اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

دكتور قناوى مجهود رائع و نبيل جزاكم الله كل خير وجعله فى ميزان حسناتك و دى كلمة لا توفى حق صاحبها

انا طبيب اسنان و لية قصة طويلة مع كندا. انا راسلت جامعة فى كيبيك و بعتيتلى جواب قبول من سنة تقريبا و كنت عايز اطلع واقدم من هناك بس للاسف اترفضت الفيزا وانا حاليا باكرر التجربة بس خوفا من الرفض و ضياع الوقت بفكر فى التقديم من مصر

1 دلوقتى انا عايز اعرف بالنسبة للنظام الجديد هما منزلين لستة بالوظائف بس للاسف طب اسنان مش فيهم ينفع اقدم بوظيفة تانية زى مدير مركز طبى مثلا و فى الحالة دى شهادات الخبرة هعرف اجبها بس من غير شهاداة تامينات

2 وقت البروسيسنج هيبقى اد ايه من مصر (فيدرال) السفارة كاتبة 5 سنين فى 80% من الحالات بس دا كان النظام القديم دلوقتى الوضع ايه؟؟

3 ان سمعت ان النظام الجديد ممكن تاخد الهجرة خلال سنة لو انت فى اللستة بتاعة الوظايف الجديدة فا ايه رأى حضرتك فى موضوع التقديم بالوظيفة الثانية بي فى الحلة دى هيحب بوينتس للبكارليوس بتاعى ولا لاء

افيدونا افادكم الله و بكرر شكرى على المجهود الرائع

بعد اذن الدكنور قناوي

1- ينفع تقدم بمسمي وظيفي تاني بشرط وجودة في اللستة وانك تقدر تجيب شهادة خبرة مختومة بيها والتامينات ليست شرط على الاطلاق

2وقت البروسيسسنج الجديد لكل السفارات الوقت من 6 شهور لسنة هما بيقولوا كدة بس نظرا لان النظام متطبق من ديسمبر اللي فات فاحنا لسة موش متاكدين لان لسة ولا واحد في العالم لحق يجرب

3 - البكالوريوس مالوش علاقة بالخبرة في حساب النقط

البكالوريوس 20 نقطة

والخبرة 21 نقطة لاربع سنوات خبرة في وظائف في اللستة واللي برة اللستة لا يحسب

بالتوفيق

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

شكرا لردك الكريم،بس أنا اللي عارفه اني خالتي حصلت على PR لكن هي مش عايشة هناك أولا لأنها حسب علمي خدت الاقامة بس عشان لما تعوز تروح عند ابنها ماتبقاش كل مرة مضطرة للذهاب للسفارة عشان التأشيرة أما بخصوص الضرايب وغيرو فهي أصلا مابتشتغلش عشان هي بتروح بس هناك لزيارة ابنها شهرين أو ثلاثة في السنة و كمان هي كبيرة بالسن يعني معدية 62 سنة.بس دا هو الموضوع بالتفصيل فأنا كدة مش عارف هستفيد من 5 نقاط ولا ايه؟

تم تعديل بواسطة laka
رابط هذا التعليق

شكرا لردك الكريم،بس أنا اللي عارفه اني خالتي حصلت على PR لكن هي مش عايشة هناك أولا لأنها حسب علمي خدت الاقامة بس عشان لما تعوز تروح عند ابنها ماتبقاش كل مرة مضطرة للذهاب للسفارة عشان التأشيرة أما بخصوص الضرايب وغيرو فهي أصلا مابتشتغلش عشان هي بتروح بس هناك لزيارة ابنها شهرين أو ثلاثة في السنة و كمان هي كبيرة بالسن يعني معدية 62 سنة.بس دا هو الموضوع بالتفصيل فأنا كدة مش عارف هستفيد من 5 نقاط ولا ايه؟

شوف ياشا , انا قريت قبل كدة ان القريب اللى معاه citizenship or permenant residence وكمان مقيم فى كندا يمنحك 5 نقطة

انا مثلا عندى خالة كندية و رجعت مصر بعد استلام الكندى فبالتالى مش حاخد اوراقها ضمن ملف الابديت

طبعا اخوتنا اللى عندهم معلومة تانية ياريت يفيدنا عشان الفائدة تعم على الجميع

تم تعديل بواسطة masri
رابط هذا التعليق

د قناوي مساء الازهار و تحية لمجهوداتك م مشاركات الجميع المفيدة

انا كتبت في الفايل اللي بعته في الاول علي نوفاسكوتشيا ان الفرنساوي بازيك

و بصراحة انا كان قصدي اني بعرف شوية فرنساوي و اني درست فرنساوي في الثانوية العمة بس ما حسبتلهوش اي درجات

