اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الذين مقدمين كيبك ونجحوا فى مقابلات شهر 3و 4

Recommended Posts

بس مين بقه من أخواتنا و حبايبنا اللي لقي الفايل نمبر بتاعه و مين اللي خد سي اس كيو من غير انترفيو .. مين الجامد ده :blink:

اقولك مين الجاااااااااااااامد ده

ده ابننا الصغير الي كنا بندلعه ونهننه ونكبره ونسمّنه

النّغه النّغه

عرفته ولا لسه

هاهاهاهاها .. لأ مش عارفه برضه .. عروستي و مين اللي لقي الفايل نمبر برضه

كن مطمئنا جدا جدا ولا تفكر فى الامر كثيرا بل دع الامر لمن بيده الامر.....

لا يوجد شئ تحت السماء يكدرنى او يزعجنى لأنى محتمى فى ذلك الحصن الحصين داخل الملجأ الأمين مطمئن فى أحضان المراحم حائز على ينبوع من التعزية.

أمنحنا سلامك وعلمنا أن نسالم بعضنا بعضا وشجع نفوسنا لكى لا تصغر واسندنا بقوة ذراعك لكى لا نضعف وامنحنا الخير والفرح كل حين

رابط هذا التعليق

• الردود 239
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

بص يا باشا انا لسه جديد وداخل عشان اغششك الصغنونه المقصود بيها المقدمه في 18 ديسمبر الي فات بنتخنه ونكبره دي هتشه من اخوك نصار

اول حرف منها جي سي كا

رابط هذا التعليق

الف مليون وتلات تربع المليار مبروووووووووووووك يا استاذ هانى

:blink: على الفيزا وعقبال السفر ان شاء الله

فعلا الاسبوع ده ملين اخبار مفرحة جدا وعقبال لما فرحتنا تكمل لينا كلنا ان شاء الله

على فكرة يا استاذ هانى حضرتك ممكن تعمل لاندنج خارج كيبيك وده عشان حضرتك واخد فيزا لكندا كلها وومعاك السي اس كيو لكيبيك فعادى انك تعمل لاندنج فى اى مقاطعة اخرى وده كلام من المكتب اللى بتعامل معه ومن ناس بالفعل فى كندا الان وهم اللى وضحوالى النقطة ديه ربنا يكملك على خير بالتوفيق

رابط هذا التعليق

على فكرة كنت واثقة ان الخبر بتاعى هايجيب وراة كم كبير من الاخبار المفرحة فعلا ولسة تانى كتير وهاتشوفواااااااااا

يسمع من بقك ربنا يا مدام جيسيكا

اعتبر ده وعد وأجهز التذاكر؟ :lol:

رابط هذا التعليق

أحبائي أعضاء المنتدي الجميل.. أحب أعرفكم انهم كلموني النهارده عشان يبلغوني اني أخدت الفيزا خلاص و أني ابعت أي حد من TNT, FEDEX, ARAMEX عشان يستلم الباسبورت.. أرامكس أغلي ناس بتدفع 50 جنيه و تستلم السبت أو لو عايز نفس اليوم يوم الخميس تدفع 25 زياده .. TNT 41 نفس اليوم.. FEDEX 21.5 جنيه بس برضه يوم السبت..

ربنا يوفقكم كلكم و تخلصو علي كل خير ان شاء الله ..

أرقام شركات الشحن

16996 ARAMEX

16667 TNT

19985 FEDEX

الف مبروك يا ا/ استاذ هاني

دى فعلا المبروك الى بجد لان مافيش وراها مراحل 

مليون مبروك واتمنى ان احنا نتقابل فى كندا ان شاء الله

حتى الاعداء بينهم شرف في التعامل

رابط هذا التعليق

الف الف مبروك ياستاذ هانى على الفيزا و عقبال ماتكملنا من ارض كندا ان شاء الله

و يارب الاخبار الجميلة تفضل مستمرة فعلا اسبوع ملىء بالاخبار الحلوة

رابط هذا التعليق

ألف مبروك يا باشمهندس هاني...دي فعلاً المبروك الحقيقية واللي بجد

وإن شاء الله نتقابل كلنا في كندا على خير بإذن الله

رابط هذا التعليق

بص يا باشا انا لسه جديد وداخل عشان اغششك الصغنونه المقصود بيها المقدمه في 18 ديسمبر الي فات بنتخنه ونكبره دي هتشه من اخوك نصار

اول حرف منها جي سي كا

أخويا فايزر .. ألف شكر علي حل الفزوره ...... بالتوفيق ليك يا رب و ربنا يسدد كل خطاك

لا يوجد شئ تحت السماء يكدرنى او يزعجنى لأنى محتمى فى ذلك الحصن الحصين داخل الملجأ الأمين مطمئن فى أحضان المراحم حائز على ينبوع من التعزية.

