اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الى مالكي اراضي العائلي في مناطق المستثمرين الجنوبيه وابو الهول بالقاهره الجديده

Recommended Posts

بسم الله الرحمن الرحيم

أخي الفاضل / هشام عباس

تحية طيبة وبعد 000

سأتابع الموضوع بنفسي ولو في حاجة جديدة سأخبركم بها ليكون لي الشرف أن أكون أول المهنئين لكم بإذن الله 0

و ربنا يوفقكم

تحياتي

مهندس / أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

• الردود 362
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

حقا حضرتك اخ فاضل ويشرفني جدا جدا التعرف عليك

حتى لو لم يسعفك وقتك لمعرفة اي اخبار فأنا شاكر جدا جدا لحضرتك على هذا الأحساس النبيل

لك مني ارق التحيه

رابط هذا التعليق

• بعد 5 أسابيع...

السلام عليكم

موسم الأجازات بدأ

يا ترى محدش لسه راح وشاف اخر اخبار ابو الهول ايه؟؟؟؟؟

ياريت اي حد يطمنا ويقول لو فيه اي جديد سواء في المرافق او اي اخبار جديده من الجهاز

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

موسم الأجازات بدأ

يا ترى محدش لسه راح وشاف اخر اخبار ابو الهول ايه؟؟؟؟؟

ياريت اي حد يطمنا ويقول لو فيه اي جديد سواء في المرافق او اي اخبار جديده من الجهاز

بسم الله الرحمن الرحيم

الأخ الكريم / هشام عباس

الأخوة الكرام / المهتمين بهذا الموضوع

برجاء التكرم بقراءة المشاركة رقم 1271 من موضوع نشرة أخبار العقارات الصفحة رقم 85 للأهمية 0

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

الأخوة الكرام / أعضاء المنتدى

تحية طيبة وبعد 000

المهندس / مجدي فرحات :

20 ألف فدان غير مخصصة بالقاهرة الجديدة

كشف المهندس / مجدي فرحات رئيس جهاز مدينة القاهرة الجديدة أنه يوجد بالمدينة حوالي 20 ألف فدان مازالت خالية و لم يتم تخصيصها حتى الآن موضحاً أنه جار تجهيز بعض الأراضي لطرحها بنظام المظاريف المغلقة قريباً للأنشطة المختلفة ( تجاري - إداري - خدمات ) بمساحات تتراوح مابين 10 آلاف متر مربع و قال فرحات أن 75 % من الأراضي التي تم تخصيصها بالمدينة مرفقة و الباقس سيتم الإنتهاء من ترفيقه نهاية عام 2011 0

و أوضح فرحات أنه تم الإنتهاء من تسليم قطع أراضي القرعة في حي ( التمرحنة ) و هي حوالي 500 قطعة مشيراً إلى أنه سيتم تسليم قطع أراضي القرعة في حي ( القرنفل ) في نهاية شهر يونيو الجاري و في حي ( أبو الهول ) مع بداية شهر سبتمبر القادم و حي ( امتداد غرب الجولف ) مع نهاية ديسمبر المقبل و حي ( اللوتس ) مع بداية شهر أكتوبر المقبل 0

و أكد فرحات أن هذه القطع جار الإنتهاء من ترفيقها حالياً لتسليمها إلى المواطنين في المواعيد المشار إليها ، وعن قطع الأراضي التي تم طرحها على المستثمرين و موقف المرافق منها قال فرحات : إن جميع الأراضي التي تم طرحها أو تخصيصها للمستثمرين يتم توصيل مرافق إنشاء للقطع الكبيرة بمعنى توصيل المرافق على رأس الأراضي و المستثمر عليه القيام بعمل الوصلات داخل الأرض 0

في الوقت نفسه أكد مصدر مسئول بوزارة الإسكان عن وجود 10 آلاف فدان في مدينة القاهرة الجديدة حتى امتداد المدينة قرب مدينة المستقبل و خلف مدينتي لم يتم تخصيصها حتى الآن 0

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

الأخ الفاضل العزيز مهندس اشرف

اشكرك جزيل الشكر على هذه المعلومه الخاصه بتسليم اراضي ابو الهول في سبتمبر القادم

واتمنى فعلا ان تصدق هذه المقوله ولا تكون وعود كاذبه كغيرها

وبشرك الله بألف خير

وشكرا جزيلا مرة اخرى اخي الكريم

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

السادة الأفاضل و جيران المستقبل بإذن الله تعالى

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

مفيش حد زار المنطقة ( العائلي 3 جنوب المستثمرين ) قريب

يحكي لنا الوضع الحالي هناك ووضع المباني و ياريت لو في صور حتى لو بالموبايل

لان معظمنا مقيم بالخارج و متشوق لمعرفة آخر الأوضاع

للأسف جوجل ايرث قديم جدا و مفيش أي صور حديثة

بس أنا عندي أمل كبير فيكم ....

