اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المصريين المغتربين بالكويت

Recommended Posts

ربنا يطمنك

لكن دلوقت حزني علي زوجتي يضاهي حزني على التحليل

زوجتي ذهبت الى المستوصف من كتر قلقها والضغط عندها ارتفع واثر على عينها

دعواتكم بالشفاء لها

وحسبي الله ونعم الوكيل

ان شاء الله خير و ربنا يشفيها و انت كلمها و طمنها و عرفها انهم بيعملو كده مع كتير جدا و ان دي سياسة المستشفي و فى ناس كتير اوي كاتبين فى المستشفي شكاوي

لانها اصلا مستشفي غير امينة و ربنا معاك

رابط هذا التعليق

• الردود 4.1k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم اولا وحشتونى جدا جدا وخصوصا اختى بوسى الى وحشتنى جدا عالفكرة انا كل يوم لازم ادخل و اعرف اخباركم مع انى مش بشارك بقالى فترة انتوا عارفين الدنيا مشاغل

ابتدى بمين بمين اولا بحبيبه قلبى ام عمورى وحشتينى عالفكرة بتابع قصصك و عجبانى جدا

الف مبروك يا سمبا على الرخصه و لو انها متاخره جدى بس معلش بقى

حمد لله على السلامه ماما قلب ابيض و استاذنا تامر و متزعلش لان الموضوع متثبتش ولا يهمك صحتك عندنا بالدنيا

حمال الاسيه يا قلبى منورة المحاورات و مواضيعك جنان و يارب تستمتعى فى العيد و سلميلى على مصر

رونا انتى فين يا بينتى مشاغل برضو زى حلاتى ربنا يعينك

الغريب و ابو طبيخ (على فكرة يا استاذ ابو طبيخ احنا شكلنا جيران)الكل اتمنالكم عيد سعيد و عمر مديد

اخى البيطرى

بص بقى مستشفى البدراوى دى مستشفى تييييييييييت علشان فى اطفال قاعدين يا عم انا قعدت شهر رايحه جايه و اكع فلوس قال ايه علشان عندى سكر فيها ايه يعنى مش عارفه هو يعنى عيب ولا حرام انت الواحد يبقى مسكر حبتين و دمه زى العسل؟ :P المهم متقلقش و طمن المدام و الاولاد ده عادى بالنسبه للمستشفى عايزين فلوس و بس و بعدين لو عندك حاجه تمنع كانوا مشوك من الاول المساله وقت

رابط هذا التعليق

السلام عليكم اولا وحشتونى جدا جدا وخصوصا اختى بوسى الى وحشتنى جدا عالفكرة انا كل يوم لازم ادخل و اعرف اخباركم مع انى مش بشارك بقالى فترة انتوا عارفين الدنيا مشاغل

ابتدى بمين بمين اولا بحبيبه قلبى ام عمورى وحشتينى عالفكرة بتابع قصصك و عجبانى جدا

الف مبروك يا سمبا على الرخصه و لو انها متاخره جدى بس معلش بقى

حمد لله على السلامه ماما قلب ابيض و استاذنا تامر و متزعلش لان الموضوع متثبتش ولا يهمك صحتك عندنا بالدنيا

حمال الاسيه يا قلبى منورة المحاورات و مواضيعك جنان و يارب تستمتعى فى العيد و سلميلى على مصر

رونا انتى فين يا بينتى مشاغل برضو زى حلاتى ربنا يعينك

الغريب و ابو طبيخ (على فكرة يا استاذ ابو طبيخ احنا شكلنا جيران)الكل اتمنالكم عيد سعيد و عمر مديد

اخى البيطرى

بص بقى مستشفى البدراوى دى مستشفى تييييييييييت علشان فى اطفال قاعدين يا عم انا قعدت شهر رايحه جايه و اكع فلوس قال ايه علشان عندى سكر فيها ايه يعنى مش عارفه هو يعنى عيب ولا حرام انت الواحد يبقى مسكر حبتين و دمه زى العسل؟ :P المهم متقلقش و طمن المدام و الاولاد ده عادى بالنسبه للمستشفى عايزين فلوس و بس و بعدين لو عندك حاجه تمنع كانوا مشوك من الاول المساله وقت

