اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كيف تهاجر الي كيبك بدون محامي (نسخة 2009)

Recommended Posts

تحياتي الي الجميع

انا اليومين دول بحاول اخلي اخويا يقدم بس في مشكلة انة الباسبور بتاعة لسة طالب و هو مخلص طب بشري و بعدين مش مكتوب في الباسبور انة واخد اعفاء من الجيش لكن مكتوب انة مايسافرش الا بتصريح

فهل اخلية يقدم بالباسبورت دة و يخلي شهادة الاعفاء النهائي كوثيقة تفيد موقفة من الجيش و هل في مشكلة انة يقدم بباسبورت طالب.

اصلة بصراحة المشكلة انة مش هينفع اخويا ينزل الصعيد دلوقتي عشان يعمل الباسبورت الجديد و لا هو ممكن يعمل هنا من القاهرة

ارجو الرد لانة بحاول اقدملة بسرعة

شكراااا

لازم الباسبور بتاعه يكون مكتوب فيه انه طبيب, لكن تاكد ان عنده سنة واحدة على الاقل خبرة حتى لو كانت سنة الامتياز قبل التقديم على الهجرة

مع تحياتى

رابط هذا التعليق

• الردود 253
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

َquebec immigration انا الفرنساوي عندي مبتداء ينفع اقدم

منتظر الرد شكرااا

لا يفضل التقديم على كيبك وانت مستوى الفرنساوى بتاعك مبتدئ, رغم انه ده قانونيا ممكن لو جبت الاسكور المطلوب فى كيبك, ولكن على العموم اغلب زمايلنا فى موضوعات كيبك فى المنتدى ممكن يفيدوك اكتر, واللى اعرفه ان اغلبهم بياخد شهادة الديلف ويوصلوا الى مستوى متوسط تقريبا وفيه ناس بتاخد كورسات فرنساوى حتى المستوى السادس والثامن مثلا وذلك لوجود مقابلة فى التقديم الى كيبك يناقشوك فيها بالفرنساوى

مع تحياتى

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

تحياتي الي الجميع

انا اليومين دول بحاول اخلي اخويا يقدم بس في مشكلة انة الباسبور بتاعة لسة طالب و هو مخلص طب بشري و بعدين مش مكتوب في الباسبور انة واخد اعفاء من الجيش لكن مكتوب انة مايسافرش الا بتصريح

فهل اخلية يقدم بالباسبورت دة و يخلي شهادة الاعفاء النهائي كوثيقة تفيد موقفة من الجيش و هل في مشكلة انة يقدم بباسبورت طالب.

اصلة بصراحة المشكلة انة مش هينفع اخويا ينزل الصعيد دلوقتي عشان يعمل الباسبورت الجديد و لا هو ممكن يعمل هنا من القاهرة

شكراااا

لازم الباسبور بتاعه يكون مكتوب فيه انه طبيب, لكن تاكد ان عنده سنة واحدة على الاقل خبرة حتى لو كانت سنة الامتياز قبل التقديم على الهجرة

مع تحياتى

طب سؤال أستاذي, لو الباسبور المصري كان مكتوب فيه طالب, وبعدين اتعدلت (اتكتب جنبها أنصر ص 9) واتكتب في ص 9 حاصل علي بكالوريوس هندسة, يبقي ايه كدة الحال, تمام؟

لا تُفَكِر فِي الأمر كَثيِراً ,,, بلْ دَعِ الأمر لِمَن بِيَدِه الأمر.

