اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغترب-طبيب/ صيدلى/ تمريض اتفضل معانا

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا سعيده جدا بانضمامى ليكم وانا من متابعتى ليكم حسيت بجو اسرى وباشكركم جميعا على المعلومات اللى اكتسبتها وعرفتها لزميلاتى وربنا يجعلها فى ميزان حساناتكم واخص بالذكر الدكتور حازم ربنا يجازيه كل خير

لى استفسار بعد اذن سيادتكم عن مرتب حكومه مع العلم انى حصلت على زمالة مصرية طب اسره نوفمبر 2009واننا اول دفعه تاخذ موافقه اعتماد من الزمالة البريطانية وانا خريجة 2003

لو في حاد يقدملك ورقك في اي مستشفي عسكري(وزارة الدفاع) يبقى احسن من الصحة.

عادي تقدمي مباشرة في المستشفى لانهم بيشغلوا طب الاسرة لاستقبال كل الحالات عشان يفلتروا الاعداد بدل ماتشتغلى مع جهلة في وحدات الرعاية الاساسية بوزارة الصحة.

والراتب حايكون زاي راتب اخصائي اول على اعتبار انك لسة مخلصة ,لاكن لو في خبرة 3 سنين بعد الزمالة حتبقي استشاري.

ممكن تقراي في اللينك اللي حاططها الدكتور حازم في الصفحة السابقة او اللي قبلها

الأخت الفاضلة مُسلمة تحياتى لكى & زى ما شرح لك أخونا icehell رواتب المستشفيات العسكرية أفضل من العمل فى وزارة الصحة السعودية.

بما أن حضرتك حاصلة على الزمالة حديثاً ما ينفعش تشتغلى إستشارية طبعاً ولكن ممكن تتعاقدى على وظيفة أخصائية طب أسرة.

طبعاً مكان عملك هيكون فى وحدات الرعاية الأولية ولكن صعب جداً إنهم يحطوكى فى مكان سيئ & مستحيل يشغلوة طبيبة حاصلة على الزمالة المصرية فى هجرة يعنى.

أغلب الظن هتشتغلى فى مركز صحى كبير أو ممكن فى المديرية نفسها.

راتبك هيكون راتب أخصائى ودة أن شرحتة من قبل.

لكن بعد ما يمر على الزمالة 3 سنوات تستطيعى التعاقد على وظيفة إستشارى والراتب هيكون بكل تأكيد أفضل.

رتبى أولوياتك :

1- ا لتعاقد مع الجهات العسكرية أو الحرس الوطنى ودول عن طريق مواقعهم على النت أو إرسال أوراقك على أحد هذة الأماكن فى السعودية.

2- التعاقد مع وزارة الصحة السعودية.

3-القطاع الخاص ودى أخر حاجة تفكرى التعاقد معهم لو فشلتى فى الحكومة أو العسكرى.

تُريد معرفة كل شيئ عن العمل الحكومى كطبيب أو صيدلى أو تمريض فى السعودية

نتشرف بزيارتك لنا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtop...075&st=1890

رابط هذا التعليق

الفاضل دكتور حازم معلش باخد راى حضرتك فى موضوع و يا ريت ترد عليا علشان محتار قوى

دلوقتى فيه أدامى فرصتين عمل واحدة فى الرياض بس فى القطاع الخاص يعنى مستوصف

وواحدة فى مستشفى القوات المسلحة فى نجران

أيهم أفضل من وجهة نظرك ؟؟ أنا عارف انه الحكومة طبعا احسن بس يا ترى فى نجران هيبقى ايه الوضع ؟ هتبقى حاجة كويسة برضه و لا الأحسن اخلينى فى الرياض وسط المدنية حتى لو خاص ؟

أنا متفرقش معايا الراتب الى يهمنى الشغل يكون فيه استمرارية و كمان أكون عايش فى مكان متحضر و أدمى

يا ريت اعرف راى حضرتك و لو تعرف حاجة عن مستشفى القوات المسلحة فى نجران لأنى محتار أوى

مع العلم أنا معنديش اطفال يعنى و لا مدارس و لا حاجة

من معرفتى من السادة زملائى فى الجنوب المستشفى العسكرى جميل وكويس جداً.

العمل لدى الجهات العسكرية فى السعودية هو الأفضل على الإطلاق ولا يجب مُقارنة هذة الفرصة بأى فرصة أخرى.

