اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الى مالكي اراضي العائلي في مناطق المستثمرين الجنوبيه وابو الهول بالقاهره الجديده

Recommended Posts

طب سؤال يا جماعة ،،

الحمد لله علي قرب الإستلام و بارك الله في ما رزق ،،

هل رايكم أبو الهول كمنطقة إسكان عائلي ،، منطقة كويسة في التجمع الخامس

و لا نبيعها و نجيب في منطقة تانية أفضل

أنا قصدي عشان متطرفة شوية من ناحية و من ناحية تانية عشان قربها من المنطقة الصناعية بالتجمع الخامس

و هل فيه مناطق إسكان عائلي بديلة بالتجمع الخامس ،، بنفس السعر

علي فكرة الأسئلة دي كلها مش ليا دي لأخويا المغترب برده في السعودية

لأنها اشتراها بناء علي نصيحتي ،،

رابط هذا التعليق

• الردود 362
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

الخوف تكون مش الوزير غير رأيه لكن الجهاز بيلعب على الناس

يعني هو في حد حيروح يسأل الوزير الأول غير قراره و لا لأ

البلد بقت كله بينهب من كله

الوزير اطلق ايدى رؤساء المدن كل واحد فى مدينته يتصرف على هواه

لذا ستجدوا كل جهاز مدينة له قوانينه الداخلية الخاصة بيه

و حقولكم على شئ قد لا يعلمه الكثيرون

الحكومة الان بتعتبر كل جهة فيها جهة منتجة تاكل من عمل يدها اى تدبر مواردها بنفسها لذا تجدوا اجهزة المدن تفرض رسوم و تحصل مخالفات و غرامات على هواها

حتى يستطيع ان يجد الموظف راتبه و حوافزه نهاية الشهر

تحياتى

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

طب سؤال يا جماعة ،،

أنا قصدي عشان متطرفة شوية من ناحية و من ناحية تانية عشان قربها من المنطقة الصناعية بالتجمع الخامس

اخي العزيز

بداية الف الف الف مبروك لكل مالكي اراضي ابو الهول3 وعقبالنا في ابو الهول1 و 2 يارب

اعتقادي الشخصي ان اراضي ابو الهول لن تكون بعيده او متطرفه بالعكس لأنها قريبه من شارع التسعين جدا ومن النوادي والجامعات انا عضو في نادي بترو سبورت وهو خلف المستشفى الجوي وبالسياره اقل من 5 دائق للوصول من ابو الهول للنادي

المشكله دلوقتي

ان الي مشتري زي حالاتي

هيستلم بسهوله؟ ولا هيقولوله عاوزين المالك الأصلي؟ علما اني اشتريت منذ سنة 2005 يعني من 6 سنوات ولا اعلم اي شئ عن المالك الأصلي وربنا يستر

المشكله التانيه

عند تغيير العقد بأسمي هل سيكون هناك مشكله لأن زوجتي فازت بقطعة ارض في القرعه الي فاتت في مدينة بدر؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!! ام ولأن تخصيص ابو الهول كان من 7 سنوات فهذا لن يكون فيه مشكله؟

ام نتنازل لجهاز بدر عن قطعة الأرض؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اسئله كتير جدا

ياريت الي يعرف اجابه يقولنا وتعم الفائده على الكل

ولكم جميعا تحياتي

تم تعديل بواسطة هشام عباس
رابط هذا التعليق

طب سؤال يا جماعة ،،

اخي العزيز

بداية الف الف الف مبروك لكل مالكي اراضي ابو الهول3 وعقبالنا في ابو الهول1 و 2 يارب

اعتقادي الشخصي ان اراضي ابو الهول لن تكون بعيده او متطرفه بالعكس لأنها قريبه من شارع التسعين جدا ومن النوادي والجامعات انا عضو في نادي بترو سبورت وهو خلف المستشفى الجوي وبالسياره اقل من 5 دائق للوصول من ابو الهول للنادي

