اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الهحرة الى استراليا

Recommended Posts

اخوانى الاعزاء

بخصوص توقيت التقديم وخصوصا الpaper

لو فى تعديل بيحصل فدائما دائرة الهجرة بتنشر القرار رسمى فى الصحة الرئيسية و دائما التعديلات بيكون لها تاريخ محدد بعد شهر او شهر و نصف ايا كان .... يعنى الناس بتدى فرصة للمتقدمين اللى بيخلصوا ورلاقهم عشان يسرعوه

طيب احنا ممكن نقدم الان ويجوا في شهر 7 ويقولوا غيرنا ال 6666 وبقت 7777 زي ما عملوا

طبعا حضرتك بتتعامل بالقوانين وقت التقديم

يعنى لو كان التعديل 1/7 بتوقيتهم ودى ملحوظة هاممممممة جدا

فى الحالة دى لازم حضرتك تعمل حسابك ان الملف يوصــــــــــــــــــل لهم بالكتير 29 /6 بتوقيتنا هنا فى مصر

وكمان تعمل حساب الكورير و الاجازات

يعنى تديلة كمان 10 ايام عشان تكون متطمن

لان العبرة بالنسبة لهم بتاريخ استلام الفايل بتوقيتههههممممم

فى نوع تانى من ارسال الملف (online) وده حل جامد اوى فى موضوع الوقت الضيق و التعديلات

بس بصراحة انا متعاملتش معاه عشان مكنش عندى فيزا و بعدين قوللت اللى اعرفة احسن من المعرفوش و كمان كان فى وقت

الميزا فى موضوع الا اون لاين ان حضراتكو تقدروا تسييففوا مستنداتكم و الابليكيشن بعد ماتسسحب اسكانر و ده لمدة شهرين كاملين

انا مش متاكد من الاجراء بالضبط لكن ممكم اوى تشتغل فى رفع المستندات و تدفع لهم فيزا بدل ال بانك درافت و بعدين تعمل سند

و برده له نظام توقيت استلام

سوال : اذا كنت في الخليج , كيف تحصل على صورة طبق الاصل من شهاداتك

اخوانى الافاضل

السوال بتاع السيرتيفيد اتكرر كتير و انا عايز اوضح الحته دى عشان الاتباس

حضرتك لو مش ماشى مع وكيل هجرة معتمد قدامك سكتين

يا اما السفارة اللى فى بلد اقامتك (لاحظ انا ما اعرفش حاجة عن الخليج)

يا اما اى مكتب ترجمة معتمد

ولو اللى بيحضر الفايل وكيل هجرة

هو نفسة ممكن يعمل سيرتيفيد من عنده

تحياتى للجميع

رابط هذا التعليق

• الردود 172
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

طيب احنا ممكن نقدم الان ويجوا في شهر 7 ويقولوا غيرنا ال 6666 وبقت 7777 زي ما عملوا

انا كلمت بعت لسفارة استراليا فى السعودية و سألتهم عن التوثيق ردوا عليا ان فعلا عندهم توثيق للأوراق و كل ورقة بتتكلف 76 ريال

و المطلوب مجرد تاخد الاصل و تبعت على الميل الاول او تتصل عشان تاخد معاد

و ده نص الرد:

we have the notarial service at our Embassy , each page will cost around 76 SR , are you living in Riyadh so you can come to the Embassy on

//Some date and time here //

you need to provide your original dox. so we can have a copy of them certified

بعت كمان سألتهم هل ممكن اعمل توثيق لأى مستند طالع من مصر

و هل المستند ده محتاج يتوثق من اى مكان اخر قبلهم سواء كان صادر من مصر او من السعودية

و مازلت منتظر الرد ...............

