اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المصريين المغتربين بالكويت

Recommended Posts

صباح الورد الأحمر على الجميع :roseop::roseop::roseop::roseop:

انا حاروح الشغل وليه عوده ليكم بس بلاش حد يزعل

لا مصريين ولا كويتيين القصد من الموضوع طرح تجارب

وبالآخر اكيد صوابعنا مش وحده واكيد مش الكل سيء وعشان كده احنا متجمعين ما شاء الله هنا بكل حب وود

وبعدين لسه ما خلصناش الإيجابيات ولسه فيه سلبيات ما تخافوش

هو الأهم ان ربنا قال اسعوا في مناكبها وده مش عيب ابدا

وليه عوده معاكم

واهلا بقلب ابيض حبيبة الكل ومستنين الأخت بوسي ترجعلنا بكل سلام وطمأنينه

كل عســــير إذا استــــعنت بالله فهو يســـــير

الحــــب والعطـــــر..... لا يختـــبئان

رابط هذا التعليق

• الردود 4.1k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

لو سمحت يا جماعه انا سمعت ان في قرار جحديد بتحويل الزياره العائليه الي التحاق بعائل فهل هذا صحيح

نفس سؤالي لكن لم احد ينتبه له

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

صباح جميل معطر بذكر الله بنقول فيه " شبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله اكبر ولا حول ولا قوه الا بالله العلى العظيم ""

وحشتونى جميعا بدون استثناء وبجد مش تتصورا وشعورى وانا بقرا الصفحات دى كلها من اخر مشاركه لى وبجد لى تعليقات كتير قوى ع الكلام بس اولا ارد على اخى الفاضل بيطري واختى وحبيبتى فى الله اريج

بصى بقي يا قمر انا ساعه ما جيت الكويت مكنوش عارفين فى الشغل يعملولى زياره تجاريه لان كان فى سببين غير متوفرين في اولا لانى تحت سن الاربعين وكنت غير متزوجه مخطوبه بس المهم فتحلت موضوع الخطوبه بكتب الكتاب وبعت وثيقه الزواج موثقه وظلت مشكله انى اقل من 40 سنه والقانون ده اتلغي من فتره المهم اختى كانت فى البلد وعرفوا بالصدفه ان فى قانون انى ممكن اختى تبعتلى زياره عائليه وتتحول الى اقامه شغل تخيلوا المهم القانون ده اتفتح فقط 24 ساعه واتفقل تانى بعدها بيوم فانا عايزه اقولكم ان النقطه دى بالذات فى القانون انتى وحظك يعنى لحقتوا وقت ماحد عنده وسطه فتح الموضوع ده او رجع القانون يبقي خير مش لحقتوا هتضطروا للاسف انكم تنزلوا مصر وللتاكد من الموضوع يلزم الزوج او الزوجه اللى موجودين فى البلد انهم يروحوا الجوازت والشئون ويسالوا ويدخلوا ع الكبير يمكن ياخدوا استثناء منه بس لو واحده ست منصحش انها تدخل ع الكبير بتاعهم حتى لا تتأذى معاملتها واعتقد فهمت قصدى يا اخى الفاضل بيطري وربنا يوفقك يارب للى فيه الخير

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

اولا وبكل حب وود احب انى اقول للاخت حمال الاسيه مشكوره مشكوره مشكوره والله ما قصرتى

ثانيا : بالنسبه للغيره بتاعه المصريين من بعض فانا عايزه اقول يا جماعه ان الغيره نوعين غيره محموده وغيره مذمومه ومش كل الناس غيرتهم مذمومه وبتحول لحقد او غل فى الشغل المعروف ان المصري بيحب الشغل لان ده مصدر رزقه واتعودنا فى مصر ان الواحد لازم يكد علشان مصدر العيش بتاعه والكل يعلم هذه النقطه ولازم نكون فى الاساس متاكدين ان كل بلد فيها الزين والشين ولا ايه وانا بتكلم عن المصريين مش على اى جنسيه تانيه

نيجي بقي للكوايته اللى اتعاملت معاهم من خلال شغلى اولا كان عندنا مندوبين واحد مصري والتانى كويتى وقريب صاحب العمل المهم المصري كان شايل الشغل كله فوق راسه والله وكان من يزيد فى الراتب هو الكويتى حتى اتى يوم جاء المصري وقال "انا بشتغل وداير في الساقيه ليل نهار لدرجه انه كان بيروح لاصحاب العمل الشبره بتاعه الخضار ويجبلهم الحاجه فى عربيته ويوديها البيت المهم قال انا خلاص هرمى الحمل ع التانى واتلكك انه مريض فى زنقه شغل وقال علشان يجربوا من غيري هيعملوا ايه " وبالفعل وبعد تلات ايام اعلن الكويتى انه استقال لانه مو يبي يبهدل نفسه تخيلوا لانه قبل كده ما كان يسوي شئ وبعدها بفتره اتت لنا موظفه فى الشئون ومعها معاملات الشغل بتاعنا كلها تخيلوا انها قالت انها تبي تتوظف عندنا ب 500 دينار شهريا وتمشيلنا الشغل بتاعنا فى الشئون والا كل الاوراق هتتعطل وطبعا تحت ضغط منها على اصحاب الشغل اتعينت ب500 دينار وجت اول شهر بس تلات ايام وبعدين اتحول لها المبلغ على البنك شهريا طيب مين الشين الحين انا مش قصدى حاجه انى ابين حاجه حلوه ولا وحشه فينا او فى اى حد تانى بس بحكى تجربه او اتنين فى حين ان الموقف اللى حصل مع قلب ابيض تقريبا حصل معايا وحكيته قبل كده فاللى عايزه اقوله ان كل واحد ياما شاف سواء فى عمله او فى غير عمله والمصري هنا لابد ان يحافظ على مصدر رزقه ولكن بعمله واخلاصه فيه وليس بتدبير المكائد للاخرين حتى يتسلق على ظهورهم

