اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغترب-طبيب/ صيدلى/ تمريض اتفضل معانا

Recommended Posts

السلام عليكم

اتمنى ان تقبلوني بينكم

من فضلكم اريد أن أستشيركم في هذا العرض

معايا ماجستير حديث رمد

جالي عرض من مستشفى مغربي في السعوديه فرع الرياض

العرض اني اطلع طبيب مقيم براتب 8 الاف ريال

مده العقد سنتين قابله للتجديد

مع توفير سكن او بدل سكن 3 شهور

اجازه 30 يوم بعد 11 شهر مع تذكره عوده

ممكن أعرف رأيكم

والدكاتره في الرياض ايه رأيهم في المستشفى و التعامل فيها و الحي اللي هيا فيه في مكان كويس وللا لأ؟

لو حد اشتغل هناك و عنده تجربه ياريت يفيدني

ارجو السرعه في الرد جزاكم الله خيرا لأن المفروض أرد عيهم

شكرا جزيلا

عزيزي دكتور عيون

من خبرتي بالعمل في القطاع الخاص (انا اخصائي تخدير ) الرقم ده قليل شوية حتى لو انت ماستر حديث..عشرة الاف مناسب جدا

مغربي من الاماكن اللي سمعتها كويسه

رابط هذا التعليق

حمدلله على السلامه يا دكتور حازم .. لو ممكن ترد على استفساراتي

هل في جديد بالنسبه للي معاهم زماله مصريه .. رواتبها ايه في السعوديه

وليا صديق حديث الحصول على ماجيستير علاج تحفظي .. فممكن يكون راتبه كام ..

يا ريت يا دكتور حازم لو تكتبلنا تدريجة الرواتب تاني بعد الزيادات .. وبنفس التقسيم بتاع دول متقدمه و ناميه .. ومناطق ا و ب و ج

باختصار يعني

و دايما معطاء

تم تعديل بواسطة dentogabalo
رابط هذا التعليق

حمدلله على السلامه يا دكتور حازم .. لو ممكن ترد على استفساراتي

هل في جديد بالنسبه للي معاهم زماله مصريه .. رواتبها ايه في السعوديه

..

النقطة التى إختلف فيها كثير من الناس عن الزمالة المصرية هل تُحاسب على إنك أخصائى أو إستشارى؟؟؟

يا سيدى الفاضل على أسوء الظروف لو حسبوها زى الماستر لن يقل راتب الحاصل على الزمالة المصرية حديثاً عن 14000 ريال بأى حال من الأحوال وهذا الكلام أنا أتحمل مسؤليتة أمام الله لأن معى كثيرين أطباء جُدد من مصر لسة حاصلين على الزمالة فى تخصصات كثيرة ودة أقل راتب سمعتة عن الزمالة المصرية وطبعاً لو معاك خبرة هيكون الراتب أكبر وبسهولة توصل 20000 ريال.

بالمُناسبة ال 20000 ريال راتب لم يعد شيئ صعب فى السعودية يعنى معظم الحاصلين على ماستر فى أى تخصص ومعة 10 سنوات خبرة راتبة لا يقل عن 20000 ريال.

وليا صديق حديث الحصول على ماجيستير علاج تحفظي .. فممكن يكون راتبه كام ..

يا ريت يا دكتور حازم لو تكتبلنا تدريجة الرواتب تاني بعد الزيادات .. وبنفس التقسيم بتاع دول متقدمه و ناميه .. ومناطق ا و ب و ج

باختصار يعني

و دايما معطاء

طبعاً أنت تعرف شرط الخبرة بعد الماستر علشان يشتغل أخصائى ودة شيئ خلاص أصبح مُغظمنا يعرفة جيداً.

لو إشتغل مُقيم لعدم توفر الخبرة

يبقى راتبة لن يزيد عن 12000 لو معاة 15 سنة خبرة من تاريخ الحصول على البكالوريوس.

لو إشتغل أخصائى وبخبرة قليلة زى 3 سنوات

مثلاً ونظراً لأنة تخصص نادر هيكون راتبة الأن حوالى 15000 ريال ولكن يزيد كل سنة خبرة وبعد 15 سنة إن شاء الله بيزيد عن 20000 ريال طبعاً.

