اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغترب-طبيب/ صيدلى/ تمريض اتفضل معانا

Recommended Posts

علىفكره يا د/ حازم . لو تفتكر مشكلتنا في الاول خالص لما قلت لك على شهادة الخبره اللي من الجيش. الظاهر ان الموضوع هايطلع بجد لان مكتب السفر اللي جاب لنا اول عرض للسفر اتصل بينا النهرده وجايبين عروض تانيه يمكن تكون افضل من العرض الاول بس برضه مشكلة شهادة الخبره قالوها المره دي بصريح العباره (بالمفتشر كده يعني) ههههه . قالو للدكتور بصراحه كده شهادة الخبره بتاعتك دي ما تنفعش والكفيل بيكون عارف انك كنت شغال في القوات المسلحه بس لازم علشان الورقيات تتغير شهادة الخبره دي . وهمه (المكتب يعني) بيضربوا شهادات خبره الشهادة بتكلف 800 جنيه. وده مش المكتب الوحيد اللي قال لنا كده مكتب تاني برضه عرض عمل شهادة خبره ب800 جنيه . الظاهر انهم عاملين لها تسعيره هههههههه. ايه راْي حضرتك

الشهادات المضروبة لو اتكشفت في السعودية نتيجتها هتكون منع نهائي لا رجعة فيه من ممارسة المهنة في المملكة

الخبر ده من موقع الهيئة السعودية للتخصصات الصحية

بلغ عدد المسجلين لدى الهيئة السعودية للتخصصات الصحية منذ بدء نظام التسجيل المهني وحتى الآن (169296) ممارساً صحيا ولا يزال هذا الرقم في تزايد مستمر حتى يتم تسجيل كافة الممارسين الصحيين.

وأوضح محمد الغدير مدير إدارة التسجيل والتصنيف المهني بالهيئة السعودية للتخصصات الصحية انه تم حصر ما يزيد على (7507) ممارس صحي من فئات مختلفة ما بين أطباء وفنيين وممرضين وصيادلة ضمن قائمة الممنوعين من ممارسة المهن الصحية ، لافتا إلى إن الهيئة تهدف من وراء تصنيفها المهني إلى توثيق المؤهلات والخبرات العملية والتأكد من مصداقيتها والتأكد من قدرة وكفاءة الممارسين الصحيين واستبعاد من يثبت عدم جدارته وتحديد الاختصاص والدرجة المهنية المناسبة لقدرات وكفاءة الممارس الصحي بما يتوافق مع الأنظمة المعمول بها في المملكة.

وكشف الغدير إن نظام الهيئة تكفل بتصنيف الشهادات الصحية وتقييم حامليها ووضع الأسس والمعايير لمزاولة المهن الصحية, إضافة لوضعها القواعد العامة لتصنيف الشهادات وتقييم حامليها من خلال لجان متخصصة يمثلون كافة التخصصات الصحية.وبين الغدير أن الهيئة السعودية للتخصصات الصحية بما لها من صلاحيات مخولة فإنها تكاد تكون المرجع الأهم لقوائم الممنوعين من العمل الصحي في المملكة , وبحكم هذه المسؤولية فان متابعة الممارسين الصحيين في المملكة وإضافة من ينطبق عليهم أسباب المنع في قائمة الممنوعين دور تقوم به الهيئة بشكل دائم, كما تقوم أيضا بإبلاغ هذه القوائم إلى كافة الجهات الأمنية والطبية المعنية بذلك في المملكة بشكل دوري, وتعممها أيضا إلى بعض الجهات الخارجية مثل مجلس وزراء الصحة لدول مجلس التعاون لدول الخليج العربي وغيرها.

مشيرا إلى إن أسباب المنع عن ممارسة المهن الصحية تتخلص في كونها اما بسبب عدم الالتزام بمعايير وأخلاقيات المهنة أو لاسباب مرضية أو لعدم القدرة على القيام بمزاولة المهنة او للصالح العام أو لعدم اجتياز امتحان التقييم المهني الذي تعده الهيئة, أو للتزوير وعدم قبول المؤهلات، وبين الغدير إن المنع نوعان هما: الأول منع قطعي لا رجعة فيه وهو ما يتعلق بعدم الالتزام بمعايير وأخلاقيات المهنة أو لأسباب مرضية أو للصالح العام أو التزوير وعدم قبول المؤهلات, والثاني: منع غير قطعي وهو ما يتعلق بعدم اجتياز التقييم الذي تعده الهيئة والذي بالإمكان رفعه بعد الحصول على تدريب إضافي واجتياز امتحان التقييم الذي تعده الهيئة مرة أخرى.