وفى موقف اتذكره ويمكن اكون زكرته من قبل كان لى زميل كانت بتحبه جدا طالبه عنده وهو احبها من الاشعار اللى كانت بتسبهاله على يوم قبل ما تخرج من المحاضره او فى اول محاضره والله الاشعار يقشعر لها الابدان من هول الاحاسيس اللى فيها المهم بعد فتره قرر هذا الشاب وهو مصري وهى بدون وليست كويتيه ان يتقدم لها وقال ان يتصل بالام قبل ان يحضرالى البيت ولكنه سمع من امها ما لذ وطاب من تحقير وازلال ومهانه من انها لا تقبله خدام عندها وهالمصري ما يرفع نظره فينا انتى هنا جى تاخد حسنتك وتمشي واذا تبي تيجي لحد البيت ودع امك فى بلدك بلد الحقاره والدونيه تخيلوا ماذا كان موقف الشاب كان موقف سلبي جدا لم يرد عليها ولم يقول اى شئ غير انا اسف للازعاج واغلق الخط وجاءت أم الفتاه وكلمت صاحب العمل انه يغريها بعذب الكلام وانه و انه ............... وهو لم يفعل ذلك وسحبت بنتها من عنده وهو حتى يدافع عن نفسه كان معه رسائل واشعار تلك الفتاه واعطاها لصاحب العمل وقال انه لم يحدثها فى شئ وقال ان يدخل من الباب وهو معذور وكله بسبب الفتاه وسبحان الله كان سيفنش ولكن بعد محاولات من زملائه مع صاحب العمل وانه لن يدرس مره اخرى للفتيات وسيدرس فقط للشباب والحمد لله انه الى الان زال موجودا ولكنه اتعظ من موقف تلك البنت وكان هناك الكثيرون من يراسلونه من داخل الشغل ولكن لا يعرفهم ولم يكن يرد على اى واحده منهم وده موقف تانى وموجود ودى تجارب موجوده للاسف والسبب فيها الكبت اللى بتكون فيه البنت وبنات كتير درستهم ونفسهم كانوا يتزوجون من مصري طب ليه يا بنات علشان المصري حنين ما يروح يتزوج علينا وما يتكبر ووووووو وهناك من تقول لا اتزوج المصري طب ليه ما ودى اتزوج واحد واظل اكافح معاه طول عمرى انا ودى واحد يخلينى اكشخ

وراح احكيلكم واكمل ما واجهته عندما اتت لى فى البيت فى الساعه 10.30 مساءا بنت طلبت منى ان تبات عندى لانها ستهرب الى مصر لان اهلها يودون يزوجونها لابن عمها اللى مش معاه اعداديه وهى البنت الجامعيه اللى قبضها لا يقل عن 600 دينار

وعن البنت اللى تدعى بموت والدها لانه بدون حتى تاخد الجنسيه الكويتيه لان والدتها كويتيه وووووووو

وانا اسفه انى متذكره التجارب السيئه الان بس هناك ايضا تجارب لها ايجابيتها كفايه انى لما تعبت فى الشغل صاحب الشغل هو اللى بي ع المستشفي وارسل لي اخته لتساعدنى قبل ان اتصل باختى فالحمد لله على هذا

وبجد انا منتظره جدا جدا باقي تجاربك حمال الاسيه وبجد مستمتعه جدا باللى بتكتبيه ولو فكرتى بجد انه تكتبي هيكون اسلوبك جميل لانه عاجبنى فيه انه منظم يعنى فيه اولا وثانيا وكده يعنى ههههههههههههههههه وربنا يوفقك ويكرمك ياقمر

ولازلت اكرر بفشل الاداره المصريه بسبب الود والعشم

اختى رونا تعالى اقعدى جنبي ههههههههههههههههه اصل انا يئست من موضوع الشغل ده بس بعمل اللى على واقدم وخلاص ولو مش مناسب لظروفى مش بروح وبالنسبه للشغل ع النت هو فى كذا حاجه انك بتتفقى مع مكتبات مثلا انك تعمليها الشغل وانتى فى البيت والشغل بيبقي عباره عن ابحاث ووسايل وعروض بوربينت او ممكن انك تشتغلى من على النت مشرفه على احد المواقع بس بفلوس بيبقي تقريبا 100 دينار على حسب ما سمعت بس لحد الان مش لقيت فى المجال ده للاسف وفى بقي انك تشتغلى من البيت وهو انك تستقبلي اطفال والطفل بيبدأ من 20 : 30 دينار ابناء المدرسات او الموظفات ولو ليكى هوايه فى الطبيخ ممكن تتعاملى مع مطاعم وتعملى وتبيعيلهم زى شوقيه فى المسلسل ههههههههههههههههه ولو ليكى بقي فى اعمال الخياطه والكروشيه واللاسيه والحركات دى يبقي اعملى مفارش بس يكون الفنشنج بتاعه حلو طبعا وممكن تنزلى بيه الاسواق وربنا يكرم ان شاء الله ولو بتعرفي في الحلويات والبتيفور والحركات دى ممكن تتعاملى مع حلويات وربنا يوفقك يارب اللهم امين

ولو جتلى اى افكار تانيه هقولك ان شاء الله

اسيبكم ولى عوده ان شاء الله

اهه صحيح حبيت ارد على ابوطبيخ اولا اخبارك ايه واخبار ابنك ايه يارب يكون فى احسن حال ان شاء الله مش المصريين اللى معروف حبهم للمال العالم اجمع كده ومين فينا مش بيحب الفلوس بس تكون حلال وبعرق جبينا الفكره الى متاخده من التلفزيون والمسلسلات دى بلاش كل اللى اعرفهم بسم الله ماشاء الله عليهم عندهم اخلاق ويدوسوا على الفلوس الى هتجيلهم لو باعوا ضميرهماو اتخلوا على اساسيات ومبادئ تربيتهم ومفيش فرق بين حضري وبدو او ريفي اومدنى لا الكل سواسيه المهم اساس التربيه والتربه اللى طلعوا منها تكون صالحه والله الموفق للجميع

تم تعديل بواسطة pocy

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

اسف على سوء فهم فكرتي سيدي كلنا كمصريين من اصول ريفيه ما كنت انوي قصده هو بحكم ان في القرية الكل عارف بعضه تكون هناك نظرة على كل تصرف فلان جاب شبكة بكذا وفلان جاب عربية بكذا انا شوفت مع صحابي كان ايه اللي بيحصل وهذا مع الوقت يغرس روح التنافس التي يشوبها بعض السلبيات اما في المدينة فكل واحد ف حاله

عموما هذا يرجع من شخص لاخر واعتذر مرة اخرى عن سوء القدرة على توصيل الفكرة

ولكن مازلت مصر ان الادارة العربية سبب الفشل وان اي سلوك سلبي في اي شخصية سببها ضعف الادارة التي سمحت بظهور هذه السلوكيات

ويمكن البيروقراطيه بقت جين في حياتنا موروث وليس في العمل فقط يعني طقوس حياتنا وياسلام اللي بيجهزوا عشان جوازهم يقدروا يحسوا ده

