اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغترب-طبيب/ صيدلى/ تمريض اتفضل معانا

Recommended Posts

السلام عليكم

كيف الحال دحازم

كنت عايز اعرف ايه هيا الكرسات اللى بتتاخد عشان تزود قبولى فى اى مكان واللى زوجتى ممكن تاخدها (صيدلانيه)

وانا اتصلت بمكتب التوظيف السعودى قالى ان اللجنه كمان اسبوعين وقالى انهم لسه متصلوش بحد مش عارف الكلام ده صحيح ولا ايه

وكنت عايز اعرف الزوجه لو جالها عقد خاص ممكن تاخد البنت معاها ولا تسافر بعدها

وشكرا جزييييييييييييييييييييييييييييييلا :roseop:

الدكتور محمد عمر أهلاً بك وأسف للتأخر فى الرد

فئة الفنين الحريم غير مسموح لهم بإستقدام أهلها على نفقة الحكومة السعودية ولكن على حسابها الخاص ممكن.

بس مسموح للرجال من الصيادلة إستقدام الأهل زى الزوجة والأولاد.

أظن أنة مكتب التوظيف السعودى الأن ليس فية مُقابلات ولست مُتابعاً لة لأن لو فية مُقابلات بنعرف من زملائنا الى نازلين يختبروا ومن الإستشارين الى نازلين يمتحنوا الناس.

لكن حضرتك تتابع من عنك أفضل عن طريق الهاتف.

:roseop:

تُريد معرفة كل شيئ عن العمل الحكومى كطبيب أو صيدلى أو تمريض فى السعودية

نتشرف بزيارتك لنا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtop...075&st=1890

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الاخوة الافاضل

بالنسبة لغرض الالتحاق بالبورد السعودى مش البورد السعودى فحد ذاته انت لو مقيم فالسعودية وعايز تدرس اى بورد مثلا العربى او البريطانى لازم تكون بتشتغل فوظيفة طبيب مقيم متدرج الوظيفة فمستشفى معترف لديهم ولا يتم ذلك الا عن طريق الالتحاق بالبورد السعودى اولا لان المستشفيات المعتمدة دى هى هى المعتمدة للبورد السعودى .وانت اذا ربك اكرمك بمكان فالبروجرام السعودى ده بتكون وظيفة مقيم براتب طبعا بس انت وحظك ممكن سكون المستشفى ال قبلك عنده راتبه فالحضيض وممكن تلتحق بمشفى محترم وراتبه كويس .

طبعا انا مقدرش افيدك انه ينفع تلتحق بالبورد السعودى ده من مصر بس على ما اعتقد انه مينفعش لان ده زى الزمالة المصرية عندنا فمصر

انما هو مش شهادة مفيده انك تروح اى بلد تقول انى معايا بورد سعودى انما الهدف الوحيد انك تاخد عن طريقه البورد العربى او البريطانى .

اتمنى اكو ن افدتكم

أولاً مشكورة ماما نونا

الى أفهمة من كلامك إنة لو مثلاً أن جالى عقد عمل مقيم أو أخصائى فى أحد المستشفيات التى بها تدريب للبورد السعودى زى مثلاً مستشفى الملك فيصل التخصصى بالرياض ودى فيها برنامج البورد السعودى يحق لى أن ألتحق فى البورد السعودى،،!!!!!صح كدة ولا فى حاجة غلط؟؟؟؟

لكن لو ان على سبيل المثال شغال فى مستشفى فى بلد صغيرة مثل لو ذكرنا على سبيل المثال تيماء أو بدر وطبعاً دى ليس بها مستشفيات تخضع لبرنامج البورد السعودى يبقى ليس من حقى التقديم فى البورد السعودى؟؟ صح ولا غلط :roseop:

طبعاً حضرتك ما تقوليش لية أنقل لمستشفى فيها البورد لأن دة ليس من حقى كأجنبى .

يا ريت لو فهمت حاجة غلط وضحى لى.

اكرر لك جزيل الشكر.

لو حضرتك شغال مثلا مقيم فمستشفى الملك فيصل التخصصى ده معناه انك طبيب شغال فقط فالمستشفى دى ولو انت عايز تلتحق بالبورد هتمتحن امتحان القبول المباشر وتجرى المقابلة الشخصية وتقدم للالتحاق بالبروجرام زيك زى الغريب ال مش شغال فالمستشفى وزى ما قلت لحضرتك الاولويه للسعوديين يعنى ممكن متقبلش عندهم فالبروجرام لعدم وجود فرص شاغرة .

