اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المصريين المغتربين بالكويت

Recommended Posts

اخوانى انا خايفه جدا من فكره اننا لما ننزل نستقر منعرفش نعيش لسه واحده بتحكيلى عن ابنها وانه مش قادر يعيش في مصر وهو لسه فى الكليه ومش قادر يتعامل مع البشر هناك على كلامها يعنى انا خايفه الموضوع ده يأثر على الواحد يبقي ننزل ونعيش مش مرتاحين هتبقي صعبه جدا وسط اهلنا وفي بلدنا ومش مرتاحين حاجه صعبه جدا

الشعور بتاع عدم الراحة ده مريت بيه زمان لما نزلت مصر ودخلت الكلية خاصة ان مصر الي بتكلم عليها سنة 95 غير دلوقتي كان الدش مثلا يمتلكه علية القوم ومكنش الموبايل ظاهر قوي وكانت حاجات كتيرة مش موجوده انما حاليا الوضع اتغير يعني لو معاك فلوس هتقدر تتمتع بكل شيئ كليات اجنبية راقيه وفخمة جدا وغيره وغيره يعني المشكله هتكون ف الفوضى الخلاقه وصدقوني كلنا بنتعود انا خدت الصدمة زمان لما نزلت وانا ف اولى اعدادي كنت طفل وما اقدرش استوعب الامور انما لما دخلت الكلية كنت تعبان ف الاول وبعدين اتعودت وطبعا ايامها مكنتش بخلص من تحذيرات والدي بان طلبة اللي جايين من بره عليهم العين ومن رغبة ضعاف النفوس ف ادخالهم لدائرة الادمان لكن بجد انت وشخصيتك اللي بتحدد وموضوع التكيف بيحصل مع الوقت ومصر حاليا زي ما بقول اسهل بكتير ف التكيف عن زمان لان زمان كان فيه حاجات مش موجوده ف مصر

دلوقت لو انت من سكان التجمع الخامس هتحس بالهدوء او من سكان الرحاب وبالتالي مش هتفرق معاك الا شوية الزحمه ف القاهرة نم جوا وممكن تدخل اي جامعه زي الكندية او البريطانيه وبالتالي هتعيش ف جو تاني مكنش موجود زمان

رابط هذا التعليق

• الردود 4.1k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

ثانيا : انا دايما من اعدادى وانا كنت بسمع المقوله دى

"ان السيئه بتعم والحسنه بتخص"

وعلى هذه المقوله دارت كل حوارتنا من قبل وهو ان المصري لو عمل حاجه كويسه هتخصه هو مش لانه مصري اما لو عمل حاجه مش كويسه فانها هتعم المصريين أجمع لذا اخوانى وأوصيكم وأوصي نفسي بتقوى الله وبالعمل لرب العباد وليس للعباد فانت تعامل ربنك فى كل شئ فى الماء الذي تشربه والاكل الذي تأكله والقدم التى توصلك واليد التى تساعدك والعين التى تنظر بها لو فعلنا كلنا كده عمر ما واحد هيقول المصري بيعمل كذا وكذا واتمنى ان الاعلام بتاعنا ياخده باله من السلبيات اللى بينشرها علينا للعالم العربي والاوربي اجمع

حد يا جماعه شاف دكان شحاته والابتذال اللى كان فيه ولا شاف ؟؟؟؟؟؟ ولا شاف .................. والله الواحد مش عارف الواحد يذكر ايه ولا ايه بقت الافلام عباره عن مجموعه لإيفهات و مناظر مقرفه بيقلدوا فيها الاجانب والله بيعين في الاخر هيقولوا المصريين شايلين برقع الحيا والله ما كلهم بس نعمل ايه لاعلامنا

ممكن تقولوا انا متحامله على الاعلام المصري بس نعمل ايه يالا الخيره فيما اختاره الله المهم ان احنا نعمل اللى علينا ونحاول نخلى اللى حولينا واهلنا برضه يراعوا ربنا فى كل شئ وصدقونى ساعتها بس هتعود كرامه المصري بكل مكان وربنا ييسر اللى فيه الخير