السؤال لو الواحد ربنا وفقه و عدينا الايلتس هل افضل اكتب ان الفرنساوي لا يوجد به خبرة بدل ما يقولولي هات لنا ورقة تثبت و لا ابعت الفايل زي ما كتبت في الاول عشان ما يقولوش ان فيه تغيير في البيانات و لا مش فارقة ؟؟؟

مع جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

و بصراحة انا كان قصدي اني بعرف شوية فرنساوي و اني درست فرنساوي في الثانوية العمة بس ما حسبتلهوش اي درجات

السؤال لو الواحد ربنا وفقه و عدينا الايلتس هل افضل اكتب ان الفرنساوي لا يوجد به خبرة بدل ما يقولولي هات لنا ورقة تثبت و لا ابعت الفايل زي ما كتبت في الاول عشان ما يقولوش ان فيه تغيير في البيانات و لا مش فارقة ؟؟؟

مع جزيل الشكر

لا تبعت نسخة طبق الاصل من الفورم الاولي بدون اي تغيير

وهما موش هايطلبوا منك امتحان فرنساوي وموش هايدوك عليها درجات الا لو انت من نفسك بعت ما يثبت ان تستحق الدرجات غير كدة لا

وبعدين بيزك مبررة لوحدها ولو انها موش كافية للدرجات لانك درست 3 سنين فرنساوي في ثانوي

بالتوفيق

رابط هذا التعليق

مع جزيل الشكر

وهما موش هايطلبوا منك امتحان فرنساوي وموش هايدوك عليها درجات الا لو انت من نفسك بعت ما يثبت ان تستحق الدرجات غير كدة لا

وبعدين بيزك مبررة لوحدها ولو انها موش كافية للدرجات لانك درست 3 سنين فرنساوي في ثانوي

بالتوفيق

باشمهندس, فى الحالة دى هل ندرج شهادة الايلتس الحالية (اللى مش مكملة الدرجة) مع ايصال الحجز

ولا ندرج ايصال الحجز فقط؟

شكرا

رابط هذا التعليق

مع جزيل الشكر

بالتوفيق

باشمهندس, فى الحالة دى هل ندرج شهادة الايلتس الحالية (اللى مش مكملة الدرجة) مع ايصال الحجز

ولا ندرج ايصال الحجز فقط؟

شكرا

لا لا يا صاحبي استمارة الحجز بس

النتيجة الحالية هايقيمك عليها ويديك قرار علطول طبعا

الوصل هايديك فرصة تانية مدتها شهر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

عندى سؤال ساذج شويتين بس للاسف مش لاقى حل؟؟؟

لما بكتب الابلكيشن بتاعة الاكروبت ريدر وعاوز اسيفها مبينفعشز فهل فية برنامج تانى لازم انزلة؟؟ارجو مساعدتى لو حد يقدر

بشمهندس زناتى نتيجتنا يوم السبت القادم

والله لو علموا قبيحَ سريرتي لأبيَ السلامَ عليِّا من يلقاني ولأعرضوا عني

وملوا صحبتي ولكن سترتَ معايبي وذنوبي

فلكَ الحمدُ والمدائِحُ كُلِها بخواطريِ وجوارحيِ ولسانيِ

رابط هذا التعليق

سؤال تانى يا دكتر قناوى ربنا يكرمك هل ينفع ابعت مع خطاب الابديت ايصال حجز ايلتس بعد 3 اشهر؟؟رغم ان فية مواعيد قبل كدة بس علشان ادى نفسى فرصة للمذاكرة ؟؟

والله لو علموا قبيحَ سريرتي لأبيَ السلامَ عليِّا من يلقاني ولأعرضوا عني

وملوا صحبتي ولكن سترتَ معايبي وذنوبي

فلكَ الحمدُ والمدائِحُ كُلِها بخواطريِ وجوارحيِ ولسانيِ

رابط هذا التعليق

سؤال تانى يا دكتر قناوى ربنا يكرمك هل ينفع ابعت مع خطاب الابديت ايصال حجز ايلتس بعد 3 اشهر؟؟رغم ان فية مواعيد قبل كدة بس علشان ادى نفسى فرصة للمذاكرة ؟؟

