اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

ياتري فيه حد يا جماعه عنده فكره عن معادله شهاده بكالوريوس العلاج الطبيعي

وياتري هل الاحسن ابدأ فيها من بره كندا ولا لازن تدريب في كندا نفسها

كمان لو حد معادل الشهاده اتمني امكانيه الاتصال به عن طريق الايميل لمعرفه كافه التفاصيل

وجزاكم الله خيرا

لو قصدك بالعلاج الطبيعي (physiotherapists ) مجال مطلوب جدا في البلد دي و من اعلي المرتبات هنا بس افضلوا وراها للنهاية كل الخير ان شاء الله لان لازم رخصة لمزاولة المهنة

http://www.payscale.com/research/CA/Job=Ph...lary/by_Benefit

مبدئيا لازم تعادلي الورق تبع جهة اسمها candaian alliance of physiotherapy

http://www.alliancept.org/ حتلاقي كل المطلوب هناك

ثانيا بتعملي امتحان Physiotherapy Competency Examination (PCE)

ثالثا بتسجلي رخصتك علي حسب الولاية الي حضرتك حتقيمي فيها في شروط مختلفة من و لاية للتانية و كيبك قصة مختلفة بس انا ما عنديش فكرة صراحة

http://www.alliancept.org/credential.shtml

القصة اسهل بكتير و هما عندهم نقص اصلا فا ان شاء الله خير

انا شفت برنامج قوي جدا في جامعة تورونتو نفس مجالكم ابقي حضرتك شوفيه

لو حتبتدي تذاكري للبرنام ممكن تشوفيلكfemal study partner داخل كندا نفس المجال و تساعدوا بعض

قصتكم اسهل من باقي المجالات الطبية

يارب كل التوفيق و الخير ان شاء الله

ده مشكلة واجهة شاب مصري خريج علاج طبيعي لما جه كندا و قدم علي ماجستير يمكن تنفع حضرتك برضه

منذ عدة سنوات سافر قريب لي إلى كندا للدراسة والعمل والحصول على الماجستير

قريبي هذا دكتور علاج طبيعي وبمجرد سفره تقدم للحصول على الماجستير و بالطبع كان معه شهادة التخرج وكذلك رخصة العمل الصادرة من وزارة الصحة وفور وصوله تقدم بأوراقه وقام بالتسجيل وعمل اختبارات تمهيديه للدراسة ولكنهم طالبوه بعدة أشياء هامة

أولا شهادة تخرج صادرة من الجامعة و شهادة مواد الدراسة على مدى الأربع سنوات وشهادة من وزارة الصحة تفيد بأن فلان الفلاني طبيب علاج طبيعي ولديه رخصة عمل صادرة منهم على أن ترسل هذه الرسائل إلى عنوان معين بالولايات المتحده والرسائل تكون مختومه من الداخل والخارج بأختام الجامعة وكذلك طابع بريد الجامعه

وبالفعل قمنا بعمل هذه الأوراق و أرسلتها له بعد مهاترات و وسائط و زيارات قام بها السائق عشرات المرات للهيئات

وكان من شروط هذه الهيئة أن تكون الرسائل مختومه في مكان اغلاق الأظرف

وحينما ذهبنا بالرسائل لل

dhl

صمموا ان يقوموا بفتح الرسائل و إلا لن ترسل لدواعي أمنية

وبالطبع إذا قمنا بهذا سترفض الهيئة الرسائل وتلقي بها ولن يعتمد

فقمت بإرسال الرسائل عبر البريد المستعجل وجلسنا ننتظر أسبوع بعد أسبوع بعد أسبوع و إذا بالهيئة ترفض الرسائل لماذا؟؟؟؟؟؟؟ لإن وزارة الصحة لم تضع الطابع

عدنا وقمنا بعمل الأوراق مرة ثانية بعد زيارات ووسائط وووو وكانت النتيجة رفض وزارة الصحة لشيء يسمى طابع وزارة الصحة لأنه لا يوجد هذا الطابع أساسا

وحينما تحدثت إلى الدكتور المسؤول في الجامعة قال لي أنه من الممكن وضع رسالة الجامعة ورسالة وزارة الصحة في ظرف واحد مغلق وستقبل الهيئة هذا

