اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

ميرسي جدا على ردك السريع .. :lol: .. أنا مقدمه ع الهجره مع جوزي FEDRAL SKILLED WORKER برضه .. لكن بصراحه ما ليش أي علاقه لا من قريب و لا من بعيد بالورقيات و لا هنبعتها فين.. أختك مالهاش خلق للحاجات دي مادام أحمد جوزي شايف شغله :lol: ... أنا بس افتكرت إن نوفا سكوشيا بقت زي كيبيك و لا حاجه .. خصوصا إنهم عايزين يملوها بشر لأنها تقريبا شكلها كده زي حلايب و شلاتين عندنا بس لونها ابيض ... و أنا باقترح يعملوا جسر جوي بينها و بين مصر و بكده استريحوا و ريحونا و حكومتنا تنبسط.... و الإنفجار السكاني ينفجر هناك بدل ما يفرقع في وشنا bnd5::

عموما شكرا مره تانيه و بالتوفيق ان شاء الله .. و ابقى عرفنا أخبار هجرتك أول بأول ... أنتم السابقون و انا ان شاء الله بكم لاحقون :lol:

(رب اجعلني مقيم الصلاة ومن ذريتي ربنا و تقبل دعاء)

رابط هذا التعليق

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

كنت فين يا دكترة ......ليك وحشة يا دكترة.طمنا عليك انت وصلت لفين دلوقتى

لا تحسبوا نأيكم عنا يغيرنا أن طالما غير النأى المحبينا

والله ما طلبت أهواؤنا بدلا منكم ولا انصرفت عنكم أمانينا

رابط هذا التعليق

أنا بئه حكايتي حكاية بعد ما زبطت شهادة الخبرة وداخل على الفيش السعودي دلوقتي لقيت اعلان في الجمهورية لـ (ن ص) بيقول انه جاي مصر والسعودية وطالب من الناس يبعتوا له حالتهم عشان التقييم وانا قلت ابعت التقييم بتاعي وفيه المهنة system administrator واتفاجئت بيه بيرد وبيقول ان المهنة دي مش موجودة في القايمة وده رده

بالاشارة الى رغبتكم بالهجرة الى كندا نود اعلامكم بان الشروط المطلوبة للهجرة هى التالى:

1. وجود شهادة جامعية على الأقل

2. خبرة 4 سنوات بالتخصص على الأقل

3. إتقان ممتازا لإحدى اللغتين الإنجليزية أو الفرنسية

4. وجود وضع مالي ممتاز ومناسب للوضع حسب طلب وزارة الهجرة.

5.بناءا على قانون الهجرة الجديد وبيان المهن المطلوبة للهجرة الصادر في 28/11/2008 لمن قدم طلبه او سيقدمه بعد 27/2/2008 وحسب هذا القانون لا تقبل مهنتكم و عملكم وخبرتكم حيث انها غير موجودة ضمن هذه اللائحة.

6. نقاط إضافية للنجاح بطلبكم :-

: أ‌- وجود قريب من الدرجة الأولى بكندا

ب‌- حملة الدكتوراة و الماجستير

ت‌- متزوج من سيدة جامعية

بعد الحصول على تأشيرة الهجرة يتم الإنتقال لكندا كمهاجر و له كامل حقوق و واجبات المواطن الكندى وله حق البحث عن عمل كأى مواطن كندى عادى

نرجو أن تتضح لكم الصورة الآن وحسب وضعكم الان ليس بالامكان قبول استلام طلبكم للهجرة حسب وضعكم الحال , بالامكان معاودة الاتصال بنا في حين تعديل هذه اللائحة . وتقبلوا خالص تحياتنا الإدارة

هوه احنا كنا بنسحب كهرباء الفاضي ولا ايه :)

يا حازم اين اختفيت يا رجل

شوف لو انت شايف ان مهام الوظيفة يتوافق مع لستة ال38 يبقي قدم وسيبك من المحامي هتخسر ايه