بعد اذن الدكتور قناوي

ينفع طبعا

:sad: :) :roseop:

لا تجبر الانسان و لا تخـــــــــيره ........ يكفيه ما فيه من عقل بيحيــــــره

اللي النهارده بيطلبه و يشتهــــيه ........ هو اللي بكره ح يشتهي يغيـــــره

معلومات تهم المسافر حديثا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=76997&st=30

رابط هذا التعليق

شوف ياشا , انا قريت قبل كدة ان القريب اللى معاه citizenship or permenant residence وكمان مقيم فى كندا يمنحك 5 نقطة

انا مثلا عندى خالة كندية و رجعت مصر بعد استلام الكندى فبالتالى مش حاخد اوراقها ضمن ملف الابديت

طبعا اخوتنا اللى عندهم معلومة تانية ياريت يفيدنا عشان الفائدة تعم على الجميع

فينك يا زناتي يا خويا........ ما رديتش علي الناس ليه؟؟؟؟؟؟

نقول تاني

لو اي حد ليه قريب اخذ البي ار..... يعني مش زيارة......بس شرط يكون تاريخه ساري لحد الان......

ده بيعطي له خمس درجات...... وبعد كده بيطلبوا شهادة ضرايب...... واي دليل ان القريب ده عاش في كندا

ومفيش داعي حد يذكر ان القريب اللي معاه البي ار ده بره البلد

قصدك دائمة ودي غلطة مطبعية والا ايه؟

ثانيا لو فرضنا انها اقامة دائمة

اقامتها الدائمة في كندا شرط اساسي علشان تديك النقط

وهاتثبت دة بشهادة الضرايب واثبات دخل وحساب بنكي من هناك

لا تجبر الانسان و لا تخـــــــــيره ........ يكفيه ما فيه من عقل بيحيــــــره

اللي النهارده بيطلبه و يشتهــــيه ........ هو اللي بكره ح يشتهي يغيـــــره

معلومات تهم المسافر حديثا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=76997&st=30

رابط هذا التعليق

معلش يا مدام سمية كنت بانشر الغسيل :sad:

ايه باه اللي فاتني ؟

اولا رفيقي يوسي

شوف يا يوسي ياخويا

انا نسيت ان النتيجة يوم السبت لغاية امبارح بس

خلاص انا حسيت اني خلصت لمجرد اني امتحنت

من النهاردة باة نسال الله الثبات

موضوع الاكروبات

هو الاستمارة دي اصلا مصممة انها لا تحفظ وهما كاتبين كدة

يعني تكتبها وتطبعها على طول

بس احد الاخوة من شهور نزل هنا في المنتدي برنامج بيكسر الحماية بتاعة الفورم علشان تحفظها بس انا بصراحة ماهتمتش اني انزل البرنامج دة

الاخ لاكا

هو احتمال انك تاخد من خالتك 5 نقط ضعيف جدا

بس انت موش خسران اي حاجة

قدم صورة البي ار بتاعها وشوف هما هايطلبوا ايه بعد كدة

بس اعمل حسابك على انها موش معاك يعني

رابط هذا التعليق

السلام عليكم اولا

م/زناتى والشخص الرائع الدكتور قناوى

دلوقتى ليه شوية اسئلة

ملف الBEGIN

فيه صفحتين الاعزب يكتب فى التانية كلها N/A

يعنى مش بيضيف اى شى

فى الصفحة التانية ده اول سؤال عشان اتاكد بس

-------------------------------------------------------------------

IMM5406E

ده خاص بالعائلة نفس الموضوع ولا هنعمله ازاى ياريت شرح صغير ووافى

عشان تايه شوية فى الموضوع

---------------------------------------------

IMM5612E

والملف ده ياريت توضيح اكتر عشانه

----------------------

وشكرا جدا

لمجهودكوا الخرافى

الف شكر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

في الحقيقة اسف لكثرة أسئلتي و لكن أنا أحاول بأي طريقة أن لا أضطر لامتحان الزفت TEF.أنا فهمت من ردود سابقة أنه لا يشترط أن تكون الخبرة في الشهادة المحصل عليها،بل فقط أن تكون في مهنة من المهن المدرجة في اللائحة والسؤال هو

