اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

السلام عليكم يا جماعه عاملين ايه اتمنى لو حد عمل مقابله شخصيه مع سبرينا ونجح فى مصر يحكى ايه اللى حدث معاه بالظبط لانى كل ما اسال واحد يقولى انه منجحش ودى شى مش يطمن خالص الرجاء الرد

!!!!!! Ouvrent toujours leurs portes à ceux qui ont souffert !!!!!

.

رابط هذا التعليق

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الفاضل د . قناوي السادة الافاضل مساء الفل

عندي استفسار بخصوص واحد صاحبي هو مقدم فيدرال و كتب في الجواب الاول ان اخته في كندا و هي حاليا في امريكا و معاها بي ار السؤال لو جاب سيرتها في الفايل بتاع السفارة و سألوه عن اي اثبات انها عايشة في كندا ما هو افضل رد في هذا الموقف علما بان الاسكور بتاعه من غير اخته ( اذا احتسبوا شهادة الاخصائي من النقابة ) هيكون كافي...ام انه من الافضل ان لا يذكرها في جواب الابديت ..ارجو الافادة

سؤال اخر بالنسبة لي انا خلصت كل الورق المطلوب ما هو عنوان السفارة في القاهرة اللي مفروض ابعت عليه الفايل و شهادة الايلتس ؟؟

مع الشكر

رابط هذا التعليق

روح سلمه بايدك يا د فيكو ده ورق مهم جدا

في توبيك كيف تهاجر بدون محامي خريطة لمكان السفارة

صاحبك المفروض يقول الحقيقة ومش فارقة بقي اخته هناك مش هناك انا ما قريتش في موقعهم انهم هيسالو عن مكان اخته

اخته تديله خمس نقط

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

الاخ قناوي عندي استفساريين صغيرين,

أنا بصدد السفر للهجره بعد ما أنهيت كافة اجراءاتها و الحمد لله.

السؤال الاول: عند طلب رقم صندوق بريد في مطار بيرسون ما هو الحل و أنا لسا ما عنديش واحد و مافيش حد ممكن يخدمي في رقم صندوق بريده في كندا.

السؤال التاني: أنا ناوي آخد شقه مفروشه في البدايه و لمدة شهر تقريبا, ايه الحل في سؤال العنوان بتاع السكن اللي بيطلب في كل المعاملات اللي بتقدم عليها في البدايه زي, PR no. Sin no , رخصة القيادة و التأمين الصحي.

السؤال التالت لو سمحت: أنا سمعت من كتير من العايشين في كندا عن موضوع Child Benefit و اللي هو مبلغ مساعده بتدغعه الحكومه عن كل ولد, هل الكلام ده واقعي ولا لأ.

و شكرا على مجهودك اللي لا يقدر بثمن.

اسف اخي افاضل السؤال الاول لا ادري

التاني قولهم لسه مش معايا عنوان هيدلوك رقم تليفون تتصل بيهم لما تثبت عنوانك

الحكومة الكندية تعطي تقريبا خمسمائة دولار لكل طفل ولكن لها شروط

وانا انصحك الا تفكر في هذا الكلام اطلاقا الا اذا ما سلكتش الامور

كن طموحا وقويا ودعك من المساعدات والذي منه وربنا بوفقك

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم جميعا

انا عندى سؤال مهم ياريت يكون فى اجابة علية

اولا اية الامراض التى التى تؤدى رفض المديكال وعدم الحصول على الفيزا وهل وجود فيرس سىالكامن يؤدى الى الرفض ارجو الافادة وذالك لانى مقدم كيبك وممكن اعمل المقابلة فى شهر 9 انشاء اللة

ولكم جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم جميعا

انا عندى سؤال مهم ياريت يكون فى اجابة علية

اولا اية الامراض التى التى تؤدى رفض المديكال وعدم الحصول على الفيزا وهل وجود فيرس سىالكامن يؤدى الى الرفض ارجو الافادة وذالك لانى مقدم كيبك وممكن اعمل المقابلة فى شهر 9 انشاء اللة

