اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المصريين المغتربين بالكويت

Recommended Posts

اخوتى الأعزاء هذا موقع اسلامى جميل ارجوا ان تستفيدوا منة فى الشهر الكريم وبعدة يحتوى على العديد من المواد الإسلامية الرائعة من القرآن الكريم والحديث الشريف والعديد من الخطب لكبار علماء الأمة الإسلامية نفعنا الله وإياكم به

www.islamway.com

سبحان الله وبحمدة سبحان الله العظيم

رابط هذا التعليق

• الردود 4.1k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

كيف حال اخوتنا بالكويت هذة الأيام فقد سمعت ان درجة الحرارة تعدت 45 درجة مئوية أعانكم الله على الصيام والقيام فى مثل هذا القيظ الشديد

سبحان الله وبحمدة سبحان الله العظيم

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

ياااااااااااااااااه ..حزينه جدا على صفحتنا هنا

تخيلوا طلعتها رقم 8 فى الصفحات ؟؟

بعد ما كانت فى المقدمه دايما..

زمان كانوا بيتريقوا عليها وبيقولوا انها اصبحت شات من كتر ما بنتقابل ونتكلم فيها...

بلوم نفسى قبل ما الومكم

وحشتونى ووحشنى صباحنا ومسانا سوا هنا

كل سنه وانتم جميعا طيبين

تقبل الله طاعتكم جميعا

رابط هذا التعليق

إتحسدتوا يا ولاد والله

ده أنا داخل وفاكر هلاقيكم بتجهزوا للفطار الجماعي ولا العيد هتقضوه فين مع بعض

والله خسارة

ياريت تتجمعوا من تاني

وكل سنة وانتم طيبين

رابط هذا التعليق

:sad:

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

وحشني الموضوع فجيت اطل

المشكلة ان محدش فينا عنده جديد والفيس بوك خدنا لبعيد

وهناك في قهوة المغتربين احنا مع بعض ومش بعض

فيه آيادي داخلية وخارجية تريد إجهاض التوبيك :closedeyes:

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

انا لسه عضو جديد معاكم و بجد ليا الشرف انيي تقبلوني اخ جديد ليكم

ان شاء الله تعالي و بحولهوقوته بإذن الله انا قريب حكون معاكم في الكويت

برجاء من الأخوة الافاضل جزاكم الله كل خير الرد علي استفساراتي الأتية و ياريت ماحدش يقولي ابص علي ال 263 صفحة اللي فاتو لأني قريتهم كلهم و برضه ما وصلتش غير لجزء صغير من استفساراتي :

انا إن شاء الله و بفضله مهندس ميكانيكا خبرة 8 سنوات و منهم سنة و نص في أبو ظبي الامارات

انا جايلي offer بـــ 500 دينار كويتي في شركة الخليج الهندسية للمقاولات

السكن عليا بس مكتوب في العقد إنهم حيسلموني سيارة بمجرد إستخراجي لرخصة كويتيه و في اجازة سنوية 30 يوم مدفوعة الأجر و تذاكر الطيران علي حسابهم بس طبعا بنزين العربية عليا لكن صيانتها عليهم و الحوادث عليهم و التأمين سواء العربية أو الصحي عليهم

الإسئلة :

- هل العقد ده مناسب لظروف المعيشة في الكويت و لعدد سنين خبرتي (انا عازب)

- ياريت حد يقولي كام ايجار ستوديو أو غرفة ماستر (غرفة بحمام خاص و منفصل) في منطقة حولي أو السالمية (مرفوض بالنسبة لي مبدأ المشاركة في المكان أفضل العيش بمفردي)

-مصاريف الأكل و الشرب (الحمد لله لا أحب التغليل علي نفسي) اما بنعمة ربك فحدث

-مصاريف البنزين شهريا بالتقريب و مصاريف كروت الشخن شهريا

-عاوز أعرف بكام دينار استطيع شراء خط تليفون (فيفا) رقم عادي طبعا

-الشركة بتاعتي مقرها الصفاة هل هذه المنطقة قريبة من حولي و السالمية

-يتم دفع الايجار في السكن سنوي ولا شهري ؟

-سؤال أخير : سمعت من ناس و الله أعلم إن نسبة الأمن و الأمان في الكويت ضعيفة مش زي الامارات و لازم في السكن أراعي النقطة ده لأن معدل الجريمة منتشر هل الكلام ده صحيح ولا اي هبل لأن انا اعرف ان كل دول الخليج مفيهاش معدل جريمة مرتفع و الله أعلم