بس الوظيفة اعتقد يجب ان تكون سيستم ادمينستراتور ماااااااااااااااانجر

سهلة تتظبط

والفيل في المنديل

ازيك يا مستر قناوي

كنت مشغول في الحج وربنا يتقبل

بس مفيش حاجة اسمها سيستم ادمينستراتور ماااااااااااااااانجر

ماهو يا ادمينستراتور يا مانجر

Many of life's failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up

Thomas Edison

Failure Is Not An Option

رابط هذا التعليق

دكتورنا العزيز قناوي ، عندي سؤال بخصوص الفيش

هل لازم يترجم ولا يتبعت زي ماهو؟

و من فضلك المترجم المعتمد اللي عند الحرية مول إسمه إيه لو حضرتك تعرف ؟

أنا كنت شفت إسمه و عنوانه في مكانٍ ما في المنتدى بس من استعجالي مش عارفة ألاقيه .

و اشكر حضرتك كتير جداً على المجهود الجامد اللي حضرتك بتقوم بيه ...

جزاك الله كل خير. :)

تحياتي

شيرين .

رابط هذا التعليق

سؤال سريع, انا عارفة انه لسه بدرى علينا و فى احتمال الفايل يرجع بس بردوه احب أعرف بدرى بدرى على اساس لو فيه حاجة حتاخد وقت.

بالنسبه للفايلات المطلوبة للابديت:

هما بيطلبوا transcripts sealed in university envelope انا عارفة ان فى مصر ساعات الحاجة بتمشى و ساعات تتعقد. فى حالة لو الكلية غلست على جوزى لأى سبب ممكن نقدم الترانسكريبت عادى؟

انا كليتى فى امريكا و عندى الترانسكريبت بتاعها بس طبعا مش sealed ابعت اطلب copy تانية من دلوقتى و لا تمشى بردوه مش sealed؟

الحمدلله كل شهادات الكليات بالانجليزى, للتأكيد دول مش محتاجين ترجمة صح كده؟

باقى الحاجة (شهادات الميلاد, الزواج, الفيش) محتاج ترجمة؟

سؤال اخير هما بيطلبوا شهادة ثانوى للزوج او الزوجة؟ (زوجى معاه MBA , و انا معاية Veterinary Assistant Diploma)

A crying baby is the best form of birth control.

-Carole Tabron

"?If evolution really works, how come mothers only have two hands"

- Milton Berle

".If your baby is "beautiful and perfect, never cries or fusses, sleeps on schedule and burps on demand, an angel all the time, you're the grandma"

- Theresa Bloomingdale

."The average dog is a nicer person than the average person".

- Andrew A. Rooney

".If you take a dog which is starving and feed him and make him prosperous, that dog will not bite you. This is the primary difference between a dog and a man"

- Mark Twain

Life resembles a novel more often than novels resemble life.

-George Sand

رابط هذا التعليق

انا عندى سؤال مهم جدا :

دلوقتى اخويا مقدم فيدرال بس مجابش الدرجات المطلوبة فى الايلتس و قرر يقدم ايلتس تانى بناء على نصائح حضراتكم .

هو دلوقتى بيفكر يقدم كيبيك لانى طلعتها فى دماغه !

هو

السن 87 سنة

المؤهل : بكالوريوس ادارة فنادق جامعة حلوان

الخبرة : 3.5 سنة فى مجال مدير مطعم بفندق 5 نجوم

1.5 خبرة فى DHL Dubai خدمة عملاء

اللغة الانجليزية : 6 IELTS overall band

الفرنسية : لسة ها يبدأ

الزوجة : بكالوريوس ادارة اعمال جامعة منوفية

السن : 28

الخبرة : 6 شهور فى مجال ادارة الاعمال

الانجليزى : متوسط

الفرنسى لسة هاتبدأ

لكن فى كام سؤال محيرينا :

1- يبعت دلوقتى ( و هو بيذاكر IELTS ) ولا يقفل ملف الفيدرال تماما علشان يركز فى كيبيك ؟

2 - هو موجود فى اللستة بتاعة كيبيك , اللستة دى علشان تاخد درجاتها المقصود بيها انك تكون حاصل على مؤهل بها و لا مجرد خبرة ؟ يعنى مثلا هو خريج سياحة و فنادق و لكن عمل ك Restaurant manager كدة ياخد الست نقاط بتوع ال Restaurant manager ولا لا ؟

طيب بالنسبة هو ممكن يكتب انه food processing and quality technology و ياخد عليهم 12 درجة

ولا يكتب انه : Food science and technology و ياخد 6 درجات بس !

