اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغترب-طبيب/ صيدلى/ تمريض اتفضل معانا

Recommended Posts

مرحبا دكتور حازم

سؤال على السرييييييييييييييييييييييييييييييع

عندك معلومات على التخصص بالسويد

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

إجابة على السريع كدة راجع المدخلة الخاصة بالدنمارك تقريباً القوانين واحدة.

لكن السويد تحديداً لا أعرف عنها الكثير.

تُريد معرفة كل شيئ عن العمل الحكومى كطبيب أو صيدلى أو تمريض فى السعودية

نتشرف بزيارتك لنا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtop...075&st=1890

رابط هذا التعليق

الجماعه اللي بيدوروا على نماذج اسئله علشان امتحان الهيئه ادخلوا الموقع ده وفي الصفحه الرئيسيه تحت خالص موجود التخصصات ادخلوا وشوفواhttp://www.egymedicine.net/forums/ :lol:

الأخت روشة ألف شُكر لك وعلى الرابط الجميل بس دة عام عن الطب وأسئلة عامة وليست خاصة للهيئة السعودية للتخصصات الصحية.

الهيئة لها مكتبة أسئلة تضم أكثر من 100000 سؤال يتم الإختيار منها عشوائى كل سنة وهذة الأسئلة هى المقصودة ولم أراها فى أى مكان غير مكتبات الرياض التى تحدثت عنها من قبل.

و يسمى ايضا امتحان القبول الشامل لبرامج التدريب العليا لان هذا الاختبار متطلب للقبول لبرامج شهادة الاختصاص السعودية (البورد السعودي) في اي تخصص

و يسمى ايضا الامتحان الشامل

او

SAUDI COUNCIL LICENSE EXAM

يجب على كل طبيب يريد التخصص في البورد السعودي ان يجتاز هذا الاختبار سواء كان متخرج من احدى كليات الطب في السعودية او خارج السعودية وسواء كان اجنبي او سعودي

يقام الاختبار مرتين في السنة: في سبتمبر و في مارس

و يجب ان يتم التسجيل في مقر الهيئة السعودية بجدة قبل موعد الامتحان بشهر

DEADLINE

رسوم الامتحان

400 ريال سعودي و في حال التأخر عن

الـDEADLINE

تصبح الرسوم 700ريال سعودي

يقام الاختبار في القاعات التالية

مركز الرياض : جامعة الملك سعود مبنى كلية الطب الدور الثالث

مركز جدة : مستشفى جامعة الملك عبد العزيز القاعة الرئيسية

مركز مكه المكرمه : جامعة ام القرى القاعه الرئيسيه بالعابديه

مركز الدمام: مستشفى الملك فهد الجامعي بالخبر القاعة الرئيسية

مركز ابها : مستشفى عسير المركزي القاعة الرئيسية

متطلبات التسجيل في الامتحان

تعبئة طلب دخول الامتحان

صوره مصدقه عن الشهادة

شيك مصدق برسم الامتحان باسم الهيئة و يمكن الدفع في مقر الهيئة عن طريق البطاقة و لا يقبل الدفع النقدي

صوره شخصيه مقاس 4 في 4

صوره عن اثبات الشخصيه

محتوى الامتحان

اسئلة اختيارات متعددة من جميع تخصصات الطب

الجراحة الباطنة الاطفال النساء و الولادة النفسية العيون الخ

مائة سؤال معظم الاسئلة عبارة عن حالات اكلينيكية

CASES

مدة الامتحان حوالي ساعتين

اقل درجة للنجاح

50%

للمذاكرة للاختبار يمكن قراءة البوكتات للباطنة و الجراحة بالاضافة لكتب

MCQ

و ايضا مراجعة اسئلة الاعوام الماضية لانها تتكرر باستمرار مع العلم انهم في بعض السنين يركزوا على تخصص معين مثلا في اختبار العام الماضي ركزوا على

PSYCHIATRY و كان فيه اسئلة كثير عن

ANTIPSYCHOTIC

here link for reconstructed old papers:

http://www.malfati.com/ar/file/1641/SLE_Re...dition.pdf.html

(may be for pharmacist!)http://file5.9q9q.net/Download/29294699/------------------.rar.html

http://www.malfati.com/ar/file/6224/_%D8%A...f.html%E2%80%AC

ممكن نعرف إزاى الأجنبى يدخل الأمتحان وإزاى يلتحق ببرنامج البورد السعودى وهل سأخذ راتب ولا لن يُعطوة راتبة.

wst:: :blush2: :blush2:

وضح النقطة دى لو سمحت

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

ايه يا دكترة الجمال ده و الله الواحد مش عارف يروح منك فين

ربنا يكرمك يا باشا .. :blush2: و او ان الموضوع كده هيطمعني وده مضر بصحتك بعدين :blush2:

الف شكر ليك يا باشا على ردودك المفيدة و تاعبينك معانا .. و ربنا يكرمك ان شاء الله

شكراً لك وتحت أمرك فى أى حاجة لو أستطيع .