اهلااااااااااا

ازيك يا كب كيك يا بنتي

عاملة ايه؟

كنتي مخاصمانا والا ايه؟

مش تيجي وتقولي لنا عن اخبارك واحوالك في البلد هنا وتحكي معانا هتعملي ايه في العيد

على فكرة انا مش زعلان خالص ومادمتوا انتوا اخواتي واصدقائي وحبايبي يبقى يهمني فقط فقط فقط اني اتواصل معاكم واتطمن عليكم كلكم

تحياتي ليكي ومتخاصميناش تاني

حج حسن درويش

انا مش عارف ارد عليك في اختياراتك بصراحة الموضوع محير

بس موضوعك شاغل بالي وبفكر معاك

وبالنسبة للسؤال اللي اخويا الكبير سمبا سأله ومحدش رد عليه فيه

هتقضوا العيد فين؟؟

طبعا هو وجه السؤال للعزاب بس وشكله هو بس اللي عازب وسطنا

عموما انا هبدأ بنفسي

طبعا انا في الاعياد بكون تحت أمر اطفالي

يعني يوم حولي بارك ويوم المدينة الترفيهية وبالليل مطاعم الوجبات السريعة

وبما ان الاجازة 9 ايام

يبقى اكيد في يوم هيكون فيه بحر وشوي وكده

وطبعا هيتخلل الايام دي زيارات واجتماعات عائلية

اختي ام علي

مبروك تغيير الاسم

ايوة كده اسمك الجديد فيه تفاؤل وأمل

عمتي قلب ابيض

انتي مقصرة في تواجدك معانا

الغريب

الف سلامة وما تشوف شر

اخونا بيطري

قول للمدام متقلقش وان شاء الله الامور كلها تبقى تمام

وكفاية عليها الضغط اللي بيجيلها من الشغل

اختي الكبيرة اغابي

شكرا لاهتمامك وسؤالك

وتحياتي للجميع

رابط هذا التعليق

السلام عليكم اشكرا اهتمامك يا اخت كب كيك

بس عاوز استفسر من موضوع ان لو في شىء كانوا مشوني من الأول

يعني لو لقدر الله كان فيه درن لاى شخص بيرفضوه على طول بدون اعادة كشف؟

طيب نفترض ان لقدر الله فيه شىء بسيط قابل للعلاج ممكن اعيد الكشف الطبي كام مرة؟

وشكرا على ردودكم وبالله تدعولي يطمن قلبي ويطمن قلب زوجتي

رابط هذا التعليق

كيف حالكم اخوانى واخواتى الأعزاء كل عام وانتم بالف خير مش عارف والله العالم بتوع المستشفى دى مالهم كذا مرة الاقى ناس بتشتكى من الكشف دة مع ان الأول كل القلق كان فى تحليل الفيروس اما المستشفيات دى تحصيل حاصل دلوقتى حرامية عينى عينك كدة ربنا معاك والله يا اخى واستعن بالله وتأكد ان الخيرهو اللى ربنا كاتبة للأنسان وعامتاالواحد اتعلم ان لما يكون فى مشكلة ان المشكلة دى او الأزمة ليها وقت معين وبتتحل من عند ربنا فاصبر ثم اصبر وان شاء الله خير

صحيح الأخت كب كيك جيران ازاى من خلال الصورة يعنى عرفتينى انا على كل حال ساكن فى المنقف ق4

انا بقا فى العيد باخد الواد محمد ومامتة ونطلع عندنا مكان اسمة كويت ماجيك

العاب ومكان رائع ونطلع مع صحابنا نشوى ننطلق شوية خصوصا الجو الى حدا ما كويس

رابط هذا التعليق

صباح الفل والجو الجميل على محاوري دولة الكويت :clappingrose::clappingrose::clappingrose:

حبيبتنا المختفيه قلب ابيض بوسي تامر مصطفى سيمبا الأخ حسن درويش نونيم الغريب كب كيك ابوطبيخ

ليكم مني اجمل وأحلى صباح

وشكرا اختي CUP CAKE على الإطراء الجميل ولا زلت ساكتب مدام سنحت لي الفرصه

المهم محدش يزعل من مواضيعي :) :) :) :) :)

تم تعديل بواسطة أمل حياتي

كل عســــير إذا استــــعنت بالله فهو يســـــير

الحــــب والعطـــــر..... لا يختـــبئان

رابط هذا التعليق

انا معايا بكلوريوس تجارة 2009 وكنت شغال سنة في مصر

وعمي مقيم بالكويت وعارض عليا يجيبلي فيزا تجارية

ومن كلامه بيقول اني اسافر واشوف حظي وربنا يسهل والاقي شغل

ان مش معارض وبجد حابب اسافر لان السفريه دي بالنسبالي فرصه

دلواتي انا عازب والـ 3 او 4 سنين الي ان شاء الله هقعدهم هيختصرو سنين كتير في مصر

انا مش حابب افضل كتير لاني حابب اعيش مع شريكة حياتي بمصر

وانا عارف ان حد يسافر من غير شغل ويلاقي شغل هناك مش سهل

ولاكن طبعا هي هنا او هناك ارزاق

انا حابب اعرف رايكم بحكم انكم في قلب الحدث

وكلكم اكتر خبرة مني وزي اخواتي الكبار ورايكم يهمني

فياريت اعرف راي كل الاعضاء

طالما انت لسه عازب فامش بالمبدأ ده

لا يفوز باللذة الا كل مغامر مقامر وطالما الفرصة متاحة انك تيجي تعال وان شاء الله ربنا يوفقك في شغل كويس

bv:- bv:- bv:-

شكرا ليك يا سمبا والغريب

علي الدعم والدفعه المعنويه

رابط هذا التعليق

هتقضوا العيد فين؟؟

عموما انا هبدأ بنفسي

قدر الله اني اسبوع العيد هاقضيه كله في الشغل ولله الحمد :)

تم تعديل بواسطة سمبا
رابط هذا التعليق

هتقضوا العيد فين؟؟

عموما انا هبدأ بنفسي

قدر الله اني اسبوع العيد هاقضيه كله في الشغل ولله الحمد :)

هههههههههههه معلش يا سمبا شوفت بقى العين عملت فيك ايه

دارى على شمعتك تقيد

بهزر معاك يا راجل معلش تتعوض وتاخد اجازة بدلها بعد العيد تكون الدنيا هديت شويه

رابط هذا التعليق

اخى حسن درويش

انا لو مكانك هقبل بعرض مصر مباشره

اصل احنا مش هنخلل فى الغربه اكيد لازم هيجى يوم ونرجع

فطالما فى فرصه للرجوع والعرض كويس خاصه ان العروض التانيه مش هتبقى مجزيه اوى لو جبت زوجتك وولادك معاك لانك هتصرف على الاقل نص المرتب فى الايجار وهتصرف الباقى على مصاريف البيت يبقى ساعتها

وبعدين بالنسبه لمصر واحوالها فهى عامله زى الخلاط

لازم فى الاول هتتعب وتقعد تحلف بايام الكويت بس مش هتاخد وقت وترجع تدخل فى الدوامه وتتاقلم بسرعه

رابط هذا التعليق

مصر بقت حاجة تانيه فيها كل المتناقضات

تصدوقوني لما اقلكم ان مثلا

كيتشن ماشين براون سعره في هايبر وان 800 جنيه مصري فقط لا غير وفي الكويت كان ب 62 دينار!!!

