اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغترب-طبيب/ صيدلى/ تمريض اتفضل معانا

Recommended Posts

شكرا جزيلا icehell وماما نونه وغريب الخير بجد بجد حسيت اني مش بافكر لوحدي وربنا يجازيكم خير . ومستنياك يا د/حازم علشان تقول راْيك برضه لانه يهمني(بما ان حضرتك عارف الحكايه من طقطق لسلاموا عليكم) وسلام عليكم بقه دلوقتي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

بصراحة انا مش عارف اقول صباح الخير وا مساء الخير

ليش

لأنوا صارلي قرابة 10 ساعات ty:) عم بقراء bv:- في المنتدي لغاية ما اوصلت للصفحة الاخيرة طبعا بعد ما اكتير من المواضيع يلي أطريت طنشتها

المهم ( شو بدنا في الطويلة خود بنت عمها القصير :roseop: ) ).

هههههههههههههههههه

عم بمزح . لسا بدر ي انا لسا اصغير على رأي امي jdw::

المهم

حبيت ادخل هلاء واسجل رسالة متابع وشكر للجميع وبالاخص الدكتور

حازم . روشة . ماما نونة . ياسير . ابو زيد وجا كس

:) :waf: :roseop:

ولكن في شكر خاص جدا للدكتور حازم

باشا على وقتة الثمين والعطا ء يلي عم بقدمة بدون مقابل . وبقول انشاء الله ربنا يجمعنا في جنات النعيم مع الانبياء والصديقين .

بحب اشكر الدكتور حازم على الارقام التالي

. 5 & 8 & 98 & 68

شرح هادي الارقام في الحلقة التالي

وعشان بدي اروح اضرب bsh:) واحد نوم :sad: ( تصبحوا ع خير ) .

أحــنُ إلـى خـبـزِ أمـي

رابط هذا التعليق

بالنسبة لموضوع شهادة التفرغ فى كل مديرية ناس بتظبط الحاجات دى وتديكى كل الشهادات الى محتاجها بس دة بيكون عاوز علقات فى المديرية علشان يديكى حاجة زى كدة.

انا مش فاهمة يعنى اية وهل ممكن يعنى اظبط شهادة تفرغ ومنين؟ لان انا بالنسبة ليا انا مايفرقش منين الدبلوما حتى لو من شلاتين بس انا ماينفعش السفر برة القاهرة فالمتاح ليا القاهرة-عين شمس-الازهر او الخاصة وهل الخاصة بتنفع؟

وهل لازم الحضور بانتظام فى الدبلوم؟هل الزمالة البريطانية تغنى عن الدبلوم؟وهل نسب نجاحها عالية ولا زى ماسمعت ان نسب النجاح قليلة وناس كتير بيضيع عليها الفلوس وهل لازم فيها نسافر انجلترا؟ :sad: :)

رابط هذا التعليق

بالنسبة لموضوع شهادة التفرغ فى كل مديرية ناس بتظبط الحاجات دى وتديكى كل الشهادات الى محتاجها بس دة بيكون عاوز علقات فى المديرية علشان يديكى حاجة زى كدة.

انا مش فاهمة يعنى اية وهل ممكن يعنى اظبط شهادة تفرغ ومنين؟ لان انا بالنسبة ليا انا مايفرقش منين الدبلوما حتى لو من شلاتين بس انا ماينفعش السفر برة القاهرة فالمتاح ليا القاهرة-عين شمس-الازهر او الخاصة وهل الخاصة بتنفع؟

وهل لازم الحضور بانتظام فى الدبلوم؟هل الزمالة البريطانية تغنى عن الدبلوم؟وهل نسب نجاحها عالية ولا زى ماسمعت ان نسب النجاح قليلة وناس كتير بيضيع عليها الفلوس وهل لازم فيها نسافر انجلترا؟ :sad: :)

بصي حضرتك بالنسبة للاوراق انا قلت لحضرتك اللي حصل معايا في الاوراق و التقديم ..

و بعدين هما في عين شمس و القاهرة ظراف .. مش بيكلكعوا الامور .. عايزين بس موافقة جهة العمل .. مش اكتر

لا موافقة وزارة الصحة ولا الكلام ده

وانا برشحلك تقدمي الدبلومة في جامعة القاهرة .. لان الدنيا فيها اسهل شوية من عين شمس .. الدراسة اسهل وما عندهمش التعقيد بتاع عين شمس

بالنسبة للزمالة البريطانية

ممكن حضرتك تشوفي اللينك ده

http://egydental.com/vb/showthread.php/m-f-d-s-12529.html

تم تعديل بواسطة dentogabalo
رابط هذا التعليق

يا جماعة حد يرد عليا بسرعة عشان الكفيل بيستعجلنى على الاوراق وانا بصراحة قلقان عشان مطلبش منى شهادة الخبرة واللى اعرفه انها لازم تتطلب عشان امتحان الهيئة بس هو مجابش سيرتها خالص الاستفسار بتاعى فى الصفحة اللى فاتت افيدونى افادكم الله

رابط هذا التعليق

الدكتور محمد العناني لو حضرتك قراْت الصفحات السبقه كنت ها تعرف انه اكيد لازم شهادة خبره.انا مش دكتوره بس اللي فهمته انه من ضكن متطلبات ورقك علشان تدخل امتحان الهيئه هو ان يكون معاك شهادة خبره حديثه يعني كمان تكون مغطي اخر سنتين لو انت عندك خبره اكتر من كده.يعني كمان لو معاك شهادة خبره بس من 2004 مثلا لغاية 2006 ومش معاك شهادة خبره من 2006 لغايه 2009 يبقى كمان ماتنفعش لازم اخر سنتين يكون معاك ليهم شهادة خبره .وفي حاجه تانيه هيه ان المكاتب بتظبط هيه موضوع الشهادات ده .فلازمتتكلم مع المكتب اللي مسفرك وتستفسر منه

رابط هذا التعليق

المستندات المطلوبة :

01- تعبئة نموذج التصنيف والتسجيل المهني .

