اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

فى الحقيقة الموضوع أخطر من كده بكتير... و فيه الكثير من البحث ثم البحث ثم البحث.

لكن ربنا يخليلنا النت بقى.... و غالبا انا هظبط واحدة قبل ما اروح من عالشات... :roseop: بس الموضوع محتاج دراسة جامدة جدا.

مساء الخير:

أنا عارفة إن الموضوع اللى حضرتك بتتكلم فيه شخصى بحت...

ومش من حق أى حد إنه يتدخل فيه أو يعلق عليه لأنها حرية شخصية..

بس مادام حضرتك كتبته ...يبقى من حقى أنا كمان أقول رأيى فيه..

الجملة اللى بالأحمر دى...

لو هى جد...أعتقد إنها لا أخلاقية بالمرة..كأنك بتقول هاضبط واحدة ماعرفهاش..أو هاعلق واحدة من الشارع

لو هى هزار وحضرتك بتمرح وتمزح والأفيه حكمت زى مابيقولوا...

يبقى برضه حضرتك غلطت فى إستخدام الألفاظ اللى تعبر بيها..

راعى حضرتك إن فى سيدات وآنسات بيقروا فى المنتدى وبيكتبوا...

وكلام زى دة يخدش عيونهم...

أرجو إنك تتقبل كلامى كأخت أكبر..

ومايكونش فى أى حساسية ما بيننا

تحياتى

سوسورانى

السلام عليكم,

اولا انا بعتذر لك لو كنتى فهمتى معنى الكلمة غلط... بس فى المجمل هى كلمة بتستخدم بشكل عادى... و مفيهاش اى حاجة.

ربما معنى الكلام بيختلف من جيل لجيل... :roseop: بس معلش بقى جت غلط المرة دى

لكن تأكدى انى براعى الاحترام فى كلامى, بغض النظر عن وجود نساء ام لا :roseop:

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

علي السريع

ما تزعلوش مني

يا عم الحاج انت فاكر ان انسات كندا منتظرينا علي باب المطار waw egyptiean man

دي ناس محترمة وموضوع احلام اليقظة انك هتتجوز كندية في ظرف شهرين

يجب ان تلغيه من دماغك

انا حبيت انصحك حضرتك شاب صغير وكلنا مرينا بالمرحلة دي

فكرتني بصديق فرنسي مصري كاد ان يستلقي ضحكا عند ذكر الزواج من فرنسية لاخذ الاقامة

تشديد ما بعده تشديد

صديق لي مصري راح هواندا وهناك مشي في سكة الجواز بمقابل دي

البوليس راح له قاله ورينا شقة الزوجية

لف امستردام وهو مش فاكر قابل الولية مراته فين (مش عارف بيته فين) قالهم اصلي باخاف من البوليس عاوز امشي مشي

حاضر امشي

والبوليس معاه

ساعتين واخيرا

وعند الشقة سالوا الجيران شفتي الاخ ده قبل كده ده جارك

ردت الهولندية

nien وبالسلامة ترحيل

ومن الاخر موضوع دراسة الانجليش في كندا بيرفض لسبب بسيط وهو وجود البريتش كاونسيل في القاهرة

وان احنا ما عناش فلوس ومصريين غير الطلاب الخليجيين اللي الدنيا مفتوحة قدامهم لانهم بيرجعوا بلدهم بعد الكورس

خليك عقلاني اخي الصغير وربنا يوفقك بسس امشي صح

أولا... أشكر حضرتك يا دكتور جناوى على الرد... و على هذا الموضوع الجميل..

كلام حضرتك منطقى مية فى المية و واقعى... و طبعا حتى لو لقيت واحدة فى خلال شهرين... هما بيدخلوا فى علاقة الاول و بعدين جواز... يعنى نادرا موضوع الجواز ده, انا مدرك لكل الكلام ده و كدهون(مش كدهوت)

بس انا هشوف واحدة من عالشات الاول... عشان اوفر وقت و مجهود فى البحث هناك :roseop: .

