اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

?

اللهم انت ربى خلقتنى و انا عبدك و انا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت و ابوء لك بنعمتك على و ابوء بذنبى فاغفر لى فإنه لا يغفر الذنوب إلا انت

رابط هذا التعليق

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم

أنا ناوي أقدم فدرالي و زوجتي معاها دبلوم فني 3 سنوات بس اجمالي الدراسة ككل 12 سنة بس، لأنها دخلت المعهد من اعدادي لكن لما خلصت المعهد أعطوها شهادة اتمام الثانوية العامة و الله النظام السوفياتي السابق كان كده

سؤالي هو زوجتي تديني كم نقطة؟؟؟؟ 4 نقط أو 3 ولة زومبة؟

أنا سبق و سألت اللواء الدكتور قناوي و كان رده مش أكيد لأنه حسب كلامه الوضع غريب و القرار سيكون في يد الاوفيسر وحده

يا ريت حد يطمني برد أكيد لأني محتاج كل نقطة

رابط هذا التعليق

ياجماعة أرجوكم أنا مش عاوز أموت في البلد دي .. أنا تعبت ..مش قادر أتحمل فكرة الموت في البلد دي ... أنا تعبت يا تسرق ياتتسرق مفيش حل تاني وأنا مش قادر أسرق أنا عاوز أهرب مش عاوز أحارب في البلد دي أرجوكم المساعدة أرجوكم من واحد حتي مهنتة مش عارف أية هي أتوسل اليكم ساعدوني أنا تعبت تعبت

السلام عليكم,

صلى عالنبى... متعملش فى روحك كده - كلنا لها.

انتا مش كاتب ولا معلومة عن نفسك... عموما لو اتزنقت قوى , ممكن تسافر بتأشيرة سياحة و تكسرها - بس الموضوع ده مش مناسب لكل الناس, لان فيه ناس بتعرف تتصرف.. و ناس تانية لا.

ملحوظة: بالنسبة للحرب... انتا فاكر لما تروح امريكا ولا كندا انك مش هتحارب؟ يا جماعة كفاية السلبية اللى احنا عايشين فيها دى بقى.. كله مش عايز يشتغل, و كله مش عايز يعمل حاجة.. لا يبقى مصر احسن لك.

تم تعديل بواسطة myusername

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق

ياعزيزي... عندما تحارب وأنت تعرف أعدائك فمهما كان ضعفك أو قلة حيلتك فسوف تقاتل حتي تفقد أنفاسك الأخيرة سوف تموت وأنت تعرف عدوك ... ستسعد أذا انتصرت ولن تغضب إذا خسرت عمرك لأنك قد حاولت وضحيت بعمرك من أجل قضيتك... أما أنا فلا أعرف من هم أعدائي.. تاهت قضيتي وسط الفوضي والأكاذيب غابت الحقيقة.. للأسف توغل النفاق في نفوس الأغلبية أصبحنا نتنفس فساد ونفاق ورياء لم تعد المصيبة في السرقة ولكن أصبحت في السارق الذي استحل هذة السرقة أصبحت المشكلة في الأخلاق استباحت الأغلبية كل شيئ.

..‏ خمس سنوات كل يوم أنتظر الأفضل ولكن لم يأتي الأفضل وعندي اليقين أنه لن يأتي هنا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم,

عموما اكتب سنك و وظيفتك و خبرتك.. علشان نعرف لو ينفع تهاجر ولا لا.

و الحل قد يكون مناسب لشخص... و غير مناسب لاخر. (حد فاهم حاجة؟)

:blush2:

رابط هذا التعليق

دكتور قناوى حبيب قلبي

قمت بالتسجيل مرة أخرة ٠٠٠٠٠ وقلت أجرب حظي يمكن ينفع أشارك ولم أصدق نفسي دي أول مشركة لي ، فكان لازم أشكرك على تعبك و إهتمامك بالموضوع . والشكر موصول لمشرفنا الجميل د. التهامي . :roseop::roseop:

رابط هذا التعليق

ياريت يا جماعة اللى عارف بس الايميل بتاع سفارة كندا بالقاهرة اللى ممكن نبعت عليه اى استفسار او تغيير فى البيانات.....ولكم جزيل الشكر

لا تحسبوا نأيكم عنا يغيرنا أن طالما غير النأى المحبينا

والله ما طلبت أهواؤنا بدلا منكم ولا انصرفت عنكم أمانينا

رابط هذا التعليق

ياريت يا جماعة اللى عارف بس الايميل بتاع سفارة كندا بالقاهرة اللى ممكن نبعت عليه اى استفسار او تغيير فى البيانات.....ولكم جزيل الشكر

السلام عليكم,

هو ده الايميل: cairo-im@international.gc.ca

بالتوفيق باذن الله.

رابط هذا التعليق

اتفضل يا باشا

cairo-im@international.gc.ca

دة الايميل إللي أنا ببعتلهم عليه عشان الإستفسارات. موضوع تحديث البيانات ده معنديش فكره بصراحة.

رابط هذا التعليق

شكرا يا رجالة وبالتوفيق لكم جميعا......

لا تحسبوا نأيكم عنا يغيرنا أن طالما غير النأى المحبينا

والله ما طلبت أهواؤنا بدلا منكم ولا انصرفت عنكم أمانينا

رابط هذا التعليق

شكرا يا رجالة وبالتوفيق لكم جميعا......

