اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كيف تهاجر الي كيبك بدون محامي (نسخة 2009)

Recommended Posts

السلام عليكم

انا كان عندى طلب من الاستاذ نصار و يا ريت حضرتك تساعدنى فى حساب النقاط الخاصة بكيبيك على اساس انى مهندس معمارى و اعزب و عندى خبرة 5 سنوات و عندى 28 سنه و اللغة الانجليزية بتاعتى كويسة لكن الفرنساوى هو المشكله بس هنفترض انى هبدا فيه كورسات و هبقى كويس فيه ان شاء الله مع الوقت فكدة يبقى معايا كام نقطة و يا ترى هينفع التقديم و لا لأ

متشكر لحضرتك مقدما و يا ريت حضرتك تساعدنى

شكرا جزيلا

باشمهندس عصام

درجاتك هتكون

السن 18

المؤهل 11

الخبره 9

الفرنساوي 8 من 16

الانجليزي 5 من 6

المجموع كده

51

يبقي مبدئيا يتم قبول فتح الملف

الاقرار المالي 1

الاندماج 7 من 8

الاجمالي

59 والمطلوب 59

تقديرنا للغه علشان توصل للنقاط المطلوبه

وهي 59

مطلوب منك الصعود بمستواك في الفرنساوي الي المستوي الثامن

وخلي بالك انك محتاج اكثر من سنه للوصول للمستوي ده

دراسه بشكل متواصل

والمده من تقديم الملف حتي موعد المقابله ممكن تكون اقل من سنه

يعني تبدا فرنساوي قبل التقديم بفتره

اما الانجليزي انت بتقول انك كويس فيه

وبالنسبه لاندماج مطلوب منك تبذل مجهود واضح في اعداد نفسك

سواء في تنظيم ملفك

ومعرفتك لمعلومات عن كندا وكيبيك خصوصا

القرار ليك لو هتقدر توصل باللغه الي المستوي المطلوب

نصّار

l'important dans la vie

c'est de quelle maniére tu te perçois

انااااااااااااااااااااااااااا انا مش هرد

لالالا

وانا بعرف اصد

ده انا وانا رافع ايدي بكتب علي الكيبورد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

• الردود 253
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

السلام عليكم

أنا بصراحة مش عارف اقولك ايه يا استاذ نصار متشكر جدا لحضرتك و ربنا يكرمك و انا طمعان فى كرمك انك ترد على استفساراتى خصوصا ان حضرتك مقدم كيبيك

هل لابد من امتحان (TEF) علشان اثبات اللغة و لا شهادة المركز الثقافى الفرنسى كفاية

ولما اكتب مهاراتى فى اللغة الانجليزية فى الابليكيشن هجيب منين اثباتها؟... من المركز الثقافى البريطانى يعنى عايزة ايلتس برضه و لا منين؟

و بالنسبة لنقط الاندماج بتتحسب على اى اساس و ازاى الواحد يستعد كويس علشان يجيب اعلى نقاط فى الاندماج

شكرا جزيلا لحضرتك

محمد عصام

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

أنا بصراحة مش عارف اقولك ايه يا استاذ نصار متشكر جدا لحضرتك و ربنا يكرمك و انا طمعان فى كرمك انك ترد على استفساراتى خصوصا ان حضرتك مقدم كيبيك

هل لابد من امتحان (TEF) علشان اثبات اللغة و لا شهادة المركز الثقافى الفرنسى كفاية

ولما اكتب مهاراتى فى اللغة الانجليزية فى الابليكيشن هجيب منين اثباتها؟... من المركز الثقافى البريطانى يعنى عايزة ايلتس برضه و لا منين؟

و بالنسبة لنقط الاندماج بتتحسب على اى اساس و ازاى الواحد يستعد كويس علشان يجيب اعلى نقاط فى الاندماج

