اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تتبع حالات الفيدرالي بعد ٢٨ فبراير ٢٠٠٨

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الف شكر علي ذوقك يا استاذ عادل و ان شاء الله ربنا يوفق الجميع

بالنسبة للفيش بتاع السعودية ده الكلام اللي موجود في اللينك اللي اعطيه لحضرتك في المشاركة السابقة

If your application is being processed at the Canadian High Commission in London, you are not required to obtain a police certificate until the London visa office sends you a police certificate request letter with instructions on how to appll

علي العموم هما موضحين انهم هيبعتوا لحضرتك جواب عشان تروح السفارة السعودية وتعمل الفيش

في رعاية الله

منذ ولدت و أنت تفخر بالإسلام ..... فمتى يفخر الإسلام بك

اشتاق لترابك و هواك يا وطني....واشتقت لبيت ابي وحضن امي

إن أصبت فمن الله وإن أخطأت فمن نفسي والشيطان

والحمد لله والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين

اللهم ارحم والديا وعافهم واعف عنهم وأكرم نزلهم ووسع مدخلهم..

ونقهم من الذنوب والخطايا كما ينقى الثوب الأبيض من الدنس..

اللهم أبدلهم داراً خيراً من دارهم .. وأهلاً خيراً من أهلهم ..وارزقهم الفردوس الأعلى ..

وأعذهم من عذاب القبر ..وعذاب النار..اللهم اجمعني بهم في جنات النعيم

رابط هذا التعليق

معلش نسيت اضيف معلومة مهمة

وهي ان حضرتك ممكن تتاكد من الباشمهندس زناتي بحكم انه مقيم في السعودية ومر بالاجراءات ده

وهو اكيد مش هيتاخر في المساعدة لانه انسان خلوق و معطاء ربنا ييسر له و للجميع

في رعاية الله

اللهم أبدلهم داراً خيراً من دارهم .. وأهلاً خيراً من أهلهم ..وارزقهم الفردوس الأعلى ..

رابط هذا التعليق

افيدونا بخصوص الفيش المصرى امتى بالظبط بيتطلب..............

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أنا على حسب اللى حصل معايا , أن الفيش المصرى اتطلب منى مع جواب الأبديت اللى جالى بعد الفايل نمبر ب 3 شهور اللى هو أصلا جالى بعد ما قدمت على لندن ب 3 شهور .

لكن بالنسبة للفيش بتاع السعودية , أنا لما لقيت نفسى هنزل نهائى و لسه الجماعة بتوع الهجرة اللى فى لندن ما بعتوش الجواب اللى أنا هعمله بيه و أنا كنت عارف كويس أن الجواب الأصل و الاقامة السعودية السارية شرطين أساسيين لعمل الفيش السعودى , قمت باعت ايميل ظريف للجماعة فى لندن و قلت ليهم ( فى ايييييييييييييييييييييييييه , ما تفوقوا بقه , أنا نازل نهائى كمان شهرين , يالله ابعتوا الجواب اللى هعمل بيه الفيش السعودى عشان لو مشيت نهائى مش هعرف أعمله و أنتوا الخسرانين ) , قاموا ماكدبوش خبر و بعتوهولى علطول بعدها بشهر و أخدته و رحت جدة و عملته و استلمته بعدها بأسبوعين و بعد كدة نزلت مصر و ترجمته الوش و الظهر ب 80 جنيه الاتنين منهم لله , حار و نار فى جتتهم و بعد كدة بعته للمكتب فى لوندون بالبريد السريع الدولى ب 140 جنيه , برضه حااااااار و نااااااااااااااار فى جتتهم , منهم لله .

أنا بعتقد أن النظام لا زال زى ماهو , ماتغيرش .

و ربنا ييسر الحال لكل من كان .

MERCEDES S430

و لا تحسبن المجد تمرا أنت آكله ....................لن تبلغ المجد حتى تلعق الصبرا

رابط هذا التعليق

الاخوه-الاخوات سوال ضروري جدا

انا قدمت فيديرال عن طريق نوفا سكوتا-سيدني--في اول شهر ديسيمبر 2009 ولسى ماجانيش اي حاجه ولا اتسحبت الفلوس من الفيزا- سوالي ::: انا اضعت بطاقة الفيزا واتصلت بالكريديت كارد والغوا

(تم ايقافه نهائيا)الكارد وحيبعثولي واحد جديد بعد اسبوع من النهارده—هل ابعث شيك بنكي مسحوب على بنك كندي مع جواب لتصحيح طريقة الدفع او ابعث الشيك وطلب جديد بالكامل؟؟؟ مع العلم بان الناس اللي قدموا معايا لسى ما جالهمش حاجه—يعن يالظاهر ان طلبي لسى ما جالوش الدور في البروسسنغ

اغيثوني بخبرتكم – انا افكر بالطريقه الاولى لتجنب التاخير وهي ارسال تصحيح عاجل مع شيك مسحوب على بنك كندي—هل تنصحوني بذلك.