انما لو بلد صغيرة مفيش فيها البروجرام يبقى ده حظك , بس ال اعرفه انك لو فبلد بعيد عن المدن الكبيرة فرصتك للالتحاق بالبروجرام اكتر لان عدد السعوديين المتقدمين هتكون اقل من المدن الكبيرة زى الرياض وجدة .

وشكرا

وشكرا

رابط هذا التعليق

سؤال في السريع يا دكتور حازم

انا الحين لو دخلت برنامج الهيئة تبع الجراحة ,,,, واشتغلت بمستشفى حكومي اللي هي لازم اخلصها 4 سنين بمستشفى معترف بيه

انه لازم يكون حكومي

هل بقبض راتب ........... هل باخذذ فلوس على شغلي بالمستشفى .............و الا من غير فلوس

Life has Diffculties

and

9o3obaaaaaaaaaaat

رابط هذا التعليق

انا الحين لو دخلت برنامج الهيئة تبع الجراحة ,,,, واشتغلت بمستشفى حكومي اللي هي لازم اخلصها 4 سنين بمستشفى معترف بيه

انه لازم يكون حكومي

هل بقبض راتب ........... هل باخذذ فلوس على شغلي بالمستشفى .............و الا من غير فلوس

اسمح لى دكتور حازم ارد عليه

مش لازم تكون حكومى المهم تكون معتمدة لدى البورد ال انت عايز تذاكر فيه ولو قبلوك فيها بيكون تعيين براتب طبعا .

ومش لازم تقعد ال 4 سنين فنفس المستشفى اقل مدة 6شهور فاى مستشفى يعنى ممكن تجمع شهادات من كل مستشفى عملت بها المهم المده تكون 4 سنوات المهم اى مستشفى تروح فيه يكون معتمد لديهم

بالنسبة للبورد البريطانى مثلا انت ممكن تكون اشتغلت فمستشفى معترف لديهم لمدة 4 سنوات متصلة بدون الالتحاق بالبروجرام فالحالة دى تمتحن ال first علطول وال second ممكن تمتحنه ب 6 شهور ده انك معاك شهادة بتقول انك امضيت فترة عمل فمستشفى معتمد لديهم فترة 4 سنوات

اتفضل يا دكتور حازم بالتعليق

رابط هذا التعليق

انا طبيب تخدير وعناية مركزة اعمل بالسعودية نفسى احضر اى زمالة فى العناية المركزة بدون المرور بزمالة الباطنة العامة او التخدير اى مباشر افيدونا جزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

انا طبيبه جيت السعوديه بعد ما خلصت امتياز مرافقه لزوجي يا دوبك استلمت التكليف و تاني يوم عملت اجازه مرافقه زوج يعني حتي مكملش سنه بعد الامتياز عايزه اشتغل خاص هل ينفع و لا لا؟؟؟؟؟؟؟

و بعدين هو شرط لامتحان الهيئه ان يكون عدي علي الامتياز سنتين؟؟؟؟؟؟؟؟

ارجوكم عرفوني

رابط هذا التعليق

انه لازم يكون حكومي

اسمح لى دكتور حازم ارد عليه

مش لازم تكون حكومى المهم تكون معتمدة لدى البورد ال انت عايز تذاكر فيه ولو قبلوك فيها بيكون تعيين براتب طبعا .

ومش لازم تقعد ال 4 سنين فنفس المستشفى اقل مدة 6شهور فاى مستشفى يعنى ممكن تجمع شهادات من كل مستشفى عملت بها المهم المده تكون 4 سنوات المهم اى مستشفى تروح فيه يكون معتمد لديهم

بالنسبة للبورد البريطانى مثلا انت ممكن تكون اشتغلت فمستشفى معترف لديهم لمدة 4 سنوات متصلة بدون الالتحاق بالبروجرام فالحالة دى تمتحن ال first علطول وال second ممكن تمتحنه ب 6 شهور ده انك معاك شهادة بتقول انك امضيت فترة عمل فمستشفى معتمد لديهم فترة 4 سنوات

اتفضل يا دكتور حازم بالتعليق

شكرا للرد ... طيب انا بعرف انه مافي الا مستشفيات حكومي بس معترف بيها

اذا في مستشفيات خاصة ممكن اعرف ايش هي

خصوصا بمدينة جدة لاني من المقيمين بجدة

وبالنسبة للحكومي انا بعرف انه من غير راتب للاجنبي ..... ممكن حد يفيدني

لانه لي واحد قريبي نيابة اطفال بجامعة الملك عبدالعزيز ورابع سنة وما بيقبض

افيدوني رجاء

Life has Diffculties

and

9o3obaaaaaaaaaaat

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

انا يا جماعة عايزاكو تساعدونى كل ما اقدم على شغل الاقى المشكلة مش شهادة الهيئة ق ماهى مشكلة انى كفالتى على الزوج وكل ما حد يعرف كة بيتخض ومايرضاش يشغلنى انا عايزة حد يفهمنى هل انى على كفالة زوجى مشكلة عويصة اوى فى الشغل ولا اية

