اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغترب-طبيب/ صيدلى/ تمريض اتفضل معانا

Recommended Posts

سلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

يا دكتور حازم كل ما اقدم على شغل الاقى المشكلة مش شهادة الهيئة ق ماهى مشكلة انى كفالتى على الزوج وكل ما حد يعرف كة بيتخض ومايرضاش يشغلنى انا عايزة حد يفهمنى هل انى على كفالة زوجى مشكلة عويصة اوى فى الشغل ولا اية

وكل واحد يقول ان المشكلة ان لازم اروح الامارة والافلام دى؟انا مابقتش فاهمة ايهم اصعب كفالتى على الزوج ولا على كفيل تانى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟علشان انقل الكفالة

طب ابطل ادور على شغل ولا هنا الشغل واسطة كمان؟؟؟؟؟؟

بجد انا محبطة

-حاجة تانية معلش حضرتك قولت انى ممكن اجيب صورة من اجازة رعاية الطفل واروح بيها هناك انا فعلا عملت كة قبل كدة وجامعة عين شمس رفضت فاية راى حضرتك ممكن اعمل اية اقدم فى جامعة تانى ولا اية؟ :lol: ;) :roseop:

رابط هذا التعليق

سؤال في السريع يا دكتور حازم

انا الحين لو دخلت برنامج الهيئة تبع الجراحة ,,,, واشتغلت بمستشفى حكومي اللي هي لازم اخلصها 4 سنين بمستشفى معترف بيه

انه لازم يكون حكومي

هل بقبض راتب ........... هل باخذذ فلوس على شغلي بالمستشفى .............و الا من غير فلوس

الى أعرفة ومُتأكد منة إنك تأخذ راتب عندما يكونوا مُتعاقدين معاك على وظيفة معينة يعنى مثلاص لو حضرتك تم التعاقد معك على أنك طبيب مُقيم أو أخصائى وهكذا.

أما موضوع إنك فى بروجرام البورد السعودى أنا لا أظن أنك هتأخذ راتب بل أظن أنك هتدفع لهم والله أعلم .

وأترك الرد اليقين للأخت ماما نونا هى أعلم منى فى الموضوع هذا

انت ممكن تكون متوظف فالمشفى اصلا دون الانضمام للبروجرام وبتاخد راتب واذا انضميت الفرق هيكون ان ليك امتحان سنة اولى وتانية وتالتة ورابعة للبروجرام وعليك مشرفين من المشفى ده بيطلبوا منك ابحاث والذى منه بس بتدفع لهم 5000 ريالبالنسبة للسعوديين وللاجانب 8000 ريال سنويا

اما ال انت بتقول عليهم مبيخدوش رواتب انا عمرى ما سمعت عن كده

ده حتى السعودى المتدرب بياخد راتب

وانا لو فبلدى ومقيم متدرب بأحد البروجرام زى الزمالة المصرية مثلا طبعا باخد راتب

واى برنامج لإقامى لازم بتاخد منه راتب

ولا ايه يا دكتور حازم حضرتك وانت فالاقامة مكنتش بتاخد راتب ؟

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

كنت عاوز اعرف ايه الكرسات اللى ممكن اخدها تزود قبولى بالوظائف :lol:

مفيش كورسات محددة الموضوع إنك تكون مذاكر كويس لما تروح على الإنترفيو تجاوب على كل الأسئلة وبس لكن لو معاك دبلوم أو ماستر بيكون موقفك أحسن وأقوى.

لو انا وزوجتى طالعين السعوديه على عقد خاص ينفع ناخد بنتنا(10شهور)معانا واحنا مسافرين ولا لازم الام تعمل استقدام ;)

الأطباء البشرين العاملين فى الحكومة لا يوجد عندهم مشكلة فى إستقدام الأسرة والأولاد وكذلك طبيب الأسنان ودة بيكون ببلاش لكن الفنين الرجال بس الى مسموح لهم فى الحكومة والحريم ليس مسموح لهم ولو عاوزة تجيب أولادها على حسابها الخاص .

فى القطاع الخاص مسموح للكل بشرط موافقة الكفيل وعلى حسابك الخاص يعنى مش ببلاش هتدفع ثمن الفيز.