02- أصول المؤهلات العلمية ( موثقة من السفارة السعودية أو الملحق الثقافي السعودي في بلد مصدر الشهادة إن كانت من خارج المملكة ) مع صور لها واضحة من الوجهين (يرفق معها الشهادات السابقة للشهادة المراد تصنيفها وتكون موثقة اذا كانت من خارج المملكة مع ترتيبها من الأحدث إلى الأقدم ) .

03- شهادة سنة الامتياز لحملة البكالريوس إن كانت من متطلبات التخرج (موثقة من السفارة السعودية أو الملحق الثقافي السعودي في بلد مصدر الشهادة إن كان من خارج المملكة) .

04- ( أصل أو صورة ) موثقة لشهادات الخبرة ( إرفاق صورة واضحة من الوجهين في حال إحضار الأصل ) لآخر خمس سنوات إن وجدت أما المتقدمون لدرجة استشاري فيتم إرفاق كامل الخبرات إن وجدت .

05- شهادة أو خطاب تعريف من جهة العمل موضح بها التخصص واللقب المهني وتاريخ بداية العمل يصدر من الجهة المخولة في المنشأة الصحية ( غير مطلوب إذا كان المتقدم لايعمل ) .

06- صورة من ترخيص مزاولة المهنة الصادر من مديرية الشؤون الصحية لغير العاملين في القطاع الحكومي .

07- شهادة التسجيل لممارسة المهنة ساري المفعول في بلد الممارس الأصلي إن وجد .

08- صورة ( من الهوية للسعوديين ) أو ( الإقامة و الجواز لغير السعوديين ) مع الأصل للمطابقة

الدكتور احمد العناني. ده جزء من متطلبات الهيئه للتسجيل فيها والبند رقم 4 بيقول اصل او صورة شهادة الخبره وانا هاكتب لك اللينك بتاع هيئة التخصصات ادخل عليه وشوف بنفسكhttp://scfhs.org.sa/index.php?option=com_content&view=article&id=98&Itemid=115

رابط هذا التعليق

شروط ومتطلبات التصنيف والتسجيل المهني

خدمة التصنيف والتسجيل المهني

المستفيدون : الممارسون الصحيون الذي يحملون المؤهلات العلمية الصحية والخبرات اللازمة الراغبون بتصنيفهم وتسجيلهم مهنياً ليتمكنوا من العمل في وظيفة محددة في القطاع الصحي بالمملكة .

المستندات المطلوبة :

02- أصول المؤهلات العلمية ( موثقة من السفارة السعودية أو الملحق الثقافي السعودي في بلد مصدر الشهادة إن كانت من خارج المملكة ) مع صور لها واضحة من الوجهين (يرفق معها الشهادات السابقة للشهادة المراد تصنيفها وتكون موثقة اذا كانت من خارج المملكة مع ترتيبها من الأحدث إلى الأقدم ) .

03- شهادة سنة الامتياز لحملة البكالريوس إن كانت من متطلبات التخرج (موثقة من السفارة السعودية أو الملحق الثقافي السعودي في بلد مصدر الشهادة إن كان من خارج المملكة) .

04- ( أصل أو صورة ) موثقة لشهادات الخبرة ( إرفاق صورة واضحة من الوجهين في حال إحضار الأصل ) لآخر خمس سنوات إن وجدت أما المتقدمون لدرجة استشاري فيتم إرفاق كامل الخبرات إن وجدت .

05- شهادة أو خطاب تعريف من جهة العمل موضح بها التخصص واللقب المهني وتاريخ بداية العمل يصدر من الجهة المخولة في المنشأة الصحية ( غير مطلوب إذا كان المتقدم لايعمل ) .

06- صورة من ترخيص مزاولة المهنة الصادر من مديرية الشؤون الصحية لغير العاملين في القطاع الحكومي .

08- صورة ( من الهوية للسعوديين ) أو ( الإقامة و الجواز لغير السعوديين ) مع الأصل للمطابقة .

09- عدد ( 2 ) صورة شخصية حديثة .

10- شهادة سبل المحافظة على الحياة الأساسية ( BLS ) .

11- تقرير طبي لمن تجاوز عمره ستين عاماً ( حسب النموذج الخاص بذلك ) .

12- وثيقة التأمين الطبي ضد الأخطاء الطبية بالنسبة للأطباء وأطباء الأسنان .

13- معادلة الشهادات الأكاديمية ( بكالريوس – ماجستير – دكتوراة ) من قبل وزارة التعليم العالي بالنسبة للسعوديين الحاصلين على الشهادة من خارج المملكة .

14- لحملة الزمالات والبورد والتخصصات الدقيقة : إرفاق شهادة التدريب .

15- للمتقدمين لإعادة التصنيف أو التقييم : صورة قرار التصنيف وبطاقة التسجيل المهني السابقة الصادرة من الهيئة .