و موضوع الدراسة... انا عارف ان بتوع الخليج مقطعين علينا... و هيقولولى رايح آخر الدنيا ليه عشان تتعلم انجليزى يا مرسى؟ بس انا هستعبط و اقولهم انى عايز اتعلم اللكنة الكندية.... :roseop:

مش عارف ليه حاسس اني متقزز وأنا بشوف الكلام ده, خصوصا موضوع التظبيط ده

السلام عليكم...

انا بعتذر اذا كنت حضرتك حسيت بأى تقزز من اى نوع....

و أتمنى قبول الاعتذار :roseop:

بس حضرتك متقزز من ايه بالظبط؟ عشان كلمة تظبيط؟ الكلمة دى متداولة... و معناها ان الواحد يدبر شىء...

اتمنى ان كلامى ميتفهمش غلط...

تم تعديل بواسطة myusername

رابط هذا التعليق

الى ما يوزر نيم

انا عملت اللى عليا وقلتلك اقصر سكه تروح بيها كندا بس الظاهر انك مش عايز تتعب وبالتالى فعليا حتتعب وتتعب كتير كمان

لو مش حا تمشى فى سكه الدراسه ودراسه فى حاجه هم محتاجينها يبقى الدنيا مش حاتمشى معاك

ومن الاخر لو رايح ومش هامك الحلال من الحرام (سواء مسيحى او مسلم ) يبقى على راى المثل رقصت على الحبل والا حتطول ده والا ده

استهدى بالله انت شكلك لسه صغير وقدامك السكه الصح حاول تمشى فيها والف مين يفتحلك دراعاته هناك

انت حر عقلك فى راسك تعرف خلاصك

السلام عليكم,

اما عن الحلال و الحرام... فتأكد ان هذا الامر له أولوية قصوى... و الا كان زمانى اتجوزت امريكية من عالنت من زمان..

يا جماعة انا مش فاهم... انتو بتهاجمونى عشان كلمة تظبيط؟

شوفوا كام شاب مصرى جابو بنات و ستات من امريكا عن طريق النت و اتجوزوهم و سافروا...

و عملوا حاجات العن من دى مية مرة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

في الحقيقة أود الاستفسار عن أمر مباشر و عملي

بعد الاطلاع على تجارب و نصائح الأخوة قمت بعمل تقييم على موقع الهجرة الرسمي و في الواقع استحصلت على تقريبا 47 من دون اللغة و أنا أرغب في تقديم الطلب عن طريق السفارة الكندية في سوريا في شهر آذار

ما أود معرفته :

هل تنصحوني بالتقدم بطلب الهجرة في شهر آذار القادم ( 2010 )

هل تنصحوني بالتقدم أصلا و خصوصا أنني لم أحقق بعد 67 نقطة لأنني بحاجة لتحسين اللغة و أيضا بحاجة لنقاط الخبرة

أود معرفة بالتفصيل ما الأوراق المطلوبة مني في السفارة في أول يوم و هل صجيج أنه من الممكن الحصول عليها من الانترنت و تعبئتها و من ثم تقديمها

أنا لدي الآن دورة للتوفل و أظن أنني سوف أجتاز الامتحان ( أرجو ذلك ) فإذا حصل هذا هل تظنون أن فرصي في قبول طلبي و من ثم البدء بالإجراءات أمر ممكن

سؤال أخير : هل تنصحوني باستخدام محامي أو لا

آسف جدا على الإطالة

شكرا سلفا

رابط هذا التعليق

بعد الاطلاع على تجارب و نصائح الأخوة قمت بعمل تقييم على موقع الهجرة الرسمي و في الواقع استحصلت على تقريبا 47 من دون اللغة و أنا أرغب في تقديم الطلب عن طريق السفارة الكندية في سوريا في شهر آذار

ما أود معرفته :

هل تنصحوني بالتقدم أصلا و خصوصا أنني لم أحقق بعد 67 نقطة لأنني بحاجة لتحسين اللغة و أيضا بحاجة لنقاط الخبرة

أود معرفة بالتفصيل ما الأوراق المطلوبة مني في السفارة في أول يوم و هل صجيج أنه من الممكن الحصول عليها من الانترنت و تعبئتها و من ثم تقديمها