أمنحنا سلامك وعلمنا أن نسالم بعضنا بعضا وشجع نفوسنا لكى لا تصغر واسندنا بقوة ذراعك لكى لا نضعف وامنحنا الخير والفرح كل حين

رابط هذا التعليق

[/استاذ هانى الف مبروك واقبال الجنسية والباسبور ان شاء الله

وياترى حضرتك قررت هتنزل على فين كيبيك سيتى ولا مونتريال ولا مش هتروح نحية الناس الى بتكلم فرنساوى دى

الف مبروك مرة تانيه

{بلى من أسلم وجهه لله وهو محسن فله أجره عند ربه ولا خوف عليهم ولا هم يحزنون}

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

الف مليون وتلات تربع المليار مبروووووووووووووك يا استاذ هانى

wst:: على الفيزا وعقبال السفر ان شاء الله

فعلا الاسبوع ده ملين اخبار مفرحة جدا وعقبال لما فرحتنا تكمل لينا كلنا ان شاء الله

على فكرة يا استاذ هانى حضرتك ممكن تعمل لاندنج خارج كيبيك وده عشان حضرتك واخد فيزا لكندا كلها وومعاك السي اس كيو لكيبيك فعادى انك تعمل لاندنج فى اى مقاطعة اخرى وده كلام من المكتب اللى بتعامل معه ومن ناس بالفعل فى كندا الان وهم اللى وضحوالى النقطة ديه ربنا يكملك على خير بالتوفيق

الف مبروك يا ا/ استاذ هاني

دى فعلا المبروك الى بجد لان مافيش وراها مراحل 

مليون مبروك واتمنى ان احنا نتقابل فى كندا ان شاء الله

الف الف مبروك ياستاذ هانى على الفيزا و عقبال ماتكملنا من ارض كندا ان شاء الله

و يارب الاخبار الجميلة تفضل مستمرة فعلا اسبوع ملىء بالاخبار الحلوة

ألف مبروك يا باشمهندس هاني...دي فعلاً المبروك الحقيقية واللي بجد

وإن شاء الله نتقابل كلنا في كندا على خير بإذن الله

صدقوني يا جماعه الله يعلم اد ايه انتم أسرتوني بذوقكم و محبتكم .. أنا فعلا لساني عاجز عن الرد .. انتم لو تعرفو كلكم أد انتم ضيفتم سعاده ليومي النهارده مش هتصدقو ز. زي ما قلت قبل كده يمكن الموضوع بالنسبه ماكانش له بهجه كبيره .. لكن انتم حولتوه لمهرجان حب و مشاعر فياضه و صادقه ... حقيقي ربنا يكتر من أمثالكم و ربنا يديم الحب و مشاعر الأخوه و الأحساس الأسري الغير عادي ده .. يعني لما حد أنا مش عارفه يدخل و بمنتهي الفرحه يبارك لي كأنه هو اللي جاتله .. الأنسان ما يملكش أكتر من الحمد لربنا ان الدنيا فيها ناس بالقلوب الجميله ده و المشاعر الرقيقه ده :lol: :rolleyes:

الأخت الفاضله مدام 'مجبورة ان شاء الله' مش عارف أضيف علي كلام حضرتك غير الدعاء لله القدير انه يملا حياتك كلها بالفرح و تحقيق الأحلام اللي بيها نقدر نكمل في حياتنا

و أشكر لحضرتك من كل قلبي ردي علي سؤالي و ده برضه مش غريب علي انسانه فاضله زي حضرتك .. الفكره اني مستغرب ليه بس بنمضي علي الورقه اللي فيها تعهد ان احنا هنعيش في كيبيك .. الحقيقه مفيش معلومه مؤكده من أي حد .. و لو مالهاش لازمه بنمضيها ليه برضه مش عارف.. لكن زي ما قلت في مداخلات قبل كده أنا أعرف ناس مقدمين كيبيك و راحو استقرو و عاشو بعيد تماما عن كيبيك .. بس هو الأستفسار زي ما وضحته

أخويا الفاضل الأستاذ 'hamoudi' يا رب دايما عمرنا ما نبطل نقول لحضرتك مبروك .. دايما نقول مبروك لكل عمل تنجزه و لكل حلم تحققه .. و لكل فرحه ربنا يدخلها علي قلبك انت و أسرتك... الله يبارك في حضرتك و عقبال يا رب أما أقابلك هناك و تبقي كمان معالي الوزير .. بس وزير ايه تحب تختار