وبالفعل تم هذا وبنجاح بعد أسابيع عديدة أخرى

ثم أرسلت الهيئة إلى الجامعة تسألها هل فلان الفلاني طالب لديكم حقا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

و انتظرنا لأسابيع طوال أن تصل هذه الرساله بدون جدوى والمؤسف في الأمر أنني ذهبت بنفسي للجامعه و إذا بي أرى ما يحزنني

عشرات بل مئات الرسائل من جامعات على مستوى العالم ترسل للجامعة تسألهم هل فلان أو فلانه كانوا لديكم بالجامعه لأنهم تقدموا للحصول على الماجستير أو الدكتوراه

وحينما سألت الفراش لماذا كل هذه الرسائل مهملة؟؟ رد قائلا لإننا نحتاج إلى مبالغ للدمغات و الأختام وكراسة المواد و لا يوجد أي شخص تقدم يدفع لنا هذا المال وبالتالي نتجاهلها إلا لو أتى شخص ما زي حضرتي يسأل

وبعد انتظار طال اتضح أن كلية العلاج الطبيعي بالقاهرة غيرت عنوانها فعدت لقريبي و أبلغته بالعنوان الجديد و قام بإبلاغ الهيئة وبالفعل وصل الخطاب و قامت الجامعة بالرد ووضع الدمغات وووو ثم أرسلنا الرسالة بالبريد المستعجل ووصلت ولله الحمد بعد أسابيع أخرى من الانتظار وحصل قريبي على وظيفه بعد حوالي عام من الانتظار يرفضاوا حتى أن يعمل أي عمل تطوعي في مجال تخصصه

دعواتك بتيسير الاحوال

we make them cry who care for us

we cry for those who never care for us

And we care for those who never cry for us

رابط هذا التعليق

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

انا بعد ما عاقتبست كتبت رد علي حضرتك معرفش طار ليه

عمومات جزاكم الله كل خير يا دكتور علي اهتمام حضرتك وردك المفصل

وجعله الله في ميزان حسناتك

we make them cry who care for us

we cry for those who never care for us

And we care for those who never cry for us

رابط هذا التعليق

مش فاهمة السؤال يعنى قصد حضرتك تروح و بعدين تتوه فالزحمة يعنى و لا دراسة بجد؟

الهجرة عن طريق الدراسة بتحتاج انك تكون بندرس داخل كندا مدة اكثر من سنة و بعد السنة دى تقدر تقدم.

ايوة بالظبط... اتوه فى الزحمة و استهبل و اسنح و اتنح... و مخرجش من كندا ولا بالطبل البلدى. :wub:

انا مش قصدى على هجرة عن طريق الدراسة, لان الدراسة هناك غالية, و انا لسه بدرس هنا اصلا.

الفكرة كالاتى: اقدم على برنامج بتوع لغة الانجليزى - ESL - لمدة شهرين ولا حاجة... و لما اروح هناك باذن الله, اشوف طريقة اقعد بيها فى البلد بشكل شرعى.

انا عايز اعرف بقى... لما حد بيقدم عالتأشيرة عشان يدرس فى البرامج بتاعت اللغة... هل هما فعلا بيصدقوا؟ يعنى هل فى الغالب بيدوا التأشيرة؟ هو ده اللى انا عايز اعرفه.

انا بسأل لانى قدمت فى جامعة امريكية عشان ادرس فيها فى الصيف - برامج الصيف الدراسية, و اترفضت... فأنا عايز اعرف, هل كندا نفس النظام؟

شكرا جزيلا مقدما.

إنسى يا عمرو...

واحد صاحبي عمل اللي انتا بتقول عليه ده بالحرف ، لدرجة إني شاكك لتكون انتا هوّه! :)

سجل مع جامعة بالفعل Humber college ، ودفع مصاريف التسجيل وبقى له فايل عندهم ، ويوزرنيم ع السايت بتاعهم ، وسجل في كورس English for Academic Purposes من اللي ممكن يدرس فيه سنتين ، ومنها يلضم في دراسة Human Resource Management ، وكان ناوي أثناء وجوده داخل كندا يوفق أوضاعه بعقد عمل يجيب بيه فيزا عمل ، ويقدم ع الهجرة من الداخل.

وراح للسفارة الكندية بجواب القبول من الجامعة ، وراح عمل إيداع بحوالي 60 ألف دولار في البنك ، وجاب بيهم شهادة ، وعمل الـ لاللي يعني م الآخر...

