اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الهحرة الى استراليا

Recommended Posts

اخواني اخواتي

ارجو ممكن لدية ايامعلوامات او اسفارات عن موشوع الهخرة الى كندا ان لا يبخل علينا بها

حتى يكون هذا الموضوع مرجع للهجرة الى استراليا بعد ان تعقد موضوع الهجرة الى كندا بسبب لسة الوضائف الجديدة مع قانونها المشؤوم للكثيرين

رابط هذا التعليق

• الردود 172
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

شوف يا سيدي العزيز ... أول خيار قدامك هوا إنك تقدم على فيزا اسمها (Subclass 175)

ودي بتحتاج مستوى عالي في الانجليزي يعني 7 في كل المهارات تاخذ 25 نقطه و 6 في كل المهارات تاخذ 15 نقطه

سنك لو أقل من 30 سنه بتاخذ 30 نقطه ولو أقل من 34 سنه بتاخذ 25 نقطه ولو اقل من 39 سنه بتاخذ 20 نقطه

لو مهندس أو مبرمج أو محاسب أو صيدلاني بتاخذ 60 نقطه

لو عندك خبره 3 سنين في آخر أربع سنين في الوظائف دي يبقى تاخذ 10 نقاط

بالنسبة لبعض الوظائف اللي عليها طلب زي المحاسبين والمبرمجين وبعض المهندسين بتاخذ 15 نقطه

فيه نقاط إضافية على الدراسة في أستراليا والعمل بها، لكن خلينا نفترض انها غير متوفرة

النقاط دي تجمعها، وخلينا نفترض الآتي

جبت في الأيلتس 6 في كل المهارات

سنك بين ال 30 وال 35

مهندس أو محاسب أو صيدلاني

عندك خبره 3 سنين على الأقل

وظيفتك موجودة في لستة الوظائف المطلوبة (مهندس كهرباء مثلا)

يبقى كده مجموع نقاطك 125 ونقولك مبروك الفيزا

لو البند الأخير مش موجود يبقى نقاطك 110 وورقك هايتركن لحد ما الأوضاع تتغير (النقاط المطلوبه للهجرة تنزل أو يحتاجوا مهنتك)

لو آكثر من بند ما اتحققش يبقى نقولك هاردلك وتحاول في نوع ثاني من الفيز زي 425

وآدي الصفحة اللي فيها أنواع الفيز ... وجرب أعمل التقييم لنفسك

http://www.immi.gov.au/skilled/general-ski...ons-outside.htm

الخطوة اللي بعد كده انك تعمل تقييم لمؤهلك من الجهة اللي هما محددينها حسب تخصصك

وبالتوفيق

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

الشكركم اخواني على التفاعل وعلى الملعلومات

واريد ان نبدء بشرح كيفية البدء بعد معرفة التقيم

وكيف يعبىء الطلب وكم هي الرسوم

وكل هذا الملعومات

كل الحب والتقدير على التعاون غير الغريب عن رواد منتدى المحاورات

رابط هذا التعليق

يا عزيزي أقترح عليك كبداية أن تقرأ المذكور في الموقع ... وتأكد أننا جميعا نحصل على معلوماتنا من هناك وليس من أي مصدر آخر

تحياتي لك

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

يا عزيزي أقترح عليك كبداية أن تقرأ المذكور في الموقع ... وتأكد أننا جميعا نحصل على معلوماتنا من هناك وليس من أي مصدر آخر

تحياتي لك

الله ينور عليك يا استاذ احمد

الكلام ده تمام وحاكمل انا معاك شويه ...

