحياتي

تم تعديل بواسطة الامين الشنقيطي
رابط هذا التعليق

:roseop:توصل بالسلامة يا رحالة باشا ومبروك مقدما حاول انك تحفظ تفاصيل المقابلة علشان تحكيها لان فى ناس اطباء بيطريين زى حضرتك هيعملوا مقابلاتهم فى ميشن 9 القادم باذن اللة

رابط هذا التعليق

بالتوفيق ان شاء الله يا رحالة باشا

وترجع بالcsq الحبيبة

والنهاردة وصلنى خطاب انتظار الانترفيو

(رغم ان لم يصلنى خطاب بالفايل نمر-اوبالتخيير)

وكمان طلبت السفارة فى سوريا

لكن يبدو انهم لن يردو على اى تليفونات

الرسائل المسجلة وفقط

وتعطيك الايميل والفاكس لاى استفسار

ربنا يكرمهم ويصحو معانا شوية

رابط هذا التعليق

هاي ياجماعة ربنا معاك يا رحالة ان شاء اللة والف مبروك يا الفرنش ام دة خبر جميل جدا بس هما بعتولك انك هتكون في اي ميشن وفين؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

[color=orangered]بالتوفيق يا رحاله باشا وربنا يوفقك وترجع لنا بأحلى CSQ

يا باب يا مقفول ... إمتي الدخول

صبرت ياما و اللي يصبر ينول

دقيت سنين ... و الرد يرجع لي : مين ؟

لو كنت عارف مين أنا كنت أقول

عجبي

رابط هذا التعليق

فالحقيق انهم لسه محددوش

هم بس بيقولو انى فى انتظار المقابلة

وسيتم تحديد المكان والميعاد لاحقا

اعتقد ممكن يبعتو خلال شهر

جواب يكون فيه المكان والميعاد

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      ana m2adem l Quebec ba2ale 5 snen, w talabo mene mn sana w nos keda emta7an el TCF B2, w gebto a5eran.....delwa2te lesa ba3tenle email w katbeen feh en hakoon leya interview bas lesa el ma3ad mat7adedsh!!....ana 3omre ma sme3t 7ad el ayam de ba3d ma begeb el TCF B2 betlobo meno interview....kol eli a3rafhom bya5do el CSQ 3alatol ba3d ma beb3ato el TCF B2....ana 2al2an gedan w mosh 3aef fe eh!! Fe ay 7ad ya gama3a 7asal ma3ah keda aw ye3raf 7ad 7asal ma3ah keda??....lw sma7tom 2olole 5ebratk
    • 1
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ما هى خطوات معادلة شهادة الهندسة المعمارية بكيبك ؟ حيث لم أجد وظيفتى فى الفيدرالى فمضطر أدرس فرنساوى وأقدم كيبك
    • 0
      السادة الكرام انا محامي حاصل على ليسانس حقوق جامعة الزقازيق 1998 ومقيد استئناف بنقابة المحامين ارغب في الهجرة لكند- كيبك وكنت حابب استفسر عن كيفية اعتماد شهادة المؤهل في كندا للعمل وكذلك لو حد حاول يقيد كمحامي بكندا يفيدنا بالاوراق المطلوبة والاجراءات مع خالص تحياتي وشكرا شريف النقيب alnakeb@gmail.com
    • 0
      [السلام عليكم انا مقيم بالسعودية و بدي قدم هجرة على كيبك مهنتي في جواز السفر نجار ديكور عام و على الاقامة فني هندسة ميكانيكية و انا معي شهادة في الهندسة الميكانيكية السؤال هو.. هل يؤثر ذلك على طلب الهجرة او انو لازم غير المهنة في جواز السفر؟؟ ارجو النصيحة]
    • 6,136
      كل اللي داخلين ان شاء الله ميشن 9-2009 ممكن نتواصل مع بعض و نعرف اخبار المقابلات هنا بناء على طلب الاعضاء بدل ما احنا متطفلين على باقي المواضيع
  • أضف...