تم تعديل بواسطة sindbad
رابط هذا التعليق

السلام عليكم

شكرا لاهتمامكم

انا بالفعل كلمت المدام بس للأسف مش لقيت منها الا بكاء

مصدومة من ال حصل

لاني كنت عامل اشعه خلال الشهرين ال فاتوا وكنت سليم

حاولت اقنعها ان اعادة الكشف كان لاشعه عادية وليست مقطعيه

ودا معناه ان الاشعه احتمالية كبيرة تكون غير واضحة فقط لا غير

لم تستجب ومازلت حالتها تسوء واخبرتني زميلتها انها تفقد الوعي فى بعض الاحيان وعلي ان اتصرف واحضر الي الكويت

ماذا افعل يا اخواني ارجوكم ساعدني

ولو فيه طبيب يحاول يطمني

انا لم يطلبوا مني اشعه مقطعيه على الصدر

ولكن طلبوا مني اعادة الاشعه العادية

ارجوكم انا بالفعل كرهت الكويت والسفر اليها واريد استعادت زوجتي فقط لاغير

رابط هذا التعليق

انا جيت نورت البيت مساء الخير للجميع عاملين ايه و ايه اخباركم

اولا هرد على استاذ بيطرى و بعدين هكمل بص يا استاذ بيطرى انا عن نفسى اعدت الكشف 4 مرات يعنى شهر بحاله اروح و ارجع و المشكله زى ما قلت ان طلع عندى سكر و قالولى ان السكر ميمنعش سفر بس من واجبهم انهم يعالجونى اكمنهم دكاتره و كده

و مش هيدولك الورق الا لما تتعالج طبعا انا مش دكتورة بس يمكن لقوا فى اشعتك حاجه محتاجه علاج مش لازم درن او الاشعه مكانتش واضحه و بيعيدوها و هما بصراحه بيتلككوا علشان ياخدوا فلوس بص هما بيتصلوا بيك بعد اسبوع من اخر فحص انتظر اتصالهم و طمنا و ان شاء الله مش هيكون فى حاجه

رابط هذا التعليق

و بعدين يا استاذ بيطرى بص للموضوع من ناحيه ايجابية دى فرصه تعرف لو عندك اى حاجه و تتعالج منها قبل ما تزيد و ربنا يخليك لمراتك و اولادك اه عالفكرة ايه رايك تروح تعمل اشعه دلوقتى فى اى معمل اهو تتطمن و تطمن المدام لانى عارفه ان الانتظار بيقتل وزى ما قلتلك انا عملت كده اول ما طلبوا الاعاده الاولى طلبوها لانزيمات الكبد و السكر فرحت فى نفس اليوم معمل قريب من البيت و عملت التحاليل و اطمنت على نفسى بس ولاد اللذين مصوا دمى فلوس شويه تحاليل و شويه كشف مع انى مكنتش محتاجه زى ما قلت سكر و خلاص مش كيميا بس طمع

رابط هذا التعليق

الدكتور بيطري

حالك زي حال كتير هنا من ازواج المدرسات

احمد ربنا ان جالك اعادة كشف

فيه مدرسات معايا طلع لازواجهم من اول مرة غير لائق بسبب النظر

فاحمد ربنا

واعرف ان كتير هناك بيعيدوا الاشعه فدا امر عادي

وطالما مش قالوا لك اعمل اشعه مقطعيه يبقي مفيش شك انك مريض

اكيد ان شالله الاشعه مكنتش واضحة

وكمان انت بتقول انك قمت بعمل اشعه قبل كدا

يعني نسبة انك تكون اتصبت خلال فترة قليلة بيكون نادرا ما يحصل

يعني اطمن وطمن المدام

ولا ايه رأيكم

مفيش هنا دكتور اشعه يطمنا

هو مش سمبا فى مجال التمريض؟

ما تيجي يا سمبا تتطمن الاستاذ بيطري

ربنا يطمن قلبك

رابط هذا التعليق

ارونا انتى فين يا بينتى مشاغل برضو زى حلاتى ربنا يعينك

ال

مساء الخير على جميع المغتربين

:give_rose: ميرسى يا كب كيك على سؤالك

حقيقى فرحت قوى لانك لسة فكرانى

اله السماء يعطينا النجاح ونحن عبيده نقوم ونبنى

رابط هذا التعليق

ايه اخباركم سافا كله تمام الحمد لله

اخى الكبير استاذ تامر شكرا على ردك و انك افتكرتنى رفعت من روحى المعنويه و انا مكنتش مخصماكم و الله انا كنت بدخل كل يوم اقراء مشاركاتكم بس كنت مشغوله شويه فى دوامه الحياه بس هحاول دلوقتى افضل متواصله معاكم