هوا لو المدام فضلت على كفالتي

هينفع يتعملها عقد في السعودية ويتوثق عادي ؟

أم أحمد كانت لسة ما إشتغلتش وما عملتش أى حاجة وعلى كفالتى وجبت لها عقد من مستوصف معرفة ووثقتة من الغرفة التجارية والخارجية السعودية وهى لسة على كفالتى وأرسلتة لمصر للسفارة السعودية لتوافق السفارة على طلب توثيق باقى شهادات الدكتورة زى البكالوريوس والخبرة وقد حدث كل هذا وهى مازالت فى البيت شغلتها تبطخ وتربى العيال وبس والعبد لله هو كفيلها بعد الله.

معلش هوا معنى كلام حضرتك ان توثيق العقد ما لوش علاقة بهيا على كفالة مين او شكل تأشيرتها ايه .. صح ولا انا فهمت غلط ..؟؟؟

لأنهم هنا في الشركة قالولي ان مش هينفع يوثقولي عقد المدام لأنه هيا طالعة مرافقة مش عمل .. وان الكلام ده يتعمل هناك .. ايه رأيك ؟؟

و بعدين هوا ده القانوني و الرسمي ولا ده معارف لحضرتك ؟؟؟

طب هينفع تاخد ترخيص المزاولة المؤقت ؟ وبعدين ينفع تخش امتحان الهيئة ؟

أم أحمد دخلت الإمتحان ونجحت وحصلت على الرخصة الموئقتة لحين الحصول على عمل لأن التصريح بيتغير لتصريح بمزاولة المهنة لدى فلان ( الكفيل يعنى ).

وحصلت على الوظيفة بعد ما نجحت بشهر وإشتغلت لمدة 3 شهوركل دة وهى على كفالة العبد لله

ومافيش أى مشاكل بتاتاً مُنبتاً.

برده نفس السؤال ده معناه ان ترخيص المزاولة مالوش علاقة بالتأشيرة .. ولا بهي على كفالة مين .. صح.؟؟؟؟

واد ايه رسوم التجديد السنوي ؟

أولاً رسوم الهيئة مُش سنوية لا ,,دى كل ما تنتهى صلاحيتة البطاقة ودى كل 3 سنوات على أقل تقدير.

تختلف الرسوم على حسب التخصص والتصنيف راجع موقع الهيئة فية كل الرسوم مذكورة لكن بصفة عامة رسوم الطبيب العام والأسنان العام والصيدلى والتمرض كلها رسومها أقل من 500 ريال مع تجديد البطاقة وليس كل سنة .

الف شكر يا باشا .. بس هنا ان كنت اقصد الاقامة مش الترخيص .. و اسف على عدم التوضيح

هي الاقامة طبعا بتتجدد سنويا ... صح ؟؟ ... تكلفة تجديدا اد ايه ..؟؟؟

واد ايه تكلفة التأمين الصحي سنويا ؟

دى أنا مُش متأكد منها قوى لكن سمعت أنها أقل من 1000 ريال على وجة التحديد 900 ريال تقريباً طول السنة وتكشف زى ما أنت عاوز وتحلل وتهيص.

ولا قدر الله في حالة الخطأ المهني تحاسب ازاي (طبعا هي هي لو خدت الترخيص فالتأمين ضد مخاطر المهنة ده اجباري) وبيتهيألي فهيبقى شاملها ولا ايه؟

و شكرا يا باشا انا هقوم من على النت خلاص wst::

هو سؤالي هنا لو هيا على كفاتي و شغالة .. لو في خطأ طبي .. يبقى عليه مسؤؤلية ولا لأ .. لأان حضرتك كنت قولتلي انها كونها شغالة على كفالتي ده اجمل .. بس في حالة التفتيش بتبقى المشكلة عليه .. و قولتلي انهم غالبا بيبقوا مظبطين نفسهم ... سؤالي هنا .. طب لو حصل خطا طبي بتبقى مسؤليته برده (على اساس هوا ازاي مشغلها بدون نقل كفالة) .. انا اقصد لا قدر الله جنائيا .. لأني فهمت ان التأمين بيشيل العقوبة المادية؟؟؟؟؟

أنا تكلمت عن شركات التأمين من قبل راجع المداخلة دى .