المشكله دلوقتي

ان الي مشتري زي حالاتي

هيستلم بسهوله؟ ولا هيقولوله عاوزين المالك الأصلي؟ علما اني اشتريت منذ سنة 2005 يعني من 6 سنوات ولا اعلم اي شئ عن المالك الأصلي وربنا يستر

المشكله التانيه

عند تغيير العقد بأسمي هل سيكون هناك مشكله لأن زوجتي فازت بقطعة ارض في القرعه الي فاتت في مدينة بدر؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!! ام ولأن تخصيص ابو الهول كان من 7 سنوات فهذا لن يكون فيه مشكله؟

اسئله كتير جدا

ولكم جميعا تحياتي

مبروك مقدما استاذ هشام

من زمان و انا عارفة انك بتعد الوقت و نفسك تستلم

لكن الوضع الخالى يحتاج افتاء صريحة وواضحة و اسمحلى ادخل طرف ثالث فيه و هو مستشار منتدب من وزارة العدل الى وزارة الاسكان

لان اى حد ممكن يعرف وضعك ممكن يحاول يطير منك ابوالهول لان هناك فقرة فى موقع الهيئة للمستلمين نصها

" على السادة الحاجزين :

* الحضور سخصيا لمقر جهاز المدينة حسب المواعيد المحددة .

* يرجى إحضار أصل أخطار التخصيص وإيصالات السداد وبطاقة الرقم القومى للوزج أو الزوجة وشهادات ميلاد الابناء القصر .

* استكمال سداد (1000 ج) عشرة ألاف جنيه دفعة استلام بالاضافة الى المصاريف الادارية ومجلس الأمناء .

* لن يتم استكمال اجراءات التخصيص والاستلام اذا ثبت سابقة تخصيص أرض (للزوج ، الزوجة ، الابناء القصر) ."

منتظرة ردك

تحياتى و دعواتى بتسهيل الحال

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

أ / هشام ،،،

حسب استفساراتي حتي الآن من اصحاب الخبرة و السماسرة و خلافه

إنهم بيرخموا أول كام يوم علي التوكيلات

و بعدين بيفتحوها

و ده الطبيعي لأن فرضا إنك صاحب الأرض الأصلي و مسافر

طبيعي إنك تعمل توكيل لحد يقوم بالإجراءات بدلا منك ،،

بخصوص نقل الملكية ،، اعتقد إن مفيش مشكلة إنك مالك لأرض قرعة تانية

لأنك بالنسبة للحكومة جهة غير ذات صفة مجرد موكل ،،، الأرض في الجهاز باسم المالك الأصلي

بس بعدين عند نقل الملكية مقدرشي افتيك ،،

و انصحك تحافظ علي هلاقتك بصاحب الأرض الأصلي ،، لو احتجته في أي إجراء

بعضهم بيكون محترم و عارف إنه باع و كسب

و بعضهم بيكون إستغلالي و كل خطوة بمقابل

ملحوظة ،،، دي أراء من توقعي و خبراتي و ليست اراء جازمة

رابط هذا التعليق

طب سؤال يا جماعة ،،

اخي العزيز

المشكله دلوقتي

ان الي مشتري زي حالاتي

المشكله التانيه

اسئله كتير جدا

ولكم جميعا تحياتي

مبروك مقدما استاذ هشام

من زمان و انا عارفة انك بتعد الوقت و نفسك تستلم

لكن الوضع الخالى يحتاج افتاء صريحة وواضحة و اسمحلى ادخل طرف ثالث فيه و هو مستشار منتدب من وزارة العدل الى وزارة الاسكان

لان اى حد ممكن يعرف وضعك ممكن يحاول يطير منك ابوالهول لان هناك فقرة فى موقع الهيئة للمستلمين نصها

" على السادة الحاجزين :

* الحضور سخصيا لمقر جهاز المدينة حسب المواعيد المحددة .

* يرجى إحضار أصل أخطار التخصيص وإيصالات السداد وبطاقة الرقم القومى للوزج أو الزوجة وشهادات ميلاد الابناء القصر .

* استكمال سداد (1000 ج) عشرة ألاف جنيه دفعة استلام بالاضافة الى المصاريف الادارية ومجلس الأمناء .