أنا لدي الآن دورة للتوفل و أظن أنني سوف أجتاز الامتحان ( أرجو ذلك ) فإذا حصل هذا هل تظنون أن فرصي في قبول طلبي و من ثم البدء بالإجراءات أمر ممكن

آسف جدا على الإطالة

شكرا سلفا

السلام عليكم,

بالتوفيق باذن الله. بقليل من البحث فى المنتدى, سوف تجد الاجابات اللتى تريدها........ و ربما يكون ده السبب ان محدش رد على سؤالك... الله اعلم.

اما بالنسبة لرأيى الشخصى... تمكن من اللغة قليلا, ثم توكل على الله و قدم فى أقرب فرصة.. لان كل ما تقدم بدرى, كل ما يكون احسن... لان الموضوع بياخد وقت.

بالنسبة للمحامى... لو كنت مش فاضى و مش عاوز وجع دماغ, يبقى خلى المحامى يعمل لك كل حاجة و انتا مش هتشغل بالك... بس انا سمعت هنا ارقام فلكية عن المحامين.

اما بقليل من المجهود و القرائة و البحث... هتقدر تعمل كل اللى انتا عايزه.

ملحوظة أخرى... فيه كثير من المنتديات باللغة الانجليزية اللى بتساعد فى موضوع الهجرة, و انا طلعت منها بكم هائل من المعلومات.

حتى انت لو كتبت سؤالك ده فى جووجل بالانجليزى هتلاقى مية اجابة.

what are the required documents for canada immigration?

How to apply for canada's immigration?

step by step to canada immigration

و هكذا

بالتوفيق باذن الله

رابط هذا التعليق

الاخ ماى يوزر نيم ياريت تخلى افكارك الخاصة وخططك الجهنمية دى بينك وبين نفسك ومش لازم تعلنها للناس لان كل الناس الموجودة فى المنتدى المحترم دة لايعنيها هذة الافكار الغريبة فى شئ الناس اللى هنا ناس جادة فى حياتها لاتسلك سوى الطرق الشرعية للوصول لاهدافها وهى ناس تعبت فى حياتها للوصول لاهدافها ولم تفكر ان تسلك مسلك مشىن او فعلت اى شئ يجعلها تخجل منه فى اى يوم من عمرها ولو انت مبسوط بطريقة تفكىرك دى فللاسف مش ها تلاقى فى هذا المنتدي من يساعدك فممكن تلاقى منتديات كتير لهم نفس تفكيرك بس مش هذا المنتدى ومش هذه الناس المحترمة فى هذا المنتدى

خالد

رابط هذا التعليق

زميلنا الجديد / myusername

باب الهجرة لكندا - أكرر - نتعاون فيه على الهجرة القانونية لكندا ، وليست الـ Backdoor للدخول لكندا ، وما تكتبه عن استراتيجيتك السريعة للدخول لكندا ، شئ لا يقبله عقل ولا قلب ملتزم.

أستأذنك قفل باب الحوار تماماً في هذا الطريق ، وسيتم حذف المداخلات السابقة المتعلقة به ، والردود عليها.

الإدارة.

فيجيب الدمع والماضي الجريح *** لم عدنا؟ ليت أنّا لم نعُد!

رابط هذا التعليق

ما أود معرفته :

آسف جدا على الإطالة

شكرا سلفا

انا رأى ان حضرتك تستنى حوالى سنة كمان تزود فيها سنوات الخبرة و تحسن اللغة.

الTOEFL مالوش أى لازمة المطلوب هو الILETS

كل الى انت عايزه من أوراق موجودة هنا http://www.cic.gc.ca/english/immigrate/skilled/index.asp

و لازم تقراء الموقع كويس جدا و بعدين لو عندك اى اسئلة احنا موجودين فى الخدمة :blush2:

A crying baby is the best form of birth control.