شركات التأمين هتعطيلك طلب تعبية ووتسدد الرسوم وصور شخصية وخطاب تعريف من الكفيل وهم بيتولى الباقى وبيتحملوا كل شيئ فى حالة الأخطاء الطبية لا قدر الله.

لك منى السلام والتحية

ولك مني كل الشكر و التقدير

معلش يا دكتور .. انا اسف اني تعبك معايا .. و على التكرار ..

بس يا ريت لو حضرتك ترد عليا في الاسئلة اللي فوق

اكون شاكر لحضرتك

رابط هذا التعليق

د/حازم

جزيل الشكر على الرد

بس افهم من كدة إن المقيم ملهوش غير مستشفى

و لا حضرتك شايف إيه؟؟

إستنتاج صحيح.

رخصة المقيم تُعطى فقط للأماكن الى فيها دخول حالات (admission( ولا تُعطى للأماكن الصغيرة زى المستوصفات أو بأسلوب أخر هتكون مخسرة مع صاحب المستوصف لأن حضرتك هتطلب راتب أعلى من g. p ولن تقوم بعمل الأخصائى يبقى لية أوجع راسى وأجيب مقيم.

يا أجيب أخصائى يشتغل فى العيادات يا أجيب طبيب عام أشغلة بتاع كُلة وراتبة حنين علية.

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

لسلام عليكم ..... انا طبيب مصرى اعمل هنا فى السعوديه مع شركه تشغيل مستشفيات ,,,, اعمل بمستشفى حكومى ومرتبى 3500 ريال وسوف ينتهى عقد الشركه مع المستشفى فى شهر اغسطس ان شاء الله ,,,,,, وان شاء الله هنتعاقد مع الوزاره فى نفس المستشفى ,,,,,,, مدير المستشفى بيقول التعاقد مع المقيمين هيكون براتب جديد غير المعروف قبل كده ,,,,, بيقول هيكون الاساسى 6200 ريال بدل من 4200 ريال ,,,,,,, فهل هذا الكلام صحيح ام لا ؟؟؟؟؟ ارجو الافاده لان الموضوع ده مسبب لنا نحن الاطباء هنا ارق شديد جدا جدا

راتب الطبيب المقيم في وزارة الصحة يقسم كالآتي:

4000 ريال أساسي الراتب

200 ريال عن كل سنة خبرة بعد الامتياز

اجمع اللي فوق واضربه في تلاتة يبقى ده بدل السكن

أول التعاقد في نص شهر بدل تأسيس

بردو اجمع اللي فوق واضربه في 10% يبقى ده بدل التضخم, بتقبضه كل شهر

كمان في 400 ريال بدل نقل شهري

في بدلات تانيه بس نادره زي مثلا 300 ريال عن كل مرة تطلع مأمورية بالاسعاف خارج المدينة

كمان ليك حد أقصى 4 تذاكر سفر ذهاب وعودة على الخطوط السعودية على الدرجة السياحية المخفضة

في زيادة سنوية بحد أقصى 5% تتحدد حسب تقييمك السنوي

مثال: لو انت متخرج سنة 2000 ومعاك 7 سنوات خبرة بعد البكالوريوس يبقى راتبك كالآتي:

4000 ريال اساسي

1400 ريال عن الـ7 سنوات خبرة

540 ريال بدل تضخم

400 ريال بدل نقل

يبقى المجموع 6340 ريال

بالإضافة لـ16200 ريال بدل سكن سنوي وكمان 2700 ريال بدل تأسيس مرة واحدة في بداية التعاقد

بالنسبة لسلم الرواتب الجديد للأطباء المقيمين, مفيش أي أخبار مؤكدة, كلها إشاعات, لكن الأكيد انه في زيادة 40% للأطباء المقيمين تخصص طب أسرة بشرط يكون معاهم دبلومه