والخبر كمان من جريدة الوطن:

http://www.alwatan.com.sa/news/newsdetail....3&groupID=0

الموضوع مش سهل ومش لعبة وممكن تتدخل فيه هيئة التحقيق والادعاء العام

وفي النهاية هو غش وتزوير وخيانة للأمانة

تم تعديل بواسطة YaserK
رابط هذا التعليق

لوسمحت يا د/ حازم مكن اساْل حضرتك عن امتحان الهيئه السعوديه للتخصصات .هل ممكن الواحديمتحنه هنا في مصر وله لازم في السعوديه ولو في مصر بيكون امته وفين؟ وهل الافضل الواحد يمتحنه في مصر بحيث لما يقدم على عقد يكون ميزه معاه وله يمتحنه في السعوديه عادي. والاسئله ياترى الواحد يجيبها منين لاني سمعت ان في مكتبات بتبيع ورق فيه زي نماذج كده والنماذج دي بتتكرر وشكرا

الامتحان ممكن يكون اونلاين في مصر او في السعودية من خلال برومترك, بس لو في السعودية يبقى لازم تقدم طلب دخول الامتحان في الهيئة وبيدوكي Eligibility Number لازم تحجزي بيه الامتحان في السعودية

عناوين مراكز الامتحان في السعودية هتلاقيها على اللينك ده:

http://scfhs.org.sa/index.php?option=com_c...&Itemid=184

ودي التخصصات المتاحة لامتحانات برومترك ورسوم الامتحان:

http://scfhs.org.sa/index.php?option=com_c...&Itemid=180

الامتحان بيتعمل لكل تخصص حوالي 3 أو 4 أيام في الأسبوع وكل يوم فيه 3 امتحانات الساعه 9 و11 و1, والنتيجة بتكون بعد انتهاء الامتحان مباشرة

تم تعديل بواسطة YaserK
رابط هذا التعليق

شكرا د/ ياسر على ردك لموضوع شهادة الخبره . بس انا لما كنت اقصد ان المكاتب بتضرب شهاده مش معناه تزوير لان احنا معانا شهادة خبره بالفعل وصاحب العمل (الكفيل) بيكون عارف كويس الوضع كل ما في الموضوع ان بدل مابيكون الطبيب قضى مدة خبرته في مستشفى عسكري بيكون مكتو ب انه قضاها في اي مستشفى خاص . والشهاده دي مش احنا اللي بنعملها ده مكتب السفريات وبعلم صاحب العمل علشان سهولة الاجراءات بس ود/ حازم عارف قصدي من الموضوع ده لاني كنت حاكيه له الحكايه قبل كده .واحنا مش جايبين مهندس وعاملين له شهاده انه دكتور . وانا متشكره جدا لاهتمامك وردك وخوفك على اخواتك المصريين

رابط هذا التعليق

تاني شكرا لك يا د/ ياسر بجد على اللينكات بتاعت امتحانات الهيئه بصراحه مجهود جميل بس لو اتعبك معايه شويه انا عايزه اعرف نماذج امتحانات تخصص انف واذن اجيبهامنين لو عند حضرتك فكره؟ودعواتك معانا بقه

رابط هذا التعليق

معلش يا دكتور حازم انا عايزة توضيح بس ازاى اقدم فى وزارة الصحة او المديرية يعنى اية الخطوات واية الورق المطلوب واروح لمين هناك بالضبط؟

حاجة تانى انا اعرف ان المستوصفات الخاصة بيبقة الاستقبال مظبط مع الدكاترة يعنى ممكن لو اديتهم السي فى بتاعى يركنوة على جنب لو كانوا عايزين يجيبوا حد تبعهم يبقى اعمل اية وادى السي فى لمين فى المراكز الخاصة ؟

وازاى اتابع الطلب بتاعى هل بالتليفون ولا لازم اعدى علىيهم(المديرية او المستوصف الخاص)ولا اسيب السى فى واستى حد يرد؟ :closedeyes:

رابط هذا التعليق

دكتور حازم معلش انت ماوضحتليش برضة يعنى لازم علشان اجدد ترخيص الهيئة اجيب شهادات خبرة؟طب ينفع اجيبها من مصر؟واية لازمة ساعات التعليم المستمر طب؟؟؟؟؟؟؟واية التقيييم دة؟؟؟؟واعذرنى لكترة الاسئلة بس انا خبرتى فى الحاجات دى تقريبا زيرو فربنا يكرمك؟

رابط هذا التعليق

مرحبا دكتور حازم حبيب الشعب

:rolleyes: :roseop: i*:

كنت عايزك تحكيلنا شوية عن الالماني ,,, محاسنه ومساوئه ؟؟؟

من رايك الشخصي لاني قؤات بالمنتديات عن التخصص بالمانيا وصارت عندي معلومات كافية عنه !! wst::

فانته هل عندك خبرة بالموضوع تقدر تكون شرارة انطلاق لي بالبحث بالالماني ؟؟؟

وهذا ايميلي للتواصل يا دكتور

junior.surgeon@hotmail.com

مرسي خالص يا امير :closedeyes:

Life has Diffculties

and

9o3obaaaaaaaaaaat

رابط هذا التعليق

علىفكره يا د/ حازم . لو تفتكر مشكلتنا في الاول خالص لما قلت لك على شهادة الخبره اللي من الجيش. الظاهر ان الموضوع هايطلع بجد لان مكتب السفر اللي جاب لنا اول عرض للسفر اتصل بينا النهرده وجايبين عروض تانيه يمكن تكون افضل من العرض الاول بس برضه مشكلة شهادة الخبره قالوها المره دي بصريح العباره (بالمفتشر كده يعني) ههههه . قالو للدكتور بصراحه كده شهادة الخبره بتاعتك دي ما تنفعش والكفيل بيكون عارف انك كنت شغال في القوات المسلحه بس لازم علشان الورقيات تتغير شهادة الخبره دي . وهمه (المكتب يعني) بيضربوا شهادات خبره الشهادة بتكلف 800 جنيه. وده مش المكتب الوحيد اللي قال لنا كده مكتب تاني برضه عرض عمل شهادة خبره ب800 جنيه . الظاهر انهم عاملين لها تسعيره هههههههه. ايه راْي حضرتك