تُريد معرفة كل شيئ عن العمل الحكومى كطبيب أو صيدلى أو تمريض فى السعودية

نتشرف بزيارتك لنا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtop...075&st=1890

رابط هذا التعليق

انا الحين لو دخلت برنامج الهيئة تبع الجراحة ,,,, واشتغلت بمستشفى حكومي اللي هي لازم اخلصها 4 سنين بمستشفى معترف بيه

انه لازم يكون حكومي

هل بقبض راتب ........... هل باخذذ فلوس على شغلي بالمستشفى .............و الا من غير فلوس

الى أعرفة ومُتأكد منة إنك تأخذ راتب عندما يكونوا مُتعاقدين معاك على وظيفة معينة يعنى مثلاص لو حضرتك تم التعاقد معك على أنك طبيب مُقيم أو أخصائى وهكذا.

أما موضوع إنك فى بروجرام البورد السعودى أنا لا أظن أنك هتأخذ راتب بل أظن أنك هتدفع لهم والله أعلم .

انت ممكن تكون متوظف فالمشفى اصلا دون الانضمام للبروجرام وبتاخد راتب واذا انضميت الفرق هيكون ان ليك امتحان سنة اولى وتانية وتالتة ورابعة للبروجرام وعليك مشرفين من المشفى ده بيطلبوا منك ابحاث والذى منه بس بتدفع لهم 5000 ريالبالنسبة للسعوديين وللاجانب 8000 ريال سنويا

أنا لا أعرف النظام فى البروجرام هنا بالتحديد إية هل بيأخذ راتب أم لا بس رأى لا يوجد راتب للأجنبى أم السعودى فلة راتب.

الكلام دة أنا أخذة بنظام القياس على النظام فى مصر.

نظام الطبيب المُقيم فى مصر ممكن تكون طبيب مقيم فى مستشفى تابعة للصحة أو الجامعة فى هذا النظام تأخذ راتب .

وفية نظام طبيب مقيم زائر أو مُتدرب ودة حضرتك بتكون عاوز تتلعم كويس فى الجامعة فبتروح إحدى مستشفيات الجامعة وتشتغل مقيم زائر بدون راتب وممكن تدفع لهم نظير السماح لك بالتدريب عندهم ودة الى أنا نفسى عملتة فى مصر،،!! النظام التانى دة كويس لأنة مضمون إنك تأخذ ماستر بسرعة ودون مشاكل.

لكن عيبة عدم وجود الراتب ودة ما أظنة بردة فى السعودية هم لية هيدربوك وإنت أجنبى يعنى مش مسؤل عنك ولا عن تدريبك.

والله أعلم لو الأخت ماما نونا توضح لك أكثر.

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

انه لازم يكون حكومي

أنا لا أعرف النظام فى البروجرام هنا بالتحديد إية هل بيأخذ راتب أم لا بس رأى لا يوجد راتب للأجنبى أم السعودى فلة راتب.

الكلام دة أنا أخذة بنظام القياس على النظام فى مصر.

نظام الطبيب المُقيم فى مصر ممكن تكون طبيب مقيم فى مستشفى تابعة للصحة أو الجامعة فى هذا النظام تأخذ راتب .

وفية نظام طبيب مقيم زائر أو مُتدرب ودة حضرتك بتكون عاوز تتلعم كويس فى الجامعة فبتروح إحدى مستشفيات الجامعة وتشتغل مقيم زائر بدون راتب وممكن تدفع لهم نظير السماح لك بالتدريب عندهم ودة الى أنا نفسى عملتة فى مصر،،!! النظام التانى دة كويس لأنة مضمون إنك تأخذ ماستر بسرعة ودون مشاكل.

لكن عيبة عدم وجود الراتب ودة ما أظنة بردة فى السعودية هم لية هيدربوك وإنت أجنبى يعنى مش مسؤل عنك ولا عن تدريبك.

والله أعلم لو الأخت ماما نونا توضح لك أكثر.

رجعنا انفس المشكلة يا دكتور حازم ,,,, سعودي واجنبي .. فلسطيني ومصر

انا لما كنت بالصيف اللي فات بالسعودية سالت على النظام ماشي كيف

قالو لي انه السعوديين بس بياخذو الراتب

الفكرة اني لو اتعينت ببرنامج الهيئة وانا شغال طبيب مقيم بمستشفى حكومي ,,, حيحولني من راتب الى غير راتب !!!!!!!!!!