16- دفع الرسوم المقررة من خلال ( الإيداع – التحويل عن طريق الصراف الآلي – التحويل عن طريق الانترنت ) لحساب الهيئة في البنك الأهلي التجاري رقم ( 20159007001306 ) مع إرفاق قسيمة ( الإيداع / التحويل ) مع المعاملة والاحتفاظ بصورة لدى الممارس .

الدكتور احمد العناني . دي شروط الهيئه والبند رقم 4 بيقول شهادة خبره

رابط هذا التعليق

ايه الاخبار طمنينا وصلتو لفين هل الدكتور عمل مقابلة انهارده ولا ايه ؟

نتمنى لكم التوفيق .

بس كان عندى سؤال اشمعنى عايزين الشغل فجدة ومش الرياض ؟

:wub: :roseop: :sad: wst:: md2: :roseop::roseop:

رابط هذا التعليق

و بعدين هما في عين شمس و القاهرة ظراف .. مش بيكلكعوا الامور .. عايزين بس موافقة جهة العمل .. مش اكتر

وانا برشحلك تقدمي الدبلومة في جامعة القاهرة .. لان الدنيا فيها اسهل شوية من عين شمس .. الدراسة اسهل وما عندهمش التعقيد بتاع عين شمس

vb/showthshowthread.php/m-f-d-s-12529.htmlread.php/m-f-d-s-12529.html" target="_blank">http://egydental.com/vb/

الى الدكتور دنتو اولا شكرا على الرد بس المشكلة عندى ان جهة العمل مش موافقة اصلا على التفرغ علشان انا فى اجازة رعاية طفل بس فى واحدة صاحبتى كانت ظروفها زى وظبطت شهادة تفرغ من مكان تانى غير جهة عملها حاجة صورية كدة وعملت الدبلوم فهل حد عندة فكرة عن الموضوع دة

ثانيا اللينك بتاع الزمالة مش شغال وانا بس عندى استفسارين بخصوصها :::

1-هل هى زى الماجستير ولا لا وهل ليها قيمة فى العمل ؟

2-هل لازم نسافر فيها الى انجلترا ؟؟

سؤال كمان حد يعرف حاجة عن النائب الزائر اية شروط التقديم واية ظروف الدراسة فية وهل لية اهمية زى الدبلوم؟

رابط هذا التعليق

/حازم ارجوك انا عايزه راْ يك بسرعه وراْي الاعضاء كلهم اللي يقدر يفيدني بحاجه يقول بسرررررعه. الموضوع ان مكتب التوظيف ما اتصلش بينا لغاية دلوقتي ومصر الحجاز كمان وعرفنا ان لجنه الانف والاذن في مكتب التوظيف يوم الاربعاء وبما ان الدكتورice hellقال انهم لازم بيتصلوا همه وان ما حدش بيدخل مكتب التوظيف الالما يبكون اسمه موجود عندهم وهمه اتصلوا بيه فالدكتور عندي ما راحش يساْل النهرده لكن واحدزميله راح النهرده ودخل عادي وقالوا له اتفضل وساْلوه كام سؤال كده بساط جدا وتقريبا اللي ساْلوه مش تخصص انف واذن لانهم ساْلوه اسئله عامه كده وبيقول سهله جدا وبعدين قالوا له هانرد عليك بعد ما اللجنه تمشي (مع مراعاة ان دي لجنه الداخليه لسه لجنه الصحه هاتيجي بعدها) المهم احنا بقه النهرده اتعرض علينا عرضين واحد في الرياض على 11 الف وشهر اجازه منهم 15 يوم مدفوعين الاجر و9 ساعات عمل وفي يومين جمعه بيداوم فيهم لكن بمقابل (افر تايم )واليومينالجمعه التانيين اجازه . العرض التاني في جده على 10 الاف وشهر اجازه منهم 21 يوم مدفوعين و8 ساعات عمل .احنا وقعنا عقد مع بتاع جده .بس لازم بكره نروح نودي الجوازات. لما رجعنا من المكتب عرفنا خبر انهم في مكتب التوظيف خللوا الدكتور (زميل جوزي)يدخل ويعمل مقابله عادي رغم انهم ما اتصلوش بيه.احنا دلوقتي تايهين ومش عارفين نفكر .موضوع جده ده يعتبر فرصه لان العروض بتاعت جده قليله جدا فاحنا مش عارفين نمشي في موضوع جده وله ما نروحش نودي الجوازات ونشوف بختنا ايه مع مكتب التوظيف .انا عارفه ان ناس كتير هاتقول خلليكوا مع مكتب التوظيف .بس همه ما اتصلوش بينا ولا بالدكتور زميل جوزي . ةفانا مش عارفه همه تصرفهم النهرده في مكتب التوظيف كان معناه ايه ؟ يعني اي حد يروح يقوم يدخل مقابله علطول وليه ما اتصلوش بزميل جوزي رغم انه مقدم من زمان لكن لما راح عملوا له مقابله وله همه مشوا حالهم معاه وله ايه ؟ اجوكم اللي عنده اي نصيحه يكتبها لي ضروري النهرده . وفي سؤال تاني هوه لو احنا اخدنا التاشيرات من المكتب بتاع عقد جده ده لكن في نفس الوقت جالنا عرض مكتب التوظيف ممكن ناخد الجوازات تاني منهم بعد طلوع التاْشيره وله مش هايدوها لنا ولو رفضوا ممكن نطلع جوازات تانيه ونسافر بيها؟

السلام عليكم روشة/

العرضين المعروضين عليكم تقريباً زى بعض الفروق بينهما ليست كبيرة والإمتيازات تقريباً واحدة من حيث الراتب والمكان والأجازات وخلافة.