تُريد معرفة كل شيئ عن العمل الحكومى كطبيب أو صيدلى أو تمريض فى السعودية

نتشرف بزيارتك لنا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtop...075&st=1890

رابط هذا التعليق

شكرا يا دكتور حازم على الرد طيب انا لو دفعت 4000 ريال للتدريب ممكن الاقى بعد كدة فرصة عمل ولا صعبة هو ده اللى مخوفنى خايفة اخسر الفلوس دى على الفاضى

ومتشكرة جدا على الاهتمام . طيب لو سمحت يا دكتور مفيش مكان يخلينى اتدرب عنده بدون مقابل ولا صعبة

توكلى على الله لو بقيتى خايفة كدة مُش راح تتحركى من مكانك ولا خطوة

إدفعى الفلوس وكملى تدريبك.

الوظائف كثيرة فى السعودية بس قبل كل شيئ إنجحى فى إمتحان الهيئة وبعدين تشوفى موضوع الشغل.

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم وحمة الله وبركاته اخوكم احمد مقيم فى الكويت

يشرفنى الانضمام معكم -

كتبت موضوع عن الانزلاق الغضروفى وارجو ان يشاركنى كل من له تجارب لمثل حالتى.

http://www.egyptiant...howtopic=112108

اشكركم جزيلا

التوبك بتاعك ما بيفتحش;) .

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا طبيب اسنان وجايلى عقد فى كجموعة البدر الطبية بمكة... فهل يدلنى اى طبيب هل المجموعه من المجموعات المحترمة ام انها ذو سمعه سيئة... وشكرا للاهتمام

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله

اولا احب ان اشكر دكتور حازم على المجهود الضخم و المستمر و سعة الصدر جزاك الله كل خير في الدنيا و الاخره

انا طبيبة اطفال مقيمه في الرياض معي ماجستير اطفال سنة 2009 وحصلت على شهادة تصنيف الهيئه بفضل الله

ولاني عندي اطفال اتجهت للبحث عن وظيفة في المعاهد الصحيه و الاكاديميه وافقت بشرط ان اكون بدون عقد تحت مسمى متعاونه بمرتب 5000ريال

بدون اى بدلات و بدون نقل كفاله

هناك ايضا نقطه اخرى اني سأدرس في غير تخصصي و هو ما ستعتبره الهيئه انقطاع عن العمل هل لهذا مخرج

اريد رأى حضرتك بماذا تنصحني

و تقبل منى جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم . الحمد لله على سلامة المنتدى الحبيب . سلامى لدكتور حازم والله وحشتنى ردودك الجميلة . ارجو الرد على استفسارى لانه يتعلق بمستقبلى الطبى. انا حصلت على بكالوريوس دفعة اكتوبر 2002واستلمت التكليف فى محافظتى (الشرقية)وبعدين قدمت لنيابة اطفال وجتلى فى شمال سيناءولكنى لم استلم النيابة وسافرت السعودية . دلوقتى انا نازل اجازه بعد شهر فى شهر ديسمبر وانا متعاقد هنا فى السعودية حكومى . كيف استلم نيابتى فى مصر خلال الاجازه وارجع لعملى مرة تانية فى السعودية بعد انتهاء اجازتى (45 يوم) علما بان عقدى الموجود فى المديريةفى مصر كان عقد شركة تشغيل مستشفيات وليس العقد الحكومى حيث اننى تعاقدت من الداخل .انا ناوى انزل نهائى فى نهاية عام 2011 ان شاء الله بس نفسى استلم النيابة فى اجازتى القادمه علما باننى فى السعودية منذ 4 سنوات . هل نيابتى لسة موجوده. هل بجد نيابات الاطفال تم الغاؤها وهل تم الغاء ماجستير الاطفال بالنسبة لى

رابط هذا التعليق

لو سمحتو يا جماعه انا معروض عليا شغل خاص بس هيعملي انا بس التاشيرة وزوجي طبيب جايلو عقد في مستشغى تشغيل ذاتي (حكومة يعني مكتب التوظيف هما اللى اتصلو وقالو المستشفى هتبعت التاشيرة وهيروح هوا يستلمها من مكتب التوظيف) المهم البمكتب بتاعي قالي حاجه غريبة ان مكتب التوظيف ممكن مايرضاش ييوافق ان زوجي يعمل للاطفال)تلات سنوات وسنتين( تاشيرة علشان نسافر سوا وقال ان لو هوا يقدمي انا والاطفال ممكن بس الاطفال لوحدهم لا للعلم كل واحد فينا احنا الاربعه له جواز مستقل لوحده