رابط هذا التعليق

لسلام عليكم ..... انا طبيب مصرى اعمل هنا فى السعوديه مع شركه تشغيل مستشفيات ,,,, اعمل بمستشفى حكومى ومرتبى 3500 ريال وسوف ينتهى عقد الشركه مع المستشفى فى شهر اغسطس ان شاء الله ,,,,,, وان شاء الله هنتعاقد مع الوزاره فى نفس المستشفى ,,,,,,, مدير المستشفى بيقول التعاقد مع المقيمين هيكون براتب جديد غير المعروف قبل كده ,,,,, بيقول هيكون الاساسى 6200 ريال بدل من 4200 ريال ,,,,,,, فهل هذا الكلام صحيح ام لا ؟؟؟؟؟ ارجو الافاده لان الموضوع ده مسبب لنا نحن الاطباء هنا ارق شديد جدا جدا

راتب الطبيب المقيم في وزارة الصحة يقسم كالآتي:

4000 ريال أساسي الراتب

200 ريال عن كل سنة خبرة بعد الامتياز

اجمع اللي فوق واضربه في تلاتة يبقى ده بدل السكن

أول التعاقد في نص شهر بدل تأسيس

بردو اجمع اللي فوق واضربه في 10% يبقى ده بدل التضخم, بتقبضه كل شهر

كمان في 400 ريال بدل نقل شهري

في بدلات تانيه بس نادره زي مثلا 300 ريال عن كل مرة تطلع مأمورية بالاسعاف خارج المدينة

كمان ليك حد أقصى 4 تذاكر سفر ذهاب وعودة على الخطوط السعودية على الدرجة السياحية المخفضة

في زيادة سنوية بحد أقصى 5% تتحدد حسب تقييمك السنوي

مثال: لو انت متخرج سنة 2000 ومعاك 7 سنوات خبرة بعد البكالوريوس يبقى راتبك كالآتي:

4000 ريال اساسي

1400 ريال عن الـ7 سنوات خبرة

540 ريال بدل تضخم

400 ريال بدل نقل

يبقى المجموع 6340 ريال

بالإضافة لـ16200 ريال بدل سكن سنوي وكمان 2700 ريال بدل تأسيس مرة واحدة في بداية التعاقد

بالنسبة لسلم الرواتب الجديد للأطباء المقيمين, مفيش أي أخبار مؤكدة, كلها إشاعات, لكن الأكيد انه في زيادة 40% للأطباء المقيمين تخصص طب أسرة بشرط يكون معاهم دبلومه

رابط هذا التعليق

بصراحه يا جماعه انا بادين بالمعلومه دي للدكتور كريم طاهر هنا في المنتدى هوه اول واحداداني طرف الخيط وقال ا نه سمع ان في امتحان هنا في مصر واسم الشركه اما الدكتور dr.mmfriend هوه اللي اكد لي المعلومه على الخاص انه فعلا امتحن في مصر ونجح وسافر بالسلامه .انا بقه ما كدبتش خبر مسكت التليفون وعلطول 140 الدليل وجبت النمره . قصدي الاربع نمر بتوع الشركه .وعلشان اتاْكد كمان اتصلنا بالرقم السريع وردوا علينا بس. فقلت اكتب النمر دي اكيد ناس بتدور عليها .واكيد ناس لسه ماتعرفش ان ممكن يمتحنوا هنا في مصر :roseop:

رابط هذا التعليق

:roseop: ضحكتني والله يادكتور حازم بص هوه الدكتور كان في الاول بايع القضيه ومكبر دماغه :) .وانا اللي قاعده ادور له على كل حاجه. لكن بقاله كام يوم كده من اول ماعرف ان في امتحان للهيئه هنا في مصر i*: .وهوه سخن قوي في المذاكره وبقه قاعد يا اما ماسك كتاب بيذاكر :blink: .يا اما قاعد على النت بيقراْفي مواقع خاصه بالطب ty:) . والبنات عندي كل مايكلموه يقول بس بس مش فاضي . يقوموا يضحكوا ويقولوا (ماما هوه بابا بيذاكر زيينا) (هوه عنده امتحان هوه كمان) :)
رابط هذا التعليق

ايوا انا امتحنت فى مصر فى اغسطس 2008

اعتقد تحديدا يوم 12 اغسطس

الى قالى على الامتحان المستشفي الى تعاقدت معاها فى السعوديه اشترطوا عليا قبل اما اجى السعوديه اكون عديت الامتحان فى مصر والا يلغى العقد

