اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كيف تهاجر الي كيبك بدون محامي (نسخة 2009)

Recommended Posts

يا كل جدعان كيبيك

كنت عايز أسأل الورق اللي هقدمه ده كفاية ولا ناقص؟

شهادة بكالوريوس

بيان درجات

شهادة خبرة

صورة جواز السفر

شهادة ميلاد

( أنا مطنش شهادة الجيش أصلها مش معايا في السعودية و كمان الخبرة بتاعة الجيش محسوبة في شهادة الخبرة اللي معايا)

الورق ده + الفورم كفاية ولا لأ؟

رابط هذا التعليق

• الردود 253
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

شكرا جدا يا استاذ نصار للرد

سن الزوجة 34 سنة

الشهادة 3 سنوات مهندس مدنى من مصر

حاليا الوظيفة فى سفارة فرنسا - الرياض السعودية ......

انا اقصد عدد سنين الخبره الاجماليه للزوجه

في مصر وخارج مصر

نصار

شكرا لأهتمامك يا استاذ نصار

الزوجة السن 34 سنة

الخبرة فى اخر 5 سنوات هى كالتالى :-

3 سنوات خبرة مهندسة مدنى مصر

سنتين وإلى الان سكرتيرة فى سفارة فرنسا بالسعودية لانه لا يوجد عمل للمهندسات المدنى بالسعودية

شكرا لمجهودك ...

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

يا سلام

كنت فين من زمان

قبل ما يتنصب علينا

لكن لا يجب البكاء علي اللبن المسكوب

المهم انه درس

وان شاء الله لن يتكرر هذا الخطأ

اذا كنت لا تعلم شيء عن الهجره لكيبيك

انت زبون سقع

وقعت ومحدش سمي عليك

المنصوره سابقا

مونتريال حاليا

لكن اتطمن

رابط هذا التعليق

السلام عليكم يا جماعة

انا قدمت 30-08-2009

و لسة ما وصلش الفايل نمبر علي الرغم انة اعرف ناس شهر و جالهم... ممكن تقولولي دة عادي ولا ابتديي اصوت و ابعت ايميلات للسفارة

ربنا يعينا كلنا

سلام

Until the day when God shall deign to reveal the future to man, all human wisdom is summed up in these two words 'Wait and hope'

- = Alexandre Dumas=-

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je dis Oh! si j'avais les ailes de la colombe, Je m'envolerais, et je trouverais le repos -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اطباء بلا حقوق

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

كم ذا بمصر من المضحكات ..و لكنه ضحك كالبكا...المتنبي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم يا جماعة

انا قدمت 30-08-2009

و لسة ما وصلش الفايل نمبر علي الرغم انة اعرف ناس شهر و جالهم... ممكن تقولولي دة عادي ولا ابتديي اصوت و ابعت ايميلات للسفارة

ربنا يعينا كلنا

سلام

اتصل بيهم في السفاره اسأل

اعتقد كده يكون افضل

هي مكلفه شويه لكن افضل من الميل

l'important dans la vie

c'est de quelle maniére tu te perçois

انااااااااااااااااااااااااااا انا مش هرد

لالالا

وانا بعرف اصد

ده انا وانا رافع ايدي بكتب علي الكيبورد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

علشان تعرف التكاليف الي السفارت بتحتاجها ابتداء من كيبيك

حتي الكشف الطبي

والمبلغ المطلوب منك تمضي عليه في الاقرار المالي

في الموقع ده

l'important dans la vie

لالالا

وانا بعرف اصد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

استازنا العزيز نصار برجاء افادتي عن ما تعرفة بخصوص التسريع المفاجيء بالبروسيسنج و اية الوقت المتوقع دلوقتي لواحد اعزب مقدم شهر 9 و هل في فرق بين متزوج و غير متزوج في الوقت المتاح و اية التغييرات المتوقعة في الشهر اكتوبر دة زي ما كان بيقولوا قبل كدة

شكرااا

Until the day when God shall deign to reveal the future to man, all human wisdom is summed up in these two words 'Wait and hope'

- = Alexandre Dumas=-

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je dis Oh! si j'avais les ailes de la colombe, Je m'envolerais, et je trouverais le repos -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اطباء بلا حقوق

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

رابط هذا التعليق

استازنا العزيز نصار برجاء افادتي عن ما تعرفة بخصوص التسريع المفاجيء بالبروسيسنج و اية الوقت المتوقع دلوقتي لواحد اعزب مقدم شهر 9 و هل في فرق بين متزوج و غير متزوج في الوقت المتاح و اية التغييرات المتوقعة في الشهر اكتوبر دة زي ما كان بيقولوا قبل كدة