الشهادات المضروبة لو اتكشفت في السعودية نتيجتها هتكون منع نهائي لا رجعة فيه من ممارسة المهنة في المملكة

الخبر ده من موقع الهيئة السعودية للتخصصات الصحية

بلغ عدد المسجلين لدى الهيئة السعودية للتخصصات الصحية منذ بدء نظام التسجيل المهني وحتى الآن (169296) ممارساً صحيا ولا يزال هذا الرقم في تزايد مستمر حتى يتم تسجيل كافة الممارسين الصحيين.

وأوضح محمد الغدير مدير إدارة التسجيل والتصنيف المهني بالهيئة السعودية للتخصصات الصحية انه تم حصر ما يزيد على (7507) ممارس صحي من فئات مختلفة ما بين أطباء وفنيين وممرضين وصيادلة ضمن قائمة الممنوعين من ممارسة المهن الصحية ، لافتا إلى إن الهيئة تهدف من وراء تصنيفها المهني إلى توثيق المؤهلات والخبرات العملية والتأكد من مصداقيتها والتأكد من قدرة وكفاءة الممارسين الصحيين واستبعاد من يثبت عدم جدارته وتحديد الاختصاص والدرجة المهنية المناسبة لقدرات وكفاءة الممارس الصحي بما يتوافق مع الأنظمة المعمول بها في المملكة.

وكشف الغدير إن نظام الهيئة تكفل بتصنيف الشهادات الصحية وتقييم حامليها ووضع الأسس والمعايير لمزاولة المهن الصحية, إضافة لوضعها القواعد العامة لتصنيف الشهادات وتقييم حامليها من خلال لجان متخصصة يمثلون كافة التخصصات الصحية.وبين الغدير أن الهيئة السعودية للتخصصات الصحية بما لها من صلاحيات مخولة فإنها تكاد تكون المرجع الأهم لقوائم الممنوعين من العمل الصحي في المملكة , وبحكم هذه المسؤولية فان متابعة الممارسين الصحيين في المملكة وإضافة من ينطبق عليهم أسباب المنع في قائمة الممنوعين دور تقوم به الهيئة بشكل دائم, كما تقوم أيضا بإبلاغ هذه القوائم إلى كافة الجهات الأمنية والطبية المعنية بذلك في المملكة بشكل دوري, وتعممها أيضا إلى بعض الجهات الخارجية مثل مجلس وزراء الصحة لدول مجلس التعاون لدول الخليج العربي وغيرها.

مشيرا إلى إن أسباب المنع عن ممارسة المهن الصحية تتخلص في كونها اما بسبب عدم الالتزام بمعايير وأخلاقيات المهنة أو لاسباب مرضية أو لعدم القدرة على القيام بمزاولة المهنة او للصالح العام أو لعدم اجتياز امتحان التقييم المهني الذي تعده الهيئة, أو للتزوير وعدم قبول المؤهلات، وبين الغدير إن المنع نوعان هما: الأول منع قطعي لا رجعة فيه وهو ما يتعلق بعدم الالتزام بمعايير وأخلاقيات المهنة أو لأسباب مرضية أو للصالح العام أو التزوير وعدم قبول المؤهلات, والثاني: منع غير قطعي وهو ما يتعلق بعدم اجتياز التقييم الذي تعده الهيئة والذي بالإمكان رفعه بعد الحصول على تدريب إضافي واجتياز امتحان التقييم الذي تعده الهيئة مرة أخرى.

والخبر كمان من جريدة الوطن:

http://www.alwatan.com.sa/news/newsdetail....3&groupID=0

الموضوع مش سهل ومش لعبة وممكن تتدخل فيه هيئة التحقيق والادعاء العام

وفي النهاية هو غش وتزوير وخيانة للأمانة

أهلاً دكتور ياسر /

يا عم براحة علينا وعلى الزباين شويتين طفشت الزوبونين الى عمالين نحوط عليهم ونعمل لهم سحر وشعوذة علشان مش يسبونا ويسرحوا على قهوة تانية ما أنت عارف التهامى والشامى وهشام وزياد وقناوى ، القشية معدن معاهم الله أكبر وعملهم كدة على قلبهم :lol: وأخوك غلبآآآآآآآآآآآن يا وِلداة علية :lol: .

الأخت روشة ما تقصدش أنا أعرف قصتها كويس هى عندها موضوع ملخبط كدة وإن شاء الله يا رب يتحل.