- انا معايا رخصة مصرية هل من السهل إستخراج رخصة كويتيه ولا صعب زي الامارات و كام تكلفة إستخراج الرخصة بالتقريب و خلال كام يوم ممكن استخرجها ؟

بالله عليكم لا تبخلوا بالردود و (كان الله في عون العبد طالما كان العبد في عون أخيه) و جزاكم الله خير الجزاء

اتشرفت بمعرفتكم كلكم

تم تعديل بواسطة saka
رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله اخواني في الله ارجو منكم الافادة الوافية بالتفصيل

عرض علية ان شاء الله عقد عمل كمحاسب في الكويت بالحكومة بوزارة الشباب والرياضة 360 دينار(250 اساسي + 50 بدل غلاء +60دينار عشان 4 سنين خبرة )

ايه رايكو انا متزوج وعندي طفلين لسه 3 سنوات وسنة وبصراحة العملية في مصر ملطشه معايا

هل ممكن المرتب ده يعيشني انا ولاسرة واقدؤ اوفر منة كام لو عشنا يعدي عادي العيشة اعادية مش نصرف ياما يعني ناكل ونشرب وخلاص ونعبد الله

ولو رحت لوحدي هقدر اوفر كام عشان ااقارن واشوف الفرق

انا مسموح ليه حوالي 34 يوم اجازة في السنة مدفوع الاجر ولكن الطيران علي حسابي

المضوع التاني ان المرتب بيزيد في السنة 10 دينار بس ولازم تعمل جواب بالزياده

ومليش مكافئة نهاية خدمة ومش عارف في اي مكافات خلال السنة ولا لا انتو اكيد تفيدوني اكتر

معايا رخصة مصرية وهعمل معها شهادة بينات موثقة في اجارات مطلوبه تانية ؟ وممكن استبدال الرخصة بدون اختبار وهل لو في احتبار سهل انا الحمد لله بسوق كويس

هل ممكن الواحد يقدر يوفق نفسة في شغل مسائي انا بفهم في الموبيلات كويس وبعمل صيانة سوفت وير وهارد وير بمستوي متوسط وعندي خبرة في مجال البيع والشراء ولو لقيت شغل مسائي هيكون في حدود كام ؟

ارجو الافادة التفصيليةخصوصا اذاي تعيش وبكام هنالك بالتفصيل لو لوحدك او مع الاسرة من اخواتي وادعو الله لكم بالبركة وطول العمر

رابط هذا التعليق

عرض علية ان شاء الله عقد عمل كمحاسب في الكويت بالحكومة بوزارة الشباب والرياضة 360 دينار(250 اساسي + 50 بدل غلاء +60دينار عشان 4 سنين خبرة )

ايه رايكو انا متزوج وعندي طفلين لسه 3 سنوات وسنة وبصراحة العملية في مصر ملطشه معايا

هل ممكن المرتب ده يعيشني انا ولاسرة واقدؤ اوفر منة كام لو عشنا يعدي عادي العيشة اعادية مش نصرف ياما يعني ناكل ونشرب وخلاص ونعبد الله

ومليش مكافئة نهاية خدمة ومش عارف في اي مكافات خلال السنة ولا لا انتو اكيد تفيدوني اكتر

معايا رخصة مصرية وهعمل معها شهادة بينات موثقة في اجارات مطلوبه تانية ؟ وممكن استبدال الرخصة بدون اختبار وهل لو في احتبار سهل انا الحمد لله بسوق كويس

هل ممكن الواحد يقدر يوفق نفسة في شغل مسائي انا بفهم في الموبيلات كويس وبعمل صيانة سوفت وير وهارد وير بمستوي متوسط وعندي خبرة في مجال البيع والشراء ولو لقيت شغل مسائي هيكون في حدود كام ؟

ارجو الافادة التفصيليةخصوصا اذاي تعيش وبكام هنالك بالتفصيل لو لوحدك او مع الاسرة من اخواتي وادعو الله لكم بالبركة وطول العمر