طقم اركوبال ليه وهنعمل بيه ايه وتلاقيه 1000000000000000000 قطعه ولا قطعه بتستخدم

وطاولة طعام الحاجه السفرة 200000000 كرسي والاخ المحترم النيش وياسلام بقى يقولك دولاب الفضيات يعني كانك في متحف

هو ده مش فكر بيروقراطي ياترى ده هتقوله المنطق والعقل لما تيجي تشتغل مع كامل احترامي المجتمع المصري والشعوب العربية فاشلة في ادارة الكثير ان لم يكن معظم شئونها بداية من النيش اللي بقالي زمن نفسي اعرف فايدته نهاية بنظام نخليص المعاملات

على فكرة زمان في مصر كان مطلوب مني اننا نعمل DMS وهو نظام لادراة المستندات

الكترونيا يعني مش لازم تروح وتنتظر امضاء المدير وعندك التوقيع الالكتروني

المهم مع كامل احترامي باء بالفشل عارفين ليه

مدير محترم مهندس يحمل شهادات تدريب من شتى الدول

قالي بالحرف " ازاي ابقى مدير من غير ماحد يخبط على بابي واسيبه شوية عشان امضيله على ورقه "

وتحيا نظم ادارة المستندات الكترونيا

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

الأخت المحترمه بوسي

ارحب بردك واقولك اني اصلا باكتب من اكتر من 20 سنه من ايام وانا بادرس بس

مشكلتي دلوقتي بأكره الطباعه وخصوصا عاللاب باحب ادخل المنتديات اقرأ اكتر ما بأكتب

ولولا تشجيعك وتشجيع الزملاء مكنتش كتبت لأني حاسه ان جزء الكويت مفروض يكون متجزأ عشان في معلومات مهمه دخلت على بعضيها الصفحات على بعضيها

وبعدين لسه فيه ايجابيات وسلبيات ما تستعجلوش ولا تخدوا المواضيع بحساسيه زايده وانا قلت من الأول حاتكلم من وجهة نظر وحده جنسيتها خليجيه تعاملت معاهم بكل ود واحترام وشافت ود واحترام وشافت قدهم غدر مش تجربه ولا اتنين كتير جدا

تحياتي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

صباح جميل وأسبوع أجمل على الكل

بعد إذنك يا حمال الأسية عاوز أسحب منك البساط شوية وأسأل المغتربين المصريين بالكويت سؤال نفسي كل واحد يجاوب عليه..

أيه علاقتك بالشأن الكويتي السياسي والاجتماعي ؟؟

بمعنى آخر بتحب تتعرف على السياسة الكويتية ونشاط نواب مجلس الأمة وحالة الحراك والتفاعل الموجود على الساحة الكويتية النشطة، ولا بتقلب صفحات الجرائد الكويتية عن هذه الموضوعات وتقول كفاية مصر علينا، وتدور على أخبار وزارة الشؤون :) ؟؟

مستنيكم :roseop:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

صباح جميل وأسبوع أجمل على الكل

بعد إذنك يا حمال الأسية عاوز أسحب منك البساط شوية وأسأل المغتربين المصريين بالكويت سؤال نفسي كل واحد يجاوب عليه..

بمعنى آخر بتحب تتعرف على السياسة الكويتية ونشاط نواب مجلس الأمة وحالة الحراك والتفاعل الموجود على الساحة الكويتية النشطة، ولا بتقلب صفحات الجرائد الكويتية عن هذه الموضوعات وتقول كفاية مصر علينا، وتدور على أخبار وزارة الشؤون :) ؟؟

مستنيكم :roseop:

انا عن نفسي بدور بس على اخبار التربية من حيث

اطالةالدوام المدرسي

توفير الباصات لطلاب المدارس

توفير وجبة صحية لطلاب المرحلة الابتدائية

طق وتسفير عشر تلاف معلم مصري

كده يعني

اما الامور السياسية وشؤون مجلس الأمه فلا دخلي لي بها

لها ناسها اللي يخصهم الموضوع اكثر مني

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته,

أتمنى من الله للجميع دوام الصحة والعافية.

هذه أول مشاركة لى فى هذا التوبيك فأنا عضو جديد فى محاورات المصريين عموما . وأود إظهار إعجابى برقى لغة الحوار فى المحاورات عموما وفى هذا التوبيك بشكل خاص كذلك ما لمسته من روح العون ومد يد المساعدة بحب وإخاء ونحن خارج مصرنا الحبيبة . وهذا ماجعلنى أشعر بالحميمية و أشارك معكم .فهذا شىء يسعدنى كثيرا.

أما مايخص موضوع المتابعة للشأن الداخلى الكويتى من أمور سياسية وغيرها فأنا لى رأى بنيته على مشاهدات كثيرة وهو:

أن الشأن السياسى بالكويت لايختلف كثيرا عن جوهره عن باقى الدول العربية فهناك من يتحكم بالأمر بشكل مباشر فى حين أراد ذلك وهناك أيضا مجموعتان الموالية للحكومة والمعارضة وكلاهما له جنوده وأتباعه ليناصروه وكلاهما أيضا يلعب على أرض المواطن أو بمعنى أدق على مشاعره وأخذه لصفه ولكن فى النهايةكل فريق يريد مصلحته عبر المواطن .

مثلا : بينما الحكومة الكويتية تقوم بتعيين مايفوق عن 80% من الشعب لديها وهى بذلك تنفرد بهذه ( الميزة) على مستوى العالم وهى مستمرة فى ذلك دون النظر لسلبيات ذلك على الإقتصاد الوطنى وتنوعه وعدم إعطاء المجال للقطاع الخاص والقدرة على الإنتاج بشكل مباشر وأيضا تقدم أشكال أخرى من الدعم.

فى نفس الوقت يعلو صوت المعارضة لكسب المواطن لجانبها مثلا بإسقاط القروض عن المواطنين وذلك بغض النظر عن العواقب الإقتصادية الوخيمة لذلك.

هذه نبذة صغيرة وخلا صتها:

أن الدول العربية بما فيها الكويت ومصر بما لديهما من إمكانات مختلفة لكنها متعددة وكبيرة لاتسعى إلى تقدم شعوبها بالطرق العلمية والإقتصادية السليمة والإهتمام بالتعليم والصحة اللذان هما جناحا التقدم. ولكن هى أشبه بحروب داخلية بين جبهتين كل منهمايريد التمسك بالسلطة والمال الوفير دون النظر إلى الشعوب ومصيرها.فدول الخليج تحيا حياة مرفهة ولكن هى فى مصاف الدول المتخلفة علميا وإقتصاديا مثلها مثل أخواتها العربية ودون النظر أوالتخطيط حتى إلى حق الأجيال القادمة فى الثروة والعيش بشكل كريم.