دي انا سالت فيها الشباب اللي شغاليين وهم قرايبي فلسطينين

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

Life has Diffculties

and

9o3obaaaaaaaaaaat

رابط هذا التعليق

سلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

يا دكتور حازم كل ما اقدم على شغل الاقى المشكلة مش شهادة الهيئة ق ماهى مشكلة انى كفالتى على الزوج وكل ما حد يعرف كة بيتخض ومايرضاش يشغلنى انا عايزة حد يفهمنى هل انى على كفالة زوجى مشكلة عويصة اوى فى الشغل ولا اية

وكل واحد يقول ان المشكلة ان لازم اروح الامارة والافلام دى؟انا مابقتش فاهمة ايهم اصعب كفالتى على الزوج ولا على كفيل تانى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟علشان انقل الكفالة

طب ابطل ادور على شغل ولا هنا الشغل واسطة كمان؟؟؟؟؟؟

بجد انا محبطة

العمل فى أى مكان حكومى لازم نقل كفالة للعمل دة.

القطاع الخاص على حسب المكانيعنى فى أماكن تقبل بدون نقل كفالة وفى أماكن تشترط نقل الكفالة على حسب المكان.

وبعدين إية مشكلة نقل الكفالة من الجوازات والإمارة الموضوع مش كبير ولا حاجة بس بيأخذ فلوس وشوية مشاوير؟

-حاجة تانية معلش حضرتك قولت انى ممكن اجيب صورة من اجازة رعاية الطفل واروح بيها هناك انا فعلا عملت كة قبل كدة وجامعة عين شمس رفضت فاية راى حضرتك ممكن اعمل اية اقدم فى جامعة تانى ولا اية؟ :lol: ;) :roseop:

مش فاهم السؤال تروحى بالأجازة فين ولية عاوزة تسجلى يعنى ولا إية

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

الفكرة اني لو اتعينت ببرنامج الهيئة وانا شغال طبيب مقيم بمستشفى حكومي ,,, حيحولني من راتب الى غير راتب !!!!!!!!!!

الموضوع مُحبط طبعاً يا جوكاز أنا عارف /

لك عندى مفاجاة إن شاء الله تنزل قريبا وهى عن الدراسة والعمل فى الدنمارك وهذة البلد لا تحتاج لمعادلة ولا حاجة بس أخلصها وأنزلها لأجل عيونك إنت.

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

انا طبيب تخدير وعناية مركزة اعمل بالسعودية نفسى احضر اى زمالة فى العناية المركزة بدون المرور بزمالة الباطنة العامة او التخدير اى مباشر افيدونا جزاكم الله خيرا

عاوز تحضر من مصر ولا من السعودية وبعدين ما أنت عارف الزمالة المصرية الأن مُعترف بيها فى الخليج وراتبها كويس.

ازيكوا

ازيك يا دكتور حازم وحشتنى جدا ووحشنى المنتدى

معلش كان فى مشاكل فى النت الفترة اللى فاتت جانب الشغل

فينك يا راجل :lol: والله لك وحشة أخبارك إية ووصلت لفين ولا لسة مبدأتش أنا لما لقيتك إنقطعت عن المنتدى قلت أكيد فض الموضوع.

طمنى عليك.

انا طبيبه جيت السعوديه بعد ما خلصت امتياز مرافقه لزوجي يا دوبك استلمت التكليف و تاني يوم عملت اجازه مرافقه زوج يعني حتي مكملش سنه بعد الامتياز عايزه اشتغل خاص هل ينفع و لا لا؟؟؟؟؟؟؟

و بعدين هو شرط لامتحان الهيئه ان يكون عدي علي الامتياز سنتين؟؟؟؟؟؟؟؟

ارجوكم عرفوني

لازم خبرة سنتين بعد الإمتياز وإلا لن يُقبل تسجيلك فى الهيئة أصلاً ولن يُسمح لك بدخول الإمتحان من أصلة.

أستسمحك راجعى مداخلاتى من قبل.

فيها رد على كل الأسئلة دى.

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

أسئلة الهيئة

Clinical pathology

http://www.arabslab.com/vb/showthread.php?t=4267[/size]]

أهو دة الكلام ولا بلاش يا ريت لو تعرف أى حاجة ضيفها تانى هنا ولك جزيل الشكر.