في السفارة سألوه (إنتا إيه اللي مودّيك آخر الدنيا عشان تدرس انجليزي؟ ما رحتش تدرسه ليه في إنجلترا مثلاً؟!)... وأسئلة تانية من نفس العينة. وقالوله هنرد عليك بعدين.

وبعد أسبوع على ما أذكر قالوله آسفين! مش مقتنعين إنك رايح تدرس ، وهترجع بعد ما تخلّص! شكراً! :ninja:

بخصوص موضوع الهجرة الي كندا عن طريق الدراسة فكان عندي تعليق عليه :

كنت بشتغل في شركة في مصر و كانت بيقدم خدمة عملاء لشركة كندية في كبيبيك و بما ان عدد قليل من المصريين بيتقنوا اللغة الفرنسية فالشركة كانت بتستعين بالطلبة الافارقة الي بيدرسوا هنا في مصر . في منهم الي بيدرس فى الازهر او في كليات تانية . و هم غالبا مستواهم المادي متوسط او اقل

المهم العيال لافارقة دول اشتغلوا معنا سنة تقريبا و بعدين عرفت ان في اكتر من واحد فيهم هاجر كندا ، طب ازاي؟

سألت واحد منهم و عرفت انهم بيقدموا في السفارة على دراسة في كيبيك و بعدين لما بيجي يكشفوا على حسابهم في البنك (وطبعا الناس دي مش معاهم مبالغ كبيرة)

فكان الحل ان اصحبهم بيلموا من بعض المبلغ المطلوب و يحطوه في البنك و بعد كشف السفارة بيسحبوا الفلوس تاني ، و يحطوها في حساب صديق ليهم تاني و هكذا

طبعا همة لما بيروحوا هناك بيشتغلوا بكل سهولة لانهم في كيبيك عندهم عجز في الوظيفة دي

حضرتك لو بصيتى على مشاركاتى... هتلاقينى متكلم عن موضوع كشف الحساب ده... و هى دى الطريقة اللى انا اخدت بيها تأشيرة شنجن (اوروبا) سياحة

و اصلا بقى احنا المصريين اللى مخترعين الطريقة دى.

بس وظيفة ايه بالظبط؟ مش واخد بالى؟

وظيف خدمة عملاء : بس الشروط هي اجادة تامة للغة الفرنسية و الانجليزية و يفضل من له خبرة بمجال الكمبيوتر و ال IT

Que de routes prend et que de raisons se donne le cœur pour en arriver à ce qu’il veut

أشياء تؤلم : أن تصل يوماً إلى قناعة أن كل من مر بك أخذ جزاءً منك ومضي...أن تجد نفسك مع الوقت قد بدأت تتنازل عن احلامك واحداً تلو الاخر....أن تفتح عينيك يوماً على واقع لا تريده

رابط هذا التعليق

مش فاهمة السؤال يعنى قصد حضرتك تروح و بعدين تتوه فالزحمة يعنى و لا دراسة بجد؟

الهجرة عن طريق الدراسة بتحتاج انك تكون بندرس داخل كندا مدة اكثر من سنة و بعد السنة دى تقدر تقدم.

ايوة بالظبط... اتوه فى الزحمة و استهبل و اسنح و اتنح... و مخرجش من كندا ولا بالطبل البلدى. :wub:

انا مش قصدى على هجرة عن طريق الدراسة, لان الدراسة هناك غالية, و انا لسه بدرس هنا اصلا.

الفكرة كالاتى: اقدم على برنامج بتوع لغة الانجليزى - ESL - لمدة شهرين ولا حاجة... و لما اروح هناك باذن الله, اشوف طريقة اقعد بيها فى البلد بشكل شرعى.

انا عايز اعرف بقى... لما حد بيقدم عالتأشيرة عشان يدرس فى البرامج بتاعت اللغة... هل هما فعلا بيصدقوا؟ يعنى هل فى الغالب بيدوا التأشيرة؟ هو ده اللى انا عايز اعرفه.

انا بسأل لانى قدمت فى جامعة امريكية عشان ادرس فيها فى الصيف - برامج الصيف الدراسية, و اترفضت... فأنا عايز اعرف, هل كندا نفس النظام؟

شكرا جزيلا مقدما.

إنسى يا عمرو...