شاكرين و مقدرين مقدماً ..... حسن تجاوبكم معنا.

رابط هذا التعليق

يا صباح الفل يا أستاذ هشام

في البداية أود أن أشكرك على سرعة استجابتك

و أبشرك اني انتهيت تماماً من المباني و الحمد لله و باقي فقط الجزء العلوي من السور الخلفي و الجانبي و كذلك الجزء الأمامي و عقبال يارب ما نبارك لك أولا باستلام أرضك في أبو الهول ثم نبارك لك ثانيا ببناؤها.

مش عارف عندك فكرة عن موضوع التشطيبات و لا ايه ؟

جاري للأسف خالف تصميم الجهاز و غير في أماكن فتحات الشبابيك في الواجهة الرئيسية ؟؟؟؟؟ و طبعاً أنا شخصيتي قوية و التزمت بنفس تصميم الجهاز و أصبح المبنى منفصل تماماً لكل واحد منا شكل مختلف بالنسبة لأماكن فتحات الشبابيك بالواجهة ؟؟؟؟ و مش عارف الجهاز حيعمل معاه ايه ؟ واضح انه واصل !!!

يا ترى الواجهات المتشطبة بالطوب الهاشمي بتتكلف كام تقريباً ؟ أسعار البوابات الحديد إيه اليومين دول ؟

ياريت اللي عنده فكرة يفيدنا و الشكر موصول للجميع مقدماً ...

و ما زال عندي أمل في صور أخرى توضح الوضع الحالي بالمنطقة ( العائلي 3 ) ..... يارب .....

رابط هذا التعليق

اخي الفاضل mshaalan

الف مبروط على انتهائك من البناء وربنا يعينك على التشطيب خارجي وداخلي

بالنسبه للجهاز هيعمل ايه مع جارك الله اعلم

لكن لو المخالفه كانت بسيطه اعتقد هتعدي

وخصوصا ان حضرتك بتقول انه واصل

انا سمعت (ولم ارى) ان فيه ناس عملوا مدخل العماره عباره عن مدخل فيلا مستقل وعملوا باب جانبي بيطلع على باقي الشقق فوق والجهاز لم يمانع

وبالنسبه لأسعار التشطيبات افضل من يرد عليك هو المهندس اشرف محمد

حضرتك ادخل موضوع كل ما يهم المستثمر من امور البناء واسأله وهو انسان فاضل جدا جدا ومحترم وواسع المعرفه في هذه الأشياء وهيرد عليك ردا وافيا ان شاء الله

والف مبروك وعقبال ما نباركلك لما تسكن ان شاء الله

لك تحياتي

رابط هذا التعليق

و أبشرك اني انتهيت تماماً من المباني و الحمد لله و باقي فقط الجزء العلوي من السور الخلفي و الجانبي و كذلك الجزء الأمامي و عقبال يارب ما نبارك لك أولا باستلام أرضك في أبو الهول ثم نبارك لك ثانيا ببناؤها.

جاري للأسف خالف تصميم الجهاز و غير في أماكن فتحات الشبابيك في الواجهة الرئيسية ؟؟؟؟؟ و طبعاً أنا شخصيتي قوية و التزمت بنفس تصميم الجهاز و أصبح المبنى منفصل تماماً لكل واحد منا شكل مختلف بالنسبة لأماكن فتحات الشبابيك بالواجهة ؟؟؟؟ و مش عارف الجهاز حيعمل معاه ايه ؟ واضح انه واصل !!!

يا ترى الواجهات المتشطبة بالطوب الهاشمي بتتكلف كام تقريباً ؟ أسعار البوابات الحديد إيه اليومين دول ؟

و ما زال عندي أمل في صور أخرى توضح الوضع الحالي بالمنطقة ( العائلي 3 ) ..... يارب .....

اخي الفاضل

مبرووووووووووووك وربنا يتمم بخير

بالنسبه لجارك الجهاز هيغرمه غرامه بسيطه لانه غير في شكل الواجهه وممكن يعديها لومكان الفتحات نفس الرخصه التى مستخرج عليها الترخيص

حضرتك الحجر الهاشمي بتراوح سعر توريده وتركيه من 75فما فوق حسب نوعه والصناعي الي هيركبه

وهل هو عادي ام وش جبل محفور او غير محفور كل حاجه وليها ثمنها

اما بالنسبه لسعر البوابات الحديد يترواح سعر الكيلومن 7الى 8ج للكيلو حسب الشغل اللي فيها من غير الورق او الزهور التي تضاف عليها

كل ورقة ونقشه لها ثمنها

ممكن حضرتك تختارها او بتطلب عمل نفس الواجهة المختاره والراجل ينفذها ويجيبها ثم يحاسب حضرتك عليها