شكرااا

مفيش فرق في وقت معامله ملفات العازب او المتزوج

اما موضوه 14 /10 احنا منتظرين ايه الي هيتم

بس علي كلامهم ان هيتم تطبيق عمليه تفضيل حسب الوظائف المطلوبه لسوق العمل

l'important dans la vie

لالالا

وانا بعرف اصد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

الاخوة الافاضل ارجو ممن علي دراية منكم بخباياالامورفي الموضوع المشهور الهجرة الي كيبك ان يجيب سؤالي الحائروالذي ليس لي غيره شاغل فأنا الان في السادسة والثلاثين فهل يؤدي هذا الي النقص في نقاطي حبتين ارجو ان تدلوني فوالله لقد جفا النوم عيوني حزنا وكمدا علي نقاط قدتضيع فأغيثوني رفقا بحالي برد سريع

اختنا منال شوقي

علشان نقدر نحسب لك انتي محتاجه كام نقطه فرق

وان موضوع السن هيمثل لك فقد كتير في النقاط

لازم الاول نعرف تفاصيل موقفك

يعني السن الحالي كام بالضبط

المؤهل

مدة الخبره

درجه اجادتك للغه الفرنسيه

درجة اجادتك للغه الانجليزيه

وهل انت متزوجه

وهل عندك اطفال وكم عددهم

ونفس البيانات السابقه للزوج

انا في انتظار ردك

نصّار

l'important dans la vie

لالالا

وانا بعرف اصد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله يا استاذ نصار بداية انا في غاية الشكر لاقتراحك بتقييم موقفي واهتمامك بالرد علي تساؤلاتي جزاك الله كل خير اما عن وضعي فهو كالاتي تاريخ ميلادي10 ابريل1973 مطلقةوعندي ابن واحد11سنة وحاصلة علي بكالوريوس تمريض وليسانس اداب لغة عربية وعملت بالتمريض فقط وخبرتي فية 6 سنوات 3في مصر و3 في السعودية وماعنديش شهادة تأمينات من مصر لانها مستشفي خاص ولا يأمنون الاعلي البعض ممن امضي فترة طويلة لديهم وضعي اللغوي انا الحمد لله كويسة جدا في الانجليزي وبدأت اذاكر الفرنساوي من10شهور ولكني اعتمد علي نفسي في المذاكرة لاني مازلت بالسعودية وهناك لو عند حضرتك فكرة الستات حريتهم مقيدة جدا يعني مستحيل اقدر اخرج علشان الدروس لكن اقدر اقولك اني بافهم فرنساوي لما اقراه وبتكلم معقول لكن مشكلتي هي الفهم عن طريق السمع وده راجع لعدم تمرني في المحادثة مع شخص اخر انا اسفة علي الاطالة بس كان لازم اشرح لحضرتك موقفي بالتفصيل اولا لانك كنز وانفتح امامي ثانيا لسؤ حالتي النفسية بسبب شكي في مقدرتي علي تحقيق حلم عمري ثالثا حتي لاتلوم عليا تقصيري فأنا الوم نفسي بما يكفي لك كل تقديري وخالص شكري وامتناني

رابط هذا التعليق

سؤال اخير يا استاذ نصار لوتسمح هو صحيح مهنة التمريض بتاخد خمس نقط زياده معلش كمان سؤال الله يخلك هو لا قدرالله لاقدر الله لاقدر الله لو واحد اترفض من كيبك يقدر يفتح ملف جديد فيدرال والف الف شكر علي اهتمامك ومساعداتك

