اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

إلى المتطرفين والمتشددين ---- ارحمونا بأه!!!


تامر السعدني

Recommended Posts

  • الردود 102
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

التطرف في اليمين هو تضييق الواسع

هو انكار المختلف فيه

هو الدعوة الى الرأي الأشد أو الأحوط و عدم الاكتفاء بتطبيقه على نفسه

فضلا عن عدم اعترافه بالاراء الأخرى

و إهانة المختلفين

..............................

التطرف في اليسار هو الفتح على البحري

و انكار المتفق عليه

و الدعوة إلى التسيب و تمييع الأوامر و النواهي و التحرش بالثوابت

فضلا عن عدم اعترافه بالاراء الأخرى

و إهانة المختلفين

تم تعديل بواسطة محمد عيسى

خير الناس أنفعهم للناس

رابط هذا التعليق
شارك

موضوع جميل ومفيد

التطرف فى نظرى

ان لما يبقى فيه اختلاف بين العلماء وتلاقى الناس متعصبه لرأى واحد دون الاخر وبينكر على الاخر انه معملش مثله

لما تبقى بتنكر عليا كل حاجه اعملها لمجرد انى شكلى مش زيك يعنى لبسى مختلف عنك يبقى ده متطرف

لما تبقى عاوز تحلل كل حاجه تحت مسمى الحريه الشخصيه يبقى ده متطرف

لما ناخد من الدين الى يعجبنا فقط يبقى ده متطرف

لما واحده تنزل الشارع بدون ما تستر عورتها تبقى دى متطرفه

لما نبقى عاوزين نلغى شرع الله وسنة رسول الله يبقى ده تطرف

لما يتم التميز بينى وبين غيرى على اساس العرق او اللون او الدين يبقى ده تطرف

لما أقعد اشغل نفسى بناس واتصيد لهم اخطاؤهم ويبقى شغلى الشاغل الناس دول واسيب الى عامل بلاوى زرقه بحجة انه ليس من حقه يتكلم فى الدين يبقى ده متطرف

لما أقعد فتره من الزمن اهاجم ناااااس واذا فجأه يصبحوا الناس دول حبايبى دون حدوث تغير لهم ولكن لانهم ارضونى يبقى ده متطرف

التطرف له صور كثيره قوى ولكن ممكن نقول

التطرف هو الاصرار على استعمال الشىء فى عدم موضعه وهو ايضاً التنفيذ بدون فهم وهو ايضاً التعصب الاعمى لرأى على حساب الرأى الاخر دون ان يسمعه وهو ايضاً الحكم على الاشياء دون التيقن منها

على فكره الخلاف بين اهل السنه والجماعه خلافات فقهيه وليس خلافات عقيديه

وللعلم الخلاف الفقهى ده موجود بين جيمع علماء اهل السنه والجماعه على مدار العصور فكان فيه خلاف بين الامام مالك والامام ابو حنيفه حتى قالوا عن ابو حنيفه لو خرج ابو حنيفه على المسلمين بالسيف لكان اهون عليهم مما خرج به

بس المشكله ان فيه ناااااااااااااااس كتير قوى مش عاوزين يفهموا كده او بمعنى اصح المشايخ بتوعهم مش عاوين يفهموهم كده

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق
شارك

التطرف هو الوقوف عند طرف الشيء أو القضية موضوع الخلاف

ونتاج تجاربي الشخصية الخصه في ..

التطرف يأتي لمن يبتدأ طريقه في الالتزام بدافع من تعويض ما فاته

بمعنى أني فرطت في جنب الله تعالى في فترة من فترات حياتي وبالتالي عندما يشرح الله صدري للهداية أصبح متطرف بمعنى

بمعنى أني اتمسك بقمة ومثاليات السلوك و أتصور ان ذلك هو الصواب

لأني في حاجة الى إعادة التوازن المفقود الى نفسي الباحثه عن الهدوء والسلام والتصالح الداخلي

وطبيعي أني أبدأ من الخارج .. أقصد نقاب ولحية و غناء و جلباب قصير .. لماذا .. لأنها لاتحتاج الى كثير علم وجهد

فيكون احساسي بالتحقيق والانجاز عن طريق الامتناع ..