فانا معرفش الكلام ده صحولا غلط يعنى ممكن فعلا يرفضوا يعملو تاشيرا للاطفال ولا ايه؟

ارجووكم ساعدوني لو تقدروا لان مكتب التوظيف قافل لحد العيد والمكتب يتاعي عاوزني ابدا في الاجراءات بسرعه جدا ده حتى عاوزني اقدم من دلوقت واخلص التحاليل والمعامل واسافر بعد العيد

بس طبعا لو في مشكلة في سفر الاطفال معايا انا هلغي العقد اصلا وللعلم ربنا اراد في العقدج ده بس جالي بعد انتظار عمل اربع سنين محاولات بمعني انه لن يتكرر مش لانه عقدفظيع الحمد لله بس مافيش شغل للصيادلة السيدات في السعودية

لذلك ستكون صعوبة علينا اننا نلغيه وطبعا مستحيل اني امش والاطفال يجوا بعدي انا وزوجي باي حال من الاحوال

ارجوكم لا تبخلو علينا بالمعلومات ارجوكم

وجزيتم خيرا ان شاء الله

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله

اولا احب ان اشكر دكتور حازم على المجهود الضخم و المستمر و سعة الصدر جزاك الله كل خير في الدنيا و الاخره

انا طبيبة اطفال مقيمه في الرياض معي ماجستير اطفال سنة 2009 وحصلت على شهادة تصنيف الهيئه بفضل الله

ولاني عندي اطفال اتجهت للبحث عن وظيفة في المعاهد الصحيه و الاكاديميه وافقت بشرط ان اكون بدون عقد تحت مسمى متعاونه بمرتب 5000ريال

بدون اى بدلات و بدون نقل كفاله

شكراُ لحضرتك

حضرتك ناجحة فى إختبارات الهيئة ومصنفة ومعاك ماستر وتعملى براتب أقل ما أصفة به إنة ما ينفعش خالص.

حضرتك فرصتك فى أى مكان سواء حكومة أو خاص أفضل من كدة بكثير & أرجو منك البحث عن عمل أخر أفضل من كدة لأن كدة حضرتك مضحوك عليكى.

أما لأن حضرتك عندك أطفال فأنا أسف كُلنا عندنا أطفال ونعمل نحن وزوجاتنا أيضاً تعمل ،،ونوفق بفضل الله بين العمل والبيت ولا مانع أن يكون عندك شغالة.

هناك ايضا نقطه اخرى اني سأدرس في غير تخصصي و هو ما ستعتبره الهيئه انقطاع عن العمل هل لهذا مخرج

اريد رأى حضرتك بماذا تنصحني

و تقبل منى جزيل الشكر

أكيد الهيئة لن تحسب ذلك العمل لك خبرات وسوف يحسب فترة عدم عمل أو هذة الخبرات لن تُضاف لكى لذا الأفضل العمل فى مجالك.

هذا رأى.

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم . الحمد لله على سلامة المنتدى الحبيب . سلامى لدكتور حازم والله وحشتنى ردودك الجميلة . ارجو الرد على استفسارى لانه يتعلق بمستقبلى الطبى. انا حصلت على بكالوريوس دفعة اكتوبر 2002واستلمت التكليف فى محافظتى (الشرقية)وبعدين قدمت لنيابة اطفال وجتلى فى شمال سيناءولكنى لم استلم النيابة وسافرت السعودية .

دلوقتى انا نازل اجازه بعد شهر فى شهر ديسمبر وانا متعاقد هنا فى السعودية حكومى . كيف استلم نيابتى فى مصر خلال الاجازه وارجع لعملى مرة تانية فى السعودية بعد انتهاء اجازتى (45 يوم) علما بان عقدى الموجود فى المديريةفى مصر كان عقد شركة تشغيل مستشفيات وليس العقد الحكومى حيث اننى تعاقدت من الداخل .

انا ناوى انزل نهائى فى نهاية عام 2011 ان شاء الله بس نفسى استلم النيابة فى اجازتى القادمه علما باننى فى السعودية منذ 4 سنوات . هل نيابتى لسة موجوده. هل بجد نيابات الاطفال تم الغاؤها وهل تم الغاء ماجستير الاطفال بالنسبة لى

وعليكم السلام وشكراً لك.

1- تم إلغاء نيابات الأطفال والنساء والتسجيل لهما من الأطباء التابعين لوزراة الصحة المصرية.