طب مفككرتش تبعت الورق بتاعك لحد فى مصر يروح السفارة و يرجعو تانى

قارن التكلفة

انا معرفش الكوريير نظامة ايه عندك بس اللى اعرفه ان السفارة مبتاخدش فلوس فى القاهرة و كمان عدد الاوراق كتير لو كل واحد ب 100 جنيه يبقى خراب بيوت لان كل ورقة حضرتك حتحطها فى الملف بالعربى لازم يتطلعلها طبق اصل

مشكلة :D

رابط هذا التعليق

اخ مصرى اشكرك بجد انتا اانساان ميه ميه يا بني ولله

ربنا هيباركلك انشالله

انا باسم صيدلي فلو فيه صيادله هنا احب اتعرف علهم بالذات لو عندهم نفس الطموح وهو السفر لاستراليا

رابط هذا التعليق

اخ مصرى اشكرك بجد انتا اانساان ميه ميه يا بني ولله

ربنا هيباركلك انشالله

انا باسم صيدلي فلو فيه صيادله هنا احب اتعرف علهم بالذات لو عندهم نفس الطموح وهو السفر لاستراليا

اشكرك د/باسم على بوست حضرتك الذوق جدا ده

الحقيقة يا دكتور ان المنتدى دة من اكثر المنتديات اللى فيه تجمعات كبيرة من الصيادلة و لكن بعد التعديلات الفيدارلية الكندية خللت ناس كتير يحوللوا اوراقهم و فكرهم على كيبيبك و هى تعتبر باب مباشر لهجرة كندا

رغم انى فوجئت بعدد كبير جدا من الصيادلة بيحضروا ايلتس عشان هجرة استراليا(و كمان قبل التعديلات الفيدرالية)

رابط هذا التعليق

نرجو الإفادة ، ونصيحة الأخوة الخبراء لي - وخاصة الأخ masri - أقدم سكيل اسسمنت أم لا ؟!

مع تحياتي للجميع

استاذ سفر

سوال حضرتك صعب بالنسبة لى بس انا ححاول افكر معاك

حضرتك مقدم فيدرالى و فى الابديت دلوقتى معايا

فطبعا اى تكلفة انت حتعملها فدى عشان تمسك العصاية من النص و فى الاخر لو جتلك الاتنين اكيد حتضحى بواحدة بس ساعتها مش حيهمك اى تكاليف اتكبدتها لان كل الظروف و قتها حتكون اتتغيرت

بمعنى لو عايز تاخد الخطوة دى و محتمل تخسر فيها حتكون تكلفتها حوالى 400 دولار استرالى تقريبا

عموما انا شايف موشر حلو قوى انهم لمل بيعلنوا عن تغيير محتمل فبيقولو التغيير ده ايه بالضبط و حيسرى من امتى

انا حاولت افكر كتير ازاى نستفسر اذا كان فى تعديل محتمل و لا لسه

اول حاجة فكرتلك فيها query بتاع الهجرة بس هما بيردو عليك رد روتينى فلو تحب حضرتك ممكن تكلمهم تليفونيا (و عشان التكلفة خليها بكروت النت e voiz , و تقوللهم انى حارسل طلب الاسكيل للجه الفلانية و من المتوقع انى ارسل ال full applicationc not before two month from now

its urgent nd i need a crucial reply

حل تانى و ده اعتقد الانسب

انك تسال عن اكبر مكتب بيعمل هجرة لاستراليا تقدر توصصلله

و تستفسر منه على الكيس بتاعتك و طبعا لو حيعرض عليك انه يعمل دييل تجاوبه بان لو فى خلال شهرين حصل تعديل ما حيكون ايه وضع فلوس ال سكيل اسيسمنت و الاتعاب

من رده حتعرف تاخد قرار لانهم عشان معتمدين من دائرة الهجرة الاسترالى فيكونو عارفين باللى حيصل قبلها بفترة معقوللة عشان يعرفو ينصححو الكلاينتس بتوعهم

