اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المصريين المغتربين بالكويت

Recommended Posts

على فكرة

انا موجود في الكويت من كان عمري 4 سنوات يعني بقالي 31 سنه عايش في الكويت وكل حياتي من الصغر في المدارس مع جنسيات مختلفة وحاليا في العمل اغلب اللي معايا كويتيين ولكن ولله الحمد محافظ على هويتي المصرية وبتكلم مصري وبعتز بلهجتي والكل فاهمني .

اعتقد الاخت pocy بقالها سنه في الكويت تقريبا

ربنا يستر بعد 10 سنين هتنسي مصر كلها

ارجو انك متزعليش مني

رابط هذا التعليق

• الردود 4.1k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

اخى استاذ تامر اخبارك ايه وعامل ايه وبجد فرحت جدا بردك على وضحكت على موضوع تعملى غلبانه هههههههه

طب في رأيك ايه العربيه اللى تكون محندقه زى سترين ويكون سعرها مناسب لى اعتقد ان تيوتا عملت واحده صغيره بس مش عارفه اسمها ايه بالضبط هبقي ادور عليها ايه رأيك فيها اعتقد ان اليابانى هنا قطع غياره متوفره عن الاوروبي ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

شباب ادعولى بكره كتير عندى انترفيوا ويامسهل ان شاء الله تكون الوزيفه مواعيدها مناسبه لعمورى ومكنش مقصره معاه

استاذ تامر بالنسبه للشحن دى فكره والله ممتازه بالنسبه للاجهزه الكهربيه انا هبقي اسأل انا بقي اعلانات فى المجلات هاتصل واشوف ان شاء الله اصل انا نفسي اجيب من هنا تلاجه فريجدير احسن من اى نوع فى مصر واعتقد هنا ارخص بكتتتتتتتتتتتتتتتير من مصر هشوف وربنا يسهل وحاول اقولهم فى الجمرك انها مستعمله يمكن يقللوا الجمارك وطبعا اعمل موضوع غليانه ده وان شاء الله يجي بفايده هههههههههههه

بجد جزاكم الله خيرا

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

هههههههههه

حلوة "الوزيفه"

ربنا يوفقك ان شاء الله لكل خير ويرزقك بس عايزة رأيي : لو الوظيفة كويسه والمرتب مش هو اللي في بالك ممكن تقبلي من باب الخبرة وبعدين الشغل هيفتح المجال ليكي وممكن منه تلاقي شغل افضل .

بالنسبه للسيارات فافضل سيارة ممكن تشتريها هنا هي التويوتا وطبعا الهوندا والنيسان دول افضل حاجة علشان زي ما اتفضلتي قطع غيارهم كويسه وبيتحملوا ظروف الجو يعني سيارات عمليه بالفعل بس انصحك متشتريش اقل من موديل 2005 علشان تكون حالتها كويسة ده لو هتشتري مستعمل

ومنتظر تبشرينا باللي حصل معاكي في الانتر فيو وتعرفينا ظروف " الوزيفة الجديدة "

وشكرا لذوقك واسلوبك الراقي في الرد

رابط هذا التعليق

اخوكم ابو عبد الرحمن من مصر ...

مقيم في الكويت حاليا من سنة ونصف ونفسي احول ومش عارف ولا قادر ... عامل زي العبد ولا حول ولا قوة إلا بالله جالي عروض جميلة جدا ولله الحمد رب العالمين بس للاسف مش عارف احول

روحت وسألت في الشئون .. قالولي ينفع تحول عادي .. اسأل مندوبين يقولولي اوعى هتخش في مشاكل وهيخلوك تقدم استقالتك .. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! هجنن .. والحمد لله على كل شيء .. بصراحة مش عارف ايه الحل !!!!!!!!!!!!!!!!!!

اول كفيل ليه ناس قالتلي مؤهل عالي يبقى اخرك سنة وممكن تحول .. ولو الكفيل مش رضي يحولك تروح ترفع قضية بس بتاخد وقت مش اكتر ؟ !!!! لأن الكفيل مش هيقدر يكنسلك لأنه ساعتها هيدفعلي مستحقاتي عن سنة ونصف + مرتب باقي العقد لأخر انتهى الإقامة والي هيه فضليها بتاع 8 شهور هل الكلام ده مضبوط ؟ !!!

