اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تتبع حالات الفيدرالي بعد ٢٨ فبراير ٢٠٠٨

Recommended Posts

دول نوفمبر 2009

لو حضرتك مقدم من مارس يبقى المفروض ان الابديت يكون وصل من شهر 5 أو 6. انصح حضرتك تبعت ايمايل للسفارة فى القاهرة أو لندن حسب حضرتك مقدم فين و قولهم ان الايمايل او الجواب ماوصلكش.

و للحق التوبيك مش بتاعى التوبيك ده بتاع مدام سمية ربنا يكرمها, من غيرها مكانش حيبقى فيه اللستة دى.

العزيزة ام ادم

التوبك بتاعي....التوبك بتاعك.....التوبك بتاعنا كلنا :lol:

والف شكر لحضرتك للاهتمام به ومساعدة باقي المستجدين :aslam:

انا مشغولة قوي اليومين دول...امتحانات الاولاد...وتجهيز الاندنج في نفس الوقت. :blink: ..ح يكون في منتصف فبراير ان شاء الله

وطبعا ح احكي لكم كل شيئ باذن الله :waf:

ربنا يوفق الجميع

لا تجبر الانسان و لا تخـــــــــيره ........ يكفيه ما فيه من عقل بيحيــــــره

اللي النهارده بيطلبه و يشتهــــيه ........ هو اللي بكره ح يشتهي يغيـــــره

معلومات تهم المسافر حديثا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=76997&st=30

رابط هذا التعليق

السلام عليكم
دول نوفمبر 2009

لو حضرتك مقدم من مارس يبقى المفروض ان الابديت يكون وصل من شهر 5 أو 6. انصح حضرتك تبعت ايمايل للسفارة فى القاهرة أو لندن حسب حضرتك مقدم فين و قولهم ان الايمايل او الجواب ماوصلكش.

و للحق التوبيك مش بتاعى التوبيك ده بتاع مدام سمية ربنا يكرمها, من غيرها مكانش حيبقى فيه اللستة دى.

جزاكي الله خير علي الرد

انا قدمت في مارس وجالي بعدها بشهر الريفرنس نامبر وبعدين قدمت الورق للسفاره في القاهره وجالي رقم الملف في سبتمبر وانا دلوقتي مستني المديكال

اللي انا فهمته من كلام حضرتك معني كلمه حضرتك شغالين في الملفات انهم بيبعتوا الريفرنس نامبر للناس اللي اول مره مقدمه

انا سؤالي هل كده الميديكال اتاخر لاني بجد ابتديت اقلق

وامته ابتدي اتصل بيهم

وجزاكي الله خير

هم بعتوا لحضرتك خطاب الابديت ولا لا؟؟؟؟

وتاريخه كام....علشان نقولك اذا كانوا اتاخروا ولا لا؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

مدام سمية عندنا؟؟؟ يا مرحبا يا مرحبا :aslam:

اما بخصوص د. فاروق فهو جاله رقم ملف الابديت فى سبتمبر. صح كده؟؟

يعنى تقريبا المديكال يجى على مارس ان شاء الله

تم تعديل بواسطة adamdec

A crying baby is the best form of birth control.

-Carole Tabron

"?If evolution really works, how come mothers only have two hands"

- Milton Berle

".If your baby is "beautiful and perfect, never cries or fusses, sleeps on schedule and burps on demand, an angel all the time, you're the grandma"

- Theresa Bloomingdale

."The average dog is a nicer person than the average person".

- Andrew A. Rooney

".If you take a dog which is starving and feed him and make him prosperous, that dog will not bite you. This is the primary difference between a dog and a man"

- Mark Twain

Life resembles a novel more often than novels resemble life.

-George Sand

رابط هذا التعليق

التعديل الاخير في اللستة

============

سوميةصالح......التقديم ابريل 2008.....الابديت ديسمبر 2008.....المديكال يونيو 2009.....طلب البسبورات 15-10-2009....الفيزا.27-10-2009....