نجران بلد كبيرة ومش صغيرة ولكن لا تُقارنها طبعاً بالرياض او جدة؟؟؟!!!

هذا رأى

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

أخوكم محمد صيدلي مصري بالسعودية

عندي استفسار لحالة خاصة متعلقة بي ولجأت إليكم للإستشارة بعد ترشيح عديد الزملاء للموقع المحترم

انا صيدلي اعمل منذ اربع سنوات بالمملكة مع مجموعة صيدليات وانا لست على كفالتها

لأن كفيلي باع الصيدليات التي يمتلكها منذ وصولي الى المجموعة الحالية وكان من المفترض ان يتم نقل كفالتي عليها

وبعد اربع سنوات تركت العمل في المجموعة ووافق كفيلي مشكورا على نقل كفالتي للمكان الذي ارغب في العمل فيه

ولكن المشكلة ان خطابات نقل الكفالة تستلزم توثيق من الغرفة التجارية وهو لم يعد يمتلك الصيدليات لأنه باعها من فترة طويلة وطبيعي ان يكون سجلة التجاري انتهى

حد عنده فكره ازاي اوثق الخطابات الخاصة بنقل الكفالة

وعندي كمان خطابات لشراء السيارة واستقدام الزوجة محتاجة توثيق غرفة تجارية ومش عارف اعمل فيها ايه؟

شكرا جزيلا لكم .. يا ريت اللي عنده معلومة عن وضع مشابه يفيدني

رابط هذا التعليق

مفش اي مشكلة انك توثق اي ورقة من الغرفة التجارية ممكن في حل انك تروح لاي مكتب تعقيب وهم من خلال معرفتهم بالغرفة التجارية سواء بنفس مدينتك او اي مدينة اخرى توثيق اوراقك وسبق اني عملتها كثير لان اشتراك الغرفة كان عندنا منتهي من سنيين وبنروح نعطيها لاي مكتب وهو بيوثقها لنا

الحل الثاني انك تعمل كل اللي انت عاوزه عن طريق كتابة عدل بواسطة عمل وكالة ودي بتكون حكومية وماتحتاج اي ختم

رابط هذا التعليق

مفش اي مشكلة انك توثق اي ورقة من الغرفة التجارية ممكن في حل انك تروح لاي مكتب تعقيب وهم من خلال معرفتهم بالغرفة التجارية سواء بنفس مدينتك او اي مدينة اخرى توثيق اوراقك وسبق اني عملتها كثير لان اشتراك الغرفة كان عندنا منتهي من سنيين وبنروح نعطيها لاي مكتب وهو بيوثقها لنا

الحل الثاني انك تعمل كل اللي انت عاوزه عن طريق كتابة عدل بواسطة عمل وكالة ودي بتكون حكومية وماتحتاج اي ختم

شكرا ليك

بس ممكن يعني ايه كتابة عدل؟؟

رابط هذا التعليق

أخوكم محمد صيدلي مصري بالسعودية

عندي استفسار لحالة خاصة متعلقة بي ولجأت إليكم للإستشارة بعد ترشيح عديد الزملاء للموقع المحترم

انا صيدلي اعمل منذ اربع سنوات بالمملكة مع مجموعة صيدليات وانا لست على كفالتها

لأن كفيلي باع الصيدليات التي يمتلكها منذ وصولي الى المجموعة الحالية وكان من المفترض ان يتم نقل كفالتي عليها

وبعد اربع سنوات تركت العمل في المجموعة ووافق كفيلي مشكورا على نقل كفالتي للمكان الذي ارغب في العمل فيه

ولكن المشكلة ان خطابات نقل الكفالة تستلزم توثيق من الغرفة التجارية وهو لم يعد يمتلك الصيدليات لأنه باعها من فترة طويلة وطبيعي ان يكون سجلة التجاري انتهى

حد عنده فكره ازاي اوثق الخطابات الخاصة بنقل الكفالة

وعندي كمان خطابات لشراء السيارة واستقدام الزوجة محتاجة توثيق غرفة تجارية ومش عارف اعمل فيها ايه؟

شكرا جزيلا لكم .. يا ريت اللي عنده معلومة عن وضع مشابه يفيدني

بيتهيألى انك محتاج مشورة معقب اكتر مننا

لان الموضع ادارى خالص والمعقب ادرى بالامور دى

بالتوفيق

رابط هذا التعليق

موقع طب مصر؟

ايه اللي بيحصل مش عايز يفتح؟

فاتح الحمد لله وزى الفل

افتح فى الوظايف الطبية

د.يوجا زميل فاضل كان عامل توبيك مثبت حاطط فيه اغلب الاسئلة فاختبارات الهيئة

وبالتوفيق

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

السلام عليكم

فين الناس ؟

ولا كله طلع اجازات ؟؟

دكتور حازم ......

