اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

السلام عليكم عاملين ايه انا من زمان مدخلتش وشركت معاكم لانى كنت مشغول شويه اتمنى ان يكون الجميع بخير كان عندى سؤال ارجوا الجواب عليه انا مقدم كيبك 3\2008 وجالى فتح الملف 8\2008 وبعد كده جالى جواب الانتظار الويتنج 11\2008 وانا للغايه الوقتى مستنى المقابله الشخصيه مش عارف هتيجى امتى الرجاء اللى عنده اجابه عن المقابله بتعتى ممكن تيجى امتى يفدنى لانى قلقان جدا والشكر للجميع

!!!!!! Ouvrent toujours leurs portes à ceux qui ont souffert !!!!!

.

رابط هذا التعليق

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

استفسار عاجل:

هل ممكن التقديم للهجره فيدرال عن طريق المسمى الوظيفى التالى وهو مدرج ضمن لستة الوظائف الفيدرال

4131 College and Other Vocational Instructors

child-care service teacher

بالطبع جميعنا نعرف أنه لا يوجد مسمى اخر لمدرس الحضانه فى مصر غير انه مدرس حضانه.

ولكن لو دققنا النظر فى الوظائف فى كندا سنلاحظ

childhood service teacher

child care service teacher

nanny

kindergarten teacher

nursury teacher

والجميع مرفوضين فيدرال عدا child care service teacher

ليهههههههههههه معرفش؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وسؤالى الان هل يمكننى كمدرسة حضانه التقديم تحت هذا المسمى وان كان فما المفروض كتابته فى شهادة الخبره بالضبط حيث لا يوجد مشكله فىهذا لان عندنا فى مصر النتيجه واحده وهى مدرس حضانه

ولو ممكن اللاخوه اللى عايشين فى كندا يقدروا يفرقوا لنا بين هذه المسميات الوظيفيه

:lol:ايه يا جماعه مفيش اى تعقيب

الدعاء أمانه بتيسير الحال

يا رب افرجها يا رب

لا اله الا الله الحليم االكريم لا اله الا الله العلى العظيم

لا اله الا الله رب السموات ورب الارض و رب العرش العظيم

و صلى اللهم على سيدنا محمد

لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

هذه أول مشاركة لى فى هذا المنتدى الجميل .

ولى سؤال بخصوص الهجرة أو العمل فى كندا .

أنا نفسى أهاجر وأعيش فى كندا بس أنا ماعنديش المؤهلات الجامعية أو الخبرات المهنية اللازمة .

بعد البحث عرفت أن ماقداميش غير انى أحصل على عقد عمل فى كندا لمدة سنتين وبعدها ممكن ربنا يسهل وأقدم على الإقامة الدائمة ( مع مراعاة بعض الشروط طبعا ) .

المشكلة دلوقتى أزاى أحصل على عقد عمل . وهل الأمر سهل أم صعب فى ظل الأزمة الإقتصادية .

يا جماعة أرجوكم لو حد عنده أى معلومات او تجارب شخصية يقدر يساعد بيها ياريت يكتبها هنا ضرورى .

اخوكم علاء .

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اخوتي اعضاء المنتدى تحية حب واجلال لهذا المجهود الكبير وهذه الروح السامية

لدي استفسار بسيط بخصوص التحديث حيث وصلني في 20-4-2009 بالنسبة لي كنت اعمل في الامارات وانهيت عملي في شهر 6-2007 وقمت بعمل الفيش الأماراتي قبل مغادرتي .

هل احتاج حاليا لعمل فيش ثاني ام ممكن ان اعتمد الفيش القديم واوضح اني غادرت البلد بالتاريخ المذكور في معلومات اقامتي؟

تقبلو مني كل احترام

اخوكم ابو عبدالرحمن

لازم فيش جديد

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

أنا مقدم بتاريخ 16/2/2009

ووصل لنوفا اسكوتيا يوم 23/2/2009

ولسه مفيش أى رد للان

حبيبي انت كانك بتتكلم عن حالتي

ابدا الزن بايميلات لندن من دلوقت

الخطاب بتاع نوفا سكوتيا في جميع الاحالات بيصدر بعد حوالي اسبوع او اسبوعين من تاريخ الوصول

ولمزيد من الدقة بعد يوم واحد من تاريخ صرف الشيك بتاعك

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

صباح الخير جميعاً، د.قناوي سؤال بعد اذنك هل PROOF OF FUND لازم فقط لمقدم الطلب ولا ممكن كل رصيد العائلة وهل ممكن بكذا عملة ولكن الإجمالي يكون المبلغ المطلوب ينفع ؟ انا سمعت انهم ممكن يطلبوا تاني STATMENT بنكي عشان يتاكدوا انك مش سالف الفلوس واول ما طلعت شهادة الرصيد سحبتهم عندك فكرة مدى صحة هذة المعلومة؟