-Carole Tabron

"?If evolution really works, how come mothers only have two hands"

- Milton Berle

".If your baby is "beautiful and perfect, never cries or fusses, sleeps on schedule and burps on demand, an angel all the time, you're the grandma"

- Theresa Bloomingdale

."The average dog is a nicer person than the average person".

- Andrew A. Rooney

".If you take a dog which is starving and feed him and make him prosperous, that dog will not bite you. This is the primary difference between a dog and a man"

- Mark Twain

Life resembles a novel more often than novels resemble life.

-George Sand

رابط هذا التعليق

لو سمحتو

انا عملت اختبار وجبت بين 67 و 69

يعني ممكن اكمل والحمد لله

لكن عايز اعرف ايه الخطوة الجاية

ازاي اسجل طلبي

ملاحظة

المدن اللي عايز اروحها هي اللي بتتكلم الانجليزية مش كيبك

ايه المطلوب مني دلوقتي

جاوبوني لو سمحتو

رابط هذا التعليق

لو سمحتو

انا عملت اختبار وجبت بين 67 و 69

يعني ممكن اكمل والحمد لله

لكن عايز اعرف ايه الخطوة الجاية

ازاي اسجل طلبي

ملاحظة

المدن اللي عايز اروحها هي اللي بتتكلم الانجليزية مش كيبك

ايه المطلوب مني دلوقتي

جاوبوني لو سمحتو

الجواب على قد السؤال

اه

اللهم انت ربى خلقتنى و انا عبدك و انا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت و ابوء لك بنعمتك على و ابوء بذنبى فاغفر لى فإنه لا يغفر الذنوب إلا انت

رابط هذا التعليق

عايز اجابه تفيدك اكتب بيانات مفيده تصلح ان يتكتبلك منها اجابه مفيده

بكالوريوس ايه

كام سنه خبره فى وظيفه ايه

ايلتس

الحاله الاجتماعيه

ساعتها يقدر حد يجاوب عليك

انما الخطوه اللى بعد كده انك تنزل الفورم او الفورمات التى محتاج تعبيها وتختلف باختلاف الحاله الاجتماعيه وعدد الاولاد وسنهم

ممكن تروح للتوبيك بتاع د قناوى (كيف تهاجر من غير محامى فيدرال 2009) واحده واحده معاه من اول التوبيك

حتعرف المفروض تعمل ايه احسن من اى محامى

اللهم انت ربى خلقتنى و انا عبدك و انا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت و ابوء لك بنعمتك على و ابوء بذنبى فاغفر لى فإنه لا يغفر الذنوب إلا انت

رابط هذا التعليق

باب الهجرة لكندا - أكرر - نتعاون فيه على الهجرة القانونية لكندا ، وليست الـ Backdoor للدخول لكندا ، وما تكتبه عن استراتيجيتك السريعة للدخول لكندا ، شئ لا يقبله عقل ولا قلب ملتزم.

أستأذنك قفل باب الحوار تماماً في هذا الطريق ، وسيتم حذف المداخلات السابقة المتعلقة به ، والردود عليها.

الإدارة.

السلام عليكم,

اولا اشكر حضرتك و كل الناس اللى ردوا عليه... حضرتك ,ا/ايهاب, د/ قناوى, مدام سوسو, مدام adamdec , و كل الاخرين لانى احب ان ارى أفق و آراء جديدة قد لا اراها وحدى.

و لكن... لما تكتشف انك عايش فى بلد فقير جدا (بيضحكوا علينا و بيقولوا المواطن بيتدلع عالحكومة), و لما تكتشف ان تعليمك لا يساوى شىء... و لما يتم قتل ابداعك و رغبتك فى التعلم بشكل يومى و مركز و متعمد منذ صغرك, و لما تشوف الفاشلين اللى معاك بقوا معيدين و هم لا يفقهوا من الامر شىء... الا ان معاهم واسطة, و لما تلاقى نفسك عاجز عن تحقيق اى نجاح و لو نسبى.. فى حين ان قرنائك اللى فى اوروبا و امريكا بيحققوا نجاحات كبيرة - و بعضهم اقل منك ذكاءا, و لما يتم قهرك بشكل مباشر او غير مباشر كل يوم؟

يا جماعة احنا فى مصر بنتسرق علنا... مش مواردنا بس اللى بتتسرق, لأ كمان احلامنا و عمرنا و أفكارنا بل و مبادئنا.. (شوف الانحراف اللى بقى علنى فى الشارع المصرى)

و بعد كل ده... بتلومونى عشان بدور على طريقة دخول بشكل شرعى... ايا بقى ما كانت؟

ياللا... حسبنا الله و نعم الوكيل... حسبنا الله و نعم الوكيل..(فى اللى كان السبب)

رابط هذا التعليق

الإدارة.