:lol:

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

انا غندى استفسار بخصوص انا دلوقتى عايزة انزل مصر اعمل دبلوم اسنان المهم انا على كفالة وزارة الصحة وهما مش عايزين يدونى جواب تفرغ ولازم اكون على قيد العمل وفى الجامعة لازم اجيب جواب تفرغ؟فى واحدة صاحبتى جابت جواب صورى من مكان تانى غير شغلها ودى كدة؟

هل هذا ممكن وهل فى طريق تانى واية الطريقة اللى اعرف اخلص بيها الموضوع دة حتى لو ودى كدة من اى مكان؟ ;) :roseop:

بصي يا ستي ادامك حل من

يا اما تروحي تجيبي موافقة جهة العمل اللي هي الوحدة اللي انتي فيها او المستشفى اللي انتي فيها .. و ده بيبقى بالتنسيق مع مدير المستشفى و تفهميه ان الموضوع مش فارق معاه في حاجة خصوصا اذا كنتي بتاخدي ايام اوففات .. و ساعتها الجامعة بتوافق و انا جربت ده في القاهرة و عين شمس

ممكن تقدمي على اجازة .. زي رعاية طفل .. رعاية اسرة .. و تجيبلهم صورة قرار الاجازة دي و ده هيعتبر تفرغ .. و ممكن تبقي حتى تقطعي الاجازة دي بعد كده لو مش عاوزاها

حضرتك أنا من قبل شرحت طرق التسجيل للدراسات فى مصر يا ريت تراجعيها تانى.

أعيد بسرعة:

1- التسجيل عن طريق مقر العمل فى مديريات الصحة المصرية ودة عد ما تخدى حضرتك نيابة فى تخصص معين ومديرية الصحة تتولى كل حاجة وما عليكى إلا أنك تروحى للجامعة وتدفعى الفلوس وتستكملى باقى الأوراق.

فى هذة الطريقة لو مسجلة ماستر من حقك تفرغ براتب لو مسجلة ماستر وحصلت على الفرست وكان تقيرك فى العمل ممتاز.

وممكن تأخذى تفرغ بدون راتب لو تقديرك الوظيفى فى الصحة أقل من ممتاز.

2-التسجيل عن طريق طبيب حر ودة أنا شرحتة من قبل ودة مخاطرة ومشاكلة مع الجامعات أقل.

مش عارف أنا فهمت السؤال صح ولا حضرتك عاوزة حاجة تانية. :lol:

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم :lol:

انا يا جماعه خلصت الامتياز و سافرت لزوجي كمرافقه و بعدين عدي سنتين بعد الامتياز و لما رجعت مصر عشان اجيب شهاده خبره عشان اعرف اشتغل قالولي هيتكتب ف الشهاده اللي من المديريه اني كنت من تاريخه ف اجازه مرافقه زوج

طيب و بعدين اجيب شهاده خبره منين دلوقتي و لا هفضل طول عمري قاعده ف البيت

ارجوكم متبخلوش عليا ف الرد انا مش عارفه اعمل ايه و نفسيتي تعبانه ع الاخر

رابط هذا التعليق

دكتور ام ام فرند

وصلتنى رسالتك ولكن اعتقد انك مقرأتش ردى نظرا لغلق المنتدى لوفاة الزميل

لم تصلنى رسالتك عالخاص كما ذكرت فلو سمحت تبعت المعلومات ال طلبتها عالخاص هنا ضرورى لانهم اتصلو ب ومنتظرين ردى

وشكرا

رابط هذا التعليق

الموضوع مُحبط طبعاً يا جوكاز أنا عارف /

لك عندى مفاجاة إن شاء الله تنزل قريبا وهى عن الدراسة والعمل فى الدنمارك وهذة البلد لا تحتاج لمعادلة ولا حاجة بس أخلصها وأنزلها لأجل عيونك إنت.