اخوانى , طلب فيزا الهجرة الدائمة لاستراليا بتنقسم اساسا الى مرحلتين

المرحلة الاولى ما يعرف ب skill assesment وديه اهم مرحلة بالنسبة لمعظم المهن غير مهنتى انا(محاسب ) ليه؟..... عشان دى عبارة عن تقييم لموهل سيادتكم الاكاديمى من احد الجهات الرسنمية و التابعة للحكومة و اللى بعد كدة بتمنح سيادتكم ترخيص لمزاولة و المهنة

طب الصعوبة فيين . الصعوبة ان معظم المهيين زى اخوتا الاطباء و الصيادلة و بعض المهندسين لازم يقدمو ايلتس 7777 اكاديميك مع اوراق التخرج من الكلية و بيان الدرجات و المحتوى العلمى و شهادات من النقامة ان وجدت مع شيك بالرسوم اللى بتختلف من منظمة للتانية حسب المهنة

اما بالنسبة للمحاسبين ف الموضوع سهل شوية لييييييييييهههههه لان مش مطلوب منهم يتقدم الايلتس(اللى هوة 6666 جينيرال) فى المرحلة دى.

هذا الاسكيل اسسيسمينت يمنحك 50 او 60 درجة و زى ما الاستاذ احمد وضح ان الاسكور المطلوب للفيزا (independant )

120 درجة

المرحلة التانية هى تقديم ملف الهجرة نفسة

بعد تجهيزه بالاتى شهادة الخبرة عن فترة 3 سنين

شهادة الايلتس بالاسكور المطلوب

الاسكيل اسسيمينت

و بقية صور الورق زى شهادات الميلاد ...الخ

رابط هذا التعليق

معلومات ممتازة يا أخ مصري ... جزاك الله كل خير

أنا شخصيا شايف إن 7777 في الأيلتس أكاديميك صعبة بس مش مستحيلة ... وممكن تيجي بشوية تدريب وتوفيق من ربنا

عموما الأيلتس أكاديميك أصعب من الجنرال ... ومعنى إنك تجيب السكور ده في الأكاديمبك إنك هاتقدر تاخذ ال 25 نقطه بتوع اللغه كاملين بإذن الله

لذلك أنا أعتبر أن هذه الفيزا هي خيار ممتاز للمؤهلات العليا ... لأنهم معظمهم يمكنهم الحصول على 60 درجة عن طريق المؤهل ... ولا يشترك معهم في ذلك سوى الحرفيين (سباك - خباز - حداد ... الخ) !!! ويتبقى بعد ذلك 35 نقطة يمكنك الحصول على 25 أو 30 نقطة بالسن و10 نقاط بالخبرة

بمعنى إنك إذا قدرت تجيب سكور كويس في الأيلتس تكون قطعت 90% من مشوار الهجرة لاستراليا ... واللي باقي إجراءات روتينية

بذمتكم مش الحكاية أسهل من كيبيك وكورسات الفرنساوي ومقابلة سوريا والكلام ده كله

والله أنا نفسي اتفتحت على الموضوع ... بس ها أخليه خيار ثاني لو موضوع كندا ما نفعش (لا قدر الله)

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

أنا شخصيا شايف إن 7777 في الأيلتس أكاديميك صعبة بس مش مستحيلة ... وممكن تيجي بشوية تدريب وتوفيق من ربنا

عموما الأيلتس أكاديميك أصعب من الجنرال ... ومعنى إنك تجيب السكور ده في الأكاديمبك إنك هاتقدر تاخذ ال 25 نقطه بتوع اللغه كاملين بإذن الله

لذلك أنا أعتبر أن هذه الفيزا هي خيار ممتاز للمؤهلات العليا ... لأنهم معظمهم يمكنهم الحصول على 60 درجة عن طريق المؤهل ... ولا يشترك معهم في ذلك سوى الحرفيين (سباك - خباز - حداد ... الخ) !!! ويتبقى بعد ذلك 35 نقطة يمكنك الحصول على 25 أو 30 نقطة بالسن و10 نقاط بالخبرة

بمعنى إنك إذا قدرت تجيب سكور كويس في الأيلتس تكون قطعت 90% من مشوار الهجرة لاستراليا ... واللي باقي إجراءات روتينية

والله أنا نفسي اتفتحت على الموضوع ... بس ها أخليه خيار ثاني لو موضوع كندا ما نفعش (لا قدر الله)

في برده نيوزيلندا wst::

