اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السيد الفاضل قناوي،

السادة الأفاضل أعضاء المنتدى،

هذه أول مشاركة لي في المنتدى :roseop: ، ولكني قد استفدت منه كثيراً في الفترة السابقة.

أحب اشارك بمعلومة صغيرة اتمنى أن تكون مفيدة للإخوة اللي منتظرين رد من نوفا سكوتيا هي انني بعثت إلى نوفا سكوتيا يوم ٢٦ سبتمبر الماضي عن طريق ال-DHL و استلموا الجواب يوم ١ أكتوبر و قامو بسحب الشيك يوم ٢٣ نوفمبر وقاموا بالرد علي عن طريق الايميل اول أمس فقط (2 ديسمبر ).

وشكراً ;)

مبروك اخي طارق حط اسمك في ملفات بعد فبراير لو حبيت

واهلا بيك وسط اخوانك واخواتك

رابط هذا التعليق

central intake office

Email:

FSW-Centralized-Intake-Office@cic.gc.ca

ده ايميل نوفاسكوتشيا دكتوره صفاء

لاكن لايستقبل فقط لارسال mails

شكرا اخونا الفاضل د بريكانديان

رابط هذا التعليق

السلام عليكم انا اريد ان اقدم للهجرة لكندا ولكنة اريد ان اسأل هل لو طلبت اذهب لكالجارى مثلا لا استطيع ان اذهب لمنطقة اخرى ام ماذا

وهل لكالجارى ابليكشن خاصة بها ام هى نفسها الابليكشن الخاصة بكندا

واريد ان اذهب منطقة باللغة الانجليزية ليست كيبك الفرنسبة ان عملت تقييم لى واخذت 73 نقطة ولكنى لم اعمل الايسلتس لكن مستوى فى الانجليزية جيد جدا

وانا عمرى 40 عام وزوجى 48 فهل اقدم انا بدلا منه

ولكن وظيفة زوجى فى الحسابات والمالية موجودة باللستة ووظيفتى انا كمسلعد ادارى موجود شبيه لها ولكنها ليست هى

وزوجى معاه الباسبور القديم فهل ممكن ا اكتب منه بياناته

انا معى باسبور جديد وهل لا ينفع تقديم الابليكشن اونلاين لازم بالبريد

انا اسفة اسألتى كتير ولكنى عندى المزيد فيا ريت يكون صدركم رحب وشكرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم انا اريد ان اقدم للهجرة لكندا ولكنة اريد ان اسأل هل لو طلبت اذهب لكالجارى مثلا لا استطيع ان اذهب لمنطقة اخرى ام ماذا

واريد ان اذهب منطقة باللغة الانجليزية ليست كيبك الفرنسبة ان عملت تقييم لى واخذت 73 نقطة ولكنى لم اعمل الايسلتس لكن مستوى فى الانجليزية جيد جدا

ولكن وظيفة زوجى فى الحسابات والمالية موجودة باللستة ووظيفتى انا كمسلعد ادارى موجود شبيه لها ولكنها ليست هى

1- تروحى اى منطقه انت عايزاها وتكتبى اللى انت عايزاه وغيرى رايك فى اى وقت وروحى اى حته ماحدش ايقولك لا

2- اللى يقدم هو اللى اسم وظيفتهه فى الليسته

3- الباسبور الجديد يتغير فى 3 ايام لو كان منتهى

48 سنه مناسب للتقديم و ممكن برضه يقدم

لازم الايلتس هما حايعرفوا ازاى انك مستواك كويس فى الانجليزى (حايشموا على ضهر ايدهم يعنى ) كل حاجه بالمستندات

انت ازاى حسبتى الدرجات على 73 وانت ماجبتيش درجاتك فى الانجليزى شكلك جايبه الانجليزى 16 ودى صعبه جدا ان حد يجيبها الا اذا كان مدرس انجليزى فى مدرسه انجليزى فى انجلترا

يعنى ارضى ب عشر درجات فى الانجليزى واحسبى درجاتك على 10 درجات انجليزى و يدخل زوجك امتحان الانجليزى ويغير الباسبور قبل ما سنه يبقى 49 سنه

لو سنه 50 سنه ممكن برضه يقدم بس ينقص درجه

ولكم تحياتى وشدى حيلك فى الانجليزى (مش انت ..... زوجك هو اللى يشد حيله

اللهم انت ربى خلقتنى و انا عبدك و انا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت و ابوء لك بنعمتك على و ابوء بذنبى فاغفر لى فإنه لا يغفر الذنوب إلا انت

رابط هذا التعليق

بالنيابه عن د قناوى اصل شكله مزنوق فى المديكال

اللهم انت ربى خلقتنى و انا عبدك و انا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت و ابوء لك بنعمتك على و ابوء بذنبى فاغفر لى فإنه لا يغفر الذنوب إلا انت

رابط هذا التعليق

اهلا بيكى اختنا الفاضله...

اولا التقديم للقسم الانجليزى ..فيدرال ..اى مقاطعه براحتك وما فيش ابليكاشن خاص لكل ولايه

ثانيا قدمى باسم زوجك لانه الاضمن لوجود وظيفته فى اللسته ...بس يكون موافق انه يروح يعمل امتحان الايلتس

عادى الباسبور القديم تقدمى بيه ولما تروحى مصر غيريه براحتك

بالنسبه للتقديم دلوقتى ازاى فى فى المنتدى ده توبيك اسمه التقديم للفيدرال بدون محامى نسخة 2009 يا ريت تقرئيه.. وبالتوفيق

رابط هذا التعليق

اذا كانت مهنة الزوج في اللستة يبقى الأفضل يقدم هوه.