رابط هذا التعليق

درجاتك هتكون كالتالي يا مدام منال

السن 14 من 18

الخبره 9 من 9

السن 11 من 11

اللغه الفرنسيه 9 من 16

اللغه الانجليزيه 5 من 6

الاجمالي لفتح الملف 48 من 50

الاطفال 4

القدره الماليه 1

الاندماج 5

الاجمالي للنجاح 58 من 59

من حساب الدرجات انا شايف انك محتاجه نقطتين علشان يوافقوا ويفتحوا الملف

وفي نفس الوقت علشان النجاح

في لك نقطه علشان معاكي تخصص مختلف بالاضافه للتمريض بس دي في يد مستشار الهجره

خلي بالك احنا حاسبين الفرنساوي تسع نقاط

يعني تقريبا المستوي السابع او التامن

اعتقد ان موقفك هيكون صعب شويه ومطلوب منك جهد كبير في الفرنساوي

الاربع درجات الي نقصتيهم في السن زادوا من وجود طفلك

لكن انا شايف انك تعملي امتحان تحديد مستوي فرنساوي بسرعه

علشان تعرفي انت هتقدري توصلي للمستوي المطلوب في المقابله ولا لا

وخصوصا مع تسريع المقابلات اليومين دول

فكري والقرار لك

بس انا لو في مكانك هقدم بسرعه علشان مخسرش كمان 4 نقاط في السن

انتي قدامك 4 شهور وتنقصي كمان 4 نقاط

وانا نتظر رأي استاذ سيد يمكن يكون عنده رأي آخر

نصّار

l'important dans la vie

لالالا

وانا بعرف اصد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

هو لي ابن خالة مقيم في مونتريال و معاه الجنسية.هل ده ممكن يديني نقاط؟اذا كان نعم يبقى كام؟

هل عقد عمل ممرض مقبول مع اني PHYSIOTHERAPIST؟ اذا كان نعم يبقى هيديني كام نقطة؟

أنا حقدم كيبيك

بانتظار ردك يا أستاذ نصار و شكرا مقدما

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

هو لي ابن خالة مقيم في مونتريال و معاه الجنسية.هل ده ممكن يديني نقاط؟اذا كان نعم يبقى كام؟

هل عقد عمل ممرض مقبول مع اني PHYSIOTHERAPIST؟ اذا كان نعم يبقى هيديني كام نقطة؟

أنا حقدم كيبيك

بانتظار ردك يا أستاذ نصار و شكرا مقدما

للأسف ابن الخال لا يعطي نقاط قانونيه

ولكن اثناء المقابله ممكن تقول ان ابن خالي يعيش في مونتريال

وبيشتغل ومبسوط وبيكلمني كل يوم علي النت وهو الي بيشجعني علي الهجره لكندا

بس طبعا يكون شغال ومعاك كمان رقم تليفونه

الكلام ده قد يعطيك قابليه ونقط اكثر في الاندماج

بالنسبه للسؤال التاني مش واضح ياريت توضحه

هل تقصد ان معاك عقد عمل موثق من كيبيك؟

نصار

l'important dans la vie

لالالا

وانا بعرف اصد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

وحاصلة علي بكالوريوس تمريض

If you're thinking about a career in nursing, you should seriously consider studying for a degree (BN or BNSc). More career opportunities and the possibility of graduate study will be open to nurses with university degrees. Most provinces already require a baccalaureate in nursing (BN or BScN) to enter the profession

.

Degree programs take four years. Besides learning social and physical sciences, and nursing, as in the diploma program, university programs generally offer additional studies in

leadership, health teaching, research and other disciplines

.

Diploma programs take three years. Graduates generally work in hospitals, nursing homes or other structured settings. Many colleges now offer their diploma courses in collaboration with a university with the option of continuing on after graduation to obtain a degree. However, getting a diploma and then a degree generally takes longer, and costs more, than enrolling in a degree program from the beginning.

Nursing students in both university and diploma schools of nursing will study psychology, child development, sociology, anatomy and physiology. The nursing courses include theory and clinical practice. You will be supervised and supported in the clinical setting to ensure the safety of patients and your own safety.

If you are interested in continuing your education, master's and doctoral programs in nursing are available in many places in Canada.

http://www.cna-aiic.ca/CNA/nursing/becoming/default_e.aspx

فيه كمان برنامج تانى (أقل من ال Nursing) و هو ال (Nursing Aid)

و الدراسة له بتستغرق أقل من سنة و فرصة العمل بعد الدراسة شبه أكيدة و بسبب النقص الشديد و معظم المؤهلين له بيكتفوا بالعمل part time يعنى يومين أو تلاتة فى الأسبوع

عموما اللى عايز يشتغل الشغلانة دى غالبا بيلاقى ساعات كتير للعمل لأن فيه كتير منهم بيلاقوا إنها شغلانة شاقة من الناحية البدنية و الضغوط النفسية و بالتالى نسبة غيابهم عن العمل عالية.

و بخصوص العمل ده أنا جبت لك المعلومات الأكيدة من واحد قريب السيدة حرمنا بيشتغل Nusrsing Aid:

المرتب فى مانيتوبا بيبدأ ما بين 14 و 18 دولار فى الساعة حسب المكان اللى بيشتغل فيه. المستشفيات الحكومية مرتبها أحسن من ال Nursing Homes و مراكز الرعاية الخاصة.