رابط هذا التعليق

طيب يا عم محمد ما تكلمنا شويه عن شروط وإجراءات الهجرة لنيوزلندا ينوبك ثواب

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

ربنا يخليك يا استاذ احمد

انا قدمت بالفعل من قرييب بدون محامى , الموضوع بيتكلف حوالى 15000 جنيه

انا عملتها باب تانى لانى مش مستريح لموضوع مقابلة الفيدرال او الكيبيك رغم ان الحلم الكندى كان يراودنى من صغرى عموما الوفر فى تكلفة المحامى قدمت بيه فى الكندى الفيدرالى

استاذ احمد/ 7777 اكاديمك مش مستحيلة لكن المشكلة كلها فى الرييدنج .., انا قابلت صيادلة كتير (طبعا بيذاكرو ايلتس عشان اوستراليا) تعبو جدا فى تحقيق الاسكور ده .., حقيقى ساعة متكفيش

انا شايف من تجارب الناس انهم يمتحنو oet وده اغلى من الايلتس 3000 جنيه لكن يتيح لك اعادة الموديول اللى وقع بس

بمعنى إنك إذا قدرت تجيب سكور كويس في الأيلتس تكون قطعت 90% من مشوار الهجرة لاستراليا

ال 10 % هى شهادة الخبرة عن اخر 3 سنين قبل التقديم و دى ليها مواصفات زى الفيدرال بتاع كندا ولازم تتحقق بالكامل

... واللي باقي إجراءات روتينية

هى اسهل فى الوصول الى اوستراليا.., وكمان استراليا احلى و اجمل بس وممكن الواحد يشتغل بموهلة بعد ما يعمل شوية علاقات وشويه انجليزى جامد(طبعا انا بقصد بالموهل يعنى مساعد محاسب )لحد مالواحد يخلص معادلة المادتين الفاضلين ....باكرر ده للمحاسبين فقط

كل مشكلة استراليا هى الاتى

الواحد بيحصل على pr لمدة 5 سنين ..., اول سنتين الحكومة التاسترالية ملهاش دعوة بحضرتك فى اى حاجة غير الميديكير و دعم الاطفال لو موجودين

غير كدة مفيش اى استفادة من منح الضمان الاجتماعى من اى نوع

يعنى هم مش ناس سذج عشان ياخدو ناس مرتباتها فى مصر بيتعمل 150 دولار استرالى = 600 جم بحد ادنى

وكمان يتبنو الناس دى و يصرفو فلوس الاستراليين عليهم

لا.., هم يسيبوك سنتين تصرف من جيبك وتخبط هناك فى الشغل الكاجوال و لو عندك فلوس فى بلادك ح تضطر تحولها طبعا كل ده فى اول سنتين هما مش خسرانيين حاجة بالعكس كل الفلوس دى بتدخل البلد و تدفع الاقتصاد الاوسترالى .

و بالتالى فى ناس مبتقدرش تكمل و لكن اللى بيواصل بعد سنتين بيبدا ياخد مزايا مادية مميزة و محترمة من الحكومة

على فكرة السنة الدراسية تكلف حوالى 25000 دولار و تقريبا الحكومة بتساعد لحد 50% ....لكن بعد سنتين

في برده نيوزيلندا :lol:

معطم الناس بتاخد نيوزيلاند سكة لاوستراليا

زى الكيبيك بالنسبة لكندا عشان الفيدرال

رابط هذا التعليق

موضوع جديد لكنه مهم

انا كصيدلي فالهجره لاستراليا بتمشي على 3 خطوات

1-اول حاجه قبل ماتفكر في اي حاجه لازم تزاكر انجلش لمده مش اقل من 2شهرين للامتحان انجليزي اسمه OET اما لو ناوى على الايلتس الاكاديميك هتحتاج مش اقل من 4 شهور و انتا طالع طبعا انا بقول فترات مغايره كل واحد حسب مستواه في الانجليزي

2-تانى بتبعت حاجه اسمها فايل اسسمنت assessment بتبعت لهم ورق تخرجك وحاجات كده لازم تصدقهم من السفاره الاستراليه