وأسفه على الاطاله

اولا الافلام ده بتبقى محتاجه خلفية ثقافية معينه يعني لو الاخ اللي مزوغ من المدرسة او الطالب الفرفور اللي سارح بره كليته ما ينفعش يفهمها محتاجه تعمق شويه والهدف مش اسفاف ولا ابتذال ده حياة موجوده ف اماكن ف القاهرة والناس ده مش حياتهم كلهم اسفاف وسوء لكن عندهم ما يؤهلهم لظهور شخص زي التوربيني

يعني الواقع فيه كده

وفيه مشهد ف الفيلم بيوضح فعلا المصير الاسود لحالة الفوضى الي هتحصل ف مصر بعد وفاة الرئيس لان الوضع حتى الان مش واضح ياريت يعني يورث الحكم حاليا افضل من ما ننتظره من مفاجآت سيئة

ولو ع صورة الاعلام فالمسلسلات الكويتيه كلها فيها رقص وتناول للخمور هل معنى ده ن كل الشعب الكويتي كده فدايما الاعلام بيسعى لاشياء بيكون لها اهداف تانيه جزء منها تجاري وافلام خالد يوسف لو مفيهاش بعض المشاهد اللي بنعتبرها مسفة مش هتقدر تجيب تكلفتها لانها افلام فيها فكرة رغم اعتراضي ع مشاهد فيها لكن حتى تتمكن من جذب بعض الجمهور اللي بالنسبة له هذه المشاهد مهمة

رابط هذا التعليق

أخى فى الله هيرووووووووووووووووووو والله كلامك اد ايه مريح

انا عشت فى مكان مش هالاقي هدوؤ اكتر من كده فيه وكنا بنسميها منطقه الهدوء القاتل وهى منطقه سكنيه تابعه للشركه اللى بيشتغل فيها ولدى وجانبي على طول كان جبل عتاقه كنت بشوفه من البلكون واد ايه منظر خرافي وخاصه ساعه الغروب ومنظر البحر الاحمر من البلكونه التانيه بس لما اتزوجت ورحت القاهره اللى بيعين على الدوشه والصداع اللى فيها بس الحمد لله ان الكويت كانت هدوء برضه والحمد لله

وبجد جزاك الله خيرا على الكلام المريح

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

والله يا أخ هيررررررررررووووووووووووووو فى افلام واجنبي مفهاش بطله حتى ومش فيها ولا منظر وبتكون برضه فيها فكره اد ايه جميله ومتميزه

ومسرحيات محمد صبحي تقريبا كلها مفهاش مناظر بالعكس دايما وراها فكره وفكره ممتازه كمان

انا بطلت اتفرج على أفلام عربي نهائي بسبب التفاهه اللى بتبقي موجوده فى الفيلم وكتر تلزيق المناظر جنب بعضها وخلاص

والحمد لله من ساعه ما ربنا كرمنى بعمورى وقناه طيور الجنه شغاله على طول تقريبا غير الساعه 12 بيبقي برنامج العياده بيبقي شغال غير كده لالالالالالالالالالالالالالالالالا

بذمتك لما يكون اجر عادل إمام عن فيلمه الجديد 11 مليون جنيه الناس تقول ايه ومأكد هيلم اكتر من كده نظرا لانه عادل إمام وما يحصل بيه

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

والله يا أخ هيررررررررررووووووووووووووو فى افلام واجنبي مفهاش بطله حتى ومش فيها ولا منظر وبتكون برضه فيها فكره اد ايه جميله ومتميزه

ومسرحيات محمد صبحي تقريبا كلها مفهاش مناظر بالعكس دايما وراها فكره وفكره ممتازه كمان

انا بطلت اتفرج على أفلام عربي نهائي بسبب التفاهه اللى بتبقي موجوده فى الفيلم وكتر تلزيق المناظر جنب بعضها وخلاص

والحمد لله من ساعه ما ربنا كرمنى بعمورى وقناه طيور الجنه شغاله على طول تقريبا غير الساعه 12 بيبقي برنامج العياده بيبقي شغال غير كده لالالالالالالالالالالالالالالالالا

بذمتك لما يكون اجر عادل إمام عن فيلمه الجديد 11 مليون جنيه الناس تقول ايه ومأكد هيلم اكتر من كده نظرا لانه عادل إمام وما يحصل بيه