انا عارفه انك مضايق عشان زناتي معلش محدش عارف الخير فين

تحياتي

بعد إذن الدكتور قناوي في أن أضيف معلومة للسيدة مروة الشامي

كنت قد اتصلت بالسفارة لما طلبوا شهادو البنك مع الـ Update وسألتهم عن هل يلزم ان يكون المبلغ بإسمي أو ينفع يكون بإسم اي شخص من المرافقين فأجابوا ممكن يكون بإسم اي مرافق ولذلك فأنا قدمت جواب البنك Bank Estate وهو بإسم المدام وليس بإسمي مع العلم انني الـ Principal Applicant

والمبلغ كله بالجنيه المصري وخليط ما بين حساب جاري وحساب توفير وشهادات توفير المهم ان المجموع كله لما يتجمع حيساوي قيمة المبلغ المطلوب بالدولار الكندي

يعني مش مطلوب انك تحصلي على دولارات كندية في الكشف ولا مطلوب ان تفكي اي شهادة توفير ولا تكتبي المبلغ باسم الشخص المقدم الأساسي ولكن مطلوب ان يكون مجموع المبالغ يغطي ويساوي المبلغ بالدولار الكندي ويكون بإسم واحد من المقدمين حتى لو كان واحد من الأولاد

والحمدلله الورق مشي زي الفل

ولو طلبوا الكشف مرة ثانية فأعيدي العملية مرة ثانية وضعي المبلغ مرة ثانية في الحساب وطلعي كشف ثاني ولو اني ما أظنش انهم حيطلبوه

وربنا يوفق

وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ (155)

الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ (156)

أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ (157)

سورة البقرة

رابط هذا التعليق

استاذ وليد

جزاك الله كل خير على معلوماتك المفيدة حقاً.

تقبل تحياتي

اللهم إننا نستودعك ديننا فارزقنا الثبات عليه حتى نلقاك يا ذا الجلال والإكرام

رابط هذا التعليق

أنا مقدم بتاريخ 16/2/2009

ووصل لنوفا اسكوتيا يوم 23/2/2009

ولسه مفيش أى رد للان

حبيبي انت كانك بتتكلم عن حالتي

ابدا الزن بايميلات لندن من دلوقت

الخطاب بتاع نوفا سكوتيا في جميع الاحالات بيصدر بعد حوالي اسبوع او اسبوعين من تاريخ الوصول

ولمزيد من الدقة بعد يوم واحد من تاريخ صرف الشيك بتاعك

شرك للأخ الفاضل مهندسنا زناتى على ردك والله بدعى لك وربنا يعلم بجد

وأنا فعلا بعت لهم ايميل على مكتب لندن وبعدين ردوا الرد اللى هو disclaimer

الدباجة اللى انت عارفها

شكرا جزيلا أخى الفاضل على ردك رغم الظروف التى تمر بها ولكن أنا على ثقة أنك هتجتاز الايلتس ان شاء الله

ربنا يوفقك يا اخى الفاضل

وصدقنى بدعى لك من قلبى بجد

رابط هذا التعليق

سؤال يا شباب

المكان المخصص للجهة اللى مقدم لها الفيش اكتب فيها المفوضية العليا للهجرة ولا السفارة الكندية بلندن

علما بانى مقدم من السعودية (مكتب لندن)

اسف انى كتبت المداخلة دى فى تتبع الملفات.

رابط هذا التعليق

سؤال يا شباب

المكان المخصص للجهة اللى مقدم لها الفيش اكتب فيها المفوضية العليا للهجرة ولا السفارة الكندية بلندن

مش فارقة ولا هيبصوا حتي في الجزء ده

المهم انك تكون خالي من الاحكام

الاتنين ينفعوا

عاوز رايي الشخصي

اكتب المفوضية العليا للهجرة

رابط هذا التعليق

سؤال يا شباب

مش فارقة ولا هيبصوا حتي في الجزء ده

المهم انك تكون خالي من الاحكام

الاتنين ينفعوا

عاوز رايي الشخصي

اكتب المفوضية العليا للهجرة

شكرا جزيلا اخى

رابط هذا التعليق

Officers may not conduct interviews to:

• assess language abilities;

• determine personal suitability (as this factor no longer exists).

العزيز دكتور قناوى

بعد التحية

يا ريت بخبرتك المعهودة فى الاوبيريشن تقوللى هل معنى النقطتين دول ان الخنقة بتاعت الانترفيو كده خلاص مش حتكون موجودة تانى

يعنى المفروض ان موضوع المقابلة دة مرهون باسئلة عن كندا و ليه عايز تروح و اسئلة كتير زى مقابلة الكيبيك

كده خلاص و لا ممكن يسالو ؟

عشان انا فكرى ان المرحلة اللى بعد تقديم ملف الابديت هى مذاكرة كل حاجة عن كندا عشان نتيجة المقابلة تكون ايجابية

رايك ايه

رابط هذا التعليق

Officers may not conduct interviews to:

• assess language abilities;

• determine personal suitability (as this factor no longer exists).