3-خطوه التالته تحضر نفسك للمعادله بارت وان هنا في مصر على اقل تقدير بتزاكر حوالي 4 شهور برده

بعد اخر خطوه ديه لما تنجح انشالله على خير هيقولولك استنا ماكسمم 6 شهور نعمل investigation عنك و نحقق وكلام كده

بعدين ياباشا هيقولك دوس يلا

خش على الميديكال و بعدها اديهم الباسبور عشان تاخد الفيزا

ربنا يكتبلنا الخير

على فكره محمد ده نيوزلندى قدييييييييم وهو بيحب نيوزلندا اوى اوى بلده بقا :roseop:

رابط هذا التعليق

موضوع جديد لكنه مهم

انا كصيدلي فالهجره لاستراليا بتمشي على 3 خطوات

1-اول حاجه قبل ماتفكر في اي حاجه لازم تزاكر انجلش لمده مش اقل من 2شهرين للامتحان انجليزي اسمه OET اما لو ناوى على الايلتس الاكاديميك هتحتاج مش اقل من 4 شهور و انتا طالع طبعا انا بقول فترات مغايره كل واحد حسب مستواه في الانجليزي

2-تانى بتبعت حاجه اسمها فايل اسسمنت assessment بتبعت لهم ورق تخرجك وحاجات كده لازم تصدقهم من السفاره الاستراليه(و من غير السفارة كمان ,واحد صاحبى و انا كمان فى اسكندرية عملنا الcertified copy عند محمد السيد بس اكتشفنا انة بيعمل الواحدة فقط ب 15 جم فى حين السفارة بتاخد الاصول و الصور كلها وتبعتها ب ال tnt بعد 4 ايام ب 22 جم)

3-خطوه التالته تحضر نفسك للمعادله بارت وان هنا في مصر على اقل تقدير بتزاكر حوالي 4 شهور برده

بعد اخر خطوه ديه لما تنجح انشالله على خير هيقولولك استنا ماكسمم 6 شهور نعمل investigation عنك و نحقق وكلام كده

بعدين ياباشا هيقولك دوس يلا

خش على الميديكال و بعدها اديهم الباسبور عشان تاخد الفيزا

ربنا يكتبلنا الخير

على فكره محمد ده نيوزلندى قدييييييييم وهو بيحب نيوزلندا اوى اوى بلده بقا :lol:

طبعا الموضوع للمحاسبين اسهل من كدة بكتييييييرررررررررر

تم تعديل بواسطة masri
رابط هذا التعليق

تحياتي لك

اما بالنسبة للمحاسبين ف الموضوع سهل شوية لييييييييييهههههه لان مش مطلوب منهم يتقدم الايلتس(اللى هوة 6666 جينيرال) فى المرحلة دى.

انا سمعت ان لو انت خارج مصر يعنى لو شغال فى الخليج لازم ترجع مصر علشان تقدم يعنى ما ينفعش تقدم من برة مصر الكلام دة صح ولا غلط

وحضرتك يا استاذ مصرى بتقول ان الموضوع اسهل بالنسبة للمحاسبين ياريت توضح اسهل فى اية

وبتقول الايلتس مش مطلوب فى المرحلة دى طيب مطلو ب فى اى وقت ودرجاتة للمحاسبين كام

وشكرا

[b]يا لة من ببغاء عقلة فى اذنية فلما سمع البهتان انطلى الزور علية وملأ الدنيا صياحا بأمتداح قاتلية

رابط هذا التعليق

انا سمعت ان لو انت خارج مصر يعنى لو شغال فى الخليج لازم ترجع مصر علشان تقدم يعنى ما ينفعش تقدم من برة مصر الكلام دة صح ولا غلط(الموضوع ده معرفش حاجة عنه)

وحضرتك يا استاذ مصرى بتقول ان الموضوع اسهل بالنسبة للمحاسبين ياريت توضح اسهل فى اية