,واذا ممكن-- ماهو العنوان لارسال التصحيح -هل هو نفس عنوان الانتيك اوفس-تبع سيدنب نوفاسكوتا؟؟؟ وهل هناك ايميل لارسال ملاحظه حول التصحيح وطلب اضافته الى طلبي السابق؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اشكركم سلفا- دي طلعت اسئله مش سوال--اتحملوني جزاكم الله خير

رابط هذا التعليق

انا قدمت فيديرال عن طريق نوفا سكوتا-سيدني--في اول شهر ديسيمبر 2009 ولسى ماجانيش اي حاجه ولا اتسحبت الفلوس من الفيزا- سوالي ::: انا اضعت بطاقة الفيزا واتصلت بالكريديت كارد والغوا

(تم ايقافه نهائيا)الكارد وحيبعثولي واحد جديد بعد اسبوع من النهارده—هل ابعث شيك بنكي مسحوب على بنك كندي مع جواب لتصحيح طريقة الدفع او ابعث الشيك وطلب جديد بالكامل؟؟؟ مع العلم بان الناس اللي قدموا معايا لسى ما جالهمش حاجه—يعن يالظاهر ان طلبي لسى ما جالوش الدور في البروسسنغ

اغيثوني بخبرتكم – انا افكر بالطريقه الاولى لتجنب التاخير وهي ارسال تصحيح عاجل مع شيك مسحوب على بنك كندي—هل تنصحوني بذلك.

,واذا ممكن-- ماهو العنوان لارسال التصحيح -هل هو نفس عنوان الانتيك اوفس-تبع سيدنب نوفاسكوتا؟؟؟ وهل هناك ايميل لارسال ملاحظه حول التصحيح وطلب اضافته الى طلبي السابق؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ابعت الشيك بسرعة جدا و يا ريت النهاردة مع جواب شرح وافى لان معندهمش ميل تقدر تبعت عليه. و العنوان نفس العنوان لنفس الطريقة فى البعت( يعنى لو بعت DHL ابعت بنفس الطريقة على نفس العنوان). بالتوفيق

رابط هذا التعليق

السلام عليكم :تحية لجميع رواد هذا الصرح الكبير ..والشكر لكل من ساعد الاخرين ...ولفائدة غيري اكتب الان ::لقد وصلنا جواب التقييم من موظف الهجرة ..وطبعا بالرفض وانا كنت عارفة الرد لاني لم ارسل نتيجة الايلس ..حيث اني لم اوفق في الامتحان واعدت الامتحان مرة اخرى ..والنتيجة نفس الشيء والحمد لله على كل حال ..المهم اود ان انبه غيري انهم في مكتب الهجرة ينتظرون بعد موعد الابديت 4 اشهر بالضبط ثم يردوا بالرفض ..طبعا لم اكن اعلم انهم ممكن يتركوني 4 شهور يمكن كنت امتحنت مرة ثاثة ..طبعا ما لي نصيب ..لكني بنصح غيري اذا حان موعد ارسال الورق ابعثوها بدون اللغة الانجليزية ومعاكم كمان 4 شهور تمتحنوا ويا رب ينجح الجميع ..وتهاجروا جميعا ..طبعا انا في انتظار ارجاع الورق والفلوس ..وربنا ييسر لنا لامكان اخر نهاجر له بدون ايلس قولوا آمين

رابط هذا التعليق

أنا على حسب اللى حصل معايا , أن الفيش المصرى اتطلب منى مع جواب الأبديت اللى جالى بعد الفايل نمبر ب 3 شهور اللى هو أصلا جالى بعد ما قدمت على لندن ب 3 شهور .