سجلت على الموقع www.2test.com

دفعت بالفيزا كارد واختارت اليوم

ذاكرت من كابلن شويه ومن ورق كده لقيته مع الناس شويه

مجاش حاجه لا من ده ولا من ده وكان امتحان سخيف جدا متفهمش هو عاوز ايه

بس الحمد لله عديت من اول مره بفضل دعوات الوالدين فقط

الامتحان على الكمبيوتر والنتجيه بتطلع اول اما تخلص فى ساعتها

بيدولك ورقه عليها ختمهم وفيها صورتك الى هياخدوهالك بكاميرتهم ودرجاتك

مش مطلوب منك اى ورق ولا اى شهادات

بس البطاقه الشخصيه على ما اعتقد

الامتحان كان بحوالى 100 دولار امريكي

وسؤال موجه للدكتور حازم

هو انت نفس حازم الى على egymedicine

????

رابط هذا التعليق

طيب سؤال في السريع كده للدكتور dr.mmfriend المعلومه بتاعت ان في مصر مافيش عدد لمرات دخول امتحان الهبئه يعني في السعوديه لك 3 مرات لكن مصر غير محدد عدد مرات الفرص بتاعت نجاحك وممكن تدخل اكتر من 3 مرات ممكن نتاْكد منها ازاي ؟

رابط هذا التعليق

طيب سؤال في السريع كده للدكتور dr.mmfriend المعلومه بتاعت ان في مصر مافيش عدد لمرات دخول امتحان الهبئه يعني في السعوديه لك 3 مرات لكن مصر غير محدد عدد مرات الفرص بتاعت نجاحك وممكن تدخل اكتر من 3 مرات ممكن نتاْكد منها ازاي ؟

اجابه فى السريع

مش عارف

والدليل

قالوله

رابط هذا التعليق

ايوا انا امتحنت فى مصر فى اغسطس 2008

اعتقد تحديدا يوم 12 اغسطس

الى قالى على الامتحان المستشفي الى تعاقدت معاها فى السعوديه اشترطوا عليا قبل اما اجى السعوديه اكون عديت الامتحان فى مصر والا يلغى العقد

سجلت على الموقع www.2test.com

دفعت بالفيزا كارد واختارت اليوم

ذاكرت من كابلن شويه ومن ورق كده لقيته مع الناس شويه

مجاش حاجه لا من ده ولا من ده وكان امتحان سخيف جدا متفهمش هو عاوز ايه

بس الحمد لله عديت من اول مره بفضل دعوات الوالدين فقط

الامتحان على الكمبيوتر والنتجيه بتطلع اول اما تخلص فى ساعتها

بيدولك ورقه عليها ختمهم وفيها صورتك الى هياخدوهالك بكاميرتهم ودرجاتك

مش مطلوب منك اى ورق ولا اى شهادات

بس البطاقه الشخصيه على ما اعتقد

الامتحان كان بحوالى 100 دولار امريكي

وسؤال موجه للدكتور حازم

هو انت نفس حازم الى على egymedicine

????

أولاً أنا سعيد جداً بمداخلاتك الممتازة هنا معانة والمعلومة التى أعتبرها سبق صحفى لينا هنا عن وجود إمتحان الهيئة فى مصر لأن أنا شخصياً لم أكن أعرف عنها شيئ.

ثانياً شد حيلك ودعواتى لك بالتوفيق والنجاح وبعدين يا عم بطل تفضتح مواضيع كتير وتسيبها دة أنا ماشى وراك فى النت ألاقيك فاتح توبك من سنتين وسيبة وتوبك من ثلاث سنين ولا عارف عنة حاجة :ninja: .

ربنا يكرمك.

نعم أنا نفس حازم الموجود فى كل مكان أَحَب إسمين لى هم

1- hazemarar لأن دى إسم أول بلد أعمل بيها فى السعودية وأحبها جداً.

2- hazemtara ودة علشان دة لقب العيلة (طاره). :roseop:

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

اجابه فى السريع

مش عارف

والدليل

قالوله

ما إنت كُونت ماشى حلو هتهنج فى النص لية :roseop: .