ولكم جزيل الشكر

متقلقش خالص انشاء الله

محدش اترفض قبل كده علشان الفايرس

اذا كنت لا تعلم شيء عن الهجره لكيبيك

انت زبون سقع

وقعت ومحدش سمي عليك

المنصوره سابقا

مونتريال حاليا

لكن اتطمن

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اخى الفاضل quebec canada فى البدايه احب اقولك لابأس طهور ان شاء الله

النقطه التانيه

تحاليل الكشف الطبى بتهتم بالاتى:

1-الايدز

2-الزهرى

3-السيلان

4-السكر اذا كان يصاحبه فشل كلوى

اما بالنسبه للفيروس الكبدى لا يتم الكشف عنه الا فى حاله الاشتباه ...ايه هيه بقى حاله الاشتباه :

1-وشم

2-تقولهم انا على فكره بنقل دم على طول او من فتره قريبه

3-تقولهم انى عملت عمليه قريب

غير كده محدش هيسالك ان كان عندك ولا لآ

ولا حد هيكشف عليه اصلا

والكلام ده من دكتور التحاليل التابع للسفاره الكنديه

ربنا ان شاء الله يسدد خطاك فى المقابله وبالتوفيق

رابط هذا التعليق

سؤال لاخوانا خبراء الهجره ...

1-الفتره اللى بيقعدها الجواز فى السفاره بعد ما يتطلب قد ايه ؟

2-هل ممكن رفض الملف بعد طلب السفاره للجواز ؟

وجزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

سؤال لاخوانا خبراء الهجره ...

1-الفتره اللى بيقعدها الجواز فى السفاره بعد ما يتطلب قد ايه ؟

2-هل ممكن رفض الملف بعد طلب السفاره للجواز ؟

وجزاكم الله خيرا

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة

بالنسبة لسؤال حضرتك الاول

بيقعده الجواز فى السفاره بعد ما يتطلب حوالىمن 4 الى 6 اسابيع

2- حسب معلوماتى لا يتم رفض الملف بعد طلب السفارة للجواز

وربنا يوفقكم

تم تعديل بواسطة مصرية والنعم

يارب

إذا أعطيتني مَالاً فلا تأخذ سَعادتي

وإذا أعَطيتني قوّة فلا تأخذ عّقليْ

وإذا أعَطيتني نجَاحاً فلا تأخذ تَواضعْي

وإذا أعطيتني تواضعاً فلا تأخذ اعتزازي بِكرامتي

يارب

عَلمّنْي أنْ أحبّ النَاسْ كَما أحبّ نَفسْي

وَعَلّمني أنْ أحَاسِبْ نَفسْي كَما أحَاسِبْ النَاسْ

وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة

وَأنّ حبّ الانتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْفَ.

يارب

لا تدعني أصَاب بِالغرور إذا نَجَحْت وَلا باليأس إذا فْشلت

بَل ذكّرني دائِـماً أن الفَشَل هَو التجَارب التي تسْـبِق النّجَاح.

يارب

إذا جَرَّدتني مِن المال فاتركْ لي الأمل

وَإذا جَرّدتني مِنَ النجَّاح فاترك لي قوّة العِنَاد حَتّى أتغلب عَلى الفَشل

وَإذا جَرّدتني مَن نعْمة الصَّحة فاترك لي نعمة الإيمان

يارب

إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الاعتذار

وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ

وإذا نَسيْتك يَارَبّ أرجو أن لا تنسَـاني مَنْ عَفوِك وَحْلمك

فأنت العَظيْم القَـهّار القَادِرْ عَـلى كُـلّ شيء..

رابط هذا التعليق

الاخ قناوي عندي استفساريين صغيرين,

أنا بصدد السفر للهجره بعد ما أنهيت كافة اجراءاتها و الحمد لله.