السلام عليكم,

اولا اشكر حضرتك و كل الناس اللى ردوا عليه... حضرتك ,ا/ايهاب, د/ قناوى, مدام سوسو, مدام adamdec , و كل الاخرين لانى احب ان ارى أفق و آراء جديدة قد لا اراها وحدى.

و لكن... لما تكتشف انك عايش فى بلد فقير جدا (بيضحكوا علينا و بيقولوا المواطن بيتدلع عالحكومة), و لما تكتشف ان تعليمك لا يساوى شىء... و لما يتم قتل ابداعك و رغبتك فى التعلم بشكل يومى و مركز و متعمد منذ صغرك, و لما تشوف الفاشلين اللى معاك بقوا معيدين و هم لا يفقهوا من الامر شىء... الا ان معاهم واسطة, و لما تلاقى نفسك عاجز عن تحقيق اى نجاح و لو نسبى.. فى حين ان قرنائك اللى فى اوروبا و امريكا بيحققوا نجاحات كبيرة - و بعضهم اقل منك ذكاءا, و لما يتم قهرك بشكل مباشر او غير مباشر كل يوم؟

يا جماعة احنا فى مصر بنتسرق علنا... مش مواردنا بس اللى بتتسرق, لأ كمان احلامنا و عمرنا و أفكارنا بل و مبادئنا.. (شوف الانحراف اللى بقى علنى فى الشارع المصرى)

و بعد كل ده... بتلومونى عشان بدور على طريقة دخول بشكل شرعى... ايا بقى ما كانت؟

ياللا... حسبنا الله و نعم الوكيل... حسبنا الله و نعم الوكيل..(فى اللى كان السبب)

أياً كانت المبررات ، فده مش دافع لسلوك طريق غير سوي لبلوغ الأهداف في الحياة. وإلا كان ده يبقى مبرر واقعي جداً للي بياخد رشوة عشان يعمل شغله ، الممرضة اللي تاخد فلوس عشان تهتم بالعيان ، والموظف اللي مستني فلوس عشان يمشيلك ورقك ، ماهو مرتبه ما بيعيشوش... يسرق يعني عشان يأكل عياله؟!

الطريق موجود ومعروف ، تنتظر لما تخلّص دراستك ، وتجمع كام سنة خبرة في مهنة مطلوبة ، وتحسن مستواك في اللغة الإنجليزية والفرنسية... وتدخل كندا حاطط رجل على رجل. لكن إنك شايف إن سوء أحوال البلد مبرر كافي إنك (تظبّط بنت من ع الشات) ، وتاخدها سكة لدخول كندا... فده لا أعتقد إنه فعل أخلاقي ، أو بصورة أخرى... مفيش Gentleman بيفكر بالأسلوب ده!

لو كنت شايف إنك تحب تكمّل في الطريق المباشر اللي كلنا ماشيين فيه ، فبها ونعمت ، أمّا لو قررت إنك... to cut it short... فبالتوفيق مقدماً ، لكن مش هنا على المنتدى ده.

فيجيب الدمع والماضي الجريح *** لم عدنا؟ ليت أنّا لم نعُد!

رابط هذا التعليق

مش فاهمة السؤال يعنى قصد حضرتك تروح و بعدين تتوه فالزحمة يعنى و لا دراسة بجد؟

الهجرة عن طريق الدراسة بتحتاج انك تكون بندرس داخل كندا مدة اكثر من سنة و بعد السنة دى تقدر تقدم.