د.مرمر...................التقديم ابريل 2008.........الابديت يناير 200......المديكال مايو 2009......البسبورات 7سبتمبر2009....الفيزا 30-9-2009....

د.سيرجن.........التقديم سبتمبر 2008....الابديت فبراير 2009.........المديكال .مارس 2009.....البسبورات 3سبتمبر2009........الفيزا 20 سبتمبر......

د.وليد...............التقديم اغسطس 2008..........الابديت يناير 2009 ......المديكال مايو 2009 ...البسبورات 2اغسطس ......الفيزا 24 اغسطس...

د.فيكو............التقديم يناير 2009...........الابديت فبراير 2009...............المديكال مايو 2009.......الفيزا اغسطس2009

د.ريفيرا.............التقديم يناير 2009.......الابديت فبراير 2009........المديكال 20يونيو 2009 ........الفيزا27 يوليو 2009

عزت 30...........التقديم يناير 2009.......الابديت فبراير 2009.........المديكال 5 مايو 2009....الفيزا 30 يوليو 2009

مينا عزيز..........التقديم يوليو 2008.............الابديت ابريل 2009............ارسلت الاوراق يوليو2009..........

بروبايلوت .........................يوليو 2008..................................الابديت ابريل 2009..............................ارسال الاوراق اغسطس 2009............

د.فيوتشر.................التقديم يوليو 2008..............الابديت يناير 2009 .......................................

مصري..............التقديم فبراير 2009.......الابديت ابريل 2009..............................................................

دى سى فاروق..................... التقديم مارس 2009.....................الابديت سبتمبر 2009..........................

masri...........التقديم مارس 2009..........الابديت اغسطس 2009.................ارسال ورق الزوجة سبتمبر 2009..........................

ميما................. التقديم سبتمبر 2009...................... الابديت نوفمبر 2009......................

طارق عبداللطيف........................تقديم سبتمبر 2009..............الابديت ديسمبر 2009.......................

مايوسف...............................تقديم نوفمبر...........................ابديت يناير..........................

الإكسيلانس.................التقديم نوفمبر 2009...............

أم أدم ................التقديم ديسمبر 2009.......

د. ريمون...............................تقديم بناير 2010

heima.............................تقديم بناير 2010

للستة الاتية للاعضاء اللي مقدمين خارج مصر

============================

د. صفاء ...........التقديم ابريل 2008......... الابديت مارس200....المديكال..مايو 2009....الفيزا 20-10-2009............

دمنهوررررررري......التقديم ابريل 2008......الابديت ديسمبر 2008......المديكال.اغسطس 2009....طلب البسبورات20-10-2009........الفيزا......

ناوية علي الهجرة..........التقديم ديسمبر 2008.........الابديت فبراير 2009........المديكال اغسطس ...2009.............الفيزا نوفمبر 2009

زناتي...................التقديم ديسمبر 2008.........الابديت فبراير 2009...........المديكال سبتمبر 2009................ الفيزا نوفمبر 2009

محمد منجي.........التقديم يونيو2008...الابديت يناير 2009....تسليم الاوراق مارش 2009.....المديكال 4-8-2009......

مرسيدس.............التقديم يونيو2008.......الابديت ديسمبر 2008.............المديكال............

أحمدفوكس.................التقديم يوليه 2008................الابديت اغسطس 2008.................

سعد بدر.............التقديم يوليو2008..،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

انافوتي..............التقديم اغسطس2008...............................................................

اتش كندا..............التقديم اكتوبر 2008.................................................................

عمر مهدي..............التقديم اكتوبر 2008 .............الابديت ابريل 2009........... ..............

كنان.............التقديم يوليو 2009...............

عمر حبيب........التقديم يوليو 2009.........

دكتور خالد.....التقديم يوليو 2009.......

أحمد البشير......................التقديم سبتمبر 2009.............

Adel M Wahba................................ التقديم نوفمبر 2010 ................. الابديت يناير 2010

أم يمنى..............التقديم ديسمبر 2009.........................

kodo...................التقديم يناير 2010..........................

