اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الهحرة الى استراليا

Recommended Posts

يا استاذ احمد

لا يا عم , عادى اوى انك تسال ... مفيش حاجة يعنى

اى واحد بيقدم ورق مصيرى بيكون عايز ميغلطش اى غلطة عشان الورق ميرجعش

و انت عارف يا عمننا .., اليوم بيفرق فى الحاجات دى

المهم

يا باشا انا مصدقك و جزاك الله الف خير

معلش هوه ايه ال wtc ده؟

مبنى التجارة العالمى/ كورنيش النيل

هل ده جزء خاص فى السفارة ؟ ولا ده حاجه تانية؟

و كمان عشان اعمل سيرتفيد كوبى لورقة على سبيل المثال شهادة الجامعة هل هى محتاجة تتختم من مكان ما قبل السفارة؟

ولا اخد الشهادة من الجامعة على السفارة عدل ؟

و لا تختم و لا تصددق من الخارجية و اى حاجة

و بعد ما اعمل سيرتفيد كوبى من السفارة ابعت الورق على استراليا عدل؟ ولا لازم يتختم من مكان تانى زى السفارة الاسترالية على سبيل المثال؟

ماهو السيرتيفيد يعنى ختم الموظف المسوول فى السفارة

و بالنسبة لشهادة الخيرة اللى طالعة من السعودية دى تتعمل سيرتفيد كوبى منين؟ السفارة بردوا؟ و هل لازم تتصدق من الغرفة التجارية ؟

اسف معرفش حاجة عن الموضوع ده

بس بالنسبة للسكيل اسيسسمنت مش مطلوب شهادة

الخبرة

ياريت تراجع المطلوب من الورق

وكمان اعمل التقييم ف cpaa عشان العالم بتوع ال nia صعبين شةويه فى موضوع الورق ده

و اى خدمة

تم تعديل بواسطة masri
رابط هذا التعليق

• الردود 172
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

ماهو السيرتيفيد يعنى ختم الموظف المسوول فى السفارة

واضح ان فى سوء تفاهم او انا فاهمك غلط انا فاكر فى بوست سابق ان حضرتك او احد الاعضاء قالى روح على السفارة فى السعودية , انا اللى فهمته انها السفارة المصريه !!! ولا ده كان المقصود منه السفارة الاسترالية؟

مع العلم ان السفارة الاسترالية فى السعودية مبتقدمش خدمة للأجانب

بس بالنسبة للسكيل اسيسسمنت مش مطلوب شهادة

الخبرة

ياريت تراجع المطلوب من الورق

وكمان اعمل التقييم ف cpaa عشان العالم بتوع ال nia صعبين شةويه فى موضوع الورق ده

انا مش محاسب انا مبرمج كمبيوتر و هقدم ان شاء الله IT professional و السكيل اسسمنت بتاعى محتاج شهادة خبرة بجانب شهادة الكلية و صورة الجواز و بعض الاوراق الاخرى زى عقد عمل او "job offer" او "pay slip" و اى حاجة تثبت انك شغال فى المكان ده و طبعا بيسألوا و يتأكدوا عن طريق السفارة الاسترالية فى المكان اللى انت مطلع منة الشهادة

فأنا مشكلتى بكل بساطة عايز اوثق شهادة الخبرة من هنا م السعودية و اوثق باقى الاوراق و شهادة الجامعة من مصر

فعشان كده كنت بسأل على التوثيق من مصر و من السعودية

و ياريت بقى اى حد من الاعضاء يكون عنده فكرة ازاى اوثق شهادة الخبرة اللى طالعة من السعودية من السفارة الاسترالية فى مصر او من اى جهة هنا فى السعودية يعترف بيها فى استراليا

الاخ العزيز مصرى بارك الله فيك و مننحرمش منك يا رب

رابط هذا التعليق

الشكر الكبير لكل من شارك في هذا الموضوع وارجو ممن لديه اي معلومة ان يساعدني بها

انا محاسب جامعة القاهرة خبرة 3 سنوات واقل من 4 سنوات عمري 30 وغير متزوج

حاولت اختبار الايلتس ولكني للاسف لم اوفق الا بـ 5.5

هل لا يزال لدي فرصة للهجرة الى استراليا وبالنسبة للمناطق النائية مثل جنوب استراليا فهل تقبل هذا المجموع في الايلتس فعلى حد علمي لابد ان يكون لدي ضمان بنكي بمبلغ 25000 دولار استرالي بالاضافة الى مبالغ اخرى