لكن يبقى أى عقد فى أى مكان حكومى أفضل من ذلك من حيث راتب زوجك وخبراتة والأجازات أفضل فى الحكومة.

ما أراة الدكتور يروح المكتب طالما هناك مقابلة ويحاول يُدخل المقابلة بأى وسيلة وأجلى القطاع الخاص ليومين لأن من السهل أنك تعرفى فى مكتب التوظيف إذا كُنت نجحت أم لا وفرصتك فى السفر إية لكن معظم الى بينجحوا بيسافروا فى خلال شهرين تقريباً مع مراعة أن الشهرين الجاين دول وقت نزول الناس أجازات أو الإستقالات حيث يكثر الطلب على الأطباء .

إنت عارفة أنا مُش عارف أنزل أجازة لأن ما فى حد يحل مكانى أو يقوم بعملى حتى الأن.

السعودية تُعانى من عجز شديد فى الأطباء خصوصاً مع دخول موسوم الأجازات والإستقالات هذة الأيام.

كمان القطاع الخاص مُش بيخلص ولا ينتهى وهيجى لكى 100 فرصة تانية غير الموجودة معاكى وعن ثقة.

القطاع الخاص مُش أى حد يرتاح فية نظام الكفيل يسعى للربح وفقط بعكس الحكومة أهم حاجة الإلتزام فى العمل وخدمة الناس ولا ينظرون للتكلفة ولا الربح كل شيئ متوفر وممكن تُلام لماذا لم تعمل للمريض فحوصات وغيرة .

هذا رائى ولكى حُرية الإختيار.

:closedeyes: :roseop::roseop: :lol:

اظاهر بقى انهم موش لاقيين دكاترة!!بس في حاجة مهمة انهم محتاجين دكاتة كتار عشان الناس اللي هناك تنزل اجازات

وزاي ماقال د.حازم انهم بيعملو مقابلات للأي حاجة(صحة-داخلية...)بس امتى السفر ماحدش يعرف!!!!

انا من راي انو اي حاجة برا الحكومة اوالمستشفيات الكبيرة الخاصة (سعودي الماني-سعد...)ما تروحش عشان في استغلال للعيانين وقلة ادب وقيمة دا لوطبعا الدكتور عند ضمير عممرو ماحيفكر يروح او يشتغل كده!!!! زاي مامعظم الدكاترة بتعمل كده في عيادتها هنا في مصر ومابيحتاجوش يسافرو الخليج من كتر الفلوس اللي بيعملوها اقدي اللي بيسرقوها!!!!!!!!

ماهو صاحب المستشفى الخاص دا اليوم متكلف عليه يجي ٥٠٠٠ ج مصاريف تشغيل فأي زبون يغلط ويدخل لازم يقلعوه هدوموه عشان يجيب مصاريف المشروع اللي فاتحة ويكسب كمان....

حلوة يقلعوة هدومة دى :blink: .

أضحك الله سنك.

تُريد معرفة كل شيئ عن العمل الحكومى كطبيب أو صيدلى أو تمريض فى السعودية

نتشرف بزيارتك لنا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtop...075&st=1890

رابط هذا التعليق

vb/showthshowthread.php/m-f-d-s-12529.htmlread.php/m-f-d-s-12529.html" target="_blank">http://egydental.com/vb/

الى الدكتور دنتو اولا شكرا على الرد بس المشكلة عندى ان جهة العمل مش موافقة اصلا على التفرغ علشان انا فى اجازة رعاية طفل بس فى واحدة صاحبتى كانت ظروفها زى وظبطت شهادة تفرغ من مكان تانى غير جهة عملها حاجة صورية كدة وعملت الدبلوم فهل حد عندة فكرة عن الموضوع دة

ثانيا اللينك بتاع الزمالة مش شغال وانا بس عندى استفسارين بخصوصها :::

1-هل هى زى الماجستير ولا لا وهل ليها قيمة فى العمل ؟

2-هل لازم نسافر فيها الى انجلترا ؟؟

سؤال كمان حد يعرف حاجة عن النائب الزائر اية شروط التقديم واية ظروف الدراسة فية وهل لية اهمية زى الدبلوم؟

انا اللي اعرفه حضرتك انه بالنسبة لكونك في اجازة رعاية طفل ... فانتي ممكن تجيبي صورة من قرار الاجازة

و توديها الكلية .. و اعتقد دي بيعتبروها تفرغ .. ومممكن تتأكدي لو بعتي حد يسألك في الدراسات العليا

بس بنسبة كبيرة انشاء الله هيقبلوها ..

الزمالة البريطانية في منها انواع في الكبيرة ودي عبارة عن امتحانين نظري .. ولازم اثبات انك قضيتي 3 سنين كلينيكال في مكان معترف بيه زي

زمالة الجراحة (MOS)- معهد ناصر - السنة ب 500 جنيه الكلام ده من 3 سنين .. والاقبال عليها كبير والعدد محدود و الموافقة عليكي مشروطة بموافقة د.حاتم مكاوي عليكي

زمالة العلاج التحفظي - جامعة مصر للعلوم و التكنولوجيا - السنة ب 30000 جنيه

زمالة التقويم (M ORTH) - جامعة القاهرة - السنة ب 50000 جنيه

الامتحانات النظري بتاعتها بتتعمل كلها في مصر ...

