اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المصريين المغتربين بالكويت

Recommended Posts

السلام عليكم,

شكرا لصاحب الموضوع و اعتقد انة موضوع فعلا مهم.

رغم اني قريت بعض المداخلات و التجارب و مش كلها,, لكن انا اعتقد ان الموظف المصري في احيان كتير بيكون غير كفء و بيعطل المراكب السايرة,,, انا ليا اكتر من تجربة سواء في مصر او هنا و دي خلاصة التجربة,, اتمني اكون غلطان , لكن انا شخصيا لا يمكن اجيب حد مصري يصلح حاجة خربت في البيت عندي مثلا,,, استحالة,,,ودة نتيجة لموقف حصل قبل كدة, و اللة حتي اذا حصل ظروف و اضطريت اخد تاكسي هنا في الكويت لا يمكن يكون مصري .

في مصر لو عايز اعمل حاجة في البيت بكون مضطر ,, بس بجيب واحد فاهم كويس اوي و بتفق معاة علي كل حاجة قبل ما يبتدي.,,,

في راي ان كتر العددهنا في الكويت و اللهفة علي جني المال خلو الشخص رخيص و يقبل باي شغل حتي لو مايعرفش فية اي حاجة,,مثلا انا اعرف مدرس كان بيشتغل من اربعة لعشرة بالليل في مطعم,,,ياتري اية علاقة التدريس بالمطعم,, اللة اعلم,,,,, اهي فهلوة او ابتزال

و في امثلة كتير اعرفها بالشكل دة خلتني احاسب اويييي قبل ما اتعرف علي اي حد هنا في الكويت,,, فاذا ما غارش منك في الشغل ممكن يغير لانك جبت عربية جديدة او جبت لمراتك حتة دهب ,, او عشان جبت لابنك لعبة جديدة,وواللة حصلت.

رابط هذا التعليق

• الردود 4.1k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم,

رغم اني قريت بعض المداخلات و التجارب و مش كلها,, لكن انا اعتقد ان الموظف المصري في احيان كتير بيكون غير كفء و بيعطل المراكب السايرة,,, انا ليا اكتر من تجربة سواء في مصر او هنا و دي خلاصة التجربة,, اتمني اكون غلطان , لكن انا شخصيا لا يمكن اجيب حد مصري يصلح حاجة خربت في البيت عندي مثلا,,, استحالة,,,ودة نتيجة لموقف حصل قبل كدة, و اللة حتي اذا حصل ظروف و اضطريت اخد تاكسي هنا في الكويت لا يمكن يكون مصري .

في مصر لو عايز اعمل حاجة في البيت بكون مضطر ,, بس بجيب واحد فاهم كويس اوي و بتفق معاة علي كل حاجة قبل ما يبتدي.,,,

في راي ان كتر العددهنا في الكويت و اللهفة علي جني المال خلو الشخص رخيص و يقبل باي شغل حتي لو مايعرفش فية اي حاجة,,مثلا انا اعرف مدرس كان بيشتغل من اربعة لعشرة بالليل في مطعم,,,ياتري اية علاقة التدريس بالمطعم,, اللة اعلم,,,,, اهي فهلوة او ابتزال

و في امثلة كتير اعرفها بالشكل دة خلتني احاسب اويييي قبل ما اتعرف علي اي حد هنا في الكويت,,, فاذا ما غارش منك في الشغل ممكن يغير لانك جبت عربية جديدة او جبت لمراتك حتة دهب ,, او عشان جبت لابنك لعبة جديدة,وواللة حصلت.