لكن بالنسبة للفيش بتاع السعودية , أنا لما لقيت نفسى هنزل نهائى و لسه الجماعة بتوع الهجرة اللى فى لندن ما بعتوش الجواب اللى أنا هعمله بيه و أنا كنت عارف كويس أن الجواب الأصل و الاقامة السعودية السارية شرطين أساسيين لعمل الفيش السعودى , قمت باعت ايميل ظريف للجماعة فى لندن و قلت ليهم ( فى ايييييييييييييييييييييييييه , ما تفوقوا بقه , أنا نازل نهائى كمان شهرين , يالله ابعتوا الجواب اللى هعمل بيه الفيش السعودى عشان لو مشيت نهائى مش هعرف أعمله و أنتوا الخسرانين ) , قاموا ماكدبوش خبر و بعتوهولى علطول بعدها بشهر و أخدته و رحت جدة و عملته و استلمته بعدها بأسبوعين و بعد كدة نزلت مصر و ترجمته الوش و الظهر ب 80 جنيه الاتنين منهم لله , حار و نار فى جتتهم و بعد كدة بعته للمكتب فى لوندون بالبريد السريع الدولى ب 140 جنيه , برضه حااااااار و نااااااااااااااار فى جتتهم , منهم لله .

MERCEDES S430

يا مرسيدس باشا كلك ذوق وردك زى الفل بس الله يخليك كمل جميلك وقولى الفيش المصرى نظامه ايه فى السفارة هنا فى الرياض ومصاريفه كام و ماننحرمش من ذوقك دايماااااااااااااا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم :تحية لجميع رواد هذا الصرح الكبير ..والشكر لكل من ساعد الاخرين ...ولفائدة غيري اكتب الان ::لقد وصلنا جواب التقييم من موظف الهجرة ..وطبعا بالرفض وانا كنت عارفة الرد لاني لم ارسل نتيجة الايلس ..حيث اني لم اوفق في الامتحان واعدت الامتحان مرة اخرى ..والنتيجة نفس الشيء والحمد لله على كل حال ..المهم اود ان انبه غيري انهم في مكتب الهجرة ينتظرون بعد موعد الابديت 4 اشهر بالضبط ثم يردوا بالرفض ..طبعا لم اكن اعلم انهم ممكن يتركوني 4 شهور يمكن كنت امتحنت مرة ثاثة ..طبعا ما لي نصيب ..لكني بنصح غيري اذا حان موعد ارسال الورق ابعثوها بدون اللغة الانجليزية ومعاكم كمان 4 شهور تمتحنوا ويا رب ينجح الجميع ..وتهاجروا جميعا ..طبعا انا في انتظار ارجاع الورق والفلوس ..وربنا ييسر لنا لامكان اخر نهاجر له بدون ايلس قولوا آمين

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته :blush2:

بعد ادنك , أنا كان عندى فكرة أحسن و هى : mfb:

أنكم تداكروا الأانجليزى كويس أوى و ترفعوا مستواكم فيه و تاخدوا الدورة بتاعت المركز الثقافى البريطانى و بعد ما تمسكوا شهادة الايلتس فى ايديكم , تقدموا على الهجرة تانى و غالبا على حسب ما أعتقد أن اجراءات الهجرة و جواب الأبديت هيجيلكوم قبل مرور سنه على امتحان الأيلتس و بالتالى أول ما يجيلكم جواب الأبديت , تقوموا مقدمين ورقكم علطول لأنه هيكون جاهز , المهم ما تقدموش على الهجرة الا بعد ماتمسكوا شهادة ألايلتس أم درجات عالية فى ايدكم .

MERCEDES S430 :lol:

و لا تحسبن المجد تمرا أنت آكله ....................لن تبلغ المجد حتى تلعق الصبرا

رابط هذا التعليق

MERCEDES S430

يا مرسيدس باشا كلك ذوق وردك زى الفل بس الله يخليك كمل جميلك وقولى الفيش المصرى نظامه ايه فى السفارة هنا فى الرياض ومصاريفه كام و ماننحرمش من ذوقك دايماااااااااااااا

أنا بصراحة كنت عملت الفيش بتاعى من مصر لأن جواب الأبديت جالى و أنا كنت ساعتها فى مصر فى أجازة بالصدفة و عملته من مديرية أمن الدقهلية بالأسلوب المعتاد .