ايوة بالظبط... اتوه فى الزحمة و استهبل و اسنح و اتنح... و مخرجش من كندا ولا بالطبل البلدى. :blink:

انا مش قصدى على هجرة عن طريق الدراسة, لان الدراسة هناك غالية, و انا لسه بدرس هنا اصلا.

الفكرة كالاتى: اقدم على برنامج بتوع لغة الانجليزى - ESL - لمدة شهرين ولا حاجة... و لما اروح هناك باذن الله, اشوف طريقة اقعد بيها فى البلد بشكل شرعى.

انا عايز اعرف بقى... لما حد بيقدم عالتأشيرة عشان يدرس فى البرامج بتاعت اللغة... هل هما فعلا بيصدقوا؟ يعنى هل فى الغالب بيدوا التأشيرة؟ هو ده اللى انا عايز اعرفه.

انا بسأل لانى قدمت فى جامعة امريكية عشان ادرس فيها فى الصيف - برامج الصيف الدراسية, و اترفضت... فأنا عايز اعرف, هل كندا نفس النظام؟

شكرا جزيلا مقدما.

إنسى يا عمرو...

واحد صاحبي عمل اللي انتا بتقول عليه ده بالحرف ، لدرجة إني شاكك لتكون انتا هوّه! :blink:

سجل مع جامعة بالفعل Humber college ، ودفع مصاريف التسجيل وبقى له فايل عندهم ، ويوزرنيم ع السايت بتاعهم ، وسجل في كورس English for Academic Purposes من اللي ممكن يدرس فيه سنتين ، ومنها يلضم في دراسة Human Resource Management ، وكان ناوي أثناء وجوده داخل كندا يوفق أوضاعه بعقد عمل يجيب بيه فيزا عمل ، ويقدم ع الهجرة من الداخل.

وراح للسفارة الكندية بجواب القبول من الجامعة ، وراح عمل إيداع بحوالي 60 ألف دولار في البنك ، وجاب بيهم شهادة ، وعمل الـ لاللي يعني م الآخر...

في السفارة سألوه (إنتا إيه اللي مودّيك آخر الدنيا عشان تدرس انجليزي؟ ما رحتش تدرسه ليه في إنجلترا مثلاً؟!)... وأسئلة تانية من نفس العينة. وقالوله هنرد عليك بعدين.

وبعد أسبوع على ما أذكر قالوله آسفين! مش مقتنعين إنك رايح تدرس ، وهترجع بعد ما تخلّص! شكراً! :ninja:

بخصوص موضوع الهجرة الي كندا عن طريق الدراسة فكان عندي تعليق عليه :

كنت بشتغل في شركة في مصر و كانت بيقدم خدمة عملاء لشركة كندية في كبيبيك و بما ان عدد قليل من المصريين بيتقنوا اللغة الفرنسية فالشركة كانت بتستعين بالطلبة الافارقة الي بيدرسوا هنا في مصر . في منهم الي بيدرس فى الازهر او في كليات تانية . و هم غالبا مستواهم المادي متوسط او اقل

المهم العيال لافارقة دول اشتغلوا معنا سنة تقريبا و بعدين عرفت ان في اكتر من واحد فيهم هاجر كندا ، طب ازاي؟

سألت واحد منهم و عرفت انهم بيقدموا في السفارة على دراسة في كيبيك و بعدين لما بيجي يكشفوا على حسابهم في البنك (وطبعا الناس دي مش معاهم مبالغ كبيرة)

فكان الحل ان اصحبهم بيلموا من بعض المبلغ المطلوب و يحطوه في البنك و بعد كشف السفارة بيسحبوا الفلوس تاني ، و يحطوها في حساب صديق ليهم تاني و هكذا

طبعا همة لما بيروحوا هناك بيشتغلوا بكل سهولة لانهم في كيبيك عندهم عجز في الوظيفة دي

Que de routes prend et que de raisons se donne le cœur pour en arriver à ce qu’il veut

أشياء تؤلم : أن تصل يوماً إلى قناعة أن كل من مر بك أخذ جزاءً منك ومضي...أن تجد نفسك مع الوقت قد بدأت تتنازل عن احلامك واحداً تلو الاخر....أن تفتح عينيك يوماً على واقع لا تريده

رابط هذا التعليق

مش فاهمة السؤال يعنى قصد حضرتك تروح و بعدين تتوه فالزحمة يعنى و لا دراسة بجد؟

الهجرة عن طريق الدراسة بتحتاج انك تكون بندرس داخل كندا مدة اكثر من سنة و بعد السنة دى تقدر تقدم.