الامتناع عن كل شيء مظنة الوقوع في الإثم

ولسان حالي يقول : هو انا ناقص .. مش كفاية اللي فات

وهذا النوع لا أقف عنده كثيراً ولا أشغل بالي به

لأنه مرحلي ويزول .. فكلما زاد العلم والاحتكاك والتجربة

كلما قلت مساحة الاندفاع في عقل الشاب وحل النضج والهدوء والسكينة

والسبب هو الاطمئنان الى الحق الذي عرف وذاق

ما يشغلني هو نوع آخر من التطرف

التطرف المبرمج

أقصد تطرف مع سبق الاصرار والترصد

تطرف موجه

سواء موجه الى صرف الناس عن الحق – مثلما يفعل حزب روزاليوسف –

أو موجه للبسطاء ليكرهوا الحق – مثلما يفعل منظري الجماعات ورؤوسها –

هذا هو الذي يستوجب منا الانتباه والفعل المضاد

شكراً

رابط هذا التعليق
شارك

التطرف باختصار هو تبنى احاديه النظره مع الغلو فيها و الانكار على غير متبعيها بالفعل سواء ( التضييق او الايذاء ) مع النظر اليهم نظره فيها دنيويه و محاوله اجبارهم بالقوه الفعليه او النفسيه على اعتناق نفس المنهج

EjGPv-c584_381280136.jpg

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق
شارك

اللي أنا بقوله ده من وجهة نظر إحصائية ... لكن طبعا يمكن النظر للموضوع من عدة زوايا

قولي بأه انت شايف نفسك متطرف ولا معتدل ؟؟ wst::

معلش يا ابو حميد اتأخرت في الرد عليك

هو عامة احنا فاتحين الموضوع في هدى الإسلام علشان نبص للموضوع من وجهة نظر شرعية

وأنا مش هدفي الحكم عليا أنا كفرد أو على غيري

هو أنا عايز نوصل مع بعض لمعيار علمي شرعي للتشدد والتطرف والغلو

رابط هذا التعليق
شارك

فالإلتزام بالفروض هو الإعتدال وأما من ترك منها شيئا وكذلك من فرض شيئا ليس فرضا فهذا مفرط وهذا متشدد

وأما الحدود فلنتخيلها كالدائرة كل ما بداخلها حلال ومباح فمركز الدائرة الحلال البين وحوله المباح وكلما اقتربت من حافة الدائرة فقد اقتربت من التفريط

وأما ما كان خارج الدائرة فهى المحرمات فلا يجوز الاقتراب منها فضلا عن الوقوع فيها

كلام حلو وموزون ويساعدنا للولوج إلى صياغة علمية شرعية

أخي الفاضل

معلش الله يكرمك خليك معانا علشان نوصل لمخرجات طيبة

رابط هذا التعليق
شارك

موضوع التشدد والاعتدال حين يقال لا يقصد به عادة سلوك فردي بل يستخدم لوصف فكر وتيار كامل

بس ممكن شخص يوصف بالتشدد وهو غير منتمي لأي تيار فكري أو غيره

وبعدين يا سيدي الفاضل هو الهدف وضع تعريف واضح للتشدد بدون ربطه بفكر أو فرد

وبعدين بعد ما نحرر المصطلح نقدر نقيس عليه فكر معين

بس لازم المصطلح يكون واضح الأول

وهو ده هدفنا في المرحلة دي

هل وصف التيار السلفي بالتشدد صح أم خطأ ... هذا موضوع يحتاج مناقشة طويلة لنفهم أساسا الأسباب التي تجعل معارضي التيار السلفي يصفونه بالتشدد ... وإن كنت لا أعتقد أننا سنصل فيه الى نتيجة مقنعة للطرفين في النهاية ... لذا أعتقد أنه من الأفضل أن يتعايش السلفيين مع هذا الوصف ولهم بالمقابل أن يطلقوا ما يشاؤون من الأوصاف على مخالفيهم (وهما الحقيقة مش مقصرين من الناحية دي) ... وبكده نكون حلينا المشكله قبل أن تبدأ.

ايه بس اللي دخل سلفي وخلفي وعلماني وليبرالي

احنا بس بنحاول وضع تعريف شرعي علمي للمصطلح

وبعد كده ممكن نشوف موضع السلفية ده (الثلفية على رأي حبيبنا أبو عمر)

: )

رابط هذا التعليق
شارك

هل العلمانيين ولا نستطيع ان نقول تيار لانهم قله...هل العلمانيين يمثلون عين الوسطيه؟

معلش يا Egypt

خلينا بس الأول نشوف إيه المعنى الصحيح للتشدد وبعدين نوف بأه العلمانيين والسلفيين وغيرهم

خليك معانا علشان رأيك يهمنا جدا جدا جدا

رابط هذا التعليق
شارك

المشكلة بقى عندنا دلوقتى ان الأغلبية مش فى الوسط ولا حاجة، الأغلبية متطرفة !

