اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اخى الفاضل السورى فى البدايه احب اقولك لابأس طهور ان شاء الله

النقطه التانيه

تحاليل الكشف الطبى بتهتم بالاتى:

1-الايدز

2-الزهرى

3-السيلان

4-السكر اذا كان يصاحبه فشل كلوى

اما بالنسبه للفيروس الكبدى لا يتم الكشف عنه الا فى حاله الاشتباه ...ايه هيه بقى حاله الاشتباه :

1-وشم

2-تقولهم انا على فكره بنقل دم على طول او من فتره قريبه

3-تقولهم انى عملت عمليه قريب

غير كده محدش هيسالك ان كان عندك ولا لآ

ولا حد هيكشف عليه اصلا

والكلام ده من دكتور التحاليل التابع للسفاره الكنديه

قدم ورقك ولا تيأس من رحمه الله ولا تتنازل عن حلمك بسهوله وبالتوفيق

رابط هذا التعليق

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم

عندي سؤالين

س1 هل يحق للفسطيني طلب الجوء وكيف من السفاره في مصر؟

س2 كيف اقوم بطلب الفيزا من مصر كيف استطيع طلب الاوراق التي تملأ ؟

وجزيل الشكر :rolleyes:

رابط هذا التعليق

Officers may not conduct interviews to:

• assess language abilities;

• determine personal suitability (as this factor no longer exists).

العزيز دكتور قناوى

بعد التحية

يا ريت بخبرتك المعهودة فى الاوبيريشن تقوللى هل معنى النقطتين دول ان الخنقة بتاعت الانترفيو كده خلاص مش حتكون موجودة تانى

يعنى المفروض ان موضوع المقابلة دة مرهون باسئلة عن كندا و ليه عايز تروح و اسئلة كتير زى مقابلة الكيبيك

كده خلاص و لا ممكن يسالو ؟

عشان انا فكرى ان المرحلة اللى بعد تقديم ملف الابديت هى مذاكرة كل حاجة عن كندا عشان نتيجة المقابلة تكون ايجابية

رايك ايه

اهلا يا صديقي

بعت لك رسالتين

وحاولت اتصل مرتين وانت ولا هنا

مافيش مشكلة

عموما لو مقدم فيدرالي

ومن مصر او الخليج

توقع ان ما فيش مقابلة من اساسه

فاطمن وحط في بطنك بطيخة صيفي

طبعا الشرط ان ورقك يكون منور وما فيهوش عقد

وجايب 67 نقطة طبعا

منتظر تليفونك يا ريس

لاني كنت هاقلبها بزعلة

علي فكرة يا جماعة سامحوني احيانا لا استطيع الرد

واحيانا اسئلة ما اعرفش اجابتها

مثل مثلا المدرسين في كندا

انا قاعد هنا جنب الترعة باذاكر شوية واشوف شغلي شوية

فما حدش يا خدها بمحمل شخصي اني مطنش مثلا ابدا والله كلكم اخواتي

الف شكر يا دكتور و ربنا يوفققك و يباركلك

وجقيقى ده احسن خبر سمعته فى موضوع هجرة كندا لانى كنت عامل حسابى على مقابلة شديدة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

عندي سؤالين

س1 هل يحق للفسطيني طلب الجوء وكيف من السفاره في مصر؟

س2 كيف اقوم بطلب الفيزا من مصر كيف استطيع طلب الاوراق التي تملأ ؟

وجزيل الشكر :rolleyes:

Applying as a refugee: To apply as a refugee you must either be referred for resettlement by the UNHCR or be privately sponsored.

http://www.cic.gc.ca/english/refugees/index.asp

رابط هذا التعليق

الاخ العزيز د.قناوى

السلام عليكم

انت عارف حالتي من قبل ان عملت الميديكال يوم 1 نوفمبر ووالحمد لله تعالى رزقت ببنت يوم 30-ابريل .انا كنت ناوي ابعت update وانتظر الفيز ولكن قدر الله ان اترك الشركة التى كنت اعمل بها والان لي فتره ابحث عن عمل ولم اوفق للان وافكر بالنزول نهائيا من السعوديه وبالتالي نفسى يبعتوا الفيز بسرعة علشان لوحبيت اسافر كندا.السؤال اخي الكريم:

1-انا خايف ابعت update يتاخر لحد ما يضرب الميديكال.وانا لما ارسلت ورق update سابقا اخد 6 شهور حتي يرسلوا لي الميديكال.