تم تعديل بواسطة justtrying
رابط هذا التعليق

مقيم في الكويت حاليا من سنة ونصف ونفسي احول ومش عارف ولا قادر ... عامل زي العبد ولا حول ولا قوة إلا بالله جالي عروض جميلة جدا ولله الحمد رب العالمين بس للاسف مش عارف احول

روحت وسألت في الشئون .. قالولي ينفع تحول عادي .. اسأل مندوبين يقولولي اوعى هتخش في مشاكل وهيخلوك تقدم استقالتك .. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! هجنن .. والحمد لله على كل شيء .. بصراحة مش عارف ايه الحل !!!!!!!!!!!!!!!!!!

اول كفيل ليه ناس قالتلي مؤهل عالي يبقى اخرك سنة وممكن تحول .. ولو الكفيل مش رضي يحولك تروح ترفع قضية بس بتاخد وقت مش اكتر ؟ !!!! لأن الكفيل مش هيقدر يكنسلك لأنه ساعتها هيدفعلي مستحقاتي عن سنة ونصف + مرتب باقي العقد لأخر انتهى الإقامة والي هيه فضليها بتاع 8 شهور هل الكلام ده مضبوط ؟ !!!

بعتلك رسالة برقم تليفونى .. يا ريت تكلمنى

من فضلك ..دعنى أرى كيف تتحدث حتى أعرفك .. ودعنى أرى كيف تختلف حتى أحترمك .

رابط هذا التعليق

بعتلك رسالة برقم تليفونى .. يا ريت تكلمنى

ربنا يجعلك دايما في فعل الخير يا حاج فوزي .. مش حاجه غريبة عليك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

احكيلكم ع اللى حصل معاى فى (الوزيفه)الوظيفه لومأخذه على الكلمه المهم رحت وكنت متبشره خير لان الراجل اللى كلمنى قالى المرتب ممكن يبقي اكتر من 250 دينار بس انتى شدى حيلك بقي هههههههههههههههه المهم رحت المقابله واجاركم الله اولا الراجل مش عارفه ماسك السي في بتاعتى واللى نفسي احطهالكم علشان تعرفوا بس امكانياتى المهم ومكنش عارف يفتحها منين ولا عارف حتى يقراها المهم بيقلي انتى امكانياتك اكبر من الوظيفه المرشحه ليها وبالتالى الراتب هيكون مو مناسب يعنى من 180 حتى 200 وانا راح اعطيكى 200 مع العلم ان الدوام من الساعه 9: الساعه5 عصرا والدوام فى حولى وانا فى الجهرا فعلا تحسوا ان كل المؤشرات بتقولى وافقى هههههههههههههه لا نسيت احط مش قبل كلمه توافقى المهم وفى ايام بيبقي في عندنا لجان ومؤتمرات لابد من تواجدك معانا علشان يبقي حاجه مشرفه رحت قلت اه طبعا مشرفه المهم قلتله زى ما حضرتك قلت ان امكانياتى اكبر من الوظيفه واكبر بكتير من الراتب اللى حضرتك حطه فانا اسفه جدا انا هنتظر الوظيفه بال (ظ ) وليس بال(ز) والا كان قال على خرعه ولا حاجه المهم انا هنتظر الوظيفه اللى تليق بإمكانياتى واسفه جدا انى اخدت من وقت حضرتك الثمين وتشرفت بمعرفه سعادتك وجزاكم الله كل الخير ومشيت وانا كلى ثقه وبمجرد ما خرجت من الباب قعدت ادعى على اللى ضحك على وخلانى اجى وهو عارف ان المرتب اقل من 300 وانا قليلاه انى مش هروح طلما اقل من 300 قالى لا انا هكلمه ولا تقلقي ههههههههههههههههههه يالا الحمد لله يمكن ده فعلا اللى مكتوبلي انى اظل مع ابنى وفلذه كبدى الكوته السكمنتوته عمورى وكل يوم يبقي بوزنا فى بوز بعض ههههههههه والحمد لله على كده وربنا ييسر اللى فيه الخير

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

اخى فى الله عبد الرحمن

معلش كام سؤال على الماشي كده انت قطاع اهلى ولا حكومى بس انا حاسه انك قطاع اهلى علشان اعرف ارد

ثانيا ايه هو مؤهلك الجامعى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ثالثا هل مكتوب فى العقد بتاعك كلمه محدود المده ام غير محدود المده لانها تفرق كتير يا اخى العزيز وسأقول لك الفرق بعدين