واحد صاحبي عمل اللي انتا بتقول عليه ده بالحرف ، لدرجة إني شاكك لتكون انتا هوّه! :)

سجل مع جامعة بالفعل Humber college ، ودفع مصاريف التسجيل وبقى له فايل عندهم ، ويوزرنيم ع السايت بتاعهم ، وسجل في كورس English for Academic Purposes من اللي ممكن يدرس فيه سنتين ، ومنها يلضم في دراسة Human Resource Management ، وكان ناوي أثناء وجوده داخل كندا يوفق أوضاعه بعقد عمل يجيب بيه فيزا عمل ، ويقدم ع الهجرة من الداخل.

وراح للسفارة الكندية بجواب القبول من الجامعة ، وراح عمل إيداع بحوالي 60 ألف دولار في البنك ، وجاب بيهم شهادة ، وعمل الـ لاللي يعني م الآخر...

في السفارة سألوه (إنتا إيه اللي مودّيك آخر الدنيا عشان تدرس انجليزي؟ ما رحتش تدرسه ليه في إنجلترا مثلاً؟!)... وأسئلة تانية من نفس العينة. وقالوله هنرد عليك بعدين.

وبعد أسبوع على ما أذكر قالوله آسفين! مش مقتنعين إنك رايح تدرس ، وهترجع بعد ما تخلّص! شكراً! :ninja:

بخصوص موضوع الهجرة الي كندا عن طريق الدراسة فكان عندي تعليق عليه :

كنت بشتغل في شركة في مصر و كانت بيقدم خدمة عملاء لشركة كندية في كبيبيك و بما ان عدد قليل من المصريين بيتقنوا اللغة الفرنسية فالشركة كانت بتستعين بالطلبة الافارقة الي بيدرسوا هنا في مصر . في منهم الي بيدرس فى الازهر او في كليات تانية . و هم غالبا مستواهم المادي متوسط او اقل

المهم العيال لافارقة دول اشتغلوا معنا سنة تقريبا و بعدين عرفت ان في اكتر من واحد فيهم هاجر كندا ، طب ازاي؟

سألت واحد منهم و عرفت انهم بيقدموا في السفارة على دراسة في كيبيك و بعدين لما بيجي يكشفوا على حسابهم في البنك (وطبعا الناس دي مش معاهم مبالغ كبيرة)

فكان الحل ان اصحبهم بيلموا من بعض المبلغ المطلوب و يحطوه في البنك و بعد كشف السفارة بيسحبوا الفلوس تاني ، و يحطوها في حساب صديق ليهم تاني و هكذا

طبعا همة لما بيروحوا هناك بيشتغلوا بكل سهولة لانهم في كيبيك عندهم عجز في الوظيفة دي

حضرتك لو بصيتى على مشاركاتى... هتلاقينى متكلم عن موضوع كشف الحساب ده... و هى دى الطريقة اللى انا اخدت بيها تأشيرة شنجن (اوروبا) سياحة

و اصلا بقى احنا المصريين اللى مخترعين الطريقة دى.

بس وظيفة ايه بالظبط؟ مش واخد بالى؟

وظيف خدمة عملاء : بس الشروط هي اجادة تامة للغة الفرنسية و الانجليزية و يفضل من له خبرة بمجال الكمبيوتر و ال IT

حضرتك كأنك بتتكلمى عنى بالظبط؟

ما عدا الفرنساوى طبعا... بس ممكن اتعلمه من هنا للصيف و ابقى لبلب فيه

ممكن اكلم حضرتك عالخاص؟

تم تعديل بواسطة myusername

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق

لأ مش لازم التأمينات...بالنسبة لتخصصات الفيدرال ادخل على موقع الهجرة الكندى...بالتوفيق

لا تحسبوا نأيكم عنا يغيرنا أن طالما غير النأى المحبينا

والله ما طلبت أهواؤنا بدلا منكم ولا انصرفت عنكم أمانينا

رابط هذا التعليق

فيما يلي الرابط لموقع شهير إسمه All Experts. هذا الموقع ما هو إلا موقع مجاني يتطوع فيه خبراء في مجالات الحياه المختلفة للإجابة عن اسئلة أي شخص عن أي موضوع هما بيعرفوا فيه .