أدى التعديل الاخير و أسفة على التأخير :aslam:

و بعدين يا ام آدم انا وانت واحد و احنا الاتنين ضيوف عند مدام سمية.

مدام سمية و حشتينا و نفسنا نشوفك فالتوبيك هنا :

شكرا جزيلا على الاضافه لليسته بس التقديم كان نوفمبر 2009 والابديت 19-01-10

سؤالى للسادة والسيدات الافاضل:فى الابديت *امتى بيطلبوا شهادة الجيش , مصاريف الPR وهل شهادات الميلاد وصور البسبورات مطلوبة ولا واحدة منهم تكفى ,شهادات الكلية بالعربى تنفع بعد الترجمه ولا لازم الاصل بالانجليزى.

رابط هذا التعليق

التعديل الاخير في اللستة

============

سوميةصالح......التقديم ابريل 2008.....الابديت ديسمبر 2008.....المديكال يونيو 2009.....طلب البسبورات 15-10-2009....الفيزا.27-10-2009....

د.مرمر...................التقديم ابريل 2008.........الابديت يناير 200......المديكال مايو 2009......البسبورات 7سبتمبر2009....الفيزا 30-9-2009....

د.سيرجن.........التقديم سبتمبر 2008....الابديت فبراير 2009.........المديكال .مارس 2009.....البسبورات 3سبتمبر2009........الفيزا 20 سبتمبر......

د.وليد...............التقديم اغسطس 2008..........الابديت يناير 2009 ......المديكال مايو 2009 ...البسبورات 2اغسطس ......الفيزا 24 اغسطس...

د.فيكو............التقديم يناير 2009...........الابديت فبراير 2009...............المديكال مايو 2009.......الفيزا اغسطس2009

د.ريفيرا.............التقديم يناير 2009.......الابديت فبراير 2009........المديكال 20يونيو 2009 ........الفيزا27 يوليو 2009

عزت 30...........التقديم يناير 2009.......الابديت فبراير 2009.........المديكال 5 مايو 2009....الفيزا 30 يوليو 2009

مينا عزيز..........التقديم يوليو 2008.............الابديت ابريل 2009............ارسلت الاوراق يوليو2009..........

بروبايلوت .........................يوليو 2008..................................الابديت ابريل 2009..............................ارسال الاوراق اغسطس 2009............

د.فيوتشر.................التقديم يوليو 2008..............الابديت يناير 2009 .......................................

مصري..............التقديم فبراير 2009.......الابديت ابريل 2009..............................................................

دى سى فاروق..................... التقديم مارس 2009.....................الابديت سبتمبر 2009..........................

masri...........التقديم مارس 2009..........الابديت اغسطس 2009.................ارسال ورق الزوجة سبتمبر 2009..........................

ميما................. التقديم سبتمبر 2009...................... الابديت نوفمبر 2009......................

طارق عبداللطيف........................تقديم سبتمبر 2009..............الابديت ديسمبر 2009.......................

مايوسف...............................تقديم نوفمبر...........................ابديت يناير..........................

د. صفاء ...........التقديم ابريل 2008......... الابديت مارس200....المديكال..مايو 2009....الفيزا 20-10-2009............

دمنهوررررررري......التقديم ابريل 2008......الابديت ديسمبر 2008......المديكال.اغسطس 2009....طلب البسبورات20-10-2009........الفيزا......

ناوية علي الهجرة..........التقديم ديسمبر 2008.........الابديت فبراير 2009........المديكال اغسطس ...2009.............الفيزا نوفمبر 2009

زناتي...................التقديم ديسمبر 2008.........الابديت فبراير 2009...........المديكال سبتمبر 2009................ الفيزا نوفمبر 2009

محمد منجي.........التقديم يونيو2008...الابديت يناير 2009....تسليم الاوراق مارش 2009.....المديكال 4-8-2009......

مرسيدس.............التقديم يونيو2008.......الابديت ديسمبر 2008.............المديكال............