2-وهذاهو الاه م جدا-بالنسبة لSponsorshipهل هي سهلة ولا صعبة وما هي اجراءاتها؟

بمعني لو جاءت لى الفيز انا وزوجتي وسافرت عملت لاندنج انا وهي بدون البنت ثم ارسلت اضيفها بعد ذلك .ما هو الحل؟

3-واذا كنت انا فى كندا وعي اناو زوجتي PERMANENT RESIDENT CARDفهل ممكن الطفلة تدخل معنا حتي لو مش هجرة ونعمل لها SPONSORSHIP وهي معانا هناك؟

افيدونا جزاكم الله خيرا لان احد اعضاء المنتدي -لا اذكر من-عملوا UPDAATE بعد ما اخدوا الميديكال لاضافة طفل فالميديكال ضرب وقالت ان القصة دى اخدت سنة ونصف.

فانا بفكر جديا ان ما اعمل UPDATE>

المهم يا خوالنا الواحد هيطق من الانتظار ومن الVARIATION الغريب في الوقت يعني فى ناي جالها طلب الباسبورات بعد 2 وناس 3وناس 4وناس5 وناس 6وناس ...... :wub: :roseop: bsh:) wst:: wst:: wst::

نبذه عن ملفي للفائدة للجميع

تاريخ التقديم 19اغسطس 2005

تاريخ طلب UPDATE يونيو 2007

تاريخ ارسال الابدايت مارس 2008(انا يدوبك جبت سكور الايلتس وTEF بعد طلب الابدابت ب 9 شهور)

اغسطس 2008 بعتوا طلبوا كشف الدرجات الخاص بزوجتي.

20 سبتمبر 2008 بعتوا الميديكال لى ولزوجتي وانتظرنا تكون عدت اول 3 شهور علشان X-RAY وعملنا الميديكال بفضل الله اول نوفمبر..............

والله يكون فى عون الجميع

.بهدلتينا معاك يا ارض الميعاد يا كندا

اسف جدا يا دكتور قناوى على الازعاج المستمر واي حد غي المنتدي يقدر يفيدنا في الحالة دي جزاه الله خيرا.

رابط هذا التعليق

مساء الخيرات علي الجميع,

د.قناوي السادة الافاضل دايما بتقل عليكم بالاسئلة معلش استحملوني.

عندي كام سؤال ملحين يا ريت اي حد من الافاضل يفيدني فيهم

1-في الجواب اللي فيه فترة السماح 120 يوم كاتبين اني ابعت صورة من الفورمات اللي بعتها علي نوفا سكوتشيا السؤال انا كنت كاتب اللغة الانجليزية hi في المهارات الاربعة هل اذا كانت نتيجة الايلتس مختلفة عن ذلك اغير في الفورمة ام اتركها كما هي ؟؟

2- سؤال لواحد صاحبي هل من الممكن في هذه المرحلة تغيير المسمي الوظيفي من ممارس عام (المسمي اللي بعت بيه علي كندا من كام شهر ) الي اخصائي(لسة يدوب من كام يوم) ام ان هذا يعتبر تغيير في الملف بالكامل ؟؟ و اذا نعم هل ورقة من النقابة تقول انه اخصائي لانه عمل دبلومتين قبل كدة (كل دبلومة سنة) تكفي للحصول علي ال25 نقطة الخاصة بالاخصائيين ام انه بحاجة لشهادة اخري؟؟