ياااااااااااااااااااااااااااااااااااالله ,,,,,,,,,, اخيرا حتفرج يا دكتور

مش مصدق اذا كانت حتفرج والا لا؟

انا بالانتظار للموضوع ,,,, وانا مش مستعجل على قد من مهلك

خد راحتك بالموضوع

تسجيل متابعة واحترام

Life has Diffculties

and

9o3obaaaaaaaaaaat

رابط هذا التعليق

ايوة دكتور حازم انا كنت سالت عن امكانية انى اقدم على دبلوما اسنان وانا فى اجازة وحضرتك اقتلرحت انى ممكن اقدم اجازة رعاية الطفل على انها تفرغ بس انا فعلا رحت قدمتها فى الكلية بس ماوافقوش ومااعتبروش انها تفرغ وفى الشغل رفضوا يدونى تفرغ مع انى شرحت ليهم انى مستعدة امضى على انى لن استغل الشغل اثناء تحضيرى الدبلوما وقالو لازم اكون بشتغل علشان يزوافقوا على تحضيرى فراى حضرتك اية اللى ممكن اعملة حتى لو فية سكة ممكن اجيب منها شهادة كدة وكدة ولى واحدة صاحبتى عملت كدة وحضرت وهى فى اجازة الطفل

وهل ممكن اقدم فى جامعة تانية غير جامعتى عين شمس ومايطلبوش تفرغ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

ايوة دكتور حازم انا كنت سالت عن امكانية انى اقدم على دبلوما اسنان وانا فى اجازة وحضرتك اقتلرحت انى ممكن اقدم اجازة رعاية الطفل على انها تفرغ بس انا فعلا رحت قدمتها فى الكلية بس ماوافقوش ومااعتبروش انها تفرغ وفى الشغل رفضوا يدونى تفرغ مع انى شرحت ليهم انى مستعدة امضى على انى لن استغل الشغل اثناء تحضيرى الدبلوما وقالو لازم اكون بشتغل علشان يزوافقوا على تحضيرى فراى حضرتك اية اللى ممكن اعملة حتى لو فية سكة ممكن اجيب منها شهادة كدة وكدة ولى واحدة صاحبتى عملت كدة وحضرت وهى فى اجازة الطفل

وهل ممكن اقدم فى جامعة تانية غير جامعتى عين شمس ومايطلبوش تفرغ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هناك حلين لموضوعك:

الأول أنك تروحى لجامعة تانية وتجربى مع مُراعة موعد التقديم لكل جامعة ومعظم الجامعات تبدأ إستقبال طلبات الدراسات العليا من شهر 7 حتى شهر 10 وممكن يفتحوها لشهر 11.

ويكون فى ذهنك أنى هدفى أطلع بدبلوم وبس مع مراعة أن كل جامعات مصر فى قفص واحد يعنى دبلوم من القاهرة زى من جنوب الوادى.

واضحة دى وسهلة ومش محتاجة توضيح أنت عاوزة الدبلوم منين مش راح تفرق معاكى يبقى لفى على كل الجامعات.

عارفة أنا لما كنت عاوز أسجل زى حضرتك كان معاية أصحابى ومخهم زى كدة لاسعين عاوزين ماستر من أى مكا وبأسرع وقت ممكن.

عملين إية قسمنى بعض مجموعات كل واحد علية كليتين من كليات الطب بيخطف رجلة ويجيب قرارهم ويجى نتباحث فى أفضل الكليات والطرق.

العبد لله كان علية عين شمس والمنصورة وغيرى كان علية القاهرة والأزهر والأخر الزقازيق والإسماعلية وهكذا والله فى فترة وجيزة جداً سجلنا كلنا فى كليات مختلفة على حسب ظروف كل واحد فينا ومفيش حد جلس فى البيت.

الطريق الثانى / عن طريق طبيب حر ودى أنا شرحتها من قبل.

فى طريق أخر بس دة ممكن ما يناسبكيش الأن وهو طريق الوزارة وأنك ترجعى شغلك لفترة بسيطة وتسجلى رسمى من المديرية عن طريق قسم البعثات والدراسات العليا ودة مضمون لكن على حسب ظروفك إنت.

بالنسبة لموضوع شهادة التفرغ فى كل مديرية ناس بتظبط الحاجات دى وتديكى كل الشهادات الى محتاجها بس دة بيكون عاوز علقات فى المديرية علشان يديكى حاجة زى كدة.