ولكن إن أرادت التقدم فهى قادرة فلديها المال والقدرات البشرية اللازمة. كذلك الحال فى مصر يختلف فى شكله لكن الجوهر واحد.

لذلك أنا أتابع من باب المتابعة فقط وليس على سبيل الإهتمام. ولكن أهتم بالأمور الإقتصادية وتأثيراتها على الحياة بشكل أكثر دقة.

أرجو ألا أكون قد أطلت عليكم.

تقبلوا تحياتى,,,,,,,

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

عاملين اية يا جماعة اتمنى ان يكون الجميع بخير وعاملة اية مدام بوسى وعمر عامل اية شكرا على سؤالك الواد محمد ابنى عندة دلوقتى سنة و8شهور بس كان مغلبنى اوى فى موضوع السنان بتاعتة وخاصتا سن الناب اللى تحت دول كانوا تعبينة على ما طلعوا وتعبنا معاه اختى الكريمة والله انا مش عارف عامل زى اختنا حمال الأسية بحب اتابعكم لكن بكسل اشارك زى ما قلت من الأخر يا ام عمر على الأصل دور وكل بلد فيها الكويس والوحش بس مش عارف تصدقوا ان عوامل الوراثة ليها دخل جامد يعنى تلف الأيام وتلاقى الولد يبقى طالع زى اهلة فى طبعهم بالظبط اكيد الوراثة بتتدخل فى كدة بردة والله زى ما فى ناس مصريين مش كويسين فى غيرهم قمة فى الأخلاق والأخوة الكويتة بردة زى ما فى منهم متعجرف متكبر فية منهم ابن اصول وقمة فى الأنسانية بس تلاحظ ان الكويتى ابن الأصول والعز بيبقى اخلاقيا فى الغالب يعنى عالى وراقى فى اخلاقة اما اللى مش شبعان يعنى على اد ما بيقولو بيكون عندة نقص وبيحاول يتكبر على الناس نفس النظرية اللى طرحتها فى مداخلتى الأولى على فكرة يا ام عمر انا اخيرا بطلع رخصة واعيلنا ربنا يوفقنا اصل كالعادة سقطونى اول مرة

رابط هذا التعليق

مساء الخير علي الجميع

جميل ان نسمع وجهة نظر كويتية محايدة عن المصريين واتفق مع الاخوة هنا ان كل بلد فيها الصالح والطالح وفي النهاية كل شئ يرجع إلي أصل الانسان

قبل ما اجي الكويت كنت بسمع كتير عن الجالية المصرية ومشاكلها وحاجات كتير واول وما اشتغلت كنت متخوف جدا من المصريين معايا لكن مع الوقت والعشرة بقي فيه بينا تفاهم كبير وحب اكبر خصوصا ان كل واحد عارف اللي ليه واللي عليه ولأن شغلي في التمريض فشغلنا كله مترابط ببعضه وبنكمل بعض فيه

بحس ان عيب المصريين الاكبر ان بعد الشغل كل واحد مع نفسه وفي حاله عنده اللي يشغله ويلهيه مفيش ترابط بينا هنا

رابط هذا التعليق

لو سمحت يا جماعه انا سمعت ان في قرار جحديد بتحويل الزياره العائليه الي التحاق بعائل فهل هذا صحيح

زي ما قالت مدام بوسي القرارت دي يا تتلحق يا ما تتلحقش لكن لو فيه مجال ان اللي جاي يتعمل له التحاق بعائل علي طول من مصر يكون احسن كتير بدل الدوخة واللفة

رابط هذا التعليق

بمعنى آخر بتحب تتعرف على السياسة الكويتية ونشاط نواب مجلس الأمة وحالة الحراك والتفاعل الموجود على الساحة الكويتية النشطة، ولا بتقلب صفحات الجرائد الكويتية عن هذه الموضوعات وتقول كفاية مصر علينا، وتدور على أخبار وزارة الشؤون ؟؟

اخبار السياسة انا بشوف عناوينها وبقلب عن تفاصليها اللي بقراه في الجريدة اخبار الحوادث او المقالات اللي ممكن تشدني او الحاجات اللي ممكن تهم اي وافد

رابط هذا التعليق

تحقيق:

الوظيفة الحكومية في الخليج «شراء ولاء» والتوطين ضريبة على الغرباء

إماراتيون وعمانيون يجلسون على كراسي إلكترونية لتدليك الجسم في أحد المحال الصينية في مول في إمارة دبي.. ويرصد تقرير «رويترز» التوظيف المريح للمواطنين في الإدارات الحكومية وعمليات توطين الوظائف في الشركات الخليجية التي تبدو كضريبة غير مباشرة (رويترز)

رويترز - عندما هرع المسعف القطري محمد مجيب إلى قصر الشيخ خليفة بن حمد آل ثاني في منتصف التسعينات بعدما تلقى مكالمة استغاثة لم يكن يعرف أيهما له وقع أكبر على الأمير المريض: النوبة القلبية التي داهمته لتوها أم حقيقة أن من يسعفه مختص محليا. وقد بادره الحاكم السابق للإمارة بصوت متهدج قائلا «أنت قطري؟ ما شاء الله».

المفاجأة التي انتابت الشيخ خليفة كان لها ما يبررها ففي شتى دول الخليج -خاصة في الدول التي يقود النفط والغاز فيها نموا سريعا- من النادر أن تجد مواطنا يعمل في قطاع الصحة أو في أي مجال آخر تابع للقطاع الخاص. ويبدو أن هناك ميثاقا غير معلن بين الحكام والمواطنين في الخليج بأن يرضى المواطنون تمام الرضا بشغل الوظائف الحكومية المريحة ذات الأجر المرتفع وساعات العمل القصيرة والتي كثيرا ما لا يجد الموظف فيها ما يشغله. أما في القطاع الخاص فقد بدأ الاجانب من جنوب آسيا والعرب غير الخليجيين والغربيون يشغلون الوظائف الواحدة تلو الأخرى.

ويدرك حكام الخليج منذ أكثر من عقد أنهم يواجهون مشكلة لأسباب ليس أقلها أن هذا الأمر يضع سلطة تسيير العمل اليومية في قطاعات كاملة من الاقتصاد في أيدي الأجانب. ويمثل العاملون الأجانب أكثر من 80 في المائة من قوة العمل في القطاع الخاص في كثير من الدول الخليجية ويشغلون مناصب رئيسية في ادارة الشركات الوطنية في مجالات الطيران والعقارات والخدمات المالية وقطاع الإعلام.