اعرف انه بعد 3 سنين خبرة بعد حصولك على واحدة من الزمالات دي بتبقي استشاري

وفي كمان واحدة اسمها MFDS ودي زي دبلومة او زمالة صغيرة بس برده من انجلترا ودي اقل تكلفة ..

بس لسه ما اعرفش قيمتها ايه في الخليج .. هيا امتحانين نظري بس .. الاول بيتعمل في مصر و البحرين

التاني في انجلترا و اتعمل مرة في دبي و لمعلومات اكتر عنها و عن غيرها

في موقع اسمه WWW.egydental.COM

فيه منتدى اسمه continuing education

هتلاقي فيه حاجات كتييييييييييييير

النايب زاير .. هوا اللي اعرفه من موقع الهيئة انه مالوش قيمة في السعودية .. بس مش متأكد

انا جربتها في جامعة القاهرة endo ... و كانت حلوة كشغل .. حالات كتير و امكانيات حلوة

هي دي فايدتها غير انها ممكن تدعم فرصك في التقديم للماجيستير .. يعني بيتغاضوا عن التقدير ... الشهر ب 500 ج ولو خدتي سنة على بعضيها ب 5000 بس اقل حاجة 3 شهور

و مالوش شروط ولا حاجة انتي بس بتجيبلهم الورق اللي بيطلبوه منك

تم تعديل بواسطة dentogabalo
رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا اتصلت النهارده بمكتب التوظيف وقالى هات ورقك وتعالى بكره بس اللى كلمته بتاع الداخليه كان سعودى

بس المشكله قالى مش عايزين صيادله وانا كنت عاوز اسافر بعقد انا وزوجتى

فمش عارف اروح وبعدين تبقى تروح هيا لما لجنة وزارة الصحه تيجى ولا اعمل ايه

ومش عارف هل اللجنه بتاعة وزارة الصحه هتبقى عايزه صيدلانيه ولا لا

افيدونييييييييييييييييييييييى سرييييييييييييييعا :closedeyes:

يا حبيبى روح وقدم أنت وزوجتك أى واحد فيكم ينجح هيشد التانى معاة للسعودية وممكن بسهولة الحصول على وظيفة هناك ،المهم إدخل المقابلة وحل كويس.

طبعاً لو إمتحنت أنت وزوجتك أفضل لكن لو ما حصلش أحط إيدى على خدى وأندب حظى العاسر.

لا طبعاً الطرف الأخر لما يجى السعودية يكمل المشوار من هناك ،،ما هو مش ممكن أضيع كل حاجة علشان أخذ كل حاجة.

ما لا يُدرك كُلة لا يُترك كُلة.

هذا رائى وهذا ما عملتة أنا وزوجتى حيث نجحت أنا الأول وذهبنا للسعودية وهى أكملت وحصلت على وظيفة أفضل ألف مرة من لو نجحت فى مكتب التوظيف السعودى .

يا دكاترة ما حدش عارف الخير فين توكل على الله وخُذ الخطوة الأولى وسيب الباقى على ربنا وصدقنى ربنا عمرة ما ظلم إنسان ،، الإنسان هو الى دائماً بيظلم نفسة. :roseop: .

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

أهلاً بيكم :roseop::roseop: ( وش د/ مصطفى محمود)

والله أنا فى مُنتهى السعادة والأنتخة اليوم ما شاء الله أصبح هناك جيل من السادة القهوجية المُحترفين على أعلى مُستوى فى الرد والتحليل الجميل بعد ما كُنت لوحدى بتهرى من الأسئلة.

شكراً لروشة وماما نونا وغريب وإم إم فرند وطبيبة مستجدة وطبيبة محتارة ودنتوجابولى ويارة وسهيلة محمد عمروأنا طبعاً :blink: .

أخيراً الواحد ممكن أرتاح والصبيان يشغلوا القهوة وأنا ألم الغلة بس ؟؟!!!أحمدك يا رب :lol: .

الاخت العزيزة

انا مش عارفة انتو متوهين نفسكم ليه

لو عايزة الحكومى يبقى خلى الدكتور يروح بكرة يعمل مقابلة وكمتن يروح الاربعاء ع موعد تخصصه

اذا عمل له مقابلة يبقى خيروبركة ويستفسر من الممتحن هل قبلوهولالأ

وممكن يقوله انه مرتبط بسفر تانى عشان يرد عليه

وطولى بالك ع بتاع جدة شوية قولو ان لسه جواز السفر مش جاهز مثلا لغاية ما تقررى

وبعدين السفر الخاص كتير والحكومى افضل وراحة بال

ربنا يوفقكم

يا سلام على الرد الرد الجميل

لكى ألف شكر وتقدير.

"]وكنت عايز اعرف انا لمل اروح امتحن همتحن على انى نائب اطفال معايا الفرست ولا على انى جى بى

والاساله اللى ممكن يسالوها للصيادله ايه

والله هشدك من السلك يا محمد،،، يا إبنى ركز شوية

علشان تمتحن مقيم لا زم يكون معاك واحد من الأتى:

دبلوم أو ماستر حديث بدون خبرات بعد الدراسات العليا.

أو شهادة خبرة تثبت أنك عملت مُقيم فى مستشفى حكومى لفترةمن النيابة.

فرست بارت ما لوش لازمة عِينة فى مصر لما ترجع لة تانى.