برجاء ملاحظة غريبة جدا ان اسامى المؤهلات قريبة جدا من بعض لكن اختلاف كبير فى الدرجات !!!!!!!!؟؟؟؟؟؟

بالنسبة للزوجة Business management تاخد 12 درجة لو Main Applicant و 3 لو Epouse

أو Business administration تاخد 6 درجات لو Main Applicant و 2 لو Epouse

فى سؤال بيطرح و يجمع نفسه ! هو ايه الفرق بين Business management and business administration أحسن هى مكتوب فى الشهادة بتاعتها أدارة أعمال !!!!

برجاء الضغط على علامة + الخضراء بحوار هذا التعليق

رابط هذا التعليق

أنا كنت شفت إسمه و عنوانه في مكانٍ ما في المنتدى بس من استعجالي مش عارفة ألاقيه .

جزاك الله كل خير. :roseop:

تحياتي

شيرين .

بالنسبة للراجل فهو (فؤاد نعمة) ، ومكتبه في الدور السادس في العمارة المواجهة لمدخل الحرية مول مباشرةً.

بالنسبة للفيش بقى يترجم أو ما يترجمش ، فدي أسيبها لأولادنا اللي مقدمين جداد... قناوي وزناتي ، اللي سايبين شغلهم ، ومقضيينها تقارير ، وفسح :waf:

فيجيب الدمع والماضي الجريح *** لم عدنا؟ ليت أنّا لم نعُد!

رابط هذا التعليق

هو

السن 87 سنة

الفرنسى لسة هاتبدأ

مبدئياً كده ، أخوك ما ينفعش يقدّم ع الهجرة ، دا فوق الـ 65 سنة في حالات الاسبونسورشيب للوالدين بيغلّسوا تماماً (لافتراضهم إن السن ده بيحتاج رعاية طبية كتير شوية) ، فما بالك بمهاجر المنتظر منه يشتغل ويعمر البلد ، في سن الـ 87؟! :roseop:

ثانياً يا راجل يا طيب ، جاي في السن ده وتقنعه يذاكر آيلتس وفرنساوي ، بدل ما تسيبه يرتاح من الشقى على مدار عمره؟

ثالثاً... إنتو أقنعتوا العروسة توافق ازاي على الجواز؟! :waf: :lol:

ولاّ انتو تبع الريّس... متقال؟ :lol:

رابط هذا التعليق

جزاك الله كل خير. :roseop:

تحياتي

شيرين .

بالنسبة للراجل فهو (فؤاد نعمة) ، ومكتبه في الدور السادس في العمارة المواجهة لمدخل الحرية مول مباشرةً.

بالنسبة للفيش بقى يترجم أو ما يترجمش ، فدي أسيبها لأولادنا اللي مقدمين جداد... قناوي وزناتي ، اللي سايبين شغلهم ، ومقضيينها تقارير ، وفسح :lol:

ال-Boss شخصياً :lol:

ميرسي جداً يا دكتور على عنوان و إسم الراجل دة !!

جزاك الله كل خير. :waf:

رابط هذا التعليق

متشكرة جدا على الكلام الجميل ده ولحد هنا 100 فل و17

بالنسبة لموضوع البحث عن الشغل ده اساسا هدفه حاجتين :اولا هايدينى 10 نقط(انا طبعا ما اعرفش مدى سهولة او صعوبة الحصول على فرصة دلوقتى قبل ما ابتدى اعمل اى حاجة؟)وعشان كنا ياريت لو تدينى فكرة برضه هل اكمل بحث ولا لا) الحاجة التانية : بخصوص امكانية انك تلاقى او ما تلاقيش شغل بعد ما توصل وانت تقريبا طمنتنى عليها

السن عليه 10 درجات تمام كده

الشغل والخبرة بقى وهنا تيجى الطامة الكبرىىىىىىىىىىى انا متخرجة من 8 سنين واشتغلت اكتر من شغلانة فى الهندسة وفى غير الهندسة ومش متاكده هل موجودين كلهم او بعضهم فى اللستة وان كنت لا اعتقد انهم موجودين