الأول اسمح لي اقتبس مقولة من توقيع الاخت مصرية مغتربة

ما تشعر به تجاه الاخرين حتما سيعود إليك

يا سيدي الفاضل

لما انت وانا وغيرنا من المصريين يكون ده انطباعنا عن طباعنا .. ا ومال فين السادة المصريين الكويسين ... خلاص انقرضوا

ومش معني ان حصل لك موقف او اتنين يبقي كده تعمم الانطباع ده علي الشعب كله .. صحيح فيه سلبيات لكنها مش مقتصرة علي فئة دون فئة

بكل حال ان من سنين بنتكلم في موضوع المصري ده ونعيب في نفسنا رغم ان العيب مش فينا

ويا سيدي مبروك العربية الجديدة وربنا يحفظ لك ابنك

رابط هذا التعليق

هل الاجسام المضادة تمنع السفر من الكويت

و ما هو الحل

شكراا

شوف يا شريف

انا اللي اعرفه ان صعب اوي التحايل علي موضوع التحاليل ده

فلو حصل في مصر وده صعب ما اعتقدتش انه ممكن يحصل تحايل علي المختبر هنا

رابط هذا التعليق

استفسار من الأخ سمبا لواحد صاحبى كام راتب مفتش صحة فى وزارة الصحة حوالى كام هو معهد فنى صحة سنتين وجزاك الله خيرا

انا معرفش بالظبط راتبط مفتش الصحة كام ولا اعرف حتي طبيعة شغله انا اللي اعرفه ان ان خريجين المعهد الفني الصحين يا فني مختبر يا تمريض

عموما تمريض اللي خريج معهد فني صحي واخر دفعة جت الراتب بتاعها بيكون من 570 الي 630 دينار والسكن والمواصلات علي حساب الوزارة علي حسب الفئة اللي هيشتغل فيها أ او ب ... ودي قصة تانية

وبكل حال عقود وزراة الصحة بتكون موضحة كل حاجة في مصر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

بجد الواحد تايه من ساعه لما عرف موضوع الزياره التجاريه

وفي كلام كتير اوي عليها وعلي الرسوم بتاعها

انا واحد من الناس قدمت ورقي في مكتب علي وظيفه (دليفري بالكويت ) لسلسله مطاعم

براتب 130 دينار

والسكن عليهم

ووجبه غذا

وفهمت منهم اني الاقامه هاتتعملي من هناك

قدمت طبعا الاوراق المطلوبه

جواز سفر بالمؤهل الدراسي

توثيق الشهاده الجامعيه

وفيش وتشبيه

وحوالي 16 صوره خلفيه زرقاء

ودفعت مبلغ تحت الحساب

وقالولي استني حوالي شهر لغايه لما نجيبلك عدم الممانعه

واديني مستني الفرج

بس اول مره اعرف اني لما انزل هناك هادفع فلوس تانيه الي هيه الاقامه

ياريت الي عنده فكره بجد عن الموضوع ده او حتي الي صادفه حاجه زي دي يكتب الي يعرفه

او بمعني اصح موضوعي ده نصب ولا بجد

طيب لو بجد هاتكلفني اد ايه في مصر واد ايه لما اوصل بالسلامه الكويت

وشكرا

رابط هذا التعليق

براتب 130 دينار

والسكن عليهم

ووجبه غذا

جواز سفر بالمؤهل الدراسي

توثيق الشهاده الجامعيه

وفيش وتشبيه

ودفعت مبلغ تحت الحساب

واديني مستني الفرج

ياريت الي عنده فكره بجد عن الموضوع ده او حتي الي صادفه حاجه زي دي يكتب الي يعرفه

وشكرا

130 دينار هنا في الكويت ولشاب جامعي كمان كده انت بتظلم نفسك وهتضيع عمرك وهتندم وهتتعب نفسيا

وارجع اقرا الموضوع من اوله وعلي رأي اخونا هيرو 130 عفريت لما ينططوهم

فمعلش انت لو كنت خسرت فلوس في الاول فعوضك الله علي الله واستني فرصة احسن احسن ما ما تيجي وتخسر نفسك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

صباح جميل على الجميع

براتب 130 دينار

والسكن عليهم

ووجبه غذا

جواز سفر بالمؤهل الدراسي

توثيق الشهاده الجامعيه

وفيش وتشبيه

ودفعت مبلغ تحت الحساب

واديني مستني الفرج

وشكرا

يا أخي 130 دينار أيه دوول، والشغلانة كمان متعبة وبخاصة في الصيف والحر

لو أنت لسه خريج أشتغل في مصر وخد خبرات علشان تعلي سعرك ، ولو بقالك كتيير متخرج يبقى تقدر تجيب 130 دينار وأنت شغال في مصر بس أجتهد وربنا يكرمك