السؤال الاول: عند طلب رقم صندوق بريد في مطار بيرسون ما هو الحل و أنا لسا ما عنديش واحد و مافيش حد ممكن يخدمي في رقم صندوق بريده في كندا.

السؤال التاني: أنا ناوي آخد شقه مفروشه في البدايه و لمدة شهر تقريبا, ايه الحل في سؤال العنوان بتاع السكن اللي بيطلب في كل المعاملات اللي بتقدم عليها في البدايه زي, PR no. Sin no , رخصة القيادة و التأمين الصحي.

السؤال التالت لو سمحت: أنا سمعت من كتير من العايشين في كندا عن موضوع Child Benefit و اللي هو مبلغ مساعده بتدغعه الحكومه عن كل ولد, هل الكلام ده واقعي ولا لأ.

و شكرا على مجهودك اللي لا يقدر بثمن.

بعد إذن دكتور قناوي ...

بالنسبه لموضوع العنوان

أعمل سيرش على Post Landing Services في كندا وممكن يفيدك

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

رابط هذا التعليق

معذرة لى استفسار بسيط

هوه مظروف الخطاب اللى بيتبعت من نوفا اسكوتيا لنا بيبقى مكتوب العنوان بتاعنا على الظرف باللغة الانجليزية ام العربية معلش اصل حصل ان عنوانى اتكتب غلط باللغة العربية بس صحيح باللغة الانجليزية فقولت أسأل لو ده ممكن يأثر على الخطابات أعتقد هم بيراسلوا بالانجليزى بس عاوز حد يأكد ده من الجماعة اللى وصلهم خطابات من نوفا اسكوتيا وهل الظرف حكومى لونة اصفر كبير بحجم a4 والكتابة مطبوعة علية ولا بخط اليد أنا ما بعتش مظروفين مع الطلب ولكن بعت ورقة بها العنوانين واحد بالانجليزى وده صحيح والاخر بالعربى غلط فى رقم صندوق البريد وشكرا

رابط هذا التعليق

معذرة لى استفسار بسيط

هوه مظروف الخطاب اللى بيتبعت من نوفا اسكوتيا لنا بيبقى مكتوب العنوان بتاعنا على الظرف باللغة الانجليزية ام العربية معلش اصل حصل ان عنوانى اتكتب غلط باللغة العربية بس صحيح باللغة الانجليزية فقولت أسأل لو ده ممكن يأثر على الخطابات أعتقد هم بيراسلوا بالانجليزى بس عاوز حد يأكد ده من الجماعة اللى وصلهم خطابات من نوفا اسكوتيا وهل الظرف حكومى لونة اصفر كبير بحجم a4 والكتابة مطبوعة علية ولا بخط اليد أنا ما بعتش مظروفين مع الطلب ولكن بعت ورقة بها العنوانين واحد بالانجليزى وده صحيح والاخر بالعربى غلط فى رقم صندوق البريد وشكرا

ظرف اصفر صغير بحجم خطابات البنك فيه مساحة بلاستيك شفاف والورق اللي جوة مطوي بحيث الاسم والعنوان المكتوب جوة الورق بالانجليزي يبان من الحتة البلاستيك

ماتقلقش من موضوع الظرفين اطلاقا

عدت مع ناس كتير

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

معذرة لى استفسار بسيط

ظرف اصفر صغير بحجم خطابات البنك فيه مساحة بلاستيك شفاف والورق اللي جوة مطوي بحيث الاسم والعنوان المكتوب جوة الورق بالانجليزي يبان من الحتة البلاستيك

ماتقلقش من موضوع الظرفين اطلاقا

عدت مع ناس كتير

شكرا لك مهندسا الفاضل زناتى وربنا يوفقك حقيقى على أد ما بتساعد كل واحد فى المنتدى ده ودعواتى لك بالتوفيق بإذن الله وطمئنا عليك على الايلتس وان شاء الرحمن هتجيب الاسكور

رابط هذا التعليق

سؤال معلش يا دكتور قناوى هوه MBA ماستر معترف بيه على انه ماجستير يعنى لو كملت معاه 17 سنه دراسة اخد 25 درجه من درجات المؤهل ولا ايه

فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

رابط هذا التعليق

زملائى الاعزاء ,

أنا بعت الابلكيشن بتاعى و فات علية شهرين ولم يصلنى رد سواء بالقبول او بالرفض حتى الان .