الأخت الفاضله مدام 'أختكم المصرية' صدقيني أنا سعيد جدا بمداخله حضرتك و الله يبارك فيكي و يعطي دايما سؤال قلبك و فكرك .. و يا رب مش نتكلم بس و أنا في كندا .. لكن كمان نتقابل كلنا و كل أعضاء المنتدي الصاروخي ده .. و نبقي اسره واحده علي الأراضي الكنديه زي ما أحنا هنا قلبنا علي قلب بعض

معالي اللورد :rolleyes:الأستاذ 'الأهلاوي الأصيل' حقيقي متشكر جدا لشعور حضرتك الفياض ده ... و يا رب كندا تنور و تتشرف بوجودك فيها و نكون يد واحده .. و من دلوقتي ألف مليون مبروك ان شاء الله

الكلام خلص مني و مش عارف أعبر لكم عن مدي امتناني ليكم و أخوتي و أخواتي اللي اتفضلو و باركولي كل الناس

الله هو الوحيد القادر ان يعطينا أكثر جدا جدا مما نطلب أو نفتكر .. في أيد ربنا كل حياتكم و أحلامكم :rolleyes:

:roseop: :lol:

رابط هذا التعليق

[/استاذ هانى الف مبروك واقبال الجنسية والباسبور ان شاء الله

وياترى حضرتك قررت هتنزل على فين كيبيك سيتى ولا مونتريال ولا مش هتروح نحية الناس الى بتكلم فرنساوى دى

الف مبروك مرة تانيه

أخويا الفاضل الأستاذ 'astrophy' الله يبارك في حضرتك و يا رب دايما بكل خير الدنيا نتقابل.. أنا الحقيقه زي ما قلت قبل كده مش ناوي أعيش في كيبيك خالص يعني ناوي ان شاء الله يا أما تورونتو أو البرتا .. بس برضه ي ما قلت الحاله الأقتصاديه في العالم مش مبشره بالخير السنتين تلاته اللي جايين يعني أفضل اني أعمل لاندينج الأول و بعدين أقرر استقر امتي و فين .. مره تانيه شاكر لحضرتك جدا مداخلتك الرقيقه ده و بكل التوفيق و النجاح يا رب

رابط هذا التعليق

أخواني و أخواتي الأحباء أعضاء المنتدي الجميل..

الحمد لله استلمت الباسبورت النهارده في ظرف و كانت محتويات الظرف كالتالي

1- الباسبورت و عليه الفيزا .. اسمي مكتوب صح و رقم الباسبورت .. مفيش مشكله

2- كل الأصول اللي قدمتها .. أنا الحقيقه كنت مقدم أصل شهاده الميلاد اللي كانت مطلوبه في الملف الفيدرال .. بس ده لازم تطلع من وزاره الصحه في لاظوغلي

3- job description of my current job and HR letter with my current position and salary as well

4- ورقه تانيه مكربنه يعني أصل و صوره و لازقين في بعض .. الورقه ده اسمها CPR = confirmation of premanent residence الورقه ده مهمه جدا جدا جدا .. فيها اسمك و اسم العيله و رقم السي اس كيو و رقم الباسبورت و تاريخ انتهاء الفيزا و تاريخ الميلاد .. الورقه ده ما تملوهاش زي ما الدليل اللي جاي في الظرف بيقول, ان شاء الله تملوها في كندا مع ضابط الهجره

هنا بقه فيه مشكله أنا أسم جدي مكتوب غلط :roseop: ناقص بس حرف "L" و في الدليل اللي موجود في الظرف كاتبين اني لازم أتأكد من صحه كل البيانات و ده يعني كلها بالكامل, يعني الأسم و رقم الباسبورت و تاريخ الميلاد الي أخره. و قالو لو فيه حاجه غلط يبقي لازم أكلم السفاره عشان يصلحوها ... كلمتهم فعلا و ماحدش منهم أفادني بشء بس أنا بعت ايميل بسأل ازاي نحل المشكله ده .. طبعا لسه ما ردوش لأن يومهم بسنه .. الظاهر يا جماعه اتعدو مننا .. هاهاهاها :roseop::roseop:

أنا مش قلقان و مش زعلان ان شاء الله القصه بسيطه و هم هيطبعو الورقه ده تاني و هيبعتوهالي ..