رابط هذا التعليق

لو الاسرة سافرت معاك حاتحتاج فوق الراتب ده لكن لو عازب ممكن لان السكن فى حدود من 180 الى 200 لشقة غرفة وصالة ومصاريف البيت تقريبا فى نفس الحدود حسب طبيعة مصاريفك ولسة متكلمناش على انتقالات ولا اتصالات لكن عزوبى هتشارك سكن فى حدود من 40 الى 60 دينار ومصاريف اكلك هتبقى مش عالية قوى لو طبخت فى البيت غير لما يبقى معاك عيلة

تم تعديل بواسطة ahmed el hady
رابط هذا التعليق

وليه شقة كبيرة انا ممكن اخد استديو سمعت لنه في حدود 100 دينار وبعدين انا عاوز اعرف يعني لو انما سفرت لوحدي ان شاء الله هبعت حوالي 1000 جنيه مصر طيب ما ممكن توكن معايا هنا في الكويت ونشوف لو الفرق بسيط

يعني ممكن حد يوضخ بالتفصيل المعيشه بكام وكدا يعني

مواصلات ؟

سكن بسيط علي القد يعني

اكل بكام لو هتاكل علي قدك يعني

وكدا يعني لو تكرمتو ؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

وليه شقة كبيرة انا ممكن اخد استديو سمعت لنه في حدود 100 دينار وبعدين انا عاوز اعرف يعني لو انما سفرت لوحدي ان شاء الله هبعت حوالي 1000 جنيه مصر طيب ما ممكن توكن معايا هنا في الكويت ونشوف لو الفرق بسيط

مواصلات ؟

سكن بسيط علي القد يعني

وكدا يعني لو تكرمت

رابط هذا التعليق

انا لسه عضو جديد معاكم و بجد ليا الشرف انيي تقبلوني اخ جديد ليكم

ان شاء الله تعالي و بحولهوقوته بإذن الله انا قريب حكون معاكم في الكويت

برجاء من الأخوة الافاضل جزاكم الله كل خير الرد علي استفساراتي الأتية و ياريت ماحدش يقولي ابص علي ال 263 صفحة اللي فاتو لأني قريتهم كلهم و برضه ما وصلتش غير لجزء صغير من استفساراتي :

انا إن شاء الله و بفضله مهندس ميكانيكا خبرة 8 سنوات و منهم سنة و نص في أبو ظبي الامارات

انا جايلي offer بـــ 500 دينار كويتي في شركة الخليج الهندسية للمقاولات

السكن عليا بس مكتوب في العقد إنهم حيسلموني سيارة بمجرد إستخراجي لرخصة كويتيه و في اجازة سنوية 30 يوم مدفوعة الأجر و تذاكر الطيران علي حسابهم بس طبعا بنزين العربية عليا لكن صيانتها عليهم و الحوادث عليهم و التأمين سواء العربية أو الصحي عليهم

الإسئلة :

- هل العقد ده مناسب لظروف المعيشة في الكويت و لعدد سنين خبرتي (انا عازب)

- ياريت حد يقولي كام ايجار ستوديو أو غرفة ماستر (غرفة بحمام خاص و منفصل) في منطقة حولي أو السالمية (مرفوض بالنسبة لي مبدأ المشاركة في المكان أفضل العيش بمفردي)

-مصاريف الأكل و الشرب (الحمد لله لا أحب التغليل علي نفسي) اما بنعمة ربك فحدث

-مصاريف البنزين شهريا بالتقريب و مصاريف كروت الشخن شهريا

-عاوز أعرف بكام دينار استطيع شراء خط تليفون (فيفا) رقم عادي طبعا

-الشركة بتاعتي مقرها الصفاة هل هذه المنطقة قريبة من حولي و السالمية

-يتم دفع الايجار في السكن سنوي ولا شهري ؟

-سؤال أخير : سمعت من ناس و الله أعلم إن نسبة الأمن و الأمان في الكويت ضعيفة مش زي الامارات و لازم في السكن أراعي النقطة ده لأن معدل الجريمة منتشر هل الكلام ده صحيح ولا اي هبل لأن انا اعرف ان كل دول الخليج مفيهاش معدل جريمة مرتفع و الله أعلم