فلو جواب الأبديت جالك و أنت هتنزل مصر قريب , ممكن تستنى لما تنزل و تبقى تعمله و هتستلمه بعدها بأسبوعين تقريبا و أنت بتعمله فى مصر خد معاك جواز السفر المصرى السارى مش الرقم القومى عشان الفيش بطلع فيه نفس رقم جواز السفر اللى أنت بتتعامل بيه مع بتوع الهجرة و خلى بالك انك لسه هترجم الفيش فى مركز ترجمة معتمد .

أنا على فكرة كنت ترجمت الأوراق بتاعتى فى مركز اللغة الانجليزية اللى فى كلية التجارة فى جامعة المنصورة لأنه أرخص من مراكز الترجمة التانية و لأنه حكومى و معتمد و كان بيترجم الورقة ب 40 جنيه و بتوع هجرة كندا مابيشترطوش مراكز معينة تترجم فيها , فأى حد قريب من المنصورة ممكن يبقى يجمع الأوراق بتاعته كلها و يوديها هناك مرة واحدة و بعد3-4 أيام بيستلمها مترجمة ان شاء الله.

ربنا ييسر الأمور للجميع

رابط هذا التعليق

MERCEDES S430

أنا بصراحة كنت عملت الفيش بتاعى من مصر لأن جواب الأبديت جالى و أنا كنت ساعتها فى مصر فى أجازة بالصدفة و عملته من مديرية أمن الدقهلية بالأسلوب المعتاد .

فلو جواب الأبديت جالك و أنت هتنزل مصر قريب , ممكن تستنى لما تنزل و تبقى تعمله و هتستلمه بعدها بأسبوعين تقريبا و أنت بتعمله فى مصر خد معاك جواز السفر المصرى السارى مش الرقم القومى عشان الفيش بطلع فيه نفس رقم جواز السفر اللى أنت بتتعامل بيه مع بتوع الهجرة و خلى بالك انك لسه هترجم الفيش فى مركز ترجمة معتمد .

أنا على فكرة كنت ترجمت الأوراق بتاعتى فى مركز اللغة الانجليزية اللى فى كلية التجارة فى جامعة المنصورة لأنه أرخص من مراكز الترجمة التانية و لأنه حكومى و معتمد و كان بيترجم الورقة ب 40 جنيه و بتوع هجرة كندا مابيشترطوش مراكز معينة تترجم فيها , فأى حد قريب من المنصورة ممكن يبقى يجمع الأوراق بتاعته كلها و يوديها هناك مرة واحدة و بعد3-4 أيام بيستلمها مترجمة ان شاء الله.

ربنا ييسر الأمور للجميع

صح الكلام انا فوجئت ان بابا بيقولي ان كلية التجارة عندنا فيها مركز معتمد ترجملي فيه الورق اللي طالع من كلية التجارة من شهادة تخرج وغيره

وكلية الاداب كمان ترجم باقي الورق حتى شهادات الميلاد بس بعدها هتحتاج ختم من مكان معين بيقولوا جنب الخارجيه هو ادرى بقى ربنا يجزيه خير يارب

فطبعا خللوا بالكم ان الجامعات تقريبا دلوقتي فيها مراكز الترجمة دي

كل واحد يستفسر من كليته ويروح كليه الاداب ويشوف يمكن يوفر عليه اللف والدوران

ربنا يوفق الجميع

رابط هذا التعليق

التعديل الاخير في اللستة

============

سوميةصالح......التقديم ابريل 2008.....الابديت ديسمبر 2008.....المديكال يونيو 2009.....طلب البسبورات 15-10-2009....الفيزا.27-10-2009....

د.مرمر...................التقديم ابريل 2008.........الابديت يناير 200......المديكال مايو 2009......البسبورات 7سبتمبر2009....الفيزا 30-9-2009....

د.سيرجن.........التقديم سبتمبر 2008....الابديت فبراير 2009.........المديكال .مارس 2009.....البسبورات 3سبتمبر2009........الفيزا 20 سبتمبر......

د.وليد...............التقديم اغسطس 2008..........الابديت يناير 2009 ......المديكال مايو 2009 ...البسبورات 2اغسطس ......الفيزا 24 اغسطس...

د.فيكو............التقديم يناير 2009...........الابديت فبراير 2009...............المديكال مايو 2009.......الفيزا اغسطس2009

د.ريفيرا.............التقديم يناير 2009.......الابديت فبراير 2009........المديكال 20يونيو 2009 ........الفيزا27 يوليو 2009

عزت 30...........التقديم يناير 2009.......الابديت فبراير 2009.........المديكال 5 مايو 2009....الفيزا 30 يوليو 2009

مينا عزيز..........التقديم يوليو 2008.............الابديت ابريل 2009............ارسلت الاوراق يوليو2009..........