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم :blink:

انا يا جماعه خلصت الامتياز و سافرت لزوجي كمرافقه و بعدين عدي سنتين بعد الامتياز و لما رجعت مصر عشان اجيب شهاده خبره عشان اعرف اشتغل قالولي هيتكتب ف الشهاده اللي من المديريه اني كنت من تاريخه ف اجازه مرافقه زوج

طيب و بعدين اجيب شهاده خبره منين دلوقتي و لا هفضل طول عمري قاعده ف البيت

ارجوكم متبخلوش عليا ف الرد انا مش عارفه اعمل ايه و نفسيتي تعبانه ع الاخر

الهيئة تشترط سنتين خبرة ودول لا مجال للواسطة فيهم ولا تراجع عنهم.

الحل هو واحد من إثنين يا إما تظبطى شهادة الخبرة الى من المديرية بتاعتك عن طريق تظبيط الموظف المُختص.

أو تجيبى شهادة من قطاع خاص وتوثقيها وخدى بالك دى صعبة بردة مش أى مكان هيوافق يعملها لكى لأنك محتاجة أنة يكتب لك رقم تأمينى علشان تعرفى توثقيها من الخارجية والسفارة.

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

بالنسبة لموضوع شهادة التفرغ فى كل مديرية ناس بتظبط الحاجات دى وتديكى كل الشهادات الى محتاجها بس دة بيكون عاوز علقات فى المديرية علشان يديكى حاجة زى كدة.

انا مش فاهمة يعنى اية وهل ممكن يعنى اظبط شهادة تفرغ ومنين؟ لان انا بالنسبة ليا انا مايفرقش منين الدبلوما حتى لو من شلاتين بس انا ماينفعش السفر برة القاهرة فالمتاح ليا القاهرة-عين شمس-الازهر او الخاصة وهل الخاصة بتنفع؟

وهل لازم الحضور بانتظام فى الدبلوم؟

هل الزمالة البريطانية تغنى عن الدبلوم؟وهل نسب نجاحها عالية ولا زى ماسمعت ان نسب النجاح قليلة وناس كتير بيضيع عليها الفلوس وهل لازم فيها نسافر انجلترا؟

رابط هذا التعليق

السلام عليكم .الى الاخوه اللي مقدمين في مكتب التوظيف السعودي . (وبالاخص الدكتور dr orl )خبر كده سمعته النهرده وبالاْخص دلوقتي حالا . ان لجنة الامتحان بتاعت مكتب التوظيف بس اللي تابعه لوظايف االداخليه مش وزارة الصحه وصلت مصر وهايبدؤا يقابلوا الناس من بكره اوبعده و. وكل اللي مقدم يتصل بمكتب التوظيف ويساْل بس يساْل عن لجنه وزاره الداخليه ويقول لهم انه ماسبقش وقدم ورقه قبل كده .يقوموا همه قايلين له تعالى بكره ومعاك الورق او تعالى وامتحن علطول المهم اللي عايز يطلع تبع مكتب التوظيف السعودي بس تبع لجنه مستشفيات وزاره الداخليه يساْل لان اللجنه وصلت خلاص . وربنا يوفق الجميع bv:-

رابط هذا التعليق

دكتور حازم جزاك الله خيرا علي اهتمامك و ردك علي سؤالي و ربنا يجعله ف ميزان حسناتك

بس بعد اذن حضرتك المشكله انا تبع مديريه كفر الشيخ ز المختص بالكلام ده صعب اوي و استحااااااااااااااله انه هيعمل كده

اجيب الشهاده دي ازاي برقم تاميني من اي مستشفي خاصه؟؟؟؟؟؟؟؟؟

و طيب انا جوزي عنده صيدلليه ممكن يعمل اني شغاله معاه و يعملي تامين و اجيب شهاده خبره من اي مستشفي و اخليهم يحطوا رقم التامين اللي هيعملو جوزي؟؟؟؟؟؟؟؟

بالله عليك قولي اعمل ايه انا بقالي سنتين قاعده ف البيت مش معقول هفضل كده؟ مفيش اي سكه اقدر اجيب بيها الشهاده دي برقم تاميني؟ bv:-

رابط هذا التعليق

انا اسفه المداخله اللي فوق دي كنت اقصد الدكتور محمد عمر هوه اللي كان بيساْل عن لجنة مكتب التظيف .مش dr orl الاسامي دخلت في بعض عندي من اللهوجه اصل اول ما عرفت الخبر قلت اكتبه بسرعه bv:-

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...