استجابة لذلك شرعت الحكومات في تنفيذ برامج «توطين» تهدف لدفع مواطنيها للعمل في القطاع الخاص. وقادت سلطنة عمان الطريق فأطلقت في الثمانينات من القرن الماضي برنامجا للعومنة، وحذت حذوها حكومات البحرين والكويت وقطر والسعودية والإمارات. وعادة ما تتضمن هذه البرامج حوافز ضريبية للشركات الخاصة التي تعين مواطنين وتحديد حصة من العمالة المحلية بكل شركة والاستثمار في تدريب الخريجين.

لكن ذلك لم يؤت ثماره إذ تجد حكومات كثيرة من الحكومات الخليجية صعوبة في تغيير ثقافة الوظيفة الحكومية التي يسهل الحصول عليها، وإعداد مواطنيها للعمل في القطاع الخاص. وما زال القطريون الذين يشكلون 16 في المائة من سكان البلاد البالغ عددهم 1.7 مليون نسمة لا يمثلون – وفقا للاحصاءات الحكومية - سوى خمسة في المائة فقط من اجمالي العاملين في القطاع الخاص بالبلاد. ولا يشغل المواطنون غير واحد في المائة فقط من وظائف القطاع الخاص في الإمارات العربية المتحدة. أما السعودية بعدد سكانها الكبير فقد بلغ حجم مشاركة المواطنين في القطاع الخاص عشرة في المائة.

تقول نورة البدور المسؤولة عن برنامج توطين الوظائف بالإمارات «نحتاج للمشاركة في القطاع الخاص ... القطاع الخاص عصب الاقتصاد الوطني وللمواطنين الحق في العمل في هذا القطاع. هذا مهم للغاية بالنسبة لنا».

صفقة الحكم

لقد اعتاد المواطن في الخليج أن تكون بانتظاره وظيفة حكومية مريحة في اطار ما يسميه انجو فورشتينلتشنر الاكاديمي النمساوي بجامعة الإمارات صفقة الحكم وهي أن يعطيك الحاكم كل شيء على ألا تطلب شيئا.

ويقول فورشتينلتشنر «إنها في الأساس عملية شراء الرضوخ السياسي من خلال توزيع الثروة النفطية».

كانت الأمور تسير جيدا ما دامت الوظائف الحكومية متاحة. لكن في دول مثل السعودية حيث تبلغ نسبة البطالة 10.5 في المائة رغم أن دبلوماسيين ومحللين يقولون ان النسبة الفعلية أعلى من ذلك على الارجح - لم تعد الوظائف الحكومية مضمونة. وفي الكويت ينتظر 12ألف مواطن الحصول على وظائف حكومية.

وأدى كل هذا الى شعور بالاحباط بين الشبان في تلك الدول. وفي احتجاج عام شديد الندرة في أواخر أغسطس احتشد حوالي 200 خريج جامعي سعودي أمام وزارة التعليم في الرياض يحملون ملصقات عليها شعارات تطالب الحكومة بتوفير الوظائف وأخرى تقول « كفى ظلما».

ويقول خبراء انه ما لم تتصد الحكومات لمشكلة البطالة فربما تتزايد الاحتجاجات مما يضيف الى المخاطر الامنية في هذه البلاد. وقال مصطفى علاني من مركز الخليج للابحاث «الحكومة (السعودية) تعتبر مسألة البطالة مشكلة رئيسية لها تداعيات خطيرة على الاوضاع الامنية.»

عاطلون بإرادتهم

وجزء من المشكلة هو أن كثيرا من مواطني الخليج ما زالوا لا يرون جدوى من السعي للعمل في القطاع الخاص. في دولة مثل الامارات، حيث اختفت البيوت المتواضعة المبنية بسعف النخيل لتحل محلها الفيللات الفاخرة وناطحات السحاب على مدى جيل أو اثنين. تقول الحكومة ان معظم المواطنين عاطلون بارادتهم. وتظهر الاحصاءات الرسمية أن نسبة البطالة تبلغ 23 في المائة بين الاماراتيين، وهي نسبة البطالة نفسها في قطاع غزة.

ويقول بول داير المتخصص في الاقتصاد السياسي والعمالة بكلية دبي للادارة الحكومية «هذه اقتصادات غريبة.. فهي اقتصادات تحولت بين عشية وضحاها من اقتصادات فقيرة الى حد ما وغير متطورة الى اقتصادات فيها استثمارات ضخمة من عائدات النفط.»، ويقول المواطن الاماراتي خالد المطوع (26 عاما)، الذي كان يعمل حتى وقت قريب مديرا للمشروعات في أحد البنوك العالمية ان التحول لم يكن أمرا سهلا.

وأضاف، وقد جلس مسترخيا بعد العمل في منتجع ريتز كارلتون في دبي، «اعتقد أن الاجيال الاكبر سنا... لم تكن مستعدة لمثل هذه الطفرة الهائلة ... لكنني لا أعتقد أن الشباب هنا كانوا أكثر استعدادا لها بأي حال. الاماراتيون يعيشون في مناخ أسري من الدرجة الاولى. يضعون الاسرة على رأس الاولويات.»

الأمر واضح: الحكومي أريح

ويرى كثيرون أيضا أن الوظيفة في القطاع الخاص أقل جاذبية من الوظيفة الحكومية والتي عادة ما يعملون فيها دواما أقصر، ويحصلون على أضعاف مرتب الوظيفة الخاصة. يقول عبدالله الكعبي (23 عاما) الذي يعمل والده بزراعة النخيل في مدينة حتا الجبلية على مسيرة ساعة من دبي «لا يمكنني التغاضي عن الأمر الواضح».

ويقول الكعبي وهو يحتسي القهوة في مول دبي الضخم ويده تداعب هواتفه المحمولة الفضية الثلاثة، إنه يفضل الانتظار ولو حتى سنة كاملة للحصول على وظيفة حكومية على العمل لدى احدى الشركات الخاصة.

ويقول «يمكنني العمل في أحد البنوك من الثامنة صباحا حتى الخامسة مساء على الأقل، والحصول على نصف الراتب الذي سأحصل عليه من وظيفة حكومية من الثامنة صباحا إلى الثانية مساء. أي شخص في مكاني سيختار الوضع الأفضل».