* لن يتم استكمال اجراءات التخصيص والاستلام اذا ثبت سابقة تخصيص أرض (للزوج ، الزوجة ، الابناء القصر) ."

منتظرة ردك

تحياتى و دعواتى بتسهيل الحال

الف شكر اختي وربنا يسهل وميبقاش فيه مشاكل

انا خايف صحيح لكن برضه متفائل وعندي امل في الله كبير انه ميضيعش مني حلم حياتي الي بقالي سنين بحلم بيه

عموما لو حضرتك وصلك رد مؤكد في موضوعي ياريت تبلغينا وعموما ان غدا لناظره قريب مع بداية الأستلام لأبو الهول 3 كله هيبان ان شاء الله

وعموما كله خير والي يعمله ربنا برضه كله خير ان شاء الله

لكي تحياتي

رابط هذا التعليق

أ / هشام ،،،

حسب استفساراتي حتي الآن من اصحاب الخبرة و السماسرة و خلافه

إنهم بيرخموا أول كام يوم علي التوكيلات

و بعدين بيفتحوها

و ده الطبيعي لأن فرضا إنك صاحب الأرض الأصلي و مسافر

طبيعي إنك تعمل توكيل لحد يقوم بالإجراءات بدلا منك ،،

بخصوص نقل الملكية ،، اعتقد إن مفيش مشكلة إنك مالك لأرض قرعة تانية

لأنك بالنسبة للحكومة جهة غير ذات صفة مجرد موكل ،،، الأرض في الجهاز باسم المالك الأصلي

بس بعدين عند نقل الملكية مقدرشي افتيك ،،

و انصحك تحافظ علي هلاقتك بصاحب الأرض الأصلي ،، لو احتجته في أي إجراء

بعضهم بيكون محترم و عارف إنه باع و كسب

و بعضهم بيكون إستغلالي و كل خطوة بمقابل

ملحوظة ،،، دي أراء من توقعي و خبراتي و ليست اراء جازمة

شكرا اخي احمد

لكن الي كنت مشتري منها كانت على ما اذكر بنت تاجر فاكهه وتقريبا اميه وكان والدها هو الي بيشتغل في الموضوع ده وكل الورق الأصلي طبعا معايا اخطار التخصيص والوصل الأصلي وكل الأوراق وصوره من بطاقتها الشخصيه ومكنتش لسه موضوع الرقم القومي ده موجود

والكلام ده من 6 سنين يعني ممكن العنوان الي في البطاقه يكون اتغير بس كمان معايا صوره من شهادة ميلادها

عموما زي ما قلت للأخت عطر الجنه كل الي يعمله ربنا كويس وخير ان شاء الله

لك تحياتي

رابط هذا التعليق

اخي العزيز استاذ هشام

ليس بالسهوله دي تتنازل عن ارض كسبتها بقرعه في مدينه بدر

حضرتك تتعامل في الجهاز بالتوكيل اللي المعمول لحضرتك بالنسبه لقطعه ارض ابو الهول

الي ان ينتهي استلامها وبعديين انقل الملكيه لو كان في مشكله في موضوع قرعه مدينه بدر

بمعنى روح استلم عادي وماتذكرش نهائي ان لك ارض تانيه كسبتها عن طريق القرعه

الاستلام بيكون عن طريق اداره العقاريه ومن ثم المساحه

والمدينتين غير مرتبطين ببعض

وربنا معاك ويوفقك

دي تخصيص ودي قرعه وهناك فرق وهذه من 6سنوات والثانيه قرعة بالنظام الجديد

ان شاء الله ربنا معاك ويوفقك ويسرها لك

تحياتي

المهندس ابو يوسف

رابط هذا التعليق

ربنا يعديها على خير أخي هشام بس سامحني عاوز أقول لك نصيحة من أخ لأخوه في الله

خلال الفترة الحالية حاول بأي صورة من الصور توصل للمالك الأصلي و تحصل على صورة الرقم القومي بتاعته...... و أنا ححكيلك عن موقف حصل معايا أنا شخصيا .