وبتقول الايلتس مش مطلوب فى المرحلة دى طيب مطلو ب فى اى وقت ودرجاتة للمحاسبين كام

وشكرا

اهلا بيك يا استاذ كرم

خلينى بس اوضح فى الاول ان النمط الرئيسى للهجرة فى استراليا هو ال gsm اللى هو اختصار GENERAL SKILLED MIGRATION

وده اكبر فئة للمهاجرين من الدول حول العالم وهى تتنقسم الى حوالى 4 كلاسات اهمهم و اميزهم هى ال skilled independant # 175

الكلاس دى لها شروط مححدة انها سبق وذكرتها

السن/ الخبرة/ انجليزى + skill assessment

طيب بالنسبة للمحاسبين

لو حد معاه ايلتس جنرال 6666 يبقى ما يضيعش وقت فى التفكير و يلحق يعمل الاسكيل اسسيسمينت بسرعة و يقدم عشان الايام الجاية مش مضمون اللى اللى ح يحصل فيها

متطلباتskill assessment للمحاسبين

1-هناك 3 منظمات لتققيم البكالوريوس و منحك 60 درجة بشهادة تفيد ذلك وتوصية بانك مرشح للتقديم فى الهجرة

2- لو سيادتك بكالوريوس تجارة- شعبة محاسبة- عربى

ح تبعت ورقك لل nia/ cpa/ aaca انا عن نفسى عملت التقييم فى( nia)(National Institute of Accountants)

3- مع نتيجة skill assessment بالاضافة للترشيح فى الهجرة حيكتبولك ان احنا قيمنا موهلاتك العلمية و حضرتك لازم تدرس مادتين فى استراليا عشان تقدر تاخد ترخيص بمزاولة المهنة

يعنى تقدر تشتغل كاتب حسابات بال pr+skill assessment

رابط هذا التعليق

كلام ممتاز

تحت 35 سنة + محاسب + 6666 ايلتس + 3 سنين خبرة = استراليا ,,,, طيب

لو عندك ماجستير

لو متزوج , لو عندها بكالوريس او ماجستير

لو عندك اولاد

هل تزيد النقاط

لو جبت 6665 في الايلتس كم تقل النقاط

ما هو عنوان National Institute of Accountants وكم التكاليف

شكرا يا مصري

.

رابط هذا التعليق

كلام ممتاز

تحت 35 سنة + محاسب + 6666 ايلتس + 3 سنين خبرة = استراليا ,,,, طيب

لو عندك ماجستير (مش ح تفرق /التقييم على اساس البكالوريوس ) فى كل الاحوال ح تاخد 60درجة

لو متزوج , لو عندها بكالوريس او ماجستير (لو عايز 5 درجات من الspouse يبقى فى الحالى دى هى كمان تعمل اسكيل اسيسمينت+خبرة +درجات ايلتس بحسب موهلها يعنى وجع دماغ عشان 5 درجات

لو عندك اولاد مش حتفرق

هل تزيد النقاط

لو جبت 6665 في الايلتس كم تقل النقاط هنا الكلام

لا مينفعش لازم 6666 جينيرال عشان بروسيسينج تايم من 15-18 شهر او 7777 جينيرال عشان بروسيسينج اسرع (7 شهور)

عموما فيه طريقة تانية عملوها الزملاء اللى لم يوفقو فى الحصول على 6666

بس انا ما بارجحهاش رغم سرعة اجراءاتها لكن ح تلزمك تسكن فى الsouth australia لمدة سنتين وبدون تامين صحى