رابط هذا التعليق

تحياتي الي الجميع

شكراااا

مع تحياتى

طب سؤال أستاذي, لو الباسبور المصري كان مكتوب فيه طالب, وبعدين اتعدلت (اتكتب جنبها أنصر ص 9) واتكتب في ص 9 حاصل علي بكالوريوس هندسة, يبقي ايه كدة الحال, تمام؟

والله لو مستعجل ممكن تصور اول ورقة اللى مكتوب فيها طالب وصفحة تسعة اللى مكتوب فيها حاصل على بكالريوس, وتكتبلهم ورقة توضح فيها الكلام ده

ولكن الافضل طبعا انك تطلع باسبور جديد , وهيكون ليه عدة مميزات, ان صلاحيته هتكون اكبر, ويفضل يبقى مكتوب فيه مهنة و مش حاصل على بكالريوس, يعنى مهندس ميكانيكا مثلا, وطبعا الموضوع ده هيريحلك دماغك من حاجات كتير

مع تحياتى

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

هاي يا جماعة حقيقي منتدى رائع و انا متابعه من سنة ..........استأذنكم عندي سؤال انا لسا مخلص سنة الامتياز بطب القاهرة و عايز اقدم كيبك هل ينفع؟ و لا لازم اكون اخصائي؟ و في الحالة دي هتكون الوظيفة ممارس عام .؟.هل هي في اللستة و لا كيبك ملهاش لستة زي الفيدرال ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

شكرا ع الاجابة مقدما واتمنى لو د. قناوي يشارك معانا بالقليل من وقته والكثير من خبرته...........

تم تعديل بواسطة joca
رابط هذا التعليق

السلاموا عليكم ورحمةالله وبركاته كل سنةوانتم طيبين جميعا لى استفسار فى الورقة المكتوب

عليها contract هختار

ولكم جزيل الشكر selection a ولا b وذلك لاننا مختلفين مع مدرس اللغة الفرنسية و

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

يا جماعة, يفضل الباسبور يكون فاضل فيه اد ايه صلاحية؟؟؟

وشكراً

أمير مرقص,,,

لا تُفَكِر فِي الأمر كَثيِراً ,,, بلْ دَعِ الأمر لِمَن بِيَدِه الأمر.

رابط هذا التعليق

• بعد 9 شهور...

منتظر الرد شكرااا

لا يفضل التقديم على كيبك وانت مستوى الفرنساوى بتاعك مبتدئ, رغم انه ده قانونيا ممكن لو جبت الاسكور المطلوب فى كيبك, ولكن على العموم اغلب زمايلنا فى موضوعات كيبك فى المنتدى ممكن يفيدوك اكتر, واللى اعرفه ان اغلبهم بياخد شهادة الديلف ويوصلوا الى مستوى متوسط تقريبا وفيه ناس بتاخد كورسات فرنساوى حتى المستوى السادس والثامن مثلا وذلك لوجود مقابلة فى التقديم الى كيبك يناقشوك فيها بالفرنساوى

مع تحياتى

وصلت للمستوي السابع بس خايف جدا من اللغة لفرنسية

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا لسه مبتدئ في الفرنساوي لسه بذاكر وان شاء الله ناوي اجتهد فيه اقم دلوقتي ولا انتظر شويه ولو هقدم كيفيه التقديم ازاي وايه هي الشروط بارك الله فيكم

انا مؤهلي تربيه رياضيه بس اعمل في مجال الكمبيوتر ومعي خبره في هذا المجال ؟؟؟

واسف علي الازعاج

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا لسه مبتدئ في الفرنساوي لسه بذاكر وان شاء الله ناوي اجتهد فيه اقم دلوقتي ولا انتظر شويه ولو هقدم كيفيه التقديم ازاي وايه هي الشروط بارك الله فيكم

انا مؤهلي تربيه رياضيه بس اعمل في مجال الكمبيوتر ومعي خبره في هذا المجال ؟؟؟

واسف علي الازعاج

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته,

إحسب درجاتك من الموقع دة http://www.canadavisa.com/quebec-skilled-worker-immigration.html و لو متجوز لازم تزصل ل 57 درجة و لو مش متجوز لازم تجيب 49 درجة عشان تقدر تقدم لهجرة كيبك.

جرب كدة و لو عديبت لدرجات المطلوبة هندلك على كل الخطوات و الطرق.

ربنا يوفقك.

الله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه

رابط هذا التعليق

منتظر الرد شكرااا

مع تحياتى

وصلت للمستوي السابع بس خايف جدا من اللغة لفرنسية

لا تخف, كلنا زيك بنعافر فى الفرنساوى بقالنا شهور و شهور.