على كل حال نصيحتي أنك تصبر وتفكر بشكل صحيح ، وربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

ممكن ياجماعه لو حد يعرف معلومات عن مركز الطالب للطباعه والتصوير يعرفهانى انا جيلى شغل فيه وعايز اعرفه عنوانه وهو فعلا ليه اكتر من فرع فى الكويت ولا لا والدوام فيه فتره واحده ولا على فترتين ياريت تفدوينى لو سمحتو وهو مكان كويس ولا ايه نظامه معلش انا هتعبكو معايا بس انتو اللى هتفدونى

تم تعديل بواسطة manoelmasry

رابط هذا التعليق

ممكن ياجماعه لو حد يعرف معلومات عن مركز الطالب للطباعه والتصوير يعرفهانى انا جيلى شغل فيه وعايز اعرفه عنوانه وهو فعلا ليه اكتر من فرع فى الكويت ولا لا والدوام فيه فتره واحده ولا على فترتين ياريت تفدوينى لو سمحتو وهو مكان كويس ولا ايه نظامه معلش انا هتعبكو معايا بس انتو اللى هتفدونى

على حد معلوماتي

مركز الطالب للطباعة والتصوير

منتشر في جميع انحاء الكويت

الدوام فيه على فترتين واعتقد ان الفترة الثانية تستمر حتى ال11 مساء لاني اتعامل معهم باستمرار

ولكن في اعتقادي ان الرواتب فيه قليلة وليست مرتفعة

الله يوفقك

رابط هذا التعليق

متشكر اوى يا تامر على اهتمامك بسؤالى بس ياريت لو فيه معلومات اكتر تعرف تجيبها عن المركز ده اكون شاكر جدا ليك وكل سنه وانت بخير وهو فيه مصرين حاليا بيشتغلو فيه ولا لا؟

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

جايلى عرض من سلسلة مطاعم كبرة بالكويت اسمها بابا جونز بيتزا

وظيفة كول سنتر تلقى الطلبات من الجمهور 10 ساعات

سكن و اقامة ووجبة يومية و طيران عليهم

مرتب 110 دينار

هل العرض مناسب

رابط هذا التعليق

الأخ سمبا هو معهد فنى صحة وحيجى هنا مثلا زيارة ويقدم فى الوزارة هو عايز يعرف النظام اية وممكن يشتغل تحت اى مسمى زى ما بتقول لأن واحد معرفة شغال هنا مفتش صحة فى وزارة الصحة فى الجمارك والحدود فكان عايز يعرف راتب وظيفة زى دى كام

رابط هذا التعليق

يا جماعه ويا اهل الخير والله انا بحب كل المصرين دون استثناء وعلشان اى حد جاى الكويت بيبقي اخويا وابن بلدى عايزه اقولكم علشان تعيشوا عيشه كريمه داخل البلد دى لازم على الاقل ومبدئيا يبقي مرتبك 250 دينار والا هتلعن اليوم اللى فكرت فيه انك تيجي الكويت واحنا بنقول وبننصح حرام على شاب جامعى يجي يبهدل نفسه فى شغلانه نص كم وفى الاخر ميلاقيش اللى يرجع بيه حرام عليكم نفسكم اقل من 250 دينار على اى وظيفه يبقي حرام عليكم نفسكم واهلكم لان اقل من المبلغ ده هيكون مهانه بمعنى الكلمه واللى عايش هيعرف انا بقول ايه

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

رابط هذا التعليق

عارف طبعا ان كلامنا مش هيجيب نتيجه مع الاخ اللى ناوى يجى على 130 دينار واللى على 110 دينار