يبقى دى تانى مشكلة شوية شغل ممكن يبقى جزء موجود فى اللستة وجزء مش موجود هاقوللك مثال: فى اللستة موجود مدير انشائى وطبعا انا ما اشتغلتش مدير انشائى قبل كده لاعتبارات كتيرة منها الخبرة والسن وفى نفس الوقت انا مهندسة انشائى وشغالة فى ادارة المشروعات

نفترض اسوء الفروض انى مش فى اللستة وقدرت اجيب شهادة خبرة ب 4 سنين بوظيفتى الفعلية يبقى ايه الوضع اخد 21 برضه ولا ايه؟

والحاجة التانية واللى ليها علاقة بالشغل برضه انى مش معايا شهادات خبرة لان حضرتك زى ما انت عارف فى مصرنا الحبيبة ممكن اخد شهادة خبرة ب 10 سنين وانا معديتش من ادام الشركة

وممكن يقرفونى عشان اخد حتة ورقة وفى الاخر ما اخدهاش وطبعا يتحجج لك بالتامينات واحنا ما بنديش شهادات خبرة وانت اكيد مجرب وعارف

بالنسبة لباقى الدرجات مش متجوزة فمش هادلع ولا حاجة بالعكس هاطحن فى الايلتس وده واخدين عليه والحمد للهنقف لحد هنا ونسمع راى حضرتك لو تكرمت

بصي يا ستي...

مبدأ الأرينجد امبلويمنت ده ليه شروط ؛ إن الشركة اللي هتعمل لك العرض تكون أعلنت عنه على موقع الـ HRDC لمدة (مش فاكر 6 شهور ولاّ سنتين) ، ومحدش اتقدم لها ، وتثبت إن سيادتك عقلية علمية معملية فذة ، ومفيش منها في كندا. وبالتالي معاهم حق لما يستدعوا خبير أجنبي جاي من (بلاد بره). يعني ما ينفعش مثلاً يعملوا أوفر شغل كاشيير أو سيكيوريتي جاي من بره كندا ، هيه كندا ما فيهاش واحد يعرف يشغل الماكينة بتاعة الكاشيير؟! وصلت كده؟ عشان كده قلتلك انسيها وشيليها من حساباتك.

بالنسبة للشغل بقى...

المطلوب إنك في خلال الـ 10 سنوات السابقة للتقديم تكوني اشتغلتي في واحد من لستة الـ 38 شغلانة اللي قلتلك عليهم المرة اللي فاتت. لو مش موجود ولا واحد منهم في سنوات الخبرة بتاعتك ، يبقى تنسي موضوع الهجرة الفيدرال ، وتفكري في طريق كيبيك (رغم إني باكره طريق الخونة ده)!

المطلوب تجيبي أي شهادة خبرة (ولو حتى هجص) ، المهم تكون تحت مُسمّى من الـ 38 ، ويكون التوصيف الوظيفي بتاعك فيه بعض أو كل المسؤوليات اللي كاتبينها في تفاصيل المهن المطلوبة.

أما إنك تجيبي شهادة خبرة ولو بعشرين سنة في مهنة خارج اللستة ، فده لا يسمح لك بالتقديم لكندا كسكيلد ووركر أساساً ، لازم تجيبي شهادة خبرة من المطلوبين ، ومش مهم ختم التأمينات مبدئياً ، وإن كان من السهل نظبّط بتوع التأمينات ، بس المهم إن صاحب جهة العمل يرضى يديلك الشهادة ، والسفارة من ناحيتها هتتصل بتليفونهم اللي المفروض يكون مطبوع على شهادة الخبرة ، وتسألهم عليكي (فلانة كانت شغالة عندكم في البوزيشن الفلاني من كذا لكذا؟) ، ويا آه يا لأ.

وبما إنك مش متجوزة ، ومعاكي البكالوريوس بس ، فده معناه إنك مضطرة تجيبي 16 من 16 في الآيلتس ، وده مش سهل بالمناسبة! طبعاً معانا ناس حرّيتة جابته ، بس أنا شايف إنه صعب ، يمكن فرق عقليات بقى!