ولماذا يشترط التعامل مع محامي في هذه الحالة

احد الاخوة ذكر في البداية ان هناك طريقة لتعديل نتيجة الايلتس قد قام بها زملائه فارجو منه توضيح هذه الطريقة

ياريت حد يقدر يفيدني وجزاكم الله كل خير

ملاحظة اخيرة الى من سيمتحن الايلتس

نصيحة من اخ الايلتس ليس صعبا ولكن شيئان لابد من الانتباه لهما والحرص الشديد

الوقت والتركيز..اياكم والتهاون بهذين العنصرين..سبب عدم قدرتي على الحصول على درجة جيدة هو عدم النوم ليلة الامتحان وفقداني التركيز وفي قسم القراءة لم الحظ مرور الوقت فلن يشعر الممتحن بالوقت الا وقد نفذ..نصيحة النوم والراحة التامة قبل الامتحان والتركيز والتدرب على استخلاص الاجابات والسرعة

وبالتوفيق للجميع

رابط هذا التعليق

الأخ/ مصري في البداية قلت لنا أنه نعادل في NIA وأنا فعلاً بدأت أدرس طلب التقديم لهم .

وفي مداخلة قبل قليل ذكرت أن cpa أفضل في السكيل اسسمنت حيث أنه أسهل من NIA فما السبب؟ وهل هناك تجربة ما حول ذلك؟

بالنسبة لطلب التقديم للسكيل اسيسمنت لاستراليا لـ NIA يوجد سؤال في أول الطلب يسأل إذا كنت لا تريد عضوية المشاركة الرجاء وضع علامة على المربع.

سؤال هل نترك المربع كما هو ابيض أم نضع علامة عليه.

وما المقصود بكلمة Suburb في الطلب.

يرجى الإفادة.

مع تحياتي للجميع

تم تعديل بواسطة safar
رابط هذا التعليق

الأخ/ مصري في البداية قلت لنا أنه نعادل في NIA وأنا فعلاً بدأت أدرس طلب التقديم لهم .

وفي مداخلة قبل قليل ذكرت أن cpa أفضل في السكيل اسسمنت حيث أنه أسهل من NIA فما السبب؟ وهل هناك تجربة ما حول ذلك؟

بالنسبة لطلب التقديم للسكيل اسيسمنت لاستراليا لـ NIA يوجد سؤال في أول الطلب يسأل إذا كنت لا تريد عضوية المشاركة الرجاء وضع علامة على المربع.

وما المقصود بكلمة Suburb في الطلب.

يرجى الإفادة.

مع تحياتي للجميع

استاذ سفر , اهلا بحضرتك و الف مبروك على الخبر الحلو اللى الواحد سمعه عند و عن بعض الخوة فى هذا المنتدى

اما بخصوص الاخيار بين المنظمات الثلاث

اولا انا ذكرت ال nia لاننى قد رايت بنفسى صور من خطابات التقييم الناجحة و ايضا الاصدارات الشهرية التى ترسلها المنظمة بصفة دورية كل شهر للمشتركين من خلالها

صور الخطابات دى كانت تبع 2 من اصدقائى المقربين الذين نجحوا بالفعل

و لكن , تناقشت مع بعض الاخرين الذين قدمو على المعادلة من خلال المنظمتين الاخرتيين ووجدت انها اسهل فى التقديم من حيث كمية الاوراق الواجب ارسالها للفحص و بالتالى تخفيض التكلفة

حيث انى وجدت انى ارسللت سيرة ذاتية من 3 اوراق + البابسور+ شهادة النقابة + شهادة ال ث العامة حتى كارنيه النقابة ترجمته

و الحمد لله جاء الاسكيل اسيسمنت بعد 30 يوم عمل بالتمام و الكمال من يوم استلامهم للجواب فى ملبورن + 10 ايام كورير بالرد من ملبورن لاسكندرية

ايضا , بعد نقاش مع بعض المحاسبين المهاجرين فى ملبورن بخصوص المنظمتين

فقد فوجت بان ال nia الافضل من حيث استكمال الدراسة و منح الترخيص و هى ايضا الاوسع انتشارا فى استراليا