ايوة بالظبط... اتوه فى الزحمة و استهبل و اسنح و اتنح... و مخرجش من كندا ولا بالطبل البلدى. :blink:

انا مش قصدى على هجرة عن طريق الدراسة, لان الدراسة هناك غالية, و انا لسه بدرس هنا اصلا.

الفكرة كالاتى: اقدم على برنامج بتوع لغة الانجليزى - ESL - لمدة شهرين ولا حاجة... و لما اروح هناك باذن الله, اشوف طريقة اقعد بيها فى البلد بشكل شرعى.

انا عايز اعرف بقى... لما حد بيقدم عالتأشيرة عشان يدرس فى البرامج بتاعت اللغة... هل هما فعلا بيصدقوا؟ يعنى هل فى الغالب بيدوا التأشيرة؟ هو ده اللى انا عايز اعرفه.

انا بسأل لانى قدمت فى جامعة امريكية عشان ادرس فيها فى الصيف - برامج الصيف الدراسية, و اترفضت... فأنا عايز اعرف, هل كندا نفس النظام؟

شكرا جزيلا مقدما.

إنسى يا عمرو...

واحد صاحبي عمل اللي انتا بتقول عليه ده بالحرف ، لدرجة إني شاكك لتكون انتا هوّه! :blink:

سجل مع جامعة بالفعل Humber college ، ودفع مصاريف التسجيل وبقى له فايل عندهم ، ويوزرنيم ع السايت بتاعهم ، وسجل في كورس English for Academic Purposes من اللي ممكن يدرس فيه سنتين ، ومنها يلضم في دراسة Human Resource Management ، وكان ناوي أثناء وجوده داخل كندا يوفق أوضاعه بعقد عمل يجيب بيه فيزا عمل ، ويقدم ع الهجرة من الداخل.

وراح للسفارة الكندية بجواب القبول من الجامعة ، وراح عمل إيداع بحوالي 60 ألف دولار في البنك ، وجاب بيهم شهادة ، وعمل الـ لاللي يعني م الآخر...

في السفارة سألوه (إنتا إيه اللي مودّيك آخر الدنيا عشان تدرس انجليزي؟ ما رحتش تدرسه ليه في إنجلترا مثلاً؟!)... وأسئلة تانية من نفس العينة. وقالوله هنرد عليك بعدين.

وبعد أسبوع على ما أذكر قالوله آسفين! مش مقتنعين إنك رايح تدرس ، وهترجع بعد ما تخلّص! شكراً! :ninja:

بخصوص موضوع الهجرة الي كندا عن طريق الدراسة فكان عندي تعليق عليه :

كنت بشتغل في شركة في مصر و كانت بيقدم خدمة عملاء لشركة كندية في كبيبيك و بما ان عدد قليل من المصريين بيتقنوا اللغة الفرنسية فالشركة كانت بتستعين بالطلبة الافارقة الي بيدرسوا هنا في مصر . في منهم الي بيدرس فى الازهر او في كليات تانية . و هم غالبا مستواهم المادي متوسط او اقل

المهم العيال لافارقة دول اشتغلوا معنا سنة تقريبا و بعدين عرفت ان في اكتر من واحد فيهم هاجر كندا ، طب ازاي؟

سألت واحد منهم و عرفت انهم بيقدموا في السفارة على دراسة في كيبيك و بعدين لما بيجي يكشفوا على حسابهم في البنك (وطبعا الناس دي مش معاهم مبالغ كبيرة)

فكان الحل ان اصحبهم بيلموا من بعض المبلغ المطلوب و يحطوه في البنك و بعد كشف السفارة بيسحبوا الفلوس تاني ، و يحطوها في حساب صديق ليهم تاني و هكذا

طبعا همة لما بيروحوا هناك بيشتغلوا بكل سهولة لانهم في كيبيك عندهم عجز في الوظيفة دي

حضرتك لو بصيتى على مشاركاتى... هتلاقينى متكلم عن موضوع كشف الحساب ده... و هى دى الطريقة اللى انا اخدت بيها تأشيرة شنجن (اوروبا) سياحة

و اصلا بقى احنا المصريين اللى مخترعين الطريقة دى.