شكرا جزيلا لحضرتك

محمد عصام

اخي محمد عصام

مش هتقدر تحصل علي ال TEF او ال TCF في وقت قصير لانهم محتاجين شغل مكثف

لكن ممكن تذلكر وتحصل علي ال DELF A2 الافضل او DELF B1

ده بيدعم موقفك وبيعطيك الثقه في نفسك

او ان يكون مستواك لا يقل عن الثامن

اما اثبات اللغه الانجليزيه بدون شهادات

في المقابله بيسالك المستشار سؤالين او تلاثه عن شغلك ممكن او سكنك او بلدك

l'important dans la vie

لالالا

وانا بعرف اصد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اشكرك يا استاذ نصار على ردك و مساعدتك ليا

شكرا جزيلا لحضرتك

المهم

لو اخذت قرارك انك تقدم لكيبيك

ابدأ فورا في مذاكرة الفرنساوي بجديه ونشاط بدون توقف

l'important dans la vie

لالالا

وانا بعرف اصد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

أهلا بإخواني الكيبيكين :roseop: أسمحولي أكون ضيف معاكم بس أنا هكون ضيف دائم إن شاء الله وخصوصا بعد ما قدمت فيدال واترفض الفايل بتاعي بسبب اللسته الجديدة(الله يخرب بيت اللستة :roseop: )

بداية أحب أوضح إن ماكنش عندي أي فكرة عند الهجرة لكيبيك وبعد ما قريت التوبيك ده كله أقدر أقول إن بقى عندي فكرة مبدأيه عن كيبيك بس طبعا هحتاج مساعدتكم في حاجات كتييييييييييييييييييييييررر أوي. في الأول أنا عايز أعرف حساب النقاط بتاعتي وهل أبتدي المشوار ولا أخدها من قصيرها وأشوفلي حتة تانية أروحها.

المهنة: صيدلي

الخبرة: 8 سنوات ( 4 في صيدلية و 4 في شركة أدوية)

السن:30 سنة

الحالة الأجتماعية: متزوج من جامعية (بكالوريوس تجارة) ولدي طفل واحد

الفرنساوي: بالنسبة لي صفر :lol: بس ناوي أبتدي كورسات في المركز الثقافي الفرنساوي من سبتمبر إن شاء الله

أما بالنسبة للمدام فهي يعني بتفك الخط يعني نقدر نقول 1 أو 2 من 10 (بس هي معندهاش 4 سنين خبرة هي اتخرجت 2007 يعني سنتين منهم سنة من غير شغل يعني على حسب معلوماتي مش هينفع أقدم الفايل باسمها)

الأنجليزي: لي وللمدام ممتاز يعني 8 من 10 تقريبا

تفتكروا في أمل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ حاجة أخيرة أنا سامع إن في تعديلات على القانون في كيبيك برضه زي فيدرال فياريت لو حد عنده أي معلومات يفيدنا بيها وهل الأفضل إني أقدم دلوقتي ولا أستنى لما أوصل لمستوى متقدم في الفرنساوي؟؟؟؟؟؟

عليك بتقوى الله إن كنت غافلاً

يأتيك بالأرزاق من حيث لا تدري

فكيف تخاف الفقر والله رازقا

وقد رزق الطير والحوت في البحر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

أهلا بإخواني الكيبيكين :yahoo: أسمحولي أكون ضيف معاكم بس أنا هكون ضيف دائم إن شاء الله وخصوصا بعد ما قدمت فيدال واترفض الفايل بتاعي بسبب اللسته الجديدة(الله يخرب بيت اللستة :blink: )

بداية أحب أوضح إن ماكنش عندي أي فكرة عند الهجرة لكيبيك وبعد ما قريت التوبيك ده كله أقدر أقول إن بقى عندي فكرة مبدأيه عن كيبيك بس طبعا هحتاج مساعدتكم في حاجات كتييييييييييييييييييييييررر أوي. في الأول أنا عايز أعرف حساب النقاط بتاعتي وهل أبتدي المشوار ولا أخدها من قصيرها وأشوفلي حتة تانية أروحها.