يستاهل اكتر كمان ده من وجهة نظر المنتجين شوفي الحكاية حكاية استثمار المنتج بيدفع كده لانه بيجيب له كده وف الاخر الفلوس ده بتيجي من جيبنا لو عاوزة الموزاين تبقى صح غيري ف نظرة عمورة وكل واحد مننا يغير ف نظرة اخواته وابنائه ونظرته ساعتها مش هتلاقي الممثل ياخد الارقام ده ولا لعيب الكورة البلد مليانه فلوس وده اليل قاله احمد زويل ف اخر حديث له الاسبوع ده الراجل اتصدم من فخامة فلل مارينا ومن غيره وغيره وقالك ما ينفعش مصر تبقى بلد فقيره ومفيش مشكلة من عدد سكان مصر احنا اللي عاملينه مشكلة

وانا مازلت مقتنع ان لو شوفتوا عدد مستخدمين الموبايل والاكسسوارات بتاعته واكسسوارات السيارت وحاجات رفاهية كتير وانا عاوز اي حد يقولي هل بيلاقي اهتمام بنوع الموبايل ف اي دوله خليجيه زي مصر والله ف مصر بيشتري الموبايل مش بناء ع امكانياته لا بناء انه اغلى موبايل ع السعر يقولك فلان ماسك موبايل ابو 3000 جنيه وهكذا

فعادي جدا ف مجتمع زي ده الراقصه ولا الممثل ولا لاعب الكرة ياخد كده هو مجتمع زي ده متوقعه يقيم المهندس ولا الطبيب الناجح ولا دكتور الجامعة

اذا كان مقيمش رموزه اللي قبل كده

كان عاجبني تتر مسلسل اسمه رمانة الميزان بتاع الكاتبة فتحية العسال تتر المسلسل كان بيوضح الحل لمصر

وكمان سيد حجاب قالها ف مسلسل شرف فتح الباب " ازاي هنمشي عدل والسكة معووجة "

رابط هذا التعليق

فعلا سيد حجاب كان عنده حق لما قال

"ازاي هنمشي عدل والسكة معووجة"

رابط هذا التعليق

اخواني المصريين في الكويت

هل حد فكر في الاولاد لما ينزلوا مصر ح يعيشوا ازاي..... وهل الواحد ممكن يعمل مشروع في مصر ويستقر هناك مشروع ايه دة بس اللي ميفلسش بسرعه؟؟

وهل من الطبيعي ان الواحد يشتري بتحويشة العمر شقة وياعالم ممكن يتنصب عليه فيها او تكون العمارة جايلها ازالة ادوار عليا او المنطقة تتبع العشوائيات ولو حتى طلعة سليمة

يبقى ح يجيب مصاريف العيال والشقة بعد كده منين ويافرحتي ساكن في شقة بنص مليون ومفيش فلوس للفواتير؟؟؟؟؟

والله وضع صعب ويحير

رابط هذا التعليق

اخواني المصريين في الكويت

هل حد فكر في الاولاد لما ينزلوا مصر ح يعيشوا ازاي..... وهل الواحد ممكن يعمل مشروع في مصر ويستقر هناك مشروع ايه دة بس اللي ميفلسش بسرعه؟؟

وهل من الطبيعي ان الواحد يشتري بتحويشة العمر شقة وياعالم ممكن يتنصب عليه فيها او تكون العمارة جايلها ازالة ادوار عليا او المنطقة تتبع العشوائيات ولو حتى طلعة سليمة

يبقى ح يجيب مصاريف العيال والشقة بعد كده منين ويافرحتي ساكن في شقة بنص مليون ومفيش فلوس للفواتير؟؟؟؟؟

والله وضع صعب ويحير

يا فندم ماتتعبش نفسك انا واحد من الاولاد اللي اتربوا ف الكويت عانيت لما نزلت مصر عشان اكمل ف الكلية لكن عدت هو طبعا مفيش حد اعرفه من اللي اتربى بره مصر ف اي دولة استقر فيها كله اشتغل شويه وهج او ف انتظار الفرصه او هاجر اصلا لكندا فانا وكل رفقائي تربية الكويت او السعوديه كلنا هجينا بعد ما اشتغلنا شويه ف مصر وكلنا برده ماشيين ف موضوع الهجرة عشان كده فيه ناس خدتيها من قصيرها خلعت من الخليج لكندا او غيرها عشان تضمن ان عيالها ماتتعبش بعد كده