رابط هذا التعليق

هلا هلا اخوانى وصباح الخير عليكم جميعا كيفييكم وكيف الاولاد

ام نور وام مروان كيفيكم ووينكم

والاخوان الشباب وينكم

زعلانه منكم جداااااااااا

محدش سأل هلى غير بوسى ؟؟؟

طبعا الخير والبركه 0000بس ماكنتش فاكره انكم تنسوا ام نور بسرعه كده

ماااااااشى 0000

المهم انا سعيده بالنشاط اللى دب فى الموضوع ده والبركه فى بسبس

متجمعين على الخير دايما يا رب

رابط هذا التعليق

ام نور نورتى يا قمر فينك مأكد الكل مبقاش يدخل علشان انتى مش بتدخلى يا قمر انتى اخبارك ايه

الاخ عبد الرحمن اتمنى تكون اتصلت بالحاج فوزى الله يكرمه ويباركلنا فيه يارب وهو ان شاء الله يفيدك كويس

وعلى العموم احنا برضهفى الخدمه ولو عايز القانون الكويتى احطلك اللنك بتاعه علشان تبقي فاهم حقوقك كويس انا هحط اللنك اللى بالعربي علشان يبقي سهل مع ان اللى بالانجلش في تفاصيل اكتر

يا رب استاذ تامر مش يلاقي المره دى اخطاء إملائيه هههههههههههههههه

رابط هذا التعليق

هلا فراوله ادخلى وشاركى يا قمر

رابط هذا التعليق

انا مكملتش لسه حكايتى هاكل عمر واكملكم حكايتى مع التحويل وازاى انا قدرت على الله يسامحه الكفيل بتاعى بالقانون بتاع بلدهم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أرجة أن تقبلوني ضيفاً خفيفاً في موضوعكم ( مصريون بالكويت )

هنا الواحد يستطعم الشاي بالنعناع و يتذكر إذاعة أم كلثوم ...

حتى الحنين للهجة المصرية .....

من كتر شوقي سبقت عمري ، وشفت بكره والوقت بدري !!

رابط هذا التعليق

يا اهلا وسهلا بيك اخ عزيز علينا كلنا يا اسامه وان شاء الله التجمع يزيد باصحابك واخوانك ان شاء الله

منورنا ومنور المصريين فى الكويت يالا شاركنا بخبراتك فى الكويت

رابط هذا التعليق

اهلا بك يا أسامه _ام كلثوم وشاي بنعناع الأوبشن ده اجمد حاجه بتخلي مودي اخر جمال_انت مواليد كام؟

بوسي : عندي احساس انك متفرغه للمنتدي تماما_ماشاء الله_عامله حس لمحاوري الكويت

رابط هذا التعليق

ازيك يا ام نور اخبارك ايه اتمنى تكونى بخير انا فعلا متفرغه للمنتدى ومش ورايا حاجه تقريبا غير النت معظم الاوقات

يا سلام على شويه شاي بالنعناع ومعاهم اغنيه لام اكلثوم والعمليه تتظبط فعلا اصلي محرومه من الشاي جوزى ما بيحبه وانا بكسل اعمله لي لوحدى

رابط هذا التعليق

هلا هلا انتى موجوده يا قمر

رابط هذا التعليق

مين موجود دلوقتى ايه ده مفيش حد موجود والله زعلتونى لا صبح ولا بالليل انا قلت اجى اقفشكم ومين موجود ومين مش موجود هههههههههه

رابط هذا التعليق

اخوانى واخواتى انا مليت انى كل يوم احكى مع نفسي فينكم طب يعنى لو اقترحت موضوع تتكلموا فيه هتتدخلوا ولا ايه النظام ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      نجحت المبادرة الرئاسية سكن لكل المصريين فى الاقتراب من حاجز الـ2 مليون وحدة سكنية وهو الحلم الذى سعت له العرض الصفحة
    • 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
    • 2
      شركة الإستضافة التي تستضيف موقعنا  رفعت سعر الإستضافة و تطلبه بالدولار  و لتجديد الإستضافة أنا مطالب بدفع ما يقرب من 10000 جنيه   و هذا ليس في إمكانيات و لا هو مقبول  دفع هذا المبلغ من أجل الحفاظ على موقع لا يهدف للربح جار دراسة البدائل الممكنة لإستمرارية محاورات المصريين  لا أفهم كيف يتم إصدار فواتير بالدولار على خدمة تقدم في مصر دعواتكم
  • أضف...