ما هو عنوان National Institute of Accountants وكم التكاليف

شكرا يا مصري

لا شكر على واجب

الاول دة اللينك بتاع شروط الفيزا

http://www.immi.gov.au/skilled/general-ski...-migration/175/

الثانى / التقييم و البوينت تيست

http://www.immi.gov.au/skilled/general-ski...y-applicant.htm

عنوان ال ان اى ايه

National Institute of Accountants

Address National Institute of Accountants

PO Box 18204

Collins Street East

MELBOURNE VIC 8003

Telephone 61 3 8665 3100

Fax 61 3 8665 3130

E-mail natoffice@nia.org.au

Website www.nia.org.au

هنا نسبة نتائج تالسكيل اسيسمنت الى البوينت تيست

http://www.immi.gov.au/skilled/general-ski...-occupation.htm

ده الفورم اللى فيه كل مايخص الاسكيل اسيسمنت لكل المهن

: Form 1121i Skilled Occupation List (SOL)

http://www.immi.gov.au/allforms/pdf/1121i.pdf

تم تعديل بواسطة masri
رابط هذا التعليق

الف شكر

احنا دخلنا في التفاصيل من غير ما نعرف الاساسيات

ماهي مراحل التقديم للهجرة وما هي مراحل الحصول على الجنسيه وبعد كم سنه

لو قدمت انا وزوجتي وولدين كم تكاليف الابليكيشن

فين مكان التقديم للناس الي عايشين في الكويت

لو قدمت الابليكشن مع تقيم الشهادات متى الرد

انا بكالوريس محاسبة 33.5 سنه وعندي 3 سنوات خبرة كمحاسب وموضوع الايلتس ممكن يدبر

الزوجة بكالوريس محاسبة بس عندها 3 سنين خبرة training officer كم لازم تجيب في الايلتس

اسئلة كتير سامحني

انت قدمت استراليا ؟ وصلت لحد فين

.

رابط هذا التعليق

اخي البوستامي اعتقد انك مقدم على كندا من فتره اذا مكنتش مخطئ

استراليا مازالت تستقبل مهاجرين لكن ليس الوضع هناك مثل ب كندا اتمنا انك تراجع نفسك و نصيحه اخويه اذا كنت قدمت على كندا ربنا يكرمك و تحصل على الفيزا باسرع وقت

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      افضل المدن للعيش كأسرة في استراليا و ايهما افضل استراليا ام كندا  
    • 0
      جوزي قدم علي البيرمنت لاستراليا وطلعت حاليا المفروض نسافر سيدني وجوزي مهندس ولسا هيدور علي شغل هل هيلاقي بسهوله في سيدني ولا ملبورن الشغل فيها احسن  ولا صعب هل هتعب اوووي في الاول وكمان عندي دهب شرياه من مصر هل ممكن ابيعو لو حصل اي ظرف عارفه الغربه صعبه بس عاوزه اعرف تجاربكم ممكن تهون علياااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا وبالنسبه للسكن هل ينفع يتملك افضل ولا ايجار 
    • 0
      انا طالب بكليه طب الاسنان . انا عايز اعرف ابدا المعادله او اجهز ليها ازاي و ايه الخطوات و بالنسبه لامتحان الانجليزي هيبقي ايه نظامه oet wla ilets
    • 11
      السلام عليكم و رحمة الله وبركاته انا صيدلي مصري و مقبل باذن الله علي تجربة الدراسة باستراليا بعد حوالي شهرين..(دبلومة تسويق)....لمدة سنتين و ان شاء الله حاحاول اعمل المعادلة هناك يا ريت لو اي حد عنده معلومات عن المعادلة او الدراسة باستراليا يتفضل ولو حد عايز معلومات عن التقديم انا في الخدمة
    • 2
      المشكله الاكبر فى الهجرة بشكل عام هو انك مبتعرفش المعلومات اللازمه وبتواجه صعوبه كبيره فى انك تعمل الاوراق اللازمه و لو عرفتها بتبقى غالمشكله فى هاسكن فين او هاشتغل ايه اما بالنسبه للسفر للدراسه فانت كمان لازم تفكر فى الجامعه اللى اخترتها وهل هى افضل جامعه ولا لا ولو لا يبقى ايه الجامعه اللى هتناسبك كل المشاكل دى حلها بسيــــــــــــــط 1. ادخل على الرابط ده bv:- http://www.bestuniversitytoday​.com/ bv:- 2. سجل مع مكتب IDB 3.المكتب هيتصل بيك ويقولك على كل المعلومات من اول الورق لغاية
  • أضف...