لان اللي نشا بره مصر هيتعب لما يرجع تاني لان الكبير بيتعب لما يرجع فما بالك باللي عاش حياته

وفكرة المشاريع فكرة فاشلة لان لها ناسها عاملين الخليج موظفين فربنا خلقه موظف هيعمل ايه فعشان يفتح مشروع ف مصر محتاجه مجهود ده اذا افترضنا توفر الفلوس اللي تكفي للمشروع

رابط هذا التعليق

والله أضحكتنى

للى عوده بعد قليل ان شاء الله

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

اخى فى الله الاخ زيزو معلش انااتاخرت شويه فى الرد وده لان موضوعك عايز كلام كتير وهارد عليه جزء جزء

هل حد فكر في الاولاد لما ينزلوا مصر ح يعيشوا ازاي.....

طبعا الكل بيفكر فى اولاده لما ينزلوا مصر هيعيشوا ازاى بس ده بيعتمد على عده اشياء احنا هنرجع امتى وهل هيكون الاولاد فى مدارس ولا فى جامعات ولا في ايه وهو احنا فى الاساس ناويين نرجع ولا لآ

وهل الواحد ممكن يعمل مشروع في مصر ويستقر هناك مشروع ايه دة بس اللي ميفلسش بسرعه؟؟

ليه لا كل واحد ممكن يعمل بس مشروع بس لازم تكون فى دراسه جدوى كويسه جدا للمشروع واداره ممتازه ليه غير كده يبقي المشروه هيفشل وهتبيعه بالرخيص

هو ممكن يكون طبيعي بس في حاله انك لسه شغال فى الخليج وعندك مصدر رزق كويس لكن مش طبيعي طبعا لو العكس دانا افضل انى اقعد فى شقه ايجار جديد واعمل مشروع وبعدين الشقه مسيرها تيجي لكن اشتري شقه واقعد جنبها لا دا ميرضيش ربنا طبعا

وبالنسبه لموضوع الادوار العاليه غير المرخص فده كان موقف واحد قريبي اشتري شقه فى دور غير مرخص ولما جه يقدم على الكهربا وميه والحاجات دى اكتشف طبعا وكانت المشكله وكان بينور شقته من نور السلم هههههههههههههههه لحد ماالمشكله اتحلت مع صاحب العماره

والله وضع صعب ويحير

فى اوضاع كتيره صعبه ومحيره علشان كده دايما صلاة الاستخاره هى الافيد فى الاوقات دى

وكمان طبعا مشوره الاصدقاء وربنا يوفق باللى فيه الخير

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

اخى فى الله الاخ زيزو معلش انااتاخرت شويه فى الرد وده لان موضوعك عايز كلام كتير وهارد عليه جزء جزء

هل حد فكر في الاولاد لما ينزلوا مصر ح يعيشوا ازاي.....

طبعا الكل بيفكر فى اولاده لما ينزلوا مصر هيعيشوا ازاى بس ده بيعتمد على عده اشياء احنا هنرجع امتى وهل هيكون الاولاد فى مدارس ولا فى جامعات ولا في ايه وهو احنا فى الاساس ناويين نرجع ولا لآ

للاسف مش بمزاجنا زي ماقولت طالما اننا مش معانا الا جواز السفر المصري يبقى خلاص لان مهما ما قعدنا ف اي دولة ف العلم العربي مش هناخد جنسيتها ده اذا افترضنا ان الخليج هيفضل كمان عشرين وان عياله لسه مفيش امل فيهم ومش هيقدروا يعتمدوا ع نفسهم مثلا يكفي ان فيه مدرسات من السعودية بتروح تشتغل ف الكويت ومدرسين سعوديين بيروحوا وان فيه بطاله فيهم وكمان بطالة ف مدرسين التربية الفكرية ، ولسه لما مثلا بتوعم برنامج الملك عبدالله يرجعو ا من البعثات بتاعتهم يعني من دلوقت لازم نكيف نفسنا ع الوضع ده

وهل الواحد ممكن يعمل مشروع في مصر ويستقر هناك مشروع ايه دة بس اللي ميفلسش بسرعه؟؟

ليه لا كل واحد ممكن يعمل بس مشروع بس لازم تكون فى دراسه جدوى كويسه جدا للمشروع واداره ممتازه ليه غير كده يبقي المشروه هيفشل وهتبيعه بالرخيص