الاخ الفاضل طارق عبد اللطيف

متشكر جدا

بس يا عم انا ولا خبير ولا بتاع انا قاريء فقط واحاول ان اساعد قدر فهمي فقط متشكر جدا لحضرتك

دايماً متواضع يا أون أون "على رأى الزناتى " md2:

وعشان كده اّسر قلوب المحاورين :lol:

وشكر خاص للأستاذ طارق عبد اللطيف على الموقع الجميل ده

wst::

وعلى فكرة يا جناوى أنا سألته على الدبلومتين قاللى تاخد 22 إيه رأيك ؟؟؟؟ :lol:

صنائــــع المعروف تــقى مصارع السوء

فاحذر من الدنيا فإنها تغر و تضر و تمر

يارب أنجح وكل إللى زيى فى الأيلتس يارب! أمين

رابط هذا التعليق

الاخوه والاخوات الافاضل، أنا ياجماعه مقدم على النظام القديم 2007 وبعت الكشف الطبي وفلوس اللاندنج في يوليو 2009 ومن ساعتها لا حس ولا خبر بعت ايميل اقولهم عايز أعرف ايه ووضعي ردوا بالتالي :

Medical results for the above file have been received and the file is currently undergoing routine background checks. You will be advised if additional information is required.

مش عارف هل ده طبيعي ولا ايه .... وماهي فرص الرفض في هذه المرحلة وشكرا

تم تعديل بواسطة elhusseiney
رابط هذا التعليق

الاخوه والاخوات الافاضل، أنا ياجماعه مقدم على النظام القديم 2007 وبعت الكشف الطبي وفلوس اللاندنج في يوليو 2009 ومن ساعتها لا حس ولا خبر بعت ايميل اقولهم عايز أعرف ايه ووضعي ردوا بالتالي :

Medical results for the above file have been received and the file is currently undergoing routine background checks. You will be advised if additional information is required.

الراجل بيقولك روتين

روتين يعنى بيقولك انك ماشى فى المسار الروتينى العادى الطبيعى

ولو عايزين منك حاجه تانيه حانكلمك احنا

يعنى ما تقلقش

اللهم انت ربى خلقتنى و انا عبدك و انا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت و ابوء لك بنعمتك على و ابوء بذنبى فاغفر لى فإنه لا يغفر الذنوب إلا انت

رابط هذا التعليق

رفض ليه بعد الشر بيقولوا لحضرتك خلا ص استلموه ودلوقتى بيعملوا مجرد تشييك روتينى وده حصل مع اتنين من زاميلنا قبل كده مدام سميه ودلوقتى معاها الفيزا واعتفد الثانى كان دكتور سيرجون اللى عمل اللاندنج ... افتكر ده بيبقى اجراء روتينى لو حضرتك سافرت كدا مكان او لو فيه تشابه اسماء ....يعنى ان شاء الله كل خير وانتظر طلب الباسبورتات وبالتوفيق

رابط هذا التعليق

عزيزى الغالى د/ قناوى أين أنت و ايه أخبارك

أنا عايز أسألك سؤال من زمان معلش أصلى أنا قانون قديم و مش متابع الناس المقدمين قانون جديد زيك

هل أنت مقدم فى 31 أكتوبر 2008 قانون جديد ولا أنا غلطان و لو كده جالك الابديت و لا لأ انا خائف يكون جالك و أنا مش واخد بالى

و هل لو كان جالك البديت هل جالك الميديكل و لا لأ و هل أنت منتظر الفيزا

و لو كل ده ما حصلش يبقى أنت متأخر كده ليه و هل بعت لهم ايميل و لا حاجة تستفسر المفروض تكون خلصت خلاص. يعنى معقول تبقى أنت قاعد تحل للناس مشاكلهم و ترشدهم للصح ومش لاقى حد يسأل عليك .