أنا رائى يا أخت روشة حضرتك والدكتور توكلى على الله أولاً وحاولى تمشى بالشهادة الأصلية ولو ما نفعتش يبقى ما فيش بُد غير الشهادة الى حضرتك عرفتها لى من قبل ودة مش تزوير لأنة ما كتبش حاجة من الخيال أو كتب حاجة ما حصلتش ، حاشى لله دة مجرد صياغة الشهادة على الطريقة المطلوبة !!!!!!؟؟؟؟؟؟فاهم يا عم ياسر الراجل أخصائى ومعاة ماستر من 15 سنة وخبرة فى القوات المُسلحة المصرية فى المستتشفى العسكرى يعنى وفى السعودية بيتبغددوا علية عاوزينها شهادة زى بتاعتى وبتاعتك كدة من مستشفى منية البصل أو صفط اللبن وعليها ختم مديرية الصحة مش مستشفى عسكرى كبير :lol: .

زمن الإنصاص قامت والقولب نامت.

وبعدين أنت حطيط لينكاك جميلة نشكرك عليها لكن أنت ذكرت أن شركة بروميترك بتعمل الإمتحان وما ذكرتش أماكن الإمتحان فى مصر، وكذالك ذكرت أنة ينفع أون لاين وما ذكرتش إزاى يعنى فى البيت ولا فى مراكز معينة وفين المراكز دى.

خد بالك فى موقع الهيئة السعودية للتخصصات الصحية لم أستطع التوصل لمكان الإمتحان فى مصر ولا فهمت كيفية إجراء الإمتحان أون لاين مع مُراعة أنة الأماكن المذكورة على موقع الهيئة لعقد الإمتحان دى مش كل أماكن الإمتحان وفقط ،،بمعنى أنة هذة الأماكن هى الأماكن الرئيسية وتبقى أماكن فرعية يعد فيها الأمتحان بصفة غير دورية.

يعنى

نأخذ مثلاً منطقتى وهى الحدود الشمالية ومنطقة الجوف مثلاً ودول منطقتين كُبار جداً وفيهم عدد لا يُستهان به من الممارسين الصحين وليسوا مذكورين تماماً فى موقع الهيئة هل معنى هذا أنة لا يُجرى فيهم إمتحانات؟؟؟؟؟

طبعاً الإجاب لا يجبرى فيهم إمتحانت فى أكثر من مدينة على سبيل المثال (الحدود الشمالية يجرى الإختبار فى (عرعر - رفحاء - طريف ) على الأقل من مرتين إلى 3 مرات سنوياً لاحظ عدد مرات الإختبار فى السعودية للأماكن الرئيسية 4 مرات.

منطقة زى الجوف ودول جيرانك يجرى فى أكثر من مدينة زى ( سكاكا - دزمة الجندل - القريات ) وال يقل عن 3 مرات فى كل مدينة.

بس الموضوع بيخضع لعدد المتقدمي لو قليل ممكن يضم مدينتين على بعض يعنى لو العدد فى عرعر قليل ممكن يضم ليهم الجوف أو لو العدد فى الجوف قليل ممكن يضم ليهم عرعر وهكذا.

هذا للتوضيح وليس إعتراض على كلامك .

حيث أن كلامك صحيح من واقع موقع الهيئة لكن الواقع فية أشياء أخرى .

كمان للتوضيح:

معظم المُزورين الى حضرتك ذكرتهم تم إنهاء ومنع تعاقدهم بتاتاً دول من الهند وهذا للعام الماضى لما مصر تفوقت على الجميع وفضحونا بتوع المنصورة وتم قفش حوالى 30 شخص من المنصورة ضربين كل ما تحبة من الشهادات دكتوراة ماشى ماجستير ماشى ، بكالوريوس طب مع واحد حلاق ماشى ،، بكالوريوس هندسة مع واحد بلية ما يُضرش أة كلة أرزاق ويا عم سيب الناس تعيش. :lol:

طبعاً كانت ضربة على الراس توجع لمصر والمصرين الشرفاء والواحد بقى ماشى فى المستشفى رقبتة أصغر من السمسمة :lol: .

دة والله السمسمة طلعت كبيرة أصل ما هو المُبرر لواحد جايب دكتوراة من طب المنصورة وشغال بقال 12 سنة إستشارى وهو معاة باين دبلوم بس فى الطب :) .

مش راكبة خالص علشان كدة بيركزوا على مصر كويس الأن.

بالمناسبة هناك نسبة غير قليلة من المُزورين سعودين بردة يعنى الواحد فيهم راح أوكرانيا ولا رومانيا ولا الهند وضرب لة شهادتين بكالوريوس على ماجستير على دبلومة لغة هندية تحبيشة يعنى لو واحدة خابت يبقى الباقى ممكن يصيب وهكذا ودول بردة إتمسك منهم عدد غير قليل.