عند الاستلام أهم شيئ هو انه التوكيل يكون بالادارة فقط و ينص على الاستلام و لا يوجد فيه كلمة تنازل أو بيع نهائيييييييييييييييييي.

كمان طلبوا مني صورة الرقم القومي للمالك الأصلي في ذلك الوقت. و أنا كنت مشتري الارض من واحد اسمه مجدي و كان شاريها من واحد آخر.... و طبعا مجدي كل سنة و انت طيب !!! و الحل ؟؟؟؟ عن طريق الدليل عرفت رقم تليفون الراجل الأول و عرفت عنوانه و قابلته بعد عذاب و بفضل الله تفهم الوضع و أخذت صورة من بطاقة الرقم القومي له و المشكلة اتحلت.... و أزيدك من الشعر بيت يمكن تستفيد منه في حالتك لآني حاسس ان حالتنا متشابهة لحد كبير.

بالمناسبة المالك الأول عندي كان شاري الأرض باسم ابنه و كان يتصرف بصفته الولي الطبيعي عن ابنه. المهم ذهبت للجهاز بكل الأوراق .... و للأسف كل خرابه فيها عفريت !!!! و فوجئت بأن الإبن تم 21 سنة من كام يوم و بالتالي الأب لم يعد له حق التصرف !!!! يعني عاوزين التوكيل من الإبن و ليس الأب !!!!! و كفايه عليك كدة مش حكمل عشان أنا نويت أكتب مذكراتي من كتر اللي شوفته !!!

صديقي العزيز حاول بأي طريقة تصل للبنت ( المالكة الأولى ) و تأكد من عمرها ..... و حاول تحصل على صورة الرقم القومي بتاعها... صحيح وقتها كان عندها بطاقة شخصية لكن الآن لن يعترفوا بالبطاقة.... لأني السنة الماضية و أنا بنقل الملكية و طبعاً معايا الرقم القومي بتاعي و فوجئت بالعفريت المعتاد بتاع الجهاز !!!!! قال لي الموظف ان بطاقتي قديمة و أن صدر قانون يلزمنا بتغيير بطاقة الرقم القومي كل 3 سنوات على ما أعتقد!!!! و غصب عني و عن .... عملت و احد تاني جديد و ربنا سلم و نقلت الملكية و الحمد لله.

أنا عارف اني طولت عليك بس هدفي هو مجرد النصيحة فقط ... و لك مطلق الحرية تتصرف كما تشاء

أخوك ..... م/ محمد شعلان

رابط هذا التعليق

اخي العزيز استاذ هشام

طبعا لابد ان يكون هناك توكيلين زي ماذكر المهندس محمد شعلان ده شرط اساسي طبعا - اداره واخر للبيع والشراء-

ربنا معاك ويوفقك

تقبل تحياتي

رابط هذا التعليق

معلش لو مافيش توكيلين لابد من الوصول الي صاحبه الارض نفسها عشان منعا للغلاسه بتاعت الجهاز

ربنا معاك ويوفقك

تحياتي

رابط هذا التعليق

اخي الفاضل أ / هشام اولا لك مني اطيب تحية

ثانيا انا عندي تجارب طويله مع التوكيلات والتراخيص وخلافة

انا اوافق أ

mshaalan

علي كل ما قالة لعدة اسباب اهمها اثناء استخراجي لرخصة الارض ببدر كل شوية يطلبوا صورة بطاقة الرقم القومي سواء عند تقديم طلب او تصريح حفر او عداد ماء او استلام رخصة حتي بوكس الرسومات الهندسية لازم يكون فية صورة بطاقة الرقم القومي للأصيل وليس امامك سوي ان تبحث عنها في دليل الهاتف واسئل في العنوان الموجود في البطاقة القديمة اذهب الي العنوان بنفسك اسئل بقال او جار او اي حد لانه موضوع مهم جدا