أحمدفوكس.................التقديم يوليه 2008................الابديت اغسطس 2008.................

سعد بدر.............التقديم يوليو2008..،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

انافوتي..............التقديم اغسطس2008...............................................................

اتش كندا..............التقديم اكتوبر 2008.................................................................

عمر مهدي..............التقديم اكتوبر 2008 .............الابديت ابريل 2009........... ..............

إيهاب طاهر .............. التقديم اكتوبر 2009 ........الابديت..............

عادل عبد الوهاب............ التقديم نوفمبر 2009 ........... الابديت يناير 2010

أم يمنى..............التقديم ديسمبر 2009 ......الابديت

كودو ..........التقديم يناير 2010

اللهم انت ربى خلقتنى و انا عبدك و انا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت و ابوء لك بنعمتك على و ابوء بذنبى فاغفر لى فإنه لا يغفر الذنوب إلا انت

رابط هذا التعليق

مدام سمية عندنا؟؟؟ يا مرحبا يا مرحبا

جزاكي الله خير علي الرد

انا فعلا جالي الابديت (اللي هوه جواب فيه رقم الملف)

انا حاطط ايدي علي قلبي وربنا يستر

ربنا يوفق الجميع

اللهم اني أسالك الخير كله ما علمت منه وما لم اعلم

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

قطفوا الزهرة..

قالت:من ورائي برعم سوف يثور.

قطعوا البرعم..

قالت:غيره ينبض في رحم الجذور.

قلعوا الجذر من التربة..

قالت:إنني من أجل هذا اليوم خبأت البذور.

كامن ثأري بأعماق الثرى.......وغداً سوف يرى كل الورى

كيف تأتي صرخة الميلاد.......من صمت القبور.

تبرد الشمس......ولا تبرد ثارات الزهور!

رابط هذا التعليق

جزاكي الله خير علي الرد

ربنا يوفق الجميع

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته :lol:

الأبديت حاجة و الجواب اللى فيه رقم الملف حاجة تانية :flr1:

الأبديت ده عقبال مايجيلك اللى هو الجواب اللى بيطلبوا فيه كل الأوراق الخاصة بيك و بأسرتك من الألف الى اليااااااااااااااااااااء بالانجليزى و معاهم نتيجة اختبار الأيلتس و جواب الأبديت لما بييجى بتبقى فرحته كبييييييييييييييييرة جداااااااااااااااااا, ان شالله ربنا ييسرلك أمرك و يفرحك. :aslam: :waf: :blink:

أنا بقى عندى أخبار كويسة - لى طبعا !!!!!!!!!!- أنا جالى الميديكااااااااااااااااااال :lol: , هييييييييييييييييييييييه .

ربنا ييسر لينا كلنا و يتمملنا على خيييييييييييير

MERCEDS S430 :lol:

و لا تحسبن المجد تمرا أنت آكله ....................لن تبلغ المجد حتى تلعق الصبرا

رابط هذا التعليق

جزاكي الله خير علي الرد

ربنا يوفق الجميع

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته :roseop:

الأبديت حاجة و الجواب اللى فيه رقم الملف حاجة تانية :ninja:

الأبديت ده عقبال مايجيلك اللى هو الجواب اللى بيطلبوا فيه كل الأوراق الخاصة بيك و بأسرتك من الألف الى اليااااااااااااااااااااء بالانجليزى و معاهم نتيجة اختبار الأيلتس و جواب الأبديت لما بييجى بتبقى فرحته كبييييييييييييييييرة جداااااااااااااااااا, ان شالله ربنا ييسرلك أمرك و يفرحك. :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

أنا بقى عندى أخبار كويسة - لى طبعا !!!!!!!!!!- أنا جالى الميديكااااااااااااااااااال :wub: , هييييييييييييييييييييييه .

MERCEDS S430 bv:-

ألف ألف مبروك يا أخ/ مرسيدس ، سائلين الله تعالى أن ييسركم لما فيه الخير ، ويتمم الأمور لكم كما يحبه ويرضاه.

