اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المصريين المغتربين بالكويت

Recommended Posts

اهه صحيح انا نسيت اقول انك ممكن تسكن فى جنوب الجهرا شقه ممتازه تلات اوض ومطبخ وصاله كبيره وغرفه خادمه وحمامين وكل ده ممكن تلاقيه من 120 دينار الى 200 دينار

وممكن برضه تلاقي فيها شقه ب80 دينار او ب110 بس المشكله فيها انها بعيده ان الجهراء والمواصلات هناك مش متوفره قوى والمنطقه تحس انها مقطوعه وممكن تسكن ب 90 دينار مثلا في منطقه القصر والنعيم او تيماء بس هتلاقي لللاسف في بيت كويتى يعنى هتلاقي شقه فى الدور التانى وده طبعا ليه مشاكلها عند بعض البيوت علشان كده الواحد مش بيحب يسكن في بيت كويتى لكن هنا فى العماير افضل حيث الونس والمجمعات والمولات كلها حوليك

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

• الردود 4.1k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

طب يا شباب انا معزومه على عقيقه لمولوده جديده افوتكم على خير متقلقوش هبقي اعمل حسابكم فى الاكل هههههههههههههههههههه

اتمنى اشووفكم على خير قريب ان شاء الله

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ...

فيه أخ فاضل كلمنى على التليفون من كام يوم ..

بس انا كنت فى مصر وكان عندى حالة وفاة ، والحقيقة أعتذر حيث لم أعى منه سوى أنا فولان من المنتدى ..

إعتذرت بأنى حاليا ً بمصر وسأعود بعد يومين ..

ولا أدرى من أى منتدى هو ولا ما الخدمة التى ربما أستطيع فعلها له .

أرجو ان كان من هنا أن يتفضل مشكورا بالإتصال مرة أخرى . ، حيث للأسف لا أحتفظ بصادر للرسائل الخاصة ولا أحصر بالتحديد من أرسلت لهم هاتفى ..

وأكرر أعتذارى عن المكالمة السابقة ، وأرجوه أن يتصل مرة أخرى .

من فضلك ..دعنى أرى كيف تتحدث حتى أعرفك .. ودعنى أرى كيف تختلف حتى أحترمك .

رابط هذا التعليق

السلام عليكم جميعآ : انا اختكم ام نور واتمنى نتعارف ... والحقيقة انا بعد ماسجلت اسمى اكتشفت انه فيه ام نور برضو والظاهر انه فيه غلط فى السيستم لانى لقيت ام نور متاح ولو حد يعرف ممكن اغيره ازاى ياريت وباعتذر منك ياام نور غلطة غير مقصودة حقيقى انا معجبة بيكى جدآ وبقلبك الكبير افتكرت نفسى اول ماجيت الكويت ........... اخت ام عمر انا ساكنة فى حولى واقدر اساعدك فى موضوع الشقق دة وانصحك انك تنقلى عندنا فى اقرب وقت.

اسيبكم على خير وربنا يديم التواصل ان شاء الله

رابط هذا التعليق

ازيكو يا جماعه

وحشتوني

انا حاليا في مصر وجيت بالسيارة والحمد لله الرحلة كانت جميلة من الكويت لغاية الاردن وجمالها انتهى في الاردن ومصر

يعني من الكويت لغاية حدود الاردن اخدتها في 20 ساعة مع الراحة والنوم 1700 كيلو متر والمسافة من ميناء العقبة في الاردن الى ميناء نويبع في مصر حوالي 60 كيلو متر اخدتها في 38 ساعة n2&(

تخيلوا انا كنت في مصر في شهر 8 اللي فات يعني سنة تقريبا بس حاسس ان في حاجات غربية عليا يعني الجنيه المعدني مش قادر اتعود عليه ابدا وكل ما اروح اشتري حاجة افضل احكي للبياع على ايام زمان كنت بشتريها بكام وكأني من اهل الكهف وطلعت فجأة .

بس اكتر حاجة تاعباني هنا التوكتوك بيطلع من اي مكان ويروح في اي اتجاه بدون مقدمات والمشكلة انه صغير بس بيطلع منه صوت رهيب بحس ان السماعات اكبر من التوكتوك نفسه وكلهم مشغلين اغنية واحدة " جوجوجوجوجو " واغنية عن المطاوي والخناقات . ربنا يستر وارجع الكويت قبل ما افرم واحد واروح فيها .