بروبايلوت ................التقديم يوليو 2008..........الابديت ابريل 2009..............................ارسال الاوراق اغسطس 2009............

د.فيوتشر................التقديم يوليو 2008............الابديت يناير 2009 ..............

مصري....................التقديم فبراير 2009............الابديت ابريل 2009..............

د. فاروق................ التقديم مارس 2009...........الابديت سبتمبر 2009............

masri....................التقديم مارس 2009...........الابديت اغسطس 2009..........ارسال ورق الزوجة سبتمبر 2009.......

ميما..................... التقديم سبتمبر 2009........ الابديت نوفمبر 2009...........

طارق عبداللطيف......التقديم سبتمبر 2009......الابديت ديسمبر 2009..............

مايوسف..................التقديم نوفمبر 2009.......الابديت يناير 2010............

الإكسيلانس............التقديم نوفمبر 2009...............

أم أدم ....................التقديم ديسمبر 2009.......

د. ريمون..................التقديم بناير 2010

heima.............................تقديم بناير 2010

للستة الاتية للاعضاء اللي مقدمين خارج مصر

============================

د. صفاء ...........التقديم ابريل 2008......... الابديت مارس200........المديكال مايو 2009........الفيزا 20-10-2009

دمنهوررررررري...............التقديم ابريل 2008...........الابديت ديسمبر 2008..........المديكال اغسطس 2009........الفيزا 20-10-2009

ناوية علي الهجرة..........التقديم ديسمبر 2008......الابديت فبراير 2009.............المديكال اغسطس ...2009.........الفيزا نوفمبر 2009

زناتي...............التقديم ديسمبر 2008.........الابديت فبراير 2009...........المديكال سبتمبر 2009........... الفيزا نوفمبر 2009

محمد منجي.........التقديم يونيو2008...الابديت يناير 2009....تسليم الاوراق مارش 2009.....المديكال 4-8-2009......

مرسيدس.............التقديم يونيو2008.......الابديت ديسمبر 2008.............المديكال يناير 2010...........

أحمدفوكس.............التقديم يوليه 2008................الابديت اغسطس 2008........

سعد بدر................التقديم يوليو2008.................

انافوتي..................التقديم اغسطس2008...........

اتش كندا................التقديم اكتوبر 2008...............

عمر مهدي..............التقديم اكتوبر 2008 .............الابديت ابريل 2009...........

كنان.......................التقديم يوليو 2009..............

عمر حبيب...............التقديم يوليو 2009..............

دكتور خالد................التقديم يوليو 2009...............

أحمد البشير .............التقديم سبتمبر 2009.............الابديت ديسمبر 2009.......

دكتور ايهاب طاهر ..............التقديم اكتوبر 2009.............. :roseop:

عادل عبد الوهاب........التقديم نوفمبر 2009...............الابديت يناير 2010

أم يمنى....................التقديم ديسمبر 2009............

كودو.........................التقديم يناير 2010.................

ولا تزعل نفسك يا دكتور ايهاب....حضرتك تشرف اللستة

لا تجبر الانسان و لا تخـــــــــيره ........ يكفيه ما فيه من عقل بيحيــــــره

اللي النهارده بيطلبه و يشتهــــيه ........ هو اللي بكره ح يشتهي يغيـــــره

معلومات تهم المسافر حديثا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=76997&st=30

رابط هذا التعليق

حاضر حاضر بس كمان شوية مشغول

قناوي باشا ياريت ما تنسانيش

بيان بالاوراق المطلوبة في الابديت (الصور والاصول)

وحاجة صغيرة كمان, نموذج P4 بتاع شحن الاثاث, ده المفروض بيتقدم امتى وايه اخر موعد لتقديمه.