وأحد العوامل التي تعوق إحراز تقدم هي حقيقة أن برامج توطين الوظائف غالبا ما تكون ضعيفة التنظيم، إذ تتوقف بعد بضع سنوات من انطلاقها فقط ليعاد استئنافها بعد ذلك. وقد استأنفت السعودية مؤخرا برنامج السعودة الذي يشمل إلزام الشركات بتعيين سعوديين بنسبة معينة من عمالتها وبرنامج تحفيز تدفع الدولة من خلاله نسبة من أجر الموظف المحلي.

كما أن القطاع الخاص في الخليج ليس مهيئا بشكل كبير لاستيعاب المواطنين وبرامج توطين الوظائف لا تقدم حوافز كبيرة على الاصلاح. وتساءل فورشتينلتشنر في بحث أجراه عام 2009 عن الأسباب وراء هذه النسبة المرتفعة من البطالة بين الإماراتيين في اقتصاد يحقق أحد اعلى معدلات النمو في الشرق الأوسط، وفي ظل عائد نفطي كبير. والإجابة هي أن ملايين الوظائف في القطاع الخاص تستهدف أصلا الأجانب وليس المواطنين الإماراتيين.

ويقول فورشتينلتشنر في البحث «القطاع الخاص هنا مصمم للاستغلال، ليستغل المستثمرون الأجانب وأصحاب النفوذ من المواطنين عمالة أجنبية مؤقتة ورخيصة، فهو ليس مصمما لتوظيف عمالة دائمة محلية».

مقاومة المطاوعة

واستثمرت الحكومات المليارات في برامج للتعليم، في مسعى لتطوير مهارات العمالة المحلية، لكن كثيرين يقولون ان النظام ما زال دون المستوى المطلوب.

والوضع أكثر حرجا في السعودية، حيث يقاوم المطوعون مساعي الملك عبدالله لتحديث التعليم وتخفيف المحتوى الديني الضخم في الكتب الدراسية، من خلال برامج تتكلف 2.4 مليار دولار.

ويقول سليمان ابراهيم من مركز الخليج للابحاث: «نحن لا نؤهل خريجين لديهم القدرة على التفكير، وانما خريجين يحملون معلومات».

ومع ارتفاع نسبة البطالة، تصبح السعودية واحدة من دول الخليج القليلة التي يعمل فيها المواطنون سائقي سيارات الاجرة أو أفراد أمن.

ويدير طراد العمري شركة بيت السعودة للتوظيف، ومسجل لديه أربعة آلاف سعودي من خريجي الجامعات الاجنبية.

وعلى عكس الكثير من دول الخليج العربية، فإن أغلبية سكان السعودية، البالغ عددهم 25.4 مليون نسمة، من المواطنين. ويشير العمري الى أن برامج توطين الوظائف تنطوي على تضارب في المصالح، اذ ان معظم الدول الخليجية تشترط أن تكون الشركات مملوكة بنسبة تتجاوز الخمسين في المائة لمواطنين محليين، الا أن هؤلاء المواطنين هم عادة من يعارضون تعيين أبناء وطنهم.

ويقول العمري: «يعينون أناسا ذوي مؤهلات أقل (من السعوديين).. لان أجرهم سيكون أقل».

الهندي أرخص!

وهذا صحيح، اذ تضغط الشركات لحماية الوضع الراهن. وعندما حاولت البحرين قبل عامين فرض ضريبة على العمالة الاجنبية لجعل تكلفة تعيينهم مماثلة لتكلفة تعيين المواطن البحريني، تدخل رجال الاعمال الاثرياء ممن لديهم نفوذ سياسي لاحباط الخطة. وبدلا من ذلك تفاوضوا لفرض رسوم قدرها عشرة دنانير (27 دولارا) على تأشيرة دخول العامل الاجنبي، وهو مبلغ زهيد بالنسبة للشركات الكبيرة، حيث يمكن أن يتم تعيين عاملين أجنبيين أو ثلاثة بما يوازي مرتب مواطن واحد. وتساءل فورشتينلتشنر «اذا كان لديك شركة كبيرة يعمل بها عشرة آلاف هندي بمقابل أقل، فلماذا ستحتاج الى تعيين كل هذا العدد من البحرينيين».

التوطين ضريبة

والواقع أن كثيرا من الشركات الخاصة عادة ما تنظر الى برامج توطين الوظائف باعتبارها عبئا عليها أن تتعايش معه أو ضريبة خفية لا باعتبارها أحد سبل بناء الدول التي تستضيف أعمالها. وخلص فورشتينلتشنر ومحمد الوقفي في استطلاع عن توطين الوظائف في الامارات أجري عام 2009 الى أن الاجانب والمواطنين على السواء «يتفقون عادة على وصف توطين الوظائف في الامارات بأنه أحد أشكال الضرائب».

لكن نورة البدور تقول إن الحصص هي أحد أشكال المسؤولية الاجتماعية للشركات وان الاجواء في الامارات في المقابل مواتية للاعمال. وقالت «ليست هناك ضرائب.. الشركات تأتي هنا وتجني أرباحاً كبيرة فلماذا اذاً لا تمنح مواطنينا فرصة للعمل؟».

وهناك مزايا للالتزام بنظام الحصص فالشركات ذات السجل الجيد خاصة التي تمنح مواطنين محليين وظائف رفيعة المستوى كثيرا ما تكون لها الافضلية في الحصول على العقود الحكومية المربحة. لكن حتى الشركات صاحبة أنجح برامج توطين الوظائف تكافح للوفاء بمستويات الحصص المطلوبة، وعادة ما تضطر الشركات في نهاية المطاف لتعيين «موظفين صوريين» يقوم موظفون أجانب في حقيقة الامر بانجاز مهام وظائفهم بدلا منهم.

وقال داير «الخطر هو أن يصبح (المواطنون) الفئة المنظمة لاقتصاد لا يعلمون شيئا حقيقة عنه».

احتيال الشركات

وقال مطاوع، المصرفي السابق، ان من الشائع أن تقوم الشركات بالاحتيال في الجامعات. وأضاف «تأتي (الشركات) وتقول انها ستقدم منحا تدريبية براتب ثلاثة الاف درهم (718 دولارا) شهريا من دون أن يذهب الموظف للعمل أو أن يفعل شيئا. كما لو أن تلك منحة تدريبية. وبهذه الطريقة تفي الشركات بحصة العمالة المحلية المستهدفة للشركة وينتهي الامر».

ومصدر القلق هو أن مثل هذه الحلول تسمح للنظام الحالي بالاستمرار رغم عيوبه من دون الاصلاحات الجوهرية التي يحتاجها.