اللي في الكويت وعايز حاجة من مصر انا في الخدمة انا هرجع ان شاء الله اول شهر 9

رابط هذا التعليق

اهلا اهلا بيكى ام نور بينا بس فعلا الواحد كده هيتلخبط طب نقول انتى ام نور وقلب ابيض ام نور نعمل ايه فى اللخبطه دى انا ممكن ارقمكم ام نور 1 وام نور اتنين او تختارى اسم تانى نناديكى بيه يا قمر

فعلا ام نور وحشانا الله يكرم وويوفق بنتها يارب وتحتفل مع بعض بتخرجها ان شاء الله

والله انا فعلا عايزه انقل حولى باسرع وقت ممكن بس االلى مخلينى منتظره لحد الان شغلي مش عارفه هلاقيه فين وخايفه بجد ما انقل يجي مثلا فى الاحمدى ساعتها هضطر انقل تانى مضطره استنى لحد ما ربنا يكرمنى بحاجه واشوف انا هاسكن فين بالضبط بس فعلا جزاكى الله كل الخير ام نور 2 واتمنى نشوفك دايما هنا معانا

رابط هذا التعليق

استاذ تامر حمد الله على سلامه وصولك لمصر بس ليه سافرت من الاردن ماكان ممكن من ضبه فى السعوديه ومنها على الغردقه اعتقد انها اسهل واسرع كما سمعت بس انا مش متاكده

بس اهم شئ اننا اطمنا عليك والف الف شكر على عرضك الكريم بس احنا محتاجينك توصل بالسلامه ان شاء الله

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل الحاج فوزى برقيه عزاء نرسلها لك من محاورات المصريين والدوام لله وحده واتمنى من الله عز وجل ان يغفر لنا ولفقيد فهو الغفور الرحيم

وبجد شخصيتك بتفرض على كل اللى في المحاورات واللى يعرفم انه يحترمك لانه راجل محترم وتستحق كل التقدير والاحترام

رابط هذا التعليق

معلش يا جماعة ممكن اعرف الطبيب الممارس العام مرتبه بيبقى فى حدود كام فى الكويت؟

و ايه النظام عندكم

و بجد استفدت من الموضوع ده جدا

و كمان كنت عايز اسأل اذا الشغل معجبنيش و حبيت انقل لصاحب عمل تانى بيبقى ايه النظام لو عايز انقل من غير ما انزل مصر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اهلا بيكم اخوانى والله ليكم وحشه كبيره كبيره

ام نور 1 تعالى يالا طمنينا عليكى وعلى البنوته الحلوه عملت ايه فى مشروع التخرج

ام نور 2 اخبارك ايه واخبار اولادك ايه وبقالك اد ايه فى الكويت يا قمر

استاذنا الكبير استاذ حسن اخبار ايه واخبار الاسره والاولاد

الاستاذ تامر اوعى وانت هناك تنسانا وتيجي بس تطل علينا كل فتره

الاخ الكريم ابو محمد انت رحت فين اوعى تكون لسه زعلان لانى مش كتبت عن موضوع التسنين بس والله لي عزرى مأكد انت عندك بيبي صغير وعارف ومستنين جديدك يا ابو محمد

طبعا الاستاذ الموقر والاخ الاكبر لينا الحاج فوزى ربنا يكرمك ويدمها عليك نعمه مساعده الغير وان شاء الله دايما تطمنا عنك ان شاء الله

الاخت ام مروان بقالك كتير ولا حتى طليتى طمنينا عنك يا جميل

الاستاذ أسامه انت لما عرفت انى بشرب 3 معالق سكر او 4 هربت من الموقع يا سيدى خلا هشربه من غير سكر بس تعال نورنا ومتنساش اى اغنيه لام كلثوم

الاستاذ احمد كمال فينك ولا السعوديه اخدتك مننا ولا ايه يالا تعال قولينا سيبت الكويت ليه طالما قضيت فيها اجمل ايام حياتك وليه مش حاولت ترجعلها ورحت ع السعوديه

ان شاء الله مكنش نسيت حد يالا تعالوا طمنونى عليكم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم جميعآ .... انا جيت اهو يا ام عمر ... ولازم اغير اسمى لام دعاء اخر العنقود ... ربنا ييسرلك يارب وتلاقى شغل وياريت نتواصل يمكن اقدر اساعدك انا جوزى شغال فى شركة IT وان كانو بياخرو المرتبات لكن اهو احسن من مافيش .... انا بقالى 6 سنين فى الكويت