بيتهيألي تتجوزي أسهل :roseop:

ومنتظرين السؤال اللي بعده... ومعلش ع التأخير ، لسّه واصل تورونتو أول امبارح ، ودماغي لسه بايظة! :waf:

رابط هذا التعليق

هو

السن 87 سنة

الفرنسى لسة هاتبدأ

مبدئياً كده ، أخوك ما ينفعش يقدّم ع الهجرة ، دا فوق الـ 65 سنة في حالات الاسبونسورشيب للوالدين بيغلّسوا تماماً (لافتراضهم إن السن ده بيحتاج رعاية طبية كتير شوية) ، فما بالك بمهاجر المنتظر منه يشتغل ويعمر البلد ، في سن الـ 87؟! :roseop:

ثانياً يا راجل يا طيب ، جاي في السن ده وتقنعه يذاكر آيلتس وفرنساوي ، بدل ما تسيبه يرتاح من الشقى على مدار عمره؟

ثالثاً... إنتو أقنعتوا العروسة توافق ازاي على الجواز؟! :waf: :lol:

ولاّ انتو تبع الريّس... متقال؟ :lol:

اولا حمدلله علي السلامه يا تهامي باشا

ثانيا اكيد اكيد الراجل غلطان علشان جامعه حلوان تقريبا عمرها 20 سنه بس مش اكتر

ثالثا حلوه حكايه الريس متقال دي

midooo

رابط هذا التعليق

من فضلكم أنا سألت سؤال ولم يرد على أحد

ما هى الأجراءات المطلوبة بالنسبة للمعادلة لأطباء الأسنان مع العلم اننى لسه منتظر file number

لكم جزيل الشكر

حضرتك مقدم فيدرالي ؟

كيف ؟

اعتقد اللستة ليس بها اطباء اسنان

وده اللي خلاني ما اردش علي حضرتك خوفا من الصدمة الا لو كنت مقدم كيبك

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

جزاك الله كل خير. wst::

تحياتي

شيرين .

بالنسبة للفيش بقى يترجم أو ما يترجمش ، فدي أسيبها لأولادنا اللي مقدمين جداد... قناوي وزناتي ، اللي سايبين شغلهم ، ومقضيينها تقارير ، وفسح wst::

بعد اذنك يا دكتور قناوي و يا دكتور تهامي......انا ممكن ارد

قاعدة عامة:

اي ورقة بالعربي لازم تترجم بالعنجليزي مهما كانت وبدون اي سؤال....... :closedeyes: :happy: :lol:

رابط هذا التعليق

جزاك الله كل خير. wst::

تحياتي

شيرين .

بالنسبة للفيش بقى يترجم أو ما يترجمش ، فدي أسيبها لأولادنا اللي مقدمين جداد... قناوي وزناتي ، اللي سايبين شغلهم ، ومقضيينها تقارير ، وفسح wst::

بعد اذنك يا دكتور قناوي و يا دكتور تهامي......انا ممكن ارد

قاعدة عامة:

اي ورقة بالعربي لازم تترجم بالعنجليزي مهما كانت وبدون اي سؤال....... :closedeyes: :happy: :lol:

يا ريت اللى يرد يكون عن تجربه فعلية

انا على حد علمى ان الفيش مبيترجمش بس كلامى دة عن واقع من 7 سنين

فيا ريت الاخوة الافاضل اللى مروا بالتجربة قريبا يفيدونا

لا اله إلا انت سبحانك انى كنت من الظالمين

رابط هذا التعليق

سلام عليكم

اخواتي الافاضل انا بدات في مرحلة كتابة الابليكيشن و عندي شوية استفسارات ان شاء الله القى اجابتها

اول سؤال انا معايا دبلومه تسع شهور بعد البكالوريوس من معهد تكنولوجيا ا لمعلومات يبقى كده انا اخد كام درجه في التعليم 20 و لا 22. و بعدين لما ابعت الورق ويبدا في دراسة الملف هل هما بيبعتو الدرجات اللي مفروض اجيبها في الايلتس و لا انا اللي لازم احسب لي نفسي.