العقبى لجميع المنتظرين، ولا سيما ما قبل 28 فبراير 2008م .

مع تحياتي للجميع

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لي طلب لو ممكن يا استاذ مايوسف تكتب الاوراق اللي طلبوها منك في

الايميل عشان تبعتها للسفارة

في رعاية الله

آسف جدا يا kodo على التأخير الرهيب في الرد بس ما دخلتش شفته إلا دلوقتي بس :rolleyes:

الاجابة جات لحضرتك من اخوة افضل بس أنا هضيف هنا النص اللي جالي في الـ email:

Your complete application must consist of the following:

• A copy of this letter with the reference number above

• Application for Permanent Residence in Canada [iMM 0008]

• Schedule 1: Background/Declaration [iMM 0008 SCHEDULE 1]

• Additional Family Information [iMM 5406]

• Use of a Representative [iMM 5476] (if applicable)

• Schedule 3: Economic Classes [iMM 0008 SCHEDULE 3]

• You must submit all documents required by the visa office. Visa office-specific forms and a list of all supporting documents required by the visa office are available at: www.cic.gc.ca/english/information/applications/skilled-mission.asp

وآدي لينك للملف الخاص بمتطلبات سفارة القاهرة

http://www.cic.gc.ca/english/pdf/kits/guides/E37011.pdf

وآدي لينك للملف الخاص بمتطلبات سفارة لندن

http://www.cic.gc.ca/english/pdf/kits/guides/E37023.pdf

أي سؤال أنا تحت أمر حضرتك

بس الدعاء لو فيه امكانية :rolleyes:

وممكن تأجيل الدعاء بالنسبالي يومين كده عشان نركز فيهم الدعاء لدكتور قناوي

يلا كله في نفس واحد

يا رب يسهلك الأمور بخصوص ملفك يا دكتور قناااوي

آآآمييييين

علوا الصوت في الدعاء ياجماعة

وارفعوا الأيادي

رابط هذا التعليق

صباح الخير عليكم....

.بص يا دكتور فاروق.....انا ح اتكلم عن حالتي كمثال.....

الابديت مش الجواب اللي فيه رقم اللف.....ده في حالتي انا مثلا......

الابديت بيجي بعد رقم الملف بتلات او اربع شهور.....ده في القانون الجديد...قبل كده كان بيجي بعد سنين :rolleyes: ....احنا مثلا جالنا الابديت بعد رقم الملف بتمانية شهور

بيطلبوا منك اوراق معينة.....كل حالة مختلفة عن التانية....علي حسب حضرتك مقدم ايه... ومن فين... ومين معاك ....وخبرتك . ولك اقارب هناك او لا........الخ

بعد ارسال الاوراق اللي بيطلبوها في الابديت .......من اربعة شهور الي ستة شهور علي ما يبعتوا يطلبوا المديكال....ومعاه فلوس الاندنج ...وتحديث اثبات الفلوس اللي في البنك..

..والفيش والتشبيه من كل بلد قضيت فيه اكتر من ستة شهور

وبعد ما ترسل المديكال.......انت وحظك بقي في موضوع الفيزا.....لان فيه حاجة اسمها التشك الامني....وده بيختلف من ملف للتاني....بمعني....لو واحد اسمه مشابه لحد مطلوب أمني....ح يتاخر شويتين

لو واحد سافر بلاد كتيرة ....حيتاخر برضة شويتين.....وهكذا

يعني حضرتك لو كانوا طلبوا منك تكملة الاوراق والاليتس وشوية شهادات مع رقم الملف....يبقي هو ده الابديت

لو كان رقم الملف فقط......يبقي لسه الابديت....حضرتك مين في دول؟؟؟؟؟

خلاصة الكلام....مفيش داعي للقلق....كل ملف وله وضعه الخاص جدا

وربنا يوفق الجميع

تم تعديل بواسطة somayasaleh

رابط هذا التعليق

جزاكي الله خير علي الرد

ربنا يوفق الجميع

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته :roseop:

الأبديت حاجة و الجواب اللى فيه رقم الملف حاجة تانية :wub:

الأبديت ده عقبال مايجيلك اللى هو الجواب اللى بيطلبوا فيه كل الأوراق الخاصة بيك و بأسرتك من الألف الى اليااااااااااااااااااااء بالانجليزى و معاهم نتيجة اختبار الأيلتس و جواب الأبديت لما بييجى بتبقى فرحته كبييييييييييييييييرة جداااااااااااااااااا, ان شالله ربنا ييسرلك أمرك و يفرحك. :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

أنا بقى عندى أخبار كويسة - لى طبعا !!!!!!!!!!- أنا جالى الميديكااااااااااااااااااال bv:- , هييييييييييييييييييييييه .

MERCEDS S430 bv:-

الف الف الف مليووووووووووووووون مبرووووووووووووووووك دكتور مرسيدس :110: :110:

هي ده الاخبار الحلوة اللي تفتح النفس علي الصبح

ربنا يتمم لك علي خير باقي المشوار :ninja:

وعقبال يارب اللي في بالي

رابط هذا التعليق

الدكتور مرسيدس جاله المديكال يارجاله

التعديل الاخير في اللستة

============

مايوسف...............................تقديم نوفمبر.2009..........................ابديت يناير.2010.........................

مرسيدس.............التقديم يونيو2008.......الابديت ديسمبر 2008.............المديكال ......يناير2010 .........الفيزا...

Adel M Wahba................................ التقديم نوفمبر 2010 ................. الابديت يناير 2010

أدى التعديل الاخير و أسفة على التأخير :rolleyes:

مدام سمية و حشتينا و نفسنا نشوفك فالتوبيك هنا :rolleyes:

رابط هذا التعليق

الف شكر يا استاذ مايوسف

وان شاء الله ربنا ييسر للدكتور قناوي وللجميع أأأأأأأأأأأأأمين

والف مبروك يا استاذ مرسيدس

لي سؤال

هو الايميل اللي بيجي فيه الرفرانس نمبر مش بيطلبوا فيه اوراق الابديت برده ولا انا فهمت غلط؟؟؟؟؟؟؟؟؟

طب لما بيبعتوا الفايل نمبر بيطلبوا حاجة تاني ولا لا؟؟؟؟؟؟؟؟

في رعاية الله

منذ ولدت و أنت تفخر بالإسلام ..... فمتى يفخر الإسلام بك

اشتاق لترابك و هواك يا وطني....واشتقت لبيت ابي وحضن امي

إن أصبت فمن الله وإن أخطأت فمن نفسي والشيطان

والحمد لله والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين

اللهم ارحم والديا وعافهم واعف عنهم وأكرم نزلهم ووسع مدخلهم..

ونقهم من الذنوب والخطايا كما ينقى الثوب الأبيض من الدنس..

اللهم أبدلهم داراً خيراً من دارهم .. وأهلاً خيراً من أهلهم ..وارزقهم الفردوس الأعلى ..

وأعذهم من عذاب القبر ..وعذاب النار..اللهم اجمعني بهم في جنات النعيم

رابط هذا التعليق

الدكتور مرسيدس جاله المديكال يارجاله

التعديل الاخير في اللستة

============

مايوسف...............................تقديم نوفمبر.2009..........................ابديت يناير.2010.........................

مرسيدس.............التقديم يونيو2008.......الابديت ديسمبر 2008.............المديكال ......يناير2010 .........الفيزا...

أدى التعديل الاخير و أسفة على التأخير :rolleyes:

مدام سمية و حشتينا و نفسنا نشوفك فالتوبيك هنا :rolleyes:

كده يمدام سميه

اعدل اللسته واحط اسمى

وانت كده تمسحينى باستيكه

انت متفقه معاهم فى نوفاسكوتيا والا ايه

:rolleyes:

اللهم انت ربى خلقتنى و انا عبدك و انا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت و ابوء لك بنعمتك على و ابوء بذنبى فاغفر لى فإنه لا يغفر الذنوب إلا انت

رابط هذا التعليق

مبروك للدكتور مرسيدس

و السؤال - يا تري ليه المسافات كانت بعيده جدا كده ما بين ألابديت و الميدكال

سهير ليالي و ياما لفيت و طفت

و ف ليله راجع في الضلام قمت شفت

الخوف ... كأنه كلب سد الطريق

و كنت عاوز أقتله .. بس خفت

عجبي !!