كنت عاوزة اعرف من حضرتك بالتفصيل الممل

ايه الاجازات ال نستحقها فى وزارة الصحة

كلها بكافة انواعها ..

وكمان لو انا بشيل اكسترا ديوتى

ازاى اجمعها واضيفها لرصيد اجازاتى

وازاى اصلا اعرف انى شايلة اكسترا ديوتى ؟

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

فين الناس ؟

ولا كله طلع اجازات ؟؟

دكتور حازم ......

كلها بكافة انواعها ..

اجازة نص سنوية 25 يوم بعد مرور 6 شهور من العقد

اجازة سنوية 45 يوم بعد مرور 10 شهور من العقد

اجازة طارئة 10 ايام وتخصم من الاجازة السنوية

اجازة العيدين 9 ايام

اجازة اليوم الوطني يوم واحد

اجازة مرضي حسب تقدير الطبيب المعالج

اكسترا ديوتي ممكن تجمعيه زاي الاعياد وتخديه مع الاجازة السنوية ولكن بعد موافقة المدير الطبي اللي ممكن يغلس ومايحسبهومشي ويضيعوا عليكي فامتخديش اكسترا ديوتي تاني

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

فين الناس ؟

ولا كله طلع اجازات ؟؟

دكتور حازم ......

كلها بكافة انواعها ..

اجازة نص سنوية 25 يوم بعد مرور 6 شهور من العقد

اجازة سنوية 45 يوم بعد مرور 10 شهور من العقد

اجازة طارئة 10 ايام وتخصم من الاجازة السنوية

اجازة العيدين 9 ايام

اجازة اليوم الوطني يوم واحد

اجازة مرضي حسب تقدير الطبيب المعالج

اكسترا ديوتي ممكن تجمعيه زاي الاعياد وتخديه مع الاجازة السنوية ولكن بعد موافقة المدير الطبي اللي ممكن يغلس ومايحسبهومشي ويضيعوا عليكي فامتخديش اكسترا ديوتي تاني

أهلاً ماما نونا & أهلاً أيس هل

كلام أيس هل صحيح لكن أنا هشرح بطريقة مُختلفة حبتين.

1- الأجازة السنوية 45 يوم فقط ودى تُستحق قبل ميعاد عقدك بى 45 يوم & يعنى لو حضرتك عقدك 10 /7 /1430 هـ مثلاً يبقى الموعد الرسمى لإستحقاق الأجازة هو 25 / 5/1431هـ.

طيب سُؤال صغير:

لو هذا الميعاد لا يُناسب ظروف حضرتك وعوزة تأجيلية أو تقدمية هل دة ممكن؟؟؟؟

الإجابة نعم ولكن؟؟؟!!!!

فى حالة تقديم الأجازة :

عن موعدها القانونى وهو 25 /5 /1431 هـ يتم خصم يوم عن كل أسبوع تقديم & يعنى 4 أيام على الشهر & 16 يوم على 4 شهور.

فى حالة التأجيل:

مفيش خصم ولا حاجة بس تُؤجل الأجازة بناءاً على رغبتك أو إذا رأى المدير أن ذلك فى صالح العمل بحد أقصى 5 شهور من تاريخ بداية العقد & يعنى فى حالتك حتى تاريخ 25 / 10 /1431 هـ ولازم تأخذى أجازتك وإلا يتم إلغاء الأجازة وإعطائك راتب 45 يوم بدل لأجازتك وتُلغى الأجازة.

ملاحظة:

أ-

البدل الذى يُصرف على الأساسى فقط وتُحذف كافة البدلات .

بعد إعطائك مبلغ بدل الأجازة (45 يوم) ليس من حقك الحصول على أجازة لهذا العام.

ب -تقريباً كل مديريات الصحة لا تعطى بدل نقدى عن الأجازة السنوية وكل من أعرفهم فى شُؤن الموظفين إذا حضتك مدتى لمدة 5 شهور وخلصت هذة المدة سوف تجديهم بعتين خطاب بمنعك من العمل إبتداء من 25 /10 /1431هـ وأنك الأن فى أجازة أين كانت ظروف العمل.