المهنة: صيدلي

الخبرة: 8 سنوات ( 4 في صيدلية و 4 في شركة أدوية)

السن:30 سنة

الحالة الأجتماعية: متزوج من جامعية (بكالوريوس تجارة) ولدي طفل واحد

الفرنساوي: بالنسبة لي صفر :yahoo: بس ناوي أبتدي كورسات في المركز الثقافي الفرنساوي من سبتمبر إن شاء الله

أما بالنسبة للمدام فهي يعني بتفك الخط يعني نقدر نقول 1 أو 2 من 10 (بس هي معندهاش 4 سنين خبرة هي اتخرجت 2007 يعني سنتين منهم سنة من غير شغل يعني على حسب معلوماتي مش هينفع أقدم الفايل باسمها)

الأنجليزي: لي وللمدام ممتاز يعني 8 من 10 تقريبا

تفتكروا في أمل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ حاجة أخيرة أنا سامع إن في تعديلات على القانون في كيبيك برضه زي فيدرال فياريت لو حد عنده أي معلومات يفيدنا بيها وهل الأفضل إني أقدم دلوقتي ولا أستنى لما أوصل لمستوى متقدم في الفرنساوي؟؟؟؟؟؟

انا آسف اني مشفتش المشاركه دي

المهم

لو حبيت تقدم كيبيك هتكون درجاتك كالتالي

المقدم الرئيسي

الزوج

السن 18

الخبره 9

المؤهل 11

اللغه الفرنسيه 7 من16

اللغه الانجليزي 4 من 6

ثانيا الزوجه

السن 3

الخبره 1

المؤهل 3

اللغه الفرنسيه 3 من 6

يبقي المجموع المبدئي لفتح الملف 59 والمطلوب 57

الاولاد 4

الاندماج 5 من 8

العقد المالي 1

يبقي المجموع 69

والمطلوب 68

يبقي قدم دلوقتي قبل ما نوصل تاريخ 14 اكتوبر مش عارفين ايه الي ممكن يحصل

بس موت نفسك فرنساوي لحد ما توصل للمستوي السابع

والمدام الرابع

خلي بالك الوقت ضيق عليك لان المده من تقديم الملف الي المقابله اليومين دول

حوالي من 9 الي 11 شهر

ربنا يوفقك

نصّار

l'important dans la vie

لالالا

وانا بعرف اصد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

طبعا درجه الاندماج تقديريه

واللغه حسب مستواك الي المفروض تكون عليه

نصّار

l'important dans la vie

لالالا

وانا بعرف اصد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

ألف شكر ياأستاذ نصار أنا هحاول إني أقدم قبل التاريخ ده وربنا يسهل والورق يكمل لأن التقديم لفيدرال مكانش بيحتاج ورق في الأول الأوراق بتتطلب بعد كده.

شكرا مرة تانية

رابط هذا التعليق

أستاذ نصار معلش أنا عندي استفسار بسيط

هو المفروض بعد ما أقدم لكيبيك وخد الفيل نمبر بقدم فيدرال لأني لقيت توبيك عن اللي نجح في كيبيك وقدم فيدرال فالموضوع ده ملخبطني بصراحة؟؟؟؟؟؟؟؟؟ :rolleyes:

وجزاك الله خير

رابط هذا التعليق

هو المفروض بعد ما أقدم لكيبيك وخد الفيل نمبر بقدم فيدرال لأني لقيت توبيك عن اللي نجح في كيبيك وقدم فيدرال فالموضوع ده ملخبطني بصراحة؟؟؟؟؟؟؟؟؟ B)

وجزاك الله خير

بعد اذن كبيرنا وحبيبنا الاستاذ محمد

يا باشا خطوات الهجرة كالاتى باعتبار انك كيبك

التقديم

الفايل نمبر

المقابلة

بعد النجاح فى المقابلة بتاخد السى اس كيو (شهادة الموافقة بتاعة كيبك )وتقدم فيدرال فى سفارة بلدك