و شكرا لتعاونكم

رابط هذا التعليق

ماهو يا فندم عشان كده أنا سبت الإجابة لأولادنا الصغيرين... الأشبال يعني! إحنا خلاص عجزنا وراحت أيامنا. :lol:

على أيامي أنا - من ييجي 5 سنين كدهوت لما قدمت - كان المطلوب ترجمة كل حاجة ، ما عدا الفيش والتشبيه ، وشهادة الجيش. بياخدوهم زي ما همّا كده. وبرضه ما كانش فيه أي احتياج للقصة الخايبانة بتاعة الـ Sealed envelope من الجامعة بالدرجات والمواد.

بس معلش صحيح... 7 سنين ، وما ردّوش عليكي لغاية دلوقتي؟! :happy:

مش غريبة شوية؟! :closedeyes:

رابط هذا التعليق

سلام عليكم

اخواتي الافاضل انا بدات في مرحلة كتابة الابليكيشن و عندي شوية استفسارات ان شاء الله القى اجابتها

اول سؤال انا معايا دبلومه تسع شهور بعد البكالوريوس من معهد تكنولوجيا ا لمعلومات يبقى كده انا اخد كام درجه في التعليم 20 و لا 22. و بعدين لما ابعت الورق ويبدا في دراسة الملف هل هما بيبعتو الدرجات اللي مفروض اجيبها في الايلتس و لا انا اللي لازم احسب لي نفسي.

و شكرا لتعاونكم

ممكن يدولك 15 بس ، عشان السؤال ده يدل إن صاحبه مش مذاكر كويس :lol:

يا فندم مكتوبة بكل وضوح إن الدبلوما اللي بتستحق درجتين هيّه الدبلوما اللي مدتها 3 سنوات بعد البكالوريوس ، يعني كمان ضربت دبلومات الدكاترة كمان أم سنتين!

ثانياً ، مفيش حد بيحسب لحد... سعادتك اللي مطالبة تحسبي لنفسك كل حاجة ، ولو حسبوها ولقوا إنك ما حققتيش السكور المطلوب ، بيرجعولك ورقك (وتقريباً الفلوس) ، ويقولولك.. ما كانش يتعز :happy:

نصيحة أخيرة... ما تقدميش دلوقتي لغاية ما تمتحني الآيلتس ، والأمور تتضح كلها. ده رأيي :closedeyes:

رابط هذا التعليق

سلام عليكم

و شكرا لتعاونكم

ممكن يدولك 15 بس ، عشان السؤال ده يدل إن صاحبه مش مذاكر كويس :lol:

يا فندم مكتوبة بكل وضوح إن الدبلوما اللي بتستحق درجتين هيّه الدبلوما اللي مدتها 3 سنوات بعد البكالوريوس ، يعني كمان ضربت دبلومات الدكاترة كمان أم سنتين!

ثانياً ، مفيش حد بيحسب لحد... سعادتك اللي مطالبة تحسبي لنفسك كل حاجة ، ولو حسبوها ولقوا إنك ما حققتيش السكور المطلوب ، بيرجعولك ورقك (وتقريباً الفلوس) ، ويقولولك.. ما كانش يتعز :happy:

نصيحة أخيرة... ما تقدميش دلوقتي لغاية ما تمتحني الآيلتس ، والأمور تتضح كلها. ده رأيي :closedeyes:

م

معلهش يا د تهامى

انت قريتها فين 3 سنين دى انا قاعد امقق عينى ومش لاقى الا 9 شهور

يعنى حمل

فين بقى ال 3 سنين بعد البكالوريوس

اللهم انت ربى خلقتنى و انا عبدك و انا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت و ابوء لك بنعمتك على و ابوء بذنبى فاغفر لى فإنه لا يغفر الذنوب إلا انت

رابط هذا التعليق

طيب خلاص حرمت

انت قصدك ان الدبلومه اللى 3 سنين هى اللى عليها درجات

اقل من كده مالهوش درجات

طيب مش تقول من الاول يا اخى

الواحد حصله تربنه فى المخ ومابيفهمش بالساهل

اللهم انت ربى خلقتنى و انا عبدك و انا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت و ابوء لك بنعمتك على و ابوء بذنبى فاغفر لى فإنه لا يغفر الذنوب إلا انت

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...