ان شاء الله ربنا معاكم و مايبقاش عندكو أي غلطات لما تستلمو الفيزا

رابط هذا التعليق

ايه الحظ ده معلش يا هاني باشا حاجا بسيييطه وربنا يكرمك انشاء الله

عندك فكره قبل قد ايه بيتم اعلامنا بموعد المقابله؟

انا لسه مستلم الفايل نمبر ولما اتصلت لقيت المدام بتاعت كيبك بتقولي احنا كمان ارسلنا لك جواب ويتنج واتحدد لك القاهره مكان المقابله والانترفيوو هيبقا قريب قلتلها يعني سنه؟

قالتلي لاااا اقرب كتير قلت طب 6 اشهر قالتلي من 3 الى 6 شهور ماكسيمم

رابط هذا التعليق

الف مبروك والربع المليار الباقى عشان استلام الفيزا ييبقى الف مليار مبروووووووووووووك كلها اكتملت لحضرتك ونبارك يوم التذاكر ان شاء الله

رابط هذا التعليق

الف مبرووووووووووووك يا استاذ phizer وعقبال الفيزا وانصحك المتابعة مع مسيو عصام ممتاز و ربنا يكرمك

واستاذ هانى حصل خير و هتعدى على خير ان شاء الله

رابط هذا التعليق

الف مبرووووووووووووك يا استاذ phizer وعقبال الفيزا وانصحك المتابعة مع مسيو عصام ممتاز و ربنا يكرمك

ربنا يخليكي وعقبال ما اباركلك على نجاح الانترفيو

رابط هذا التعليق

ايه الحظ ده معلش يا هاني باشا حاجا بسيييطه وربنا يكرمك انشاء الله

عندك فكره قبل قد ايه بيتم اعلامنا بموعد المقابله؟

انا لسه مستلم الفايل نمبر ولما اتصلت لقيت المدام بتاعت كيبك بتقولي احنا كمان ارسلنا لك جواب ويتنج واتحدد لك القاهره مكان المقابله والانترفيوو هيبقا قريب قلتلها يعني سنه؟

قالتلي لاااا اقرب كتير قلت طب 6 اشهر قالتلي من 3 الى 6 شهور ماكسيمم

أخويا أستاذ 'Phizer' أولا ألف مليون مبروك علي الأخبار الجميله ده .. ربنا يهون الأيام و تفرح بتحقيق خططك ان شاء الله . أما عن الوقت أنا أعرف انه بيبقي قبل الأنترفيو بحوالي شهرين .. أما عن عصام زي ما أنا قلت قبل كده هو كويس و جدع و هيأهلك كويس لأنه بقه محترف في الحته ده .. عصام صيته لعلع بسبب واحد صاحبنا أسمه أحمد ابراهيم اتكلم عنه في مداخلات سابقه و احنا أنا و صاحبي اللي ايديناله نمرته .. عشان كده أنا عارف عصام من بداياته اتكل علي الله و ربنا يسدد كل خطاك

صدقني زي ما قلت أنا مش زعلان .. لأني مش مسافر دلوقتي بس يعني هو وجع القلب مع السفاره wst:: :happy: ..

الف مبروك والربع المليار الباقى عشان استلام الفيزا ييبقى الف مليار مبروووووووووووووك كلها اكتملت لحضرتك ونبارك يوم التذاكر ان شاء الله

الأخت الفاضله مدام 'مجبورة ان شاء الله' الله يملا حياتك كلها بركه و فرح .. و مش بس أقولك مليار مبروك لأ ده مبروك الدنيا كلها دايما تبقي معاكي و ماشيه وراكي و قدامك في كل خطوه تخطيها في حياتك

الأخت الفاضله 'أختكم المصرية' .. ربنا يخليكي و هو فعلا حصل خير .. بس زي ما بقول الكدنيين شكلهم اتعدو مننا في الروتين و الأخطاء :) :lol: :lol:

رابط هذا التعليق

أخواني و أخواتي الأحباء أعضاء المنتدي الجميل..