دول طلعوا 100 سؤال مش سؤال واحد

أنا أسف يا د/قناوى لو أنا مش متابع أخر أخبارك علشان كده قلت أسألك

فى الأخر يا ريت نشوف أسمك منور فى التوبيك و ما تحرمناش من مشاركاتك أنت عارف مدى حبى لك قد ايه و حب باقى الأعضاء لك الذى لا أظن ان فيه اختلاف عليه

رابط هذا التعليق

عزيزى الغالى د/ قناوى أين أنت و ايه أخبارك

أنا عايز أسألك سؤال من زمان معلش أصلى أنا قانون قديم و مش متابع الناس المقدمين قانون جديد زيك

هل أنت مقدم فى 31 أكتوبر 2008 قانون جديد ولا أنا غلطان و لو كده جالك الابديت و لا لأ انا خائف يكون جالك و أنا مش واخد بالى

و هل لو كان جالك البديت هل جالك الميديكل و لا لأ و هل أنت منتظر الفيزا

و لو كل ده ما حصلش يبقى أنت متأخر كده ليه و هل بعت لهم ايميل و لا حاجة تستفسر المفروض تكون خلصت خلاص. يعنى معقول تبقى أنت قاعد تحل للناس مشاكلهم و ترشدهم للصح ومش لاقى حد يسأل عليك .

دول طلعوا 100 سؤال مش سؤال واحد

أنا أسف يا د/قناوى لو أنا مش متابع أخر أخبارك علشان كده قلت أسألك

فى الأخر يا ريت نشوف أسمك منور فى التوبيك و ما تحرمناش من مشاركاتك أنت عارف مدى حبى لك قد ايه و حب باقى الأعضاء لك الذى لا أظن ان فيه اختلاف عليه

دعواتك يا رامي

لسه شوية

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

دكتور قناوى ازيك

وصلت لغاية فين؟

محدش بيشوفك يعنى عند الخونة

انت بجد شخص رائع وتستحق كل خير فعلا

دا عشان احس بشىء بسيط في محبتك محتاج ياربي لألف عمر اعيشه ليك...عمر اتعلم كلامك ...عمر اعيش افهم سلامك..والف عمر اتأمل ازاي اني ليك ...عمر افكر ليه قابلني ...وعمر تاني علشان حاببني ..والف عمر اكتب كلام عن حبي فيك........ ميكفنيييييييييييش

رابط هذا التعليق

انا كمان من رأى مدام جيسيكا

دانا شايف ان العطاء اللى انت بتبذله فى المنتدى ده تقريبا يساوى العطاء اللى فى الصوره اللى تحت دى

تلميذك يا معلمى

اللهم انت ربى خلقتنى و انا عبدك و انا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت و ابوء لك بنعمتك على و ابوء بذنبى فاغفر لى فإنه لا يغفر الذنوب إلا انت

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله من فضلكم انا عندى استفسار صغير و عاسز اعرف الرد المظبوط لو حد عنده خلفيه

انا سنى 25 سنه حاصل على معهد حاسب الى متزوج من كنديه من سنتين المشكله انى ان مراتى مش يتشتفل هناك عشان تعملى سسبونسر او ضم عائلى رحت السفاره عشان اخد فيزا زياره وبعد ما هايشوا ال 400 جنة و جتلهم بعد الضهر سيادت المسئوله اديتنى رفض و قالت لى الرفض فى الجواب الموجه لحضرتى و كان اسباب الرفض اللى انا مش معايا مبلغ معقول فى البنك عشان مصريفى هما كانوا 6000 جنيه ما علينا السبب التانى ان هما مش ضمنين اللى انا راجع تانى مع انى انا متجوز من بلدهم يعنى ليا الحق فى الزياره و انا مش عارف ازاى اتصرف عشان ازاى !!!! انا عايز اعرف فى طريقه لحل المشكلة ياريت الحل لو حد اكيد يقدر يجاوب

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله من فضلكم انا عندى استفسار صغير و عاسز اعرف الرد المظبوط لو حد عنده خلفيه

انا سنى 25 سنه حاصل على معهد حاسب الى متزوج من كنديه من سنتين المشكله انى ان مراتى مش يتشتفل هناك عشان تعملى سسبونسر او ضم عائلى رحت السفاره عشان اخد فيزا زياره وبعد ما هايشوا ال 400 جنة و جتلهم بعد الضهر سيادت المسئوله اديتنى رفض و قالت لى الرفض فى الجواب الموجه لحضرتى و كان اسباب الرفض اللى انا مش معايا مبلغ معقول فى البنك عشان مصريفى هما كانوا 6000 جنيه ما علينا السبب التانى ان هما مش ضمنين اللى انا راجع تانى مع انى انا متجوز من بلدهم يعنى ليا الحق فى الزياره و انا مش عارف ازاى اتصرف عشان ازاى !!!! انا عايز اعرف فى طريقه لحل المشكلة ياريت الحل لو حد اكيد يقدر يجاوب