تفضل بقبول تحياتي

مهندس ابو يوسف

رابط هذا التعليق

اخي الفاضل

مبرووووووووووووك وربنا يتمم بخير

بالنسبه لجارك الجهاز هيغرمه غرامه بسيطه لانه غير في شكل الواجهه وممكن يعديها لومكان الفتحات نفس الرخصه التى مستخرج عليها الترخيص

حضرتك الحجر الهاشمي بتراوح سعر توريده وتركيه من 75ج فما فوق حسب نوعه والصنايعي الي هيركبه

وهل هو عادي ام وش جبل محفور او غير محفور كل حاجه وليها ثمنها

اما بالنسبه لسعر البوابات الحديد يترواح سعر الكيلومن 7الى 8ج للكيلو حسب الشغل اللي فيها من غير الورق او الزهور التي تضاف عليها

كل ورقة ونقشه لها ثمنها

ممكن حضرتك تختارها وتجيبها بمعرفتك او بتطلب عمل نفس الواجهة المختاره والراجل ينفذها ويجيبها ثم يحاسب حضرتك عليها

تفضل بقبول تحياتي

مهندس ابو يوسف

رابط هذا التعليق

مشكور أخي الحبيب الأستاذ هشام عباس و الشكر موصول لأستاذنا الكبير الباشمهندس أبو يوسف

طلب أخير يا باشمهندس أبو يوسف بالنسبة للحجر الهاشمي ياريت لو عندك صور للأنواع التي ذكرتها تبقى كسبت فيه ثواب كبير.

كمان رأيك يهمني أفضل الأنواع إيه ؟ بمعنى آخر إعتبر أن المبنى بتاعك ....... أركب إيه ؟ ايه مقترحاتك ؟

إيه الأماكن التي يمكن نتعامل معها بخصوص هذا الشأن في القاهرة الجديدة ؟ تشطيب الواجهة يتكلف في حدود كام تقريباً ؟ و يأخذ وقت قد إيه ؟ ..... سامحني على أسئلتي الكثيرة و ربنا يعينك و يجعله في ميزان حسناتك ان شاء الله.

رابط هذا التعليق

مشكور أخي الحبيب الأستاذ هشام عباس و الشكر موصول لأستاذنا الكبير الباشمهندس أبو يوسف

طلب أخير يا باشمهندس أبو يوسف بالنسبة للحجر الهاشمي ياريت لو عندك صور للأنواع التي ذكرتها تبقى كسبت فيه ثواب كبير.

كمان رأيك يهمني أفضل الأنواع إيه ؟ بمعنى آخر إعتبر أن المبنى بتاعك ....... أركب إيه ؟ ايه مقترحاتك ؟

إيه الأماكن التي يمكن نتعامل معها بخصوص هذا الشأن في القاهرة الجديدة ؟ تشطيب الواجهة يتكلف في حدود كام تقريباً ؟ و يأخذ وقت قد إيه ؟ ..... سامحني على أسئلتي الكثيرة و ربنا يعينك و يجعله في ميزان حسناتك ان شاء الله.

اخي الفاضل

شكرا جزيلا على تعقيبك

بالنسبه للهشما في انواع

هشما 80 هذه عاديه المتر بيكون فيها للوجهات 110توريد وتركيب

هشما هيصم ده يكون لونها اصفر موحد وهشما الراس توريد وتركيب 130ج

بالنسبه للراس والهيصم ده احسن حاجه

وطبعا ده اسعار لووجهات وتقل شويه مع الكميه الكبيره

طبعا ده سعر العماله النظيفه والنوع النظيف

طبعا بياخد اد ايه وقت ؟؟؟؟

حسب البدء ومقدار الشغل

وانا تحت امرك في اي استفسار

تقبل تحياتي

مهندس ابو يوسف

رابط هذا التعليق

اخي الفاضل

شكرا جزيلا على تعقيبك

بالنسبه للهشما في انواع

هشما 80 هذه عاديه المتر بيكون فيها للوجهات 110توريد وتركيب

هشما هيصم ده يكون لونها اصفر موحد وهشما الراس توريد وتركيب 130ج

بالنسبه للراس والهيصم ده احسن حاجه

وطبعا ده اسعار لووجهات وتقل شويه مع الكميه الكبيره

طبعا ده سعر العماله النظيفه والنوع النظيف

طبعا بياخد اد ايه وقت ؟؟؟؟

حسب البدء ومقدار الشغل

وانا تحت امرك في اي استفسار

تقبل تحياتي

مهندس ابو يوسف

تعقيا كل نوع من هذه الانواع متفرع لكذا فرع حسب الذوق والطلب والكميه لكنها بنفس السعر( وش جبل - مفرز - مشطوف من اربع جهات ..........الخ )