أنت معاك حاجة من دول يبقى هتدخول على إمتحان المقيم ولو ممعاكش يبقى هتدخل على ممارس عام.

وبعدين مُش فارقة الراتب واحد واحد واحد ما فيش ولا ريال زيادة ولا نقص،،،،، :lol: .

أسئلة اللجنة لأى تخصص صيدلة أو غيرة بمزاج المُمتحن ليس لها رول،،،!!!!!!!!هيييييية مفهومة دى ولا نعيد كمان.

يارييييييييييت حد من الموجدين يفدنى[/ :closedeyes: size]

أفيدك عن إية هو أنت سئلت حاجة :lol: .

ارجوكم يقدر يفيدني باي نصيحه يقولها بسرعه لان المفروض نقرر النهرده نكمل في عقد جده وله لا وله نكمل ونشوف مكتب التوظيف برضه بس هل ها يكون في مخرج من موضوع عقد جده بعد كده لو قررنا عدم السفر (ملحوظه مهمه ) هيه ان عقد جده المفروض السفر هايكون خلال 20 يوم والمكان في شارع قريش وهوه مكان جديد وصاحبه دكتور لغه عربيه في جامعه في جده واسمه د/رشيد البياضي

احسن حاجة تعمليها تاجلى عقد جدة لو تقدرى شهر ولا اتنين يمكن مكتب التوظيف يتصل فى اى وقت لان دى فترة التعاقد حاليا وبعدين لازم تعرفى يا دكتورة انهم محتاجين تخصصات كتير ومش كل اللى بيتعاقدوا معاهم بيسافروا يعنى ممكن يتصلوا بعد فترة

سيبها على الله ولا تتصلى ولاحاجة وهى هتيجى لوحدها وبعدين عقد جدة مش فرصة ولا حاجة اعتقد 90% من العقود بتكون بنفس المستوى ولازم لازم تسالى على المكان كويس اهم من الراتب.

الاستعجال وحش اسالى كويس لو العمل فى قطاع خاص وسيبك منهم لو قالولك 20 يوم ممكن تقعدى شهرين وهما بارضو هيحتاجوكى .

اما بالنسبة للصحة او الداخلية او اى قطاع حكومى فهى عملية نصيب مش اكتر ومش محتاجة منك تتصلى ولا حاجة .لانك لو عملتيها واتصلتى هيردوا ويقولوا احنا هنتصل بيكى لو فيه فرصة .

ربنا يوفقك ويوفقك زوجك مع العلم انى ما زلت ارجح العمل فى القطاع الحكومى

دمتى بخير

إية الحلاوة دى ،،أنا أشوف لى حتة تانية وأعتزل اللعب.

ربنا يكرمك.

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته عندى سؤال بسيط موجه للدكتور حازم واتمنى انه يفيدنى فيه انا طبيب بشرى مصرى حر ( يعنى مستقيل من وزارة الصحة المصرية دفعة ديسمبر 2005 وخبرتى سنتين بعد الامتياز وجايللى عقد عمل فى حائل كطبيب ممارس عام او جى بى عاوز اعرف طبيعة عمل الجى بى ايه بالظبط هنا فى الخاص وايه الحاجات المطلوبة منه بالظبط فى العمل وهل هو مطالب بمهارات يدوية غير الاستيتش مثلا كمان سؤال بسيط جدا انا معاى شهادة خبرة سنتين من عيادات تخصصية هنا وختمتها من نقابة الاطباء هل لازم اوثقها من الخارجية برده على العلم ان الكفييييييييييل مطلبهاش منى وانا مستغرب ياريت ترد عليا بسرعة جذاك الله خيرا

أنا بزعل جداً من موضوع الطبيب الحر الى بجد دة.

وبحب الطبيب الحر الى كدة وكدة يا أحمد.

المهم مهام الطبيب العام معروفة ومحددة حضرتك تشتغل فى عيادة الممارس العام وتشوف كل الحالات الجنرل وتكشف عليها ممكن الخياطات وبس.

غالبا كشف الطبيب العام من 30 إلى 50 ريال وممكن تعطى أجازات مرضية للمراجعين بحد أقصى يوم واحد وخذ بالك من دى لو أعطيتأجازات أكثر من المسموح بة تعاقب عقوبة صارمة وينهى عقدك فوراً.

العمل من 8 ص حتى الظهر ومن بعد العصر حتى 11 م فى معظم الأماكن.

الجمعة فقط راحة وممكن تشتغلها بأفر تايم.