بعد كدة الكشف الطبى والفيزا باذن الله

بالتوفيق

رابط هذا التعليق

هو المفروض بعد ما أقدم لكيبيك وخد الفيل نمبر بقدم فيدرال لأني لقيت توبيك عن اللي نجح في كيبيك وقدم فيدرال فالموضوع ده ملخبطني بصراحة؟؟؟؟؟؟؟؟؟ B)

وجزاك الله خير

التقديم

الفايل نمبر

المقابلة

بعد النجاح فى المقابلة بتاخد السى اس كيو (شهادة الموافقة بتاعة كيبك )وتقدم فيدرال فى سفارة بلدك

بالتوفيق

الأستاذ الكبير بنفسه هو اللي بيرد عليا ده إيه الهنا اللي أنا فيه ده.

شكرا جزيلا على المعلومات وبما إن أخوك كانت كل معلوماته عن فيدرال فتلاقيني أبيض بالنسبة لكيبيك.

رابط هذا التعليق

شكرا لكل من يساهم فى اثراء هذا الموضوع و فعلا " خير الناس أنفعهم للناس "

و انا عندى استفسار بسيط هو الوقت اللازم من بعد المقابلة لكيبك و النجاح ان شاء الله لحد السفر أد ايه تقريبا ؟

و يا ريت لو حد سافر فعلا يقولنا ايه الأخبار هناك

رابط هذا التعليق

شكرا لكل من يساهم فى اثراء هذا الموضوع و فعلا " خير الناس أنفعهم للناس "

و انا عندى استفسار بسيط هو الوقت اللازم من بعد المقابلة لكيبك و النجاح ان شاء الله لحد السفر أد ايه تقريبا ؟

و يا ريت لو حد سافر فعلا يقولنا ايه الأخبار هناك

عموما الفترات تتغير من وقت الى اخر بس ممكن فى حدود سنة تقل شوية او تزيد شوية ودة الرابط بتاع المدد الزمنية for Quebec skilled workers

http://www.cic.gc.ca/english/information/t...skilled-que.asp

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

أنا عندي كام استفسار كده على الماشي ولو مفيهاش تقل يعني:

1) لما دخلت على موقع الهجرة لكيبيك اللي فهمته إني ممكن أقدم في مصر أو في أبو ظبي أو في لندن (مع العلم إني مقيم في قطر) فهل النظام إتغير لأن كات الأول بقدم كيبيك في سوريا وبس

2) هل كيبيك زي فيدرال( الجديد) لو الملف إترفض بيرجعوا الفلوس ولا سلامتك اللي راح مبيرجعش؟؟

وشكر جزيلا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

أنا عندي كام استفسار كده على الماشي ولو مفيهاش تقل يعني:

1) لما دخلت على موقع الهجرة لكيبيك اللي فهمته إني ممكن أقدم في مصر أو في أبو ظبي أو في لندن (مع العلم إني مقيم في قطر) فهل النظام إتغير لأن كات الأول بقدم كيبيك في سوريا وبس

2) هل كيبيك زي فيدرال( الجديد) لو الملف إترفض بيرجعوا الفلوس ولا سلامتك اللي راح مبيرجعش؟؟

وشكر جزيلا

يا استاذsamadyالمكتب الاقليمى لكيبك فى الشرق الاوسط هو بتاع سوريا وبناء عليه حضرتك هتقدم ورقك الى مكتب سوريا دة اذا كنت مقدم هجرةskilled worker for Quebec

اما اذا كنت مقدم هجرة رجال اعمال فدة فى مونتريال مباشرة مش فى سوريا

كيبك مبترجعش فلوس لحد انت بتودى ورقك وتدفع الفلوس وبيجيلك فايل نمبر وبعدها مقابلة وبعد المقابلة اما موافقة وتكمل فيدرال او الرفض والعياذ بالله انما المصاريفnot refundableعلى اى حال من الاحوال