أو يمكن انا شايفها كده لأنى متطرف فى الناحية التانية !!!

طيب كويس أوي

علشان الموضوع ما يبقاش كلمة أنا باقولها او غيري

عايزين نوصلح لمصلح منظبط بضابط علمي شرعي يقول ايه هو التشدد

وبعدين نحكم

رابط هذا التعليق
شارك

يا أخ تامر ...

أنا شايف المناقشة الى الآن ايديولوجية صرفه ... وكل واحد يحاول إبعاد تهمة التطرف عن نفسه وإلقائها على من يعارضه ... وأنت بتتكلم عن تعريف علمي للتشدد ... فرجاء لو عندك تعريف علمي تتفضل بوضعه حتى نستطيع أن نناقشه

علشان الموضوع ما يبقاش كلمة أنا باقولها او غيري

عزيزي ... كل كلمة نكتبها هنا نحن من نقولها لا غيرنا ... وأي كلمة لا نقولها نحن فلا مكان لها في الحوار ... المنتدى هو لعرض الأفكار والآراء الشخصية ومحاولة إسكات الأعضاء بدعوى أن ما يكتبونه يعبر عن آرءاهم وليس نقلا عن ما تعتبره أنت صحيحا من المصادر - ولا يعتبره غيرك كذلك بالضرورة - يتنافى مع الهدف ... رجاء وضع ذلك في الاعتبار ... وأرجو كذلك أن تعتبر هذه نصيحة من عضو أقدم قليلا من حضرتك في المنتدى وليس تنبيها من مشرف.

تحياتي

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق
شارك

التشدد والله اعلم هو الزام الامه بأمور سكت عنها الشارع الحكيم او جعل فيها سعه ...

كويس كلام موزون وجميل

طيب برضو با ريت حضرتك تخليك معانا علشان نوصل لتعريف نهائي

لما حضرتك قولت انا بسمع اغانى معنى كده ان اللى يقول ان الاغانى حرام يبقى متشدد ..لاطبعا يا اخى الكريم

هو أنا ما أقصدش حاجة بعينها بس خلينا الأول أستاذي الفاضل نوصل لتعريف سليم وبعدين نقيس المسائل على التعريف الشرعي العلمي اللي نوصله ونشوف وقتها

رابط هذا التعليق
شارك

و هذا التطرف نسبى حسب المكان و الزمان و ميول الفرد موجة الإتهام بالتطرف.

و التطرف يكون فى إتجاهين من الوسط

طيب الفاضل تانترم بس لازم يكون فيه مرجعية ثابتة نحكم بيها

و رأيي الشخصى أن منطقة الوسط بين المسلمين السنة يشغلها من يقال عنهم السلفيين

طيب يا سيدي الفاضل هو إحنا مش هدفنا تحديد مين الوسط ومين المتشدد دلوقتي خلينا الأول نوصل لتعرف متفق عليه للتشدد وبعدين نسقط الأفكار والأفراد والجماعات عليه علشان نقول مين متشدد ومين وسط بناءا على تعريف اتفقنا عليه

ولك خالص شكري بس خليك معانا الله يبارك فيك

رابط هذا التعليق
شارك

حقولكم على المتطرف من وجهة نظري بشكل عام من خلال بعض تصرفاته

اللي يمنع بناته من التعليم

اللي يشترط عليهم النقاب الكامل (زوجه او بنات)

اللي يحرم الموسيقى

اللي يلبس جلباب ابيض و قصير معتقدا ان هذا هو الزي الاسلامي الشرعي

اللي يربي ذقنه و يطولها بدون تهذيب

اللي شايف الدنيا كلها في النار و على خطأ ماعداه هو و من والاه

اللي بيكره غير المسلمين و يمتد الكره ليكره الشيعه لو كان سني و العكس ايضا

اللي يحرم الاحتفال بالأعياد

و حاجات كتير بالشكل ده

الفاضل زهيري تشرفنا مشاركتك

بس برضو قبل ما نحكم على الأفعال دي بإنها تطرف أو تشدد خلينا الأول نتفق على معنى التشدد

وحضرتك جيبتلنا أمثلة كتير فكويس برضو إن إحنا نطبق تعريف التشدد على الأمثلة دي

يعني كأن حضرتك وفرتلنا الواجب العملي : )

