اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المصريين المغتربين بالكويت

Recommended Posts

والله يا ام عمرو انا محتار وشغول اليومين دول بموضوع كدة مخلينى مش عارف اعمل اية انت عارفة طبعا انى التحاق بعائل على زوجتى المعلمة ومنتظر اكمل السنة واحول على اى شغل ربنا يكرمنى بية المشكلة انى قريت خبر فى جريدة الأنباء دة نصة على موقع جريدة الأنباء

http://www.alanba.com.kw/ArchivePDF/PDF/20...-07-2009/05.pdf

ومش عارف بالنسبة لأزواج المعلمات اللى اتعملهم اقامة التحاق بعائل هلى بعد انتهاء مدة الأقامة حيرحلوهم ولا حيججدوا ليهم يا جماعة اللى يقدر يريحنى ويجاوبنى على الموضوع دة يبقة جزاه اللة خير او اللى يكون قريب من الأدارة العامة للهجرة فى الفروانية ويعرف حد يطمنى اية الموضوع بالظبط

رابط هذا التعليق

• الردود 4.1k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

يا جماعة دة نص الخبر

اعلنت مصادر تربوية فى تصريحات خاصة للأنباء ان مجلس الوزراء اعتمد لوزارة التربية حق الزيارات المتكررة لأزواج المعلمات الوافدات من جميع الدول العربية وقالت المصادر ان وزارة الدخلية ابلغت وزارة التربية التى قامت بدورها بمخاطبة الملحقين الثقافيين فى سفارتنا للدول المعنية لتنفيذ القرار اعتبارا من بداية العام الدراسى 2009/2010

واوضحت ان القرار يشمل المعلمات الجدد والقدامى اللاتى تم التعاقد معهن من مصر وسورية والأردن وتونس

واشارت الى ان حق الزيارت المتكررة لا يعنى اقامة التحاق بعائل ولكن يعنى حق قيام الزوج بأكثر من زيارة متى رغب خلال العام الدراسى

رابط هذا التعليق

والله يأخ ابومحمد كان نفسي افيدك بس للاسف انا معرفش

بس نصيحه منى ابدأ الان فى انك تشوف شغل وقدامك فرصه انك تنقي فرصه الشغل مناسبه لتخصصك بس وانت التحاق بعائل وان شاء الله لكل مضيق مخرجا ان شاء الله فانا اللى بفكر فيه لو انت لقيت شغل ممكن الكفيل او صاحب هذا العمل يكون معاه واسطه يقدر يحولك بعد ما السنه تخلص وساعتها مش هيكون فى اى مشكله والتحويل يتم من داخل البلد

وكمان انا مش شايفه انهم قالوا انهم هيلغوا اقامتك وكمان تعاقد زوجتك كان بشرط من الشروط ديه ولا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

على العموم اتمنى احد الاخوه اللى عارفين الموضوع ده يردوا عليك ان شاء الله بس بجد شوف شغل وبالنسبه لمحمد مش تقلق المربيات على قفى من يشيل ومش قصدى حاجه ان عددهم فى ازدياد وان شاء الله ربنا يكرم يارب بشغل مريح ويريحك من عذاب التفكير اللى انت فيه

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

اخ ابو محمد خد اللنك ده اعتقد فيه تخصصك ان شاء الله خير

http://www.qatargreen.net/vb/showthread.php?t=13025

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

انا اسفه اللنك مش اشتغل بس هاتصرف ثوانى http://www.qatargreen.net/vb/showthread.php?t=13025

تم تعديل بواسطة pocy

رابط هذا التعليق

جزاكى الله خير اختى الكريمة ام عمرو وانا ان شاء الله ححاول ابحث عن شغل ومش حشغل نفسى بالموضوع دة وربنا يكرمنا بقا دعواتكم ليا والموقع الللى بعتيه انا بدخل علية من زمان على قسم وظائف الكويت

رابط هذا التعليق

جزانا واياكم اخ ابو محمد وربنا يوفقك للي فيه الخير يارب اللهم امين

رابط هذا التعليق

لا متقولوش محدش دخل الى الان لا زعلتونى على العموم انا جيت اقولكم تصبحوا على خير

رابط هذا التعليق

صباح الخير اخوانى فى الكويت خايفه اقول اسماء انسي حد

رابط هذا التعليق

صباح الفل يا ام عمور

على فكرة انا لسه منمتش من امبارح

بصراحة قالب الليل نهار والنهار ليل لأن الزحمة في القاهرة بقت بشعه والواحد مش بيعرف يخرج غير بعد الساعة 2 بليل بس تصدقي اني حاسس كأني مجيتش مصر من 10 سنين مع اني بنزل كل سنه ولكن دايما مصدوم في الاسعار وفي تعامل الناس وحاسس ان الاسعار بقت نار مع ان اللي عايشين هنا مش متضايقين زيي كده

رابط هذا التعليق

اللى عايش فيها خلاص اتعود انا لما نزلت السنه اللى فاتت رحت جبت عشا بس شويه جبن والله دفعت 230 جنيه تخيل فى حاجه بسيطه