بص يا ميما فيه حاجة اسمها case specific enquiry

ده تلاقيه في معلومات الاتصال بالسفارة بتاعة القاهرة هاجيبلك الصفحة

ثواني

لان له شروط في الدخول مش ايميل وخلاص

https://dmp-portal.cic.gc.ca/cicemail/intro...x?mission=cairo

ده تدخل له من الصفحة دي

http://www.cic.gc.ca/english/information/o...sions/cairo.asp

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

هل يوجد احد من الاخوة عنده معلومات عن الهجرة كا self-employed person ؟ عن طريق شراء وادارة مزرعة

وهل من اللازم شراء المزرعة خلال الاجراءات ام بعد الوصول لكندا

http://207.219.111.92/requirements/steps1_5.aspx

رابط هذا التعليق

تحية طيبة و بعد,

كنت عايز أعرف لو الزوج هو المقدم الرئيسى , هل الزوجة محتاجة ان تقدم أوراق تدل على الخبرة ولا لأ ؟ علما بأن النظام الجديد لا يعطى درجات خبرة عن خبرة الزوجة ( أو الرزوج)

برجاء الضغط على علامة + الخضراء بحوار هذا التعليق

رابط هذا التعليق

سلام عليكم

استفسار سريع. حد يعرف رقم تليفون نوفا سكوتشيا في كندا . انا جهزت الورق و لما جيت ابعته ال دي اتش ال و فيدكس طلبو رقم تليفون و مش مكتفيين بالعنوان اللي مكتوب يا ترى اللي بعته قبل كده عملو ايه .

و شكرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اخى العزيز الدكتور قناوى اخوانى الأعزاء

عندى سؤالين اتمنى انك تفيدنى فيهم او اى من الاخوة الكرام.

انا معى الفيزا وناوى ان شاء الله اعمل لاندينج مايو القادم. سؤالى هل ممكن اخى الموجود بالسعودية ان يقدم على الهجرة الآن وان يذكر ان له اقارب بكندا الى ان اؤجر شقة واعطيه العنوان. وهكذا الايلتس بعد الامتحان يرسله الى الملف الخاص به.

هل دول الخليج وبالذات السعودية والامارات يتم ارسال الملف الى مكتب لندن بالبريد المسجل.

جزاكم الله خيرا ولكم جزيل الشكر

اخوك محمد الشيخ

رابط هذا التعليق

السن 30 سنة ... المؤهل بكالريوس علاج طبيعي جامعة القاهرة .... ماجستير العلاج الطبيعي بعد 6 أشهر إن شاء الله... الخبرة خمس سنوات ... الحالة الإجتماعية متزوج. مصدر القلق الأيلتس... أرجو الإفادة... شكرا

السن 10

المؤهل 25 (بعد الماجستير)

الخبرة 21

التأقلم 4 (بفرض الزوجة بكالوريوس)

------------------------

60 نقطة كده ،

وتبقى محتاج 7 من 16 نقطة من الآيلتس! يعني تجيبهم بالصباع الصغير لرجليك الشمال! smk:

يعني تبدأ تحجز امتحان الآيلتس بعد حصولك ع الماجستير فوراً ، وتقدم للسفارة تاني يوم بعد حصولك عليه...

ومبروك كندا مقدماً...

بس ليّا طلب صغير... أبوس إيدك بلاش تيجي ناحية الزرار (تقرير)... :flr1:

فيجيب الدمع والماضي الجريح *** لم عدنا؟ ليت أنّا لم نعُد!

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا معى الفيزا وناوى ان شاء الله اعمل لاندينج مايو القادم. سؤالى هل ممكن اخى الموجود بالسعودية ان يقدم على الهجرة الآن وان يذكر ان له اقارب بكندا الى ان اؤجر شقة واعطيه العنوان. وهكذا الايلتس بعد الامتحان يرسله الى الملف الخاص به.

هل دول الخليج وبالذات السعودية والامارات يتم ارسال الملف الى مكتب لندن بالبريد المسجل.

اخوك محمد الشيخ

اسمح لى يا دكتور قناوى ارد على اخونا الفاضل عن جزئية السعوديه ....نعم المقدمين فى السعوديه وانا منهم ارسلت الاوراق بالfedex الى مكتب لندن ولكن دلوقتى التقديم الى نوفاسكوتشيا

بالنسبه لاخو حضرتك لو كان دقيق وقال الحقيقه بالظبط يكون احسن

رابط هذا التعليق

سلام عليكم

استفسار سريع. حد يعرف رقم تليفون نوفا سكوتشيا في كندا . انا جهزت الورق و لما جيت ابعته ال دي اتش ال و فيدكس طلبو رقم تليفون و مش مكتفيين بالعنوان اللي مكتوب يا ترى اللي بعته قبل كده عملو ايه .

و شكرا

الرقم الوحيد لنوفا سكوتشيا يا ام يمني هو

8006226232 وحطي قبلها طبعا 1

الرقم دة للاتصال من داخل كندا فقط

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اخوك محمد الشيخ

الوقتي لا طبعا يا صديقي

لان علبال ماييجي مايو هايكونوا طلبوا منه الورق اكيد دة لسة 7 شهور

وهما بيطلبوا منه البي ار بتاعك وش وضهر وانت البي ار هايقعد كمان شهر بعدها

خليه ياجل تقديم اي حاجة الوقتي لغاية مانت تستقر لانهم بردة لازم يطمنوا انك مستقر هناك علشان يديله درجات عليك

الجزئية التانية

الاول تبعت الملف المبدئي على نوفا سكوتشيا وفيه انت تحدد الخطوة التانية هاتعملها في اي سفارة

انت اختار مصر او لندن براحتك

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...