و الخلاصة بعد تجربتى و تجربى الاخرين , لو حيرجع بى الوقت لحقدم برضو nia

كلمة subrb تعنى ضاحية ,state تعنى دولة و country لاجدال عليها يعنى البلد

انا عنوانى كالاتى

سيدى بشر اسكندرية مصر

و بالتالى كتبت

مصر اسكندرية سيدى بشر

subrb state country

تحياتى و بالتوفيق للجميع

رابط هذا التعليق

انا كان قصدى انه يقدم cpa على اساس ان عنده مشلة موقتة فى شهادة الخبرة و المعروف عن cpa انها مبتطلبش الورقة دى

طبعا تعلم على المربع ده

عشان يبعتوللك اصدارات شهرية دورية لمدة سنة

و كمان انت مش حتدفع حاجة زيادة يعنى تحصيل حاصل

فليه لا؟؟؟!!!!!!1

يرجى الإفادة.

مع تحياتي للجميع

رابط هذا التعليق

ربما لم أوضح بما فيه الكفاية بالنسبة للمربع في أول الطلب فلذا سأكتبه كما ورد في الطلب وهو :

Note: If you do NOT wish to seek Associate membership of the NIA, please tick the following box.

وهذا هو الرابط لمزيد من التوضيح

http://www.nia.com.au/publications/pdf/FP_...nd_app_form.pdf

يرجى التكرم بتوضيح ما المقصود بهذه الجملة وهل أعمل تيك للمربع بجانب هذه الجملة أم لا؟

مع تحياتي للجميع

رابط هذا التعليق

ايه يا جماعة الناس النهاردة جرى لها ايه؟ معقول الناس اسئلتها خلصت و خلاص قدمت ورقها و اخدت الفيزا بالسرعة دى؟ :roseop:

عموما انا لسه عندى سؤال للأخوة فى السعودية

ازاى اعمل "Certified Copy" لشهادة الخبرة من السعودية؟

و هل ممكن اعمل "Certified Copy" من هنا لشهادة طالعة من مصر؟ و ازاى؟

رابط هذا التعليق

الاخ / مصرى

طلعت بلديتنا احنا كمان من الاسكندرية نرجو التواصل ونحاول نقرب وجهات النظر والمعلومات الخاصة بالهجرة لأستراليا

أنا بعتلك على الخاص رسالة أرجو الرد عليها عشان فكرة الهجرة لأستراليا بقت مناسبة لناس ياما و نحاول نبدئها خطوة خطوة

أخوك أبو إياد

اللهم أنت ربى لا إله إلا أنت خلقتنى وأنا عبدك وأنا على عهدك ووعدك ما إستطعت أعوذ بك من شر ما صنعت أبوء لك بنعمتك

على وأبوء بذنبى فأغفر لى فإنه لا يغفر الذنوب إلا أنت

رابط هذا التعليق

خلااااااااااااااااااااااااااااااااصصصصصصصصص :roseop:

ال 5.5 بقت 6666 وكمان اوفر اول 7

Concessional English Program

The Concessional English Program has been temporarily suspended while this program is under review. This means that this concession will not be available and Immigration SA will not be accepting sponsorships under this provision until further notice. Any changes or updates will be published on this website. All applications submitted on-line before 1 April 2009 will continue to be processed under this provision.

Note that applications that have already been submitted on-line and supporting documents received by Immigration SA before 31 May 2009 will continue to be processed

رابط هذا التعليق

ربما لم أوضح بما فيه الكفاية بالنسبة للمربع في أول الطلب فلذا سأكتبه كما ورد في الطلب وهو :

Note: If you do NOT wish to seek Associate membership of the NIA, please tick the following box.

وهذا هو الرابط لمزيد من التوضيح

http://www.nia.com.au/publications/pdf/FP_...nd_app_form.pdf

يرجى التكرم بتوضيح ما المقصود بهذه الجملة وهل أعمل تيك للمربع بجانب هذه الجملة أم لا؟

مع تحياتي للجميع

يرجى التكرم بالإفادة حول هذا للتأكد

خلااااااااااااااااااااااااااااااااصصصصصصصصص :ninja:

The Concessional English Program has been temporarily suspended while this program is under review. This means that this concession will not be available and Immigration SA will not be accepting sponsorships under this provision until further notice. Any changes or updates will be published on this website. All applications submitted on-line before 1 April 2009 will continue to be processed under this provision.