دة أنا عينتك مُستشارى القانونى فى تخصص الهيئة فرع مصر انت هتزمزق ولا إية :ninja:

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

اجابه فى السريع

مش عارف

والدليل

قالوله

سؤال صغير لفت إنتباهى فى موقع شركة بروميترك هى الشركة معقول بتمتحن كل الإمتحانات دى يعنى كل الإمتحانات دى عندهم من البورد الأمريكى والكندى ورخص للحلاقين والسواقين ؟؟؟!!!!!!! :roseop: دول مش سيبين حاجة خالص.

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أيها الأخوه الأعزاء كثير منا لا يعلمعن برومترك أكثر من سماعه لإسم الشركة في مركز الاختبارات

أود في هذا الموضوع تريف الأخوه بكيفية متابعة نتائج إختباراتهم مع برومترك.

بعد الدخول على صفحة موقع برومترك الرئيسية على هذا الرابط: www.prometric.com

إجراءات الصفحة الأولى:

من القائمة الأولى Find your testing program قم باختيار Information Technology (IT) Certifications

ومن القائمة الثانية إختر الشركة مثلا Microsoft أو ربما CompTIA ثم أنقر فوق كلمة GO الموجوده تحت القائمة الثانية.

إجراءات الصفحة الثانية:

أنقر فوق فوق أحد الصور الثلاث أيها يؤدي إلى نفس الصفحة

إجراءات الصفحة الثالثة:

الآن أنقر فوق الصفحة المكتوب بجانبها Candidate History

إجراءات الصفحة الرابعة:

في النقطة الثانية ?Are you a new user إنقر فوق كلمة Click here .

طبعا الآن نحن بحاجة للتسجيل ويفضل إستخدام نفس الايميل الخاص بمايكروسوفت يعني الهوتميل.

ملاحظة مهمة من لم يقدم أي إمتحان بعد الأفضل أن يؤجل التسجيل حتى يقدم أول امتحان من أجل الحصول على رقم Prometric Exam ID والذي يكون على هذه الصوره SR0000000 لأن هذا الرقم يجب أن يصاحبك في جميع امتحاناتك مع برومترك حتى لا يكون لديك عندهم أكثر من بروفايل واحد.

بعد نجاحك في التسجيل .... طبعا تعلم ذلك من ظهور صفحة جديدة الجملة التالية: Thank you for creating an account

with Prometric

أنقر فوق كلمة Next ينتقل بك مباشره إلى صفحة الـ Candidate History for YOUR NAME

لاحظ ظهور الجدول الذي يحتوي على معلومات إمتحاناتك مع برومترك.

طبعا يمكنك الآن عن طريق إستخدام قائمة الروابط على جهة اليسار تعديل معلوماتك ، أو معرفة أسعار الامتحانات أو أو أو.

أتمنى أن يكون الموضوع مفيدا لكم وشكرا

بالتوفيق للجميع.

__________________على فكره الكلام ده منقول من( منتدى عرب هارد وير) للافاده:rolleyes:

رابط هذا التعليق

انا لاقيت مراجع امتحان الطب العام على موقع الهيئه السعوديه للتخصصات الطبيه . وده اللينك بتاعهhttp://scfhs.org.sa/index.php?option=com_content&view=article&id=719:2009-03-17-05-27-32&catid=97:2009-03-17-04-23-17&Itemid=221

رابط هذا التعليق

مراجع امتحان الطب العام

Kumar and Clark's Clinical Medicine, 2005, 6th Edition.

1

Primary Care Medicine, 2005, 5th Edition.

2

Primary Care Medicine: Office Evaluation and Management of the Adult Patient, 2005, 5th Edition. 3

Pediatrics: A Primary Care Approach, 2000, 2nd Edition. 4

Johns Hopkins Manual of Gynecology and Obstetrics, 2006, 3rd Edition. 5

Oxford Handbook of Clinical Specialties, 2006, 7th Edition. 6

Psychiatry for Primary Care Physicians, 2004, 2nd Edition 7

Lippincott Manual of Nursing Practice, 2005, 8 th Edition. 8

Primary Care Ophthalmology, 2005, 2 nd Edition. 9

Davidson's Principle and Practice of Medicine, 20th Edition,2006. 10

The Johns Hopkins Manual of Gynecology and Obstetrics, 2002, 2nd Edition.

المراجع دي مكتوبه في موقع هيئة التخصصات الطبيه السعوديه . ولسه هاينزلوا مراجع لجميع التخصصات بس لما جيت افتحها لاقيتها لسه تحت الانشاء

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...