رحت البنك سألتهم عن الشيك اللى بعتة ان كان اتصرف ولا لأ , قلولى مش هنعرف ان كان اتصرف ولا لأ ...

أرجو من الاخوة الافاضل يقلولى اعمل اية , علما بانى مقيم فى قطر.

ولكم جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

زملائى الاعزاء ,

أنا بعت الابلكيشن بتاعى و فات علية شهرين ولم يصلنى رد سواء بالقبول او بالرفض حتى الان .

رحت البنك سألتهم عن الشيك اللى بعتة ان كان اتصرف ولا لأ , قلولى مش هنعرف ان كان اتصرف ولا لأ ...

أرجو من الاخوة الافاضل يقلولى اعمل اية , علما بانى مقيم فى قطر.

ولكم جزيل الشكر

بيستعبطوا طبعا وبيكبروا دماغهم

يعني افرض ان الشيك دة ضاع ماتعرفش تسترد فلوسك ؟؟؟؟

دة نظام بنكي موش هرجلة

الشيك دة بياخدوه السي اي سي يودةه البنك بتاع كندا اللي مسحوب عليه الشيك بتاعك

والبنك دة يعمل مقاصة مع البنك القطري

البنك القطري يشيك على رقم الشيك بتاعك ويديهم الفلوس وينزل عنده في كشف حساب البنك الرئيسي

يعني من حقك انهم يكشفوا على كشف حسابهم الرئيسي برقم الشيك ويقولك اتسحب امتي او لا

ومن حقك كمان وقف صرف الشيك لو عايز

عموما

شهرين انت لسة ماتاخرتش

هما عادة بياخدوا شهر ونص على مايطلعوا الجواب والباقي وقت بريد

بالتوفيق

رابط هذا التعليق

سؤال معلش يا دكتور قناوى هوه MBA ماستر معترف بيه على انه ماجستير يعنى لو كملت معاه 17 سنه دراسة اخد 25 درجه من درجات المؤهل ولا ايه

اه طبعا ام بي ايه هيا في الخر ماستر ديجري

بس تكون معتمدة موش اون لاين من اي حته يعني وتكون موفي شرط سنوات الدراسة حضور دوام كامل وتؤيدة بترانس كريبت

بالتوفيق

رابط هذا التعليق

بس تكون معتمدة موش اون لاين من اي حته يعني وتكون موفي شرط سنوات الدراسة حضور دوام كامل وتؤيدة بترانس كريبت

بالتوفيق

الف شكر يا استاذنا ربنا يكرمك

بس فبه MBA لمدة سنتين من جامعة عربيه والدراسة بتكون 3 ايام فى الاسبوع بعد مواعيد العمل يعنى قول من الساعة 5 احد الساعة 9 مثلا مش عارف دى تبقى معترف بيها ولا لأ

ارجو الافادة

فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

رابط هذا التعليق

بالتوفيق

الف شكر يا استاذنا ربنا يكرمك

بس فبه MBA لمدة سنتين من جامعة عربيه والدراسة بتكون 3 ايام فى الاسبوع بعد مواعيد العمل يعنى قول من الساعة 5 احد الساعة 9 مثلا مش عارف دى تبقى معترف بيها ولا لأ

ارجو الافادة

بصراحة يا صديقي موش عاوز افتي

وكدة انا هافتي :bv:-

بس اللي اعرفة ان الماستر حضورها موش زي حضور الدراسة للبكالوريوس طبعا

لانها دراسة تكميلية عادة بتبقي وانت بتشتغل يعني

بصراحة موش متاكد

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...