أنا ممكن أجيب خبرة من شركة معلوميات لكن عندما بحثت في اللستة وجدت أن كل المطلوبين هم من المدراء فهل الكنديين بهذا الغباء حتى يقتنعوا بأني مثلا Finance Director أو Systems managers مع العلم اني ماجستير علاج طبيعي ولا أفقه في المعلوميات شيئا و أني لا أملك أي شهادة تدريب مع ملاحظة ان الخبرة الحاصل عليها كانت بعد التخرج .فهل الكنديين بهذه السذاجة حتى لا يدركوا أني كذاب في نصاب حتى ولو كانت شهادة الخبرة مرفقة بشهادة تأمينات و المرتب؟؟؟؟؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

في الحقيقة اسف لكثرة أسئلتي و لكن أنا أحاول بأي طريقة أن لا أضطر لامتحان الزفت TEF.أنا فهمت من ردود سابقة أنه لا يشترط أن تكون الخبرة في الشهادة المحصل عليها،بل فقط أن تكون في مهنة من المهن المدرجة في اللائحة والسؤال هو

أنا ممكن أجيب خبرة من شركة معلوميات لكن عندما بحثت في اللستة وجدت أن كل المطلوبين هم من المدراء فهل الكنديين بهذا الغباء حتى يقتنعوا بأني مثلا Finance Director أو Systems managers مع العلم اني ماجستير علاج طبيعي ولا أفقه في المعلوميات شيئا و أني لا أملك أي شهادة تدريب مع ملاحظة ان الخبرة الحاصل عليها كانت بعد التخرج .فهل الكنديين بهذه السذاجة حتى لا يدركوا أني كذاب في نصاب حتى ولو كانت شهادة الخبرة مرفقة بشهادة تأمينات و المرتب؟؟؟؟؟؟؟؟؟

http://www.cic.gc.ca/english/resources/manuals/bulletins/2008/ob093.asp

2) In order to receive work experience points, does the occupation need to be on the Ministerial Instructions NOC list?

Once an applicant is deemed eligible to be processed based on one of the filters in the Ministerial Instructions (NOC, International Student or Temporary Foreign Worker, Arranged Employment Offer), they are then assessed as per R80. Under R80 points are given for work at NOC level 0, A or B, even in a profession not designated by the Minister

.

رابط هذا التعليق

يا جماعة سامحونا انا مشغول نسبيا

والبركة في جمال مبارك الباشمهندس زناتي والسيد منير ومدام سمية

برضه قافلة خاصية الرسائل

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

اقولك خطة كويسة؟

انت اخر ميعاد امتي لبعت الورق بعد 3 شهور ونصف مثلا

شوف ما تبعتش الورق الا في اخر لحظة

خلال التلات شهور روح احجز للاليتس جنرال تلات مرات كل مرة علي بعد 28 يوم مثلا

خلال الفترة دي ذاكر كويس

لو جبت الاسكور المطلوب ابعت الورق كامل

لو فشلت لا قدر الله في اخر مرة ابعت ايصال الحجز

هذا رايي

ودعواتك

علي فكرة موضوع الفلوس ممكن ترجع 750 جنيه من تمن الامتحان لو اعذرت قبله بخمس اسابيع

لذلك

انا لو مكانك اروح احجز 4 مرات وان شاء الله هتجيب المطلوب

حضلاتك عاوز 12 ولا 16 وخريج ايه يا يوسي عشان الحصائيات بتاعتي بس؟

رابط هذا التعليق

يا جماعة سامحونا انا مشغول نسبيا

والبركة في جمال مبارك الباشمهندس زناتي والسيد منير ومدام سمية

برضه قافلة خاصية الرسائل

يعني دونامن عن خلق الله كلهم ؟؟؟؟؟ مالقيتش الا دة تشبهني بيه ؟؟

دة فال مهبب :lol:

خدت بالك من دونامن دية ؟

رابط هذا التعليق

لا تقلق زناتي بك

هتجيب اربع اربعات وابقي افتكر كلامي

وبعدين جمال ناج ناجح يبقي فال كويس

رابط هذا التعليق

A. Spouse or common-law partner’s level of education

* Secondary school (high school) diploma or less: 0 points

* A one-year diploma, trade certificate, apprenticeship, or university degree and at least 12 years of full-time or full-time equivalent studies: 3 points

السلام عليكم ورحمة الله

الافاضل اعضاء المنتدى الكريم

الزوجة معاها شهادة بعد الثانوية العامة لمدة سنتين من معاهد الكوميونيكاشن للاتصالات

فهل نقدر نتحصل على ال3 درجات ولا مش بيعترفو بتلك الشهادة؟

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...