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

الاخت العزيزه ماما نونه انا متشكره جدا لردك والاخالدكتور غريب الخير .متشكره جدا لاهتمامكم وسرعة ردكم .ومن الواضح اننا فعلا هانكنسل موضوع جده ده اللي ما لحقناش نفكر فيه .او بمعنى اصح همه ما ادوناش فرصه نفكر . لكن الفرصه بالنسبه لينا هيه ان العروض الخاصه اللي جت لنا كلها على 10 الاف او11 بالكتير في الخاص ومش هاتزيد عن كده .لكن احنا لينا مشكله مع مكتب التوظيف وهي في شهادة الخبره وده اللي مخلينا مش حاطين امل كبير عليه لان شهادة خبره الدكتور عندي طالعه من القوات المسلحه ومكتوب فيها انه علشان يشتغل في حكومة او قوات امن بلد تاني لازم ياْخد موافقه مباشره من الريس . واللي قالوه لينا في كل مكاتب السفر انهم هايظبطوا لنا شهادة خبره من عندهم علشان نعرف ناخد التاْشيره فده اللي مخلينا مش حاطين امل على مكتب التوظيف ده السبب شهادة الخبره .علشان كده قلنا ننسى الحكومه ونشوف الخاص .بس هوه اللي قالقني ان المكان ده اللي في جده لسه بيفتح جديد يعني لسه مالوش اسم معروف وصاحب المكان اكيد هايكربج الدكاتره اللي عنده علشان يدخلوا له فلوس لانه مكلف المكان وعايز يلم فلوسه .مش كده برضه صح؟عموما متهياْلي لما الاحد يقف قدام موضوعين مش عارف يختار ايه فيهم يبقى لايا خد ده ولا ده طالما هوه مرتاح على وضعه.لغاية ماتيجي له فرصه. فرصه يعني فرصه بكل معانيها. انا بس اللي حيرني هوه اننا مش ضامنين مكتب التوظيف 10% وكمان عقود جده قليله جدا لكن الرياض عقودها كتير . بس في الاخر كل شيْ نصيب

أهلاً روشة

أنا معاية هنا فى المستشفى صيدلى كان ضابط فى الجيش إحتياط وطالع من الجيش نقيب.

طلعوا روحة ما بين المخابرات والوحدة 13 أمام سينما طيبة فى مدينة نصر ومقر شؤن الظباط الى فى العباسية.

وفى الأخر بعد 3 شهور أعطوة الموافقة وهو الأن شغال معانا هنا بعد ما حلفوة على المصحف أنة ما يتخابر مع حدودى بيسموها التلقين :roseop: .

خلية يحلف بس ويلقنوة وهما هيسبوة يشتغل فى السعودية ، :roseop: .

شُفتى شغل المخابرات هتحلفوا يعنى هتحلفوا، الناس طلعت القمر وقسموة على بعض وإحنا لسة بنحلِف الناس على المصحف إنة ما يقل عقلة ويتخابر مع السعودية :closedeyes: .

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

شكرا جزيلا icehell وماما نونه وغريب الخير بجد بجد حسيت اني مش بافكر لوحدي وربنا يجازيكم خير . ومستنياك يا د/حازم علشان تقول راْيك برضه لانه يهمني(بما ان حضرتك عارف الحكايه من طقطق لسلاموا عليكم) وسلام عليكم بقه دلوقتي

تحت أمرك يا روشة وربنا يكرمكوا وطمنينا عليكى.

السلام عليكم

بصراحة انا مش عارف اقول صباح الخير وا مساء الخير

ليش

لأنوا صارلي قرابة 10 ساعات ty:) عم بقراء :lol: في المنتدي لغاية ما اوصلت للصفحة الاخيرة طبعا بعد ما اكتير من المواضيع يلي أطريت طنشتها

المهم ( شو بدنا في الطويلة خود بنت عمها القصير :blink: ) ).

هههههههههههههههههه

عم بمزح . لسا بدر ي انا لسا اصغير على رأي امي :lol:

المهم

حبيت ادخل هلاء واسجل رسالة متابع وشكر للجميع وبالاخص الدكتور

حازم . روشة . ماما نونة . ياسير . ابو زيد وجا كس

:roseop: :D :roseop:

ولكن في شكر خاص جدا للدكتور حازم

باشا على وقتة الثمين والعطا ء يلي عم بقدمة بدون مقابل . وبقول انشاء الله ربنا يجمعنا في جنات النعيم مع الانبياء والصديقين .

بحب اشكر الدكتور حازم على الارقام التالي

. 5 & 8 & 98 & 68

شرح هادي الارقام في الحلقة التالي

وعشان بدي اروح اضرب :wub: واحد نوم :closedeyes: ( تصبحوا ع خير ) .

الأرقام دى إية تعويزة دى يا مجدى :lol:

يا جماعة حد يرد عليا بسرعة عشان الكفيل بيستعجلنى على الاوراق وانا بصراحة قلقان عشان مطلبش منى شهادة الخبرة واللى اعرفه انها لازم تتطلب عشان امتحان الهيئة بس هو مجابش سيرتها خالص الاستفسار بتاعى فى الصفحة اللى فاتت افيدونى افادكم الله

لازم شهادة خبرة بمدة لا تقل عن سنتين ولا يوم واحد وموثقة ومعتمدة من الخارجية المصرية والسفارة السعودية لأنك لا تستطيع العمل بدون شهادات الخبرة والإمتياز والتخرج الموثقة والمعتمدة.

الثلاث شهادات دول لا غنى عنهم وليس لك تسجيل ولا عمل فى السعودية بدونهم.

وتكون شهادات حديثة يعنى مطلعهم من فترة بسيطة ولا يُعتد بهم لو تاريخهم قديم.

ولا يُقبل لك تسجيل لو مُنقطع عن العمل لمدة أكثر من سنتين.

وإذا جبت شهادة خبرة من قطاع خاص لازم توثق بنفس النظام على أن يكون لك رقم تأمينى فى مقر عملك الخاص وبدونة لا يُعتد بالخبرات الخاصة وتلغى ولا تحسب لك خبرات إطلاقاً.

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

شروط ومتطلبات التصنيف والتسجيل المهني

خدمة التصنيف والتسجيل المهني

المستفيدون : الممارسون الصحيون الذي يحملون المؤهلات العلمية الصحية والخبرات اللازمة الراغبون بتصنيفهم وتسجيلهم مهنياً ليتمكنوا من العمل في وظيفة محددة في القطاع الصحي بالمملكة .