يعنى بإختصار لن يدفعوا لكى ولا ريال ولازم تأخذى الأجازة.

وإن كان هناك بعض التجاوزات التى رائيتها فى هذة الفقرة بس تعتمد على علقاتك بشؤن الموظفين & ممكن الموظف المسؤل يعمل عبيط وما شفش حاجة ويمد لك الأجازة بعد 25 / 10 ولا ضرر يقع عليكى بتاتاً.

ج -الأجازة السنوية تُأخذ كاملة فى موعدها الرسمى يعنى 25 / 10 فى حالة المثال التوضيحى الى ذكرتة & ويمكن تقسيها لجزئين ، الجزء الأول بعد 6 شهور من بداية العقد يعنى فى تاريخ 10 /1 /1431هـ ودة ممكن تأخذى اى أيام على حسب رغبتك بحد أقصى شهر.

المشكلة تكمن فى أنك لازم لازم تأخذى الجزء الثانى فى الموعد المحدد يعنى 25 /5 /1431هـ ولا يُمكن تأخير هذا المدة الباقية إلا بقرار من مدير المستشفى.

دى حكاية الأجازة الى 45 يوم.

2- أجازة فى عيد الفطر 4 أيام.

3- أجازة فى عيد الأضحى 5 أيام.

4- أجازة فى اليوم الوطنى الموافق 23 سبتمبر ولمدة يوم واحد فقط.

5- أجازة إضطرارية مسموح من 10 إلى 15 يوم على حسب مزاج المدير وممكن 20 يوم وتُخصم من الأجازة السنوية ودى فى أى وقت تأخذيها بشرط تقديم سبب مُقنع للمدير ويُوافق علية زى مرض الوالد أو الوالدة لا قدر الله & أو فى حالات الوفاة لا قدر الله.

الشر برة وبعيد.

6- أجازة مرضية ودى تفصيلها كما يلى:

لازم بتقرير طبى ويقبلة المدير الطبى او اللجنة الطبية.

أ- اول شهر مرضى براتب كامل.

ب - بعد هذا الشهر بنصف راتب ولمدة شهرين أخرين.

ج - بعد الشهر الثالث يُعرض على اللجنة الطبية للنظر فى أمر عقدة هل سوف يجددوا لة أم لا؟؟؟؟!! ويُرحل لبلدة.

7- يُسمح لكى فقط بإضافة عيد واحد و اليوم الوطنى لأجازتك السنوية يعنى أقصى أجازة تأخذيها خارج السعودية هى 51 يوم فقط.

العيد الأخر تقضية داخل السعودية.

8- عدد ساعات العمل الأسبوعية هى 48 ساعة فقط.

9 - أقصى عدد ساعات تأخذية فى الشهر هو 208 ساعة فى الحالات القُصوى و 192 ساعة فى الحالات العادية.

10 - أى ساعات عمل بعد208 ساعة من حقك طلب بدل نقدى علية أو بدل راحت & ومن خبرتى أنهم لن يُعطوكى فلوس ،،ولهذا تأخذيها راحات وهذا حقك ولا يستطيع أحد إنكارة.

11- عدد ساعات العمل فى رمضان 6 ساعات للمسلمين فقط ولو أعطوكى 8 ساعات يبقى لكى بدل راحات.

12 - الأجازة للحج تبدأ من يوم 7 ذو الحجة وتنتهى فى 13 ذو الحجة يعنى أسبوع للى طالع الحج.

13- تستطيعى الحصول على أجازة علمية لحضور مُؤتمر طبى بعد موافقة المدير الطبى وإرفاق أوراق قبول مُشاركتكى فى المُؤتمر أو ورشة العمل ودى على ما أذكر 15 يوم فى السنة ولا تُخصم من الأجازة السنوية.

أتمنى أكون شرحت لكى ولكل الزملاء الموضوع ببساطة.