شكرا

احمد البشير

رابط هذا التعليق

هو د.جناوى مش فى اللستة ليه....بقى كل المجهود ده ومش راضى تحط اسمك فى اللستة....مستنيين تعديل اللستة وفيها الريس جناوى

لا تحسبوا نأيكم عنا يغيرنا أن طالما غير النأى المحبينا

والله ما طلبت أهواؤنا بدلا منكم ولا انصرفت عنكم أمانينا

رابط هذا التعليق

ابعت الشيك بسرعة جدا و يا ريت النهاردة مع جواب شرح وافى لان معندهمش ميل تقدر تبعت عليه. و العنوان نفس العنوان لنفس الطريقة فى البعت( يعنى لو بعت DHL ابعت بنفس الطريقة على نفس العنوان). بالتوفيق

الف شكر دكتور ريمون حبعثه يوم الاثنين صباحا لان البنك وعدني يكون جاهز الاثنين الف شكر على الرد السريع

رابط هذا التعليق

هو د.جناوى مش فى اللستة ليه....بقى كل المجهود ده ومش راضى تحط اسمك فى اللستة....مستنيين تعديل اللستة وفيها الريس جناوى

أخيرا فى حد أخد باله من الموضوع ده

الله ينور يا ميما

د/ قناوى يستاهل كل خير و أكيد اسمه ينور فى اللستة و يا رب يتمم له على خير هو و باقى اللستة

رابط هذا التعليق

التعديل الاخير في اللستة

============

سوميةصالح......التقديم ابريل 2008.....الابديت ديسمبر 2008.....المديكال يونيو 2009.....طلب البسبورات 15-10-2009....الفيزا.27-10-2009....

د.مرمر...................التقديم ابريل 2008.........الابديت يناير 200......المديكال مايو 2009......البسبورات 7سبتمبر2009....الفيزا 30-9-2009....

د.سيرجن.........التقديم سبتمبر 2008....الابديت فبراير 2009.........المديكال .مارس 2009.....البسبورات 3سبتمبر2009........الفيزا 20 سبتمبر......

د.وليد...............التقديم اغسطس 2008..........الابديت يناير 2009 ......المديكال مايو 2009 ...البسبورات 2اغسطس ......الفيزا 24 اغسطس...

د.فيكو............التقديم يناير 2009...........الابديت فبراير 2009...............المديكال مايو 2009.......الفيزا اغسطس2009

د.ريفيرا.............التقديم يناير 2009.......الابديت فبراير 2009........المديكال 20يونيو 2009 ........الفيزا27 يوليو 2009

عزت 30...........التقديم يناير 2009.......الابديت فبراير 2009.........المديكال 5 مايو 2009....الفيزا 30 يوليو 2009

مينا عزيز..........التقديم يوليو 2008.............الابديت ابريل 2009............ارسلت الاوراق يوليو2009..........

بروبايلوت ................التقديم يوليو 2008..........الابديت ابريل 2009..............................ارسال الاوراق اغسطس 2009............

د.فيوتشر................التقديم يوليو 2008............الابديت يناير 2009 ..............

د. قناوي ................التقديم اكتوبر 2008...........الابديت ابريل 2009

مصري....................التقديم فبراير 2009............الابديت ابريل 2009..............

د. فاروق................ التقديم مارس 2009...........الابديت سبتمبر 2009............

masri....................التقديم مارس 2009...........الابديت اغسطس 2009..........ارسال ورق الزوجة سبتمبر 2009.......

ميما..................... التقديم سبتمبر 2009........ الابديت نوفمبر 2009...........

طارق عبداللطيف......التقديم سبتمبر 2009......الابديت ديسمبر 2009..............

مايوسف..................التقديم نوفمبر 2009.......الابديت يناير 2010............

الإكسيلانس............التقديم نوفمبر 2009...............

أم أدم ....................التقديم ديسمبر 2009.......

د. ريمون..................التقديم بناير 2010

heima.............................تقديم بناير 2010

للستة الاتية للاعضاء اللي مقدمين خارج مصر

============================

د. صفاء ...........التقديم ابريل 2008......... الابديت مارس200........المديكال مايو 2009........الفيزا 20-10-2009

دمنهوررررررري...............التقديم ابريل 2008...........الابديت ديسمبر 2008..........المديكال اغسطس 2009........الفيزا 20-10-2009

ناوية علي الهجرة..........التقديم ديسمبر 2008......الابديت فبراير 2009.............المديكال اغسطس ...2009.........الفيزا نوفمبر 2009

زناتي...............التقديم ديسمبر 2008.........الابديت فبراير 2009...........المديكال سبتمبر 2009........... الفيزا نوفمبر 2009

محمد منجي.........التقديم يونيو2008...الابديت يناير 2009....تسليم الاوراق مارش 2009.....المديكال 4-8-2009......