3- السؤال متعلق بالسؤال السابق هل هذا التغيير معناه انه سيفقد سنين الخبرة اللي كان مقدم علي انه معاه 4 سنوات خبرة ممارس عام ام ان هذه السنين ستحسب له من اول الامتياز؟؟

4- اسف للاطالة صديقي ده عنده اخت في كندا لكن للاسف مش عايشة هناك و هو كتب في الملف بتاع نوفا هذه المعلومة السؤال و انا عارف انه صعب هل ممكن ما يجبش سيرتها دلوقتي لما يبعت الملف علي سفارة القاهرة ام ان هذا سيعتبروه تغيير كبير خصوصا انه كدة هيبقي محتاج يغير بيانات كتيرة عن كذا حاجة؟؟

5-السؤال قبل الاخير ما هي اطول فترة ممكنة بعد ال120 يوم اللي ممكن اتأخر بيها عشان اجيب نتيجة الايلتس؟؟

6- السؤال الاخير (اظن واضح ان مذاكرة الايلتس جابت نتيجة في ترتيب الكلام :lol: ) هل ابعت الفيش و التشبيه مع الورق الي القاهرة ام انتظر حتي يطلبوه مني ؟

شكرا مقدما و دعواتي للجميع بالتوفيق

تم تعديل بواسطة dr vico
رابط هذا التعليق

Dear Brothers

i got the file bumber 1 nov 2005 london office as i am in dubai

asked for update feb 2008

send my IELTS after many extensions 17 Dec 2008

and i have sent my new baby update 14 jan 2009

till now i did not get any response

is there any body knows what is going on

please advise

regards,

رابط هذا التعليق

الاخوة الافاضل يسعدني ان افتتح هذا الموضوع وذلك رغبة في الافادة قدر الامكان وايضا رغبة تنظيمية وذلك لان الجميع لاحظ كثير من الاخوة الافاضل ذوي الاستفسارات البسيطة او الشخصية يقوموا بفتح موضوع كامل مما يؤدي الي التشتت

ولذلك اتمني من الجميع بان من لديه استفسار علي السريع او شخصي ان يتفضل بايداعه هنا وان شاء الله سيجد الرد خلال 24 ساعة

اتحدث عن نفسي وفي حدود معرفتي وبحثي او ساحاول ان ادله علي الاجابة وطبعا هنا يوجد جهابذة كادوا ان يغلقوا مكاتب محاميي الهجرة cr((:

سيقومون بالرد كل في حدود معرفته وطبعا هذا جهد تطوعي لا نبغي جزاءا ولا شكورا

واتمني ايضا ان يكون فتح الموضوع هذا فاتحة خير لعودة الاحباب واصدقاء منتدي محاورات المصريين

وكل عام وانتم بخير

ياريت حضرتك تكلمني عن الكشف الطبي ماهو؟هل حد بيسقط بسبب الكشف الطبي؟ماهو الكشف الطبي وعبارة عن ايه؟هل العمليات لها تأثير علي الكشف الطبي؟هل الطبيب ممكن يكتب تعليق علي الحالة ممكن يتسبب في سقوطها بغض النظر عن التحاليل؟هل الكشف الطبيبيتأخر بعد الكشف والنتيجة بتظهر علي طول؟افضل مكان لاجراء الكشف الطبي في مصر ؟هل التدخين بيظهر في نتايج التحاليل؟.ياريت تتكرم وتزودني بكل معلوماتك عن الكشف الطبي؟

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخوتي لدي استفسار وارجو منكم افادتي فيه

انا محاسب خريج جامعة القاهرة واعمل محاسب مالي منذ 3 سنوات وكنت احاول الهجرة الى استراليا ولكن للاسف لم اوفق في اختيار الايلتس حيث ان يشترط ان احصل على 6 في كل الاقسام ولكني حصلت على 5.5