Note that applications that have already been submitted on-line and supporting documents received by Immigration SA before 31 May 2009 will continue to be processed

الأخ/ مصري ما هو الخلاص بالضبط ؟ وكيف يكون 6666 ويكون في نفس الوقت اوفر اول 7؟ ومن أين مصدر المعلومات هذا؟

مع تحياتي للجميع

رابط هذا التعليق

http://www.migration.sa.gov.au/centric/mig...lanuage_ability

للاسف الشديد

ده الويب سايت الرسمى بتاع الساوث استراليا

هنا كان بتتعمل ال سبونسرشيب او النوميناشن ب 5.5 اوفر اولل بالنسبة للكلاس 475

واضح دلوقتى من الجدول

ان ال

(only available for applicants of Provisional sponsorship)

Temporarily suspended until further notice. Visit this website for further updates

كلمة ال Concessional English

بتعنى فى الايلتس 5.5

_______________________________________________________________-

اما بالنسبة لموضوع ال 7 ايلتس فده التعديل الخاص بالاخوة المحاسبين

Revised requirement for Accountants 2211-11 – Available for Permanent and Provisional State Sponsorships

**2211-11 Accountant

IELTS score of 7 overall (with at least 6.0 in EACH band) AND 3 years work experience as an Accountant

About General skilled migration

الكلام ده من اللينك اللى تحت

http://www.migration.sa.gov.au/centric/mig.../gen_skill3.jsp

__________________________-

استاذ سفر

متعللمش على المربع عشان تكون member لمدة سنة

و بعد النسنة؟؟؟؟؟

عشان تجدد عضويتك تدفع 400 aus$

رابط هذا التعليق

الأخ/ مصري

ماذا عن الهجرة العادية يعني ليس لجنوب استراليا ، وانما العامة ، فتحت على موقعهم check list ووجدت أنه يوجد 6666 في كل بند من بنود اللغة ويأخذ صاحبه 15 نقطة على ذلك هل كلامي صحيح أم أن التعديل المذكور لم يصل للقائمة هذه .

مع تحياتي للجميع

رابط هذا التعليق

خلااااااااااااااااااااااااااااااااصصصصصصصصص :happy:

انا مش عارف ليه التشاؤم بس ؟

انا شايف ان الموضوع مش صعب يعنى اللى يجيب 5,5 سهل يجيب 6 بشوية مذاكرة زيادة و بمذاكرة اكتر ممكن يجيب ال 7

يعنى العملية مش مستحيلة الاخوة زمايلنا فى قسم كندا كتير اوى عملوها يعنى لا هما من بلد تانية ولا ثقافتهم مختلفة ولا اى حاجة

يا ريت الجميع يفضل متفائل و نفضل مع بعض واحده واحده لحد ما نقدم ورقنا مع بعض و نطلع استراليا على طياره واحده ان شاء الله :wub:

ملاحظه : طبعا انا كلامى موجه للجميع بس عملت اقتباس على كلامك يا اساذ مصرى عشان ابين انا بتكلم فى انهى نقطة بالظبط

تم تعديل بواسطة Ahmed Unknown
رابط هذا التعليق

وهذا هو الرابط لموضوع اللغة من الموقع العام غير موقع جنوب استراليا:

http://www.immi.gov.au/skilled/general-ski...ity-english.htm

أفيدونا أفادكم الله، هل يحتاج هذا اوفرول باند 7 ، ولا فقط 6666 وأفرول باند 6.5 يكفي ؟!

مع تحياتي للجميع

تم تعديل بواسطة safar
رابط هذا التعليق

اسمحولي اضيف حاجة للموضوع دة بحكم اني محاسب وكنت ولا ازال بفكر في الهجرة لاستراليا مع ملاحظة ان كلامي بيحتمل الصح او الخأ لكن انا بتكلم من خلال متابعتي للموضوع فموقع سفارة استراليا والتعديلات اللي بتحصل

هتكلم من ناحيتين الاولى الهجرة العادية والثانية هجرة الاقاليم وطبعا كلامي موجه للمحاسبين

بالنسبة لهجرة المحاسبين العادية:-

طبقا للتعديلات الحاصل على 6 في جميع اقسام الايلتس من حقه التقدم للهجرة وطبعا دة بعد استكمال المعادلة وباقي الاوراق ولابد من الحصول على 120 نقطة في التقييم.. والطلب على حسب ما سمعت بياخد من سنة لسنة ونص