2- فرصة حضرتك لو ما زالت نيابتك القديمة موجودة ولم تُلغى ،،، ودة فى حالة أن النيابة بتاعت كانت من فترة أقل من سنة أما لو أكثر من ذلك فسوف يتم إلغاء النيابة.

3- فرصتك للتسجيل الأن فى مجال الأطفال فقط بعيداً عن الوزارة يعنى طبيب حُر .

4- فى حالة أن النيابة ما زالت موجودة ولم تُلغى ممكن ترجع عملك فى مصر وتستلم النيابة وبعدين تقدم على أجازة ،،،بس فى أغلب الحالات لا تأخذ أجازة قبل مرور سنة على الأقل من تسلم النيابة ،،، ولكن لو عاوز فى خلال 45 يوم تعمل دة كلة يبقى جهز واسطة كبيرة فور نزولك مصر ،،وكل شيئ ممكن فى أرض الفيروز يعنى القانون ممكن نركنة على جنب لو معاك فيتامين واو على قول السعودين:protest: .:egyflag:

مصر حببتى

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله

كل عام وانتم بخير

شكرا دكتور حازم على الاهتمام و الردجزاك الله كل خير

انا فعلا قضيت الايام السابقه في قرأة الصفحات السابقه وعلمت ان ممكن يكون لي فرصه في الصحه المدرسيه او الحكومه ولذلك بأذن الله سأجهز ورقي واقدم بعد الاجازه

انا كنت قدمت في مستشفى قوى الامن من قبل ولكن رئيس قسم الاطفال ابلغني ان سيكون لدي 8 مرات في الشهر المكوث من الساعه 8 صباحا الى 2بعد ظهر اليوم التالي بمعنى 8 مرات عندك 30 ساعه شيفت فأحسست ان مستحيل اشتغل في مستشفى هنا في الرياض ايضا قوى الامن لازم يكون معك زماله اي زماله ليوظفوك اخصائى

اسفه على الاطاله وسلامي لك وللاسره الكريمه وعيد سعيد باذن الله

رابط هذا التعليق

د.هبه

المستشفيات والمستوصفات فى الرياض ما اكترها

اقل راتب هتاخديه 10 الاف لو اشتغلتى مقيمة لغاية ما تتمى سنتين الخبرة بعد الماستر

دورى ومتوافقيش باى عرض

ربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

د.هبه

اقل راتب هتاخديه 10 الاف لو اشتغلتى مقيمة لغاية ما تتمى سنتين الخبرة بعد الماستر

دورى ومتوافقيش باى عرض

ربنا يوفقك

شكرا لكى ماما نوناعلى الاهتمام و الرد

نفسي اسأل عن طبيعة الشغل لطبيب مقيم اطفال في الحكومه بالنسبه للشيفتات و تقسيمة الشغل

رابط هذا التعليق

السلام عليكم . الحمد لله على سلامة المنتدى الحبيب . سلامى لدكتور حازم والله وحشتنى ردودك الجميلة . ارجو الرد على استفسارى لانه يتعلق بمستقبلى الطبى. انا حصلت على بكالوريوس دفعة اكتوبر 2002واستلمت التكليف فى محافظتى (الشرقية)وبعدين قدمت لنيابة اطفال وجتلى فى شمال سيناءولكنى لم استلم النيابة وسافرت السعودية .

دلوقتى انا نازل اجازه بعد شهر فى شهر ديسمبر وانا متعاقد هنا فى السعودية حكومى . كيف استلم نيابتى فى مصر خلال الاجازه وارجع لعملى مرة تانية فى السعودية بعد انتهاء اجازتى (45 يوم) علما بان عقدى الموجود فى المديريةفى مصر كان عقد شركة تشغيل مستشفيات وليس العقد الحكومى حيث اننى تعاقدت من الداخل .

انا ناوى انزل نهائى فى نهاية عام 2011 ان شاء الله بس نفسى استلم النيابة فى اجازتى القادمه علما باننى فى السعودية منذ 4 سنوات . هل نيابتى لسة موجوده. هل بجد نيابات الاطفال تم الغاؤها وهل تم الغاء ماجستير الاطفال بالنسبة لى

وعليكم السلام وشكراً لك.

1- تم إلغاء نيابات الأطفال والنساء والتسجيل لهما من الأطباء التابعين لوزراة الصحة المصرية.

2- فرصة حضرتك لو ما زالت نيابتك القديمة موجودة ولم تُلغى ،،، ودة فى حالة أن النيابة بتاعت كانت من فترة أقل من سنة أما لو أكثر من ذلك فسوف يتم إلغاء النيابة.