و انا لو مكانك لكنت عملت كدة

تحياتى اخى سفر

تم تعديل بواسطة masri
رابط هذا التعليق

السلام عليكم بالنسبة لمحاميين الهجر بتاع أستراليا فيمكنك تدخل السايت ده و تبحث فيه

http://www.themara.com.au/Online/ARSearch.asp?DeptID=140

أذهب الى Find an Agent near you

و اكتب اسم بلدك egypt

ستجد محاميين واحد عندو مكتب في أستراليا و مصر و سنغفورة و حد عندو في مصر فقط

هذه الصفة اللي بها المحاميين

http://www.themara.com.au/Online/ARSearchR....asp?DeptID=140

أختر اللي أقرب لي أو له سمعة طيبة

و أسعارهم تختلف و ممكن تتفاوض على السعر.و أيضا ممكن تعمل شيك اب وتوف لو عنده مشاكل مع الإدارة و شكاوي.

ملاحظة: أنا معنديش معلومات على أستراليا.لكن أخي مهتم بها و خلال بحثه في موقع الرسمي للهجرة وجد أنهم بينصحوك انك لو حاب تستخدم محامي هجرة فيجب أن يكون مسجل و وجهوه لسايت ده

تم تعديل بواسطة laka
رابط هذا التعليق

انا كلمت بعت لسفارة استراليا فى السعودية و سألتهم عن التوثيق ردوا عليا ان فعلا عندهم توثيق للأوراق و كل ورقة بتتكلف 76 ريال

و المطلوب مجرد تاخد الاصل و تبعت على الميل الاول او تتصل عشان تاخد معاد

و ده نص الرد:

we have the notarial service at our Embassy , each page will cost around 76 SR , are you living in Riyadh so you can come to the Embassy on

//Some date and time here //

you need to provide your original dox. so we can have a copy of them certified

بعت كمان سألتهم هل ممكن اعمل توثيق لأى مستند طالع من مصر

و هل المستند ده محتاج يتوثق من اى مكان اخر قبلهم سواء كان صادر من مصر او من السعودية

و مازلت منتظر الرد ...............

طب مفككرتش تبعت الورق بتاعك لحد فى مصر يروح السفارة و يرجعو تانى

قارن التكلفة

انا معرفش الكوريير نظامة ايه عندك بس اللى اعرفه ان السفارة مبتاخدش فلوس فى القاهرة و كمان عدد الاوراق كتير لو كل واحد ب 100 جنيه يبقى خراب بيوت لان كل ورقة حضرتك حتحطها فى الملف بالعربى لازم يتطلعلها طبق اصل

مشكلة :lol:

و الله الواحد بردوا لو بعته على مصر DHL او ارامكس بردوا هيدفع مبلغ مش بطال

و بخصوص توثيق الشهادات المصرية من السفارة الاسترالية فى السعودية كان الرد منهم ايجابى و ميفرقش معاهم المستند طالع منين و ده نص الرد اللى جالى منهم

The Australian Embassy can certify a true copy of the original what ever the original is, so even if you have got any certificate from out of the Kingdom

a copy of it can be authenticated

و ده معناه طالما هتدفع ال 76 ريال هنختم لك الورقة لو حتى جاية من القمر :unsure:

رابط هذا التعليق

يعني إذا كنت قادم من قطر وطلبت منهم يصادقوا على صور الأوراق كصور طبق الأصل عن الأصول التي سوف أحضرها معي سوف يفعلون ذلك حتى ولو لم أكن مقيم في السعودية. مجرد ينظروا لها ثم يختموها على طول.

وهل هذا الموضوع في كل سفارات استراليا في العالم أم السعودية فقط ، يعني مثلاً في سفارة استراليا في الأردن سيكون نفس الموضوع ونفس الرسوم أم أقل.