اللي بيختلف بيكون بالاتفاق - بالمقطوعيه- حسب لو اضفت شغل محفور عليه يعني كل رسمه ولها سعرها

تحياتي

مهندس ابو يوسف

رابط هذا التعليق

مش عارف أشكرك إزاي يا باشمهنس أبو يوسف

بس أنا طمعان في طلب كمان ...... معلش آخر طلب

ده صورة المبنى بتاعي و هو في المستثمرين الجنوبية العائلي 3 رقم 140 و هو مكتمل المباني حالياً ( طوب أحمر)

و صورة المبنى في المرفقات

عاوز مشورتك في تشطيب الواجهات و المدخل .... و نصحيتك بواحد أمين أتعامل معاه .... تكلفة تقديرية أو مقايسة للتكلفة المتوقعة لتشطيب واجهة هذا المبنى ....

طبعاً النموذج معلوم لدى الجميع ممن لهم خبرة بالمنطقة

و الشكر موصول مقدماً

رابط هذا التعليق

ما شاء الله ولا قوة الا بالله

ربنا يباركلك اخي العزيز mshaalan وان شاء الله تشطب عن قريب وتفرجنا الصور علشان نفرح معاك

رابط هذا التعليق

الله يبارك فيك أخي العزيز الأستاذ هشام عباس

صحيح اننا لم نلتقي خارج المنتدى ... بس يعلم الله أن لك عندي معزة خاصة و ربنا يديم المعروف.

رابط هذا التعليق

الاخ mshaalan ما شاء الله لا قوة إلا بالله

مبروك عليك و إن شاء الله تعالى تكملها على خير

بس منسوب جلسة الشبابيك منخفض عن العمارة المجاورة له !!!

يمكن أنت فكرت تعمل حديد فيرفورجية حتى منسوب 1.10 من أرضية التشطيب الداخلى ...بس فى الحالة دى لازم تعمل الفيرفورجية مثبت من الخارج لأن المبانى حسب الصورة 12 سم وهى تكفى فقط لحلق الشباك .

أو أنك تعمل الشباك جزء منه ثابت بإرتفاع يوصلك الى 1.1 من منسوب التشطيب الداحلى ...و الاخر متحرك سواء كان (شيش و زجاج ) أو ألوميتال.

بس كان الافضل تعمل المبانى الخارجية 25 سم لأنها أولا عنصر أمان و ثانيا تتيح لك تثبيت الدرابزين الخارجى على ال 12 سم المتبقية من الجلسة

ولذلك فجارك ريح دماغة و عمل الجلسة عالية و أكتفى بشباك 120سم*120سم تقريبا. الى جانب أن تركيب التكيف على حائط 12سم غير آمن سواء كان سبليت أو شباك خاصة فى الدورين الثانى و الثالث .

نفس المشكلة بتواجهنى بس أنا لم أبدأ البناء بعد فقطعتى فى العائلى 4

تم تعديل بواسطة newshare
رابط هذا التعليق

مش عارف أشكرك إزاي يا باشمهنس أبو يوسف

بس أنا طمعان في طلب كمان ...... معلش آخر طلب

ده صورة المبنى بتاعي و هو في المستثمرين الجنوبية العائلي 3 رقم 140 و هو مكتمل المباني حالياً ( طوب أحمر)

و صورة المبنى في المرفقات

عاوز مشورتك في تشطيب الواجهات و المدخل .... و نصحيتك بواحد أمين أتعامل معاه .... تكلفة تقديرية أو مقايسة للتكلفة المتوقعة لتشطيب واجهة هذا المبنى ....

طبعاً النموذج معلوم لدى الجميع ممن لهم خبرة بالمنطقة

و الشكر موصول مقدماً

اخي العزيز الف الف مبرووك وعقبال ماتخلصها وتهنأ بالعيش فيها

انا تحت امرك

حضرتك بالنسبه للوجهات هتعمل كم واجهه

يعني واحده ام اثنين ام ثلاثه حجر هشما

والا عايز جزء حجر هشما وجزء دراي مكس

لازم على الطبيعة عشان نحدد هيتعمل ايه بالضبط

لان كل تصور وليه تكلفته

ولازم حضرتك تختار بين كذا تصور لان كل واحد بذوقه

وربنا معاك ويوفقك

تقبل تحياتي

مهندس ابو يوسف

رابط هذا التعليق

شاكرين و مقدرين حسن تعاونكم معنا يا باشمهندس

بس ياريت ترسلي رقم جوالك على الخاص حتى أتمكن من مقابلتك عند نزولي مصر (كمان شهر ان شاء الله )

إذا كنت تسمح لي بذلك .

أخوك م/ محمد شعلان

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...