اما النقطة الثانية موضوع ان عندك اكثر من قطعة فنصيحتي لك نصيحة مجرب المهم انك امام هيئة المجتمعات لاتملك سوي قطعة واحدة ومتقدمش علي اي قرعة تاني واترك القطعة القديمة بأسم الاصيل _ قطعة ابو الهول _ وطالما معك توكيل هتتعامل به مع الجهاز وعقد بيع اعمل صحة بيع ونفاذ لعقد البيع واستلم عقد اخضر من المحكمة ولو حبيت تبيع شقة في ابو الهول بعد بالبناء او تبيعها كلها استخدم التوكيل وسيبك من الجهاز بعد ما تبني الجهاز ملوش عندك حاجة وارضك هتبقي ذي اي عمارة مش هييجي يقولك منقلتهاش بأسمك ليةأهم شيئ الآن بطاقة بتاعة الفاكهةوكل شيئ بعد ذلك لة الف حل ( قانوني )يضمن لك حقك

تم تعديل بواسطة abuAdham
رابط هذا التعليق

اخي الفاضل استاذ هشام

ذهبت اليوم الى جهاز القاهره الجديده للسؤال عن موضوع بتاع حضرتك

سالت في الاداره العقاريه للموظف المسؤول هناك

قلت لدى صديق اشترى ارض بمنطقه ابو الهول من حوالى 6الى 7سنوات هل ممكن الاستلام بناءا على التوكيل اللي معاه

قال الموظف انه تم تاجيل الاستلام في ابو الهول الى 16/1 القادم ولابد من حضور المالك الاصلي

قلت له فرضا المالك الاصلي مش موجود لان الموضوع مر عليه فتره طويله

قال لي يصبر شويه سيتم التعامل بالتوكيلات بعد الانتهاء من تسليم القطع لملاكها الاصليين

يعنى ان شاء الله محلوله

لو عايز حضرتك تستلم سريعا لابد من العثور على المالك الاصلي

ولم لم يتم العثور عليه هتقدم طلب في الجهاز بناءا على التوكيل اللي معاك

عشان يسلموا حضرتك باذن الله

ومبروك مقدما

تحياتي

م /ابو يوسف

رابط هذا التعليق

مهندس ابو يوسف استاذ محمد شعلان اخي ابو ادهم

لا اجد من الكلمات ما اعبر به عن شكري وامتناني لكم

كل ما تفضلتم واضفتوه فادني كثيرا

وربنا يسهل ان شاء الله وميكونش فيه مشاكل ياربوبعدين انا لاقيت شهادة الميلاد بتاعت المالكه الأصليه عندي وفيها الرقم القومي واعتقد كده الموضوع اسهل شويه ان شاء الله

ده غير اني طبعا معايا توكيلين منفصلين

واحد توكيل خاص بأللأداره والتعامل مع الجهاز بالأستلام والرخصه وكل شيئ

والتاني بالبيع للنفس والغير

ومره تانيه الف الف شكر ليكم كلكم

رابط هذا التعليق

مهندس ابو يوسف استاذ محمد شعلان اخي ابو ادهم

لا اجد من الكلمات ما اعبر به عن شكري وامتناني لكم

كل ما تفضلتم واضفتوه فادني كثيرا

وربنا يسهل ان شاء الله وميكونش فيه مشاكل ياربوبعدين انا لاقيت شهادة الميلاد بتاعت المالكه الأصليه عندي وفيها الرقم القومي واعتقد كده الموضوع اسهل شويه ان شاء الله