هو ممكن يكون طبيعي بس في حاله انك لسه شغال فى الخليج وعندك مصدر رزق كويس لكن مش طبيعي طبعا لو العكس دانا افضل انى اقعد فى شقه ايجار جديد واعمل مشروع وبعدين الشقه مسيرها تيجي لكن اشتري شقه واقعد جنبها لا دا ميرضيش ربنا طبعا

وبالنسبه لموضوع الادوار العاليه غير المرخص فده كان موقف واحد قريبي اشتري شقه فى دور غير مرخص ولما جه يقدم على الكهربا وميه والحاجات دى اكتشف طبعا وكانت المشكله وكان بينور شقته من نور السلم هههههههههههههههه لحد ماالمشكله اتحلت مع صاحب العماره

والله وضع صعب ويحير

فى اوضاع كتيره صعبه ومحيره علشان كده دايما صلاة الاستخاره هى الافيد فى الاوقات دى

وكمان طبعا مشوره الاصدقاء وربنا يوفق باللى فيه الخير

رابط هذا التعليق

عندك حق والله لان موضوع التكويت ده موجود بس اتمنى انه ميكنش فى المهندسين علشان زوجى واللى زيه ان شاء الله

رابط هذا التعليق

في موضوع مضايقنى قوى وهو موجود فى جميع القنوات واكترها القنوات المصريه

موضوع الخدمات الصوتيه اتصل على مش عارفه كام تكسب ايه وكرمبو وسرحان ونفسيه والخاطبه بايره وكل ما تتصل اكتر فرصك تزيد اكتر واكتر والمشكله ان الاعلاانات دى بتزيد على كل القنوات وبتاخد مساحه فمأكد فى ناس فعلا بتتصل وهل احنا بقينا سذج قوى كده علشان نتصل بالارقام دى ولا ده وباء وانتشر فى اعلامنا

رابط هذا التعليق

في موضوع مضايقنى قوى وهو موجود فى جميع القنوات واكترها القنوات المصريه

موضوع الخدمات الصوتيه اتصل على مش عارفه كام تكسب ايه وكرمبو وسرحان ونفسيه والخاطبه بايره وكل ما تتصل اكتر فرصك تزيد اكتر واكتر والمشكله ان الاعلاانات دى بتزيد على كل القنوات وبتاخد مساحه فمأكد فى ناس فعلا بتتصل وهل احنا بقينا سذج قوى كده علشان نتصل بالارقام دى ولا ده وباء وانتشر فى اعلامنا

ده ضمن منظومة ان النجاح بيجي بالحظ والصدفة وطبعا مفيش شيئ زي ده موجود ف القنوات الغربية ، يعني احنا قيمة العمل مش موجوده عندنا القصة ده بدأت من ايام الشمعدان مرورا بغطاء البيبسي اللي تلاقي تحتيه هديتك فبقينا شعب 0777 وده طبيعي ف ثقافة زي اللي عندنا ان كل شيئ بقى بيعتمد ع ضربة حظ

رابط هذا التعليق

الواحد بيتحسر على حال المصريين بقينا خلاص بنعتمد على ضربه حظ يا تيجي يا متجيش

انا سمعت ان سوق العقارات فى الكويت انخفض 47% وده شئ خطير جدا والواحد قلقان تعرفوا ان لسه فى شركات بتمشي عمال منها ومهندسين تخيلوا والله ربنا يستر وييسر لنا الحال ان شاء الله

رابط هذا التعليق

امتى بقي مجلس الامه والحكومه يحلوا مشاكلهم علشان ترجع المشاريع تشتغل تانى والبلد تقوم من جديد

رابط هذا التعليق

امتى بقي مجلس الامه والحكومه يحلوا مشاكلهم علشان ترجع المشاريع تشتغل تانى والبلد تقوم من جديد

المشكله ان فيه رجال اعمال مهمين جدا تعثرت مجموعاتهم واشهرهم مجموعتي سعد الصانع والقصيبي ودول اثروا ع مشاريع كتيره ف الكويت والسعودية وهم مجموعتين كبار غير بقى اسعار النفط المتدنية ففي حالة ركود عام