طبعاً هناك ملاحظة مهمة جداً أن الأختام سوف تكون لعدة وزارات للخارجية وليس الخارجية السعودية فكيف سيتعرفون على أختام الخارجيات الأخرى هذه؟

مع تحياتي للجميع

تم تعديل بواسطة safar
رابط هذا التعليق

يعني إذا كنت قادم من قطر وطلبت منهم يصادقوا على صور الأوراق كصور طبق الأصل عن الأصول التي سوف أحضرها معي سوف يفعلون ذلك حتى ولو لم أكن مقيم في السعودية. مجرد ينظروا لها ثم يختموها على طول.

لأ معنديش فكرة و الله السؤال كان عن هل بيصدقوا اوراق صادرة من كل حته ولا اللى صادر من السعودية بس و الرد كان واضح انهم بيصدقوا على كل حاجه

و الغرض هنا من التصديق هو اثبات ان هذه النسخة هى نسخة اصليه من المستند و ليس لها علاقة بصحة المستند

و ليه حضرتك عايز تيجى من قطر توثق الورق فى السعودية طيب متروح على سفارة استراليا فى قطر

وهل هذا الموضوع في كل سفارات استراليا في العالم أم السعودية فقط ، يعني مثلاً فاي سفارة استراليا في الأردن سيكون نفس الموضوع ونفس الرسوم أم أقل.

اعتقد انه طالما موجود فى مصر و السعودية يبقى ممكن جدا انك تلاقيه فى قطر و حضرتك ممكن تتصل بيهم او تبعت لهم ايميل و تسأل

اما بخصوص الرسوم فأعتقد انها تختلف من دولة لأخرى

طبعاً هناك ملاحظة مهمة جداً أن الأختام سوف تكون لعدة وزارات للخارجية وليس الخارجية السعودية فكيف سيتعرفون على أختام الخارجيات الأخرى هذه؟

انا سألت بردوا على موضوع الاختام ده بس الاخت اللى ردت مجاوبتش عليه بس اللى انا حاسه ان الموضوع مش محتاج اختام ولا اى حاجه

طالما هما هيصدقوا على ورق من اى حته فى الدنيا يبقى الاختام مش فارقة معاهم

رابط هذا التعليق

اعتقد تصديق الاوراق قصدي يعني الختم عليها من سفارة استراليا في القاهرة مجانا والله اعلم لان في واحد اعرفه هو مصري ومقيم في البحرين كان قالي انه صدق الاوراق بتاعة شهاداته علشان المعادلة مجانا والموظف في السفارة بياخد الاصل ويصوره ويختم عليه صورة طبق الاصل ويرجعه تاني

لكن مش متاكد هو عمل الحكاية دي في مصر ولا البحرين بس اعتقد مصر

رابط هذا التعليق

لا توجد سفارة استرالية في قطر

مع تحياتي

القنصلية الاسترالية فى دبى تقدم خدماتها لدول مجلس التعاون الخليجى

ممكن تشوف الموقع بتاعهم او تتصل بيهم تليفونيا

http://www.immi.gov.au/overseas/dubai/

http://www.dfat.gov.au/missions/countries/aedu.html

رابط هذا التعليق

The Australian Government has delivered the Budget for 2009-10 and the skilled migration intake will be reduced to 108,100 from 115,000, an overall reduction of 20 per cent on previous planning levels in the previous budget.

With Australia well positioned to come out of the global economic slowdown ahead of many other advanced nations, we are at serious risk of playing catch up again with skills shortages as the economy picks up speed.

I am staunchly in favour of not only retaining record levels of skilled migration, but opening it up further.