إعمل اللى عليك و الباقى على الله, حاول تمتحن ديلف عشان يقوى موقفك فى المقابلة, ظبط تأميناتك, ذاكر كل الأسئلة المتوقعة للمقابة, إقرا مشاركات إخواتن اللى نجحوا فى المقابلة و إتكل على الله.

Fiez-vous a Dieu

الله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

السلام عليكم و رحة الله و بركاتة

بصوا يا جماعة أنصحكم و بشدة عدم الاستعانة بأى محامى أو ممثل هجرة , معظمهم و الله نصابيييييين و بيخدوا وقت فى الهجرة , و الموضوع سهل جدا للهجرة الى كندا , و فى فرص و برامج للهجرة مختلف جدا و متنوعة , طبعا الانترنت مهم جدا و المواقع و المدونات و الحمد لله كثييييرة على النت و بتهتم بكل ما هو متعلق بالهجرة الى كندا

اليكم اليوم قنبلة من المواضيع المميزة للهجرة الى كندا

مهمة جدا لكل مهاجر جديد الى كندا أو أى مقاطعة فى كندا

للمزيد من المعلومات حول الهجرة على هذا الرابط :

http://arabcanada.bl.../blog-page.html

للمزيد من المعلومات حول الدراسة فى كندا

http://arabcanada.bl...ot.com/p/1.html

للمزيد من المعلومات حول كيفية الحصول على العمل فى كندا

http://arabcanada.bl...ot.com/p/2.html

و دة رابط للى عاوز أى استشارة مجانية عن اى حاجة , أدخل على اى موضوع فى مدونة ( عرب كندا ) و هتلاقى الرد بعد 24 ساعة , على فكرة فى أشخاص كثيييييييييييرة جدا سافروا الى كندا من خلال مدونة " عرب كندا ARABCANADA " , مدونة ممتازة جدا

دة ليك فى بيانات عن " خدمات استشارية "

ان شاء الله يفيد الجميع

http://arabcanada.bl...ot.com/p/3.html

بالتوفيق ان شاء الله و أنا سعيد جدا انى بشارك معاكم فى هذا المنتدى العظيم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحة الله و بركاتة

بصوا يا جماعة أنصحكم و بشدة عدم الاستعانة بأى محامى أو ممثل هجرة , معظمهم و الله نصابيييييين و بيخدوا وقت فى الهجرة , و الموضوع سهل جدا للهجرة الى كندا , و فى فرص و برامج للهجرة مختلف جدا و متنوعة , طبعا الانترنت مهم جدا و المواقع و المدونات و الحمد لله كثييييرة على النت و بتهتم بكل ما هو متعلق بالهجرة الى كندا

اليكم اليوم قنبلة من المواضيع المميزة للهجرة الى كندا

مهمة جدا لكل مهاجر جديد الى كندا أو أى مقاطعة فى كندا

للمزيد من المعلومات حول الهجرة على هذا الرابط :

http://arabcanada.blogspot.com/p/blog-page.html

للمزيد من المعلومات حول الدراسة فى كندا

http://arabcanada.blogspot.com/p/1.html

للمزيد من المعلومات حول كيفية الحصول على العمل فى كندا

http://arabcanada.blogspot.com/p/2.html

و دة رابط للى عاوز أى استشارة مجانية عن اى حاجة , أدخل على اى موضوع فى مدونة ( عرب كندا ) و هتلاقى الرد بعد 24 ساعة , على فكرة فى أشخاص كثيييييييييييرة جدا سافروا الى كندا من خلال مدونة " عرب كندا ARABCANADA " , مدونة ممتازة جدا

دة ليك فى بيانات عن " خدمات استشارية "

ان شاء الله يفيد الجميع

http://arabcanada.blogspot.com/p/3.html

بالتوفيق ان شاء الله و أنا سعيد جدا انى بشارك معاكم فى هذا المنتدى العظيم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...