رابط هذا التعليق

الاخ هيرو

كلامك مضبوط

بس خلينا نفكر شوية مع بعض وطبعا معانا الاخت الفاضلة بوسي

ونسأل بعضنا سؤال مشروع

هل تشعر بالامان في مصر مع وجود كم من الاموال لا بأس به؟

اجابتي انا لا

لان علشان تشعر بالامان والاستقرار في المحروسة لازم ياما تكون من فئة السياسيين ( وياحبذا من رجال الاعمال السياسيين) وجه طبعا مستحيل لان الموضوع بيعوز مبالغ طائلة لا يمكن لاي حد بيكافح كفاح شريف انه يعملها ولو عملها مش هيدفعها رشاوي علشان يدخل المعترك السياسي ويبقى ليه حصانه

والتانيه هي انك تكون من رجالة البلد وده للاسف فات وقته ومش اي حد يقبله زي السلك العسكري كله والقضائي كله

اذا افضل استثمار للاموال في راي الشخصي هو الهجرة ومحاولة الحصول على جنسية اخرى وساعتها لما تحمل اي باسبور محترم ممكن تنزل تعيش في مصر وتشم شوية هوى بمزاجك ومن غير متحس انك بتجري من حد او حد بيجري وراك :h!!!h:

رابط هذا التعليق

الاخ هيرو

كلامك مضبوط

ونسأل بعضنا سؤال مشروع

اجابتي انا لا

لان علشان تشعر بالامان والاستقرار في المحروسة لازم ياما تكون من فئة السياسيين ( وياحبذا من رجال الاعمال السياسيين) وجه طبعا مستحيل لان الموضوع بيعوز مبالغ طائلة لا يمكن لاي حد بيكافح كفاح شريف انه يعملها ولو عملها مش هيدفعها رشاوي علشان يدخل المعترك السياسي ويبقى ليه حصانه

والتانيه هي انك تكون من رجالة البلد وده للاسف فات وقته ومش اي حد يقبله زي السلك العسكري كله والقضائي كله

اذا افضل استثمار للاموال في راي الشخصي هو الهجرة ومحاولة الحصول على جنسية اخرى وساعتها لما تحمل اي باسبور محترم ممكن تنزل تعيش في مصر وتشم شوية هوى بمزاجك ومن غير متحس انك بتجري من حد او حد بيجري وراك :h!!!h:

سيدي الفاضل من غير تفكير للاسف الشديد طريق السفر لاي دوله بره مصر بيكون ف اتجاه واحد يعني كل ما تطول بره كل ما احتمالية رجوعك ما بتقل وبالتالي غربة بغربة يبقى لشيئ ينفع الاولاد بعد كده انا عندي تجربة عائليه ابطالها طرفين والدي وقريبنا والدي راح الكويت وعيشنا هناك ايام العز ورجعنا ع الكليات اللي قدر والدي انه يدخره كفى زواجنا وبيت نعيش فيه وده كويس جدا انه اتعمل المهم النتيجه رجعنا تاني لمصر وانا سافرت ومعرفنش اتكيف

ام البطل التاني فهو قريبنا سافر ف نفس الوقت للسعودية ما ارتاحش نزل بعد سنة خد تاشيره لامريكا الكلام ده كان زمان من 25 سنة وراح امريكا واتغير خط سيره خالص

النتيجه ابن خلص هندسة من امريكا واشتغل بجنسيته الامريكية وماديا ربنا كرم قريبنا ده وكرم ربنا ف امريكا غير الخليج خالص

والراجل قريبنا عايش باشا شويه ف مصر لما يزهق منها ع امريكا وجواز سفره الامريكاني بيستخدمه وهو ف مصر زي الباشا وعايش زي الفل

ومش شايل هم ابنه مرتاح ف شغله ولا لا وكفيل ولا قرف ومرتاح وهو نفسه بيقول لوالدي اشيل همه ليه ما فيه بلد بتهتم بيهم انا عليا ادفع ضرايب وهم يعلماو العيال ويعالجونا احسن علاج ما دام بندفع ضريبنا

هل الوضع ده كان متاح بعد 25 سنة غربة ف الكويت او الامارات او السعودية ، للاسف الحال ف جواز سفر تاني