Will this result in taking jobs away from Australians? Evidence would suggest otherwise

ما في المقام لذي عـقـل وذي أدب من راحة فدع الأوطان واغتـرب

سافر تجد عوضـا عمن تفارقــه وانْصَبْ فإن لذيذ العيش في النَّصب

إني رأيت ركـود الـماء يفســده إن ساح طاب وإن لم يجر لم يطب

والأسد لولا فراق الغاب ما افترست والسهم لولا فراق القوس لم يصب

والشمس لو وقفت في الفلك دائمة لملَّها الناس من عجم ومن عـرب

والتِّبرُ كالتُّـرب مُلقى في أماكنـه والعود في أرضه نوع من الحطب

فإن تغرّب هـذا عـَزّ مطلبـــه وإن تغرب ذاك عـزّ كالذهــب

الإمام الشافعى

رابط هذا التعليق

اخويا كازا

اهلا بيك فى الضفة الاسترالية :)

الكلام ده ميخوفش خالص غير الناس اللى عايزة تهاجر ببروسيسينج سريع

فمثلا بافتراض واحد فتح فايل 1/6/09 كلاس 175

فى الحالة دى البروسيسينج اصبح سنة و نصف

يعنى الراجل ده حيعمل ميديكال فى اخر موازنة 2009/2010\

اللى مش هاممة المدة ميشغلش باله بالموضوع ده

رابط هذا التعليق

صديقي مصري هو التعديل بتاع استراليا اللي قريته

قوللي رايك

AUSTRALIAN IMMIGRATION NEWS

New Skilled Migration requirements for NSW

Friday, 24 April 2009

The New South Wales (NSW) state government has made a series of changes that affect skilled migrants wanting to live and work in NSW.

The state has revised its English requirements for the 176/886 visa. NSW state now requires a minimum IELTS test score (7.0 or 8.0) for all four components of the test.

Previously, the NSW state government has accepted applications where one of the four components fell short of the required test score. NSW will no longer be doing this, and all applicants must meet the required minimum test score on each four components of the IELTS test.

To be eligible for state NSW state sponsorship, applicants must meet the English requirements for the state and also for the Department of Immigration and Citizenship (DIAC).

NSW have also changed their skills in demand list which no longer sponsors General Medical Practitioners under the skilled sponsored programme. The state however still does sponsor General Medical Practitioners under the skilled regional sponsored programme. Accountants are also no longer sponsored for the onshore skilled regional sponsored visa in NSW.

كمان دة التعديل بتاع 457

ncreased level of English ability required for 457 visa

Wednesday, 22 April 2009

DIAC have announced that they will be raising the level of English for all subclass 457 trades and chef applicants, effective from today.

The expected level of English required for all 457 trades and chef applicants has been raised from and International English Language Testing System (IELTS) score from 4.5 to 5. This is not only in response to, but also in effect limiting the potential exploitation that could be associated with employers bringing in labourers from non –English speaking countries.

A spokesman for DIAC said that "this change applies to all subclass 457 applications lodged from today based on trades level and chef qualifications". "The requirement to ensure at least a ‘modest’ level of English - as defined under IELTS standards – is the first to be implemented after the Minister for Immigration and Citizenship announced a number of changes to the programme".

These changes only affect current 457 visa holders if they are wanting to extend their visa to stay for longer than their current visa allows them to stay.

This change comes about after a complete revision of the 457 visa programme, which will see an indexation of the Minimum Salary Level (MSL) by 4.1% from July 1, along with procedures that ensures the 457 programme continuing to provide local industry with skills without undermining local training and employment opportunities.

وكمان بقية التغيرات ليها

Friday, 3 April 2009

The Australian Immigration Department has announced a number of changes to the 457 Temporary Business Long Stay Visa, to ensure that prospective immigrants are suitably skilled, and are not being under-payed or discriminated against.

The 457 visa programme, which allows Australian employers to fill skills shortages that cannot be filled locally, has grown rapidly to cover widespread skills shortages in the Australian economy.

In a press release on Wednesday the 1st of April 2009, the Government announced certain measures that will be key to maintaining the integrity of the 457 visa programme . These measures include, but are not limited to, the following:

The implementation of a market based MSL for all new and existing 457 visa holders from mid-September 2009

Increasing the minimum English language requirement from an IELTS test score of 4.5 to 5 for 457 visa applicants in trade occupations and chefs

Progressively introducing formal skills assessment from 1 July 2009 for 457 visa applicants from high risk immigration countries in trade occupations and chefs.