25% من الوظائف دائمة و الباقى Part time (مش casual)

عندهم حاجة إسمها:

Point System from .2 to .8

2. بيشتغل يوم واحد فى الأسبوع

8. بيشتغل 5 أيام.

صاحبنا بيشتغل 4 أيام فى الأسبوع (6. ) و بيقول إن ده يكفي to pay the bills و لو محتاج فلوس زيادة فبيشتغل ساعات إضافية.

الشغل متوفر و معظمهم بيفضلوا يشتغلوا Part time لكن ال Full time متوفر أيضا للى عايز.

اللى بياخد الكورس ده فى معهد معترف به زى Red River College

فى مانيتوبا بيبقى Certified و ممكن يشغل فى أى مكان فى كندا أو الولايات المتحدة.

قبل ما ياخد الكورس إتطوع للعمل فى المستشفى اللى كان عايز يشتغل فيها عشان يعرفوه و يبقى من السهل إنه يتعين عندهم بعد التخرج.

الحاجة اللى عايز اضيفها (بما إنى مقيم فى مانيتوبا) هى إن فيه حاجة إسمها Manitoba Nominee خاصة بالهجرة و يمكن تسهل إجراءات الهجرة (القيدرال) لبعض الراغبين فى الإقامة فى مانيتوبا:

(اللغة الفرنسية مش مطلوبة)

http://www2.immigratemanitoba.com/browse

لو فيه أى إستفسارات تانية فأنا فى الخدمة.

م

"و من يتق الله يجعل له مخرجا" صدق الله العظيم

اللهم إنى أستغفرك من كل ذنب تبت اليك منه ثم عدت فيه

اللهم إنى أستغفرك من كل عقد عقدته لك ثم لم أوف لك به

اللهم إنى أستغفرك من كل نعمة أنعمت بها على فقويت بها على معصيتك

اللهم إنى أستغفرك من كل عمل عملته لوجهك خالطه ما ليس لك

رابط هذا التعليق

شكرا جزيلا يا استاذ نصار وواضح ان معلومات حضرتك عن كيبك قوية جدا بس انا كان عندي ملاحظة لما وكيل الهجرة اللي فاتحة من مكتبه الملف حسبلي الدرجات وقارنتها مع حسابات حضرتك وجدت بعض الاختلافات وكانت حساباته كالتالي السن14 المؤهل13 لان معي مؤهلين جامعيين هو قال كدة الفرنساوي هو حسبلي مستوي سابع وثامن 8 الانجليزي 4 التكيف 7 وقال انهم بيعطوا السيدات درجات اعلي في التكيف لان من النادر ان سيدة تقدم علي الهجرة بمفردها فبيشجعوهم بمنحهم درجات عالية في التأقلم والاطفال 4 والقدره المالية 1والخبرة 9والمجموع بذلك يصبح 60 نقطة بس في النهاية نصيحة حضرتك ليا بعمل امتحان لتحديد المستوي نصيحة ممتازة وسوف اخذ كل نصائح حضرتك بمنتهي الجدية وفي النهاية انا مؤمنة بقضاء الله فكل شيىء بتوفيق ربنا يكون حتي وان بدا للوهلة الاولي مستحيل واذا كان خير ان اهاجر ان شاء الله سأهاجر ولن لم يكن فالحمد لله ان جنبني الله اياه وبقية لي كلمة اخيرة او بمعني اصح رجاء اخير وهو الا تنساني في دعواتك اذا تذكرتني وهو نفس ما سأفعله جزاك الله كل خير عن ما تكبدته من مجهود لمساعدتي انا والاخرين

رابط هذا التعليق

وحاصلة علي بكالوريوس تمريض

If you're thinking about a career in nursing, you should seriously consider studying for a degree (BN or BNSc). More career opportunities and the possibility of graduate study will be open to nurses with university degrees. Most provinces already require a baccalaureate in nursing (BN or BScN) to enter the profession

.

Degree programs take four years. Besides learning social and physical sciences, and nursing, as in the diploma program, university programs generally offer additional studies in

leadership, health teaching, research and other disciplines

.

Diploma programs take three years. Graduates generally work in hospitals, nursing homes or other structured settings. Many colleges now offer their diploma courses in collaboration with a university with the option of continuing on after graduation to obtain a degree. However, getting a diploma and then a degree generally takes longer, and costs more, than enrolling in a degree program from the beginning.