رابط هذا التعليق

اولا متشكر جدا علي الدعوات وحصوصا الاخ محمد يوسف وبقية الاخوة ومدام سمية بشكل خاص

لسة لسة لم يان الاوان

المهم ندخل في الجد

ملحوظة هناك فارق في اطار 28 فبراير الي 28 نوفمبر والناس الي مقدمه بعده

مثلا مدام سمية وانا وكل من قدم في الفترة من 28 فبراير الي 28 نوفمبر 2008

احنا استلمنا الفايل نمبر في ايدينا من شباك السفارة مباشرة

لا شفنا نوفا سكوتشيا ولا نوفا سكوتشيا شافتنا ولا ليها دعوة بينا الا في اطار ان مهنتنا تكون في اللستة

نظامنا بعد ما ناخد الفايل نومبر جالنا ايميل بالابديت يعني ارسال الاوراق كاملة كما هو مطلوب الي السفارة خلال 120 يوم وانتظار الميديكال ان شاء الللللللللللللله وانتظار طويل وممل للجميع للاسف

ده نظام

نظام 2 ما بعد 28 نوفمبر 2008

تبعت ورقك لنوفا سكوتشيا هيردواعليك بريفيرنس نومبر وليس فايل نومبر

كانواالاول بيردوا بجواب بريدي عادي بس دلوقتي بقي يردوا بايميل فيه الريفيرنس نومبر

الريفرنس نومبر ده معاه بقية الطلبات للسفارة يعني الابديت بمفهوم زمان بس خدوا بالكم ده مش الفايل نومبر

هتلبي طلبات الايميل بتاع نوفا سكوتشيا وترسل ورقك كله للسفارة خلال 120 يوم

السفارة هتبعتلك فايل نومبر بالايميل في الغالب او خطاب بريدي معاه ستيكرز كتير فيها الفايل نومبر عشان تتستخدمه في حال مراسلتهم لاي سبب

وتنتظر مع المنتظرين الميديكال او الانترفيو وده احتمال 1% ونادر وبيحصل معالهنود اكتر لان للاسف بيغشوا في ورقهم كتير

الخلاصة يا رب اكون افدت اطمن ياعم فاروق

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

اولا متشكر جدا علي الدعوات وحصوصا الاخ محمد يوسف وبقية الاخوة ومدام سمية بشكل خاص

لسة لسة لم يان الاوان

المهم ندخل في الجد

ملحوظة هناك فارق في اطار 28 فبراير الي 28 نوفمبر والناس الي مقدمه بعده

مثلا مدام سمية وانا وكل من قدم في الفترة من 28 فبراير الي 28 نوفمبر 2008

احنا استلمنا الفايل نمبر في ايدينا من شباك السفارة مباشرة

لا شفنا نوفا سكوتشيا ولا نوفا سكوتشيا شافتنا ولا ليها دعوة بينا الا في اطار ان مهنتنا تكون في اللستة

نظامنا بعد ما ناخد الفايل نومبر جالنا ايميل بالابديت يعني ارسال الاوراق كاملة كما هو مطلوب الي السفارة خلال 120 يوم وانتظار الميديكال ان شاء الللللللللللللله وانتظار طويل وممل للجميع للاسف

ده نظام

نظام 2 ما بعد 28 نوفمبر 2008

تبعت ورقك لنوفا سكوتشيا هيردواعليك بريفيرنس نومبر وليس فايل نومبر

كانواالاول بيردوا بجواب بريدي عادي بس دلوقتي بقي يردوا بايميل فيه الريفيرنس نومبر