Introducing a requirement for employers that demonstrate a commitment to employing and training local labour, as well as demonstrating non-discriminatory employment practices.

These initiatives are mainly going to put the faith and integrity back in to the 457 visa programme, allowing consistency across the field to ensure that the needs and best interests of overseas workers keep pace with the needs and best interests of local workers, without undermining local labour in any way.

Records from DIAC show that in the six months to December 2008, there were an average of 700 457 visa applications being lodged a week by people outside Australia. Due to the slowdown in the global economy, the average number of 457 visas lodged in the first three months of 2009 has dropped to 430 per week, showing the programme is responding to the changing economic environment

قوللي رايك بقة اعمل اسسيسمنت والا بلاها سوسو ؟؟؟

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

بص يا باشمهندس

سيبك خالص من حكومة النيو ساوث ويلز باعة سيدنى تمام

احننا نخلينا فى نظام الهجرة الدائمة بدون ترشيح من اى حكومة اقليمية او اى حاجة مادمنا نقدر نكمل ال 120 نقطة

مشكلة هجرات استراليا انها مليانة كلاسات و ارقام و انظمة و دوشة

انا حجيبلك من الاخر

فتالمفروض انك تكز على 175 او 475 (بتاع حكومة فيكتوريا او ساوث استراليا)

اللى يجيى معاك من التلاتة خير و بركة بس تبدا بالدائمة ال175

بصفة عامة

قبل متختار اى كلاس لازم تعرف ان الاسكيل اسسمنت اساسى و مشبيختلف فى اى كلاس عشان ده جزء من التقييم

طيب حابدا معاك واحدة واحدة

الاول حتدخل على اللينك ده

http://www.immi.gov.au/visawizard/

وتجاوب على الاسئلة عشان تشوف بنفسك اى كلاس هو المناسب ليك

ورد عللى عشان نروح للخطوة التالية

رابط هذا التعليق

صديقي العزيز انا دخلت وخدت جولة ظريفة

وعارف اني هاقدم على 175

وعارف اني هاعمل الاسيسمنت وهاياخد حوالي شهرين

شروط الاسيسمنت للمهندسين ايلتس ستات

وللهجرة ستات تدي 15 وسبعات تدي 25

انا بأة خايف تعديلات شهر سبعة دي تعمل حاجة في نظام النقط للفيزا 175

عموما انا قدمت اعادة تصحيح ايلتس هاتاخد نفس المدة

هانشوف وربنا يسهل

هاعرفك ايه اللي اعملة ان شاء الله وسشكرا على اهتمامك يا صاحبي

رابط هذا التعليق

وعارف اني هاقدم على 175

هانشوف وربنا يسهل

طيب, بصفة عامة

تعديلات 7 دائما بتعمل ابديت لل fees , وغالبا تعديلات اللغة كااااااااااننننننتتتتتتتت بتم فى سبتمبر

المهم هو متابعة اللينك ده

http://www.immi.gov.au/skilled/general-ski...s-in-demand.htm

ده بتاع modl وده فى نظرى اهم من الباس مارك

عشان ده بيدى 15 بوينت يعنى ممكن يوقع فى البوول مارك

ياريت يا باشمهندس تدينى رقم الASCO بتاعك عشان اشوقفللك برده اخباره ايه فى 475 بتاع فيكتوريا و اديلايد برده

وطبعا لاشكر على واجب

و ياريت الواحد يقدر يرد جزء من جمايللك الفيدرالية :)

رابط هذا التعليق

وعارف اني هاقدم على 175

هانشوف وربنا يسهل

طيب, بصفة عامة

تعديلات 7 دائما بتعمل ابديت لل fees , وغالبا تعديلات اللغة كااااااااااننننننتتتتتتتت بتم فى سبتمبر