ده غير اني طبعا معايا توكيلين منفصلين

واحد توكيل خاص بأللأداره والتعامل مع الجهاز بالأستلام والرخصه وكل شيئ

والتاني بالبيع للنفس والغير

ومره تانيه الف الف شكر ليكم كلكم

اخي الفاضل استاذ هشام

لاشكر على واجب

ومبروووووووووووووووك مقدما

وان شاء الله تستلمها على خير

بس مثلما ذكرت لحضرتك سابقا لاتذكر ابدا ان عندك ارض اخرى بنظام القرعه في بدر

التوكيل مع حضرتك من زمان قبل نزول القرعه

ووارد ان يكون عندك ارض تخصيص قديم وتكسب بعدها في القرعه

في ناس كتير اعرفها كده

مبروك عليك وان شاء الله ربنا يقدرك على بناءهما

تقبل تحياتي

رابط هذا التعليق

اخي الفاضل استاذ هشام

ذهبت اليوم الى جهاز القاهره الجديده للسؤال عن موضوع بتاع حضرتك

سالت في الاداره العقاريه للموظف المسؤول هناك

قلت لدى صديق اشترى ارض بمنطقه ابو الهول من حوالى 6الى 7سنوات هل ممكن الاستلام بناءا على التوكيل اللي معاه

قال الموظف انه تم تاجيل الاستلام في ابو الهول الى 16/1 القادم ولابد من حضور المالك الاصلي

قلت له فرضا المالك الاصلي مش موجود لان الموضوع مر عليه فتره طويله

قال لي يصبر شويه سيتم التعامل بالتوكيلات بعد الانتهاء من تسليم القطع لملاكها الاصليين

يعنى ان شاء الله محلوله

لو عايز حضرتك تستلم سريعا لابد من العثور على المالك الاصلي

ولم لم يتم العثور عليه هتقدم طلب في الجهاز بناءا على التوكيل اللي معاك

عشان يسلموا حضرتك باذن الله

ومبروك مقدما

تحياتي

م /ابو يوسف

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة يا باشمهندس ابويوسف

بداية دى اول مشاركة لى فى المنتدى بس انا متابع لمعظم موضوعاتة واود ان اشكر كل من ساهم فيها ولكن لى تعليق ماالدي سيحدث (اسف حرف الزال عطلان هكتبة دال )لو سمعنا كلام الاخ بتاع الجهاز واستنينا لما يقبلوا التوكيلات وبعدين ما فتحوش الباب للتوكيلات قصدى يعنى ممكن دة يكون كلام فض مجالس ووقتها يقولك مفيش حاجة اسمها توكيل وميعاد استلام الارض يكون عدى وفات معرفش الكلام دة ممكن يحصل ولا اية.

وطبعا انا بشكرك جدا يا باشمهندس انك تفضلك بالدهاب بنفسك للسؤال فى الجهاز ودة تصرف نبيل حتى تعطى اجابة للأخ اللى كان بيسال وتكون متاكد منها بنفسك.

وشكرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة يا باشمهندس ابويوسف

بداية دى اول مشاركة لى فى المنتدى بس انا متابع لمعظم موضوعاتة واود ان اشكر كل من ساهم فيها ولكن لى تعليق ماالدي سيحدث (اسف حرف الزال عطلان هكتبة دال )لو سمعنا كلام الاخ بتاع الجهاز واستنينا لما يقبلوا التوكيلات وبعدين ما فتحوش الباب للتوكيلات قصدى يعنى ممكن دة يكون كلام فض مجالس ووقتها يقولك مفيش حاجة اسمها توكيل وميعاد استلام الارض يكون عدى وفات معرفش الكلام دة ممكن يحصل ولا اية.

وطبعا انا بشكرك جدا يا باشمهندس انك تفضلك بالدهاب بنفسك للسؤال فى الجهاز ودة تصرف نبيل حتى تعطى اجابة للأخ اللى كان بيسال وتكون متاكد منها بنفسك.

وشكرا

سيدي الفاضل

حضرتك في ميعاد التسليم ستذهب وتضع طلب في ارشيف الجهاز - طلب الى رئيس الجهاز - تطلب فيه التسليم بموجب التوكيل اللي مع حضرتك

ومن ثم تتابع الامر

الموظف اكد لي انه خير باذن الله وانه سيتم فتح التعامل بالتوكيلات بعد استلام الملاك الاصليين

واحنا ليس امامنا الا الانتظار فقط

التوكيل معمول بتاريخ قديم بما يضمن لحضرتك عدم معرفه قوانين انه لابد من استلام للمالك الاصلي

وربنا معاكم ويوفقكم ان شاء الله

تقبل تحياتي

م/ ابو يوسف

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...