رابط هذا التعليق

العيشه فعلا بقت غاليه فى مصر وبتزيد عن كل سنه بس اللى جواها مش بيحسوا بيها عارف ليه لانه هو ده اللى موجود ولاحظ انت هنا بتجيب احسن الانواع فلما تجيب من هناك هتجيب احسن الانواع برضه فهتلاقي رقم تانى خالص هناك فى مصر بيقضوها والله انت تعرف جدتى والله لحد الان بتقدر الربع جنيه لما تديه لحد من اولاد احفادها بتقوله روح جيب طوفي او اى حاجه تحس انها مطلعه ربع في حين احنا اللى اتغيرنا بقينا نبص ع الجنيه ان جنيه يعنى حاجه قليله فلما ترجع تتعامل بيه تانى تلاقي ان قيمته قلت عن اللى كانت فى بالك

رابط هذا التعليق

بس انا لا أفضل انى انزل مصر في الصيف بيبقي نار وحر ولو هتلاقي عندحد تكييف هتلاقيه فى الصاله او فى غرفه النوم مش في كل مكان فتكون العمليه صعبه وكمان مشكله مصر في الرطوبه يعنى هنا حر جدا وبتوصل ساعات ل55 بس علشان مفيش رطوبه فالجو الواحد ممكن يستحمله لكن فى مصر لو خرجت مشوار ورجعت تلاقيك كرهت نفسك ووشك مليان مش تراب لا طيبه من التلزيق والتراب ههههههههههههه

رابط هذا التعليق

ربنا يعينا ويعين الناس اللي عايشين هنا

انا قرأت من يومين اسعار السيارات في مصر جت لي صدمة عمري تخيلي الكامري موديل 2009 سعرها في مصر 565 الف جنيه مصري؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

ياه الواحد اتغير يعنى من تلات سنين كنت عايشه فى الجو ده وعادى بس سبحان الله الواحد اتغير لا وكمان لما تنزل مصر تحس ان شقتك كشت متعرفش ليه يارب انا سايبها كانت واسعه بس متعرفش وشقق الناس بقت غريبه شكلها وشقه أمى 200 متر بس لما دخلتها تانى قلت متكملش 100 سبحان الله نظره الواحد اتغيرت وتحس برضه المحلات والمولات انها صغيره او صغرت بعد ما كانت كبيره هههههههههههههههههههه الا هى ليه الحاجه بقت بتكش في مصر

والله يعينك على المواصله

رابط هذا التعليق

اكتر من نص مليون الله يجازى اللى كان السبب والله مش عارفه ادعى عليهم بإيه

تعرف ان مصر تعتبر اكتر واحده بتاخد جمارك وخصوصا في العربيات والله الله بيعين

حد ياخد جمارك 250% يعنى اكتر من تمنها

رابط هذا التعليق

انا جوزى سافر كينيا رحله عمل المهم هناك العربيات تقريبا ببلاش ومفيش جمارك والدنيا ايه هنا بيس خالص

رابط هذا التعليق

تصدقي لسه امبارح كنت مودي العيال ماك دونالدز حسيت كأني قاعد في محل كشري والناس الموجوده ناس اقل من العادية وكل واحد معاه 3 او 4 اطفال ومراته وحماته وعمته وخالته ومشتري ليهم كلهم اكل يعني بيكون دافع حوالي 200 جنيه وعادي خالص وانا دفعت 85 جنيه وقلت للعيال محدش يقولي بكرة كمان نيجي هنا :roseop:

رابط هذا التعليق

تصدقي لسه امبارح كنت مودي العيال ماك دونالدز حسيت كأني قاعد في محل كشري والناس الموجوده ناس اقل من العادية وكل واحد معاه 3 او 4 اطفال ومراته وحماته وعمته وخالته ومشتري ليهم كلهم اكل يعني بيكون دافع حوالي 200 جنيه وعادي خالص وانا دفعت 85 جنيه وقلت للعيال محدش يقولي بكرة كمان نيجي هنا :roseop:

سلام عليكم

ايه اخبار مصر ياجماعه بيقولوا الجو بالنهار حار جدا والاسعر مولعه نفسنا نسمع عن اخبار حلوة من مصر

الكويت هنا مولعة وطوووووزززززز النهاردة وربنا يستر ومتفضلش ليوم الجمعه الاجازة وتضيعه كالعادة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      نجحت المبادرة الرئاسية سكن لكل المصريين فى الاقتراب من حاجز الـ2 مليون وحدة سكنية وهو الحلم الذى سعت له العرض الصفحة
    • 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
    • 2
      شركة الإستضافة التي تستضيف موقعنا  رفعت سعر الإستضافة و تطلبه بالدولار  و لتجديد الإستضافة أنا مطالب بدفع ما يقرب من 10000 جنيه   و هذا ليس في إمكانيات و لا هو مقبول  دفع هذا المبلغ من أجل الحفاظ على موقع لا يهدف للربح جار دراسة البدائل الممكنة لإستمرارية محاورات المصريين  لا أفهم كيف يتم إصدار فواتير بالدولار على خدمة تقدم في مصر دعواتكم
  • أضف...