- انا معايا رخصة مصرية هل من السهل إستخراج رخصة كويتيه ولا صعب زي الامارات و كام تكلفة إستخراج الرخصة بالتقريب و خلال كام يوم ممكن استخرجها ؟

بالله عليكم لا تبخلوا بالردود و (كان الله في عون العبد طالما كان العبد في عون أخيه) و جزاكم الله خير الجزاء

هو طالما انت عازب فالعقد اوك

الاستديو من 80 ل 100 دينار

خط الفيفا يمكن ب 2 دينار ولا حاجة عموما الخطوط كلها رخيصة

والله لو تقصد صفاة الغانم هتبقي قريبة من العاصمة وبعيدة شوية صغيرين علي السالمية يعني ممكن تحتاج يجي عشرين دقيقة علي ما توصل السالمية :) ودفع الايجار شهري

الاكل والشرب ممكن تاكل بخمسين دينار وممكن تاكل ب 500 دينار علي كيفك انت بقي

وطبعا طبعا حكاية معدل الجريمة منتشر في الكويت ده هبل ف الجبل

وعلي رأي اعلانات الشرطة بتاعتنا

أطمن :)

الرخصة طبعا صعب وأنت ونصيبك بقي

رابط هذا التعليق

PM

مواصلات ؟

سكن بسيط علي القد يعني

وكدا يعني لو تكرمت

بص هو راتب 360 ومعاك اسرتك هنا ده صعب

وتأجر استوديو ومعاك اطفال اصعب واصعب والمعيشة في الكويت بقت غالية

مجرد ان تفكر تخرج يعني معاهم اقل حاجة تاكسيات 5 دينار غير اللي هتصرفه بره

عموما تعال انت فترة وجرب وشوف بعينك لقيت الوضع ده هيناسبك تبقي سيد قرارك

رابط هذا التعليق

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

لو سمحتوا ياجماعة انا معاى ليسانس حقوق دفعة 2009 وعايز اقدم فى اى وزارة زى العدل او الشؤون هل ممكن اقدم فى اى وقت ولا فية ميعاد وهل ممكن اتقبل ولا لازم الوسطة ولا اية لو حد عندة تجارب لنفسة او لصاحبة يقولى اعمل ايةوشكرا لكم جميعا.

رابط هذا التعليق

لا الرخصة المصرية لا يمكن استبدالها برخصة كويتية

مكانش حد غلب

الشغل المسائي ده مش مضمون لانك لازم تكون علي كفالة المكان اللي هتشتغل فيه وما ينفعش تكون علي كفالة شركة معينة وتروح تشتغل في مكان تاني

رابط هذا التعليق

سؤال عام

مهندس كهرباء ...جهد عالى خبرة حوالى 5-6 سنين

يبقى مرتبه كام فى الكويت شرطا معاه زوجة وطفل وطبعا عايزين يحوشوا ...ميطلعوش على اقل من كام؟؟

وشكرااا لكم

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

سؤال عام

مهندس كهرباء ...جهد عالى خبرة حوالى 5-6 سنين

يبقى مرتبه كام فى الكويت شرطا معاه زوجة وطفل وطبعا عايزين يحوشوا ...ميطلعوش على اقل من كام؟؟

وشكرااا لكم

طبعا مش اقل من 500 دينار وان كنت اميل اقول مش اقل من 750 دينار

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      نجحت المبادرة الرئاسية سكن لكل المصريين فى الاقتراب من حاجز الـ2 مليون وحدة سكنية وهو الحلم الذى سعت له العرض الصفحة
    • 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
    • 2
      شركة الإستضافة التي تستضيف موقعنا  رفعت سعر الإستضافة و تطلبه بالدولار  و لتجديد الإستضافة أنا مطالب بدفع ما يقرب من 10000 جنيه   و هذا ليس في إمكانيات و لا هو مقبول  دفع هذا المبلغ من أجل الحفاظ على موقع لا يهدف للربح جار دراسة البدائل الممكنة لإستمرارية محاورات المصريين  لا أفهم كيف يتم إصدار فواتير بالدولار على خدمة تقدم في مصر دعواتكم
  • أضف...