الحاصلين على 7 في جميع اقسام الايلتس يعامل على انه يتكلم الانجليزية بكفاءة ولذلك ياخذ طلبه اولوية في الاجراءات بمعنى ان طلبه سيتقدم على طلب الحاصل على 6 في الايلتس

بناء على التعديلات الجديدة اصبح حناك تسلسل للاولوية فالحاصلين على ايلتس 7 والمهنة موجودة في SOL وموجودة ايضا في MODL وهناك اشياء اخرى لا اتذكرها كل ذلك يجعل هناك اولوية في الاجراءات وعلى حسب ما سمعت يأخذ الطلب حوالي 6 اشهر للحصول على الفيزا

بالنسبة للهجرة للاقاليم او الاماكن النائية ( الممتع ان من يسمع مكان نائي او اقاليم يظن انه رايح الفيوم يجيب بط ووز ولكن مكان نائي عندهم حاجة تانية ممكن اي حد يطلع صور المكان النائي دة ويبص عليه ههه هيلاقي نفسه رايح في مكان انضف من المعادي ومصر الجديدة....ارزاق :happy: ) للحاصلين على 100 نقطة على الاقل في التقييم

ليس لي دراية كافية فيه ولكن على حسب ما قرأت الاقاليم في استراليا هي كالتالي

new south wales

except sydney, newcastle, the central coast and wollongong

queensland

except the greater brisbane area and the gold coast

victoria

except melbourne metropolitan area

western australia

except perth and surrounding areas

south australia

tasmania

northern territory

للاسف فيكتوريا ليس فيها طلب للمحاسبين ولكن اعتقد فقط المراجعين الخارجيين

للحصول على الفيزا للهجرة للاقاليم لابد من حصول دعم الولاية يعني الولاية هي اللي ترشح المهاجر ولازم ضمان بنكي للتأكد من ان المهاجر سيستطيع دعم نفسه عند الوصول الى الولاية ولن يكون عالة على المجتمع

هذه الاقاليم تطلب مستويات مختلفة من الايلتس

منها ما يطلب 7 ومنها 6 ومنها ما يطلب 5.5 ولكنه قد اوقف الموضوع مؤقتا

في النهاية موضوع هجرة الاقاليم انا شايف انه مش مجدي وطبعا لازم قبل مانفكر فيه يكون في ضمان بنكي اعتقد 25000 دولار استرالي وسمعت ان الولاية بتطلب 10000 دولار استرالي بس كضمان بس مش متاكد

بالنسبة للاخ احمد موضوع الايلتس سهل وبالعكس ممكن اي حد يعيده ويجيب 7 لكن المشكلة مش هنا المشكلة ان علشان تعيد امتحان الايلتس لازم تحجز قبليها بشهرين وشوف كام حاجة هتتغير في الشهرين دول دة غير الوقت اللي بيضيع

ارجو اني اكون شاركت ولو بمعلومة بسيطة وارجو انكم تسامحوني لو في اي غلط في كلامي

تم تعديل بواسطة aminM
رابط هذا التعليق

الأخ/ مصري

ماذا عن الهجرة العادية يعني ليس لجنوب استراليا ، وانما العامة ، فتحت على موقعهم check list ووجدت أنه يوجد 6666 في كل بند من بنود اللغة ويأخذ صاحبه 15 نقطة على ذلك هل كلامي صحيح أم أن التعديل المذكور لم يصل للقائمة هذه .

مع تحياتي للجميع

استاذ سفر

كلامك مضبوط 100 % بس فى ملاحظة هامة

المتقدم للهجرة لازم يحقق مستوى لغة بما يتناسب مع الموهل بتاعه

الحته دى بتحقق شرط basic requrement

بعد كده تشوف مستوى اللغة جابلك كام بوينت 15-25 بحسب ال تشيك ليست

مثلا شخص ما موهلة ......... و المطلوب منه اجباريا ايلتس 7777

هنا ياخد 25 نقطة

وزاحد تانى

محاسب مثلا

مطلوب منه اجبارى ايلتس 6666 على الاقل كشرط للتقدم للهجرة

وبعدين الراجل امتحن وجاب 7777 هنا تتحسب له 25 درجة

رابط هذا التعليق

يعني المحاسبين لازمهم 7 عشان الهجرة لاستراليا ولا جنوب استراليا

لا لحد دلوقتى فى فرصة

المحاسب اللى معاه فى ايديه شهادة ايلتس 6666 و كمان شهادة خبرة 3 سنوات

فى الحالة دى ممكن يلحق يعمل اسكيل اسيسمنت و يقدم ملفة ثبل يوليو

احنا فى نصف مايو و انا باقول اعلى حسسى

اللى معاه الورق ده فى ايديه يبدا من بكرة عشان كلها كام شهر و استراليا حتبقى للمحاسبين 7777 :happy:

رابط هذا التعليق

الجديدة اصبح حناك تسلسل للاولوية فالحاصلين على ايلتس 7 والمهنة موجودة في SOL وموجودة ايضا في MODL وهناك اشياء اخرى لا اتذكرها كل ذلك يجعل هناك اولوية في الاجراءات وعلى حسب ما سمعت يأخذ الطلب حوالي 6 اشهر للحصول على الفيزا

كلامك مظبوط عن التعديلات الجديدة هو فعلا اصبح هناك اولويات و قللوا فترة الانتظار بس خلى بالك ال 6 شهور دى لل "Low Risk Countries" اللى طبعا مصر مش منهم ولا اى دولة عربية اما ال "High Risk Countries" ف دى بتاخد حوالى سنه او اكتر بشوية

اما عن الاولويات فهما بياخدوا اولا اللى معاه "Job Offer" و كمان اللى مقدم و معاه "Sponsorship" من اى ولاية

يأتى بعدهم اللى مقدم و اسمه فى ال "Critical list" و دى قائمة مختصرة من ال MODL

و طبعا ياتى فى المرتبة الاخيرة الناس اللى مش فى اى من التصنيفات السابقة

اما موضوع ال 7 ايلتس ده مسمعتش عنه تماما

اللى اعرفه ان 6666 بتديك 15 نقطة و 7777 بتديك 25

بس السؤال بقى هل لما تجيب نقط اكبر فرصتك فى الفوز تكبر؟ :D

قصدى يعنى 120 نقطة ممكن تقدم لكن لو جايب 140 هل ده بيديك اولوية؟

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      افضل المدن للعيش كأسرة في استراليا و ايهما افضل استراليا ام كندا  
    • 0
      جوزي قدم علي البيرمنت لاستراليا وطلعت حاليا المفروض نسافر سيدني وجوزي مهندس ولسا هيدور علي شغل هل هيلاقي بسهوله في سيدني ولا ملبورن الشغل فيها احسن  ولا صعب هل هتعب اوووي في الاول وكمان عندي دهب شرياه من مصر هل ممكن ابيعو لو حصل اي ظرف عارفه الغربه صعبه بس عاوزه اعرف تجاربكم ممكن تهون علياااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا وبالنسبه للسكن هل ينفع يتملك افضل ولا ايجار 
    • 0
      انا طالب بكليه طب الاسنان . انا عايز اعرف ابدا المعادله او اجهز ليها ازاي و ايه الخطوات و بالنسبه لامتحان الانجليزي هيبقي ايه نظامه oet wla ilets
    • 11
      السلام عليكم و رحمة الله وبركاته انا صيدلي مصري و مقبل باذن الله علي تجربة الدراسة باستراليا بعد حوالي شهرين..(دبلومة تسويق)....لمدة سنتين و ان شاء الله حاحاول اعمل المعادلة هناك يا ريت لو اي حد عنده معلومات عن المعادلة او الدراسة باستراليا يتفضل ولو حد عايز معلومات عن التقديم انا في الخدمة
    • 2
      المشكله الاكبر فى الهجرة بشكل عام هو انك مبتعرفش المعلومات اللازمه وبتواجه صعوبه كبيره فى انك تعمل الاوراق اللازمه و لو عرفتها بتبقى غالمشكله فى هاسكن فين او هاشتغل ايه اما بالنسبه للسفر للدراسه فانت كمان لازم تفكر فى الجامعه اللى اخترتها وهل هى افضل جامعه ولا لا ولو لا يبقى ايه الجامعه اللى هتناسبك كل المشاكل دى حلها بسيــــــــــــــط 1. ادخل على الرابط ده bv:- http://www.bestuniversitytoday​.com/ bv:- 2. سجل مع مكتب IDB 3.المكتب هيتصل بيك ويقولك على كل المعلومات من اول الورق لغاية
  • أضف...