رابط هذا التعليق

الظاهر عندى مشكلة لانى باحاول افتح مواضيع جديدة مرفوض.... عامة اتمنى من كل الاخوات الموجودات اننا نتعرف اهو ناخد بحس بعض فى البلد دى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ممكن الرابطين دول ان شاء الله يكون فيهم افادة لمغتربى الكويت

المصريين بالكويت --- دعوة للتعارف وحل المشاكل

بوابة السفر إلى الكويت

تم تعديل بواسطة mohamedabdallah
رابط هذا التعليق

معلش يا جماعة ممكن اعرف الطبيب الممارس العام مرتبه بيبقى فى حدود كام فى الكويت؟

و ايه النظام عندكم

و بجد استفدت من الموضوع ده جدا

و كمان كنت عايز اسأل اذا الشغل معجبنيش و حبيت انقل لصاحب عمل تانى بيبقى ايه النظام لو عايز انقل من غير ما انزل مصر

محدش رد على؟؟

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اخى فى الله غدنفر

والله لو اعرف هو بياخد كام كنت رديت بس ان شاء الله حد من الاخوه يفيدك ان شاء الله

رابط هذا التعليق

بالنسبه للاخ محمد والله هو موضوع ممتاز بس الدخول عليه قل ولا انت شايف ايه

دا غير طبعا ان اللنك التانى مش بيتفتح ياريت تكتبه تانى ممكن يكون في خطأ او شئ

وبجد مرحب بيك معانا هنا ونتمنى نشوفك هنا دايما وتحط اللنك بتاعنا هناك علشان احنا متجمعين هنا ونجتمع برضه هناك وجزاك الله كل الخير

رابط هذا التعليق

أم دعاء اخر العنقود اسم ممتاز ربنا يكرمك بيهم يارب عامله ايه واخبارك ايه وليه المرتبات بتتاخر عندهم انا فى شغلي اللى قبل كده كنا بنقبض يوم عشرين يعنى بدرى كمان عن المواعيد الرسميه والله يجازهم خير المهم هى شركه ايه اللى بيشتغل فيها زوجك ممكن تبعتهالى رساله على الخاص لو امكن وجزاكى الله كل الخير ام دعاء وياريت نشوفك دايما هنا

انتى بتشتغلى ولا لا انا نسيت أسال وعندككام من الاولاد انا هو عمورى بس

رابط هذا التعليق

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

الحمد لله انا بخير انا وعمورى واعتقد باقي الزملاء بخير والحمد لله واتمنى تسمع منهم ان شاء الله

رابط هذا التعليق

بالنسبه للاخ محمد والله هو موضوع ممتاز بس الدخول عليه قل ولا انت شايف ايه

دا غير طبعا ان اللنك التانى مش بيتفتح ياريت تكتبه تانى ممكن يكون في خطأ او شئ

وبجد مرحب بيك معانا هنا ونتمنى نشوفك هنا دايما وتحط اللنك بتاعنا هناك علشان احنا متجمعين هنا ونجتمع برضه هناك وجزاك الله كل الخير

هو فعلا الموضوع الاول قل الدخول عليه

بس انا فى الاساس واضع اللينك علشان لو فى اى معلومه فى الموضوع بصفه عامه ممكن تفيد

اللينك التانى كل ما اكتبه يطلع زى اللى فوق

فده الحل

travel.maktoob.com/vb/travelarab92

وقبله

//:http

تم تعديل بواسطة mohamedabdallah
رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      نجحت المبادرة الرئاسية سكن لكل المصريين فى الاقتراب من حاجز الـ2 مليون وحدة سكنية وهو الحلم الذى سعت له العرض الصفحة
    • 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
    • 2
      شركة الإستضافة التي تستضيف موقعنا  رفعت سعر الإستضافة و تطلبه بالدولار  و لتجديد الإستضافة أنا مطالب بدفع ما يقرب من 10000 جنيه   و هذا ليس في إمكانيات و لا هو مقبول  دفع هذا المبلغ من أجل الحفاظ على موقع لا يهدف للربح جار دراسة البدائل الممكنة لإستمرارية محاورات المصريين  لا أفهم كيف يتم إصدار فواتير بالدولار على خدمة تقدم في مصر دعواتكم
  • أضف...