Nursing students in both university and diploma schools of nursing will study psychology, child development, sociology, anatomy and physiology. The nursing courses include theory and clinical practice. You will be supervised and supported in the clinical setting to ensure the safety of patients and your own safety.

If you are interested in continuing your education, master's and doctoral programs in nursing are available in many places in Canada.

http://www.cna-aiic.ca/CNA/nursing/becoming/default_e.aspx

فيه كمان برنامج تانى (أقل من ال Nursing) و هو ال (Nursing Aid)

و الدراسة له بتستغرق أقل من سنة و فرصة العمل بعد الدراسة شبه أكيدة و بسبب النقص الشديد و معظم المؤهلين له بيكتفوا بالعمل part time يعنى يومين أو تلاتة فى الأسبوع

عموما اللى عايز يشتغل الشغلانة دى غالبا بيلاقى ساعات كتير للعمل لأن فيه كتير منهم بيلاقوا إنها شغلانة شاقة من الناحية البدنية و الضغوط النفسية و بالتالى نسبة غيابهم عن العمل عالية.

و بخصوص العمل ده أنا جبت لك المعلومات الأكيدة من واحد قريب السيدة حرمنا بيشتغل Nusrsing Aid:

المرتب فى مانيتوبا بيبدأ ما بين 14 و 18 دولار فى الساعة حسب المكان اللى بيشتغل فيه. المستشفيات الحكومية مرتبها أحسن من ال Nursing Homes و مراكز الرعاية الخاصة.

25% من الوظائف دائمة و الباقى Part time (مش casual)

عندهم حاجة إسمها:

Point System from .2 to .8

2. بيشتغل يوم واحد فى الأسبوع

8. بيشتغل 5 أيام.

صاحبنا بيشتغل 4 أيام فى الأسبوع (6. ) و بيقول إن ده يكفي to pay the bills و لو محتاج فلوس زيادة فبيشتغل ساعات إضافية.

الشغل متوفر و معظمهم بيفضلوا يشتغلوا Part time لكن ال Full time متوفر أيضا للى عايز.

اللى بياخد الكورس ده فى معهد معترف به زى Red River College

فى مانيتوبا بيبقى Certified و ممكن يشغل فى أى مكان فى كندا أو الولايات المتحدة.

قبل ما ياخد الكورس إتطوع للعمل فى المستشفى اللى كان عايز يشتغل فيها عشان يعرفوه و يبقى من السهل إنه يتعين عندهم بعد التخرج.

الحاجة اللى عايز اضيفها (بما إنى مقيم فى مانيتوبا) هى إن فيه حاجة إسمها Manitoba Nominee خاصة بالهجرة و يمكن تسهل إجراءات الهجرة (القيدرال) لبعض الراغبين فى الإقامة فى مانيتوبا:

(اللغة الفرنسية مش مطلوبة)

http://www2.immigratemanitoba.com/browse

لو فيه أى إستفسارات تانية فأنا فى الخدمة.

انا فين وكلام حضرتك فين طيب بس انا اروح كندا وبعدين انشاله اشتغلفي الفاعل اشيل طوب ورمل وظلت بس حقيقي حضرتك اذهلتني انك تجيب كل المعلومات دي علشان تساعد حد ماتعرفوش والله حضرتك من وجهة نظري ملاك ووالله لو فيه اي حاجة ممكن اعملها لارد لك المعروف لن اتأخر ثانية وفقك الله ومتعك بالصحة والستر اللهم امين

رابط هذا التعليق

شكرااا

مفيش فرق في وقت معامله ملفات العازب او المتزوج

اما موضوه 14 /10 احنا منتظرين ايه الي هيتم

بس علي كلامهم ان هيتم تطبيق عمليه تفضيل حسب الوظائف المطلوبه لسوق العمل

شكرا يا اخونا نصار بس حضرتك بالنسبة لواحد زي مقدم 1 \سبتمبر 2009 اية الوقت المتوقع بين ميعاد التقديم و المقابلة؟؟؟؟

- = Alexandre Dumas=-

اطباء بلا حقوق

رابط هذا التعليق

ما قولتليش يا استاذ نصار ايه رأيك في حسابات مكتب الهجرة اياه تمشي وللا صعبة شويةوياريت حضرتك تفيدني بخصوص الخمس درجات اللي قالولي عليهم بينضافوا لتخصصات معينة لانهم في احتياج لها والتمريض من بينها ولك كل تقديري واطيب تحياتي

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...