حضرتك متجوز من كندية يعني مستحيل يدوك فيزا زيارة

الفيزا الوحيدة اللي تقدر تاخدها هي الهجرة وان زوجتك تعملك سبونسورشب

الشرط الاهم عشان زوجتك تقدر تعمل سبونسورشب

انها ما تاخدش فلوس مساعدة اجتماعية WELFARE

يعني اما يكون عندها فلوس كثير ومش محتاجه تشتغل

او تكون تشتغل اي حاجة باي مرتب مافيش حد ادنى

او تكون بتدرس وتاخد قرض دراسي STUDENT LOAN

المهم بس ما تاخدش مساعدة اجتماعية

رابط هذا التعليق

حضرتك متجوز من كندية يعني مستحيل يدوك فيزا زيارة

الفيزا الوحيدة اللي تقدر تاخدها هي الهجرة وان زوجتك تعملك سبونسورشب

الشرط الاهم عشان زوجتك تقدر تعمل سبونسورشب

انها ما تاخدش فلوس مساعدة اجتماعية WELFARE

يعني اما يكون عندها فلوس كثير ومش محتاجه تشتغل

او تكون تشتغل اي حاجة باي مرتب مافيش حد ادنى

او تكون بتدرس وتاخد قرض دراسي STUDENT LOAN

المهم بس ما تاخدش مساعدة اجتماعية

السلام عليكم,

الشرط الوحيد فعلا انها متكونش بتاخد اعانة, و طبعا متكونش عملت سبوسنر لحد فى اخر 3 سنين... لانها بتمضى تعهد انها هتتحمل مصاريفك لمدة 3 سنين حتى لو انفصلتوا.

انصحك انك تقدم فورا على outland application - spouse sponsor

و على فكرة بتاخد 8 شهور بالكتير و ساعات اقل.

بالتوفيق باذن الله.

رابط هذا التعليق

الف شكر للعلم انا كنت داخل فى موضوع السوسبنر وعملت الكشف الطبى وبعته بس بعدين هيا طلعت بجكايه الشغل و بالتالى الموضع اتعقد يامسهل

رابط هذا التعليق

تعديل خطاء الكتابة :roseop:

السلام عاليكم ورحمه الله فى موضوع مهم انا عايز حد عنده خبره يجوبنى عاليه انا ولا مقدم على هجرة زيكم بس

من فضلكم انا عندى استفسار صغير و عايز اعرف الرد المظبوط لو حد عنده خلفيه

انا سنى 25 سنه حاصل على معهد حاسب الى متزوج من كنديه من سنتين المشكله انى ان مراتى مش يتشتغل هناك عشان تعملى سسبونسر او ضم عائلى رحت السفاره عشان اخد فيزا زياره وبعد مادفعت ال 400 جنية و جتلهم بعد الضهر سيادت المسئوله اديتنى رفض و قالت لى الرفض فى الجواب الموجه لحضرتى و كان اسباب الرفض اللى انا مش معايا مبلغ معقول فى البنك عشان مصريفى هما كانوا بالظبط 6000 جنية ما علينا السبب التانى ان هما مش ضمنين اللى انا راجع تانى مع انى انا متجوز من بلدهم يعنى ليا الحق فى الزياره !!!!

انا عايز اعرف فى طريقه لحل المشكلة ياريت الحل لو حد اكيد يقدر يجاوب شكرا

السلام عليكم,

حضرتك مش مصدقنا ليه؟

ايوة ينفع انها تقدم لك حتى لو مش بتشتغل هناك... احنا هنضحك عليك مثلا؟

ولا هى بتاخد اعانة؟ عشان تفرق.

ينفع تقدم لك حتى لو مبتشتغلش... بس رد عالسؤال, هل هى بتاخد اعانة؟ شكرا

ملحوظة: طبقا للقوانين الكندية, الزوج و الابناء لهم احقية خاصة فى دخول كندا عن طريق تقديم طلب هجرة, حتى و لو كان عندهم مشاكل صحية تستهلك النظام الصحى الكندى - مثل الايدز لا قدر الله. (اللى عايز اقوله, ان الزوج و الابناء لهم استثناء خاص فى القوانين الكندية)

تم تعديل بواسطة myusername

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...