3- فرصتك للتسجيل الأن فى مجال الأطفال فقط بعيداً عن الوزارة يعنى طبيب حُر .

4- فى حالة أن النيابة ما زالت موجودة ولم تُلغى ممكن ترجع عملك فى مصر وتستلم النيابة وبعدين تقدم على أجازة ،،،بس فى أغلب الحالات لا تأخذ أجازة قبل مرور سنة على الأقل من تسلم النيابة ،،، ولكن لو عاوز فى خلال 45 يوم تعمل دة كلة يبقى جهز واسطة كبيرة فور نزولك مصر ،،وكل شيئ ممكن فى أرض الفيروز يعنى القانون ممكن نركنة على جنب لو معاك فيتامين واو على قول السعودين:protest: .:egyflag:

مصر حببتى

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

جزاك الله خيرا د حازم على جميع ردودك الرائعه لكل الناس بدون اى معرفه او طمعا فى اى اجر إلا من الله

بالنسبه للدكتور مصر فى قلبى يوجد إضافه بسيطه بالنسبه للماستر بعض الجامعات مدة التسجيل بها 5 سنين للجزء الاول والرساله

مثل كليه طب عين شمس

فلو حضرتك نزلت اخر 2011 ممكن يكون فعلا تسجيلك اتلغى

واصبح الان التسجيل صعب جدا جدا جدا

لأن قرار وزير الصحه فعلا منع التسجيل فى الاطفال مدة من 5 الى 7 سنين و سيطبقوا الهيئه القوميه للتخصصات الطبيه

وذلك بديل للماجستير

فرجاء من سيادتك التأكد من نظام الجامعه التى انتا مسجل فيها

والسؤال عن مدة الدراسه بها

وويوجد ايضا فى عين شمس مد سنه بعد الخمس سنين وذلك بموافقه رئيس الجامعه

وايضا اصبح الان فى وزارة الصحه تدقيق على مدة السفر القانون من زمان اكثر من سنتين يتم إلغاء النيابه

والعودة الى الريف ولكن هذا القرار كان غير مفعل

الان اصبحوا يطبقوة فى معظم المديريات

ممكن تسأل قبل ما تستقيل نهائى من السعوديه

فى المديريه بيطبقوا القرار ولا مطنشين

وربنا يوفقك

اما إذا كان تم إلغاء الماجستير

وتم الغاء النيابه

فحال البلد الان ليس مناسب

فمن الافضل الاجتهاد فى الحصول على الزماله البريطانيه mrcpch

وانتا مازلت تممعل فى السعوديه ولا ترجع الان

وربنا يوفقك للخير إن شاء الله

وعليك بالإستخارة

وعليك بالإستخارة

تم تعديل بواسطة ahmedbaklola
رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله

كل عام وانتم بخير

شكرا دكتور حازم على الاهتمام و الردجزاك الله كل خير

انا فعلا قضيت الايام السابقه في قرأة الصفحات السابقه وعلمت ان ممكن يكون لي فرصه في الصحه المدرسيه او الحكومه ولذلك بأذن الله سأجهز ورقي واقدم بعد الاجازه

انا كنت قدمت في مستشفى قوى الامن من قبل ولكن رئيس قسم الاطفال ابلغني ان سيكون لدي 8 مرات في الشهر المكوث من الساعه 8 صباحا الى 2بعد ظهر اليوم التالي بمعنى 8 مرات عندك 30 ساعه شيفت فأحسست ان مستحيل اشتغل في مستشفى هنا في الرياض ايضا قوى الامن لازم يكون معك زماله اي زماله ليوظفوك اخصائى

اسفه على الاطاله وسلامي لك وللاسره الكريمه وعيد سعيد باذن الله

ركزى على وزارة الصحة ساعات العمل فى الوزارة 8 ساعات يومياً فقط.

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

اهلا د.حازم

منور التوبيك من جديد

عيد سعيد عليك وان شاء الله من العايدين ...

شكراً ليكى يا دكتورة

كل سنة وحضرتك والأسرة الكريمة بألف خير وسلام وكل الزملاء فى المنتدى.

د.هبه

دورى ومتوافقيش باى عرض

ربنا يوفقك

كلام صحيح جداً

أنا أحب الناس الى تُبشر ولا تُنفر وتقول كلام حلو زى الدكتورة ماما نونا كدة:clappingrose: .

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...