لوسمحت يا د/ حازم مكن اساْل حضرتك عن امتحان الهيئه السعوديه للتخصصات .هل ممكن الواحديمتحنه هنا في مصر وله لازم في السعوديه ولو في مصر بيكون امته وفين؟ وهل الافضل الواحد يمتحنه في مصر بحيث لما يقدم على عقد يكون ميزه معاه وله يمتحنه في السعوديه عادي. والاسئله ياترى الواحد يجيبها منين لاني سمعت ان في مكتبات بتبيع ورق فيه زي نماذج كده والنماذج دي بتتكرر وشكرا

الامتحان ممكن يكون اونلاين في مصر او في السعودية من خلال برومترك, بس لو في السعودية يبقى لازم تقدم طلب دخول الامتحان في الهيئة وبيدوكي Eligibility Number لازم تحجزي بيه الامتحان في السعودية

عناوين مراكز الامتحان في السعودية هتلاقيها على اللينك ده:

http://scfhs.org.sa/index.php?option=com_c...&Itemid=184

ودي التخصصات المتاحة لامتحانات برومترك ورسوم الامتحان:

http://scfhs.org.sa/index.php?option=com_c...&Itemid=180

الامتحان بيتعمل لكل تخصص حوالي 3 أو 4 أيام في الأسبوع وكل يوم فيه 3 امتحانات الساعه 9 و11 و1, والنتيجة بتكون بعد انتهاء الامتحان مباشرة

أكرر لك الشكر وسرعة الرد.

:roseop:

تُريد معرفة كل شيئ عن العمل الحكومى كطبيب أو صيدلى أو تمريض فى السعودية

نتشرف بزيارتك لنا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtop...075&st=1890

رابط هذا التعليق

انا معنديش اساله حاليا

بس حبيت ارمى التماسي بس

مُش عاوز أكتر من إنك تطُل على أخوك بس وتنور القهوة بطلتك الجميلة يمكن نأدر نأخد منك زبونين ولا حاجة وما تنساش تجيب معاك نفرين كدة فى إيدك نظام نستفيد من وراك حاجة يعنى طالما أنت ما تبشربش حاجة.

هو إنت صايم إتنين وخميس على طول :lol: .

سلم لى على د / زياد وأحمد وربنا يكتب لكم الخير.

أوه بردة يبقى واحد فينا فى الشمال والتانى فى الجنوب .

بس والله صور سيدنى طلعت جميلة جداً تصدق طلعت فيها شبة من بلدناكفر مصيلحة :roseop:

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

:roseop: رفعت روحي المعنويه ياد/حازم والله ربنا يبارك لك.ويسعدك وعلى فكره احنا مقدمين شهاده النقابه اللي قلت لك عليها برضه ولو المكتب صمم يبقى خلاص . بس يارب مكتب التوظيف يبعت بقه لاحسن الواحد هايضعف قدام العروض اللي بتيجي مش علشان المرتب بس الواحد عمال يعتذر للمكاتب ومش عارف يجيب اعذار تانيه وبعد كده المكاتب هيه اللي ها تزهق مننا
رابط هذا التعليق

ايه يا دكترة الجمال ده و الله الواحد مش عارف يروح منك فين

ربنا يكرمك يا باشا .. :lol: و او ان الموضوع كده هيطمعني وده مضر بصحتك بعدين :lol:

شكراً لك وتحت أمرك فى أى حاجة لو أستطيع .

هوا لو المدام فضلت على كفالتي

هينفع يتعملها عقد في السعودية ويتوثق عادي ؟

أم أحمد كانت لسة ما إشتغلتش وما عملتش أى حاجة وعلى كفالتى وجبت لها عقد من مستوصف معرفة ووثقتة من الغرفة التجارية والخارجية السعودية وهى لسة على كفالتى وأرسلتة لمصر للسفارة السعودية لتوافق السفارة على طلب توثيق باقى شهادات الدكتورة زى البكالوريوس والخبرة وقد حدث كل هذا وهى مازالت فى البيت شغلتها تبطخ وتربى العيال وبس والعبد لله هو كفيلها بعد الله.

طب هينفع تاخد ترخيص المزاولة المؤقت ؟ وبعدين ينفع تخش امتحان الهيئة ؟

أم أحمد دخلت الإمتحان ونجحت وحصلت على الرخصة الموئقتة لحين الحصول على عمل لأن التصريح بيتغير لتصريح بمزاولة المهنة لدى فلان ( الكفيل يعنى ).

وحصلت على الوظيفة بعد ما نجحت بشهر وإشتغلت لمدة 3 شهوركل دة وهى على كفالة العبد لله

ومافيش أى مشاكل بتاتاً مُنبتاً.

واد ايه رسوم التجديد السنوي ؟

أولاً رسوم الهيئة مُش سنوية لا ,,دى كل ما تنتهى صلاحيتة البطاقة ودى كل 3 سنوات على أقل تقدير.

تختلف الرسوم على حسب التخصص والتصنيف راجع موقع الهيئة فية كل الرسوم مذكورة لكن بصفة عامة رسوم الطبيب العام والأسنان العام والصيدلى والتمرض كلها رسومها أقل من 500 ريال مع تجديد البطاقة وليس كل سنة .

واد ايه تكلفة التأمين الصحي سنويا ؟

دى أنا مُش متأكد منها قوى لكن سمعت أنها أقل من 1000 ريال على وجة التحديد 900 ريال تقريباً طول السنة وتكشف زى ما أنت عاوز وتحلل وتهيص.