لكن عندي سؤال, ازاي وصلتو لـ73 من غير الايلتس؟؟؟

بالمناسبة 16 في اللغه مش صعبه, أنا عن نفسي دخلت الايلتس 4 مرات خلال الست سنين اللي فاتو وجبت 16 نقطه في 3 مرات منهم, وعلى فكرة انا لا مدرس انجليزي ولا عايش في انجلترا

رابط هذا التعليق

انا كمان عايز احط نفسى فى اللستة بس ازاى.....انا وديت الورق السفارة يوم 24-10 اللى فات والتساهيل على ربنا....

لا تحسبوا نأيكم عنا يغيرنا أن طالما غير النأى المحبينا

والله ما طلبت أهواؤنا بدلا منكم ولا انصرفت عنكم أمانينا

رابط هذا التعليق

يا جماعة نا قدمت بس لسه محدش رد علينا

المهم انا بحب احض كل حاجة من بدرى واخد فكرة

ممكن حد يدلنى ايزاى ادور على سكن ومحدش يدينى مواقع

انا قبل كده طلعت كذا مكان فى تورونتو وكان لينا زميل كل مرة يقولى لأ لأأ

ومقلش السبب وبعد الالحاح قال المطقة دى فيها ضرب نار

لو حد يفيدنى بالمناطق الكويسة وتكون قريبة من المدارس

او بعيدة كفاية ان ناص المدرسة يعدى

انا زهقت ابص على viewit,capreit.,torontornt ,وغيرهم

يا ريت الرد باستفاضة

للعلم انا بدور على 3 غرف نوم و1ونصف حمام

لا اله إلا انت سبحانك انى كنت من الظالمين

رابط هذا التعليق

انا شاكرة جدا لاهتمامكم جميعا وعلى المعلومات المفيدة وانا ححاول ابدأ التنفيذ فى تقديم الابليكشن بس فى سؤال هو ايه الورق المطلوب مع الابليكشن عند التقديم اصل ان قرأت مرة ان الايلتس غير مطلوب الا فى المراحل الاخيرة ولا ده لازم يكون احد مستندات التقديم وشكرا لكم جميعا

بالنسبة لكيف انى حسبت درجات الايلتس دخلت امتحان اونلاين من سايت http://www.examenglish.com/IELTS/index.php وهواعطانى هذا التقييم مجانا كمؤشر مؤقت

رابط هذا التعليق

الإخوة الأعزاء صفاء وبريكاندين،

أشكركم جداً على الترحيب بي في المنتدى :happy: ، وأحب أؤكد إن الايميل الخاص بنوفا سكوتيا هو زي ما precanadian كتبه

FSW-Centralized-Intake-Office@cic.gc.ca وكذلك أن هذا الايميل لا يقوم باستقبال أي رسائل كما هو مكتوب في الميل المبعوث منهم -

This e-mail address is solely for the purpose of communicating to clients and/or their representative’s further instructions regarding their application. This e-mail box is not being monitored. Any future communication/queries to this e-mail address will therefore not be answered

:Icecream:

رابط هذا التعليق

الاخوة الاعزاء

استفسار على السريع

عند ملأ الابليكشن- فى بعض الاحيانى لا تكفى مساحة الفراغ للعنوان او المعلومات المراد كتابتها فما العمل فى هذف الحالة؟؟ فهل يتم اضافة ورقة بيضاء بالمعلومات ولا ممكن كتابة اختصارات لاسماء الدول او اشياء اخرى؟

بالنسبة الى SCHEDULE 1 بيطلب بعض المعلومات عن الخدمة فى الجيش وبيطلب عنوان؟؟؟ بعضنا خدم فى معسكرات فى الصحراء فهل يتم الاكتفاء بكتابة المنطقة ولا العنوان باكمله؟

ممكن بعضها اسئلة بسيطة بس للعلم من اهل الخبره؟؟

تحياتى

ايمن

رابط هذا التعليق

كنت عايز اسال سؤال مهم جدا

هو فى توبيك هنا للى اخدوا السى اس كيو و عايزين يقدموا فيدرال ( موضوع مخصوص ) ولا هو هو بتاع الفيدرال 2009

يا رب حد يعبرنى

برجاء الضغط على علامة + الخضراء بحوار هذا التعليق

رابط هذا التعليق

انا كمان عايز احط نفسى فى اللستة بس ازاى.....انا وديت الورق السفارة يوم 24-10 اللى فات والتساهيل على ربنا....

عزيزى ميما

اعتقد انك طبيب مش كده ومعاك تخصص

تبقى فى اللسته

3111

رابط هذا التعليق

السلام عليكم يا اهل المنتدى

ايه اخبار الدكتور قناوى والمهندس زناتى ؟؟؟ فيه اي اخبار عنهم بقالنا كام يوم مش بنشفهم على المنتدى لعل المانع خير

ام انس

أم أنس

رابط هذا التعليق

عزيزى ميما

اعتقد انك طبيب مش كده ومعاك تخصص

تبقى فى اللسته

3111

للاسف لسة مخدتش السكند بارت ولذلك انا فى اللستة 3112 .....انا وديت الورق 24-11 مش 10 اسف للخطأ ...وياريت الناس اللى في نفس التوقيت زى د.يارا و مدام ام ادم نتابع مع بعض .يعنى اللى توصله اى معلومات يبلغ الباقيين ....وشكرا

لا تحسبوا نأيكم عنا يغيرنا أن طالما غير النأى المحبينا

والله ما طلبت أهواؤنا بدلا منكم ولا انصرفت عنكم أمانينا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...