مرسيدس.............التقديم يونيو2008.......الابديت ديسمبر 2008.............المديكال يناير 2010...........

أحمدفوكس.............التقديم يوليه 2008................الابديت اغسطس 2008........

سعد بدر................التقديم يوليو2008.................

انافوتي..................التقديم اغسطس2008...........

اتش كندا................التقديم اكتوبر 2008...............

عمر مهدي..............التقديم اكتوبر 2008 ...............الابديت ابريل 2009...........

كنان.......................التقديم يوليو 2009.................اعادة التقديم اكتوبر 2009......

عمر حبيب...............التقديم يوليو 2009..................الابديت اكتوبر 2009.....

دكتور خالد................التقديم يوليو 2009.................الابديت اكتوبر 2009 ......

أحمد البشير .............التقديم سبتمبر 2009.............الابديت ديسمبر 2009.......

ايهاب طاهر ..............التقديم اكتوبر 2009..............

عادل عبد الوهاب........التقديم نوفمبر 2009...............الابديت يناير 2010

أم يمنى....................التقديم ديسمبر 2009............

كودو.........................التقديم يناير 2010.................

بعد اذن الباشمهندسة سمية طبعا واختي الغالية ام ادم

انا لقيت معلومات كانت في المداخلات القديمة عن حالات بعض اعضاء اللستة وحبيت اضفها للفائدة العامة

وطبعا انا عارفة قد ايه حضرتك يا باشمهندسة سمية مشغولة مع اولادك بسبب الامتحان وكمان تحضيرك لللاندينج ربنا معاكي

وطبعا اختي الغالية ام ادم مش عايزة اتقل عليكي كل شوية عشان موضوع التحديثات البسيطة ده

في رعاية الله

تم تعديل بواسطة kodo

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

صباح الخير عليكم....

.بص يا دكتور فاروق.....انا ح اتكلم عن حالتي كمثال.....

الابديت مش الجواب اللي فيه رقم اللف.....ده في حالتي انا مثلا......

الابديت بيجي بعد رقم الملف بتلات او اربع شهور.....ده في القانون الجديد...قبل كده كان بيجي بعد سنين ....احنا مثلا جالنا الابديت بعد رقم الملف بتمانية شهور

بيطلبوا منك اوراق معينة.....كل حالة مختلفة عن التانية....علي حسب حضرتك مقدم ايه... ومن فين... ومين معاك ....وخبرتك . ولك اقارب هناك او لا........الخ

بعد ارسال الاوراق اللي بيطلبوها في الابديت .......من اربعة شهور الي ستة شهور علي ما يبعتوا يطلبوا المديكال....ومعاه فلوس الاندنج ...وتحديث اثبات الفلوس اللي في البنك..

..والفيش والتشبيه من كل بلد قضيت فيه اكتر من ستة شهور

وبعد ما ترسل المديكال.......انت وحظك بقي في موضوع الفيزا.....لان فيه حاجة اسمها التشك الامني....وده بيختلف من ملف للتاني....بمعني....لو واحد اسمه مشابه لحد مطلوب أمني....ح يتاخر شويتين

لو واحد سافر بلاد كتيرة ....حيتاخر برضة شويتين.....وهكذا

يعني حضرتك لو كانوا طلبوا منك تكملة الاوراق والاليتس وشوية شهادات مع رقم الملف....يبقي هو ده الابديت

لو كان رقم الملف فقط......يبقي لسه الابديت....حضرتك مين في دول؟؟؟؟؟

خلاصة الكلام....مفيش داعي للقلق....كل ملف وله وضعه الخاص جدا

وربنا يوفق الجميع

شكرا علي الرد الجميل

اولا متشكر جدا علي الدعوات وحصوصا الاخ محمد يوسف وبقية الاخوة ومدام سمية بشكل خاص

لسة لسة لم يان الاوان

المهم ندخل في الجد

ملحوظة هناك فارق في اطار 28 فبراير الي 28 نوفمبر والناس الي مقدمه بعده

مثلا مدام سمية وانا وكل من قدم في الفترة من 28 فبراير الي 28 نوفمبر 2008

احنا استلمنا الفايل نمبر في ايدينا من شباك السفارة مباشرة

لا شفنا نوفا سكوتشيا ولا نوفا سكوتشيا شافتنا ولا ليها دعوة بينا الا في اطار ان مهنتنا تكون في اللستة