الريفرنس نومبر ده معاه بقية الطلبات للسفارة يعني الابديت بمفهوم زمان بس خدوا بالكم ده مش الفايل نومبر

هتلبي طلبات الايميل بتاع نوفا سكوتشيا وترسل ورقك كله للسفارة خلال 120 يوم

السفارة هتبعتلك فايل نومبر بالايميل في الغالب او خطاب بريدي معاه ستيكرز كتير فيها الفايل نومبر عشان تتستخدمه في حال مراسلتهم لاي سبب

وتنتظر مع المنتظرين الميديكال او الانترفيو وده احتمال 1% ونادر وبيحصل معالهنود اكتر لان للاسف بيغشوا في ورقهم كتير

الخلاصة يا رب اكون افدت اطمن ياعم فاروق

:wub:

ألله يفتح عليك يا دكتور :ok: ,, أنا فعلا كنت متلغبط علي الاخر ,, كده نورت المحكمه ,, لكن الغريب أن رغم أن حضرتك أخذت الريفرنس نومبر بأيدك من السفاره ,, ألا أنهم تأخر أيضا في الرد عليكم

واضح أن عندهم روتين شديد في مسأله فحص الاوراق أو كيفيه ترتيب الدور عندهم ,, مش عارف الحقيقه

شكرا يا دكتور

:waf:

سهير ليالي و ياما لفيت و طفت

و ف ليله راجع في الضلام قمت شفت

الخوف ... كأنه كلب سد الطريق

و كنت عاوز أقتله .. بس خفت

عجبي !!

رابط هذا التعليق

الف شكر يا استاذ مايوسف

وان شاء الله ربنا ييسر للدكتور قناوي وللجميع أأأأأأأأأأأأأمين

والف مبروك يا استاذ مرسيدس

لي سؤال

هو الايميل اللي بيجي فيه الرفرانس نمبر مش بيطلبوا فيه اوراق الابديت برده ولا انا فهمت غلط؟؟؟؟؟؟؟؟؟

طب لما بيبعتوا الفايل نمبر بيطلبوا حاجة تاني ولا لا؟؟؟؟؟؟؟؟

في رعاية الله

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته :wub:

لأ , الجواب اللى فيه الفايل نمبر ده هو عبارة عن اخطار ليك أن ملفك اتقبل توطئة لدراسته بعد كده, و لما يفتحوا الملف و يدرسوه هيبعتولك الأبديت ليتر و ده لو زى اللى حصل معايا و أنا كنت مقدم فى 6-2008 على لندن و جالى الفايل نمبر فى 9-2008 و الأبديت ليتر فى 12-2008 , يبقى انتظر بالكتير 6 شهور بعد الفايل نمبر لأنك زى حالاتى تبع القانون الجدييييييييييييييييييييييد . :) :)

ربنا ييسر ليك و لكل الناس ياااااااااااااااااااااا رب :ok:

MERCEDES S430 :waf:

و لا تحسبن المجد تمرا أنت آكله ....................لن تبلغ المجد حتى تلعق الصبرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله وبركاته

الف الف شكر للدكتور قناوي و الدكتور مرسيدس

كده الامور وضحة و ربنا ييسر للجميع

في رعاية الله

منذ ولدت و أنت تفخر بالإسلام ..... فمتى يفخر الإسلام بك

اشتاق لترابك و هواك يا وطني....واشتقت لبيت ابي وحضن امي

إن أصبت فمن الله وإن أخطأت فمن نفسي والشيطان

والحمد لله والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين

اللهم ارحم والديا وعافهم واعف عنهم وأكرم نزلهم ووسع مدخلهم..

ونقهم من الذنوب والخطايا كما ينقى الثوب الأبيض من الدنس..

اللهم أبدلهم داراً خيراً من دارهم .. وأهلاً خيراً من أهلهم ..وارزقهم الفردوس الأعلى ..

وأعذهم من عذاب القبر ..وعذاب النار..اللهم اجمعني بهم في جنات النعيم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...