تحياتى

رابط هذا التعليق

التقديم

الفايل نمبر

المقابلة

بالتوفيق

يا استاذ سيد كلنا بنتعلم منك

l'important dans la vie

لالالا

وانا بعرف اصد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

اخواني اصدقائي,رفقاء الدرب الطويل و ضي القناديل :roseop:

انا عارف انة كل اللي قدموا ,دلوقتي ماشيين في الفرنساوي :roseop::roseop: دلوقتي طبعا لازم نمشي فية باسرع ما يمكن و خصوصا في ضوء انة فية تغييرات في قوانين الهجرة في شهر اكتوبر القادم و الفرنساوي يعتبر اصعب حاجة في السكة بتاعت كيبك, لذا لازم نساعد بعض...

قبل كدة الواحد كان قبل التغييرات الجديدة في القوانين بيذاكر الفرنساوي علي سنتين او اكتر بس دلوقتي الوضع اختلف.

لذا هل من الممكن نتبادل المعلومات عن اللغة الفرنسية سواء من اللي بياخد كورسات في المركز الثقافي الفرنسي او مع اي مدرسين اللي بياخد كورسات مكثفة في شهر او اللي بياخد في شهرين و ذلك لتبادل الخبرات و النصح و المواقع و القواميس و البرامج المساعدة في التعليم و الجدول الزمني اللي راسمة كل واحد..

و كمان نضيف المعلومات عن التيف او ال ديلف لانة زي ما بيقولوا انة الدلف B1 بيدعم الموقف كتييير

و يا ريييييييت اللي مشي السكة لاخرها و نجح في المقابلة يقول عمل اية في الفرنساوي من الالف للياء و اسأل مجرب ولا تسال طبيب :roseop:

انا عارف انة في معلومات زى كدة بس دي متبعترة في كل حتة في المنتدي

ارجو التفكير في الموضوع بجدية لما فية من فائدة للجميع

شكري و تحياتي للجميع

سلام

Until the day when God shall deign to reveal the future to man, all human wisdom is summed up in these two words 'Wait and hope'

- = Alexandre Dumas=-

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je dis Oh! si j'avais les ailes de la colombe, Je m'envolerais, et je trouverais le repos -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اطباء بلا حقوق

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

كم ذا بمصر من المضحكات ..و لكنه ضحك كالبكا...المتنبي

رابط هذا التعليق

التقديم

الفايل نمبر

المقابلة

بالتوفيق

يا استاذ سيد كلنا بنتعلم منك

كل سنة و انت طيب يا استاذ نصار

انا كنت بجهز فى الورق و عاوز ابعت الجواب يا ريت حضرتك تقولى ازاى الابليكشن و الورق بيتوضبوا جوة الجواب ليهم ترتيب معين ولا اى حاجة

كمان انا ابتديت اشترك فى التامينات مخصوص علشان اثبت الخبرة بس عتدى مشكلة

1- انا متامن عليا بشريحة صغيرة فى التامينات ( اساسى المرتب 200 جنية ) و المرتب الى باخدة و كاتبة فى شهادة الخبرة اكبر بكتير( حوالى 1000 جنية ) بالنسبة لاختلاف المرتب اللى مكتوب فى شهادة التامينات و شهادة الخبرة هيبقى فية مشكلة لما يشوفوها فى النترفيو ؟؟؟؟ولا ممكن ماديلهمش شهادة التامينات و اريح نفسى؟؟؟؟

2- انا عندى خبرة 5 سنين و لسة مبتدى تامين هيقتنعوا فى المقابلة ان الخبرة 5 سنين و لسة مامن جديد ولا مش هيصدقوا؟؟؟؟

و كل سنة و حضرتك طيب و انشا الله الصيام اللى جاى فى كيبك

(ليستجيب لك الرب فى يوم الضيق ليرفعك اسم اله يعقوب)

مزمور 1:20

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...