المهم هو متابعة اللينك ده

http://www.immi.gov.au/skilled/general-ski...s-in-demand.htm

ده بتاع modl وده فى نظرى اهم من الباس مارك

عشان ده بيدى 15 بوينت يعنى ممكن يوقع فى البوول مارك

ياريت يا باشمهندس تدينى رقم الASCO بتاعك عشان اشوقفللك برده اخباره ايه فى 475 بتاع فيكتوريا و اديلايد برده

وطبعا لاشكر على واجب

و ياريت الواحد يقدر يرد جزء من جمايللك الفيدرالية :D

صح يا صاحبي

ربنا يستر وتفضل المهنة في اللستة المرغوبة لغاية شهر 7

الكود بتاعي اهو 2129-17

شكرا بجد على اهتمامك يا صديقي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

عندى استفسار بشأن ال Skilled – Sponsored (Migrant) Visa (Subclass 176)

هل من السهل الحصول على "nomination from a participating State or Territory government agency" ؟

و هل بتاخد وقت طويل عشان اعرف اخد نوميناشن من ولاية فكتوريا مع العلم ان وظيفتى من الوظايف المطلوبة فى فكتوريا فى القائمة بتاعت ال 176 ؟

انا كنت ناوى اقدم على 175 و وظيفتى فى ال critical list بس قلت ابحث موضوع ال 176 على اساس انه يبقى اسرع و ليه اولوية , فهل الطريق فعلا اقصر و العملية تستاهل؟ ولا اقدم 175 و خلاص و تاخد وقت زى ما تاخد ؟

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      افضل المدن للعيش كأسرة في استراليا و ايهما افضل استراليا ام كندا  
    • 0
      جوزي قدم علي البيرمنت لاستراليا وطلعت حاليا المفروض نسافر سيدني وجوزي مهندس ولسا هيدور علي شغل هل هيلاقي بسهوله في سيدني ولا ملبورن الشغل فيها احسن  ولا صعب هل هتعب اوووي في الاول وكمان عندي دهب شرياه من مصر هل ممكن ابيعو لو حصل اي ظرف عارفه الغربه صعبه بس عاوزه اعرف تجاربكم ممكن تهون علياااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا وبالنسبه للسكن هل ينفع يتملك افضل ولا ايجار 
    • 0
      انا طالب بكليه طب الاسنان . انا عايز اعرف ابدا المعادله او اجهز ليها ازاي و ايه الخطوات و بالنسبه لامتحان الانجليزي هيبقي ايه نظامه oet wla ilets
    • 11
      السلام عليكم و رحمة الله وبركاته انا صيدلي مصري و مقبل باذن الله علي تجربة الدراسة باستراليا بعد حوالي شهرين..(دبلومة تسويق)....لمدة سنتين و ان شاء الله حاحاول اعمل المعادلة هناك يا ريت لو اي حد عنده معلومات عن المعادلة او الدراسة باستراليا يتفضل ولو حد عايز معلومات عن التقديم انا في الخدمة
    • 2
      المشكله الاكبر فى الهجرة بشكل عام هو انك مبتعرفش المعلومات اللازمه وبتواجه صعوبه كبيره فى انك تعمل الاوراق اللازمه و لو عرفتها بتبقى غالمشكله فى هاسكن فين او هاشتغل ايه اما بالنسبه للسفر للدراسه فانت كمان لازم تفكر فى الجامعه اللى اخترتها وهل هى افضل جامعه ولا لا ولو لا يبقى ايه الجامعه اللى هتناسبك كل المشاكل دى حلها بسيــــــــــــــط 1. ادخل على الرابط ده bv:- http://www.bestuniversitytoday​.com/ bv:- 2. سجل مع مكتب IDB 3.المكتب هيتصل بيك ويقولك على كل المعلومات من اول الورق لغاية
  • أضف...