ولا قدر الله في حالة الخطأ المهني تحاسب ازاي (طبعا هي هي لو خدت الترخيص فالتأمين ضد مخاطر المهنة ده اجباري) وبيتهيألي فهيبقى شاملها ولا ايه؟

و شكرا يا باشا انا هقوم من على النت خلاص :roseop:

أنا تكلمت عن شركات التأمين من قبل راجع المداخلة دى .

شركات التأمين هتعطيلك طلب تعبية ووتسدد الرسوم وصور شخصية وخطاب تعريف من الكفيل وهم بيتولى الباقى وبيتحملوا كل شيئ فى حالة الأخطاء الطبية لا قدر الله.

لك منى السلام والتحية

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

:roseop: رفعت روحي المعنويه ياد/حازم والله ربنا يبارك لك.ويسعدك وعلى فكره احنا مقدمين شهاده النقابه اللي قلت لك عليها برضه ولو المكتب صمم يبقى خلاص . بس يارب مكتب التوظيف يبعت بقه لاحسن الواحد هايضعف قدام العروض اللي بتيجي مش علشان المرتب بس الواحد عمال يعتذر للمكاتب ومش عارف يجيب اعذار تانيه وبعد كده المكاتب هيه اللي ها تزهق مننا

مُوفقة إن شاء الله .

ما تخفيش المكاتب دول رخمين وما بيزهقوش طالما الموضوع فية بزنس .

أنا فضلوا يكلمونى حتى بعد ما جيت السعودية بسنة كاملة على أساس أنى أسيب عقدى هنا وأنزل أتعاقد من تانى وهم بيظنوا أنهم جايبين لى عقد لُقطة وزى لهطة الإشطة.

المهم عندهم المعلوم وطالما حضرتك عندك لحاليح يبقى وراكى وراكى والله تليفون بيتكم لن يكُف عن الرن حتى بعد ما تسفروا للسعودية بالسلامة.

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

مساء الخير يا دكتور حازم ايه الاخبار ما شاء الله القهوه شغال تمام بس حاسب من الضرايب .......ياريت حضرتك متنساش السؤالين بتوعي اصل جيران الهنا واجعين دماغي

رابط هذا التعليق

:lol: :lol: :lol:

من رايك الشخصي لاني قؤات بالمنتديات عن التخصص بالمانيا وصارت عندي معلومات كافية عنه !! :lol:

مرسي خالص يا امير :roseop:

حاولت أرسل لك على الخاص بيكتب لى أنة الخاص عندك مُغلق ولا يمكن مراسلتك.

هذا ردى على رسالتك من قبل

زميلى د/ أيمن معة جواز أردنى وبيدخل الضفة بلا مشاكل .

وإشتغل فى الأردن فى الحكومة ( وزارة الصحة الأردنية ).

الأن تزوج من أردنية ولة منزل فى عمان ،، ومظبط أمورة زى أى حد فينا.

أولا ربنا يكتب لك النجاح والتوفيق فى كل حياتك ولاحظ تخرج الإنجازات الكُبرى من قلب الأحداث العظيمة والمحن المهلكة.

لى رأى من ثلاثة فى مشكلتك.

1- بما أنك تحمل وثيقة مصرية كمل جميلك وخلى والدك يكمل جميلة معاك كمان سنة ولا إتنين وخُذ دبلوم من مصر وإشتغل فى أى مُستشفى مصرى حتى لو خاص وخليهم يأمنوا عليك.

طبعاً بما أنك متخرج من مصر لن يُطلب منك معادلة شهاداتك يعنى الموضوع بسيط مجرد تضور على شغل فى مستشفى فى مصر وبعديها سجل على دراسات عليا فى أى جامعة مصرية خصوصاً الحكومية منها أظن بيعطوك سعر أقل.

هذا أولاً طبعاً بهذة الدبلومة والخبرة ممكن تشتغل فى الخليج بسهولة زى أى مصر مننا.

2- يا تدخل فى معادلة أحد الدول زى MCC , AMC, USMLE, وتكمل دراسة هناك وتأخذ البورد ودة أفضل لك.

3- تقدم على هجرة لأحد الدول ودة من حقك كلاجئ فلسطينى أو تقدم على كندا هجرة فيدرالى وتكمل هناك دراسة.

هذا رائى فى موضوعك أما العمل الأن أظن هيكون مش متوفر بسهولة.

ألمانيا لا أعرف عنها شيئ أن كل معلوماتى عن النمسا وتحديداً جامعة فينا دى الى كان جالى فيها فرصة وأنا تلكمت فى مداخلات سابقة عنها أينعم لسة لم أكمل كل شيئ لكن ممكن تفيدك.

يا رب أكون إستطعت أفكر معاك أو يكون تفكيرى قريب من تفكيرك.

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

مساء الخير يا دكتور حازم ايه الاخبار ما شاء الله القهوه شغال تمام بس حاسب من الضرايب .......ياريت حضرتك متنساش السؤالين بتوعي اصل جيران الهنا واجعين دماغي

حاضر بس ما أنت عارفة الخميس والجمعة كل مريح دلوقت وما فيش دوام.

:roseop:

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

:lol: :lol: :lol:

من رايك الشخصي لاني قؤات بالمنتديات عن التخصص بالمانيا وصارت عندي معلومات كافية عنه !! :lol:

مرسي خالص يا امير :roseop:

حاولت أرسل لك على الخاص بيكتب لى أنة الخاص عندك مُغلق ولا يمكن مراسلتك.