اما عن مقومات الحياة ف مصر فهي وصفة ليست بالسحرية

يكون معاك فلوس وتكون كتير حبة وتقدر تشتري بيها علاقات بناس مهمة يمشوا مصالحك

وياسلام لو ابنك يتجوز بنت لواء شرطة او واحده يكون اخوها ضابط شرطة حتى لو صغنن بكرة يكبر

وبنتك تتجوز وكيل نيابة

وكده يبقى انت ف التمام ناسبت الحكومة

صدقني بكده تعيش ملك ف مصر مش هتحس باي شيئ وهتحس ان كلام احمد نظيف فعلا واقعي وان البلد بتتقدم ماخلاص ناسبنا الحكومة

رابط هذا التعليق

الاخ هيرو

كلامك مضبوط

ونسأل بعضنا سؤال مشروع

اجابتي انا لا

سيدي الفاضل من غير تفكير للاسف الشديد طريق السفر لاي دوله بره مصر بيكون ف اتجاه واحد يعني كل ما تطول بره كل ما احتمالية رجوعك ما بتقل وبالتالي غربة بغربة يبقى لشيئ ينفع الاولاد بعد كده انا عندي تجربة عائليه ابطالها طرفين والدي وقريبنا والدي راح الكويت وعيشنا هناك ايام العز ورجعنا ع الكليات اللي قدر والدي انه يدخره كفى زواجنا وبيت نعيش فيه وده كويس جدا انه اتعمل المهم النتيجه رجعنا تاني لمصر وانا سافرت ومعرفنش اتكيف

ام البطل التاني فهو قريبنا سافر ف نفس الوقت للسعودية ما ارتاحش نزل بعد سنة خد تاشيره لامريكا الكلام ده كان زمان من 25 سنة وراح امريكا واتغير خط سيره خالص

النتيجه ابن خلص هندسة من امريكا واشتغل بجنسيته الامريكية وماديا ربنا كرم قريبنا ده وكرم ربنا ف امريكا غير الخليج خالص

والراجل قريبنا عايش باشا شويه ف مصر لما يزهق منها ع امريكا وجواز سفره الامريكاني بيستخدمه وهو ف مصر زي الباشا وعايش زي الفل

ومش شايل هم ابنه مرتاح ف شغله ولا لا وكفيل ولا قرف ومرتاح وهو نفسه بيقول لوالدي اشيل همه ليه ما فيه بلد بتهتم بيهم انا عليا ادفع ضرايب وهم يعلماو العيال ويعالجونا احسن علاج ما دام بندفع ضريبنا

هل الوضع ده كان متاح بعد 25 سنة غربة ف الكويت او الامارات او السعودية ، للاسف الحال ف جواز سفر تاني

اما عن مقومات الحياة ف مصر فهي وصفة ليست بالسحرية

يكون معاك فلوس وتكون كتير حبة وتقدر تشتري بيها علاقات بناس مهمة يمشوا مصالحك

وياسلام لو ابنك يتجوز بنت لواء شرطة او واحده يكون اخوها ضابط شرطة حتى لو صغنن بكرة يكبر

وبنتك تتجوز وكيل نيابة

وكده يبقى انت ف التمام ناسبت الحكومة

صدقني بكده تعيش ملك ف مصر مش هتحس باي شيئ وهتحس ان كلام احمد نظيف فعلا واقعي وان البلد بتتقدم ماخلاص ناسبنا الحكومة

اناسب الشرطة وكمان النيابة

بقى ده اسمه كلام

انا موافق لو مفيش الاخرة وحساب استغفر الله لكن مينفعش ح نروح من ربنا فين

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      نجحت المبادرة الرئاسية سكن لكل المصريين فى الاقتراب من حاجز الـ2 مليون وحدة سكنية وهو الحلم الذى سعت له العرض الصفحة
    • 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
    • 2
      شركة الإستضافة التي تستضيف موقعنا  رفعت سعر الإستضافة و تطلبه بالدولار  و لتجديد الإستضافة أنا مطالب بدفع ما يقرب من 10000 جنيه   و هذا ليس في إمكانيات و لا هو مقبول  دفع هذا المبلغ من أجل الحفاظ على موقع لا يهدف للربح جار دراسة البدائل الممكنة لإستمرارية محاورات المصريين  لا أفهم كيف يتم إصدار فواتير بالدولار على خدمة تقدم في مصر دعواتكم
  • أضف...