وقال داير «هل يمكن لذلك أن يستمر.. هذا يتوقف على وجود النفط.. النفط هو الذي يمكن الاقتصاد من مواصلة مسيرته». ويقول بعض الخبراء ان الحل الوحيد هو الحد من العمالة الاجنبية الرخيصة والحد من توقعات الاجور بين المواطنين.

وكان خالد المطوع واضحا بشأن وجهته عندما قال خلال مقابلة في أغسطس «سأنتقل الى القطاع الحكومي. أرى أن هذا واجبي نحو بلادي» قبل أن يتوقف برهة ليقول مبتسما «من ذا الذي لا يرغب في أن يجلس هكذا ويحصل على أموال كثيرة؟».

ولم تمض أسابيع حتى كان خالد قد وجد ضالته في هيئة الطيران الاماراتية.

تعيين المواطنين في «الخاص» خيال

التفاوت الهائل بين عدد المواطنين وعدد العاملين المؤقتين الأجانب يعني أن الحصص التي تفرضها الحكومة لتعيين المواطنين ضرب من ضروب الخيال. وتهدف السياسة الرسمية لتوطين الوظائف في قطر إلى جعل نصف القوة العاملة في البلاد من المواطنين، وهي نسبة يرى البعض أن من المستحيل تحقيقها في دولة يمثل مواطنوها أقل من خمس تعدادها الاجمالي. وهناك أيضا حقيقة ان عدد المواطنين في كثير من الدول غير كاف لدعم النمو. ويشير استطلاع أجرته «رويترز» إلى أن من المتوقع أن ينمو الناتج المحلي القطري بنسبة هائلة تبلغ 15.5 في المائة في 2010 بينما سينمو الاقتصاد السعودي بنسبة 3.8 في المائة. حتى الإمارات التي تضم دبي المتضررة من الأزمة العالمية من المتوقع أن تسجل نموا اقتصاديا بنسبة 2.4 في المائة.

رابط هذا التعليق

فعلا موضوع التكويت ده بدأ من فتره وخصوصا فى القطاع النفطى فلا تجد موظف غير كويتى الا نادرا واقامته تكون سنه على الاغلب وتجدد سنويا الى ان يتم ابداله بواحد اخر كويتى

ولكن للاسف وهذا سمعته من اخت كويتيه وهى مدرسه تقول ابنى وبنتى فى مدارس حكوميه ولما بعرف ان مدرستها كويتيه مو مصريه او اى جنسيه تانيه بحولها من فصلها لفصل تانى او بعطيها درس فى هالماده لانى بعرف ان الكويتيه اغلب دوامهم انقطاع او تغيب او بالخصم او طبيه وبصراحه اختى ودت ابنها مدرسه حكوميه السنه دى وعرفت ان مدرسه الانجليزى كويتيه ولما سالت عليها فى المدرسه وسالت عليها امهات جربوها فى السنين اللى قبل قالولها ادى ابنك درس لانها غايبه تلات اربع السنه فاعملى حسابك ع كده وبعد اسبوع من بدأ الدراسه قدمت على اجازه طبيه وتلاقها بعدها تلات ايام اخرى تغيب وغير معروف السبب ولا نعرف ما الحل ونحن فى بدايه الدراسه

مع العلم ان الكويتيه التى قالت هذا الكلام تعمل مدرسه وتراعى ضميرها جدا فى مدرستها وكان الله فى عونها وعون كل من يعمل بضمير

والكويت مفروض ترفع مستوى التعليم هنا وده لانها اخده نسبه قليله جدا بين دول العالم فى مجال التعليم بالخصوص

استاذ تامر ممكن اسالك سؤال بمانك مدرس ليه زودوا يوم التلات ما الهدف منه لانى عايزه اناقشك فى الموضوع ده وهل سيطبق العام الدراسي القادم نظام تطويل اليوم الدراسي الى الساعه 3 عصرا ها هذا صحيح ام انها مجرد شائعات ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ارجوا التوضيح

رابط هذا التعليق

مساء الخير على الجميع

موضوع ملاحظاتي مع عملي مع الجنسيه المصريه ما زال مفتوحا لم يغلق ولم انتهي من كل شي

والأخت بوسي اشكرك على ردك ورغم اني كنت منتظره ان تعلقي على ملاحظاتي انا فقط

وليس ان تذكري تعاملك مع الكوايته لأنكم افردتوا له كل الصفحات السابقه وقلتم بما فيه الكفايه

وانا من الأول قلت راح اتكلم من واقع تجارب حقيقيه واني معكم وليس ضدكم

طيب ما انا لو مش باحب مصر كنت اجيبها من قاصرها زي ما بيقولوا وما اعملش اي علاقات معاهم

بل على العكس انا باقول همه في الشغل منتجين وملتزمين ويمكن الإعتماد عليهم

وانا صريحه يا اخت بوسي معرفتش امنع نفسي من كتابة اني استغربت من كلامك ببساطه لان ده

مش موضوعنا الآن وليس محل نقاشي فانا اعرف نظرة ابناء بلدي لكل جنسيه وسبق ان طرحتوها

بالصفحات الماضيه

وتقبلي صراحتي بكل اتزان بدون انفعال

تم تعديل بواسطة حمال الأسيه

رابط هذا التعليق

يا قمر انتى زعلتى ولا ايه اولا يا قمر انا من عشاق الكويت والعيشه فيها واتعاملت مع ناس فيهم لو مسكوا الحكم فى مصر لكانت مصر من اروع ما يكون وبجد عقليتهم المتفتحه جعلتنى اغير منظورى كتير للكوايته خاصتا وللخليجيين عامه

وان كنت قلت بعض تجاربيمع بعض الكوايته واللى بعتبرهم اخوانى واخواتى مانا برضه حكيت عن اخوانى من المصريين وبصراحه انا بتعامل مع بشر مش مع جنسيات عارفه ليه لانى زى ما قلت وكررت كذا مره ان كل بلد فيها الزين والشين المهم ننقدر نتعامل معاهم باخلاق الاسلام وبجد

انا بعتذر عن اى سوء فهم حصل وبجد انا كتبت المداخله بتاعه التكويت دى ؟؟؟؟ وبعدين كنت هارد على كلامك وملاحظتك بس عمر ابنى كان نايم وصحي فقلت هارد اول ما افضي بس شكلى زعلتك ياقمر وانا مبحيش حد يزعل منى وخصوصا اخواتى

وعلى فكره كلام اللى قلتيه قبل كده كان عجبنى جدا من حيث النظام والترتيب ومراعاه لعدم جرحك للاقربين منك مع العلم انهم أذوكى وسبحان الله ربنا هيعوضك اكيد وربنا ييسرلك الى فيه الحال