بس وظيفة ايه بالظبط؟ مش واخد بالى؟

تم تعديل بواسطة myusername

رابط هذا التعليق

أياً كانت المبررات ، فده مش دافع لسلوك طريق غير سوي لبلوغ الأهداف في الحياة. وإلا كان ده يبقى مبرر واقعي جداً للي بياخد رشوة عشان يعمل شغله ، الممرضة اللي تاخد فلوس عشان تهتم بالعيان ، والموظف اللي مستني فلوس عشان يمشيلك ورقك ، ماهو مرتبه ما بيعيشوش... يسرق يعني عشان يأكل عياله؟!

الطريق موجود ومعروف ، تنتظر لما تخلّص دراستك ، وتجمع كام سنة خبرة في مهنة مطلوبة ، وتحسن مستواك في اللغة الإنجليزية والفرنسية... وتدخل كندا حاطط رجل على رجل. لكن إنك شايف إن سوء أحوال البلد مبرر كافي إنك (تظبّط بنت من ع الشات) ، وتاخدها سكة لدخول كندا... فده لا أعتقد إنه فعل أخلاقي ، أو بصورة أخرى... مفيش Gentleman بيفكر بالأسلوب ده!

لو كنت شايف إنك تحب تكمّل في الطريق المباشر اللي كلنا ماشيين فيه ، فبها ونعمت ، أمّا لو قررت إنك... to cut it short... فبالتوفيق مقدماً ، لكن مش هنا على المنتدى ده.

السلام عليكم,

كلام حضرتك مظبوط ولا غبار عليه.

بس اتمنى انك تسيب المشاركات زى ما هى... عشان اللى يجى بعد كده و يحب يسأل نفس السؤال, يلاقى الاجابة بتاعته على طول.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم د. قناوي ومشكور على مجهودك, عندي استفسار أرجو أن أجد له اجابة وهو انني صيدلي و أعمل في مجال الدعاية وحصلت على ال Landing visa واتوقع ان اصل كندا بعد ستة اشهر ان شاء الله وكما تعلم انه يجب علي عمل 3 امتحانات قبل ان استطيع العمل كصيدلي في كندا, ولكن الوقت المتوقع لانهائها هو من سنة ونصف الى سنتين, واريد ان اسأل كيف لي ان اجد أي عمل (مثلا مساعد صيدلي او مندوب دعاية او غيره) الى ان انتهي من امتحانات المعادلة. وجزاكم الله خيرا.

رابط هذا التعليق

ده تسأل عليه حد راح كندا فعلا زى د سوسورانى

او تسأل واحد فى كندا زى صعيدى فى مونتريال لو لازم تسأل حد من الصعيد

بس برضه الصيادله الاسكندرانيه كويسين يعنى

.. معلهش احنا بنتكلم مع بعض..

رابط هذا التعليق

ده تسأل عليه حد راح كندا فعلا زى د سوسورانى

او تسأل واحد فى كندا زى صعيدى فى مونتريال لو لازم تسأل حد من الصعيد

بس برضه الصيادله الاسكندرانيه كويسين يعنى

.. معلهش احنا بنتكلم مع بعض..

عليك وعلى د سوسو راني

من كبار صيادلة تورونتو ونواحيها

ود حسام ممكن يفيدك

لو ناوي تهاجر قنا ممكن افيدك برضه :blush2:

عشان تشتغل مساعد صيدلي لازم تعمل دبلومه 5 شهور (في البرتا SAIT)

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...