نظامنا بعد ما ناخد الفايل نومبر جالنا ايميل بالابديت يعني ارسال الاوراق كاملة كما هو مطلوب الي السفارة خلال 120 يوم وانتظار الميديكال ان شاء الللللللللللللله وانتظار طويل وممل للجميع للاسف

ده نظام

نظام 2 ما بعد 28 نوفمبر 2008

تبعت ورقك لنوفا سكوتشيا هيردواعليك بريفيرنس نومبر وليس فايل نومبر

كانواالاول بيردوا بجواب بريدي عادي بس دلوقتي بقي يردوا بايميل فيه الريفيرنس نومبر

الريفرنس نومبر ده معاه بقية الطلبات للسفارة يعني الابديت بمفهوم زمان بس خدوا بالكم ده مش الفايل نومبر

هتلبي طلبات الايميل بتاع نوفا سكوتشيا وترسل ورقك كله للسفارة خلال 120 يوم

السفارة هتبعتلك فايل نومبر بالايميل في الغالب او خطاب بريدي معاه ستيكرز كتير فيها الفايل نومبر عشان تتستخدمه في حال مراسلتهم لاي سبب

وتنتظر مع المنتظرين الميديكال او الانترفيو وده احتمال 1% ونادر وبيحصل معالهنود اكتر لان للاسف بيغشوا في ورقهم كتير

الخلاصة يا رب اكون افدت اطمن ياعم فاروق

كلام كبير من واحد كبير

جزاك الله خير علي الرد والافاده

يارب يوفقنا كلنا ونعمل احسن جاليه في كندا ويسهل امورنا هناك

بجد المنتدي ده مكنش هيكون له طعم من غير دكتور قناوي او مدام سميه او دكتور هشام وطبعا الريس تهامي او مهندس ايهاب او ام ادم او ناس تانيه كتير

بجد الواحد حاسس انه مع اسرته

جزاكم الله خير ورزقكم الجنه

اللهم حرر المسجد الاقصي

اللهم اني أسالك الخير كله ما علمت منه وما لم اعلم

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

قطفوا الزهرة..

قالت:من ورائي برعم سوف يثور.

قطعوا البرعم..

قالت:غيره ينبض في رحم الجذور.

قلعوا الجذر من التربة..

قالت:إنني من أجل هذا اليوم خبأت البذور.

كامن ثأري بأعماق الثرى.......وغداً سوف يرى كل الورى

كيف تأتي صرخة الميلاد.......من صمت القبور.

تبرد الشمس......ولا تبرد ثارات الزهور!

رابط هذا التعليق

هو ده الشغل ولا بلاش يا kodo يا قمر الواحد كده مايقلقش لما يغيب كام يوم :rolleyes:

الله يكون فى عون مدام سمية ما بين الامتحانات و التحضير أكيد معندهاش أى وقت. ربنا يوفقها فى كل خطوة

A crying baby is the best form of birth control.

-Carole Tabron

"?If evolution really works, how come mothers only have two hands"

- Milton Berle

".If your baby is "beautiful and perfect, never cries or fusses, sleeps on schedule and burps on demand, an angel all the time, you're the grandma"

- Theresa Bloomingdale

."The average dog is a nicer person than the average person".

- Andrew A. Rooney

".If you take a dog which is starving and feed him and make him prosperous, that dog will not bite you. This is the primary difference between a dog and a man"

- Mark Twain

Life resembles a novel more often than novels resemble life.

-George Sand

رابط هذا التعليق

بصراحة ومغير مجاملة الليستة إحلوِّت أكتر لما داخله دكتور إيهاب طاهر ..

انشاء الله نسمع عنك خير .. قريب جدا ..

رابط هذا التعليق

هو ده الشغل ولا بلاش يا kodo يا قمر الواحد كده مايقلقش لما يغيب كام يوم :rolleyes:

الله يكون فى عون مدام سمية ما بين الامتحانات و التحضير أكيد معندهاش أى وقت. ربنا يوفقها فى كل خطوة

تسلمي يا قلبي كلك ذوق يا ام ادم

بس اوعي تغيبي انا بزعل لما يمر يوم و ملقيش اسمك في الاعضاء الوجودين

ربنا ييسر للباشمهندسة سمية وكان الله في عونها

ابقي طمنيني عليكي لما يردوا علي موضوع الدفع

في رعاية الله

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...