ها لسه زعلانه من بوسي برضه دانا محدش بيزعل منى ابدا وربنا يديم المعروف وبجد مستمتعه جدا بكلامك واتمنى انك تكملى فعلا وانتى عارفه ان اكتر صديقه لى هنا فى الكويت هى كويتيه واظن فى واحده نعرفها انتى وانتى مشتركه ماما ليالي وبجد شخصيه الواحد يعتز انه صادفها فى حياته كلها وسبق ان نوهت عن هذا الام ولا تختلف عن ماما قلب ابيض فى اى شئ كل مكان الولاده فقط وربنا يديم المعروف يارب

وسلام مؤقت ومنتظره اقرأباقي مشاركاتك ان شاء الله

رابط هذا التعليق

السلام عليكم اخباركم اية يا جماعة الخير

كنت عايز استفسر منكم على موضوع يخص واحد قريبى كان عايز يترك الشقة اللى ساكن فيها فبلغ الحارس يوم 20 فى الشهر فالحارس قالة لا مش موافق ومش مستلم المفتاح بتاع الشقة لأنك مبلغتناش من يوم عشرة فى الشهر وقريبى دة كان خلاص لاقى شقة احسن واتفق عليها وخايف تروح منة

الحارس دة قال حتحسب عليك الشهر الجديد لأن فى العقد مكتوب ان لازم تبلغ قبلها بشهر وناس قالوا انك ممكن تسلم المفتاح فى المحكمة طيب هل هو فعلا ممكن يرفع دعوة ويطالب بايجار الشهر الجديد على اساس ان مبلغهوش قبلها بشهر زى ما مكتوب فى العقد بس يا ريت يا جماعة تردوا بسرعة جزاكم الله خير

رابط هذا التعليق

السلام عليكم اخباركم اية يا جماعة الخير

كنت عايز استفسر منكم على موضوع يخص واحد قريبى كان عايز يترك الشقة اللى ساكن فيها فبلغ الحارس يوم 20 فى الشهر فالحارس قالة لا مش موافق ومش مستلم المفتاح بتاع الشقة لأنك مبلغتناش من يوم عشرة فى الشهر وقريبى دة كان خلاص لاقى شقة احسن واتفق عليها وخايف تروح منة

الحارس دة قال حتحسب عليك الشهر الجديد لأن فى العقد مكتوب ان لازم تبلغ قبلها بشهر وناس قالوا انك ممكن تسلم المفتاح فى المحكمة طيب هل هو فعلا ممكن يرفع دعوة ويطالب بايجار الشهر الجديد على اساس ان مبلغهوش قبلها بشهر زى ما مكتوب فى العقد بس يا ريت يا جماعة تردوا بسرعة جزاكم الله خير

العرف هنا يا أخي أنك تبلغ الحارس قبل يوم 15 في الشهر وقريبك كدة أتأخر ومن حق الحارس أنه يطالبه بالشهر الجديد لأنه كدة هيخسر الشهر ده بسبب تأخير قريبك في التبليغ..

ولو مكتوب في العقد أنه يبلغ قبل يوم عشرة يبقى بردو من حق الحارس تنفيذ العقد اللي هو شريعة المتعاقدين

الخلاصة أنه يكمل في الشقة الشهر ده وبالنسبة للشقة التانية علشان متطرش منه ممكن يدي للحارس أي حاجة علشان يحجزهاله من غير ما يدفع إيجارها الشهر ده

بالتوفيق وأبقى طمنا

أختنا الفاضلة حمال الأسية ، المفترض أني سحبت البساط منك :)

أنا فعلا كنت هكتبلك في بداية عرضك للموضوع ناصحا بعدم ذكر سلبيات للمصرين ولكن تأخرت عن هذا وقد تم وناقشتي بعض السلبيات ، وفي النهاية خلصنا إلى أن الموضوع كله يتوقف على الأصل...

إن شئت أن تستأنفي حوارك فهذا حقك ولكني أنصحك بالإكتفاء بما سبق ، فالجميع يتفق أن للشعوب العربية سلبيات كثيرة تربينا عليها نسأل الله أن يوفقنا لإصلاحها،، وتقبلي تحياتي ....

تم تعديل بواسطة الغريب

رابط هذا التعليق

اخي الفاضل الغريب

عجبني أدبك الجم وذوقك

بس انا باقول ملاحظات بتزعلوا ليه مهو عشان تتجنبوها لو حصلت

قدامكم وتغيروا من الناس اللي معاكم

انا بعمل كده بالعكس والله باحاول اغير افكار ولاد البلد

طيب نكمل في الايجابيات والا مش عايز كمان

تم تعديل بواسطة حمال الأسيه

رابط هذا التعليق

اختنا حمال الاسية

نحب نسمع منك ايجابيات شوية

لاني اعتقد ان كثير منا محتاج لتعزيز ايجابي حتى يتقبل بصدر رحب ذكر السلبيات

متأكد من انك متفقة معي ان لكل شعب بل لكل اسرة سلبيات وايجابيات

ومتأكد ان ما كتبتيه في مشاركاتك هو مجرد احداث حدثت معك على المستوى الشخصي في مجال عملك

ومتأكد ايضا من حبك للعمل مع المصريين وكذلك مقدر تماما ما ذكرتيه من قبل عن رغبتك في المعيشة في مصر وخصوصا بالاسكندرية مما لا يدع شك في قلبي من انكي لا تهدفي بالمرة الاساءة الى المصريين

منتظر اسمع منك ايجابيات

استأذن اخي الغالي على قلبي وصاحب الاسلوب الراقي الغريب اننا نترك المجال لسماع مجموعه من الايجابيات تفرح قلبنا شوية

تقبلوا تحياتي

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      نجحت المبادرة الرئاسية سكن لكل المصريين فى الاقتراب من حاجز الـ2 مليون وحدة سكنية وهو الحلم الذى سعت له العرض الصفحة
    • 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
    • 2
      شركة الإستضافة التي تستضيف موقعنا  رفعت سعر الإستضافة و تطلبه بالدولار  و لتجديد الإستضافة أنا مطالب بدفع ما يقرب من 10000 جنيه   و هذا ليس في إمكانيات و لا هو مقبول  دفع هذا المبلغ من أجل الحفاظ على موقع لا يهدف للربح جار دراسة البدائل الممكنة لإستمرارية محاورات المصريين  لا أفهم كيف يتم إصدار فواتير بالدولار على خدمة تقدم في مصر دعواتكم
  • أضف...