الاستاذ ابو طبيخ احنا مش جران قوى يعنى انا فى الفنطاس فانت بالنسبالى اقرب من الجميع بس على فكرة بقى احنا ممكن نطلع قرايب لان جدتى من عيله ابو طبيخ هى مش ده برضو اسم عيلتك ولا انت مختار الاسم ده للتضليل

حمال الاسيه سابقا اسمك الجديد حلو اخر حاجه و طبعا الاسامى الحلوه دى متطلعش غير من ناس زى القمر زيك :give_rose: مش زى اسمى كله سكر و سمنه (هو انا جالى السكر من شويه كفايه اسمى)

اما بقى بخصوص العيد انا عن نفسى بفكر اروح كويت ماجيك و شاطئ العقيله طبعا مع الزيارات العائليه العيد هنا غير مصر خالص مع انى من مواليد الكويت و عشت فيها طول عمرى الا ان الخمس سنين الى قعدتهم فى مصر غيروا نظرتى للاعياد بحن للبمب و الصواريخ و الزحمه و الناس و اللمه و الاهل و الاصحاب و الاضحيه و الخرفان و السكاكين انا بدقت اهيس سلام مؤقت

رابط هذا التعليق

ازيك يا اخت كب كيك ايوة اسم العيلة ابو طبيخ احسن نكون فعلا قرايب وانا مش عارف انا من محافظة الغربية طنطا تحديدا مركز كفر الزيات بمناسبة اسم عيلتى دة انا كنت عايز اعرف ليها سموها ابو طبيخ اكتشفت حاجة غريبة ان اصول عيلة ابو طبيخ اساسا من العراق كان تقريب واحد اسمة مش فاكر باين ادريس ابو طبيخ وكان فيه مجاعة فى منطقة فى العراق وهو اللى كان بيوزع على الناس اكل وطبيخ اه والله ابقوا ابحثوا على النت فى جوجل كنت فاكر ان العيلة دة ملهاش اصل الاقى اصولنا اصل من العراق يعنى من نفس المنطقة دى ما هو العراق والكويت كانو تقريبا واحد زمان يعنى لفيت لفيت ورجعت لأصول جدودى تانى دون ان ادرى ههههههههههههههههههههه

رابط هذا التعليق

الدكتور بيطري

فيه مدرسات معايا طلع لازواجهم من اول مرة غير لائق بسبب النظر

هل النظر بيمنع الاقامةة انا نظرى قليل و بلبس عدسات

رابط هذا التعليق

هل النظر بيمنع الاقامةة انا نظرى قليل و بلبس عدسات

لا طبعا

ازاي الكلام ده المفروض بيقولوا ارجع اعمل نضارة وبتاخد النتيجة لائق بنضارة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      نجحت المبادرة الرئاسية سكن لكل المصريين فى الاقتراب من حاجز الـ2 مليون وحدة سكنية وهو الحلم الذى سعت له العرض الصفحة
    • 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
    • 2
      شركة الإستضافة التي تستضيف موقعنا  رفعت سعر الإستضافة و تطلبه بالدولار  و لتجديد الإستضافة أنا مطالب بدفع ما يقرب من 10000 جنيه   و هذا ليس في إمكانيات و لا هو مقبول  دفع هذا المبلغ من أجل الحفاظ على موقع لا يهدف للربح جار دراسة البدائل الممكنة لإستمرارية محاورات المصريين  لا أفهم كيف يتم إصدار فواتير بالدولار على خدمة تقدم في مصر دعواتكم
  • أضف...