والله ماعرفش بس انا اضفتك عندي بالاميل وبالسكايب كمان

هذا ردى على رسالتك من قبل

زميلى د/ أيمن معة جواز أردنى وبيدخل الضفة بلا مشاكل .

انا معاي الوثيقة المصرية لا تسمحلي بدخول ارض فلسطين بسبب حق العودة <<<< موضوع طوييييييييييل

وإشتغل فى الأردن فى الحكومة ( وزارة الصحة الأردنية ).

لانه اردني ومعاه جواز اردني فله صلاحيات كتييرة

الأن تزوج من أردنية ولة منزل فى عمان ،، ومظبط أمورة زى أى حد فينا.

ربنا ينعم عليه دنيا واخرة ويوفقه باموره كلها ويوفقك يا د\حازم بامورك ويوفقني باموري كمان

أولا ربنا يكتب لك النجاح والتوفيق فى كل حياتك ولاحظ تخرج الإنجازات الكُبرى من قلب الأحداث العظيمة والمحن المهلكة.

انا الحمدلله معنوياتي بالسماء وايماني بالله كبييييييييييير فما تخاف على اخوك ( الله اكبر)

لى رأى من ثلاثة فى مشكلتك.

1- بما أنك تحمل وثيقة مصرية كمل جميلك وخلى والدك يكمل جميلة معاك كمان سنة ولا إتنين وخُذ دبلوم من مصر وإشتغل فى أى مُستشفى مصرى حتى لو خاص وخليهم يأمنوا عليك.

طبعاً بما أنك متخرج من مصر لن يُطلب منك معادلة شهاداتك يعنى الموضوع بسيط مجرد تضور على شغل فى مستشفى فى مصر وبعديها سجل على دراسات عليا فى أى جامعة مصرية خصوصاً الحكومية منها أظن بيعطوك سعر أقل.

هذا أولاً طبعاً بهذة الدبلومة والخبرة ممكن تشتغل فى الخليج بسهولة زى أى مصر مننا.

2- يا تدخل فى معادلة أحد الدول زى MCC , AMC, USMLE, وتكمل دراسة هناك وتأخذ البورد ودة أفضل لك.

3- تقدم على هجرة لأحد الدول ودة من حقك كلاجئ فلسطينى أو تقدم على كندا هجرة فيدرالى وتكمل هناك دراسة.

هذا رائى فى موضوعك أما العمل الأن أظن هيكون مش متوفر بسهولة.

بفكر بحاجة اسمها service doctor اذا سمعت فيها ... للشباب اللي خلصو بكالوريوس وبيشتغلو كنواب جزئيين بالمستشفيات الحكومية وبيقبضو راتب

انا واحد صاحبي كان زي كده شغال بالرياض بالتخصصي وكان بيقبض حلو

فشو هو رايك ؟؟؟ حنساعد بعض بالموضوع ؟؟

ألمانيا لا أعرف عنها شيئ أن كل معلوماتى عن النمسا وتحديداً جامعة فينا دى الى كان جالى فيها فرصة وأنا تلكمت فى مداخلات سابقة عنها أينعم لسة لم أكمل كل شيئ لكن ممكن تفيدك.

يا رب أكون إستطعت أفكر معاك أو يكون تفكيرى قريب من تفكيرك.

حبيبي يا دكتور حازم شكرا ليك على تعاونك معي واحساسك بي

ححكيلك وارد عليك بكل جملة كتبتها

اولا \\

شغلة اني ادور على شغل واقدم على دراست عليا فهادي بدها اقل شي 3 سنين عبال ما اخلص الدراسات تبعتي والشغل

والان هنا زي ما انا سالت مافي انك تقدم على دراسات عليا الا لما تشتغل بنفس المستشفى تبع الجامعة

فبينفعش اعمل او الاقي لي شغل هنا والا هناك الا اذا بتعرف حدا يديني شغل part time بمصر وانه يكون راتبه كام ,, الرقم اكيد قليل

ما علينا بالراتب اللي بيجي خير وبركة مو رفس للنعمة ( اللهم لك الحمد )

غير كده انا كفلسطيني زي زي اي اجنبي محضر على ماستر بدفع باول سنة 3500 جنيه استرليني وتاني سنة 1500 جنيه استرليني وتالت سنة 1500 جنية استرلني

فشايق المبلغ الخزعبلاوي وكل ده على نفقتي

هاد هو الوضع بالنسبة لينا <<< لازم ندفع وندفع

وطبعا والدي العزيز الله يخليلي هو وبيارك فيه ويطيل عمره ..... ما حيقدر يتحمل كمان 3 سنين

ثانيا \\\ موضوع الامريكي مفرغ منه بالنسبة لي لانه محتاج مصاريف

موضوع كندا مفرغ منه بتاتا البتة لانه وزارة الهجرة الكندية لغت قبول اي ........ فلسطيني بوثيقة <<<< والي اصحاب حصلت معاهم

يتبقى الموضوع الوحيد اللي بامل منك ومن الدكتور زياد يساعدني فيه <<< موضوع الاسترالي