وكل واحد يقول ان المشكلة ان لازم اروح الامارة والافلام دى؟انا مابقتش فاهمة ايهم اصعب كفالتى على الزوج ولا على كفيل تانى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟علشان انقل الكفالة

طب ابطل ادور على شغل ولا هنا الشغل واسطة كمان؟؟؟؟؟؟

بجد انا محبطة :happy: :rolleyes:

رابط هذا التعليق

يا جماعه انا خلصت الامتياز بقالي 6 شهور و جيت مرافقه لجوزي ف السعوديه

ينفع اشتغل ف السعوديه؟؟؟؟؟

و ينفع امتحن امتحان الهيئه و لازم يبقي معايه خبره سنتين بعد الامتياز؟

رابط هذا التعليق

انا غندى استفسار بخصوص انا دلوقتى عايزة انزل مصر اعمل دبلوم اسنان المهم انا على كفالة وزارة الصحة وهما مش عايزين يدونى جواب تفرغ ولازم اكون على قيد العمل وفى الجامعة لازم اجيب جواب تفرغ؟فى واحدة صاحبتى جابت جواب صورى من مكان تانى غير شغلها ودى كدة؟

هل هذا ممكن وهل فى طريق تانى واية الطريقة اللى اعرف اخلص بيها الموضوع دة حتى لو ودى كدة من اى مكان؟ :hysterical::hysterical:

رابط هذا التعليق

انا غندى استفسار بخصوص انا دلوقتى عايزة انزل مصر اعمل دبلوم اسنان المهم انا على كفالة وزارة الصحة وهما مش عايزين يدونى جواب تفرغ ولازم اكون على قيد العمل وفى الجامعة لازم اجيب جواب تفرغ؟فى واحدة صاحبتى جابت جواب صورى من مكان تانى غير شغلها ودى كدة؟

هل هذا ممكن وهل فى طريق تانى واية الطريقة اللى اعرف اخلص بيها الموضوع دة حتى لو ودى كدة من اى مكان؟ wst:: smk:

بصي يا ستي ادامك حل من

يا اما تروحي تجيبي موافقة جهة العمل اللي هي الوحدة اللي انتي فيها او المستشفى اللي انتي فيها .. و ده بيبقى بالتنسيق مع مدير المستشفى و تفهميه ان الموضوع مش فارق معاه في حاجة خصوصا اذا كنتي بتاخدي ايام اوففات .. و ساعتها الجامعة بتوافق و انا جربت ده في القاهرة و عين شمس

ممكن تقدمي على اجازة .. زي رعاية طفل .. رعاية اسرة .. و تجيبلهم صورة قرار الاجازة دي و ده هيعتبر تفرغ .. و ممكن تبقي حتى تقطعي الاجازة دي بعد كده لو مش عاوزاها

رابط هذا التعليق

يا ريت لو تقري الموضوع من اوله هتفهمي حاجات كتيير

رابط هذا التعليق

يا ريت لو تقري الموضوع من اوله هتفهمي حاجات كتيير

الموضوع كبيييييييييييييييييييير

لو حدا من الدكاترة الافاضل يلخص لنا الفكرة بتاعت اللي عاوزين ياخدو الامتياز

واللي خلصو الامتياز

انا عايز تلخيص للفكر اللي كان موجود بالـ 60 صفحة اللي فاتو

شكرا wst::

Life has Diffculties

and

9o3obaaaaaaaaaaat

رابط هذا التعليق

انه لازم يكون حكومي

الى أعرفة ومُتأكد منة إنك تأخذ راتب عندما يكونوا مُتعاقدين معاك على وظيفة معينة يعنى مثلاص لو حضرتك تم التعاقد معك على أنك طبيب مُقيم أو أخصائى وهكذا.

أما موضوع إنك فى بروجرام البورد السعودى أنا لا أظن أنك هتأخذ راتب بل أظن أنك هتدفع لهم والله أعلم .

وأترك الرد اليقين للأخت ماما نونا هى أعلم منى فى الموضوع هذا

تُريد معرفة كل شيئ عن العمل الحكومى كطبيب أو صيدلى أو تمريض فى السعودية

نتشرف بزيارتك لنا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtop...075&st=1890

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...