بس نخلص النظري الأول وندخل عالطول في العملي

وشكرا لمشاركة حضرتك اللي كلنا بنعتز بيها

رابط هذا التعليق
شارك

التطرف في رأيي هو التمسك بالمظاهر فقط

و اعتبارها كل شيء

و إهمال الأخلاق

و المعاملات

و التطرف أيضا

هو الانسلاخ من الدين تماما

و محاربة كل ما قال الله و قال الرسول صلى الله عليه و سلم

كلاهما تطرف

طيب الأخت الفاضلة شكرا لمشاركتك القيمة جدا

هي دي أمثلة على التطرف بس الميزة إنها امثلة تجريدية هتساعدنا شوية في الوصول لتعريف

طيب يا ريت حضرتك تخليكي معانا وإن شاء الله هنوصل لتعريف علمي شرعي للتشدد

رابط هذا التعليق
شارك

التشدد : الاصل في الاشياء التحريم مالم يرد نص بتحليلها

عبارة فعلا موجزة

ولكن

قيمة جدا جدا

شكرا لحضرتك وياريت حضرتك تفضلي معانا علشان تساعدينا في الصياغة النهائية

ولكي جزيل الشكر

تم تعديل بواسطة تامر السعدني
رابط هذا التعليق
شارك

التطرف في اليمين هو تضييق الواسع

هو انكار المختلف فيه

هو الدعوة الى الرأي الأشد أو الأحوط و عدم الاكتفاء بتطبيقه على نفسه

فضلا عن عدم اعترافه بالاراء الأخرى

و إهانة المختلفين

..............................

التطرف في اليسار هو الفتح على البحري

و انكار المتفق عليه

و الدعوة إلى التسيب و تمييع الأوامر و النواهي و التحرش بالثوابت

فضلا عن عدم اعترافه بالاراء الأخرى

و إهانة المختلفين

كلام قيم جدا ومفيد جدا

ويساعد بنسبة كبيرة جدل للوصول إلى التعريف الشامل للتشدد

شكرا لك أخي الفاضل

رابط هذا التعليق
شارك

التطرف له صور كثيره قوى ولكن ممكن نقول

التطرف هو الاصرار على استعمال الشىء فى عدم موضعه وهو ايضاً التنفيذ بدون فهم وهو ايضاً التعصب الاعمى لرأى على حساب الرأى الاخر دون ان يسمعه وهو ايضاً الحكم على الاشياء دون التيقن منها

الفاضل محمد شكرا لمشاركتك القيمة

وأمثلتك التي توضح فكرتك

وعايزين برضو حضرتك تساعدنا في الوصول للتعريف الشرعي

شكرا لك

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

لنتفق اولا على الوسطية كسلوك ومن يخالفها يكون متشدد او متساهل فى امور الدين اذن نحن نريد معيار نقيس عليه هذا السلوك

لم اجد افضل من شئ من مسلمات الاسلام الا وهيا وسطية رسول الله

كان رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم يحب التيسير ، (وما خُيِّر بين أمرين إلاّ اختار أيسَرَهُما ما لم يكن إثما).

كان رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم سهلا إذا باع ، سهلا إذا اشترى ، سهلا إذا قضى ، سهلا إذا اقتضى

نكمل الرد بالعامية يعنى لو فيه امر كان سيدنا محمد مخير فيه كان بياخد وسط الامر حلو الكلام لغاية كدا ؟

تمام اوى اية نضرب شوية امثلة

اية رأيكوا فى النكت "واحد بدل ما يقعد على قهوة قعد على شاى" لو انا "OReX" قلت ان النكت حرام طبعا هلاقى ناس تقلى تشدد غير مقبول وانا اقصد النكت اللى بغرض الترفية ومفيهاش اى استهزاء بالدين او بالانبياء والرسل من بداية سيدنا ادم -شديت خط تحت سيدنا ادم والسبب معروف-

طيب اية رأيكوا فى الحديث دا

قال النبي صلى الله عليه وسلم : [ويل للذي يحدث فيكذب ليضحك به القوم ويل له ثم ويل له] أخرجه أبو داود والترمذي والنسائي بإسناد جيد

-----------------------------------------------------------------

نضرب مثال كمان مع سيدنا ابو بكر الذى نزل فية قرآن يتلى الى قيام الساعة

(وسيجنبها الأتقى الذي يؤتي ماله يتزكى وما لأحد عنده من نعمة تجزى إلا ابتغاء وجه ربه الأعلى ولسوف يرضى)