العزيز دكتور قناوى

بعد التحية

يا ريت بخبرتك المعهودة فى الاوبيريشن تقوللى هل معنى النقطتين دول ان الخنقة بتاعت الانترفيو كده خلاص مش حتكون موجودة تانى

يعنى المفروض ان موضوع المقابلة دة مرهون باسئلة عن كندا و ليه عايز تروح و اسئلة كتير زى مقابلة الكيبيك

كده خلاص و لا ممكن يسالو ؟

عشان انا فكرى ان المرحلة اللى بعد تقديم ملف الابديت هى مذاكرة كل حاجة عن كندا عشان نتيجة المقابلة تكون ايجابية

رايك ايه

اهلا يا صديقي

بعت لك رسالتين

وحاولت اتصل مرتين وانت ولا هنا

مافيش مشكلة

عموما لو مقدم فيدرالي

ومن مصر او الخليج

توقع ان ما فيش مقابلة من اساسه

فاطمن وحط في بطنك بطيخة صيفي

طبعا الشرط ان ورقك يكون منور وما فيهوش عقد

وجايب 67 نقطة طبعا

منتظر تليفونك يا ريس

لاني كنت هاقلبها بزعلة

علي فكرة يا جماعة سامحوني احيانا لا استطيع الرد

واحيانا اسئلة ما اعرفش اجابتها

مثل مثلا المدرسين في كندا

انا قاعد هنا جنب الترعة باذاكر شوية واشوف شغلي شوية

فما حدش يا خدها بمحمل شخصي اني مطنش مثلا ابدا والله كلكم اخواتي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

في عندي سؤال ثاني

مكتب الهجرة الي مقدم من خلالهم قالولي اني لازم احافظ على حسابي في البنك يعني ان اخلي الفلوس كاملة بدون ان اسحبهة بعد ما اطلع كشف الحساب وابعثهة بالابديت لانهم راح يطلبو مني كشف بالحركات لاخر ستة اشهر قبل ان يختمولي الفيزا.

علما اني قريت بانهم مش راح يطلبو هذا الشي

في حد عندو معلومات بهذ الخصوص؟

تقبلو احترامي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

في عندي سؤال ثاني

مكتب الهجرة الي مقدم من خلالهم قالولي اني لازم احافظ على حسابي في البنك يعني ان اخلي الفلوس كاملة بدون ان اسحبهة بعد ما اطلع كشف الحساب وابعثهة بالابديت لانهم راح يطلبو مني كشف بالحركات لاخر ستة اشهر قبل ان يختمولي الفيزا.

علما اني قريت بانهم مش راح يطلبو هذا الشي

في حد عندو معلومات بهذ الخصوص؟

تقبلو احترامي

أخي الكريم ليس لدي معلومات محددة بهذا الخصوص ولكن مادام مكتب الهجرة طلب منك ذلك فالأفضل أن تسمع كلامهم حتى لا تقع في مشكلة

وعموما هذا المبلغ لابد أن يظل معك حتى وصولك الى كندا لأن موظفة الهجرة في المطار ستسألك عنه قبل أن تعطيك ورقة اللاندينج ... وهذا المبلغ سوف تصرف منه - وربما ستصرفه كله - قبل أن تجد عمل مناسب أو تحصل على إعانة اجتماعية ... وهما لما حددوه واشترطوا وجوده لم يكن ذلك عبثا أو تعسفا ولكن لأن وجوده ضروري بالفعل لأي مهاجر جديد

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

الاخوة الافاضل يسعدني ان افتتح هذا الموضوع وذلك رغبة في الافادة قدر الامكان وايضا رغبة تنظيمية وذلك لان الجميع لاحظ كثير من الاخوة الافاضل ذوي الاستفسارات البسيطة او الشخصية يقوموا بفتح موضوع كامل مما يؤدي الي التشتت

ولذلك اتمني من الجميع بان من لديه استفسار علي السريع او شخصي ان يتفضل بايداعه هنا وان شاء الله سيجد الرد خلال 24 ساعة

اتحدث عن نفسي وفي حدود معرفتي وبحثي او ساحاول ان ادله علي الاجابة وطبعا هنا يوجد جهابذة كادوا ان يغلقوا مكاتب محاميي الهجرة :roseop:

سيقومون بالرد كل في حدود معرفته وطبعا هذا جهد تطوعي لا نبغي جزاءا ولا شكورا

واتمني ايضا ان يكون فتح الموضوع هذا فاتحة خير لعودة الاحباب واصدقاء منتدي محاورات المصريين

وكل عام وانتم بخير

قصتي مع الفشل

في الحقيقة استكملت كل الشروط من حيث الشهادة الجامعية (هندسة كومبيوتر) وخبرة 8سنوات ويزيد في مجال الأتصالات والكومبيوتر عمر 37 سنة ومتزوج ولدي خمس أطفال وعند الذهاب للفحص الطبي

تبين أنه لدي بداية اصابة كبد ب وقد فوجئت بالموضوع والعلاج يستغرق ستة اشهر وهنا توقفت عن استكمال اجراءات السعي للهجرة خوفا من رفض حالتي والسؤال هل ننسى موضوع الهجرة

...ام هناك حلول أخرى ..قاتل الله المرض

الرجاء النصيحة المخلصة والدعوات الصادقة

بطاقة شكر لكل الذين سقطوا من نظري ..لانهم بسقوطهم اتاحوا لي رؤية الأشياء بشكل اوضح

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...