حازم

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

يا دكتور حازم يا ماما نونا . لية تمريض الاسعاف والطوارئ بياخدوا زيادة فى راتبهم عن تمريض باقى المستشفى واطباء الاسعاف ليس لهم اى مزايا عن باقى اطباء المستشفى . هل زيادة اطباء الطوارئ تحت الدراسة ام كده خلاص لا يوجد اى بدلات جديدة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

استفسار من اصحاب الخبرة ضرورى وهام جدا انا صيدلى كنت اعمل بالسعوديه ونزلت نهائى من حوالى 3 شهور ومعى اخلاء طرف موثق من الغرفه التجاريه فقط الوقتى جالى فرصه سفر لكن لقيت مشكله ان المكتب بيطلب منى اخلاء الطرف ولما اعطيتهم اخلاء الطرف اللى معايا لقيتهم بيقولوا لازم توثيق الخارجيه السعوديه وطبعا نظرا لانى انا فى مصر فكرت انى ارسله الى احد اصدقائى يوثقه لكن قبل ما ارسله علمت من احد الاخوة انه لازم يوثقه الشخص صاحبه باقامته او المعقب وماينفعش حد تانى يوثقه هل هذا الكلام صحيح ام لا؟؟؟؟

ولو صحيح فيه اقتراح من المكتب بانى اغير الجواز بتاعى لكن السؤال المهم انا امتحنت امتحان هيئه التخصصات برقم الباسبور القديم ومعى كارنيه التخصصات الصحيه

هل لو غيرت الباسبور هامتحن تانى ولا لا ؟

تم تعديل بواسطة عبد مسلم
رابط هذا التعليق

يا دكتور حازم يا ماما نونا . لية تمريض الاسعاف والطوارئ بياخدوا زيادة فى راتبهم عن تمريض باقى المستشفى

التمريض أخذوا زيادات مُتتالية الفترة الماضية ودة أنا شرحتة من قبل يا ريت إقرأ التوبك كويس من الأول.

لكن لإعادة التوضيح على عجل

كل التمريض أخذ 20 % زيادة

ثم نزل زيادة لبعض فِئات التمريض و دى يُطلق عليها special area ودول زى تمرض العناية المركزة & والحضانات والعناية المركزة للأطفال & الإسعاف والطوارئ & وغرفة الولادة & والعمليات & والمناظير & غسيل الكلى & وعناية القلب وهكذا.

أما التمريض العادى يعنى الى شغال فى الأقسام زى قسم الباطنية حريم ورجال والجراحة حريم ورجال والأطفال وغيرها ليس لهم فى هذة الزيادات الإستثنائية.

ولهذا التمريض لهم زيادتين 20% والزيادة الإستثنائية للفئلت الى ذكرتها فوق وتصل حتى 50% من أساسى الراتب.

واطباء الاسعاف ليس لهم اى مزايا عن باقى اطباء المستشفى . هل زيادة اطباء الطوارئ تحت الدراسة ام كده خلاص لا يوجد اى بدلات جديدة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

أما الأطباء فأنا أيضاً وضحت كثيراً هذا الموضوع أنا هُناك قرارين صدروا بخصوص زيادات الأطباء.

الأول:

كان خاص بالأطباء الأخصائين والإستشارين وبعض فئات التمريض زى رئيسة التمريض .

الثانى :

شمل الأخصائين والإستشارين والمقيمين والطبيب العام.

ولهذا الكلام واضح الزيادات على أساس الدرجة العلمية والخبرات وليس على مكان العمل.

يعنى حضرتك لو شغال فى الإسعاف ومعاك ماجستير فى الإسعاف وتعمل مُقيم إسعاف وطوارئ هتأخذ زيادة 50% عن باقى زملائك.

لو حضرتك تعمل فى الإسعاف ووظيفتك أخصائى إسعاف وطوارئ هتأخذ بحكم القانون زيادتين الأولى حسب القانون الأول والثانية حسب القانون الثانى وأنا شرحت دة كثيراً من قبل.

أما لو حضرتك معاك فقط بكالوريوس طب وتعمل فى الإسعاف وفلك فقط زيادة واحدة مقدارها 20 % وللأسف معظم أطباء الإسعاف ليس معهم أى دراسات عُليا ؟؟؟!!!

ولهذا لا زيادةلهم أكثر من ذلك

ولا تُوجد فى الوقت الحالى أى مُؤشرات على زيادات إستثنائة لهم لعملهم فى الإسعاف.