فهل هناك اية فرصة للهجرة الى كندا في اي مكان فيها ام ان الفرصة معدومة

ياريت تفيدوني وجزاكم الله كل خير

رابط هذا التعليق

انا محاسب خريج جامعة القاهرة واعمل محاسب مالي منذ 3 سنوات وكنت احاول الهجرة الى استراليا ولكن للاسف لم اوفق في اختيار الايلتس حيث ان يشترط ان احصل على 6 في كل الاقسام ولكني حصلت على 5.5

بعد اذننك يا دكتور قناوى يا ملك

الراجل كان متعشم فى استراليا وواجب عللىا ارد عليه

يا استاذى الفاضل , حضرتك كنت عايز تقدم اندبندنت يعنى بتحلم باستراليا طب ليه عايز تروح بلد تانى و كمان اى مكان

طب متقدم على كلاس 475 regional skilled worker

ادرس الموضوع بجهد وسرعة شديدين طالما معاك شهادة الايلتس + approved skill assessment

الفرصة متاحة امامك لحد قبل 1 يوليو الجاى

رابط هذا التعليق

اخوانى فى المنتدى انا عضوه جديده اتابعكم من فتره طويله اسجل كل شكرى وتقديرى لكم جميعا وربنا يوفقك الجميع الى ما يحبه ويرضاه :lol: :roseop::roseop:

رابط هذا التعليق

يا استاذى الفاضل , حضرتك كنت عايز تقدم اندبندنت يعنى بتحلم باستراليا طب ليه عايز تروح بلد تانى و كمان اى مكان

ادرس الموضوع بجهد وسرعة شديدين طالما معاك شهادة الايلتس + approved skill assessment

اخي صدقني انا لسة متعشم فاستراليا لكن معرفش حاجة عن موضوع الفيزا 475 انا كنت بتكلم على 175 فياريت لو عندك اي معلومة عن الفيزا 475 تفيدني فيها واهم حاجة هل لازم ضمان بنكي ولا لا لان لو كانت الفيزا دي خاصة بالاماكن النائية فاستراليا زي مثلا جنوب استراليا فلازم ضمان بنكي مايقرب من 25000 دولار استرالي

فياريت توضحلي اكتر وانا من هنا لغاية مترد عليا هدور في موقع السفارة عليها واحاول افهم

وياريت تقولي ليه قبل 1 يوليو ؟؟

وياريت برضه لو حد يقدر يفيدني في الفرص لكندا وبالوضع اللي انا فيه هل فرصتي معدومة ولا ايه

وشكرا للجميع

رابط هذا التعليق

بالفعل هي الهجرة الى الاقاليم ولكن كيف يمكنني الحصول على ترشيح من الولاية او الاقليم

انا مش عارف اوصل للموضوع دة ازاي

الموقع الوحيد اللي سمعت عنه هو جنوب استراليا وكان لازم ضمان بنكي

ياريت تفيدني ارجوك

وشكرا

رابط هذا التعليق

اخي صدقني انا لسة متعشم فاستراليا لكن معرفش حاجة عن موضوع الفيزا 475 انا كنت بتكلم على 175 فياريت لو عندك اي معلومة عن الفيزا 475 تفيدني فيها واهم حاجة هل لازم ضمان بنكي ولا لا لان لو كانت الفيزا دي خاصة بالاماكن النائية فاستراليا زي مثلا جنوب استراليا فلازم ضمان بنكي مايقرب من 25000 دولار استرالي

فياريت توضحلي اكتر وانا من هنا لغاية مترد عليا هدور في موقع السفارة عليها واحاول افهم

وياريت تقولي ليه قبل 1 يوليو ؟؟

وياريت برضه لو حد يقدر يفيدني في الفرص لكندا وبالوضع اللي انا فيه هل فرصتي معدومة ولا ايه

وشكرا للجميع

هو لغاية دلوقت احنا مانعرفش ايه وضعك

ادينا تفصيل الامتحان كل فرع لوحدة ومؤهلم ومهنتك وعمرك ومؤهل المدام وليك اعداء في كندا والا لا :rolleyes:

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

هو لغاية دلوقت احنا مانعرفش ايه وضعك

ادينا تفصيل الامتحان كل فرع لوحدة ومؤهلم ومهنتك وعمرك ومؤهل المدام وليك اعداء في كندا والا لا :rolleyes:

انا مش متزوج وبالطبع معنديش اولاد بس لو في اي عرايس متوفرين فكندا او في مصر ههههههههه مفيش مانع نجرب حظنا :lol:

انا خريج جامعة القاهرة شعبة محاسبة سنة 2002 وعندي 30 سنة

وبالنسبة للايلتس هو بصراحة انا لسة مشفتش النتيجة لكن انا بتوقع انها 5.5 لاني محلتش كويس بسبب الارهاق والتعب يوم الامتحان فخلينا نفترض انها 5.5 فكل فرع معلش لان دة المتوقع ويارب يكون ظني مش صحيح واكون جايب اكتر من كدة

بالنسبة للاعداء..امممممم لحظة افكر :roseop: اعتقد من زمان كان في واحد جارنا استلف مني ربع جنيه واخدت الجزمة بتاعته والشراب رهن ولما مرجعش الربع جنيه استوليت على الجزمة والشراب وطبعا كان حاقد عليا :lol: :lol: ههههه اعداء ايه ياراجل بس هو انا عمري شفت كندا الا على النت wst::

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ان مقدم كيبك و جالي رقم الملف في شهر فبراير و لسه جايلي ميعاد الانترفيو في اغسطس في القاهرة

انا لسه بادئ في المستوي الثالث في المركز الثقافي و شكلي مش حينفع اكمل علشان المقابلة قربت فسؤالي دلوقتي اعمل ايه

1-اآجل المقابلة ممكن تبقي المقابلة الجاية في سوريا

2-لو تعرفو مدرس فرنساوي كويس في منطقة مصر الجديدة اروحلو و اظبط نفسي قبل المقابلة

عايز رائيكو لاني بجد مش عارف اعمل ايه

شكرا اوي اوي

رابط هذا التعليق

اخوانى فى المنتدى انا عضوه جديده اتابعكم من فتره طويله اسجل كل شكرى وتقديرى لكم جميعا وربنا يوفقك الجميع الى ما يحبه ويرضاه :roseop: :lol: :lol:

مرحبا بيكي ونورتينا بالنيابة عن الكل :rolleyes:

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم برجاء الافاده من ذو الخبره انا شاب مصرى حاصل على تعليم متوسط متزوج من كنديه منذ 3 سنوات ولكننا الان على خلاف كبير جدا هل ممكن اسافر الى كندا من غير موافقتها هل عقد الزواج و الصور و المستندات كافيه الى ذلك ام لابد موافقتها و اذا كان ممكن ان افعل ذلك ماذا افعل بالظبط و لكم جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اخى الفاضل مونتى اولا تأجيل المقابله مش سهل زى منتى فاكر

تأجيل المقابله ده لازم يكون لظروف خارجه عن ارادتك وتجيب الدليل على كده

ولازم السفاره تقتنع بظروفك ....انا مريت بموضوع تاجيل المقابله ده لانى كنت

فى السعوديه وجتنى المقابله فقدمت عقد العمل اللى يوضح انى مقدرش انزل

وكانت المقابله فى سوريا ساعتها

وندمت على كده اشد الندم ,,,,

نقطه تانيه المقابله بتتأجل لمره واحده بس ...

انت مقابلتك فى مصر انتهز الفرصه ده وركز فى الفرنساوى على قد ما تقدر وفيه 200 سؤال

موجودين فى الموقع احفظهم زى اسمك واستعن بالله ولا تعجز

ومتأجلش المقابله

اما بالنسبه للمدرس اسال فى المركز الفرنسى اللى فى مصر الجديده هيدوك الارقام اللى انت عاوزه

انا عملت كده قبل المقابله بتاعتى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...