هادي كل القصة

وشكرا تاني ليك

تم تعديل بواسطة jukass

Life has Diffculties

and

9o3obaaaaaaaaaaat

رابط هذا التعليق

إنذار: (0%)

معلش يا دكتور حازم انا عايزة توضيح بس ازاى اقدم فى وزارة الصحة او المديرية يعنى اية الخطوات واية الورق المطلوب واروح لمين هناك بالضبط؟

حاجة تانى انا اعرف ان المستوصفات الخاصة بيبقة الاستقبال مظبط مع الدكاترة يعنى ممكن لو اديتهم السي فى بتاعى يركنوة على جنب لو كانوا عايزين يجيبوا حد تبعهم يبقى اعمل اية وادى السي فى لمين فى المراكز الخاصة ؟وهل الفاكس لية فايدة ولا لازم اروح اقدم بنفسي :

وازاى اتابع الطلب بتاعى هل بالتليفون ولا لازم اعدى علىيهم(المديرية او المستوصف الخاص)ولا اسيب السى فى واستى حد يرد؟دكتور حازم معلش انت ماوضحتليش برضة يعنى لازم علشان اجدد ترخيص الهيئة اجيب شهادات خبرة من السعودية بس؟طب ينفع اجيبها من مصر؟واية لازمة ساعات التعليم المستمر طب؟؟؟؟؟؟؟واية التقيييم دة؟؟؟؟واعذرنى لكترة الاسئلة بس انا خبرتى فى الحاجات دى تقريبا زيرو فربنا يكرمك؟

سؤال تانى هل ممكن اجيب شهادة خبرة من مستوصف سعودى من غير ما انقل علية كفالة وهل دة ينفع اجدد بية الترخيص؟

ممكن يا دكتور حازم انك ترد على كل سؤال معلش لانى محتاجة خبرة حضرتك اوى وانا كنت بعت امبارح بس لم اجد رد حضرتك؟ :P :cry:

رابط هذا التعليق

أهلاً دكتور ياسر /

وبعدين أنت حطيط لينكاك جميلة نشكرك عليها لكن أنت ذكرت أن شركة بروميترك بتعمل الإمتحان وما ذكرتش أماكن الإمتحان فى مصر، وكذالك ذكرت أنة ينفع أون لاين وما ذكرتش إزاى يعنى فى البيت ولا فى مراكز معينة وفين المراكز دى.

خد بالك فى موقع الهيئة السعودية للتخصصات الصحية لم أستطع التوصل لمكان الإمتحان فى مصر ولا فهمت كيفية إجراء الإمتحان أون لاين مع مُراعة أنة الأماكن المذكورة على موقع الهيئة لعقد الإمتحان دى مش كل أماكن الإمتحان وفقط ،،بمعنى أنة هذة الأماكن هى الأماكن الرئيسية وتبقى أماكن فرعية يعد فيها الأمتحان بصفة غير دورية.

يعنى

نأخذ مثلاً منطقتى وهى الحدود الشمالية ومنطقة الجوف مثلاً ودول منطقتين كُبار جداً وفيهم عدد لا يُستهان به من الممارسين الصحين وليسوا مذكورين تماماً فى موقع الهيئة هل معنى هذا أنة لا يُجرى فيهم إمتحانات؟؟؟؟؟

طبعاً الإجاب لا يجبرى فيهم إمتحانت فى أكثر من مدينة على سبيل المثال (الحدود الشمالية يجرى الإختبار فى (عرعر - رفحاء - طريف ) على الأقل من مرتين إلى 3 مرات سنوياً لاحظ عدد مرات الإختبار فى السعودية للأماكن الرئيسية 4 مرات.

منطقة زى الجوف ودول جيرانك يجرى فى أكثر من مدينة زى ( سكاكا - دزمة الجندل - القريات ) وال يقل عن 3 مرات فى كل مدينة.

بس الموضوع بيخضع لعدد المتقدمي لو قليل ممكن يضم مدينتين على بعض يعنى لو العدد فى عرعر قليل ممكن يضم ليهم الجوف أو لو العدد فى الجوف قليل ممكن يضم ليهم عرعر وهكذا.

هذا للتوضيح وليس إعتراض على كلامك .

حيث أن كلامك صحيح من واقع موقع الهيئة لكن الواقع فية أشياء أخرى .

أكرر لك الشكر وسرعة الرد.

:cry:

صباح الفل يا دكتور حازم

معلش اذا كنت شديت على زباينك شويه بس متخافش همه قاعدين قاعدين طول ما انت موجود معانا

المعلومات اللي انا جبتها بخصوص امتحان الهيئة دي تنطبق على الامتحان الأونلاين بس CBT. ومكان الامتحان بيكون في القاهرة في اميدايست في شارع مصدق في الدقي, وفي السعودية بيكون في الأماكن اللي موجوده على موقع الهيئة.

بالنسبة للأماكن التانية اللي حضرتك ذكرتها دي اللي بيتعمل فيها الامتحان التحريري مش اللي عالكمبيوتر, والتقديم في الامتحانات دي بيكون عن طريق مكاتب الهيئة اللي موجودة في المديريات

ولسيادتكم جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...