حازم

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

استفسار من اصحاب الخبرة ضرورى وهام جدا انا صيدلى كنت اعمل بالسعوديه ونزلت نهائى من حوالى 3 شهور ومعى اخلاء طرف موثق من الغرفه التجاريه فقط الوقتى جالى فرصه سفر لكن لقيت مشكله ان المكتب بيطلب منى اخلاء الطرف ولما اعطيتهم اخلاء الطرف اللى معايا لقيتهم بيقولوا لازم توثيق الخارجيه السعوديه وطبعا نظرا لانى انا فى مصر فكرت انى ارسله الى احد اصدقائى يوثقه لكن قبل ما ارسله علمت من احد الاخوة انه لازم يوثقه الشخص صاحبه باقامته او المعقب وماينفعش حد تانى يوثقه هل هذا الكلام صحيح ام لا؟؟؟؟

نعم كلام صحيح.

ولو صحيح فيه اقتراح من المكتب بانى اغير الجواز بتاعى؟؟؟؟

هو حضرتك لما هتغير الجواز هيتغير رقمة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!

لكن السؤال المهم انا امتحنت امتحان هيئه التخصصات برقم الباسبور القديم ومعى كارنيه التخصصات الصحيه

الأول حضرتك هتعرف تدخل السعودية بجواز ورقم مُختلف عن الجواز الأول؟؟؟؟؟

هتعرف تعدى من المطار أو الجوازات مع إنك باصم من قبل ولك رقم جواز عندهم وبيانات مُسجلة على الكُومبيوتر؟؟؟؟

طيب لو وجدوا فى المطار وإنت داخل السعودية أن عيد مسلم داخل برقم جواز جديد وهو عندهم مسجل برقم جواز قديم تفتكر هيعملوا إية؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سيبك من حكاية الإمتحان دلوقتى وفكر فى أسئلتى الأول.

تحياتى لك

حازم

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

الأول حضرتك هتعرف تدخل السعودية بجواز ورقم مُختلف عن الجواز الأول؟؟؟؟؟

هتعرف تعدى من المطار أو الجوازات مع إنك باصم من قبل ولك رقم جواز عندهم وبيانات مُسجلة على الكُومبيوتر؟؟؟؟

طيب لو وجدوا فى المطار وإنت داخل السعودية أن عيد مسلم داخل برقم جواز جديد وهو عندهم مسجل برقم جواز قديم تفتكر هيعملوا إية؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سيبك من حكاية الإمتحان دلوقتى وفكر فى أسئلتى الأول.

[ يادكتور مساله تغيير الجواز دى علشان السفارة السعوديه هنا لما اجى اقدم الفيزا الجديدة على الجواز القديم هايلاقوا ان الجواز القديم فيه فيزا تانيه فهايطلبوا اخلاء الطرف وطبعا طالما انه مش موثق من الخارجيه يبقى مش معتمد عندهم ل\لك هاغير الجواز علشان كدا بس تطلع التاشيرة الجديدة عليه طبعا القنصليه السعوديه فى مصر مش هاتكون عارفه انا سافرت ولا لا الا اذا كنت على القائمه السوداء عندهم وطبعا دا ماحصلش فبالتالى تحط التاشيرة على الجواز الجديد وانا فى المطار فى السعوديه طبعا اكيد هايكونوا عارفين انى سافرت قبل كدا بس ساعتها هايكون معايا اخلاء الطرف الموثق من الغرفه التجاريه فى الحاله دى داخل السعوديه بيمشى توثيق الغرفه وانا اصلا مش ممنوع انا خارج خروج طبيعى جدا بدون مشاكل مع الكفيل قدمت استقالتى وتم قبولها وبناء على ذلك تم اعطائى اخلاء الطرف

رابط هذا التعليق

نظرا للتخصص الشديد جدا فى بيع

و نظرا لانه بالفعل فرصه قد ينتظرها كثيرين

من اقضوا مده غربتهم

و نازلين مصر

فقد اعلنت عنها هنا ....عشان بالبلدى كده

انتم الوحيدون اللذين تفهمون معنى هذا الاعلان

فرصه للأستثمار المميز

باقوى الاماكن التجاريه بالأسكندرية

السيوف بحرى

مـــــــخــــــــزن أدويـــــــــه

مرخص و مجهز بالكامل

على مساحه 130 متر

رخصه قابله للتنازل بوزاره الصحه

للبيع ــ ــ

من المالك مباشره

سعر المتر التجارى 6300 جنيه مصرى قابلة للتفاوض

شامل ملكيه العقار و حصه من الارض

و التراخيض

للاتصال

رقم 01501083166

الوسطاء يمتنعون

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...