بس دى نصيحه لوجه الله

بالمرتب دى هتشوف ايام ما يعلم بيها الا ربنا وهتفضل سنه كامله على احسن الظروف بتشتغل علشان بس تجيب تمن الاقامه اللى انت دفعتها

وباقى السنين على المبلغ دى تقدر تقول انك هتوفر مثلا فى احسن الاول 10 الاف فى السنه هتجيب بنصهم هدايا وانت نازل

دى غير طبعا الاحساس بالغربه والبعد عن الاهل وانت وحظك والله اعلم الكفيل بتاعك هيكون شكله ايه

فنصيحه لوجه الله فكر تانى وثالث قبل ما تيجى على المرتب دى

فعلا زى ما اختنا ام عمر بتقول مش اقل من 250 دينار علشان يبقى اسمك هتعمل حاجه

رابط هذا التعليق

الأخ سمبا هو معهد فنى صحة وحيجى هنا مثلا زيارة ويقدم فى الوزارة هو عايز يعرف النظام اية وممكن يشتغل تحت اى مسمى زى ما بتقول لأن واحد معرفة شغال هنا مفتش صحة فى وزارة الصحة فى الجمارك والحدود فكان عايز يعرف راتب وظيفة زى دى كام

لو ربنا كرمه وهيقدر انه يشتغل في وزارة الصحة يبقي علي الخير والبركة وزارة الصحة رواتبها كويسة بس بتفرق التعاقد الداخلي ان مالوش سكن ولا وسيلة انتقال عكس التعاقد الخارجي

وربنا يوفق

رابط هذا التعليق

عقدك وعقلك هما اللي يفيدوك المفروض قبل ما تخرج من البلد كل حاجة تكون موضحة في العقد ساعات الدوام والراتب والاجازة

غير كده يبقي خليك قاعد معزز مكرم وما تغامرش

رابط هذا التعليق

السلام عليكم,

الأول اسمح لي اقتبس مقولة من توقيع الاخت مصرية مغتربة

ما تشعر به تجاه الاخرين حتما سيعود إليك

يا سيدي الفاضل

لما انت وانا وغيرنا من المصريين يكون ده انطباعنا عن طباعنا .. ا ومال فين السادة المصريين الكويسين ... خلاص انقرضوا

ومش معني ان حصل لك موقف او اتنين يبقي كده تعمم الانطباع ده علي الشعب كله .. صحيح فيه سلبيات لكنها مش مقتصرة علي فئة دون فئة

بكل حال ان من سنين بنتكلم في موضوع المصري ده ونعيب في نفسنا رغم ان العيب مش فينا

ويا سيدي مبروك العربية الجديدة وربنا يحفظ لك ابنك

السلام عليكم,

شكرا اخي سمبا علي النصيحة,,ربنا يجعلني انا و غيري نتقبل النصح دايما بصدر رحب,

بس الانطباع موجود و بقوة عند المصريين و غيرهم,,و واللة مش قصدي التجريح,, هجرح في نفسي يعني,, بس كشف المرض هو اول سبل العلاج و العيب موجودة فينا و لازم يبقي في حركة ما لتصحيح العيب انما اقول ما كل الناس فيها و التعميم لا يجوز فدة مش حل,,

اتمني تكون فهمت قصدي,, وشكرا علي الدعاء و ربنا يحفظك انت و حبايبك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      نجحت المبادرة الرئاسية سكن لكل المصريين فى الاقتراب من حاجز الـ2 مليون وحدة سكنية وهو الحلم الذى سعت له العرض الصفحة
    • 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
    • 2
      شركة الإستضافة التي تستضيف موقعنا  رفعت سعر الإستضافة و تطلبه بالدولار  و لتجديد الإستضافة أنا مطالب بدفع ما يقرب من 10000 جنيه   و هذا ليس في إمكانيات و لا هو مقبول  دفع هذا المبلغ من أجل الحفاظ على موقع لا يهدف للربح جار دراسة البدائل الممكنة لإستمرارية محاورات المصريين  لا أفهم كيف يتم إصدار فواتير بالدولار على خدمة تقدم في مصر دعواتكم
  • أضف...