يقال الحديث عن عَائِشَةَ رَضِي اللَّهُ عَنْهَا قَالَتْ دَخَلَ أَبُو بَكْرٍ وَعِنْدِي جَارِيَتَانِ مِنْ جَوَارِي الأنْصَارِ تُغَنِّيَانِ بِمَا تَقَاوَلتِ الأنْصَارُ يَوْمَ بُعَاثَ قَالَتْ وَلَيْسَتَا بِمُغَنِّيَتَيْنِ فَقَالَ أَبُو بَكْرٍ أَمَزَامِيرُ الشَّيْطَانِ فِي بَيْتِ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ؟ وَذَلِكَ فِي يَوْمِ عِيدٍ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَا أَبَا بَكْرٍ إِنَّ لِكُلِّ قَوْمٍ عِيدًا وَهَذَا عِيدُنَا

-----------------------------------------------------------------

فى النهاية الرد كان هناك الكثير من الامثلة لكتابتها ولكن اكتفيت بمثالين فقط وكلها توضح ان هناك اشياء ثابتة فى الدين بأدلة صحيحة يعتقد الناس انها تشدد ومغالاة

الوسطية التى نحكم بها على الفعل ان كان تشدد ام تساهل-وان صح التعبير- هى ليست نسبية حتى تكون متغيرة بين زمان ومكان لا وسطية الامة محددة بالقرآن والسنة

وفى النهاية اقتبس جزء من رد الاخ الضوء الازرق

وفيه نوعين من الفقه فقه الأمة وفقه الفرد --- فاذا كان العالم يفتى لعامة الأمة فهو يفتى بالأيسر

وما كان للفرد فيستطيع أن يشدد على نفسه فيما يسمى بالورع ولا يكون الورع إلا عن علم

والورع هو كما يقول أحد الصالحين : كنا ندع تسعة أعشار الحلال مخافة أن نقع في الحرام.

تم تعديل بواسطة OReX

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ

من فقد الله ماذا وجد

رابط هذا التعليق
شارك

التطرف هو الوقوف عند طرف الشيء أو القضية موضوع الخلاف

الفاضل حنظلة

شكراً للمداخلة القيمة

ربنا يبارك في حضرتك

وإن كنا عايزين نوصل لتعريف أشمل

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

  • الموضوعات المشابهه

    • 0
      هل يعقل أن تزداد الأسعار فى معظم السلع الغذائية كل ساعة أى والله كل ساعة.. فقد سألت عن سعر كيلو فيليه الدجاجعرض المقال كاملاً
    • 0
      فى فيلم يارب ولد كان هناك حوار عبقرى بين أحمد راتب وفريد شوقى.أحمد راتب الفنان البوهيمى عيسوى عيسوى عيسوى وعرض المقال كاملاً
    • 0
      بمجرد ذكر اسم سيد القمنى ينقسم الناس إلى فريقين كل منهما يريد فناء الآخر كأنه عصا موسى التى شقت الموج لنصفينعرض المقال كاملاً
    • 1
      تعيش الكائنات الإخوانية وتتكاثر على هكذا حوادث دون انتظار تحقق أو تحقيق  ... وتستطيع هذه الكائنات ان تخرج سمومها بالرئيس عند كل حادثة وكل قضاء وقدر ... اما اذا قالت هذه الكائنات الغريبة الشاذة انها على استعداد ان تضحي بحياة الآلاف أو هي فعلا تضحي بهم وتدفعهم الى التهلكة فتندفع أنثى هذه الكائنات وتطلق زغرودة النصر والاستشهاد على الدماء المسالة والهلاك الكبير ...
    • 0
      بقلم د.محمود عمارة 12/7/2008 بمناسبة مشروع «البث.. هُسْ».. الصادر عن «شلة» الفكر الجديد.. وبمناسبة 23 يوليو المباركة..، أقرأ الآن مذكرات الضباط الأحرار لأقارن بين الماضي والحاضر فأعجبني نص الرسالة التي كتبها - كمال الدين حسين - عضو مجلس قيادة الثورة، إلي «جمال» عبدالناصر، عندما أصدر الأخير قانونًا ف25 مارس64..، وقرأ كمال الدين حسين بنوده، فصرخ: «هذا ظلم.. فرعون نفسه لم يحكم البلاد بقانون مثل ذلك القانون..»، وخطورةالقانون - كما قال - أنه يتضمن اعتداء صارخًا علي وثيقة حقوق الإنسان، ولجميع المب
×
×
  • أضف...