المستندات المطلوبة :

08- صورة ( من الهوية للسعوديين ) أو ( الإقامة و الجواز لغير السعوديين ) مع الأصل للمطابقة .

09- عدد ( 2 ) صورة شخصية حديثة .

10- شهادة سبل المحافظة على الحياة الأساسية ( BLS ) .

11- تقرير طبي لمن تجاوز عمره ستين عاماً ( حسب النموذج الخاص بذلك ) .

12- وثيقة التأمين الطبي ضد الأخطاء الطبية بالنسبة للأطباء وأطباء الأسنان .

13- معادلة الشهادات الأكاديمية ( بكالريوس – ماجستير – دكتوراة ) من قبل وزارة التعليم العالي بالنسبة للسعوديين الحاصلين على الشهادة من خارج المملكة .

14- لحملة الزمالات والبورد والتخصصات الدقيقة : إرفاق شهادة التدريب .

15- للمتقدمين لإعادة التصنيف أو التقييم : صورة قرار التصنيف وبطاقة التسجيل المهني السابقة الصادرة من الهيئة .

16- دفع الرسوم المقررة من خلال ( الإيداع – التحويل عن طريق الصراف الآلي – التحويل عن طريق الانترنت ) لحساب الهيئة في البنك الأهلي التجاري رقم ( 20159007001306 ) مع إرفاق قسيمة ( الإيداع / التحويل ) مع المعاملة والاحتفاظ بصورة لدى الممارس .

الدكتور احمد العناني . دي شروط الهيئه والبند رقم 4 بيقول شهادة خبره

أكرمك الله أخش أريح لى شوية ما أنا سيب وراية ستات تكل الزلط :closedeyes: :roseop:

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

وهل لازم الحضور بانتظام فى الدبلوم؟

الأخت الفاضلة طبيبة مستجدة حضرتك من الأفضل تروحى كل كليات الطب الى ممكن تسجلى فيها وتشوفى شروط كل واحدة لكن معظم كليات القاهرة ناس مخها كبير ومش بتوع مشاكل ولا مُعقدين زى كليات الأقاليم.

موضوع شهادة التفرغ دة الكلية تطلبة علشان لو طلبوا منك الحضور ما تقوليش أنا شغالة فى الصحة ومش فاضية لكم.

والصحة بتعاكس فى التفرغ علشان زى ما ذكرت لكى من قبل التفرغ نوعين بأجر وبدون أجر .

وفية وجع راس للصحة إشمعنى أعطيت فلانة وما أدتش لعلانة فهم بيرحوا دماغهم من الأول.

لكن لو حضرتك وخدة بعثة من الصحة للدراسات العليا على حساب الصحة بيكون التفرغ من حقك لو مسجلة ماستر ودة بعد الفرست بارت .

أما الدبلوم غالباً مالوش تفرغ أنا لما كنت فى فترة الفيزوتر بتاعتى الكلية قبلوا قرار الأجازة الى كنت واخدها رعاية والد مريض.

الموضوع بيختلف من جامعة لأخرى على حسب قرارات مجلس كل جامعة لهم الحرية فى القرارات الداخلية التى تخصهم ولهذا إسئلى فى أكثر من جامعة.

هل الزمالة البريطانية تغنى عن الدبلوم؟وهل نسب نجاحها عالية ولا زى ماسمعت ان نسب النجاح قليلة وناس كتير بيضيع عليها الفلوس وهل لازم فيها نسافر انجلترا؟

أنا حاسس غنك متلخبطة وعندك لبس فى الأمور لاوم حضرتك تحددى هدفك الأول وصدقينى دة هيريحك كتير جداً.

الزمالة البريطانية أو أى زمالة حاجة تانية خالص عن الماستر أو الدبلوم.

الزمالة بترقيكى للإستشارى ودى أعلى حاجة فى الطب.

الدبلوم أو الماستر بس أخرك أخصائى والماستر طبعاً أقوى من الدبلوم لأنة الماستر مدة الدراسة أكبر وممكن تحضرى دكتوراة بعدة لكن الدبلوم فلا.

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم جميعا وعلى كل من شارك فى الموضوع وارجو المعذرة لفتح الموضوع ثم انقطاعى المفاجئ عن منتدانا الحبيب و لكن ذلك كان لعذر خارج عن ارادتى وكم انا سعيد برؤية كم المشاركات التى اثبتت صحة فكرة فتح موضوع خاص بنا

وشكر للجميع

رابط هذا التعليق

دكتور دنتو طب بالنسبة للزمالة الصغيرة هل معترف بيها فى العمل؟وهل بيها امتحان عملى ولا نظرى بس؟

سؤال تانى هل لازم علشان اقدم نائب زائر يكون عدى عدد سنين معين من التخرج ولا مفتوحة؟وهل باخد شهادة بانى اخدت نائب زائر؟ طب لازم اكون من خريجة الجامعة علشان اقدم فيها؟ولو قدمت اندو ممكن اشتغل كمان حشو وتركيبات وامتى اقدم هل فقية وقت زى الماستر ولا اى وقت فى السنة؟

معلش لكثرة الاسئلة؟

طب هل عند حضرتك فكرة عن اى دورات ممكن ناخدها فى السعود ية او فى مصر؟ممكن نسال عنها فين؟

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...