الحمد لله استلمت الباسبورت النهارده في ظرف و كانت محتويات الظرف كالتالي

1- الباسبورت و عليه الفيزا .. اسمي مكتوب صح و رقم الباسبورت .. مفيش مشكله

2- كل الأصول اللي قدمتها .. أنا الحقيقه كنت مقدم أصل شهاده الميلاد اللي كانت مطلوبه في الملف الفيدرال .. بس ده لازم تطلع من وزاره الصحه في لاظوغلي

3- job description of my current job and HR letter with my current position and salary as well

4- ورقه تانيه مكربنه يعني أصل و صوره و لازقين في بعض .. الورقه ده اسمها CPR = confirmation of premanent residence الورقه ده مهمه جدا جدا جدا .. فيها اسمك و اسم العيله و رقم السي اس كيو و رقم الباسبورت و تاريخ انتهاء الفيزا و تاريخ الميلاد .. الورقه ده ما تملوهاش زي ما الدليل اللي جاي في الظرف بيقول, ان شاء الله تملوها في كندا مع ضابط الهجره

هنا بقه فيه مشكله أنا أسم جدي مكتوب غلط :sad: ناقص بس حرف "L" و في الدليل اللي موجود في الظرف كاتبين اني لازم أتأكد من صحه كل البيانات و ده يعني كلها بالكامل, يعني الأسم و رقم الباسبورت و تاريخ الميلاد الي أخره. و قالو لو فيه حاجه غلط يبقي لازم أكلم السفاره عشان يصلحوها ... كلمتهم فعلا و ماحدش منهم أفادني بشء بس أنا بعت ايميل بسأل ازاي نحل المشكله ده .. طبعا لسه ما ردوش لأن يومهم بسنه .. الظاهر يا جماعه اتعدو مننا .. هاهاهاها :P :lol:

أنا مش قلقان و مش زعلان ان شاء الله القصه بسيطه و هم هيطبعو الورقه ده تاني و هيبعتوهالي ..

ان شاء الله ربنا معاكم و مايبقاش عندكو أي غلطات لما تستلمو الفيزا

انشاء الله يتم التعديل متقلقش

l'important dans la vie

c'est de quelle maniére tu te perçois

انااااااااااااااااااااااااااا انا مش هرد

لالالا

وانا بعرف اصد

ده انا وانا رافع ايدي بكتب علي الكيبورد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

font="Arial Black"]السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

ده اول مشاركه ليا فى منتدى محاورات المصريين

حتى انى بسال نفسى سؤال هل ممكن الواحد يفكر فى موضوع الهجره من غير ما يدخل فى محاورات المصريين

انا قدمت كيبك من فتره

اانا مش شاركت قبل كده بس كنت قارئ نهم لكل ما كتب ومش قادر اقولكم المنتى فادنى قد ايه

انا حاليا خلصت الكشف الطبى

اه

نسيت انا بالمناسبه صيدلى واعمل فى السعوديه من خمس سنين تقريبا

ومريت بمراحل كتير زى الفيش والتشبيه فى السعوديه والكشف الطبى من السعوديه الخ

ويشرفنى انى اشارك معاكم

بالتوفيق وباذن الله نهاجر كلنا وربنا يقدملنا خير هذه الهجره ويبعد عنا شرها اللهم امين

رابط هذا التعليق

font="Arial Black"]السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

ده اول مشاركه ليا فى منتدى محاورات المصريين

حتى انى بسال نفسى سؤال هل ممكن الواحد يفكر فى موضوع الهجره من غير ما يدخل فى محاورات المصريين

انا قدمت كيبك من فتره

اانا مش شاركت قبل كده بس كنت قارئ نهم لكل ما كتب ومش قادر اقولكم المنتى فادنى قد ايه

انا حاليا خلصت الكشف الطبى

اه

نسيت انا بالمناسبه صيدلى واعمل فى السعوديه من خمس سنين تقريبا

ومريت بمراحل كتير زى الفيش والتشبيه فى السعوديه والكشف الطبى من السعوديه الخ

ويشرفنى انى اشارك معاكم

بالتوفيق وباذن الله نهاجر كلنا وربنا يقدملنا خير هذه الهجره ويبعد عنا شرها اللهم امين

قولنا بقي القصه من اولها

قدمت كيبيك امتي

والمقابله كانت امتي

في مصر ولا في سوريا

وياسلام لو تحكيلنا الي حصل في المقابله

انا عارف ان زمانك نسيت اللي حصل

بس علي قد ما تقدر

وقدمت ورقك فيدرال امتي

والكشف الطبي بعتولك امتي وكشفت عند ميين

وملا حظاتك ايه علي الكشف الطبي

وفيالاخر انت ناوي تستقر فين

في مدينه كيبيك ولا مونتريال

ولا ناوي تروح تورونتو

يعني من الاخر احكي القصه من طق طق الي سلاموعليكم

l'important dans la vie

c'est de quelle maniére tu te perçois

انااااااااااااااااااااااااااا انا مش هرد

لالالا

وانا بعرف اصد

ده انا وانا رافع ايدي بكتب علي الكيبورد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...